***TAMMIVAUVAT*** Lokakuussa (EKAT VAUVAT SYNTYNEET)

Lumi-
Minä kyselin neuvolassa tuosta rokotteesta niin täällä oulussa on ainaki aloitetaan rokottamaan raskaana olevat jotka ovat rv 35 tai enemmän. Voihan tuo toki muuttua vielä.

omaa napaa:

Viime yön taas supisteli kipeästi :/ . Tuntuu välillä että poika tulee mahan läpi, sen verran reippaasti potkii menemään.
Uusin vaiva on tuo häntäluu.. jos istuu vähän aikaa niin häntäluuhun alkaa sattumaan ja kävely tuntuu inhottavalta..

imppuli ja vilho 28+1 :heart:

Huomentapäivää!

Raudasta: Mulla oli lähtötilanteessa hemppa 144 ja kun oli viime neukkakäynnillä sitte pudonnut 114:sta ni sain Obsidanit mukaan. On olo nyt parin viikon jäljiltä jo ihan erilainen, paljon pirteämpi.

Harjoitussuppareista: Mulle tulee rasituksessa tosiaan silloin tällöin niitä kivuttomia suppareita. Voimakkaita ovat, ihan hengen salpaa, muttei tosiaan silti kipeitä. Muutama kipeäkin on tullut, mutta niistä ei oo ollu tonne alaosastoon haittaa.

Alakerrasta: Mulla kanssa koko alaosasto todella turvonnut ja painavan tuntuinen. Seksikään ei tunnu enää hyvältä tuon turvotuksen takia, tai tuntuu liian voimakkaasti.

Potkuista: Kun nousen vaikka sohvalta ylös,niin näen selvästi, missä kohtaa Pampuliini köllöttää...tällä hetkellä tukevasti keskellä masua pää alaspäin ja potkii tohon vasemmalle puolelle navan yläpuolella ja nyrkit huitoo sitte ihan tuonne alamasulle vasemmalle puolelle. Voimaa tosiaan on jo, ja masu heiluu kunnolla, kun oikein innostuu. Kyllä tuo kaveri möyriikin, tai vaihtaa kylkeä, mutta aina on palannut tohon samaan asentoon

(.) Vointi kohtalainen. Muuten ihan ok, mutta sitte ku touhuilen, niin tuo tyrä sitte alkaa viiltelemään. Jotenki suhtaudun tähän kipuun nyt ihan eritavalla, kun sain sille nimen :p

Nyt on pienet vaatteetki sitte laitettu valmiiksi. Ja petivaatteet myös. Ja ostin ihanan suklaanruskean vanuhaalarinkin, kun oli niin syötävän suloinen. Kelaltakin tuli äippäpakkauksesta päätös alle viikossa, eli sitä nyt postiin sitte odotellaan :heart:

J.t ja Pampu-potkuttelija rv 26+0 POKS :heart:

Täällä poksutiin eilen. Ja tuli tänään aamulla laskettua kahteen otteeseen, että 5 vko enää töitä ennen äippälomalle jäämistä. En meinannut uskoa todeksi. Tosin Kelan sivuilla ei vieläkään näy mitään tietoa mun papereista, joten pitänee soittaa palkanlaskentaa että ovatko saaneet paperi eteenpäin. Olisi kiva saada ennen ä-loman alkua virallinen tieto äitiysloman alkamispäivästä.

Hb mitattiin perjantaina ja se oli 114. Aloin syödä rautaa omasta päätöksestä, koska olokin oli aika väsynyt. 2kk sitten Hb oli 122 ja se oli kuulema ihan hyvä, normaalisti Hb on ollut 135-140. Täällä on neuvolassa jostain syystä ollut todella nihkeää Hb mittaaminen. Ilmeisesti pitäisi useamman kerran soittaa ja valittaa ennen kuin ottavat sen. Luulisi että se olisi toimenpiteenä suhteellisen helppo.

Elämänperhonen - minulla myös liikkeitä pitkään tuolla todella alhaalla. Aamulla tuntui liikkeitä taas alhaalla mutta nykyään suurimman osan aikaa hän viihtyy poikittain masussa. Ja varmaan siksi ei tunnu enää niin paineistetulta alamahassa. Eilisen iltapäivän seurailin vauvan touhuilua kun heilutteli vatsaa. Hauskaa.

