***TAMMIVAUVAT*** Syyskuussa

Rokotetta en meinaa ottaa. Olen sen jo päättänyt. En uskalla riskeerata vauvoja, koska eihän sitä voi tietää miten se vauvoihin vaikuttaa. Onhan siinä riskinsä olla ottamatta, mutta mutta.....

Hb on noussut 92 ->102, ihan hyvin. Sain luvan olla ilman rautaa.

Päivärahoista Vein viime perjantaina hakemukset ja tiistaina katoin kelan sivuilta niin päätökset oli jo tehty. Äitiysavustukset otin rahana niin ens viikolla on jo tilillä.

Tänään on vatsaani taivasteltu, että on se niin pieni. Omasta mielestä olen valtava.

Elämä on yhtä helvettiä, mutta pakko se on vaan jaksaa....

 
Kiitti Tica tosta linkistä, tilasin heti sellaisen. Olen muutenkin tuota merkkiä ajatellut, mutta en oo netistä viittinyt postikulujen takia tilata. Mutta nythän tuo oli tarjouksessa, joten säästyttiin yhdeltä ylimääräiseltä ostosreissulta... =) Jos muuten jonkun mielestä tuo kaukalopussi on hintava, niin huutiksessa noista maksetaan käytettynä sellaista 25 euroa tällä hetkellä... Joten tosi hyvän hinnan niistä voi saada sitten kun joskus myy.
 
Voi, hitsi. Mie olen kokoajan kuvitellut, että yksi tunikamallinen paita mahtuisi vielä tämänkin mahan kanssa. Eipä sit mahtunut. Kuukauden päästä olis yhdet sukupippalot, eikä minullla nyt olekaan juhlavaatetta :headwall: Mie en oikein yhtien juhlien takia viitsisi investoida juhlavampaan äitiyspaitaan. Epäilen vain, että maha on kuukauden päästä vielä paljon isompi, joten kai se on pakko. Mie vain en tykkää ostaa vaatetta vain yhtä käyttökertaa varten :snotty: Ja kirppiksiltä ei ole vastaan juhlavia äitiysvaatteita tullut, vain arkikäytöön.
Ei kellään olis jotain hyvää ehdotusta, miten sais siistin ja edullisen juhlavaatteen, johon myös tämä maha mahtuisi?

Hipkukka 23+3
 
Rakenneultrasta kotiuduttu..
En huomannut kysyä siellä mitään, kaikki kätilön mukaan oli kunnossa.
Ei mitään painoarviota muuten saatu, enkä mä pituudestakaan tiedä :p
Viikkoja oli vähemmän, olisko ollut 19+3.. ja nyt siis pitäisi olla 20+6..
Pyysin kätilö vaihtamaan lasketunajan, kun sanoi ettei sitä ole pakko vaihtaa!
Äippäloma alkaa 2.1 ja se tarkoittaa sitä ettei mun tarvi tehdä täyttä työviikkoa, vaan saan tehdä vain 3pv/vko eikä vaikuta äippärahaan kun ei tarvi ottaa viimeiseltä 6kk ajalta! JES!
Kai tuohon kelan nettisivun laskuriin voi luottaa ettei valehtele äitiyspäivärahan aloituspäivää?

Sukupuolikin saatiin selville, vaikka kyllähän mä sen oon jotenkin tietänyt kokoajan.. hullu vaan kuvitellut että jospa sittenkin olis tyttö :p

Laskettuaika on siis 8.2 mut kai mä saan täällä silti pyöriä kun on tullut porukka jo niin tutuks :)

Mites se isyyslomajuttu muuten meni, oliko niin että olikin isäkuukausi mitä pidennettiin eikä varsinaista isyyslomaa, eli sitä mikä pidetään äidin kanssa samaan aikaan?

19+3 (?)
 
Rokotteesta: En oikeesti ole edes ajatellut koko asiaa. Pitäisi kai kohta puolin ruveta funtsaamaan, jotta mitä sen kanssa tekee.

