***TAMMIVAUVAT*** Syyskuussa

Hei!
Nyt on pakko kysyä, kun neuvolassa pyydettiin varaamaan aika sokerirasitustestiin ja kiltisti varasin ajan. Ei kuitenkaan kerrottu miksi sinne joudun, kun tietääkseni kaikki odottajat eivät joudu testiin?
Olen tosi pieni (painoin ennen raskautta 47kg) ja nyt rv 22+2 paino oli 50kg. Olen erittäin aktiivinen ja hyväkuntoinen. Toki nyt raskausaikana on tullut syötyä paljon herkkuja (sokeria...), mutta näkyykö se sitten pissanäytteessä vai minkä perusteella joudun testiin.

Onko kokemuksia tai tietoa?

 
Mä en tajua, miksi mulla on koko ajan ajatukset siinä synnytyksessä jo. Vielä on kuitenkin pitkä aika odottaa. Viime yönäkin kävin pissalla, siinä vessaan kävellessä tuli sellainen ajatus, et mitäs jos joskus öisellä vessareissulla menisi lapsivedet, ja sitten kun se synnytys alkoi pyöriä mielessä, niin ei oikein enää saanutkaan unta. :LOL:

Vaunuista Meillä on Brio Nova Classic 2007 ostetut, harmaat ja kantokassi vaaleansininen, kun ostettiin "unisex", totta kai näillä näkymin niissä tulee kuskattua sitten vain kahta tyttöä. :LOL: Olen erittäin tyytyväinen noihin vaunuihin, mutta sitä mallia ei kai enää tehdäkään, joten se ei vissiin auta nyt vaunuvalintojen kanssa painivia. Kuitenkin tuollainen "perinteinen", tukeva, isopyöräinen malli on mun makuuni. Ja metallisella ostoskorilla, kun paljon käyn kaupassa kävellen. Ensin olin kateellinen kaverin kääntyväpyöräisistä city-vaunuista, mutta sitten kun kokeilin työntää niitä, totesin, että itse asiassa niitä olikin paljon raskaampi työntää kuin tuollaisia tavallisia. Hissiin kaveri toki pääsi näppärämmin vaikka poikittain. :D

Ensin meinasin tuplia (ikäeroa tulee 2 v 5 kk), mut esikkopa ei juuri enää suostu istumaan rattaissa. Tosin ei silti jaksa kävellä pitkään vielä, mut ei sitä huutoakaan jaksa kuunnella. Yritetään sit varmaan liikkua "tyttöjen kesken" vain lähialueella niin kauan, et lumet sulaa, ja pääsee pidemmälle seisomalaudan kanssa.
 
Vaunuista: Meillä on vaatimattomasti vain kahdet :LOL:
Toiset on miehen "edellisestä elämästä", Oran yhdistelmät, en tiedä niistä enempää kun ihan uudenveroiset on, ei paljoakaan käytetty.
Itse ostin Gessleinin F6:set, maasto- ja kaupunkikäyttöön. Kyl kelpaa vaunutella :p

Liitoskivuista: Voiko ne tuntua keskellä navan alla? Oon huomenna menossa lääkäriin näistä kivuista, tuossa keskellä tuntuu kipua, varsinkin rasituksen jälkeen, kyykistymistä ja kumartelua on paljon töissä. Vihlasee aina välillä ikävästi, mutta ei ole jatkuvaa se kipu.

Perjantaina rakenneultra.. vähiin käy siis päivät :)

20+2
 
Hyvinhän rahan saa palamaan :D Kävin just lastentarvikkeesta ja nää lähti mukaan:

http://www.lastentarvike.fi/images/Tuotekuvat/Large/00262-0803_lim_full.jpg

http://www.lastentarvike.fi/images/Tuotekuvat/Large/002407-0803_lim_full.jpg

Kiva kun kaukalon saa noihin rattaisiin kiinni :)

Ompahan ainakin kevyempi olo lompakon suhteen :D

pippur1 ja pikkanen 25+4
 
Hei!