Kirjavinkkejä; luin jokunen aika sitten kirjan Äidiksi ensi kertaa, Gro Nylander. Kirja oli suunnattu lähinnä esikoistaan odottavalle ja tykkäsin sen mutkattomasta tavasta kertoa asiat niin kuin ne ovat. Ei ollut mitään turhan aikaista hymistelyä.

Viimeisin kirja jonka luin oli Leslie Chang, Tehtaan tytöt: unelmia muuttuvassa Kiinassa. Kiinasta on vielä melko vähän tietoa, niin kirjan myötä sai käsityksen heidän elämästään.

Oskari O.: olen lukenut myös Adoptioitu ja pidin siitä. Kirjastosta lainasin jokunen viikko sitten DVD:n Palnan tyttäret. Se kertoo Intiasta Suomeen adoptoiduista tytöistä ja heidän perheestä. Mielenkiintoinen dokumentti.

Noviisi taas kyselee: Tulisiko rinnat suojata JO nyt tässä vaiheessa ennen synnytystä? Vai onko se ajankohtaista vasta kun maito on noussut rintoihin?

Lili 28+1

Moi pitkästä aikaa!

Ei paljon ole ehtinyt palstailemaan taaskaan. ollaan välillä oltu sairaalassa lapsen kans ym.. muuta hässäkkää koko ajan. Pikalukuna kerkesin silmäillä teidän porinoita.

Raudasta: mulla oli nyt viimeksi 120 eikä tarvinnut aloittaa raudan syöntiä. lähtötilanne 134. Ja meillä ei ole koskaan saanut neuvolasta rautaa. Aina on pitänyt itsellä hommata.

Supistelusta: mullahan on supistellut jo pitkän aikaa. välillä kipeesti ja välillä ei. Olen käynyt jo äitipolilla muutamaan otteeseen tarkistamassa tilanteen. Vielä on kiinni paikat mut kaula lyhentynyt jo aikoja sitten. Mutta ei mitään paniikkia ole.

Potkuista: tää vekkuli on kyllä niin kova liikkuu että!! :) koko ajan möyrii ja potkii. Yleensä tunnen potkut juuriin tuonne ihan alas mahaan ja vasemmalle puolen. Ilmeisesti tää tykkää istuskella tuolla. Mutta viimeksi sitten ultratessa se kääntyi juuri pää alaspäin.

Hikka: on vauvalla useasti! :) hassusti nykii tuolla masussa kun vauva nikottelee.

Sannis: seksin jälkeen supistelee täälläkin. Ja lääkärin mukaan se on ihan normaalia niin kauan kun ei tee kipeetä älyttömästi. Tähänkin lääkäri sanoi että käyttää omaa maalaisjärkeä seksin suhteen. Miten itse pystyy vain toimimaan.

Siis ette usko miten HELPOTTI lukea että muillakin on alapää turvonnut ja hellänä!! :xmas: Siis usta tuntuu että alakerta tipahtaa justiinsa varsinkin silloin kun on joutunut olemaan jalkojen päällä päivän. Ja siis toi turvotus!! :D :D ihan järkyttävää!! :D :x

Mä en ole laittanut vielä mitään valmiiksi. Onhan minulla ne vaatteet tuolla vintillä laatikoissa että ei mun mitään tarvi hankkia, mut en siis ole alkanut pesemään vielä.

Ulliksella on kyllä sievä massu! :)
mä sain kuulla viimeviikolla että miten sullla NYT JO noin iso vaikka tammikuussa vasta la??!! että ootekohan nyt laskenut ihan oikein sen ajan?? :headwall:
onhan tuo ihan hyvän kokoinen mutta kai sitä jotenki herkillä on kun tuollasesta otin itteeni.. :ashamed:

Samariini - samoja tunnelmia täälläkin noista mahan koon kommenteista. Ihmiset töksäyttelee jos mitäkin välillä. Yksi on sitä mieltä, että onpas se iso tuo sun maha. Ja sitten muut päivittelee että kun olet niin pieni. Kummastakin kommentista tulee vähän tyhmä olo. Päätin nyt kuitenkin että anna olla ja ajattelen kuten terveydenhoitaja sanoi raskauden alkuvaiheessa. Eli, mahan/kohdun kasvua seurataan neuvolassa sf-mitalla. Tähän asti olen ollut käyrän keskivaiheilla jotan ihan oikean kokoinen on mun vatsani ainakin sen mukaan.

