***TAMMIVAUVAT*** Syyskuussa

Alkuperäinen kirjoittaja prinsessa-06:
No kuitenkin ostin esikoiselle uuden turvaistuimen kun entinen päänsivutuki halkesi- onko toi styrox nyt muka turvallinen,häh?
Itseasiassa tuo hajoava stryroksi on turvallisempi ja vähentää vammoja, kuin kova ja kestävä metalli. Joku viiisaampi ja lukeneempi osais varmaan paremmin selittää... Mutta on hyvä, että törmäyksessä osa siitä liike-energiasta menee styroksin hajoamiseen, kuin että se kaikki voima kohdistuisi kehoon. Kun kuitenkin aina se heikompi hajoaa ensin.


Enie Et sie varmaan ainoa aikuinen nainen ole, joka tuota valkovuotoa ihmettelee. 'MitäsNyt'-puolelle on aina silloin tällöin ketjuja, joissa joku ihmettelee mitä varten on olemassa pikkuhousunsuojia. Mie taas ihmettelen, että ihanko oikeasti jonkun ei tarvitse vaihtaa suojaa 3-5 kertaa päivässä, parhaimmillaan useamminkin :snotty: :D Niin vain ollaan erilaisia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jammy:
Olipas yksinkertainen tuo kelan vanhenpainetuushakemus :headwall:
Olihan se, kun vei KELAan tiskille ja ruksi vain sitä mukaa siihen mihin täti käski :D En mie ollut osannut oikein varmuudella täyttää kuin oman nimeni ja tilinumeron valmiiksi. Ja kuitenkin muutama vuos sitten samanlaisen täyttänyt :whistle:
 
prinsessa todella outo juttu!! :eek: Käsittämätöntä että jollakin on pokkaa tulla ottamaan koira pihasta! :eek:

Zuh minulla ei edes ole erikoinen sukunimi, mutta ajattelen samalla tavalla että kaikilla tulisi olla sama sukunimi.. vanhanaikaista, ei voi mitään :D Ja me emme edes ole menossa naimisiin missään vaiheessa niin emmehän me koko perhe voi koskaan ollakaan saman nimisiä. Minun mies hyväksyy ihan kumman tahansa ja nyt päätös on jotenkin jäänyt minulle, mutta vaikea tehdä päätöstä!

Kelan sivuilta kävin kurkkaamassa, että äitiysavustuspäätös on tehty ja nyt sitten vain odotellaan pakettia :heart: Vanhempainrahahakemuksesta siinä ei oikein ollut mitään.. tai olikohan vain että jätetty, mutta eivät tosiaan voi sitä käsitellä ennen kuin toimitan ne palkkatiedot.

Lumi ja Lilliputti
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lumi-:
Lily of.. ?
:LOL: No meni vaan niin hermot tohon ukkoon eilen illalla! Se on vaan joskus niin URPO ihan tavallisissa pikkuasioissa, vaikka onkin erittäin hyvä aviomies ja isä! :LOL:

Jaa että muutkin kurkkailevat jo sellaisia pinoja, joissa vauvoja tulee jo maailmaan. :D Mulla on vaan niin suuri kaipuu tähän vauvaan jotenkin. Esikoisesta en tiennyt mitä odottaa, nyt sen jo tietää, miten IHANA lapsi on, siksi sitä haluaisi päästä heti pusuttelemaan. :D Vaikkakin siis, parempi että pysyy masussa loppuun asti, mutta toivottavasti se aika sinne loppuun asti vaan menis pian... =)

Mä en osaa yhtään pelätä synnytystä, vaikka esikoisen synnytys olikin aika kauhea. Jotenkin sitä vaan odottaa sitä lopputulosta niin kovaa, että itse synnytystä ei silleen edes ajattele.

Niin ja valkovuodosta, mulla ainakin näin raskauden aikana tulee ihan joka sorttista ja ihan miltä vaan haisevaa. Ja tosi usein nimenomaan lorahtelee, jopa niin, että miettii, että tuliko pissit housuun. :D
 
Hengissä, mutta ei oo jaksanu istua koneella.

Täällä jo hiukan mieliala kohonnut, mutta ihan tosi tosi tylsää kaikki tällä hetkellä.

