***TAMMIVAUVAT*** Syyskuussa

sikainfluenssarokote: Ei ole neuvolassa tai äitipolilla puhuttu mitään, mutta en kyllä ottaiskaan sitä ihan ens tilassa. Minä en perusta koko jutusta ja pidän sitä ihan normaalina flunssana.

Lily Täällä kans aina Nörtti esittelee auliisti sitä vehjettään ja se tosiaan kyllä näyttää sääriluun mittaiselta :LOL:
Huomasi kyllä heti että Hissun on pakko olla tyttö kun moinen "keihäs" puttuu haarojen välistä :D

Se olis taas perjantai...,menee niin nopeaa nämä viikot ettei ole tosikaan.
Tänä viikonlopun aikana olis tarkoitus kasvihuone pudottaa talviteloilleen lopullisesti, tuossa yks päivä kävin loput tomaatit keräämässä sisään kypsymään kun niitä on niin paljon ja vielä siellä oli tuorekurkkujakin. Chilit pitäis säilöä vielä, mutta en ole vielä päättänyt teenkö etikkaan renkaita, kokonaisia vai murskaa. Toisaalta ne vois pakastaakin kokonaisina :p
Tuo tomattien keruu vaan otti jo niin voimille (peräti puoli tuntia huhkin) että en meinannut jaksaa kävellä enää takas sisälle taloon sieltä :eek:
No, mies sitten viikonloppuna tekemään ahkerasti hommia, vaikka hänkin on vielä toipilaana, mutta piti ängetä hänen töihin.

Enie + Nörtti ja Hissu 23+4
 
Pikaisesti POKS!!!!!
Ihania ultra kuulumisiamonella,itsellä se vasta ensi viikolla. Noh, odottavan aika on pitkä... Mutta nyt töihin valmistautumaan..Plaah.Onneksi on jo perjantai ja työajan lyhennys päivä =)

talvivauva ja vaavi 20+0 :heart: :heart: :heart: :heart:
 
Zuh
On perjantai - lallalalaaaa! En minä viikonloppuja yhtään odota..

Oman äidin synnytykset: Mun mielestä äidillä on synnytykset aina vaan lyhentyneet ja lapset isontuneet.. Itse olen painanut n. 3300g, sehän olisi aika sopivasti? Ja tarkalleen laskettuna päivänä, tarkka tyttö vieläkin :D

Zaara: Ainakin happamat hedelmät närästää, eli appelsiini jne. Mulle ainakin aika myrkkyä.

Lily of the valley: Eikös se mene possuflunssan kohdalla niin ettei mitään ennakkorokotuksia anneta? Vain jos tauti tulee, niin silloin voi riskiryhmät saada rokotuksen. Näin olen itse ymmrätänyt.

Iiris: Myös ensiodottajan ihan samoja tuntemuksia. Juuri eilen sanoin ettei se oikeasti ole vielä kolahtanut että sisällä kasvaa pieni ihminen ja meistä tulee vanhempia. Vaikka ihan valmiita siihen ollaankin, niin jotenkin tuntuu ihan utopialta vielä. Ehkäpä realisoituu tammikuun lopulla kertahujauksella :p

~Zuh & Naatti 19+0 POKS!
 
iiris-: Jep täällä ainakin yks ensiodottaja, jolle ei taida olla vieläkään ihan selvää, että musta tulee äiti:D Mulla on edelleen vaikea uskoa, että joku tuolla mahassa asustelee, vaikka ultrassa ollaan pari kertaa jo moikkailtu :heart: Lisäksi muutama kerta on kyllä tullut mietittyä, et mihinköhän tässä on nyt ryhtymässä, etenkin kun ei ole mitään aikasempaa kokemusta vauvan/lasten hoidosta. Hyvä kun edes vauvaa olen nähnyt, omia sisaruksiakaan ei ole:D No ei vaan, erittäin toivottu ja ihana asia tämä on, siitä ei pääse mihinkään ja uskon, että ihan hyvin vauva-arkikin lähtee sitten pyörimään.

Pitäisiköhän muuten siinä vaiheessa ryhtyä säännöstelemään aamupalan syömistään kun kaksi kissaakin tuijottaa mun ruokailua järkyttyneenä:D?

Ylensyönyt Pinkgreen ja Tilleri 22+4
 
Moikka! En millään jaksa lukea teidän 20 sivua :ashamed:
Niin oon nyt hiukan pihalla :D
Vointi on hiukan parantunut, pitkä saikku loppuu huomenna joten maanantaina käydään kokeileen miltä koulu tuntuu.. Tiedän kyllä ettei tuu onnistuu koska särkee maha ja supistelee heti kun joutuu enenmmän istumaan :(
No sitten lisää saikkua vaan..