Lili: kiitos lohduttavista sanoista! Sehän tässä omituisinta onkin että osa ihmisistä sanoo että ihana siro maha ja sit tuleekin tuollanen kommentti. :/
Ja mun sf mitta meni viime mittauksen mukaan alle keskikäyrän.. :|

Alkuperäinen kirjoittaja Lili78:
Noviisi taas kyselee: Tulisiko rinnat suojata JO nyt tässä vaiheessa ennen synnytystä? Vai onko se ajankohtaista vasta kun maito on noussut rintoihin?
Jos tuntuu, että rinnat ei pidä viileästä niin silloin. Mutta en itse suojannut esikoisen aikaan ennen synnytystä. Lähinnä tuo maidonnousu tekee ne araksi. Ja sitä ei kyllä voi olla huomaamatta, etteivät pidä kylmästä tai viileästä :kieh: Kannattaa kotiutumisvaatteet katsoa vähän sen mukaan. Mie olin kokonaan unohtanut miten arat rinnat voi olla ja oli melko järkytys kävellä autolle ohuessa syystakissa. Ja mitä pidempi aika edellisestä imetyksestä / lypsämisestä on sitä aremmat ovat.

Kohta pitäs alkaa tekeä lähtöä ja hakea jätkä hoidosta. On vielä tutustumassa, joten ei ole kuin puolipäivää. Mutta ihan ilman äitiä :'( Kamalan ristiriitaista. Kun ei esikoista ollut vielä tarkoitus laittaa hoitoon ja silti olisi jo kova hinku päästä vähän paremmin käymään keskolassakin.

Eilen käytiin pikkuisia katsomassa ja tänään illalla mie menen taas. Mies jää jätkän kanssa kotimiehiksi. Huomenna on sitten miehen vuoro. Tasaisesti voivat. Poika on saanut pari päivää antibioottia, hänellä kun todettin infektio :/ Ilmeisesti lääkitys on nyt auttanut, kun pulssin laskuja ei ole enää niin paljon ja muutenkin vointi tasoittui. Käsittääkseni tällä hetkellä se suurin peikko on, että pikkuiset saisivat jonkin infektion joka veisi heidät nopeasti huonoon kuntoon. Aina keskolassa käydessä pestäänkin kädet ja käytetään käsidesiä melkein kainaloihin asti ;) :D Samaten tuota käsidesiä laitetaan joka kerta ennen kuin kosketaan lapsiin. Parin tunnin aikana ehtii monet kerrat lutraaman sillä ja miun kädet onkin nyt ihan kuivat ja rohtuneet. Miun iho kuivuu ja ärsyyntyy käsidesistä turhan herkästi, mutta jos tässä syksyn/talven aikana ihokin karaistuis.

Hipkukka ja lapsukaiset 17vrk (27+6)

Zuh
Tervehdys pitkästä aikaa! Tulee taas pienoisromaania kun useampaan päivään ei ole tietokoneelle jumiutunut..

Nukkumisesta: Mulla oli ongelmia jonkin aikaa, kunnes tajusin tukea mahan tyynyllä, sama tyyny yltää myös koukussa olevan jalan alle, nukun ns. flamingo-asennossa. Helpotti huomattavasti, mutta samalla huomasin että kierrän selkää vähän liikaakin tuon tyynyn kanssa ja alaselkä alkoi vihoittelemaan -> ikinä ei oo kaikki hyvin ;) Viime yönä tein uudet ennätykset, 7 vessareissua..

Mude08: Minä myös katselen aktiivisesti synnytyssairaalaa! Itselleni toimii enemmänkin lohdutuksena mitä kaikkea nykylääketieteellä saadaan aikaan kuin pelotteluna. BB:tä en katso suurin surminkaan :D

Vatsanympärysgallup: Mulla senttejä 105 näköjään, onhan tätä jo kasvateltukin!

Päätetyöskentely: Mulla on takana 2 viikkoa saikkua päätetyöskentelystä supistelujen takia. Istuminen suorassa tekee tosi pahaa, muutama tunti menee vielä ihan ok, mutta 8h / päivä joka arkipäivä tuntuu olevan aivan liikaa.

Isyysloman pidennyksestä / Enie: Miten ne sen Kelalta sanoivat, määräytyykö äitiysloman alkamisen mukaan (jos tähän tulee edes muutosta)? Ensimmäinen maksuhan suoritetaan vasta uuden vuoden puolella jos tarkkaan kalenteria katsotaan :p

Rautalääkkeet: Mulla tippui hb 126 -> 114 ja ei aloitettu silloinkaan lisärautaa. Seuraavassa neuvolassa olikin noussut jo 118 kun ruoka maistuu.