Mulla alkoi nyt jo nenä vuotamaan verta.. esikoista odottaessa alko vasta joskus rv 30+. :snotty:

Ens viikon 4D:tä ja Jyväskylän reissua odotellessa.. :p

Rhea ja Möhkis 21+6
 
No joo, saikullehan tuota joutui niinku jo aavistelinkin... :ashamed: Verenpaineet on pudonnu jo niin alas että silmissä mustenee kun ylös nousee. Eilisen illan vielä hoipuin töissä mutta nyt aamulla soitin neuvolaan ja terkka käski jäädä kotiin ja syödä suolakeksejä, sipsejä tms. Vetelin tuossa puoliväkisin puolet sipsipussista ja nyt sitte onki jalat ja sormet ihan turvoksissa! |O

Nosteluista, kyllä oon jo hieman yrittäny välttää raskaimpien potilaiden kääntämistä ja nostamista, jos vain mahdollista. Senkin olen tosiaan huomannut että maha alkaa olla tiellä kun joutuu kurkottelemaan :whistle:

Mutta nyt pienet päikkärit ennen ku mies ja tytär kotiutuu...

Katti + Paavo 22+0 POKS!!! :heart:
 
Valkovuoto lisääntyy kaikilla odottajilla ja voi olla todella vetistä ja runsasta. Etenkin uudelleen synnyttäjillä sitä voi sit vielä kasaantua kohdunkaulan poimuihin ja tulla sit lorona ulos, milloin housut kastuu ja sitä helposti ajattelee, et olis lapsivettä. Ite oon vuotanut kuin seula joulukuusta -07, jolloin aloin odottaa kakkosta... :/ kakkosen aikaan kävin kerran neuvolassa, ultrattiin ja tehtiin tulehduskokeet sun muut, just kun tota hyvin-hyvin vetistä valkovuotoa tuli niin, et housujen lisäks jäi vielä läikkä sohvaan!

Saikuista tuskin kannattaa etukäteen murehtia tai "suunnitella". Kyllähän sitä työstä kuin työstä voi lähteä kesken päivän pois, jos ei enää jaksa! Sitten vaan lääkärin tai terkan juttusille ja lepoa x määrä. Fyysisesti raskaista töistä aika moni jää pois ennen virallista äippäloman alkamista, vaan niinhän sitä toiset joutuu jäämään myös kevyistä töistä.
Nostelut sun muut menee pitkälti oman kunnon ja voinnin mukaan, ei niille oo mitään taikarajaa, minkä jälkeen ei saa nostaa x painoista pakettia. Toisille jo 5kg on liian raskas, toiset jaksaa 25kg tosta vaan. Aika monellahan täällä(kin) on lapsia jo ennestään, onhan nekin aika painavia, ja tulee nosteltua vähän väliä syliin?
Ite käyn vielä salilla, painoja en oo tiputtanut, mut toistot vaihtanut 15-15-15 ja väliin pidän pidempiä taukoja kuin normaalisti. Pyöräilykin sujuu entiseen malliin, mut kävely ei. Tää on jotenkin ihan uskomatonta, et kävellessä pitää olla paljon löysempi tahti, mut pyörällä voi painella ihan niin lujaa kuin vain ikinä jaksaa... :eek: kävellessä vaan puuskutan ja alkaa pistää kylkee, vaik siis sen pitäis olla se oikea laji ihan loppuun asti... uinti sujuu vielä myös, viimeeks tais olla n.30 viikolla kun se alkoi tuntuu pahalta. Joskus tuolla aiemmin joku puhui maidon tulosta. Mähän imetin kakkosta juhannukseen asti, enkä tiiä, onko maidon tulo varsinaisesti loppunut missään vaiheessa... vähän väliä on "vahamaista" mönjää nänneissä ja uimassa käydessä sitä valuu enemmänki.


Hemuli 22+4
 
Ei mulla muuta, kun että toivottavasti miehet ei lue tätä palstaa.. :LOL:
Vois olla että muutaman sivun jälkeen ei olis enää niin naisellinen miehen silmissä.. kun juoksis perässä tutkimassa jäikö sohvaan märkä läiskä kun nousin :p
 
Heipsan täältä.

Tä väsymys on jotain ihan kaameeta. Päivät nukkuisin vaikka kuinka hyvin mutta yöt kukun :/
Mut koittaa vaan kukkua päivät et sais edes hetken nukuttua yöllä.

pippur1 ja pikkanen 25+1
 
Valkovuodosta Kuopusta odottaessa en erottanut koska tuli valkovuotoa, pissaa tai lapsivettä housuun. En tiedä kuinka kauan lapsivettä oli tihkuttanut, ennen kuin valitin neuvolassa, että lirahtelee...
Koitettiin sillä tikulla ja lapsivettähän se oli. En minä haistanutkaan, että olisi joltain ihmeelliseltä haissut. Onhan siihen joku oma testikin, että laitetaan paperia pikkuhoususuojan päälle ja no en muistakkaan loppua.... :headwall:

Meillä on lapsilla isän sukunimi kaikkille lapsille täytyy laittaa sama sukunimi, joten ei nyt tarvitse sitä miettiä. Itse pidän luultavasti oman nimen, vaikka naimisiin mentäisiin. Eipä ole siitä edes ollut nyt puhetta, koska mennään. Joskus sitten....