Tytöllä oli tosiaanki se parvorokko ja multa ei löytynyt tartuntaa eikä vasta-aineita ja nyt käyn varmistus labroissa kahdesti viikon päästä ja kolmen viikon päästä. Ja jos se ilkimysrokko mulle tulee niin sikiön vointia seurataan tarkaan.. Kuuden viikon päästä sikiöllä on jo 80 % mahdollisuus selviytyä :)

Tänään 20+0!!! :):) Ja tasan viikko rakenneultraan!

Hyviä vointeja mammat <3
 
sikainfluenssarokote Kunhan rokote valmistuu aletaan vissiin rokottamaan. Ensin hoitohenkilökunta sitten riskiryhmät jne.... Olen kuullut, että rokote olisi myöhässä ja tehostakaan ei taida olla tietoa. En tiedä uskallanko itselleni ottaa. Tautihan toki voi olla vaarallinenkin, mutta silti. Meidän riskiryhmään kuuluva lapsi rokotetaan, eikä siitä varmasti edes neuvotella.



 
Enpä kerenny eilen lukemaan palstaa ja hirveesti on kerenny tulla tekstiä silläaikaa!!

Lokakuu10 Onnittelut poikalupauksesta! Meilläkin oli hieman hassunkurinen tilanne esikoisen masuaikoina. Haluttiin tietää kumpi on tulossa ja selvästihän se pikku töröke näky... ultrasta lähdettyämme ihastelimme mukaan saatuja kuvia ja viimeisestä kuvasta jäimme miettimään mitä se oikein esitti. Hetken kummastelun jälkeen huomasimme, että se oli lähikuva vehkeistä! :LOL:

Vauvan vaatteista Esikoiselle ostelin muka 50 cm vaatteeita, kun ajattelin ettei näin pienestä äidistä voi kovin isoja lapsiakaan tulla... No, poikahan olikin yli 50 cm ja painoi reilu 3,6 kg. Kaksi kertaa pidin 50 cm bodya ja sen jälkeen en kertaakaan. Jäi pari bodya kokonaan käyttämättä. Nyt en sitten osta niitä ihan pieniä ollenkaan. Pistetään sitte isi kauppaan, jos kovin pikkanen lapsi tulee. Totta on, että koot vaihtelee merkeittäin. Tutan vaatteet on isompia ja esim. lindexin vaatteet vastaa yhtä kokoa pienempää! NameIt on tosiaan aikas kaponen....
Omasta syntymäkoosta voin sanoa, että olen ollut aikalailla samankokoinen, ellen vähän isompikin... en nyt tarkkaan muista niin kaukaisia asioita.
:LOL:

Enie Mitenhän se menikään... kilpirauhasen pitäis tuottaa nyt enemmän tyroksiinia kuin muulloin. Mulla on kr vajaatoiminta ja lääkitystä (tyroksiinia, jota kipirauhanen ei tuota tarpeeksi itse) joudutaan aina nostamaan raskauden aikana, että arvot pysyy kuosissa. Ainakin tuo vajaalla toimiminen aiheuttaa väsymystä, masennusta ja lihomista +kaikenlaisia muita oireita. Vajaatoiminnassa siis T4V arvo laskee alle viitearvojen ja S-TSH nousee yli... ja liikatoiminnassa tais olla toisinpäin.

(.) Nyt alkaa tuntumaan masussa tuon pian 11 kk:n pojan nostelu. Toissailtana alkoi kivasti supistamaan massussa kun olin koko päivän taas puuhannu pojan kanssa ja nostellu paikasta toiseen... toisaalta helpotus mun hoitourakkaan kun menee maanataina hoitoon, mutta toisaalta tuntuu tosi pahalta olla päivä erossa.
Täällä on alkanut hillitön tankkaus!! Mulla on aivan jatkuvasti nälkä!! Popsin pitkin päivää kaikenlaista pikkupurtavaa ja tuskailen, millaiset eväskasat saan ottaa maanantaina töihin mukaan, että selviän koko päivästä.

Tica ja Kääryle 21+4 sekä esikoinen viettää syksyisen sadepäivän sisällä.
 
