***TAMMIVAUVAT*** Lokakuussa (EKAT VAUVAT SYNTYNEET)

Kivasti alko tää päivä..
Sai heräillä rauhassa noiden muksujen kaa ja aamupalan jälkeen käytiin pikku kävelyllä tuolla lumen seassa. Vietiinpä anopille päivän lehti :saint: *hyvä miniä, ja hah* :LOL:
Mut eip juur mitää sen kummempii, pikkase alakerta hellänä, mut ei pahasti. Hyvi pystyy liikkuu ja mikä ihaninta: MIE PÄÄSEN ILLALLA KAUPPAAN!!! :D
Tykkään käyvä ruokaostoksil ja viimeks perjantaina pääsin ihmisten ilmoille, ni koha isäntä kotiutuu töistä, tää mamma lähtee ja lujaa painaa autolla kaupunkiin. Ja YKSIN, ei yhtään mukeloa(paitsi masuasukki :D ) mukaan!
Jip jip!

Pörri ja Pätkä 24+6

Sokerirasitus Minä olen juonut kun ei tosiaan ole kielletty ehdottomana, on vain sanottu että hyvä olis olla juomatta. Ja nytkin kun otetaan 3vk:n välein paasto sokeri niin siihenkään ei tarvi olla syömättä ollut jos ei pystyis olemaan. Olen kyllä syömättä voinut olla mutta light limuja olen yöllä ja aamulla vetänyt ihan huoletta, eikä se ole vaikuttanut arvoihin millään tapaa. Tiettyhän se suositus on varmaan, että ei sais mitään ottaa.

Prinsessa06Oletko yksityisellä vai kunnallisella? Meillä ainakin kun kunnallisella puolella näitä henk.koht avustajia niin vakkarit tekee sitten kesä ajat yleensä päiväkodilla hommia jos avustettavia ei ole ja mikäli kouluaikana avustettava lähtee vaikka muualle niin sitten siirtyy tavan kouluavustajan hommiin mikäli ei uutta avustettavaa tule.

pinkgreen Meillä se ainakin sanottiin niin, että työterveyshuolto hoitaa vaivat jotka on ei vauvaan liittyviä. Eli jos sitten taas on millään tavalla sidonnainen vauvaan se vaiva niin sitten pitää mennä neuvolan puolelle. Mutta, siinäkään ei niin ehdottomia olla, jos voidaan olettaa että vauvan hyvin voinnista ei ole kyse, vaan vain tämän äidin jolloin työterveyshuolto uskaltaa ottaa kantaa siihen.

Päivää!

Nyt vasta kävin lukemassa Hipkukan synnytyskertomuksen ja täälläkin tuli tippa simmuun. Käyn muutenkin lukemassa tuolla loka- ja marraskuisissa noita synnytskertomuksia, kun on niiiin ihana jo fiilistellä sitä h-hetkeä :saint:

Millikselle hurrrrjasti onnea rouviintumisesta :flower:

(.) Äitipolin diabeteshoitaja soitteli tänään ja noita mun sekeriarvoja kyseli. Hyvältä näyttää, vaikkaki paastoarvot on kyllä liian matalia, kun on kautta linjan alle 4, yleensä 3,6-3,8. Samoin kehotti reilust lisäämään syömistä, mutta minkäs teet, kun eei oikein ruoka maistu... Kyllähän mä syön, mutta annoskoot on pieniä ja välillä sitte olosta huomaan,että on ateriaväli venynyt liian pitkäksi.

Töissäkin kävin palauttamassa avaimet. Tuli jotenki paskamainen fiilis, kun pomo sanoi mulle, että "kai sä ymmärrät että ollaan tässä tultu tosi paljon sua vastaan, kun saat pitää vuosilomasi etukäteen....kun tuo sun vointisikin on tuollainen...." Ensinnäkin oltiin sovittu tuosta mun lomasta jo ennen ku jäin ees kesälomalle. Ja toisekseen jäi nyt sellanen olo, että yrittävät saada mut tuntemaan huonoa omaatuntoa tuosta että "saaan pitää lomani", etten peräisi niitä mun lomarahoja, jotka liiton mukaan mulle kuuluu, mutta työnantajan mukaan ei.... No onneksi ei ole tarvetta siinäkään puljussa enää asioida, kun avaimetkin jo jätin.

Perjantaina on sitte mun isän siunaus ja eilen kävin polkasemassa perunkirjoitukset alkuun....saan nämäkin asiat sitte hoidettua ja pääsen jotenki taas arkeen kiinni.

