***TAMMIVAUVAT*** Marraskuussa (UUSI VAUVA SYNTYNYT)

ONNEA VÄPÄ JA PALJON JAKSAMISIA PERHEELLE JA ENNEN KAIKKEA PIENELLE POJALLE

Minä aivan hulluna täällä itkin kun tuota Väpän synnytyskertomusta luin. On vissiin vähän tunteet pinnassa.

Huomenna täällä kans poksahtaa 34 täyteen :heart:

Minä synnytin toisen lapsemme ilman kivunlievitystä. Spinaalipuudutuksen olisin halunnut, mutta synnytys eteni niin nopsaa etten ehtinyt saada mitään kivunlievitystä.
Spinaalipuudutuksen sain kun olin esikoista synnyttämässä ja kyllä oli ihanaa kun ei tuntunut minkään laista kipua. Ainut huono juttu oli se ettei tullut lainkaan ponnistuksen tarvetta ja ponnistaa piti aina kun pyydettiin.

Ensi viikolla olisi sitten äitipolille aika korkeiden sokerien vuoksi.
Saas nähdä millanen jättiläinen täällä masussa asustaa :D

lokakuu10 ja saukko 33+6
 
Onnea Väpälle ja hurjasti voimia sekä vanhemmille että vauvalle! :hug: :flower: :heart:

Täällä olo parantunut niistä paniikki/ahdistuskohtauksista, lääkkeitä olen ottanut tarvittaessa, nyt taas jo pari päivää mennyt ettei ole tarvinnut. Nukuttuakin oon saanut melko hyvin, vaikka vieroitettiin esikoinen tuttipullosta- ei ollut kovakaan taistelu mutta minua jännitti kamalasti, tuttiviero oli niin hirvee että jäi traumat, uh.

Maitoa tihkuu...


Viimein alkanu vauva potkiskella kylkiluitakin, masukin on noussut jotenkin ylemmäksi eikä enää tunnu joka kerta istuessa että istuisi pallon päällä. Pissatakin pystyy normaalisti ilman painetta :) Muutenkin ihmeen hyvin oon jaksanut, käynyt tytön kanssa lenkkeilemässäkin kun muutama viikko sitten hädintuskin jaksoin raahautua mukana kun mies lykki rattaita. Vauvan hoitopöytä on haettu nyt myös, eilen laitoin hieman jouluvaloja, ja vaan pieni osa Itikan vaatteista on pesemättä. Laturinkin sain odottamaan jo mikron päälle että saan inspiksen laittaa the kassin valmiiksi...

Minä yritän myös mahd. pitkälle ilman kivunlievitystä, oon varautunut että ilokaasua tahdon ja PALJON (viimeks oli niin hauskaa :D ) ja toki sit jos tuntuu sietämättömältä ni pyydän jotain puudutusta mut multakin meni viimeksi epiduraalista ponnistamisen tarve ihan ohi, ponnistelin siellä täällä ja kestiki melkein tunnin.

Täällä vauvalla hikka tosi monta kertaa päivässä, alhaalla tuntuu.


Lapsen hoito
meillä molemmat isovanhemmat asuu vartin matkan päässä, ja jos päiväsaikaan käy niin mun äiti on 5km päässä töissä, joten melko hätäset lähdöt onnistuu-- mut lisäjännitystä tuo se että tahtoisin taas äitinikin mukaan synnytykseen (antamaan selänhieronta-apua miehelle, tuskin tuo jaksaa mua koko aikaa hieroa yksin) ja tukemaan muutenkin, oli mukana myös esikoisen synnytyksessä ja koin sen kovin vahvistavana :) Ni parasta olisi jos saisi miehen vanhemmat tänne ja minun mami pääsisi mukaan. Mut eipä sitä koskaan tiiä, haaveilen vaan... :) Vauva pitäis olla RT, ollut jo pitkään (paitsi välillä tuntuu et olis vinosti poikittain mut silti pää alhaalla) ni toivomukset normisynnytykseen on korkealla. Mies on Helsingissä töissä ja ajelee ratikkaa joskus siitä Naistenklinikan ohikin, joten jos oikeen kiirus tulee ni ajakoon sitten vaunun siihen ja jättäköön keskelle katua :D :D

Eilen nipisteli emättimestä kovasti, kohdunsuu varmaan pehmenee siellä pikkuhiljaa.