Tervetuloa kaikille uusille! :flower:

Mullakin olisi kysymys liitoskivuista :D
Siis onko ihan normaalia että yöllä niitä on? Siis levossakin?
(olenkohan mä aikaisemminkin tätä kysynyt, nyt en muista :ashamed: )
Viime yönä kun oli pariinkin otteeseen melko järkyttävää vihlontaa tuolla ihan "alamahassa".
Ei ole pitkään aikaa niitä ollu onneksi.
Vauva potkuttelikin samalla ihan kivasti :)

Olette noista vaunuista paljon kirjoitelleen. Meillä on vaan tuollaiset ihan "merkittömät"/ "halpis" vaunut/ rattaat jotka mummu ja ukki ostivat esikoiselle :ashamed:
Tosin käytän kantoliinaa aluksi melko paljon, ettei "vaunuina" tule välttämättä paljoa käytettyä. Enemmän sitten rattaina.
Olisihan se ihanaa ostaa uudet hienommat, mutta olen niin pihi etten raaski :ashamed:

Iloista päivää ja hyviä vointeja kaikille! :flower:
Tiukun äiti ja masumatkaaja 23+4 :heart:
 
Lily of the valley: Minä kans mietin synnytystä paljon nykyään, ja sitä koskakohan nää mahtaa syntyä. Eniten ehkä mietin sitä, että voi kun olisivat päät alaspäin molemmat ja sais synnyttää normaalisti, eikä tarviis leikata. Joo, eihän niiden tarvi olla synnytystä varten molempien pää alaspäin mut helppottais varmaan vähän sitä synnytystä kun tultais "oikeinpäin" sieltä ulos.

Tiukun äiti: Eihän sillä ole mitään merkitystä onko vaunut ns. "merkkivaunut" vai jotkin "halpisvaunut". Pääasiahan on että niillä pärjää, ja ne on siihen omaan tarpeeseen sopivat.
 
Vaunuista: Me päädyttiin Brio Sing-yhdistelmiin. Kaukalo myös Brioa, joten sen saa napsautettua näppärästi runkoon kiinni. Brion mallit tuntuivat heti "omilta". Yhtenä kriteerinä oli myös keveys. Saa nähdä millaset ovat sitten "tositoimissa". Nyt ollaan ainakin kovin tyytyväisiä:)

Iskias: Löytyy tätä nykyä sitten myös täältä :kieh: Aamulla sai tyyliin raahaa toista jalkaa perässä.

Onko kenelläkään tietoa, voiko stressi vaikuttaa mitenkä raskauteen? Tuntuu, että työnpuolesta on nyt koko ajan jotain stressiä, josta on vaikea saada kunnon irtiottoa vapaallakaan. Mietin voiko sellaisella olla vaikutusta sikiöön?

Tänään poksuisikin:

Pinkgreen ja Tilleri 24+0 :)
 
Enie Kyllä A:n täytyy olla pää alaspäin, että lähden alakautta synnyttämään. B:n asennolla ei taida olla niin suurta merkitystä, kun sitä sitten käännellään, kun A on syntynyt. Yksi tuttu jolla on kaksoset selvitti miten se synnytys todellisuudessa tapahtuu ja kuinka monta hoitajaa hänelläkin oli B vauvaa kääntämässä. :eek: :eek: :eek: Ajattelin niitä juttuja kuunnellessa, että voisin jäädä itse kotiin, kukahan synnyttäisi ne minun puolesta.....

Toki haluan alatie synnytyksen, jos se vaan on mahdollista. Iso kokemus se varmasti on. Ei sille mitään voi, että sitä jo vähän ruvennut miettimään. Pelkään, että A syntyy normaalisti ja B pitäisi leikata. Se olisi minusta kaikkein tylsin vaihtoehto. Olisi kiva, jos täytyy mennä sektioon niin sen tietäisi ajoissa eikä tulisi mitään hätäsektiota.
 
Kuka ihmetteli mahassa navan seudun kipuja? Mie kuulin tässä muutama päivä sitten, että raskausaikana on mahdolista kärsiä myös tyrästä. Ja se voi olla kivulias. Eräällä mammalla oli sellainen ollut viimeisessä raskaudessa. Käsittääkseni se on lähinnä loppupuolen vaiva.
 
