***TAMMIVAUVAT*** Kesäkuussa

Mulla on myös sama tuon kanssa, jos olen aamulla johonkin lähdössä niin pelkään kamalasti myöhästyväni. Vaikka en myöhästy lähes koskaan muutenkaan, niin silloin stressaan kahta kauheemmin.

Netistä tilaamani sitteri tuli, oli tosi kiva, mutta paketista uupui eläinaiheinen leikkikaari kokonaan. Firmalla ei kuulemma ole varaosia eikä toista samanlaista sitteriä, joten nyt joudun lähettämään sen takaisin asiakaspalautuksena, höh.

Täällä kysyttiin onko jotain sellaista jota ei nyt tee kun on raskaana. Hmm... Itsellä ei ainakaan vielä ole juurikaan tullut mitään sellasta eteen (jos ei nyt tietenkään lasketa just noita etten koske mihinkään alkoholipitoiseen ym). Sen sijaan mies häslää enemmän et "älä nyt nosta" ym :D

Arvatkaapas kuinka mukava ilta ja yö mulla oli... Eilen kävi huoltomies ja hän huolsi meidän vessaa aamulla. Sanoi sitten että "vessaa ei saa käyttää ennen seuraavaa aamua". No päivä meni ihan hyvin kun töissä sai käydä vessassa, mutta voin sanoa että ilta ja yö teki aika "tiukkaa". Huh huh... Etenkin kun nyt raskaana ollessa saa käydä kahta useemmin vessassa (ja käyn normaalistikin todella usein). Onneksi nyt aamulla se on taas käyttökunnossa. Elämän pieniä mukavuuksia, joita ei usein tule ajatelleeksi =)

Nyt täytyy rientää töihin, tulen illalla lukemaan teidän kuulumisia, tsemppiä kaikille!

Pinkgreen ja junnu 12+3

momentti kyselit mitä on jättänyt tekemättä, kun raskaana. Itse oon jättänyt nostelematta 25-30 kg:n jauhosäkit. ja kaikki muutkin megapainavat jutut töissä. Muuten oon tehnyt hommia ihan normaalisti. Mulle on tehty hiukan kevyempiä taikinalaatikoita sun muita kuin muille. =)

Missäs vaiheessa noita neuvolalääkäreitä on? Hesassa varmaan tosi harvoin, kun muuteskin supistettu noita.

tänään kaivattu vapaapäivä. Heti nukuinkin 12 tuntia. Hulluu miten sitä unta riittää. Ennen pärjäsin paljon paljon vähemmällä.

mut masu huutaa aamupalaa. Palaan päivällä asiaan.

millis ja lupu 12+5

Pipranelle suuren suuri :hug: peukut ja varpaat on pystyssä. HAlit myös muille niitä tarvitseville. Paljon olette taas tekstiä saaneet aikaan =)
Olen koittanut elää normaalisti ja tehdä asiat niinkuin ennen, tosin vointi on rajoittanut jonkun verran.. eniten ehken harmittaa kun en ole päässy ratsastamaan 3 viikkoon pahoinvoinnin takia. Muuten alkaa olla päivässä jo hyviäkin hetkiä, ja nyt on helle niin mikäs sen mukavampaa kesälomalla olla.. =)
Mulla oli eilen se neuvola; RR matala ja hb laskenu jo 110 eli ei ihme et huimaa niin paljon. Rautaa aloin jo eilen syömään, mulla ei vaan jostain syystä hb nouse vaikka kuinka söisin rautaa, mut jospa se auttas. Ihan säikähdin et jo nyt oli niin matalalle tippunu. Sydän äänet kuului hetken ihan hyvin,mutten niitä kaikuja, mulla ei ole aina näillä viikoilla äänet kuulunu et ihan hyvä et nyt kuului, sai varmistuksen et elämää masussa on :heart:
Nyt oottelen np-ultra kutsua, terkkari epäili sen 2 viikon päästä olevan.
Mutta nyt lapsille aurinkorasvan levitykseen ja ulos nauttimaan helteestä!

talvivauva ja vaavi 9+6

Mietin tuota mitä olen jättänyt tekemättä, kun olen raskaana ja minulla on selkeästi lenkkeily jäänyt kokonaan. Jo vähän ennen plussaa juoksu tuntui tosi vaikealle. Plussan jälkeen olen käynyt kerran lenkillä ja olo oli todella surkea. Alkuun harmitti tosi paljon, koska olin ajatellut lenkkeillä aika pitkälle, tai siihen asti, kun se tuntuu hyvälle. Viimeksi lenkkeilin rv20 asti nyt se loppui sitten heti alkuunsa.