Nyt pitänee mennä päikkäreille kun tyttökin nukkuu...

Mimonmami ja Itikka 33+0

 
Voi vitsi miten dramaattiset vaiheet olleet Väpän pienellä pojalla elämän alussa. :hug: Toivottavasti kaikki menee jatkossa hyvin. :heart:

Esikoisen hoidosta Meillä ei oo isovanhempia tässä lähellä, siis lähimmät on 4 tunnin ajomatkan päässä, joten ne on poissa laskuista. Muuten on n. 30 min ajomatkan päässä kummit, ja n. 45 min ajomatkan päässä miehen siskon perhe, luulen, että nämä on ne ainoat vaihtoehdot. Mutta jos synnytys sattuu esimerkiksi uudelle vuodelle, niin ei ole mitenkään sanottua, että heistä kumpikaan on täällä, vaan voi olla sukuloimassa kaukana tai muualla päin Suomea viettämässä uutta vuotta. Joten olen henkisesti varautunut siihenkin, että synnytän yksin. Jos synnytys sattuu alkamaan arkipäivänä työaikaan, voi ehkä viedä tytön päiväkotiin siksi aikaa, että joku pääsee hänet hakemaan, mutta kuka sen sit hakis sieltä, ei kumpikaan noista hoitovaihtoehdoistamme edes ole koskaan käynyt tytön päiväkodissa, kummeilla toisella vuorotyö ja toisella matkustustyö, ja miehen siskolla lisäksi omat lapset jotka haettava hoidosta eri paikkakunnalla, joten onnistuukohan se mitenkään... Voi yksinkertaisesti olla, että mies ei pääse mukaan.
 
ONNEA VÄPÄ pikkumiehestä!! :flower: :flower: :hug:

Itsellä tuntuu olevan jossain kaukaisuudessa tuo synnyttäminen vaikkei päiviä ole kuin 60 jäljellä laskettuun aikaan. :whistle:

Esikoisen hoidosta: Meillä on mummo, eli äitini, ottanut parin viikon loman LA:n tienoille, on 40min ajomatkan päässä ja hälytetään paikalle heti tarvittaessa. :) Tuli viimeksikin koiravahdiksi kun aamu 5 maissa innoissani soittelin. :D Jää myöskin meille auttelemaan muutamaksi päiväksi uuden vauvelin ja vilkkaan esikoisen vuoksi.

KELA: En ole saanut vieläkään äpäivärahapäätöstä mutta osasin tätä odottaakkin. Palkkuri lupasi toimittaa tiedot joulukuun aikana Kelaan. Saman rahan nyt joka tapauksessa saan kuin esikoisestakin + 3kk:n palkan kaupungilta.

Hikka tuntuu päivittäin ja erittäin monta kertaa. Välillä oikein ärsyttää jos olen just nukahtamassa ja nytkyminen alkaa. Hikka tuntuu tuolla ihan alamasussa.

Karvat kasvaa ihan entisellä tohinalla, puoliapina kun olen. :D Ajelu vaatii jo pientä akrobatiaa, onneksi pystyn ihan käsikopelolla hoitelemaan, vanhasta muistista.

Synnytyksestä: Esikoinen syntyi 40+1 ja käynnistyi itsekseen supistuksilla. Kokonaiskesto oli 13.5h ja ponnistusvaihe 19min. Imukupilla autettiin sydänäänten laskun vuoksi. Eppari oli karmea ja tulehtuikin pariin otteeseen. Buranalla ja Panadolilla mentiin pari ekaa viikkoa.. :kieh: Traumoja ei kuitenkaan jäänyt, innolla odotan uutta synnytystä! Luomu olisi toiveena, viimeksi otin epiduraalin.

( . ): Vointi ihan mainio, massu on mielestäni valahtanut alemmas. Supistuksia tulee päivittäin mutta ovat edelleen kivuttomia. Painoa on kertynyt kamalat 15kg mutta neuvolassa eivät ole ottaneet asiaan mitään kantaa. Imetystä odotellessa.. :whistle: :D

pikkuakka 31+3 &
 
Väpä paljon onnea teidän perheelle ja jaksamista!!

