***TAMMIVAUVAT*** Lokakuussa (EKAT VAUVAT SYNTYNEET)

pippur1 Odottelinkin jo että milloin sinä kuulet tuloksia. Eikö sulle annettu soittoaikaa tms.?
Itse aina soittelen päivystykseenkin kysellä jos ei muu auta niin labra tuloksia :whistle:

mulish Tuuhan sitten kertomaan mitä ne oikein sanoi sulle.
Minulla kans oli tuota hengästymistä ja sydämmen tykytystä, mutta nyt se on ollut aika vähäistä kun en liikukkaan juuri mihinkään. Sanoin siitä äippäpolilla niin eivät noteeranneet mitenkään.

kaneli87 Osta kerralla pinkka niitä kasviksia kotiin niin ei tarvitse koko ajan olla hakemassa =) Meillä syödään toooooosi paljon kasviksia, ja itse olen lakto-vege niin helpostikin tulee täyteen tuo puoli kiloa päivässä ja usein miten jo pelkästä tuorekurkusta.
Se on niin taivaallisen hyvää raejuuston kanssa että yks kurkku uppoaa mennen tullen vaikka sillaikin.

Ihana, ihana ja ihana..ei vaivaa iskias tänää. Mitenhä se tolleen vaa hävis?
Otin kyl eilisen pvän iha rauhallisesti ja ny ei kipuja muualla ko alavatsaa kiristää. Rupesin sit yläkertaa mylläämään, ko ei koskenu mihkää ja ny juikkii tota masua.
Mut ei tää nii paha ko iskias!!
Illal ois pätkiskakkuu, njamii.

Pörri ja pätkä 24+5

mulish No mulla on nuo rytmihäiriöt ollu vuosia jo ihan jokapäiväistä elämää.. Eivät koskaan ole vaan syytä moiseen löytänykään. Vaikkakin ihan sydänultrassa käyny. Äidillä kanssa sama ongelma ja siihenkään ei koskaan ole syytä löydetty.

Enie Neukkutäti käski soitella torstaina tuloksista.

Mun mielestä sokerilitku "ei ollut niiin pahaa", odotin järkyttävämpää näiden kirjotusten perusteella :). On se nyt ainakin mielestäni cokista parempaa. Olen muuten huomannut maku-aistini vaativan vahvempia makuelämyksiä kuin ennen vanhaan :). Mikään ei tunnu maistuvan nyt miltään.

Niin ja kun join eilen sitä sokerilitkua siellä sairaalassa, niin tuli jotenkin ihan nolo olo kun hoitaja kysäsi "joko sä nyt sen joit" :D.. Elikkäs meni Enien tapaan helposti koko puteli.

pippur1 No, onpa rauhallinen neukkatäti meikäläisen tätiin verrattuna. Minulla kun näkyi valkuaista pissassa niin heti labraan piti mennä seuraavana aamuna näyte viemään (täällä kun labra on auki vaan 7-11) ja sitten vielä kontrolli käynti olis ollut hänen luonaan neljän päivän päästä edellisestä käynnistä, siis vaikka tuo labra tulos oli puhdas sitten.
Sain onneksi puhuttua niin, ettei tarvinnut mennäkkään kun en yksin kertaisesti jaksanut ja kärsinyt lähteä autoilemaan ja kävelemään yhtään askelta just sinä päivänä.
Siis epäili raskausmyrkytystä ja siksi olis pitänyt mennä heti uudelleen sinne. Paineet kyllä suht ok, on korkeammat kuin ei raskaana muttei pilvissäkään ole.