(.) Hurjat jytät ollut käynnissä koko viikon. Aloitin työt uudessa paikassa, taitaa Kirppukin olla ihan yhtä innoissaan kuin mammaki! Eilen illalla luin sängyssä ja maha oikein hytkyi ja nytkähteli liikkeiden voimasta. Taitaa tulla aika voimanpesä! Supistuksia on ollut nyt tällä viikolla entistä enemmän ja tiheämmin, mutta eivät ole mitenkään kipeitä. Töissä tosin on ollut nyt aika fyysistä tekemistä, joten voi johtua siitäkin. Hellittää heti kun hiljentää tahtia. Joka päivä ihmettelen töissä, että missähän vaiheessa tämä raskaus alkaa oikeesti vaikuttaa omaan jaksamiseen, vielä ei tunnu missään.

On niin hyvä fiilis, tietty kun on perjantai ja viikonloppu edessä =)
Lähetän teille kaikille tätä samaa hyvää oloa!!
:hug:

mamma ja Kirppu 25+2
 
Rokotteen tulen näillä näkymin ottamaan. Jotenkin itsestä tuntuu, että minun kannattaa se ottaa, mitään sen kummempaa järkisyytä tälle asialle ei ole =)

Jammy välillä potkut tuntuu selvemmin ja välillä aika heikosti. Tänään juuri huomasin selälläni kun maha pompsahti potkusta juuri navan vierestä, näkyi siis selvästi mutta en tuntenut sitä lainkaan :eek: Ilmeisesti istukka juuri siinä kohtaa! Edelleen vähän eteenpäin istuessa potkut tuntuu kaikista selvemmin, mutta ei kai sillä potkun voimakkuudella ole väliä? Pääasia että liikkeitä välillä tuntuu eli tietää vauvan olevan siellä kunnossa =) Omasta mielestä nuo potkut ei todellakaan ole mitenkään kovia, mutta ei näin esikoisen odottajana ole kyllä mitään vertailukohtaa.

Tietääkö kukaan mitä tarkoittaa jos leukosyytit ovat vähän koholla? Huolestuttaa kovasti mikä on nyt vialla! Tulehdusarvot ovat ok. Käyn kyllä ensi viikolla taas testeissä, mutta kovasti mietityttää mistä tämä nyt johtuu. Ja hemoglobiini vain laskee Obsidanista huolimatta :/

Lumi ja Lilliputti
 
Sero Laitoin sinulle uuden la:n ja onnittelut poika lupauksesta :heart:

Siitä isyysloman tai isäkuukauden pidentämisestähän ei ole mitään nuijaa pöytään vielä lyöty, joten lopultahan koko homma voi kariutua vielä.
Ja kelalta sanoivat että siinäkin mennään todennäköisesti niin, että alkaa sen vuoden sääntöjen mukaan minkä vuoden puolella eka etuus on maksettu, eli usealla meillä alkaa äippäraha juosta tän vuoden puolella niin mennään tän 2009 vuoden mukaan sitten tuossakin.
Toisaalta voihan se olla että astuu voimaan lopulta vuonna yks ja kaks vasta jos sitten tosiaan tulee ollenkaan lopulta.

Hipkukka Osta normaali kokoasi oleva joustavasta kankaasta tehty tunika. Minulla ainakin toimii =)
 
Enie: Tuo oli toinen syy miksi oli hyvä että siirtyi ens vuodeksi alkamaan se äippäloma. Eli jos se 5viikkoa menee läpi niin sitten miehelläkin on se kun äippäloma alkaa 2.1. :LOL:
Ja toinen ne tulot, eli olisin saanut "keplottelemalla" samat rahat kun vuoden 2008 tulojen mukaan, mut olis pitänyt hakea sairaslomaa jo kuukauden päästä kuukaudeksi.. joten näin on loppujenlopuksi parempi :) Eli nyt täytyy sitten vain toivoa etten joudu sairaslomalle ja laskevat päivärahan mulle viimeisen 6kk mukaan ja sitten tietty käyttäisivät sitä laskennassa..

