***TAMMIVAUVAT*** Kesäkuussa

Tica mulla tuli paperiin verta seuraavana yönä, kun olin pelannut jalkapalloa,vielä seuraavana päivänä vähän mutta ei sitten enää. Tietääkseni voi tiputellakin eikä ole vaaraksi.
Itseltäni taitaa toi jalkapallo jäädä kun sykkeet ei saisi nousta paljon :(

Meillä on 2 ultraa ja lääkäreistä en muista,eka lääkäri mulle on varattu heinäkuun loppuun,ennen sitä ei ole edes neuvolaa, mutta ajattelin tytön 3v neuvolassa pyytää kuuntelemaan sydänääniä :D
Sokerirasituskin mulla edessä tossa parin viikon päästä, ja uutena se asia et ehkä loppuraskaudessa on toinen mokoma :kieh: Olen reilusti ylipainonen muttei ekasta raskaudesta ainakaan tullut mitään.
Tunnen itteni petturiks kun miehen perhe ja sisaret jo tietää kakkosesta, mutta oma perheeni ei. Syynä vain se että meidän ukki kuoli 2vk sitten ja tänään oli hautajaiset niin ei
ole ollut fiiliksiä vielä kertoa. Jospas ensi viikolla sitten ilahdutamme heidät...
Ai hitto kello on jo liikaa,mies meni nollaamaan päänsä veljelleen kun teki viikon 12h työpäiviä,niin ollaan kaksin aamuun asti neitin kanssa, meille tää on harvinaista niin ehkä siks jotenkin tylsää,outoa.
Hyvää yötä!
santtu ja iita 11+4

Moikka, pitkästä aikaa...

Oon ollut niin saamaton tän kirjottelun kanssa jotenki.. lukemassa oon käyny mut äh..

Tervetuloa uusille :wave:
Ja pipranelle ja tiuhtille jaksamisia :hug:

Täällä olot helpottunu onneks!! Väsyttää vieläki paljon mut pahoinvointi kadonnut.. Syödä ja juoda kun muistaa niin kaikki ok.. =) Välillä ei tunnu sit ei miltään..alkaa aina panikointi et onks kaikki ok mut mein äiti vaan nauro mulle et oo onnellinen et se oksetus loppu..
Juhannus vietettiin tosiaan Lappeenrannassa mun vanhemmilla.. Veljen tyttö 5kk oli kans paljon mukana.. voi jestas miten se osaa olla ihana.. Hassua et meillä laskettuaika ja tällä mun kummitytöllä syntymäpäivä samana päivänä.. Tulis sit serkuksille tasan vuos ikäeroo jos syntyy l.a:na. :D Mummo (eli mein äiti) oli ostanut jo mein vauvalle nallen.. tippa tuli linssiin ku se sen anto :heart:

Joo eipä tässä sen kummempia.. mä en nyt muista oliks tuol ylhään sen kummempia galluppeja.. Hankita ostoksille jos uskaltais sen np-ultran jälkeen joka ois 7.7.. sitä siis odotellessa..

Aurinkoista viikkoa kaikille toivottelee :

Yötyöläinen mamikka ja pojutsu 10+(20min päästä ) 4 :LOL:

Heippa,

hieman paivittelen, pikaitsesti koitin lukaista kaikki sata sivua mitka olin jaany jalkeen :) Pahoittelut pipranelle ja tiuhtille :( ja kamalasti voimia!

Oma napa, taalla pahoinvointia enaa vasymyksen yhteydessa- viime yo meni tyton kanssa valvoessa ja aamulla sitten yokittiin. Mitaan muuta ei juurikaan tunnu, niin et valilla pelottaa et onks siella mitaan tai ketaan... Mut sit taas toisaalta mitaan keskenmenoon viittaavaa ei myoskaan ole ollut, ei verta eika kipuja joten ehkapa sita nyt sit vaan tassa sit odotellaan et liikkeet alkais kunnolla tuntumaan ja masu kasvamaan (ei ole nyt viikkoon ainakaan suurentunut) ... ainakaan omasta mielesta, ei tunnu vaatteet tiukemmilta tai mitaan. No, toivotaan et kaikki on ok, ja jos nyt jotain tulee, ni toivottavasti Kanadalla on hyvat aitiysklinikat tms.