Tinzus Onpa mukava kun on joku kans joka sen "colan" on vetänyt niin kuin minä :kieh:
Minullekin se labran täti sanoi, että otatko mukin ja juotko sen tuossa niin hän sillä aikaa ottaa jo toisen "potilaan" sisään ja nappaa näytteet siltä. Minä sanoin että en tarvi mukia, juon pullosta ja huitasin siltä istumalta sen sisään. Labran tätiä nauratti, että eihän siinä puolta minuuttia tainut edes mennä :LOL:

Moikkis! Mulle tuli tänään Kelan päätökset, ja avasin ekaksi sen äitiysavustus (eli ns. äitiyspakkausraha)-kuoren. Meinasin saada sydärin, kun luulin ensiksi, että ne on päättäneet, että saan vain 140 euroa kuussa, siis kun luulin sitä hetken äitiyspäivärahaksi! Ei taida aivot ihan täysillä toimia... :D

Vauva on potkiskellut eilen ja tänään siihen malliin, että veikkaan sen olevan raivotarjonnassa. Tosin sehän voi vielä muuttua monta kertaa, mutta kuitenkin tähän asti on mielestäni pyöriskellyt miten sattuu. Tänään on sit ollut inhottavaa kipua tuolla alakerrassa, oikein painaa tuonne alas, ja vähän väliä supistelee. Siis mä TODELLAKIN toivon, että tää vauva älyää pysyä siellä masussa vähintään rv 38 saakka. Mä en nyt kertakaikkiaan ehdi saada vauvaa vielä :D , muuten ei olis niin väliä, mutta kun meillä tehdään lopputyöt pareittain, niin se olis sen mun parin kannalta aika ikävää, jos mä yhtäkkiä vaan häviäisin kuvioista.

Mutta katsotaan vain, niin mä oon täällä vielä 41+6 kärvistelemässä, että eikö se koskaan tule. :D

t. Lily rv 29.

pitääpä tulla tänne purkautumaan tästä huonosta olosta.. :(

Elikkäs eilisestä aamusta ollut huono-olo; pään särkyä (mikä on voimistunut kokoajan), oksettaa.. Turvotusta tullut niin jottei sormukset mahdu sormiin, RR hiukan koholla 150/89 ja tuo alapaine ei siis ole laskenut nyt kahden päivän aikana ku 85:n yhdellä mittaus kerralla. Eilen nla:ssa oli sitä valkuaista pissassa, tänä aamuna olen vienyt uuden näytteen josta saan vastauksen huomenna kun menen neuvolan lääkärille tarkistukseen noiden suppareiden takia..

Niin ja massu on varsinki navan yläpuolelta hiukan kipeä..

Neuvolaan soitin tänään ja siellä oli joku vieras th puhelimessa ja oli vahvasti sitä mieltä ettei oo mitään hätää, totesi että kyllä sinä varmaan huomiseen pärjäät..

Pelottaa ihan hirveästi kun oireet viittaa raskausmyrkytykseen, täytyy kai täs äippäpolille soitella illan mittaan jos olo vielä huononee..

Kiitos kun sain purkaa mieltäni ja oloani :)

Imppu ja Vilho 27+2 :heart:

millis onnea myös täältä :flower:

Kävin myös lukemassa hipkukan synnytyskertomuksen ja itkuhan se silmään tuli,mutta hyvää hoitoa olette saanut..Paljon voimia koko perheelle ja että pikkuiset voimistuisivat :hug:

Mie se valittelin aikasemmin kun liikkeitä ei oikein tunnu ni nyt niitä sitten tuntuu ja välillä oikein epämiellyttävästi satelee potkoja tuonne alakertaan :ashamed: Ehkä ei olis pitänyt valitella kun liikkeitä ei tunnu..Noo kaikki potkut otetaan vastaan irvistellään sit jos tuntuu epämiellyttävältä :)

Mulla olis se sokerinrasitus ens viikon keskiviikkona ja en odota yhtään sitä..pakkohan sinne on sitten mennä niin kuin sanotaan..Mulla ei kyllä painon takia eikä sukurasitettakaan löydy, neuvolassa vaan sanottiin et halutaan syynätä kaikki raskaana olevat..Huoh...

Tänään olin esikoisen kanssa kerhoilemassa ja mentiin sinne kävellen voi että oli liukasta..Ja kun käveltiin kotiin ni kyllä supisteli ja oli koko ajan sellanen vanteen puristuksen tunne vatsassa..Pitäs vissiin ottaa hiukan iisimmin..
Väsyttää ihan vietävästi ehkä täytyisi kömpiä sänkyyn et huomenna taas jakssa..
Ai niin tänään vein kelan laput nyt kuumeisesti odotan et tulis päätöksiä.Kuinka nopeasti ootte saanu päätöksen rahoista ja pakkauksesta?