Täälläkin edelleen mietitään esikoisen hoitoa synnytyksen aikana. Ja tuntuu että muutetaan suunnitelmia koko ajan :). Isovanhemmilla ajomatkaa tänne 3 h, tulevat meille varmaan viimeistään viikko lasketun ajan jälkeen, mutta jos synnytys alkaa etukäteen ja tuntuu ettei uskalleta kotona odotella noin montaa tuntia, että he ehtisivät meille ajaa, niin otetaan varmaan poika mukaan ja mennään synnärin pihalle kävelemään tai aulaan istumaan ja saavat isovanhemmat hakea pojan sitten sieltä, täytyy vaan toivoa että alkas sitten päiväsaikaan, ettei yöllä tarvii poikaa herätellä. Viimeksi mentiin sairaalaan 2 h kipeiden supistusten alkamisen jälkeen (sitä ennen oli kyllä jo kymmenisen tuntia supistellut kunnolla, muttei vielä niin tuskaisesti etteikö olis kotona selvinnyt, mut ne muuttui sit ihan yhtäkkisesti tosi kipeiksi ja silloin tiesin et synnytys alkoi) ja silloin olin vasta pari senttiä auki joten pari tuntia sitten siellä käveltiin ja odoteltiin kunnes olin sen verran auki (6cm) että päästiin saliin epiduraalia ottamaan. Paras meille olisi kun tämäkin raskaus menis sen verran yli lasketun ajan että miehen vanhemmat olisvat täällä jo odottelemassa ja voitas sitten miehen kanssa rauhassa lähteä sairaalaan. Mut ei viitsitä heitä pyytää tänne odottelemaan hirveen paljon etukäteen, koska kuitenkin viimeksi meni 11 päivää yli eikä se ole kiva vieraspatjoilla montaa yötä nukkua... ainakaan paria viikkoa. Viimeksi minun vanhemmat tuli laskettuna aikana tänne ja olivat neljä päivää ja palasivat kotiin kun ei ollut mitään merkkiä synnytyksestä. Silloin oli siis tarkoitus että miun äitikin olis lähtenyt sairaalaan mukaan tueksi kun pelkäsin niin hirveesti. Äiti oli ottanut lomaa viikon, mut sattui sit vähän väärään aikaan se loma. Onneksi sit lopulta synnytin perjantaina niin pääsivät heti viikonloppuna katsomaan ekaa lapsenlastaan :).

Eilen neuvola ja hb 103. Olin tosi yllättynyt koska oma olo tosi hyvä. Mut nyt pitää sitten kiireesti koittaa nostaa hemoglobiinia että ehtii saada sen kunnolla ylös ennen synnytystä koska viimeksi oli synnytyksen jälkeen 89 ja se hidasti kyl omaa toipumista kun oli niin heikko ja voimaton olo. Ja silloinkin oli siis hb ennen synnytystä ihan normaali, varmaan jotain 120-130, joten olis hyvä jos nyt sit sais lähtötilanteen vielä ylemmäs. Jos se nyt on mahdollista :). Mut kävin eilen ostamassa persiljaa ja pinaattia ja muitakin kasviksia ja koitan nyt syödä paljon ruisleipää ja aloitin rautakuurin ja koitan tosiaan kattoa etten ota siitä rautaa ruuan enkä etenkään maidon kanssa et tää nyt oikeesti olis tehokasta. Kun tavoitteena olis kuitenkin sairaalasta päästä pois niin nopeesti kun mahdollista, joten en halua et miun oma vointi sen estää tällä kertaa jos vauva olis lähtökunnossa.

Hyviä vointeja kaikille mammoille ja pikkuisille!

Naps 32+2
 
Synnytyskokemus Varmaan parempi, että pysyn hiljaa.... Epämiellyttävä kokemus oli ja sen takia kävinkin pelkopolilla.

Väpä08 Voin kuvitella, miltä sinusta on tuntunut kun vuotavana on kuskattu sektioon... itsesi lisäksi sinulla on ollut hätä myös pikkuisesta. Minulla oli vain itsestäni ed. synnytyksessä... Juttele ihmeessä henkilökunnan kanssa asioista kun olet saanut makustella asioita ensin omassa päässäsi.