Minä ostin tänään loputkin imetysliivit, nyt on kolmet, kahdet päiväkäyttöön ja yhdet yökäyttöön. Mun mielestä nuo Triumphin Mamabel Micro-jotakin oli tosi hyvän tuntuiset. Itse asiassa hyvä että ostin ne jo nyt, pääsevät nimittäin heti käyttöön, koska jostain syystä mun rinnat eivät enää mahdu normaaleihin liiveihini. Noi imetysliivit piti ostaa E-kupilla. :LOL:

Pinkgreen Tää ei varmaan yhtään lohduta sua, tai vähennä sun stressiä, mutta tutkimusten mukaan stressillä on kaikenlaisia negatiivisia vaikutuksia sikiöön. Joten kannattaa yrittää ottaa rennosti, äläkä nyt ainakaan ala vielä lisää stressaamaan stressistä. :xmas:
 
Huomenta!

Iskias on täälläkin, mutta tämä kipu on ollut aika pientä minun kohdalla. Sen sijaan nyt nämä alaselkäsäryt muuten on ikävämpiä, ei taida tuo tukivyö paljon auttaa..

Kunnon siivousta tarvittaisiin tännekin! Kenelläs se olikaan energinen olo?? ;) Ikkunat pitäisi pestä ja muutenkin kääntää koko huusholli ylösalaisin =)

Ja eilen taas poksuttiin, kyllä se aika menee välillä hurjan nopeasti, mutta malttamattomana odotan jo sitä äitiysloman alkua!

Lumi ja Lilliputti 24+1
 
liitoskivut Mulla ainakin tulee ihan levossakii. elia makuulla ollessa ja sit jos käännähdän nii sattuu jommalle kummalle puolelle.

Mulla on ylihuomenna neuvola nii aion kysyä miksei oo ollu viel lääkärii.. ku muilla kumminkin tuntuu olevan, ja sit ku näitä käyntejä tosi harvoin

21+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja zaara:
Enie Kyllä A:n täytyy olla pää alaspäin, että lähden alakautta synnyttämään. B:n asennolla ei taida olla niin suurta merkitystä, kun sitä sitten käännellään, kun A on syntynyt. Yksi tuttu jolla on kaksoset selvitti miten se synnytys todellisuudessa tapahtuu ja kuinka monta hoitajaa hänelläkin oli B vauvaa kääntämässä. :eek: :eek: :eek: Ajattelin niitä juttuja kuunnellessa, että voisin jäädä itse kotiin, kukahan synnyttäisi ne minun puolesta.....

Toki haluan alatie synnytyksen, jos se vaan on mahdollista. Iso kokemus se varmasti on. Ei sille mitään voi, että sitä jo vähän ruvennut miettimään. Pelkään, että A syntyy normaalisti ja B pitäisi leikata. Se olisi minusta kaikkein tylsin vaihtoehto. Olisi kiva, jos täytyy mennä sektioon niin sen tietäisi ajoissa eikä tulisi mitään hätäsektiota.
En muista mistä minä katsoin niitä asentoja niin tais olla 6 tai 7 eri vaihtoehtoa joissa kaksoset ainakin lähdetään synnyttämään alateitse, ellei sitten vaadi heti leikkausta.
Itsellä kans mietityttää se, että onko järkeä punnertaa A ensin jos sitten B kuitenkin pitäis leikata.
Toisaalta se leikkauksesta toipuminen minua huolettaa eniten. Alatie synnytysten jälkeen kun olen ollut täysin pelikunnossa heti, ja mitään istumis tms. hankaluuksiakaan ei juurikaan ole ollut.
Nää on näitä, joista ehkä pitäis siellä KYS käynnillä jutella ja kysellä enemmänkin.

Imetysliivit: Minulla oli esikoisen aikaan sellaiset, mutta kun niille ei sitten ollutkaan mitään käyttöä niin käyttämättä jäi. Nuorimmaisen kohdalla en edes hankkinut, sen mitä sain imetettyä alkuun niin pärjäsin normi liiveillä.
Ajattelin nytkin katsoa ensin että tuleeko siitä mitään ja sitten vasta hommata.