Mites äitiyspäivärahapäätökset tulevat? Jos laitan heti syyskuun lopulla anomuksen, niin tuleeko päätös jo mahdollisesti lokakuussa? Eli ehtisin saada päätöksen ennen sairaslomia :D
On tää sellasta keplottelemista!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Enie:
Hipkukka Osta normaali kokoasi oleva joustavasta kankaasta tehty tunika. Minulla ainakin toimii =)
Miun kohalla ei ihan onnistu, kun normaali koko on XS/S ja niissä paidoissa on aina oletuksena, että on myös lyhyt :snotty: Tähän asti olen tuollaisia paitoja pitänyt, mutta nyt en enää oikein viitsi. Kun paidan helma nousee niin tyhmän näköisesti. Miulla on pitkä selkä ja se tuottaa normaalistikin ongelmia sopivien vaatteiden löytämisessä. Kävi mielessä ostaa isompaa kokoa oleva. Mutta sitten paita ei olisi enää hartioiden kohdalta nätisti.
Täytyy käydä joku päivä H&M:llä katsastamassa, jos sieltä jotain keksisi. Yksi vaihtoehtohan olisi siisti mammapaita ja joku kiva neuletakki tms.


Mie tuossa hokasin (kun lyllersin miehen perässä kaupassa), että jos kerta sanotaan, että kaksosraskaudessa maha 24 viikolla vastaa yksösodottajan mahaa loppuraskaudessa. Niin tarkoittaako se myös sitä, että ne loppuraskauden vaivatkin alkavat samalla. Ainakin olo alkaa olemaan samanlainen kuin pojasta viimesillään |O Ja vielä jonkin aikaa pitäisi mahan kasvaa. Pojastakin taisi raskausvaivat alkaa kunnolla ihan yhtäkkiä ja niin tuntuu nytkin. Toissapäivänä vielä pystyin reippaasti kävelemään koiralenkillä. Tänään taas mielessä kävi taksikyydin tilaaminen puolessa välissä lenkkiä :D

Hipkukka 23+3
 
Sero onnea poikalupauksesta :heart:

Jammy Mulla istukka edessä (kuten myös viime raskaudessa) mut silti olen tuntenut liikkeet melko aikaisin, ja nyt masu pomppii potkujen voimasta jo julmettuna, täälläkin tulossa kyllä liikkuvaisempi tyyppi kuin mitä esikoinen oli :) Mut tuskinpa syytä huoleen on, kun liikkeet kerta kuitenkin tuntuu?

Tica Mä olen kans todella kahden vaiheilla, karmistuttaa kans se ettei ole testattu... Kälyni odottaa myös, hän käy jostain syystä yksityisellä neuvolaseurannassa ja sieltä taas oli hänelle ehdottomasti suositeltu ottamaan rokotus. Tiedä nyt sit mihin uskoa :|

(.) Supistuksia ollut taas tänään siivouksen seurauksena, saas nähdä miten töissäolo huomenna onnistuu :/

Mut vitsi et vaik oon ollutkin yleisesti aika alamaissa viime aikoina ni silti on ihanaa kun on onnistunut nauttimaan raskaudesta jotenki ihan eri lailla ku ensimmäistä odottaessa, kun on kuitenki jotenki tutumpi olotila :) Ja jos tää meidän viimeiseksi jää, ni sitä suuremmalla syyllä fiilistelen potkuja ja liikkeitä hartaudella :heart:

Mimonmami ja Itikka 23+2
 
Mulle tuli tänään Kelan paperit bumerangina takaisin.. Oiskohan ollut n.8 kohtaa väärin tai puuttelisia... |O :LOL: :LOL: :LOL:

Ehkäpä tästä oppineena kävelen muiden esimerkin mukaan Kelan toimistoon heti maanantaina ja annan sen tädin täyttää laput, tai vähintään saa neuvoa kädestä pitäen mihin pirun kohtaan se ruksi pitää laittaa...

iiris- Täysin samaa mieltä! Älkää mammat ottako ROKOTETTA, jonka haittavaikutuksia sikiölle ei ole ehditty tutkimaan!!!