Millis Mulla on ensimmäinen neuvolalääkäri rv16 ja niitä pitäisi vielä meidän kunnassa olla se kolme kertaa yhteensä. Oon kanssa ymmärtänyt, että toississa kunnissa juuri sitä ensimmäistä lääkäri käyntiä ei ole enää. Toki esim. Turussa taitaa olla sen tilalla np-ultra jonka tekee lääkäri ja se katsoo samalla kohdunsuun tilanteen. Ajaahan se saman asian.

Minulla loppui tupakanpoltto esikoista odottaessa. Olisin halunnut jo aikasemmin lopettaa, mutta en pystynyt. En sitten millään, vaikka olisin kuinka halunnut. Pieni pahoinvointi auttoi ja ajatus siitä, että se ei ole vauvalle hyväksi niin sain lopetettua. Välillä on tehnyt mieli ja tupakka on haissut aivan älyttömän hyvälle, mutta olen pystynyt olemaan polttamatta. Toki nyt odotusaikana tupakka haisee aivan järkylle. Ei se lopettaminen ole helppoa ei....

Np-ultra olisi tänään. Jännittää niin paljon, etten tiedä miten selviän nämä pari tuntia. :eek:

Zaara ja Vaavit 11+5

Sly
mitä olen jättänyt tekemättä, kun olen raskaana...
Olen ratsastanut reilu 17 vuotta ja jouduin jättämään ratsastuksen hyvin aikaisessa vaiheessa. En ole ollut hevosen selässä kuukauteen :'(

Sly 11+4 :heart:

Moikka!

Kyllä tulee tekstiä tänne =) Ei meinaa mukana pysyä!

Piprane emalle pidetään kovasti peukkuja et kaikki olis kuitenkin hyvin :hug:

Tuolla aiemmin kyseltiin että halutaanko tietää sukupuoli etukäteen. Esikoisen rakenneultrassa näkyi sellaset vehkeet jalkovälissä ettei niistä kyllä voinu erehtyä :D
Olihan se ihan kiva tietää etukäteen (vaikka ei sitä 100% varmasti voi sanoa pitääkö paikkansa..) ja varmaan siis tälläkin kertaa ainakin tihrustellaan tarkkaan jos vaikka näkyis selvästi kumpi on.
Toisaalta mulle on kyllä ihan sama kumpaa sukupuolta tulokas on. Mulla ei edes ole ainakaan vielä mitään selkeetä tyttö-tai poikaoloa. Jos siel onkin molemmat?? :p

Np-ultraan ois vielä 1,5 vkoa...plääh mitä kärvistelyä!

Asioita joita olen jättänyt tekemättä raskauden vuoksi on kyl tosi vähän mut ensi vkonloppuna oisin päässy vesijetillä ajeleen mut sen rynkytyksen jätän nyt suosiolla väliin.

Meillä päin neuvolalääkäri käyntejä on 2 krt. Rv 16 ja rv 36.
Mulla lisäksi synnytystapa-arvio viimeksi tehdyn sektion vuoksi. Mut se taidetaan tehdä tuolla sairaalassa.
Mulla on seuraava neuvola vasta toi lääkärineuvola.