Mutta illan jatkoja kaikille mammoille..

mude08+pikku2 24+4

Onnittelut Hipkukalle ja Millikselle :flower:

Imppuli jos tulee näköhäiriöitä, päänsäyrkyä tai vatsakipua, kannatta heti ottaa yhteys äitiyspolille.
Itselläni oli ekassa raskaudessa toksemia. Verenpaineet pikkuhiljaa nousivat (selitys oli kun ajoin talvikelissä töistä neuvolaan), vointi oli hyvä. Rv 34 alapaine oli reilu 100 ja turvotusta, jouduin sairaalaan lepäilemään. Välillä pääsin kotiinkin, mutta sitten alkoi proteiinit nousta ja loppuraskauden olinkin sairaalassa. Synnytystä käynnistettiin, tuloksetta, monen monituista kertaa, rv 38+0 tehtiin sektio.
Jos käsketään lepäämään, tai itsestä muuten siltä tuntuu, kannatta oikeasti levätä. Sairaalassa makaaminen on nii-in pitkäveteistä..

Nyt vointi suht hyvä. Aiemmissa raskauksissa en ole liitoskivuista tiennyt mitään, mutta nyt ne ja iskias ovat riesana. Ensi viikolla olisi sokerirasitus.
Vauva liikkuu aika paljon, kun vaan malttaa jäädä paikoilleen kuulostelemaan.
Kelan laput sain aikaiseksi vasta eilen viedä, loppuviikosta pitää vielä toimittaa kotihoidontuen tarkistusta varten tietoja.

Raskausaika mennyt tosi nopeasti, oikein kauhistuttaa, että ensimmäiset jo syntyneet :)
En ole yleensä ollenkaan selvillä millä viikolla olen, mutta olisiko suurinpiirtein näin:

Jäkkärä 26+0

|O

Liikkeiden seurannasta Minullekin annettiin taas se lappu, mutta ei tarvi merkkailla tai seurailla mitään, kun kerta joka päivä useasti potkuttelevat tuolla masussa.
Esikoisen ja nuorimmaisen aikaan seurasin ja lappuset taitaa olla edelleen tallessa.
Täällä vaan ohjeet on että 15-30 min seurataan ja sitten merkataan aika ja liikkeiden määrä.
Näistä varmaan sais vartissa jo sata potkua kirjattua :LOL:

Pitäisköhän vetää peitto takas korviin, kun mieskin lähtenyt jo töihin ja tytöt nukkuu vielä eikä omat sokerit ole kohdillaan että aamupalaakaan vois vielä alkaa puputtamaan.

Enie + Nörtti ja Hissu 29+2

:kieh: :kieh: :kieh: Kyllä toi esikoinen osaa pilata hyvän aamun kiukuttelullaan ja vielä lähes joka aamu,tänää se oli jo taas sitä luokkaa et äitiltäki palo pinna :ashamed: mut onpahan neiti nyt matkalla eskariin :)

Mun pomokin on tosi tehokas mä sille viime viikol alkuviikost soitin et jos viittis laittaa mulle postis sen äitiysloma-anomuksen tai mikä lie sit viralliselt nimelt onkaa,juu kylhä hää lupas sen laittaa,mut ei oo viel näkyny ja mun pitäs se jo maanantaihi mennes palauttaa et ois sen kaks kuukautta ennen äitiysloman alkua :headwall: taidanpa viikonloppuna ajella sinne sen lapun täyttää ni tulee ainaki tehtyy.

Piiuli ja toukka 24+6

Se alko sitten jo 26 viikko =)

Tällä saamattomalla on edelleen Kelan paperit vaiheessa, vaikka kuinka olen nyt selvitelly ko. asioita niin paperista aina löytyy joku epäselvä kohta. Laitanko tulonhankkimiskuluihin vain liiton jäsenmaksut? ja en mitään kilometrejä koska työmatka vain 7,8km/päivä kesäkuusta alkaen? Kelassa sanoi et ei tartte laittaa jos niin pieni mitä en verotukseenkaan laittais. Kirjotanko työmatka-kohtaan mitään vai huijaanko kulkeneeni pyörällä? KIITOS!