Massussa käy kova vilske ja välillä maha jo heiluu puolelta toiselle. Mies on ihan innoissaan :heart:

J.t ja Pampu 25+2

heipsan! =) täällä on tainnu jossain vaiheessa olla puhetta et miten vilkas lapsi tulee jos on jo mahassa vilkas,,no ite taas oon miettiny et mikähän yö hilluja tästä tulee kun aina kun nousen yöllä vessaan tai juomaan ni tää kaveri mahassa herää hillumaan,onnex olen niin hyvän uninen et en tiiä kuinka kauan kaveri jaksaa potkii :D toivottavasti ei tule yö kukkuja! :)

Enie Kaupungin palkkalistoilla olen, mutta työnantaja on tämä perhe, he etsii myös avustajat ite molin kautta. Epäilen että sit kun tämä työsuhde loppuisi niin en olis enää kaupungin listoilla automaattisesti käytettävissä, vaan jos haluisin niin hakeutuisin ite uudestaan avustajaksi jollekin...kait. Uteliaisuuttani haluisin olla kärpäsenä täällä katsomassa kuinka lähtee uusilla sujumaan tuon kapinoivan nuoren kanssa, ja perhe odottaa meiltä "paapomista" mikä ei meille tod kuulu. Esim. äitinsä kirjaimellisesti nostaa tuon istumaan jotta se herää, mutta me ei sitä tehdä, tuolla tuo vetää sikeitä ja peittoa takas korville jos otan pois :kieh: Tässä osasyy miksi aloitan varhennetun äippäloman, persus ei kestä istumista 6h putkeen.

liikkeet nyt kun luin täältä niin taisi meillekin olla esikoisen kanssa joku neuvo 10 liikettä/tunti, muttei takuulla koskaan tullut. Ei ollut mitään kirjallista seurantaa kuitenkaan, ja kuten kerroin esikoinen on hyvinkin vauhdikas 3v. nykyään :heart: Tää kakkonen paukuttaa senkin edestä,joskus itekin lähes liikahdan kun vauva treenaa (sanoin miehelle että täältä syntyy jalkapallo mukana) :LOL:

Sokerirasitus Olen menossa perjantaina sokerirasitukseen ja ohjeeksi sain, että ruokaa ei saa syödä kl. 22 jälkeen, mutta vettä saa juoda. Onneksi saa juoda, kun iltaisin on aina ihan hirmuinen jano!

Lili 27+3

Mun pitää alottaa paasto illalla 8 edeltävänä päivänä sokerirasituksesta.

Sain lääkäriaikaa 29.10 ja sieltä sit saan lähetteen rasitus ekg:n. Milloin lie on sit.

Pojalla tullu tänää verilimaa ulosteen mukana :/ Tai sit tulee pelkkää verilimaa. Lääkärille ei tietenkään tälle päivälle saanu aikaa joten huomenna uusi yritys. Soitin ensin lastenklinikalle kun siellä hoidetaan pojan hypoglykemiaa, syytä vielä tutkitaan. Siellä ei hoitava lääkäri ottanut mitään kantaa asiaa vaan käännytti terveyskeksukseen. Kova huoli. Miks kaikki huolet kasaantuu aina samaan läjään?? :/

Pinkgreen kyllä meillä voi sairaslomaa pyytää kummasta tahansa, neuvolasta tai työterveydestä (neuvolan mielipidettä vielä kysyin alkuraskaudesta ja sielläkin sanottiin että kumpi tahansa käy). Ainakin itsellä on ollut huomattavasti helpompi saada aika työterveyden kautta ja siellä olen sitten asioinut selkävaivojen takia ja saikkuakin on kirjoitettu. Tokihan se syy on raskaus, mutta joka tapauksessa en ole työkykyinen ja näin ollen asia kuuluu myös työterveydelle. Ehkä eri juttu, jos pitäisi alkaa selvittämään jotakin vaivaa tai onko paikat avautunut tai epäilisin raskausmyrkytystä tms., silloin kääntyisin neuvolan puoleen. Eikä meillä kyllä edes tarvitse koskaan kertoa aikaa varatessa minkä takia haluaa sen ajan.

Etenkin tuota sinun tapausta en ymmärrä, kun olit joka tapauksessa menossa pääasiassa sen kuumeen takia sinne! :eek: Ihme nipottamista.

Mulish toivottavasti pojankin vaiva selviää :hug:

Noniin, sain lääkärissä käytyä. Oli aivan ihana työterveyslääkäri ja pääsin hänen kanssaan hyvin keskustelemaan raskaudestakin. Sain sairaslomaa tämän ja seuraavan viikon, jotta saan levättyä tämän kuumeen pois ja rentoutettua selkääni. Sanoi vielä, että jos tulee tarvetta hakea lisäsaikkua selän takia, niin voin sanoa aikaa varatessani vain että tulen tuki-ja liikuntaelin oireiden vuoksi ja voidaan sitten rauhassa jutella huoneessa lisää lääkärin kanssa:) Kuitenkin kun nämä vaivat haittaavat mun työssä selviytymistä ja jaksamista.