Voisin aloittaa imettämisen vaikka heti. Hyvin heruu tällä lehmällä. :LOL:

Vein Kelaan paperit tänään. Miten ne mahtaa myöntää sen vanhempainrahan, kun monikkoperheet saa sen 60pv lisää ja laitoin siihen, että isä pitää ne, etteivät myönnä sitä suoraan minulle. Saan niin pientä päivärahaa, että kotihoidontuki+kuntalisä houkuttaa kovasti.

Tänään olisin voinut jäädä aamulla nukkumaan. Niin hanurista on päivä ollut. Taksi ei tullut hakemaan ekaluokkalaista ja nostatin siinä vähän verenpainetta. Sitten piti lähteä muskariin, enkä löytänyt auton avaimia. Muskariin voi toki jättää menemättä, mutta lapsen lääkkeet piti hakea sairaalasta. Onneksi äiti tuli hätiin ja lainasi autoa. Avaimetkin sitten löytyivät. Olin pedannut ne nätisti sänkyyn.

Zaara ja "potkunyrkkeilijät" 22+5


 
Pitkästä aikaa kirjoitan tänne...
Työnteosta ja "saikusta" kysyn Teiltä ajatuksia, hyvät kanssasisaret.

Olen miettinyt tämän ja viimekin viikon aikana, että haenko sairaslomaa. Työni on erittäin laaja-alaista ja haastavaa. Olen esimiesasemassa koulussa. Työni kuormittaa eniten henkistä puolta. Fyysisesti esim. liikunnan opetus on ok eli fyysistä kuormitusta ei juurikaan ole. Henkistä sitäkin enemmän lähinnä työnantajan suunnalta.

Menen näistä asioista keskustelemaan ensi viikolla esimieheni kanssa. EN aio vaarantaa lapseni terveyttä. Alkavalla viikollakin on 5 palaveria + kaikki open työt ja kaikki mahdollinen ja mahdoton hallinnollinen työmäärä päälle. Teen illatkin töitä koneella. Pian alkaa miehellänikin ns. iltatyöt päivätöiden lisäksi, mikä tarkoittaa, että hoidan kaksi suht. pientä lastamme yksin iltaisin.

Tuntuu, että töistä kotiuduttuani olen rättipoikki ja ihan kanttuvei! En aina jaksa aloittaa ruoan laittoakaan, mikä on aika hälyttävää. Lisäksi supistelut ja liitoskivut ovat tulleet nyt vähitellen mukaan kuvioihin. Lisäksi on tosiaan se tosiasia, että joudun tekemään paljon töitä kotona, vaikka olenkin koulussa klo 15.45 asti! (Haen kuopuksen klo 16.00 päivähoidosta, siksi tämä järjestely.)

Olen liian tunnollinen ja pyrin hoitamaan työni liiankin hyvin ja siitä kai tämä kaikki johtuu? Kuitenkin haluan ajatella, että vauva on tärkein + olemassaoleva perheeni. Miksi en voisi vaan jäädä saikulle? Onko muilla samoja fiiliksiä? Jotenkin sitä kokee olevansa huono äiti, kun paiskii töitä - ja sitten ei kuitenkaan haluaisi olla huono työntekijä!

Harmittaa, että en ole ehtinyt edes "kerrata" äitiyspäiväraha-asioita yms. Toki tiedän milloin jään viimeistään pois töistä, mutta sinne on yhä se 3 kk. EN jaksa olla sinne asti töissä, olen siitä nyt varma. Eikös se ole niin, että viimeistään 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa tai aikaisintaan 50 pv jäädään pois? Sitten on ne varhennetut tmv...?

Kommentoikaa ja onko muita ylitunnollisia? Mitä tekisitte asemassani?

