***TAMMIVAUVAT*** Lokakuussa (EKAT VAUVAT SYNTYNEET)

Pippur1 Tuo rv33 taitaa olla joku raja vauvan keuhkojen kypsyyden suhteen. Nyt vaan otat rauhassa niin saat pikkuisen turvallisimmille viikoille. Tuo sairasloman saaminen oli minullakin aika vaikeaa, viikko kerrallaan. Viimein lääkäri kirjoitti sen äitiysloman alkuun, kun sanoin hälle, etten uskalla ottaa riskiä ja mennä töihin. Olen sitten ilman rahaa kotona, jos ei saikkua kirjoita.

Enie on urhea ja saa jo rokotteen. :flower:

Elayne Minä meinaan pärjätä aika pitkään istuimessa sillä kaukalopussilla. Meillä on niin paksut pussit, että sisävaatteet laitan vaan alle. Sekä tietysti pipon, tumput ja töppöset. Pärjäät hyvin alkuun tuolla pienellä toppapuvulla ja sinuna ostaisin isomman vasta, kun tuo pieni jää pieneksi.
 
Sain sitten puhelun kelalta, enkä todellakaan saa kuin minimipäivärahan :(
Kakkosen äippäraha laskettu työttömyyskorvauksista, ja niitä ei voi siirtää tähän päätökseen, vaikka edellinen lapsi on alle 3v, pitäisi olla työtuloja. Olen kyllä niin pettynyt, mutta oma vikani, kun ottanut asioista selvää.

Ensi viikolla jo saisi sikarokotuksen, mutta en vieläkään tiedä otanko vain en.
 
Moikka tytöt,

mä jouduin käymään ostamassa tänään löysemmät mammafarkut, kun nuo mun edelliset, jotka tuntui ostaessa hyvältä, on niin pirun kireät vyötärönauhan kohdalta (siis ei joustovyötärön, vaan sen alemman) että tuntuu, ettei veri kierrä. Ostin samalla myös 4 paria luomupuuvillaisia liivinsuojia.

Niin ja jouduin ostamaan myös tukisukkahousut, huomenna laitan kokeiluun. Ja Hirudoid Fortea, suonikohjuihin. Ottaa NIIIIIN päähän nää suonikohjut, edellsestä raskaudesta ei tullut mitään siihen viittaavaa, ja nyt mun vasen jalka on ihan kamala. :( Mahtaako se yhtään mennä koskaan paremman näköiseksi? NYYYYYYH!

No joo, isot on taas murheet, kaikki on kumminkin hyvin mulla ja vauvalla niin tyytyväinen pitäis olla.

Enie Voi sinnuuta, taas siellä pikkupaikkakunnalla (?) ootte niin etuoikeutettuja, meille vasta monen viikon päästä tulee se rokote! :D
 
Zuh
Huh, eilen en ehtinyt käymään niin hyvinpä hujahti seurassanne parikymmentä minuuttia..

Sikuflunssasta : Eniellä oli mielestäni tosi hyviä ajatuksia! Imetyksen kauttahan tuo suoja SAATTAA siirtyä vauvaa, mitään varmuutta siitä ei ole. Rokotteessa aineita joita ei raskaana olevalle suositella ja mitä tuo huomattavasti suurempi riski nyt sitten käytännössä tarkoittaa? Mielestäni jos on ottanut normaalin influenssarokotteen ja saa kuitenkin taudin niin se on ihan kuolemaksi, voikohan tässä olla samallalailla?!? Kun tietäis tai joku kertois..

Sänkypotilaille: Suosittelen lämmöllä Playstation / Wii-osastoa, hyvin on kuluneet päivät tasohypellessä. Hyppikööt ne ukkelit telkkarissa kun ei itse saa :LOL: Tallentava digiboxi on myös pelastus, voi nauhoitella kaikkia mahdollisia ohjelmia ja katsella niitä. Myös ristikot yms. vie hyvin aikaa, sekä käsityöt jos vaan sormet taipuu!