Sokrutestin tuloksetkin tulivat ja olivat hyvät:) Mulle ohjeistettiin, että 12h ennen sokerirasitusta ei saa syödä eikä juoda mitään. En sit uskaltanu ees vettä juoda.

Onpa Janoschin tarinatuokiolla inhottava pomo!!:(

Mulish: Kaikki tuppaa aina tosiaan kasaantumaan. Täytyy vain aatella, että sitten tulee niitä huolettomiakin päiviä kun kaikki murheen on ollut samana päivänä. Toivotaan, että pojan vaivat selviävät nopeasti.

Lili78 Meillä on ohjeistajat lukeneet samoja ohjeita :LOL:

pinkgreen Hieno homma kun oli mukava lääkäri. Nyt maltat sitten levätä.

Minä olen tässä pari tuntia suunnitellut pääsenkö käymään kaupassa vai en.
Sattuu taas niin vietävästi ja olo on tosi epämukava.
Kyllähän mies käy töistä tullessaan kauppa asiatkin hoitelemassa, mutta siitä olis vaan itselle
vähän terapiaa päähän päästä täältä neljän seinän sisältä välillä näkemään vähän "maailmaa".
Toisaalta sitten kun mietin mitä tuskaa ne reissut on vaikken kasseja kannakkaan metriäkään itse ja kävis tuossa supermarketissa eikä missään megamarketissa niin sielläkin alkaa olla jo liikaa käytävää.
Siwa vois olla hyvä paikka kun ei ole montaa hyllyä joita kiertäis :LOL:

Mulla tuntuu nyt liikkeet jo kylkiluiden alla ja sit oikealla tuolla sivussa, mitenköhän päin se vauva siellä ny sit on...

Onko muilla katsottu/tutkittu kohdun kaulan tilannetta?? mulle sanottii et sitä ei kuulemma katota enää jos ei oo suppareita. mist sen voi sit tietää onko se pehmentyny tai muuten ok??

Kaneli87: Mulla tuntuu vähän samoissa kohdissa liikkeet ja mulla tunnusteltiin että vauva ois hieman vinottain kohdussa:) Itsellä ainakin katsottiin kohdunkaulan tilanne neuvolalääkärin toimesta viime viikolla (rv 27 ja risat) ja seuraavaksi lääkäri katsoo sen rv 36, jos mitään ihmeellistä ei eteen tule. Aika hassua, ettei sinulla muka enää katsottaisi sitä, eihän sitä todella muuten voi tietää onko pehmentynyt :eek:

Mä en edelleenkään ole ensikertalaisena varma millasia supistukset ovat, eilen tuli sellanen kova tunne vatsaan, joka kesti hetkisen, eli kaipa se suppari sitten oli.

Lääkärissä käyty ja helpottunut olo. Valkuaista ei ole ainakaan enempää tullut pissaan ja RR on ihan ok. Huono-olo ja päänsärky kylläkin vaivaa edelleen. Oli tosi mahtava lääkäri tällä kertaa:)

No supistukset on sitten saaneet kohdunkaulan pehmenemään -> vuodelepoa. Onhan tämä toki masentavaa maata mutta mitä vain kunhan vauvalla on hyvät oltavat.

jaksamista kaikille!

imppu & Vilho 27+3

mude08 Mulla kesti tasan kuukauden tulla päätös äippäpakkauksesta ja rahasta. Kelan sivuiltahan pystyy kivasta seuraa tilannetta. :)

pinkgreen Kiva kun pääsit lepäilee. :) Mulla ei oo enää kun kaksi viikkoa töitä ja sitten jään pois. Oon sitten ne 3,5 vkoa saikulla. Mulle työnantaja/pomo ehdotti tälläistä ratkaisua, koska en pysty enää tekee töissä oikein mitään. Tuuraan vielä ensi viikon ja sitten alkaa olla hommat selvät. Meillä työterveys kirjoittaa tuon lopun tosi kivuttomasti sitten. Tietää kumminkin miten raskas työ.

Täällä poksuu jo 29+0 !!! Kävin sen kunniaksi neuvolassakin =)
Hemppa oli taas vähän tippunut (124), muttei mitenkään huono. Painoa tullut viime kerrasta reilu 700g/vk, eli spurttia taas ottanut. Nyt painoa tullut alusta alkaen lähes 10 kg =) Hurjaa!! Sf-mitta 29, eli yläkäyrillä mennään.

Alaselkä taas kipiän oloinen ja jalat väsyksissä. Vielä 2 päivää ja sitten viikonloppulepo.