:attn:

P.s. Työsopimuslakia vähän tuntevana: työnantajan on osoitettava raskaana olevalle työntekijälle lepopaikka työpaikalla lepoa varten. Minun työssäni lepo ei ole mahdollinen! Pitäkää kuitenkin kiinni tästä oikeudestanne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja zaara:
Valkovuodosta Kuopusta odottaessa en erottanut koska tuli valkovuotoa, pissaa tai lapsivettä housuun. En tiedä kuinka kauan lapsivettä oli tihkuttanut, ennen kuin valitin neuvolassa, että lirahtelee...
Koitettiin sillä tikulla ja lapsivettähän se oli. En minä haistanutkaan, että olisi joltain ihmeelliseltä haissut. Onhan siihen joku oma testikin, että laitetaan paperia pikkuhoususuojan päälle ja no en muistakkaan loppua.... :headwall:

Vein Kelaan paperit tänään. Miten ne mahtaa myöntää sen vanhempainrahan, kun monikkoperheet saa sen 60pv lisää ja laitoin siihen, että isä pitää ne, etteivät myönnä sitä suoraan minulle. Saan niin pientä päivärahaa, että kotihoidontuki+kuntalisä houkuttaa kovasti.
"Valkkarista" ja lapsivedestä: Nuorimmaisella tosiaan itse epäilin että tihkuttaa lapsivettä ja soitin silloin neuvolaan ja pääsin lääkärin luo ultrattavaksi. Hän totesi että vettä on normaalisti ei hätää, eikä testattu mitenkään, tämä oli torstai päivä.Sunnuntai iltana myöhään sitten synnärille jossa kerroin kätilölle kans ne epäilyt ja hän testasi sillä tikulla ja sanoi että lapsivettähän se on. Sitten kun tyttö syntyi, ihmettelin että missä vaiheessa ne vedet oikein meni kun esikoisesta muisti sen "hulahduksen" kun ne meni. Kätilö sanoi ettei sitä lapsivettä ollut enää kuin ihan ripe jäljellä, eli kohtalaisen kuivilla ja vaarassa vauva ollut.

Monikkoperheen 60pv Minä en edes siitä omasta sähköisestä hakemuksesta tajunnut katsoa että pidensikö se ohjelma sen ajan sillä :eek:
Meilläkin mies pitää ne heti isyysloman perään ja nyt vielä varmemmin kun sitä äidin jälkitarkistusta ei tarvi sen maksun kanssa odotella.

Mistä sen muuten näkee onko missä kunnissa tuo kuntalisä ja paljonko se on? Ei ole hajuakaan siitä onko täällä sellainen vai ei, toisaalta unelma olis voida tehdä etänä sitten niitä töitä jo äippälomalla sunnuntaisin koska se on sallittua mutta saattaahan olla, ettei aikaa liukene moiseen :D
 
Oskari Olematon mä ymmärrän sua :hug: itekin aina ihan rättipoikki töiden jälkeen, muu perhe tästä kärsii, mutta työnantaja hyötyy. Kyllä asiat tarvis laittaa tärkeysjärjestykseen, mutta helppoa se ei ole. Mä olen miettinyt ihan samaa, kun olen niin väsynyt, mutta sen verran tunnollinen työnantajalle, että väkipakolla sinne menen. Noh, ens viikolla on ultra/lääkäri, jos siellä puhuisin tästä jaksamisesta, katotaan mitä lääkäri meinaa...

Valkkarista täällä on paljon ollut puhetta. Mulla kans on aikamoista holotusta ollut. Pari viikkoa sitten oli hiivatulehdus, siihen käytin Canesten-puikon. Tiistaina/keskiviikkona alkoi taas hiivan oireet ja nyt välillä gyno-daktarin käytössä. Ihan rakeista, kamalan hajuista valkkaria on tullut viime päivinä :$ pitää näistä hiivatulehduksista puhua myös lääkärissä ens viikolla, normaalisti mulla ei ole ollut näitä lainkaan :whistle: onko joku muu joutunut kärsimään hiivatulehduksista raskausaikana?
 
Hipkukka enpäs aatellutkaan noin turvaistuinasiaa. Mutta luotan kyllä että ovat turvallisia kun tota styroxia niin monissa on. Tuokin hajosi omasta syystäni, nojasin laittaessani tytön vyötä. Istuin oli halpa niin ei harmita.

Joo,koiria ei enää pihassa kauan pidetä ilman valvontaa. Alue on rauhallinen omakotialue, törkeetä ja uskaliasta viedä keskellä päivää... Kaapattu koira parka vielä vanhin ja kipeä, korvatulehdus :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lumi-:
Lily of.. ?