Kaneli87: Retafer oli täysin myrkkyä mun vatsalle, ei kestänyt alkuunkaan vaan meni ihan ruikulille.. Eli tarkkaile ainakin vatsasi toimintaa kun aloitat syömään, äidilläni kävi ihan samalla lailla.

Pinkgreen: Jos tämä on puolipallo niin mä en pääse sängystä ylöskään rantapallon kanssa :D

Valmistelut kotona: Taidan vetää pisimmän korren.. MITÄÄN ei ole laitettu valmiiksi, eikä oikein hirveästi katsottukaan. Tuleva makuuhuone on täynnä remonttitarvikkeita ja kaipailee 2 itse rakennettavaa komeroa sekä listoja ennen kaikkia muita puuhia. Tosin jos nyt tulisi lähtö niin en usko että pikkuinen kotiin samaan aikaan pääsisi..

Takit: Mulla kaikki syystakit on olleet A-linjaisia ja vielä menee kaikki napit kiinni! Ei tosin kovin paljon varaa mutta vielä hyvin pärjää!

Minävaa: Mulla on ollut supistuksia, koviakin jo kuukausia, vetävät vatsan ihan kivikovaksi 2-30 kertaa päivässä. Ei kuitenkaan mitään muutoksia aiheutunut, eli näyttäisi pysyvät Naatti vielä ainakin hyvin kyydissä.

Ja työpäivä miltei pulkassa, jesh!

~Zuh & Naatti 25+5
 
Elayne Onko siellä missä sinä asut, usein kovia pakkasia? Mä ainakin meinaan täällä Helsingissä pärjätä ihan vaikka fleecepuvulla tai villapuvulla ja kaukalopussilla. (Hei hetkonen, eihän mulla oo sellaista villapukua, pitäiskö alkaa neulomaan...) Saapi sitten olla jo aika kylmä, jos kaukalopussin sisälle tarvii toppapuvun, meinaan ainakin tuo Eisbärchen on tosi lämmin.

Sairaalakassi En siis TOSIAANKAAN oo miettinyt vielä! Vauvan vaatteita en aio mukaan ottaa, mies ottakoon kun tulee hakemaan meitä. Imetysrintsikat ja omat pikkuhousut ja omia yösiteitä varmaan otan, koska mä en oikein ollut ystävä niiden hehtaarisiteiden ja verkkopikkareiden kanssa. Ja omia sukkia ehdottomasti, koska ne sairaalan sukat ei pysy jalassa. Hammaspesuvälineet ja kertakäyttöpiilolinssejä (kun niitä muutenkin käytän). Eväitä pitäis varmaan ottaa, mut en oikein vielä tiedä mitä. :) Pääpiirteissään kyllä siellä pärjää ilman yhtään mitään, no Kela-kortti ehkä olis suotavaa olla ja äitiyskortti. Mutta muut ehtii kyllä saamaan sit kun joku tuo ne. Ai niin, ja DEODORANTTI! :LOL:

Nyt mua alkoi tuo pippur1:n juttu pelottamaan, mulla itselläni on nimittäin tämä maha ihan tolkuttoman alhaalla. Toivottavasti se ei tarkoita sitä, että myös vauva on alhaalla jo...
 
pippur1 Hieno homma että nyt vihdoin sait sen saikun äippälomaan asti :flower:

Lily... Juuh, täällä perähikiälläpä hyvinkin :LOL:
Oli kätilö itse tosiaan saanut puoli tuntia ennen minua itselleen ja heti soitti, että nyt piikille :kieh:
Olin ensimmäinen "ulkopuolinen" ketä he rokotti :D

Siitä tehoste rokotteesta kysyin niin kätilö sanoi, ettei sellaista tulla antamaan kun joillekin lapsille.
Kova oli neuvolassa touhu päällä tämän asian kanssa ja kovasti siellä terkkarit meni sinne ja tänne.
Tämä minun neuvola täti on ainoa kätilö siellä ja ihan yhtä touhukkaana kuin muutkin.
Tavallaan kun siellä ei näy ketään missään kun menee käymään :LOL:
 
Wuih, piti tulla fiilistelemään tänne teidän pinoon :heart: :heart: Kun ensimmäinen "tammikuinen" on synnyttänyt. Onnea vain, pian on tammikuu ja aika menee tosi nopsaan! Meidän tämän vuoden tammikuinen syödä mutustaa isänsä avustuksella keittiössä =) Onnea odotusaikaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Zuh:
Mielestäni jos on ottanut normaalin influenssarokotteen ja saa kuitenkin taudin niin se on ihan kuolemaksi, voikohan tässä olla samallalailla?!? Kun tietäis tai joku kertois..