Mulla on nyt sitten jo raskausmaha :whistle: Ei ole enää epäilystäkään "siunatusta tilasta"...Esikoisesta maha kasvo vasta rv15-16 kieppeillä... Tätä ei hirveemmin enää peitellä..ei vaan ole kivaa kun kaikki tutut ja puolitutut arvaa jo nyt eikä olla edes ultrassa viel käyty :/

Nyt ulos ja aurinkoon B)

Miminen ja Mytty rv 10

Hello!

piprane emalle jaksamisia :hug:

Itse en ole muuta jättänyt tekemättä paitsi en nuku enää vatsallani mikä myös oli mun lempiasento.
Täällä on nyt huonotolot hävinny. Olo on lähes normaali lukuunottamatta painontunnetta vatsassa ja niitä vihlomisia.

Töissä en kyllä jaksais niin paljon painaa kuin ennen.. johtuu kyllä varmaan noista helteistä.

Tämä lähtee nyt ulos.

Pippur1 ja masukki 14+0 POKS!! (aika menee kyllä aikas nopeesti.)

Heip!

Täällä on 3x neuvolalääkäri, jos kaikki menee normaalisti. Yhden raskausajan olin Norjassa, ja siellä ei tehty yhtään alatutkimuksia, sillä ne on koettu tarpeettomiksi.

Noista tekemättömistä jutuista taas, kuten Sly mainitsi, mullakin on ratsastus... tai viime viikolla vielä kävin ja vielä meinasin hetken ratsastaa. Sit kun alkaa tuntua pahalta, lopetan. En mä kyllä enää hyppäämään lähde ja aika rauhakseen menen. Muutenkin joutuu liikuntajuttuja miettii uudelleen, mihin asti sitä esim. voi juosta ja milloin ne vaihtuu kävelyyn. En jaksa stressata, vaan niin pitkään juoksen kun hyvältä tuntuu! Pari kaveria on juossut loppuun asti, ratsastuksen kaikki on lopettaneet jossain 15 viikon paikkeilla kun maha alkaa kasvaa. Kai säkin Zaara voit kävelylenkeillä käydä, vaik juoksu ei onnistuis? Ite meinasin muutaman vuoden tauon jälkeen palata salille sit kun ratsastus ei enää onnistu. Ja uimassa meinaan myös käydä, vielä pitkään! Järvessä uiminen on ok niin pitkään kun ei oo paikat alkaneet aueta, eli talvivauvojen äideillä ei mitään haittaa!

Hemuli 11+3

Millikselle helsingin lääkärikäynneistä eli ensimmäinenon nykyään rv 28+ joka on mun mielestä aivan älytöntä! Esikoista kun odotin niin oli kolme käyntiä ja nyt vain yksi jos ei ole mitään erikoista.

Puhuitte että mitä olette jättäneet raskauden takia pois niin eipä ole täällä vielä onneks sellaisia vastaan tullut. Nukun mahalteen/puoliks kyljelteen ylimääränen tyyny tukena. Esikko syntyi viime elokuussa joten uimista tuli harrastettua ahkerasti loppuun asti. Uimahallissa kävin jonnekkin rv 20 asti jaluonnonvesissä ihan loppuun. Uimahallissahan tylehdusvaara on paljon suurempi mutta jos paikat on kiinni niin ei hätää. Tulee mieleen huvittava kohtaus viime kesän mökkireissulla kun piti matalassa vedessä miehen kanssa uida käsipohjaa ja uinkin sitten mahapohjaa ja mahaan tuli oikein naarmu :D

mullahan tuli viime raskaudessa se raskaushepatoosi jota monet usein luulevat samaksi kuin raskausmyrkytys ja ajattelin siitä jo muistutella että jos jossain vaiheessa tulee kovaa, häiritsevää, kutinaa niin äkkiä vvatimaan neuvolasta maksakokeita. Meillä oli neuvolassa sijainen kun tämä mulle puhkes eikä osannut siihen heti reagoida. Pari päivää meni raapiessa kunnes kaveri tajusi että nyt ei kaikki ole kohdallaan. Pahimmassa tapauksessa vauva menehtyy, meillä oli jo tyttö aika ahdingossa ja kiire tuli maailmaan. Mutta onneksi loppu hyvin, kaikki hyvin :heart:

hankinnoista olitte myös puhuneet ja meillä ei mitään osteta ennen rakenneultraa, sen verran menetyksiä on ollut lähipiirissä jo muka varmoilla viikoilla että en vielä uskalla. Takaraivossa koko aika kolkuttaa yksi koettu km ja en osaa luottaa vielä tähän raskauteenkaan ennenkuin on nt:ssä käyty.