Imetystyyny:
Onko kenelläkään kokemusta? Monikkoperhelehdessä oli mainos kaksosille suunnitellusta imetystyynystä, mutta on niin "arvokas" ettei sitä turhaan viittis hommata.

Nyt iski himo käydä ostamassa kerät nättiä lankaa ja alkaa neulomaan pikkuisille villasukkia =)
Jostain sellaisesta ohkaisesta langasta jos tekis niin voi sitten ihan normi sukkanakin pitää. Se vaan kun menee sinne lanka hyllylle niin usein matkaan lähtee ihan liikaa kaikkia ihania lankoja :whistle:

Jihuu! Hyvä uutinen kerrankin taas. Just sanoivat kolmosen uutisissa että yksityisautoissakin aiotaan kieltää tupakointi jos kyydissä on alaikäisiä lapsia. :attn:


Enie + Nörtti ja Hissu 25+1
 
Kaksosten alakautta synnyttämiseen: Itellä A oli pää alaspäin ja B poikittain. Punnersin ensin A:n jonka jälkeen muistaakseni kaks kätilöä piti mahasta kiinni että B ultrattiin. Ei kääntynyt pää alaspäin joten tuli normisti yhdellä ponnistuksella peppu edellä. Eli pääsääntöisesti alakautta jos A ja B on molemmat rt (=raivotila), A rt ja B pt, Art ja B poikittain. Pääasia on että A on rt:ssä. Jos A on pt ja B on rt -> leikataan koska siinä on vaarana että päät kiilautuvat toisiinsa ja loput voittekin arvata. Ei hyvä. Tiedän kyllä yhden kollegan joka synnytti tuolla tavalla, mutta tiesi tarkkaan riskit ja oli asian käynyt läpi lääkäreiden kanssa. En tosin sitä kellekään missään nimessä suosittele.

Meillä oli käytössä kaksosten imetystyyny ja ajattelin ottaa sen nytkin käyttöön vaikka no vaan yksi. Se on sitten kun lapset kasvaa, mukava telmimispaikka... Ainakin meillä oli.

(.) Mun selkä krenkkaa!!!! :kieh: Ja koska se krenkkaa, aiheuttaa se osaltaan suppareita. Torstaina on lääkäri jolloin jään varmaan taas vähäksi aikaa pois töistä. Pitää nyt kattoo vielä tää päivä miten menee, että jäänkö jo huomisesta. Jooga auttaa hetkeksi, mutta eipä sitäkään oikein voi töissä harrastaa.
Tänään muuten aloitan Italian alkeet -kussin. Ollaan ihastuttu Italiaan miehen kanssa ja halutaan opetella vähn kieltä, että on mukavampi matkustaa tulevaisuudessa sinne.

Imetysliiveistä: Mulla ne on ollu käytössä jo jonkin aikaan (E-kuppi!) ja muutama pari pitäs vielä ostaa sekä päivä- että yökäyttöön.

Peikonpähkinä ja Pampula :heart: 21+2
 
Zuh
Melkoinen urakka kun perjantaina viimeksi pääsin palstailemaan :)

Lumi - melkoisen vaikea päätös sulla edessä sukunimen suhteen. Itselle onneksi oli kuviot selvät jo kauan ennen plussaa!

Oskari Olematon - mulla lukee lapussa vain että "sama fiilis" :D Muistaakseni kertoilit ylitunnollisuudesta töissä. Mun motivaatio on ihan nollassa töiden suhteen, mielessä pyörii aivan muut asiat ja oon tosi poikki. Sitä suuremmin ärsyttää että kitkuttaa vaan töissä viimeiseen hengenvetoon asti kun kotona sitten ei jaksa tehdä yhtään mitään. Vaikka ois pakko, meidän wc esim. on remontissa ja pakkohan se ois saada toimintakuntoon piakkoin..

Ananaskirsikka - kyselit hiivasta, mulla ei luultavasti ole hiivaa, mutta limakalvot kuivuu tosi pahasti ja vaativat rasvausta / öljyämistä. Sillä aina helpottaa niin olen tehnyt ei-hiivaa diagnoosin..