Uninen MM ja Itikka 11+3

En oo taas päivitellut tänne moneen päivään, mutta kaikki on ok.

Perjantaina kävin ultrassa ja YKSI on vaan! (Luojalle kiitos!) :LOL: Siellä se mennä viipotti vaikka näkyvyys olikin hiukka huono kun oli niin pieni kuva. Ehkä Np-ultrassa näkee sit paremmin vielä.

Mattoja aattelin alkaa pesemään ja muutenkin oleilemaan tuolla pihalla kun on niin nätti ilma. Eilen tosin poltin nahkani jo... :ashamed:

Peikonpähkinä ja Pampula 9+6 (huomenna poksuu viikot!!!)

Täälläkin täyttynyt nyt tuo maaginen raja. Viikot nyt siis 12+1.

Kiva et oli tullu taas uusia :) Meit onki hurjan monta jo :)

Onkos kenellekään ultrassa sanottu et olis taaksepäin kallistunut kohtu? Mulle np ultrassa sanottiin, ja epäilen et siks ei noi sydänäänet vielkää kuulu doplerilla. Mitä se niinku tarkottaa ees ylipäätään?

Pinguli+Napero 12+1

Ullis82 Tervetuloa mukaan. Laitoin sinut tuonne la avoin kohtaan, kun et ollut laittanut sitä päviämäärää. Siirrän sinut "kohdalleen" sitten kun ilmoitat sen jos haluat.

(.) Ei mitään uutta länsi rintamalla. Käsi on jostain syystä sairaan kipeä, eikä yöllä saanut kunnolla nukuttua. Ymmärtäisin jos olisin jotain tehnyt kun tuo oikea ranne on rikki, mutta kun en eilen edes tehnyt muuta kun makasin trampoliinilla ja söin kirsikoita :ashamed:

Enie + Nörtti ja Hissu 13+5

Ai, unohdin kokonaan lasketun ajan =) 30.12. on meille ilmoitettu. Elättelen toiveita, että menee kuitenkin tammikuulle. Mieheni mukaan tulokas on lopun ikänsä meille katkera jos syntyy joulukuun lopussa, kun saa sitten viimeisenä mopokortin ym.

No vitsit vitsinä, ihan sama tuleeko joulu- vai tammikuussa, kunhan tulee!!

Pinguli Kyselit taaksepäin kallistuneesta kohdusta. Mulla on sellainen. Siinä on ainakin se ero eteenpäin kallistuneeseen, että se ei näy niin aikasin kasvavana vatsana ja sydänäänet saattavat olla aluksi vaikeampi löytää. Jos se olis eteenpäin niin se kasvattaisi vatsaa nopeammin näkyville. Eihän sillä siis ole elämisen ja vauvan kannalta merkitystä. Ja muistaakseni se on tosi usealla, en nyt muista määrää. Eli siitä ei kannata olla huolissaan.

Me oltiin eilen äitini luona päivä ja istuttiin pihalla, varjossa ja auringossa. Yöllä on nyt sit ollut alavatsa tosi kipeä. Mitään vuotoa ei ole tullut. Oliskohan vaan siitä lämmöstä ja koko päivän istumisesta. Onneks tänään ei tarvi tehdä mitään. Etova olo alkaa helpottamaan, onneks.

Pitkästä aikaa pääsen kirjottelemaan. Oltiin viikko reissussa, eilen kotiuduttiin ja eilen sitten urakoin lukemalla sillä välin tulleet kirjoitukset ja niitähän oli paljon!