Potkut: Meillä Naatti oleilee aika tyytyväisesti pää alaspäin, potkii oikealle navan viereen ja paukuttaa nyrkeillä alaviistoon toiselle puolelle. Melkoinen porkunyrkkeilijä tulossa, aineksia ainakin olisi!

Sero: Meillä nimet piti ilmoittaa jo ensimmäisessä ultrassa viikolla 11. Pikkasen aikaisin jos multa kysytään, mutta sielläpä jo ovat.

Supistuksista: Minä olen vähän ajatellut että harjoitussupparit tulevat silloin kun ovat tullakseen ja rasituksen kautta tulevat ovat vähän jotain muuta. Itselläni supistukset pahenevat selkeästi heti kun lähtee liikkeelle, kauppaan tms. Niiden kipeys sitten onkin toinen juttu - jos mulla tuntuisi tältä normaalisti vatsassa niin sanoisin että koskevat mutta kuitenkin eivät kunnolla koske. Ottaa näistä nyt selvän! Neuvolasta olen ymmärtänyt että supistukset sinänsä ovat ok, mutta kun itselläni niitä voi tulla kauppareissulla 2 hyllyn välein niin pitää vähän varoa..

Huomenna yritetään taas työntekoa! Oikeasti jo toivoo niiin kovasti että supistukset helpottaisivat niin voisi tehdäkin jotain muuta kuin neuloa.. Tosin sitten pitää tietty käydä töissä mutta kai sitä sen verran kestää :p

~Zuh & Naatti 25+3

Hipkukka Toivottavasti siellä pikkuisella alkaa tosiaan lääke tepsiä, eikä kehkeydy mitään pahempaa.
Minä ostin kaksosten imetystyynyn äidiltä jonka kaksoset oli syntyneet yks kaks rv 30+3 ja nyt olivat jo 4kk:n ikäisiä topakoita tapauksia :)
Sain niin halvalla, joten pakko oli ostaa 15e vain pyyti ja on kuin uusi.

Lili78 Minä ainakin nyt jo "varon" rintojen kylmettymistä hiukan. Eli illalla ja yöllä peittoa pitää olla rintojen päällä tiukasti ja varmasti, ettei vaan mistään pääsis kylmää niihin vaikka muuten ei peittoa oliskaan =)
Niin siis minä tykkään nukkua ilman mitään rihman kiertämää, nyt tosin tulee pikkupöksyjä pidettyä kun pelkää vuotoja.

Zuh Eli kun eka etuus raskautta koskien on äitiyspäiväraha niin sen ensimmäinen maksuajankohta vaikuttaisi siihen saako sen ehkä tulevan pidennyksen vai ei. Näin ne on kuulemma ennen menneet heillä etuuksissa rajat, ettei voi sitten "kikkailla" pitämällä jotain osaa myöhemmin juuri sen vuoksi että saisi pidemmät lomat.
Mutta se oli tosiaan ehkä, siltä pohjalta jolla aiemmin on toimittu ja kun ei muuta tietoa ole.
Ja kuten ainakin minulla eka äippäraha on maksussa jo tänä vuonna niin meitä tämä ei koskisi, mutta ne kenellä ens vuonna vasta alkaa etuus niin heille tietysti olisi sitten jos muodostunut oikeus siihen.
Siitä en sitten tiedä että oliko kyse vain maksuajan kohdasta vai siitä minkä vuoden puolella äitiysloma on alkanut, koska puhui vaan maksuajankohdasta.

(.) Meinasin jo soittaa neuvolaan, että pitääkö tässä käydä näytillä kun ei tule mitään kipujen kanssa, samalla oksettava olo ja sellainen ettei jaksa kättään nostaa.
Nukahdin sitten, ja nyt tuntuu kivut vähän asettuneen, mutta edelleen on kyllä niin heikko olo että ei ole tosikaan.
Jospa tää tästä, mutta pakko kai varautua KYS reissuun sillä sairaala kassi oikeasti jos olotila on tätä niin sitähän ei tiedä jos vetävät sinne lepäämään seurantaan.