5 viikon päästä olisi eka äippälomapäivä, ovat jo mun tilalle haastatelleet uutta avustajaa =) En mä kyllä enää tiedä onko tämä työ mulla olemassa loman aikana vai ei, koska tämä avustajasopimus on voimassa vuoden loppuun (tälle tytölle), mun palkkanauhassa lukee vakituinen. Vaikka selvää on että avustajan tarve jatkuu vielä pitkälle... Millä mä saisin tapeltua lomarahat jo ulos...

Täällä on monilla jo kaikenlaista huolta ja oiretta, ikävää varsinkin jos neuvolat ottaa asian kevyesti, koska ei odottajan huoli siitä helpotu ainakaan :hug:
Itsekin tässä hieman mietityttää kun kyselin torstaina päksissä tuon avustettavan pissabakteerista (ESPL?), hän on siellä aina täyseristyksissä, oma vessa ja hoitsuilla aina hanskat. Hoitaja oli suu auki kun kerroin ettei meille ole kerrottu juurikaan pöpöstä ja että olen raskaana ja täällä kotona käytössä sama wc, hän sanoi että se on MRSA:n kaltainen bakteeri :eek: Tällä tytöllä se on aina, ei kuulemma lähe pois. Sitten kuitenkin tytön omalääkäri sanoi että ei huolta, ens kerralla neuvolassa puhut siitä, WHAT? :headwall: Onneks se on neuvolalääkäri, mutta mitä hittoa jos mulla onkin jotain.

Onpas harmillista, että noin monella on nyt vaivoja! :hug: Toivottavasti asiat selvenee eikä kenelläkään olisi raskausmyrkytystä!

Prinsessa06 uskomatonta, että tuollaisesta ei ole teille kerrottu! :eek: Ja etenkin sinulle kun olet raskaana! Miten tuo ilmenee, jos on tarttunut??

|.) Hieman on tylsää olla nyt saikulla :/ Mitähän uutta tässä keksisi??

Lumi ja Lilliputti 28+2

Prinsessa-06: Ei kannata laittaa tulonhankkimiskuluihin sun työmatkasta kommenttia, koska se on tosiaan noin lyhyt matka, jonka voi mennä joko pyörällä tai julkisilla tms. Työmatkakorvaukset kuitenkin vähentää sitten sen vanheimpaintuen suuruutta.

Enie: Mulla se hoitaja kaatoi kyllä sen pullon kupin kautta, mutta oikeastaan hän sai olla koko ajan käsi ojossa odottamassa kupin tyhjenemistä :). Mutta kai siinä nyt jano jo oli kun ei ollu 12 tuntiin saanu edes vettä ottaa.

Prinsessa06 Jos olet vakituinen niin silloin sinä olet vakituinen. Eli työsuhde on voimassa koko ajan, olet vain välillä äippälomalla ja hoitovapaalla ja sitten palaat aikanaan takas töihin ja sitten taas katsotaan mitä hommia sulle mistäkin sitten löytyy.

Tinzus Eikö ne sanoneet että vettä saa ottaa? Ainakin minulle on sanottu että vettä saa juoda ja näin olen tehnytkin.

Tänks! Tyhjäksi jätän ja jos kysyvät perään sanon kulkeneeni pyörällä.

Lumi en tiedä miten ilmenee, tämä avustettava on varmaan sen saanut aikoinaan sairaalasta. Pissa- ja verikokeesta tietääkseni sen näkee, mutta eihän odottajille tehä kun tikkunäyte neuvolassa protskujen takia... Pyydän tietty ens kerralla näytteenottoa.

Enie ei mua kiinnostakaan kun noi lomarahat :LOL: olen siis henk.koht.avustaja niin ei voi tietää vaikka tämä tyttö kuntoutuis sillä aikaa ku olen pois, ja totta puhuen en tiedä haluanko edes palata tänne takasin :ashamed: Työparikin ottamassa just loparit...

Täälläkin odotellaan pippur1n ja imppulin kertomuksia, mitä tapahtuu... Peukut pystyssä!! :flower:
Ja mulish myös!!