Esikoisen hoidosta kun lähdetään synnyttämään. Vähän olen vielä epätietonen, miten järjestetään asia. Poika on päivät kuitenkin hoidossa, mutta jos lähtö tulee yöllä niin en tiedä mitä tekis. Sairaalaan matkaa 30 km, enkä halua taksissa kuskille valittaen kiemurrella sitä aikaa... Isovanhemmat asuu noin 40 km päässä, mutta siinäkin on omat ongelmansa... Toivotaan, että asiat järjestyy kun lähtö tulee!
 
enie
Ehkä miun sit pitää uskoo, ett on noita julmetun nopeita ja lievä kipuisiakin synnytyksiä, ko kerroit omastasi. Tuntuu vaa nii uskomattomalta, ettei supparit vois olla kipeitä :x

Väpä08
:hug: Jaksuja äipälle ja pikkumiehelle. Tirautinpa sit kyyneleet, ko luin tota synnytyskertomusta :ashamed:

Luomusynnytys
Mulla toi keskimmäine synty luomuna. Menihä toi, ko en kerinnä saamaan puudutteita, sanovat vaa, ett alappa ponnistaa :eek: Eka ja toka synnytys oli iha ok, eikä kammoja jääny. Mut sit toi kolmas oliki jotai karseeta :headwall: Ny pikkasen pelottaa, ett mite tää synnytys menee, ko kuopuksen synnytys oli kaikist noist kivuliain. Hui..ei pie aatella, alkaa jännittää!!

Sais tuo miun esikoinen jo tulla naapurista, ni piäsis päikkäreille..

:D

Pörri ja Pätkä 30+6
 
Pörri En tosiaan tiennyt supistuksista mitään ja ihmettelin kätilöllekin joka kokeili mahaani ja sanoin että "rouva hyvä teitä supistelee paraikaakin" :LOL:
Nyt kyllä näitä tuplia odottaessa on tiennyt jo nyt supistelut ja niiden ihanuuden, mutta ei noissa aiemmissa raskauksissa ollut mitään tietoa ennen kuin salissa viime hetkillä.
 
Lasten hoidosta synnytyksen aikana: Mullehan tämä on ensimmäinen, mutta miehen kaks lasta on täällä joka toisen viikon ja nyt jännitetään että osuuko kummalle viikolle synnytys, lasten vai lapsettomalle viikolle. Mutta eiköhän tässä ole pari sellasta paikkaa mistä saadaan sitten apua. Ainakin että vievät lapset hoitoon ja onhan lapsilla äiti samalla paikkakunnalla ja isäpuolikin, joten ei ne ilman hoitoa jää. Suurempi ongelma on nuo meidän koirat :LOL: Kuka niitä lähtee kusettamaan ja ruokkimaan, hyvä kun ite on perillä mitä kukakin syö ja koska ja kuinka paljon :p

Synnytyksestä: Oon yrittänyt olla miettimättä koko juttua, mennään tilanteen mukaan. En voi silti väittää etteikö se mietityttäisi, mutta se menee kuinka menee, vaik kuinka etukäteen sitä suunnittelis. Helppo se on ainakin noin sanoa..
Oon tilannut synnytyksen olympialaisten aikoihin, ja mieluiten suomi-ruotsi jääkiekko ottelun kolmanteen tiukkaan erään se varsinainen synnytysosuus kun ei voi telkkaria katsoa.. buahhah :LOL:


Hikka:
Täällä hikkailee vasemmalla alavatsalla, eli olisko pää sitten siellä? Viimeksi ultrassa, rv 28 oli ainakin pää alaspäin, mutta lääkäri sanoi että voi vielä kääntyä monet kerrat.

Ja Väpälle onnittelut ja jaksamiset!
 