Täällä kanssa maha tuntuu puskeneen ulos vaikka pikku tyypin luulisi olevan vielä niin alhaalka ettei pitäisi, mutta viimesestä raskaudesta tosiaan niin vähän aikaa että josko siinä syy. Olo on edelleen aivan karmea.

Pipraneelle iso halaukset ja tsempitykset, varmistus uutisia täällä vielä kovasti odotellaan! :hug:

Nyt on pakko lähteä suihkuun kun esikko nukkuu joten jaksuja mammoille ja kovasti liimasukkia pienille :heart: :heart:

Tinii+pikku rv 9+0

Unohdin aamulla mainita tuon mahallaan nukkumisen! Se jäi heti pois, kun ensin oli rinnat niin kipeät ja nyt vaan tuntuu oudolta, jos vahingossa on mahalleen kierähtänyt (normaalisti siis nukun aina mahallani). Viime yönä en sitten pystynyt nukkumaan edes kyljellään, joten nukahtamisongelmia kun en oikein koskaan ole tottunut selällään nukkumaan.

Täällä on tänään jo käyty rannalla aurinkoa ottamassa, aivan ihana ilma!! :flower:

Lumi

Nyt on eilen ja tänään ollu etovien olojen kans aika helppoa *koputtaa puuta*.. Vähän huolestuttaa kun toi paino on pudonnu vähän, mutta onhan tota ylimäärästä pari kiloo tiputtaakin, ja kuulemma vauva ottaa tarvitsemansa. Yritän syöpötellä kuitenkin milloin vain jotain maistuu. Ja kysymys kokeneemmille/viisaammille: Tiedättekö saako helposti sen synnytystapa tutkimuksen, kun olen aika pieni ja mein suvussa on ollu vaikeuksia synnyttää lantion ahtauden takia, kun ei ne taida sitä kaikilta enempää tutkia??

Täällä ihan hyvä olo. Vähän tietysti kuvottava olo, kun sisällä ollut. Mutta 4:ksi täytyy lähtee viemään tyttö hoitoon ja sitten lähen viemään autoa huoltoon. Ihana ilma ulkona. :heart: Olen siivonnut tänään ja nyt pitäis lähtee vaihtamaan tytön kakkivaippa :x
Heissan! :wave:

Täällä odotellaan piprasen eman ultra kuulumisia! Tulethan kertomaan joka tapauksessa!? :hug:

Raskauden takia en ole oikeastaan jättänyt tahallisesti pois mitään. Tahtomattani kuitenkin imuriin tarttuminen ottaa lujille, ja kaikki muukin siivoaminen on jäänyt TOSI vähälle. Ei vaan riitä energia yksinkertaisesti. Lisäksi nyt on niin rankkaa univajetta, että ihan normaalitkin jokapäiväiset askareet ottaa koville.
Meillä on myös kaveriporukalla ollut tapana käydä ratsastamassa aina sillon tällön, mutta nyt en enää halua nousta hepan selkään, kun olen sen verran kehno ratsastaja, ettei riskejä viitsi ottaa. =)

Sanokaas viisaammat miten saan tuon yksi vuotiaan takaisin kiinni unirytmiin? Juhannuksena asunto-auto reissulla meni unet ihan sekaisin ku aamuyöstä heräsi neljän-kuuden maissa, eikä millään meinannut uudetsaan nukahtaa. Ainoastaan viereen päästyään nukahti jossain vaiheessa, muuten vaan huutaa. Ennen reissua poika nukkui 12h putkeen lähes joka yö.
Viimeyönäkin heräsi viiden maissa ja menin laittamaan makuulleen ja odottelin sängynvieressä nukahtamaista. Yli puolituntia seisoin vieressä eikä tahtonut edes silmiä laittaa kiinni. Lopulta olin niin poikki, etten jaksanut seistä enää ja menin omaan sänkyyn (hän nekee mut omasta sängystään kun ovet on auki). Mies lähti jo ennen kuutta töihin kun poika vain huusi. Huutoa jatkui puoli kahdeksaan saakka, kunnes annoin periksi ja menin taas viereen hyssyttämään, nukahti kun oli niin väsynyt huutamisesta. Tätä siis jatkunut jo viikon.. silmät ei mee kii vaikka kuinka väsyttäis ja minun pitäisi seistä vieressä pitämässä kädestä kiinni. |O