Tsemppiä kaikille ketkä painiskelee probleemien kanssa! :hug:

mamma ja Kirppu 29+0

Heipä hei! Neuvolassa käyty ja sokerirasituksen tulokset loistavat, ei mitää sinne päinkään siis :)
Painoa yhteensä 11 kiloa tullut jo, hui :ashamed: Hemppa hyvä ja pissa puhdas, neljän viikon päästä uudestaan ja pyysin silloin päästä lääkärillekkin kun on ollu muutamia kovia suppareita niin katsoo kohdunsuun tilanteen..

Huomenna lähdetään viimeistä kertaa kaksin tytön kanssa reissuun, Ahvenanmaalle.
Päätin etten tämän mahan ja näiden selkäkipujen kanssa lähde kyllä enää sitten..
Seuraavaksi meitä meneekin kolme :heart: Mies kun ei jaksa reissata tuolla mun sukulaisten luona :D

Niinuska+Hipsu 25+5

Huh huh, kaupassa käyty :D
Samalla hain postista sen uuden nestemäisen rautalääkkeen, joskos tää sitten tehoaisi myös.
Kysyin viimeksi KYS:ssä, että tulisiko se ottaminen ajoittaa öiselle vessa reissulle, niin lääkäri sanoi, että ei kannata koska se lisää usein närästystä vain eikä se tehoa jos ei ole tehotakseen.
Ja kuulemma enää ei pitäis arvon laskea vaan pikemmin lähteä taas nousuun vaikkei rautaa söiskään :eek:

Kohdunkaulan tilanne No, minä olen varmaan tässäkin sitten joku kummajainen kun minulta se tutkitaan joka ikinen KYS käynti kerta ja otetaan samalla tulehdus näytteitä joissa onneks ei ole mitään toistaiseksi ollut. Kerran ne yritti ottaa PAPA koetta muttei ne onnistuneet, kun jotenkin eteen vinosti olis pitänyt heidän päästä eivätkä päässeet.

Kela
Taitaa riippua aika paljon missä päin se päätös tehdään. Minulla ne päätökset kesti noin viikon sitten kun oli kaikki tarvittava, ja kun he tajusivat että heillä on kaikki tarvittavat tiedot siellä jo.
Tuossa nimittäin on tullut testattua näitä Kelan toimistoja ja netti palvelua niin kovasti on eroja enkä usko että voi yhtä äkkiä olla kaikkialla ruuhkaa. Periaatteessahan ne päätökset voidaan tehdä missä päin suomea tahansa aina.
Vein tuohon naapurikaupunkiin kelaan suoraan kerran kilometri korvaus hakemuksen ja siellä oli samana päivänä tehty päätös siitä, täällä kun vie niin kestää viikosta yli kuukauteen että maksavat. Pitääkin seuraavaksi kokeilla niitä kelan omia kuoria, että kauanko niillä sitten kestää.

Täällä on moni käynyt tänään neuvolassa, niin mekin. Painoa oli tullut lisää, nyt jo tullut 12kg. Verenpaineet oli ok. Sf-mitta oli nyt 25cm mutta Muukalainen oli poikittain kun lääkäri sitä mittas. Kohdun kaula oli kiinni ja napakka ja mittaa oli 3cm (olikohan se kaulan mitta, joku kuitenkin). Nyt löyty ainakin yksi syy pieneen verenvuotoon joka ollut kiusana, kohdunsuulla limakalvossa ihorikko. Hb oli taas laskenut, kai ne raudat pitää apteekista mennä hakemaan.

Puhuitte sairasloman hakemisesta. Mä olen saanut mennä työterveyteen hakemaan saikkua vaikka olisi vauvasta kyse. Nyt olen käynyt selästä/liitoskivuista omalla lääkärillä kun on myös neuvolalääkärini. On helppo käydä kun tietää asiasta.

Liikeitä on alkanut tuntua aina vaan enemmän ja nyt jo huomaa osan liikeistä vatsan päälle kun vatsa "pomppii". Yöllä herää aina kun käyn vessassa mutta onneksi nukahtaa melkein kun itsekin menen takaisin. Onko muilla ollut vaikeuksia jo nukkua? Mä olen huomannut, että mulla on joinakin öitä tosi katkonaista unta ja toisinaan nukun taa shyvon koko yön.

Sokerirasituksestakin puhuitte. Mulle kanssa suositeltiin sitä mutta kieltäydyin menemästä koska en anna ottaa laskimoverinäytettä. Sain tänään sitten verensokerimittarin mukaan neuvolasta ja seuraan sitten viikon ajan kotona. Jos ovat koholla niin sitten otan yhteyttä neuvolaan mutta muuten ei tarvi ennen kuin on seuraava käynti.

Yhteistyössä