Painogallup - Alkupaino 83, siitä tippui 78 ja sen jälkeen on hankittu 2 kiloa takaisinpäin. Eli vielä saa syödän alkutilanteeseenkin. Tavoitteena oli päästä puoleenväliin alle kasikymppisenä ja sehän tuli jo, vähän oon ylpeä itsestäni!

Suviliini81- mulla neuvolalääkäri suositteli ärtyvän paksusuolen ja issiaksen vaivoihin akupunktiota. Kävin kolme kertaa ja kivut hävisivät, en sitten tiedä johtuuko siitä vai paremmista elintavoista / vähemmästä rasituksesta, mutta poissa ovat!

Niiz - aiotaan kysyä sukupuoli ja ei todellakaan kerrota kellekään! Meidän suvut sekoaa täysin jo lupaillaan tyttöjä, sitten tulekin laitokselta pojan kanssa ja kaapit on täynnä vaaleanpunaisia pitsihörhelöitä.. Ei meidän mummit ja muut yhtään ensimmäistä tyttölapsenlasta odota.. ja lapsenlapsenlasta.. ja siskonlasta.. ja veljenlasta..

~Zuh & Naatti 20+4
 
luka78 Minut lähetettiin myös sokerirasitukseen. Käytäntö on ilmeisesti se että kaikki 25 vuotta täyttäneet menee siihen. Mutta ilmeisesti tästäkin jossain tehdään poikkeuksia mutta siis sinne mennään vaikka kaikki muuten vaikuttaisi olevan kunnossa!
 
Se olisi tasan 100 päivää laskettuun. Tuntuu vielä paljolta, mutta miettii mitä on jo takana :)

Täytyy lähteä sitterin metsästykseen tänään. Onko jollain hyviä kokemuksia jostain??

pippur1 ja muru 25+5
 
Synnytyksestä Enpä ole vielä niin pitkälle ajatellut. Loppukuusta on monikkoperheiden valmennus ja aiheena synnytys, joten eiköhän siellä jotain uutta opi :D Täällä muuten monikkoyhdistys lainaa imetystyynyä (pantti 50e laina-aika 3kk). Esikoisesta on tyyny, mutten ole vielä tuota imetystäkään vielä tarkemmin ajatellut. Imettääkö molemmat yhtäaikaa vai erikseen, vai pullottaako vai...

Hipkukka 23+0 :whistle:
 
Täällä olis tänään lääkäri noista kivuista.
Epäilen itse liitoskipuja tai jotain muuta "ärtymistä" tuosta kyykistelystä ja kumartelusta.
Sairaslomaa en ota jos ei ole pakko, lähinnä menen siis tutkituttamaan että mikäli kaikki on kunnossa, pärjäilen kyllä kivun kanssa töissä.
Olis 2viikkoa vielä hyvin töitä, eli tarkoittaa hyvin rahaa, sen jälkeen helpottaa muutenkin, eli ei tarvisi saikulle jäädä.
Mitenköhän Kela suhtautuu asiaan jos itse omatoimisesti vähentää töitä, ettei tarvisi jäädä sairaslomalle, mulla kun on siihen mahdollisuus ja saisin loput liitosta. Mut otan äippärahan 6kk mukaan, joten jos Kela on sitä mieltä että se on kans sen viimeisten 6kk tulojen mukaan, niin sitten pakko ottaa sitä saikkua ja kärvistellä kotona.

3yötä rakenneultraan, kulu aika kulu :D

20+3
 
Enie: mulla oli tästä kuopuksesta käytössä imetystyyny ja siis täähän ei oo kaksonen.. mut huomasin kyllä että siitä oli apua. Kärsin niska- ja hartiavaivoista koko imetysajan ja siihen tää tyyny helpotti oloa ja imetystä! Mutta tosiaan taisit haluta kokemuksia kaksosten imetyksestä. mut nakkasinpa ny. :)

Pippur1: no omasta kokemuksesta voin sanoa että se sellanen tärinäsitteri on aivan ihku! :) vaikka eikö ne sano et ne käteviä esim. koliikkivauvoille jne.. mut meillä oli ilman koliiakkin ja tykättiin tosi paljo. Nyt se on ollut miehen siskolla lainassa ja sekin tykkäsi aivan älytön.
 

Yhteistyössä