Enie Et VOI olla tosissas, et se menee sen maksupäivän mukaan! Mä oon luullut koko ajan, että äitiysloman alkamisajankohdan mukaan, mutta jos se on noin, niin nyt ottaa tosiaan päähän, koska mulla se eka maksupäivä on 30.12! Niin lähellä mutta niin kaukana... :LOL:

No ei vaiskaan, saahan sitä silti pitää sen 4 vkon isäkuukauden, ja mun mielestä sekin on jo tosi hyvä.

Tsemppiä Enielle, hyvä että valmistaudut siihenkin, että saatat joutua jäämään sairaalaan lepäilemään. :hug:

Helöö!

Aamulla töihin ajaessa jännittelin liukasta keliä kesärenkaillani ja Irma-Petteri katsoi tilaisuutensa tulleen ja potki niin maan pirusti alavatsalle koko ajan, juurikin tuntui virtsarakossa todella jännälle.
On kyllä mageeta kuinka lähellä äitiyslomaa sitä onkaan.. kuulin vielä, että on vissiin "pakko" pitää kertyneet lomapäivänsä ennen sopparin loppua.. joten 6:sta viikosta töistä onkin enää kolmisen viikkoa jäljellä. Ihan uskomatonta. Ihanaa, pitkät yöunet ja hengailu Here I Come!!
Nyt alkaa täälläkin tuntua tuolla alakerrassa jännittävää kipua, en sitten tiedä miten sitä kuvailisi. Ei sitä kamalasti tässä päätetyöskentelyssä huomaa, mutta jos pitää kiiruusti nousta ylös ja lähteä samantein kävelemään niin johan iskee mummotauti. Tuntuu että saa kantaa vasenta jalkaa että se liikkuisi.

27+6

piiuli82 Ohhoh, ompas masu! Itse yritän elellä vielä siinä uskossa ettei omaani niin näy :)

Tänne tarttis kans facebookin tapaan sen "like" näppäimen, kun tekis niin mieli kommentoida ihmisille vähän lyhyemmin tai nopeemmin (kuin 5:n sivun jälkeen).

Hankinnoista pari kysymystä:

Imetysrintaliiveistä täällä on ollutkin jo puhetta, mutta mitenkäs nuo ns. imetyspaidat ja topit, onko ne järkeviä/tarpeellisia hankintoja?

Toinen mikä mietityttää on mobile pinnasänkyyn: onko se hyvä olla heti olemassa vai ymmärtääkö vauvat sitä vasta myöhemmin? Vai kenties ihan turha? Jossain oli myös juttua, että leikkimatto antaa samallalailla virikkeitä vauvalle ja mobile voi vaan virkistää vauvaa pinnasängyssä, eikä ainakaan auttaa nukahtamisessa.

Ensikertalainen kaipaa taas vinkkejä, ettei tulis ainakaan turhaan hamstrattua tavaraa:)

Mitenhän se menee...
Olen saanut kelalta äitiysraha-päätöksen, työnantaja maksaa 3 ensimmäistä kk. Jos jään saikulle kuukautta ennen äippäloman alkua, niin vaikuttaako se äitiysrahaan jotenkin? (Tulot on laskettu kesä-marraskuulta)

Alkuperäinen kirjoittaja pinkgreen:
Imetysrintaliiveistä täällä on ollutkin jo puhetta, mutta mitenkäs nuo ns. imetyspaidat ja topit, onko ne järkeviä/tarpeellisia hankintoja?
Mie olen heti vastaamassa, vaikken vielä aikoihin pääse imettämään vain pumpulla lypsämään :LOL: Imetyspaidat on hyvä keksintö! Ei tarvi koko paidanhelmaa nostaa ylös ja paljastaa kaikkia vatsamakkaroita :ashamed: Vaan riittää kun paidan luukusta ottaa esille sen rinnan josta sillä kertaa imettää. Varsinkin, jos kehtaa kokeilla julkisella paikalla imettämistä, niin huomattavasti helpompaa imetyspaidan kanssa. Tavallisella paidalla tulee vielä se ongelma, että miten estää ylös nostettua helmaa putoamasta vauvan kasvoille.
Toki edestä napitettava ja aukeava paitakin käy imetyspaidasta. Ei sen välttämäti tarvi olla sellainen luukullinen. H&M:llä oli joskus ainakin sellaisia imetyspaitoja, joissa helma oli sen verran pitkä, että niitä saattoi käyttää jo raskausaikana, jolloin käyttöikääkin tuli enempi. Kaikista imetyspaidoista ei tosin heti huomaa, mihin tarkoitukseen ovat :)