Enie ja Pörri Mulla oli kans hyvin kivuttomia suppareita esikoisen syntymäaikana. Äitiyspolilla ihmettelivät, että etkö sinä ihan oikeasti tunne näitä... no en tuntenu. Kauhuissani osastollakin katsoin, kun synnyttämään tulleet äidit tuskissaan kiemurtelevat ja pyytävät kivunlievitystä... mulla kivuliammat supparit tuli vasta vähän ennen kuin poika tuli ulos. Käynnistystabujen yhteydessä tuli aina reilun puolisen tuntia suppareita, jotka tunsin, mutta ne ei kyllä ollut mitenkään kivuliaita. Sitten taas piti käyrältä kattoa, että suppari näköjään päällä. Kerkesin sitten saada niihin loppuvaiheen kivuliaisiin suppareihin epiduraalin. Nyt supistukset kyllä tuntuu jo... tälläkertaa tiedän kärsiväni supistuksista.
 
Heipparallaa!

Väpä08 Paljon onnea koko perheelle ja voimia, toivotaan että kaikki menee hyvin! :flower: Itkut tuli ihan silmään, voin vain kuvitella mikä hätä iskee tuollaisessa tilanteessa. :'(

Mulish Musta tuntuu kanssa, että maha on niin kireellä että repee kohta sisukset ulos.

Tänään oli neuvola, nyt jo 2 vkon välein
rv 34+1
Paino 1700 g/vko yhteensä jo huimat 23,2 kg!
RR 128/78
Pissa puhdas
SF 33 (läskiä alla niin kuulemma suurentaa. 2 vkon päästä lääkärineuvola, jossa kokoarvio)
Hb 105, noussut nyt 2 vkossa 100:sta
Tarjonta RT
Syke 135
liikkeet ++

Pippur1 Nuo kokoarviot tiedetään.. Ne heittää monesti jopa 500 g, vaikka ultrattu äippäpolilla ja ennen synnytyksiä. Muutamilla ystävillä oli aika rankat synnytykset sen takia, että kannattaa vaan jos mahdollista pyytää uutta mahdollisimman pian. Kyllä se siitä suttaantuu, suun pielet hymyyn. Pääasia, että kaikki menisi hyvin sinulla ja ihanalla vauvalla. :hug: Vauva tulossa ohjelmassa joku vanha kätilö neuvoi, että jos mahan pinta tuntuu samalta supistuksen aikana kuin leuka tai nenänpää niin ne on harjoituksia, mut jos maha on yhtä kova kuin otsa niin on synnytys käynnissä. Tiedä sit, mut voin sanoa omasta kokemuksesta että kyllä sen sit vaan tietää kun kiemurtelee tuskasta ja niitä tulee koko ajan 3-5 minuutin välein. Itselläni tosin supistukset sattui vasta kun tuli 3 min välein ja useammin. Sit voipi lähteä. Minä lähdin kun tuli 3 minuutin välein ja olin 3 cm auki siitä 30 min päästä.

Synnytys Minä olen kohta 2 lapsen yh-äiti, joten kummitädilleni vien kun synnytys alkaa. Tai jos oikein kiire tulee, niin ei kai siinä auttaa kun ottaa sairaalaan mukaan, äitini saa sitten tulla sen hakemaan heti kun pääsee.
Synnytys kesti esikoisesta kaikenkaikkiaan sen 7 tuntia ekoista supistuksista ja ponnistusvaihe 16 min (olis ollut nopeempikin, mutta halusin antaa paikkojen venyä ettei repeä), 1 tikki kuitenkin laitettiin. Poika oli 3250 g ja 47 (koukkupolvimitta)

Minävaa ja vauveli 34+1
 
Täällä tuli kivuliaita supistuksia kun olin töissä.. :eek: kesti jonkin aikaa ja otinkin särkylääkettä kun tuntui että istuminen ei auttanut. No särkylääke auttoi ja hetken lepo..Mutta pelkään että nyt näitä kivuliaita supistuksia alkaa tulla. Olin aikas peloissani vaikka viikkoja on jo 33+6

Nyt ole levännyt sohvalla ja laskeskelen patun liikkeitä :) Mutta toivotaan että patu pysyy mahassa vielä jonkin aikaa!!

Väpä: Paljon onnea ja jaksamisia :hug:

Sannis ja patu rv 33+6
 
Väpälle paljon jaksamista ja paranemisia! :hug:

Neuvola lääkärissä käyty. Tuli rehkimiskielto. Kohdunkaula lyhentyny 2 senttiin ja pehmeä. Ihana asua rinnetontilla missä saa kiivetä 80 porrasta ennenku pääsee sisälle :headwall:

Paineet oli 141/88. Pitää viedä aamupissa labraan huomenna. Voinnin mukaan jatketaan.
 