Täällä ollut pari päivää taas iskias todella kiukuttavasti vaivana, ja vissiin hormonit hieman hyrränneet koska oon ollut kovin kiukkuinen ja väsy. Mies parka...

Nyt lukemaan vau.fistä että mitäs tällä viikolla masussa tapahtuu...

MM ja Itikka POKS 27+0

Enie: Noup, kiellettiin kaikki.. täysipaasto, ei mitään juomista tai syömistä. Ei muuten oliskaan ollut niin vaikeeta, koska en muutenkaan syö illalla, mutta sitä vettä litkin koko päivän ja illalla vielä oikein ahkeroinkin, joten jano oli kova. Ei se hoitajakaan korjannut etteikö olis vettä saanu juoda, koska ensitöiksi sanoin "kyllä tää veden juontikielto oli kaikista pahin"

Niin juu, ja oma neuvolatätsykkäni kielsi vedenjuonnin. Aamulla kuulemma voi sellaisen kämmenellisen hörpätä jos on pakko.

Zuh
Sokerirasituksesta: Meillä on ohjeistuksena että aamulla saa juoda lasillisen vettä, ei enempää. Mutta siitä kyllä tulee vaan entistä huonompi olo niin jää sekin aina ottamatta. Kuun lopussa pitäisi taas nukkua aamu-unet terveysaseman sohvalla :) Oman aseman labrassa ei harmi vaan oo ees telkkaria..

Meille ei ikinä saada lämpöjä tähän taloon.. Tänään ehkä TAAS on viimeinen päivä putkiremonttia :)

Nyt pikaisesti pois koneelta, ei tee istuminen hyvää!

~Zuh & Naatti 24+5

Enie ja Tinzus ei meilläkään saa juoda vettä ennen sokerirasitusta, koska se voi kuulemma laskea sitä paastoarvoa. Näin mulle sanottiin. Mulla kyllä kurkkua kuivas niin kovin, kun sinne olin menossa, että kulauksen vettä join :ashamed: ja labrahoitaja vielä varmisti, etten vain ollut juonut/syönyt mitään...

Ananaskirsika+Einari 30+3

Argh ja mur!

Mä olen menossa lääkäriin tunnin päästä flunssan ja kuumeen takia. Nyt on töissä myös seisominen vaikeutunut entisestään, tuntuu kipuiluja lonkan ja lantion alueella, ilmeisesti nivelsiteet siellä venyvät. Myös alaselkä on ollut välillä hurjan kipeä seisomisen takia. Menin ajanvarauksessa sanomaan, että varaan aikaa nyt pääasiallisesti kuumeen takia (siis olen työterveyslääkärille menossa), mutta haluaisin keskutella myös keskivartalon kivuistani lääkärin kanssaf. Ja menin sanomaan, että olen raskaana. No ajanvarauksessa mamma totesi ykskantaan, että raskausasiat tulee hoitaa omassa neuvolassa. Just neuvolalääkäriltä kysyin, niin se taas sanoi että jos tuntuu ettei vaikka jaksa seistä töissä niin sitten terveyskeskukseen tai omaan työterveyteen. Siis TÄH! Ymmärrän, että "yleiset" raskausvaivat hoidetaan esim. tk:n puolella tai omalla kustannuksella yksityisellä, mutta mielestäni jos raskaudesta aiheutuu sellaista kipua esim. alaselkään joka VAIKUTTAA työssäjaksamiseen ja olemiseen, pitäisi sen edes vähän kuulua työterveydellekin. Mitä mieltä olette?

Nuo mun alaselkä kivut nimittäin ilmenevät juurikin töissä ollessani, kun jouduin seisomaan kovalla lattiapinnalla 8h. Vapaapäivinä, kun saan luonnollisestikin istuskella ja lepäillä oman mieleni mukaan, selkä voi paremmin.

Tulee taas vähän semmonen olo, että nää on näitä vaivoja jotka ei "kuulu oikein kenellekään" :(

Kuumeinen (ja vähän ärtynyt) Pinkgreen Tillerinsä kanssa, 28+2

Yhteistyössä