Sainpa sit miekii tänää vietyy kelan paprut ja ny ootellaan vaa sitä mammapakkausta :p
Kävin samal tekemässä vauvalle jo vakuutuksenki, meil ko o kaikilla ollu noi vauvavakuutukset, ni pitihä se tälleki käyvä.
Noista masujen koosta..mulla o TOSI iso maha jo!! Moni varmaan luuleeki, ett kohta synnytän :LOL:
Mut mie kyl tykkään tost miun masust, ko o sellane nii selkee vauvamasu ko olla ja voi. Ei voi epäselväks jäähä ootanko :D

Mut ny päikkäreille ko sain kaikki muut muksut nukkumaan :)

Pörri ja Pätkä 25+4

Alkuperäinen kirjoittaja Jammy:
Mitenhän se menee...
Olen saanut kelalta äitiysraha-päätöksen, työnantaja maksaa 3 ensimmäistä kk. Jos jään saikulle kuukautta ennen äippäloman alkua, niin vaikuttaako se äitiysrahaan jotenkin? (Tulot on laskettu kesä-marraskuulta)
Minulla vähän sama tilanne.. Tosin minun tapauksessa palkanlaskennasta on jo laitettu palkkatiedot menemään, ihan vielä en ole jäänyt kelan rahoille sairasloman takia, mutta kohta jään. Jos sinä jäät kuukautta ennen saikulle niin sinulla työnantaja varmaan maksaa palkan ihan normaalisti siltä ajalta? Minä kun olen jo ollut sairaslomalla pidempään ja vähän näyttää siltä, että olen loppuun asti saikulla niin työnantaja ei koko ajalta maksa palkkaa vaan kela maksaa sairaspäivärahan äitiysloman alkuun asti. Eli tulot vähän pienenee ja tämä varmaan vaikuttaa sitten äitiysrahaankin.. tosin en tiedä ehtiikö vaikuttaa kun palkkatiedot on laitettu jo kelalle?? No, sen näkee sitten :D

Itse olen jo vähän suojannut enemmän rintoja, kun alkoi tuo viileä ilma tuntumaan rinnoissa! Ei ole koskaan aiemmin tälläistä tunnetta ollut!

Masun koosta.. Oma maha ei niin kamalan iso ole, mutta silti harmitti kun lääkäri tänään kysyi että jokos se maha alkaa näkymään edes :eek: Kyllä tuon minusta ihan hyvin tuosta jo erottaa kuitenkin!

Lumi ja Lilliputti

Alkuperäinen kirjoittaja Jammy:
Mitenhän se menee...
Ei vaikuta ellet itse halua käyttää samaa laskenta pohjaa kuin saikkurahalle jos sitä ennen 6kk:n tulot olis isommat kun sinun tulot mistä äippäraha on laskettu.
Eli esim. jos sulla ei ole 6kk:n tulot isommat tarvittavaa määrää siitä 2007 verotuksesta niin sullahan tulee äp raha sen 2007 mukaan, mutta jos olet saikulla ja jäät siitä suoraan äp rahalle, ja haet saikkurahan 6kk:n tulojen mukaan niin saat äippärahan hakea samalta pohjalta ja näin ollen voitkin saada isompaa äippärahaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Enie:
Eli esim. jos sulla ei ole 6kk:n tulot isommat tarvittavaa määrää siitä 2007 verotuksesta niin sullahan tulee äp raha sen 2007 mukaan, mutta jos olet saikulla ja jäät siitä suoraan äp rahalle, ja haet saikkurahan 6kk:n tulojen mukaan niin saat äippärahan hakea samalta pohjalta ja näin ollen voitkin saada isompaa äippärahaa :)
Kiitos! Hyvä tietää minunkin :D

heips..oletteko tilailleet netistä turvakaukaloita?? oletteko olleet tyytyväisiä?? ihan tollona kysyn mutta mitä vaatimuksia niissä pitää olla et ovat turvallisia?? löysin orashopista kaukalotarjouksen johon sais halvemmalla mukaan sen kaukalopussinkin!! tässä olis linkki sinne jos sais arvosteluja tuosta! =) http://www.orashop.fi/www/ tuo on etusivulle ja tässä olis sit linkki sille ite kaukalosivulle! http://www.orashop.fi/www/popupcard.php?id=15

Yhteistyössä