Anni-77: Ainakin täällä meillä synnytystapa-arvio tulee automaattisesti ensisynnyttäjille. Ja sitten jos edellisissä synnytyksissä on ollut jotain erikoista, niin se tehdään myös muiden raskauksien kohdalla. Itsellä eka synnytys oli kiwi-kuppi avusteinen, joten nyt taas käyn arviossa sitten loppuraskaudesta.

Nyt taas ulos ennen kuin kiukku-pussi herää päikyiltä.. :kieh:

Rhea ja Möhkö 10+5

Moikka kaikille pitkästä aikaa!
Tervetuloa uudet!
Mulla oli sellainen polyyppi tuolla kohdunsuulla, joka yhtäkkiä sit alkoi vuotamaan maanantaina. Vuotanut kirkasta verta ja ruskeaa/mustaa vuoronperään. Se todettiin sillon viikko sitten siinä ylimääräisessä ultrassa kun huoleltani menin.
Seksi kielto on edelleen voimassa mutta lauantaina sit sekstailimme ja siksi kai puhjennut ja vuotaa nyt..(ollu jo viikosta 8, eli tunteet käy jo kiellon vuoksi aika lämpiminä)
Tiistaina sit olimme np-ultrassa ja niskatrvotus oli 1.4mm ja kaikki verikokeiden tulokset oli ikäluokkaani paremmat (30v ja 7 kk), että kaikki aivan loistavasti.
Vuoto haittaa välillä, mutta kun ei ole vaaraa niin turha sitä murehtia.
Gyne sanoi että tällaiset polyyppi-kasvannaiset eivät ole vaarallisia, on myös yleisiäraskauksien aikana. Yleensä vuotavat itse pois ja silloin jos ei tiedä mistä vuoto johtuu, pelkää keskenmenon tulevan. Kipua ei ole ollenkaan myös tässä vuodossa.. että PIRPANELLE, olisikohan kyse tällaisesta?!
Tarrasukkia kuitenkin ja voimahali

:hug: :hug: :hug:

t. tammikuun4 ja "meloja" 11+4

Vähän pienet kuvat tuli, mutta eiköhän ne siitä suurene, kun kuvasta klikkaa.

Ultrassa oli kaikki hyvin. Vaavit vastasivat molemmat 11+5, eli olivat juuri oikean kokoisia. Turvotusta oli vaikea mitata, koska sitä ei juurikaan ollut. Molemmilla oli oma istukka siis kaikki hienosti. Kyllä sitä tuli jännättyäkkin. Seuraavaksi ultraan vasta rv20.
Nyt lopetan hermoilun hetkeksi ja rupean nauttimaan raskaudesta. :heart:

Zaara ja Vaavit 11+5

zaara tosi selkeät ja ihanat kuva :heart: :heart:

Saikulla olin tänään flunssan takia. Astma ei ole kiusannut vuosiin, mutta nyt hengitys ahdistaa pahasti. Kun kävelin autolta lääkäriin, n. 600m, olin ihan kaksinkerroin seuraavan 20min kun ahdisti, eikä meinannut henki kulkea. Taisi olla vuosi 2000 kun viimeksi käytin astmalääkettä ja nyt tänään pitkän tauon jälkeen. Helpottaa kyllä mukavasti hengittämistä. =)
Harmi kun flunssa tuli just silloin kun on ihanat kesäsäät.