Miten olette päättäneet lapsen sukunimen, jos ette ole naimisissa tai ei ole yhteistä sukunimeä? Täällä ei vaan päästä päätökseen! |O Mietin jääkö itseäni harmittamaan oli se sukunimi kumpi tahansa.
Alkuperäinen kirjoittaja Lumi-:
Täälä on myös se tilanne, että mikäli ollaan menossa äijän kanssa jonain kauniina päivänä naimisiin, niin ei oteta kummankaan sukunimeä vaan ihan muu. Siksi onkin niin ongelmallista, että mikä sukunimi muksulle tulee ja voiko sen nimeä vaihtaa sitten vanhempien mukana.

Mua alkas kans ahristaan tuo vakuutus-juttu. Olin ajatellut ottavani "syntymättömän lapsen vakuutuksen", mutta en todellakaan halua mennä keskustelemaan painostani tai mahdollisista sairauksista vakuutushemmojen kanssa.

Ja nouuu, tuossako nuo ultrat nyt oli.. En siis taida tietääkkään ennen tammikuuta onko Irma-Petteri Irma vai Petteri :)

22+4
 
Tinzus: Ei sitä vakuutusta varten varmaan tarvi mennä keskustelemaan painostaan tai sairauksistaan vakuutushemmojen kanssa. Ne käsittääkseni hankkivat hoitavalta taholta kaikki paperit.
Kyllä itseäänkin jännittää miten käy kun ekassa oli raskauden aikainen diabetes ja raskausmyrkytys, mutta toisen aikana ei sitten mitään. Nyt taas tää diabetes...,tosin se oli mulla jo kakkostyyppisenä tablettihoidolla ollut vuoden ennen raskautta muutenkin, nyt vain vaihdettiin insuliineihin.
Samoin jos ne penkoo kaikki syömishäiriö hommat ja muut, vaikkei ne raskauteen ole liittyneetkään niin heipä hei vaan vakuutus.

(.) Hyvin nukuttu yö takana, ihanaa. Eilen piti taas sydänääniä doblerilla kuunnella kun Nörtti niin rauhallisen oloinen ollut koko päivän. Siellähän se alkoi paukuttamaan sitä laitetta heti :kieh:
Ja taas kun meni nukkumaan ja masuunkin iski pimeys niin alkoi normaalit touhut molemmilla :heart:
Vaakallakin uskallauduin käymään aamusta kun viimeks pari viikkoa sitten käynyt, tuntui että varmaan on useampi kilo tullut lisää kun on tullut oikeasti syötyäkin viime päivinä.
Mutta eipä ollut tullut onneksi grammakaan lisää, eli näytti tasan samaa kun reilu pari viikkoa sittenkin. Ah ihanaa =)

Enie + Nörtti ja Hissu 24+5
 
Huomenia kaikille mammoille! Aurinko paistelee!

En edelleenkään ole nähnyt niitä miehen ostamia vaunuja, sen verran tiedän, että ovat puna-mustat yhdistelmävaunut =) Pinnasänky on palasina tuolla eteisen nurkassa, se näyttää jo nyt tosi makeelta joten varmaan kasattunakin on komia. Kiva!

Tasaista tallaamista nyt eteenpäin on ollut muutama viikko. Alaselkä tosin oikuttelee, istuin neljä päivää koulutuksessa ja siitä ei selkä kyllä tykännyt. Mulla työ on seisomatyötä, joten tuo istuminen ei oikein luonnistu. Hei te, joilla jalkoja turvottelee, käytättekö millaisia tukisukkia? Lämpimästi suosittelen Napra-rehabin tuotteita, joita voi tilata netistä mittojensa mukaan. Eivät nyt ole ihan sieltä halvimmasta päästä, mutta ainakin minulla rahan arvoiset.

Maanantaina alkaisi virallisesti työt uudessa paikassa, sama työnantaja tosin. Ajatelkaas sitä ihmettä, että minut palkattiin vaikka raskaus oli tiedossa! Ei tämä maailma nyt ihan mätä olekaan =)

Neuvola ensi viikolla (meillä on säännöllisesti neljän viikon välein) ja seuraava polikäynti lokakuun alussa.

mamma ja Kirppu 24+3
 
Monikkoperheen 60pv Ketä sitä oli selvitelly, niin ei sattuisko tietämään miten isä sen voi jakaa. Siis jos isä pitää kokonaan tai osittain ne lisäpäivät, niin voiko ne pitää useammassa osassa ja kuinka monessa? Isyysvapaan 1-18pv saa jakaa 4 osaan.
Täytyy varmaan itsekin käydä kyselemässä. Nyt oon hakenut sen kokonaan itselleni, mutta täytyy sitten muuttaa vain ajoissa...
 

Yhteistyössä