Oskari Olematon
Satuin ohi kulkiessa huomaamaan että olit kyselly mistä vois tilata imetysliivejä netissä...

Mä oon kans metästäny oikeen urakalla hyviä mut kohtuuhintasia imetysliivejä.
Kiven takana ku tuntuu oikeesti olevan hyvät imetysliivit!!! :headwall:

http://www.isabelle.fi/odotusja-imetysliivit-c-56_57.html
Tuolta kumminki nyt löysin kahet imetysliivit (Mama Bianca merkkiset) ja hintaki oli vain 25,50e. Tilaukseen laitoin ja nyt oottelen millon tulee postissa. Toivottavasti olis hyvät :)
Noissa on kylläkin kaarietuet ettei ihan alussa varmaankaan ole hyvät vielä.

Jotkut noista imetysliiveistä on aika hintavia kylläkin!
Tuolla alekorissa on aina toisinaan ollu hyvään hintaa nättejä imetysliivejä.
Aikasemmin löysin tuolta alennuksesta tosi kivat kaarituettomat imetysrintsikat( hotmilk merkkiset muistaakseni) 22e:lla

Kannattaa googlettaa ja vertailla paikkoja.
Yhet tosi kivan oloset liivit nimittäin löysin, toisessa paikassa niillä oli hintaa 34e ja kun taas toisessa paikassa 44.90e. Aika paljon siis hintaeroa :whistle:

*Talvicci ja PikkuMurikka 1kk1vko1pvä* :heart:
 
Väpä Onnittelut koko perheelle! Siun kirjoituksesta tunnistin samoja tuntemuksia. Jos haluat voit kirjoitella miulle myös yv:nä. Ja jos haluat muutenkin kirjoitella/lueskella keskosvanhempien juttuja niin http://www.kevyt.net/keskustelu/ löytyy vertaistukea.

).( Meillä lapsukaiset pääsi kaapista ulos :D Nyt ovat lämpöpedeillä. On se mukavampaa, kun lapsiin pääsee paremmin käsiksi. Vielä kun päästäisiin cpap-laittestakin (tukee hengitystä ) eroon, niin päästään vaihtamaan vaippoja pöydälle ja tavataan fysioterapeutti. Keskosilla on tärkeää kehitystä tukeva käsittely. Heiltä kun on jääny se loppuraskauden ahtaus kokematta, sillä on tärkeä merkitys (opin eilen). Niin ja samalla oltaisiin hiukan lähempänä tuttipulloa ja tissittelyä...

Hipkukka ja lapsukaiset ööh, melkein 2kk (rv33+1)
 
Väpälle paljon onnea!! :heart:

Imetysliivit minä tilasin sieltä jostaki engalnnista vai mistä se oli.. mut ulkomailta kuitenkin. Ja olen nyt jo pitänyt niitä päällä ja ovat kyllä aivan ihanat! Suomestakin saa kyllä näitä liivejä mut paaaaljon enemmän joutuu maksaa. :/

siis apua.. nyt mä unohdin nimimerkin.. :LOL: :LOL: siis mutta joo siitä hirudoidista.. Siis onhan tää nyt ihan hirveetä.. :ashamed: mut en vielä kokeillut tuonne alapään suonikohjuun sitä kun se on ollut nyt parempana kun olen joutunut levähtelemään aika paljon.. mut kokeilen kyllllä kun se kipeytyy. Jalkoihin se auttoi vähän särkyyn.

Täällä supistelut jatkuu kipeinä edelleen. on ollut pakko ottaa vähän kevyemmin.

mukava kuulla että hipkukan pienet kasvaa vahvistuu! :)


samariini ja o poks 31!!
 
Väpälle onnittelut :flower: :flower:
Toivottavasti pikkuinen jakselee hyvin <3

Täällä supistellaan kipeästi levosta huolimatta n.20 kertaa päivä, paikat vielä kiinni niin saan kotona maata.. Toivottavasti pari viikkoa masussa pysyy.

Niinuska+Hipsu 31+5
 

Yhteistyössä