Piprane Emalle ja Tiuhtille iso :hug: !! Ja uusille tervetuloa :wave:

Ihanat lomakelit ollu kyllä, auringon paisteesta nautittiin neljänä päivänä metsässä polttopuita tekemällä, mutta ihan mukavaa hommaa oli ja lapsetkin siellä ihan kivasti viihtyi omien leikkiensä parissa ja välillä tietysti tapellen...Koira nautti kun pääsi juoksemaan vapaana ja päivän päätteeksi sitten uimaan =)

Täällä oli ollut puhetta sukupuolesta, sitä ei varmaan tämänkään kohdalla ennakkoon kysytä.
Hankinnoista: vielä en ole mitään ostellut, kahdelta edelliseltä on vaatteita reilusti jemmassa ja molempia värejä löytyy...Oma pinnasänky annettiin lainaan tossa keväällä kun tämä kolmonen ei suunnitelmissa ollut. Nyt saadaan sitten mun pikkuveljeltä pinnis lainaan. Uudet vaunut pitäs hommata, mutta käytettynä niitä aattelin metsästää sitten lähempänä loppuvuotta. Ja uusi kaukalo on myös hankintalistalla, sellainen jalustimen kanssa olevaa mallia olis toiveissa.

Tänään tuli käytyä mattopyykilläkin, on sekin homma tullut sitten aloitettua B)
Nyt takas nauttimaan auringosta! Mukavaa hellepäivää kaikille!

Amalia 9+3 (kai?)

Zin
Moi!

Minäkin ilmoittaudun mukaan. Olen teidän keskusteluja pikkuisen sivusta seurannut. Voimia Piprane emalle ja Tiuhtille. Keskenmeno on aivan kamalan surullista, toivottavasti pääsette siitä yli pian ja onnistutte pian uudelleen. :hug:

ON:
Esikoista yritetään jo kolmatta kertaa ja laskettu aika on 31.1. Mulla ei oo mitenkään erityisen tyttö- eikä poikaolo, eikä työnimeäkään olla tälle vielä keksitty. Mä asun ulkomailla, joten tuon sairaalakohdankin voi jättää avoimeksi. Samasta syystä mulla on odotusrutiinitkin vähän erilaisia: ei neuvolaa, ei (palkallista) äitiyslomaa, ei äitiyspakkausta ja synnytys tulee maksamaan monta tonnia omasta taskusta... :( Mulla on kaikki seurannat synnytyslääkärin luona ja niitä on aika tiiviisti kun on ollut aiemmin noita ongelmia. Kävin ultrassa viikolla 7 (sydänäänet näkyivät ja olimme aivan pala kurkussa onnesta) ja seuraavan kerran menen viikolla 10 ja sitten vielä NP-ultraan viikolla 12. Meille tulee perhealbumi täyteen kuvia vauvasta ennen kun se edes syntyy! :)

Ullis, mulla on Clexanet käytössä. Tai itseasiassa Clexanet olivat apteekista loppu joten mulla on korvaava lääke käytössä. Mulla ne ovat estämässä alkuraskauden keskenmenoa (kun ekaa epäiltiin istukkaveritulpan aiheuttamaksi) viikolle 12 asti. Olen käynyt yhden kuurin IVF:ää läpi joten neulat ovat tuttuja, mutta tämä on kyllä paljon ikävämpi ruiske, sorry vaan... Neula on paksu ja tylsä ja aine kirvelee. Olen meinannut mennä apteekkiin kysymään josko Clexanea olisi tullut lisää ja voisinko nähdä sen neulan. Jos se olisi ohuempi voisin vaihtaa siihen, koska tämä korvauslääke on ihan kamalaa rääkkiä. Hyvän asian takia sen tietenkin kestää. Tosin valittaen ja mankuen... :)

Hyvää vointia kaikille!

t. Zin, 9+0

Anteeksi intiimi kysymykseni. Onko teiltä tullut valkovuotoa paljon odotusaikana tai valkovuoto"hyytymiä"? Mun ei ole valkovuoto lisääntynyt odotusaikana mutta tänään tuli "hyytymä" ja alavatsa on ollut kipeä koko päivän. Mitään verta tai muuta sellaista ei ole tullut.