Lili 11+4

Täällä palattu just päivystys käynniltä. Tuli aivan mielettömät alavatsa ja selkä kivut ja halusin tutkittavaksi pian. Lääkäri terveysasemalla pelotteli kohdunulkoisella mutta ultrassa löytyi pieni tyyppinen aivan oikeasta paikasta ja sydän jumpsutti nätisti :heart:

kivut on edelleen kovat mutta kyllä ne kestää kun tietää että pieni se siellä vaan venyttelee yksiötään. Vastasi muuten viikkoja 9+2 vaikka kuukautisten mukaan 9+0, olisko se sittenkin poika??? B)

nyt syömään jotain ennenkö tulee oksu!

Tinii+pikku rv9+0 (+2)

piprane ema :hug: :hug: :hug: Voi itku! Toisaalta tietysti hyvä että on tyhjentynyt mutta kun ei olis tarvinnut tuollaista tapahtua ollenkaan. Hyvä että olet kuitenkin sillai ottanut, että uutta yritystä vain kehiin ja toivottavasti tärppää pian, ja pysyvästi. Kovasti jaksamisia sinulle.

Uimisesta Siinä on yks asia mitä minä en tee raskauden aikana. Taustalla on sellainen juttu että ensinnäkin en voi uida normi uimahalleissa kloori allergian takia, mutta myös järvi uiminen on pannassa. Syy on se, että tädilläni on käynyt aikoinaan niin että yksi lapsi melkein täys sokeutui sen vuoksi kun oli raskaana ollessa uinut uimahallissa ja mennyt joku pöpö sisuksiin vedestä. Joo ne on varmaan yks tuhannesta juttuja mutta....

Tekemättä jättämisestä
Periaatteessa en mitään, mutta käytännössä paljonkin.
Olisin pajonkin enemmän tehnyt, mutta meillä on niin pajon puuhaa että pakko ne jonkun on hoitaa.
Mies on sen sortin haaveilija että minulla taas ei kestä pinna katsoa sitä ihmettelemistä kun asioita pitäis tehdä. Niinpä minä usein itse ennätän tehdä ne asiat jo useaan kertaan ennen kuin se on edes haukotteluaan lopettanut. No, joo, tultiin sieltä kyssistä äsken ja on vähän vi...tus päällä kun tää vaan uneksii ja on vaikka mitä hommaa.

(.) Masussa kaikki hyvin ultrassa KYS:ä ja diabetes lääkärikin sanoi, että sokerit hyvät eikä tarvi mitään lääkitystä ainakaan vielä. Sitten kuulemma viikolla 20 alkaa hormooni tasapaino jotenkin muuttua jolloin oman insuliinin käyttäytyminen muttuu ja siinä on se kulma kivi kohta.

Migreeni lääkkeistä kohtauslääkkeiden käytölle sain luvan ja rautaa saan alkaa syömään.
Hemppa oli taas kuukaudessa pudonnut kaks pykälää alas päin ja oli 112.
Mutta nyt on tarpeeks viikkoja että tosiaan saa rautalääkettä jo syödä niin siitäpä sitten lähtee kohta rauta tabut suuhun. Samalla muistin käydä hakemassa ne lisä d-vitamiini tabletit.
Eipä siellä mitään mittailtu vauvaa tms. kun viikko sitten oli viimeks ultra eli tää viides ultra oli pika pika ultra. Kaikki hyvin ja tän lääkärin mielestä eri munaiset kaksoset.
Kuukauden päästä taas uudet verikokeet ja uus käynti sekä diabetes polilla että äiti polilla.
Laskettua aikaakaan ei muuttanut vaan elää sen näköjään sen neuvolan mukaan joka jostain tempoo sen päivän ylimääräistä aina noihin viikkoihin.

Pitäis alkaa penkomaan miten matkahuollon seuranta koodilla voi netissä seurata tavaran tuloa, kun ei ole aiemmin sitä kautta mitään mulle tullut tuon seuranta koodin kanssa.

:hug: Pipranelle :hug:

omaa napaa.. olo niin huono kaiken aikaa,että tulee nyt vähemmän kirjoiteltua. Odotan vain että menis ohi tää, on meinaan todella hankalaa näiden neljän kanssa,kun olen ihan sohvapotilaana 70% päivästä. :x

Petite ja mimmi 8+3

Yhteistyössä