Tica En ole ihan varma miten tuo kilpirauhas homma menee kun on aivan vierasta aluetta minulle, mutta eilen KYS:ssä diabetes puolella sanoi lääkäri että vauvat pärjää jo omillaan joten heitä varten ei tarvii enää äidin "tuottaa ylimääräistä", mutta sitten taas äitipolilla sanoivat pistävänsä asian mietintään että otetaanko lääkitys käyttöön.
Varmaakin sitten kun taas kolmen viikon päästä menen uudelleen diabetes ja äitipolille niin ottaa se ultralääkäri taas kantaa asiaan, kun on jälkeen verikokeissa sen arvon mittaus.
Ainakin väsynyt olen ollut päivisin, mutta kun valot sammuu niin minua ei meinaa nukuttaa millään.
Painoa ei nyt ole tullut lisää viimeviikkoina juuri lainkaan (3 viikossa peräti 300g ja samassa ajassa vauvojen paino oli noussut jo pelkästään sen 600g), mutta raskauden alussahan sitä ryöpsähti ihan kunnolla :ashamed:
Toisaalta kun katsoo tuota nykyistä painon nousua ja vertaa miten vauvojen paino nousee ja siihen vielä kaikki muu niin periaatteessa olen laihtunut koska paino ei ole noussut onneksi samaa määrää kun lisinyt muu matsku kropan sisällä.
 
Rakenneuä:ssä käyty ja kaikki ok. Mietiskeleväinen neiti tulossa, kun aina on toinen käsi poskella :) .

Minä käytin viime raskaudessa närästykseen piimää. Närästyslääkkeet etoivat. "Normaalisti" piimä ei mene alas.

Minäkään en tohon sikainfluenssa rokotteeseen oikein luota, liian uusi valmiste minun "makuuni".

Tica, meilläkin 11-kuukautinen aloittaa hoidon maanantaina. Saa nähdä kumpi meistä itkee enemmän....

Hyviä viikonloppuja täältä tuuliselta länsirannikolta :wave:

OnniMaija ja Vieno tasan 21 viikkoa!
 
Ihanaa, työviikko saatu taas kunnialla päätökseen!! Nyt alkaakin sitten muutama helpompi viikko töitä, ei ole niin paljon nosteluita ja kyykkimisiä. Ensi viikko pelkkää istumista koulutuksesta, saas nähdä, kuinka tönköksi menee jalat =(

Ensiodotuksesta: En minä ole vielä tajunnut, että minusta tulee äiti. Oikeastaan en vielä uskalla edes ajatella, että joulu-tammikuussa se oikeasti tapahtuu. Menen melkein päivä/viikko kerrallaan ja toivon ja rukoilen, että kaikki menee hyvin. Toisaalta on ollut todella outoa huomata, miten LUONNOLLISELTA esim. lapsen liikkeet tuntuvat. Alkuinnostuksesta kun selvisi, niin nyt se on vaan jotenkin niin luonnollista, että toinen masussa potkuttelee =)

Vauvan kuulosta: Luin vauva-kirjasta, että näihin aikoihin lapsi alkaa kuulemaa ainakin kovia ja korkeita ääniä. Yksi ilta makasin pitkin pituutta lattialla ja koira oli ihan masun vieressä makaamassa. Mies tuli siihen koiraa härnäämään ja tämä alkoi haukkua. Silloin pisteli vauva sellaisen potkutulituksen, että oksat pois =)

Sikaflunssa ja neuvola: Ei ole sanallakaan mainittu koko asiaa, enkä ole itse kysynyt. Kyllä siellä varmasti sitten aletaan puhua, jos tulee oikeasti aihetta.

Kirppu on taas ollut koko työpäivän ajan ihan hiljakseen ja nyt alkaa elämöinti kun mamma haluaisi hetkeksi rauhoittua. Tyypillistä =)

mamma ja Kirppu 23+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ullis82:
Vauvan kuulosta: Luin vauva-kirjasta, että näihin aikoihin lapsi alkaa kuulemaa ainakin kovia ja korkeita ääniä.
Mie muistaisin joskus jostain lukeneeni, että sikiö pystyy aistimaan ääntä jo rv16. Ei varsinaisesti kuuloaistin avulla vaan tuntoaistin kautta. Ja joissain lähteissä väitetään, että sikiö alkaisi kuulla jo rv21. Vaikka hankalahan tuota on tietää, kun ei toinen vastaa :D



Ai hitsi, miun oikea lonkka alkoi kiukutella. On se aiemminkin hiukan ollut kipeä, mutta nyt lähti alta kun yritin rynnätä pelastamaan koiraa esikoisen puuhilta. Mie en ymmärrä tuota koiraa, miten kärsivällisesti se sietää tuota kiusaamista :eek: Joskus vois miun puolesta jo näykkäistä :kieh: Poika taas istunut monta kertaa jäähyllä tänään ja takanpäälinen alkaa olla täynnä leluja (jäähyllä ). Mitenköhän mie ehdin jokapaikkaan sitten kun noita tuholaisia on kolme |O
En tiedä kumpi ärsyttää enemmän, kipeä lonkka vai tuo koiran härnääminen...