vauva-10 mulla on nyt ollu tosi paljon valkovuotoa tän raskauden aikana,mut ei kai sellasia hyytymiä ainakaan mun mielestä ole..välillä kyl tulee tai tuntuu et tulee silleen oikein "hörähtämällä"..on varmaan ihan normaalia..siis noi hyytymätkin..

en ole paljon ehtiny kirjotella tänne..tai ei ole vaan jaksanut..joka päivä kyl olen käynyt lukemassa teidän juttuja..nyt alko lomakin et ei niin paljon tule sit käytyäkään koneella ku ollaan koko loma melkein menossa.

pipranelle ja tiuhtille oikein paljon jaksamisia ja :hug: :hug:

ja uusille tervetuloa ja onnittelut plussauksesta. :heart:

kaikkea galluppii tais olla mut nyt en ehdi niihin vastailemaan..menen laittamaan kesäkeiton tulelle kun alko tekeen mieli sitä.. :D

ens keskiviikkona taas ultra ja LA varmaan tarkentuu sit paremmin..näkee taas pikkusen.. :) :heart: :heart:

hentsu ja pahis 11+5

Valkovuodosta- mulla ainaki lisaantynyt niin tuhru, klimpit ku vetinenkin. Viime raskaudessa varsinkin vetista tuli siihen malliin etta rampattiin rv 19 lahtien bromitesteissa ettei ole lapsivetta-- valil tuli niin ku olis pissat housussa ja saikahdys kova! Nyt alkanu sama homma jo...

Terveiset Whistler mountainilta! :)

Mimonmami ja Itikka 11+4

Heipsan!

Ekaksi suuren suuret pahoittelut Piprane ema ja Tiuhti!! :hug: :hug:

Onnittelut uusille plussanneille!!

(.): Viikko vietetty mökillä nahkaa kärventäen ja rentoutuen! Ihanaa! Nettipimento tosin ahdisti, jotenkin on jo ihan kiinni tässä ketjussa. :D

Valkovuodosta: Kyllä on juu lisääntynyt, kaikissa muodoissa. :$ Viime raskaudessa oli älyttömän noloa käydä kesäkuussa karvanpoistossa (bikiniraja) kun vetinen valkkari tuli pikkuhousujen läpi.. Muutenkin kun oli hikinen ja nihkeä olo mahan kanssa niin tuo oli kyllä varsinainen piste iin päälle! :ashamed: :x

Olo alkaa olemaan ihan "normaali", ei oo huonoa oloa ollut viikkoon (koputtaa puuta) ja muutenkin tuntuu vointi hyvältä. Mansikat ja kaikki hedelmät ym raikas maistuu!! :p

Tiistaina eka neuvola, vasta.. Vakuutti kyllä että ehdin kaikkiin seuloihin yms vaikka menikin näin myöhäiseksi tuo käynti.

pikkuakka ja ihme 9+3

Terveisiä järvestä! Mulla alkoi loma pe, ja siitä asti ollaanki lillitty järvessä :D . Ihana kesä!!! B)

Valkovuodosta... juu... sitä tulee, ja paljon. Alkoi viime raskaudessa, ultrattiinki välillä ja tehtiin ylimääräinen lääkärintarkastus, kun oli epäily, et olis lapsivettä, niin paljon sitä tuli! Imetysaikana vaan jatkui ja jatkui... nyt sit uudelleen raskaana ja alan jo olla epätoivoinen, et loppuuko tää ikinä?!

No, sen sijaan neiti 9kk on toipunut hyvin pe ilmalennosta. Näin tänään tuttua ensihoitajaa joka tsekkasi tytön suun ja sanoi, et hyvin on parantumassa ja et nää paranee yleensä nopeaan. :attn: . Huulestakin irtosi jo osa rupea pois. Eilen illalla tuli aika hirveesti verta, kun koitin pestä hampaita häneltä, taidan suosiolla nyt antaa ikenien parantua.

Vitsit, taas kun on ite raskaana, tuntuu, et pallomahoja vilisee ympärillä koko ajan. =) .