Elayne ja :heart: 24+5
 
Perustelu äsköiseen kannanottoon: Äitini on ylihoitaja ja nimenomaan KIELSI minua etten missään nimessä saa mennä ottamaan kyseistä rokotetta... Perustelu oli, että lyhyt/pitkäaikaisvaikutuksista kehittyvälle sikiölle ei ole ainuttakaan tieteellistä tutkimusta/selvitystä! Ehkäpä ylisuojelua, mutta riskit on olemassa. Jospa vaikka muistelee mitä raskauspahoinvointiin yleisesti käytetty lääke aiheutti n.40 vuotta sitten....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Elayne:
Perustelu äsköiseen kannanottoon: Äitini on ylihoitaja ja nimenomaan KIELSI minua etten missään nimessä saa mennä ottamaan kyseistä rokotetta... Perustelu oli, että lyhyt/pitkäaikaisvaikutuksista kehittyvälle sikiölle ei ole ainuttakaan tieteellistä tutkimusta/selvitystä! Ehkäpä ylisuojelua, mutta riskit on olemassa. Jospa vaikka muistelee mitä raskauspahoinvointiin yleisesti käytetty lääke aiheutti n.40 vuotta sitten....
NÄINPÄ!!!! Mä en ymmärrä ketä hullu sen ottaa..ja samalla kantaa riskin tulevaisuudesta...
 
Hipkukka Minulla on vatsa niin ylhällä, että vauvat painavat kivasti mahalaukkua ja keuhkoja. Hengästyn ihan älyn äkkiä ja kun kyyristyn nostan, vaikka leluja lattialta saattaa olla suu täynnä oksennusta. :x Mitään selkä ym. kipuja ei vielä ole. :headwall: (koputtaa puuta)

Meillä oli eilen niiiiin sekaista, että ryhdyin toimeen. Siivosin 5h ja olin kyllä raato sen jälkeen.

 
Huomenia..

Onnittelut hyvistä ultrakäynneistä kaikille tasapuolisesti. :flower:

Mulla on parin viikon päästä se sokerirasitussysteemi. Ällöttää jo valmiiksi. Noh menee miten menee sitten.

Mä kattelin Kelan sivuilta, että mun paperit on mennyt sinne viikko sitten käsittelyyn. Saa nähdä mitkä ruuhkat on käsittelyissä. Onneksi tässä on aikaa.

millis ja liinu 25+0
 
Noh, jospa nyt ei kuitenkaan alettaisi haukkumaan hulluiksi niitä, jotka aikovat kyseisen rokotuksen ottaa. Kuitenkin kukaan meistä ei tiedä mitä oikeasti seuraa, rokotuksesta TAI taudista.

Tottakai rokotuksen seuraamukset mietityttävät, mutta toisaalta, jos sitä ei ota, yhtä lailla altistaa lapsensa taudista seuraaville asioille, mitä ne sitten ovatkaan. Ehkä jos asuu jossain syrjäkylässä, voi tuudittautua siihen uskoon, ettei kyseiseen tautiin törmää, mutta täällä Helsingissä kun vielä lapsi on päivähoidossa, voi olla melko varma, että JOS epidemia puhkeaa, sen omaankin perheeseen saa jossain vaiheessa.

Loppujen lopuksihan kyse on myös siitä, miten paljon luottaa suomalaisiin asiantuntijoihin ja päättäjiin, ihan tuulesta temmattuja tämä suositukset kuitenkaan tuskin ovat. Tähän mennessä meillä on Suomessa ollut aika fiksuja asiantuntijoita, esim. meillä ei aikoinaan tämä pahamaineinen talidomidi ollut käsikauppalääkkeenä myynnissä, toisin kuin melkein kaikkialla muualla, ja sen takia suurilta määriltä sikiövaurioita vältyttiin.
 

Yhteistyössä