Mitä minä oon omassa työssäni sairaanhoitajana nähnyt niin ilmio on ollut juuri päinvastainen: jos on ottanut kausi-influenssarokotteen ja silti saanut influenssan niin tautia on sairastettu huomattavasti lievemmin kuin normaalisti sairastetaan. Mites muilla terveydenhuoltoalan ihmisillä, täällä tais olla muitaki? Onko minkälaisia kokemuksia?
 
Lili78: Juu kerron toki kun ehdin tutustua tuohon kirjaan syvemmin. Nyt oon vaan kahlannut sitä läpi pikaisesti. Vaikutti ainakin aika suositulta, kun kirjastoista yritin bongailla sitä lainaan:)

Lily: Millanen Eisbärchen teillä on? Itse ostettiin tulokkaalle tämmönen: http://www.pientenparhaaksi.fi/images/kaukalopussi_beige.jpg Vaikuttaa ainakin tosi lämpimältä:)

Joulu: Sukulaiset kummankin puolelta tulee meille. Itse en kuulemma saa tehdä mitään. Eli istun valmiiseen pöytään (tai sitten olen "sairaalan pöydällä" :D ) Rakastan joulua, joten toivottavasti saa sen rauhallisesti viettää ilman pahaa oloa/kivuliaita supistuksia tai vastaavia. Oletan ettei synny vielä jouluna, kun ensikertalainen olen ja LA 4.1. Eilen sanoivat synnytysvalmennuksessa, että ensikertalaisilla menee tyypillisesti viikon yli. Saas nähdä...

Takki: Mulla on Vero Moda äitiysmalliston musta villakangas takki, Stockalta ostin 69,90e ja kovasti tykkäilen. Toisena mulla on Zaran "normimalliston" A-linjanen takki, jossa napit rinnan kohdalla. Tahtoo vaan vähä aukeamaan jo tuosta mahan kohdalta, jäätyy vatsa :p

Oon kade teille jotka pääsette usein ultraan. Itse näin Tillerin viimeksi yli 10 viikkoa sitten ultrassa:( Näin jo unta, että olin sairaalassa kähveltämässä ultralaitetta ja aloin ultraamaan siellä itse itseäni :D
 
Piti tulla vielä pyörähtämään:) Siis en voi enää kattoa noita Sairaala-sarjoja telkkarista: aina kun tulee joku vauva ruutuun niin alan melkein kyynelehtiä (vaikkei mitään syytä olisi) :D En kestä nähdä pieniä vauvoja, olen ihan tunnekuohuissa :heart: Hyvä etten alkanut eilen synnytysvalmennuksessakin kyynelehtimään kun ensin katsottiin vauvaa videolta ja sitten tuli vielä perhe vauvansa kanssa käymään ja kertomaan arjestaan. Muita kohtalotovereita :D ?
 
Nyt mua kyllä alkoi vähän oikeasti pelottamaan sikis, kun ollaan menossa tytön kanssa Ouluun 5 päiväksi ja siellähän on noita tartuntoja nyt tullut. :( Ei olis yhtään hauska saada sitä siellä kaukana kodista ja miehestä, ja tyttö kuumekramppailee sit taas ihan varmaan jos saa sikiksen. Enemmän siis kyllä pelkään tytön kuin itseni puolesta. Mut en viitsis peruakaan matkaa kun liput on ostettu jo.
 
joulu ollaan ihan kotosalla. Mun vanhemmat asuu Kuopiossa, niin ei lähdetä sinne enää ajamaan. Meille saattaa tulla miehen äiti ja sisko. Äiti tulee tänne sitten kun vauva syntynyt. :)

synnärikassi En oo pakannut enkä oo edes oikein miettinytkään.

pinkgreenonko sulle neuvolassa puhuttu koska seuraava ultra? Mä taisin kerran kysyy, mutta en muista mitä se täti sanoi. Olisko ollut rv 34-35.