Hipkukka 21+5
 
Zuh
Vauvan kuulosta: Me hommattiin viikko sitten rock band peli ja peliaddiktina jäin ihan koukkuun siihen rummuttamiseen (sekä laulamiseen..). Noh, lapsellehan pitäisi musisoida ja laulella jo raskausaikana -> nauroin miehelle että meillä tuleekin eriskummallinen lapsi kun ei rauhoitu muuhun kuin äidin rokkiversioon Living on the prayeristä :LOL:

Onko muille tullut puoliketutusta töissä olosta? Mä olen jo ihan valmis heittämään lusikan nurkkaan töitten suhteen, kun ajatukset on ihan muualla ja olotila on mitä on. Alunperin ajattelin että tottakai teen loppuun asti töitä, mutta ajatukset alkaa pikkuhiljaa muuttumaan. Millähän sitä saisi motivoitua itseään vielä kolmeksi kuukaudeksi?!?

~Miettiliäs Zuh
 
OnniMaija Toivottavasti tyttö muistaa sitten synnytykseen ottaa käden pois poskelta.
Minulla nuorimmainen syntyi käsi korvalla, eli tuli päätä ja kättä yhtä aikaa, voi vaan kuvitella että tuntui häjyltä, varsinkin kun ponnistus vaihe kesti sen 1 min :D
 
Sikainfluenssarokote En kyllä uskalla ottaa, jos alkavat rokottamaan raskaana olevia. Aivan liian uusi lääke. Ei ole mitenkään mahdollista, että olisivat ehtineet tutkia mitä aiheuttaa sikiölle.

Oli keskustelua äidin ja tyttären synnytyksien yhteläisyyksistä. Minun äitini ja äidinäitini eivät ole pystyneet synnyttymään alateitse ahtaan lantion vuoksi, vaan molempien synnytykset ovat päätyneet sektioon. Mulle sanoin jo 15-vuotiaana äitini luotto-gyne, että "äitis lantion olet perinyt, turha ajatellakkaan normaalisynnytystä". Samoin rakenneultran tehnyt lääkäri ilmeisesti ajatteli, laittoi lähetteen synnytystapa-arvioon.
Onko muita, jotka luultavasti joutuvat suunniteltuun sektioon?
Harmittaa kamalasti..
:ashamed: Olisin halunnut synnyttää "luonnollisella tavalla". Se olisi vauvalle parempi ja toipumisaika nopeampi. Tuntuu jotenkin, että jos sektio-käsky tulee menetän jotain niin naiselle ja naiseuteen kuuluvaa.. :/

 
KELA JA MONIKKOPERHEEN 60PV HIP HEI ME MONIKKO ODOTTAJAT! Kela juuri laittoi minulle sähköpostissa korjatun tiedon että isänvanhempainrahaa varten äidin ei tarvitse olla käynyt jälkitarkistuksessa. Eli tarkoittaa että jos isä pitää tuon 60pv vaikka sitten heti sen 18pv:n perään ei äidin tarvitsekkaan olla käynyt jälkitarkistuksessa että isä saa sen korvauksen niistä päivistä.

Ihana perjantai :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elayne:
:ashamed: Olisin halunnut synnyttää "luonnollisella tavalla". Se olisi vauvalle parempi ja toipumisaika nopeampi. Tuntuu jotenkin, että jos sektio-käsky tulee menetän jotain niin naiselle ja naiseuteen kuuluvaa.. :/
:hug: Sinulla on vielä aikaa sulatella asiaa ja miettiä tuota. Ei se alatiesynnytys aina tarkoita nopeaa toipumista. Minulla tiedettiin olevan tiukat alapään lihakset, mutta kun esikoisen ei tiedetty olevan noin iso, annettiin mennä yliaikaiseksi ja lopulta jouduttiinkin imukupilla auttamaan. Mie sainkin pahan repeämän, josta toipumiseen meni kuukausia. Minulle se oli aikoinaan pahapaikka, kun en ollut osannut varautua, että alatiesynnytyksestäkin toipumiseenkin voi mennä niin kauan :(
Eiköhän asiat järjesty parhain päin.
 