Tänään on tullut äippäpakkaus postiin. Jee.
 
Tuolta helmikuisten puolelta olen, mutta täällä käyn kuitenkin päivittäin kurkkimassa ja lukemassa juttujanne =) LA on minulla jo 1.2 eli aika lähellä teitä tammikuisia kuitenkin ollaan, joten saanen liittyä seuraanne? :wave:
 
lily of the valley ai jaa. Sainkohan mä sitten neuvolatädin puheista väärin käsityksen. Pitää kysyy vielä maanantaina uudestaan. :) Mulla on kyllä suonikohjujen takia aika naistenklinikalle joulukuun alussa josko siellä edes pääsisi katsoo pientä. :)
 
Piti tulla vaan äkkiä kertomaa oma kirjavinkki, en muista onko tästä ollu puhetta, mut nyt kun ootte noista kirjoista jutellu, ni ite tykkäsin hanna hirvosen Isä syntymässä - kirjasta, vaikka onki suunnattu isille ( oma mies ei lue ikinä mitään, ni totakaan ei jaksanu kun kai 10 eka sivuu), mut ite tykkäsin, siinä oli hauskasti kerrottu kaikkee. Luen muutenki tosi paljon, nyt saitsulla on menny melkee kirja per päivä, yleensä kyllä ihan hömppä kirjoja, mut otin noi teiän vinkit ylös ja pitää ettiä ne käsiin. lisää vinkkejä otetaan vastaan kiitos ! :)

eipä ollu toi 45 min - ohjelman juttu siitä sikaflunssasta kyllä mikää valaseva, ihan samaa asiaa, ei ainakaa mun päätöksen teossa auttanu yhtään.. kahen vaiheilla edellee, joka toinen päivä en todellakaa oo ottamassa ja sit taas seuraavana päivänä että pitäiskö kuitenki.argh. |O neuvolassakaan kun ei oo puhuttu siitä yhtää mitää. no kahen viikon päästä ois seuraava neuvola ni jospa siellä tulis jo jotain puhetta..

On: nivuskipu ihan järkyttävää, särkee ihan tolkuttomasti, tää kai on sitä liitoskipua sitte.. ? ei enää sohvalta meinaa päästä ylös, menee viis minuuttia että saa suoristettua itessä jos meinaa liikkeelle päästä.. |O

muuten kaikki hyvin, Pallero tökkii jo niin kipeesti välillä, että kyllä tietää että voimaa on, välillä maha ihan hellänä ku yrittää kai tulla läpi mahanahasta. :p

NiiZ ja Pallero 26+1 :heart:
 
Lily Ai, oonki ollu taas uutispimennossa, kun en ole huomanut nuita Oulun sikainfluenssoja... Vaan niinhän tuo näytti netti-kalevassa olevan jotain uutista. Toivottavasti se influenssä ei eksy tänne meidän kylän perukoille...
 
Pinkgreenkö se oli myös Espoosta ja kyseli mistä päin olen, eli siis Tuomarilassa asutaan, keskellä Espoota.

Nyt olen vähän edistynyt omalla kohdallani tässä sikainfluenssarokotepohdinnassa ja päätin mennä vasta-ainetestiin eli saan sitten tietää olenko sen jo mahdollisesti lievästi sairastanut ja vasta-aineet saanut. Maanantaiksi olen varannut ajan ja parissa päivässä saa alustavan vastauksen joten sitten sen tuloksen jälkeen pohdinta jatkuu. Nyt koitan vaan malttaa sinne asti ja ensi viikkoon kun on neuvolat ja lääkärit ja ultra.

Närästys alkanut vaivata... pitäs vissiin ens viikolla pyytää reseptiä, kun tuntuu että rennietä saa nyt ottaa jo aika usein ja iltaisin on jo tehot vähissä, et jos sais jonkun tehokkaamman lääkkeen.

Vointeja!

 

Yhteistyössä