Neuvolassa myös käyty..
Painoa tullut nyt 6-7kg ja viikkoja 18+6.
En tarkkaan tiedä mikä ollut lähtöpaino, mutta ilmoitin itseäni kiusatakseni pienimmän painon mitä olen tänä vuonna painanut :D
Hb oli 117 ja rautaa ehdotti, mutta lupasin ottaa joka ilta 2kpl multitabs-raskautta, tällä hetkellä otan sillon tällön yhden. Jospa tuolla pysyisi vielä normi tasolla. En haluaisi alkaa mahaa kiusaamaan rautatableteilla..
Verenpaine ja pissa ok.
Syke oli 145 vauvelilla, hienosti pysyi paikoillaan kun viimeksi meni alta pois.

Täällä vaivaa flunssa, mutta onneksi oli tänään neuvola, niin sai sitten neuvolantätiltä kysyä että voiko olla huoleti kotona. Niin kauan kun ei nouse kuume, niin saa olla ihan levollisin mielin. Ja niin itekin ajattelen, koska nyt on niin paljon normiflunssaa liikkeellä.

2viikkoa vielä rakenneultraan.. onko kellään löytynyt mitään negatiivista ultrasta? Pelkään lähinnä et puuttuu munuaiset tai maksa tai jotain muuta "tarpeellista" ja raskaus täytyisi keskeyttää, kuinkahan yleistä on? Pakko varautua siis pahimpaan

eli 18+6 :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zuh:
Lily of the valley: Eikös se mene possuflunssan kohdalla niin ettei mitään ennakkorokotuksia anneta? Vain jos tauti tulee, niin silloin voi riskiryhmät saada rokotuksen. Näin olen itse ymmrätänyt.
Tarkoitatko että vasta jos tauti puhkeaa epidemiana Suomessa niin sitten aletaan rokottaa? Meinaan yksilön kannaltahan se rokotus on auttamattomasti myöhässä, jos vasta sitten rokotetaan kun taudin on jo saanut. :D Vai tarkoititko ehkä influenssalääkitystä?

Itsekään en vielä viitsi hysterisoida, mutta eihän sitä oikeasti tiedä, millaisena tuo epidemia meille tulee, jos tulee. Meillä tytär on kuumekouristaja ja muutenkin taipuvainen sairastamaan kaikki kuumetaudit todella rajuna, joten jos hänelle olisi tuo rokotus saatavilla niin voisin sen ottaa.

Itsestäni en oo niin huolestunut, mutta olisi silti kiva, jos siitä edes jotain puhuttaisiin, että tietäisi yhtään, miten se homma menee, jos sen rokotuksen päättääkin haluta.
 
Heippa kaikille :)
3 viikon nettipimennos ohi... Enie, viitsitkö muuttaa lasketunajan takaisin 30.1? Saimme itse valita minkä haluamme kolmesta vaihtoehdosta :) Päädyimme alkuperäiseen...
Neuvola kuulumisia vkolla 18+2
Paino pudonnut 500 g ensimmäisen neuvolan punnituksesta
RR 104/66
Pissa ok
Hb 126
Syke 140-150
Liikkeitä en ole tuntenut vieläkään ja kun kuuntelimme sydänääniä niin tämä aivan ylivilkas tapaus vain potkisteli kuuntelulaitteen anturia :) Ja täti ihmetteli etten tollaisia potkuja tunne :) Rakenneultra olisi 14.9 :)

Myy-88 ja Minityyppi 18+6 :heart:
 
Voi tätä tekstin määrää.. ei ehi koskaan enää kirjottaa mitään ku lukemiseen menee niin kauan.

Elayne
: Ainahan on mahdollista, että ainakin ohimennen on joskus törmätty.. oot kyllä hiukan nuorempi. =) Tuskin laitoksellekaan samaan aikaan päädytään. Eikös sun LA ollu vähä aikasemmin? Siis jos tänne oot tulossa synnyttämään..

Me varattiin sitten extemporee 4dultra Jyväskylästä. Se olis 18pv. Tuleepahan samalla käytyä moikkaamassa kavereita siellä päässä ja jos vaikka vaippakauppaan pääsis törsäämään.. :p

Mä poden hirveetä nuhaa, samoin poika. Ja miehellä onkin sitten yskä. Kenellekköhän kasvaa saparo ensimmäisenä. :D Unet on jääny kyllä hiukan vähiin ja nyt mies joutuu oleen viikonlopunkin töissä, joten ankeeta tulee olemaan.

Kävis vielä laskuja maksamassa ja sitten puuron keittoon.. :snotty:

Rhea ja Möhkis 20+6
 

Yhteistyössä