Ja ihanaa, sisko lupas meille heidän kaksosten rattaat lainaan, ei tartte ostaa omia. Ei kai niitä kuitenkaan kovin kauaa tartte (vuoden?) ennenkuin kakkonen jo osaa kävellä ite/pyöräillä tai seisoo tuen päällä.

Zin, voiko udella, missä maassa asut? Itsekin oon ollut puolet toisesta raskaudesta ulkomailla, siellä (=Norja) tosin oli aika samat käytännöt kuin Suomessa... paitsi et alkuraskauden ultrat oli kiellettyjä, kun katsottiin rodun jalostukseksi... vasta rv 19 päästiin ultraan...

Hemuli 11+6, huomenna taas poksutaan :D

Onnea uusille! :heart: :heart:

Mahalla nukkuminenG : nukun mahallani kuten ennenkin. Vatsaa ei näy eikä tunnu. Noin kuukausi sitten turvotti, mutta se meni ohi. Puristavia housuja en tykkää enää pitää, mutta muuten voin kulkea vartalonmyötäisissä eikä kukaan osaa arvata vaikka nyt 12+0. Olisikohan mullakin taaksepäin kallistunut kohtu kun ei vauvamahaa näy.

Ihanaa- huomenna on vapaapäivä. Ja 2 viikkoa loman alkuun. Olen vapaapäivän tarpeessa. Migreeni on vaivannut taas tosi paljon. Eikä toi kova kuumuus ainakaan ole ollut hyvästä sille. Olisi ollut tosi kiva nautiskella hienoista kesäsäistä ulkona ilman särkyjä. Onneksi oma asunto on viileä.

Lili12 + 0 POKS =)

Alkuperäinen kirjoittaja Anni-77:
Ja kysymys kokeneemmille/viisaammille: Tiedättekö saako helposti sen synnytystapa tutkimuksen, kun olen aika pieni ja mein suvussa on ollu vaikeuksia synnyttää lantion ahtauden takia, kun ei ne taida sitä kaikilta enempää tutkia??[/b]
Täällä päin jokainen ensisynnyttäjä pääsee synnytystapa-arvioon. Se tehdään vasta raskauden loppupuolella. Mutta kannattaa varmaan kysellä neuvolasta. Tai ainakin kertoa, että toivoisit sitä.

Myö ollaan nyt kotiuduttu mökkilomasta. Säät ainakin suosi B) Mukavaa oli, mutta oli se mukava taas palata kotiinkin.

Hankinnoista aika paljon on jäljellä esikoisesta. Tosin joitakin joudutaan hommaamaan nyt toiset kappaleet lisäksi ;) Onneksi on nyt hiukan helpompaa kuin esikoisen aikaan. Me ollaan aika tarkkoja mitä ostetaan, joten kaukaloa, vaunuja yms mietittiin pitkään ja hartaasti. Vertailtiin ja pohdittiin. Kaukaloon ollaan oltu niin tyytyväisiä, että samanlainen käydään toinen hakemassa.
Vaunut aiheuttaa vielä päänvaivaa. Esikoisen vaunuihin olen tosi tyytyväinen, mutta ne ei sovellu tuplille. Meillä vaunut on tosi kovassa käytössä, joten mie haluan, että ovat mieluisat. Tällä hetkellä vasta vertailen ja käyn katsomassa valmiiksi mieluisen mallin ja merkin. Lopullien ostospäätös tehdään sitten syksyllä. Eikä haittaa vaikka vaunuja tai kaukaloa ei olisi ostettu valmiiksi ennen syntymää. Kun malli ja merkki on selvillä, voi huoletta pistää miehen asialle laitoksella olo aikana :LOL: Tosin täytyy antaa silloin tosi tarkat ohjeet, väristä yms...

Ylihuomenna olisi kauan odotettu np-ultra :)

Hipkukka ja AatosII 11+6

Mahan kasvusta En tiedä mihin päin kohtuni on kallellaan. Edellisissä raskauksissa on maha ruvennut näkymään vasta noin rv20. Äitiyshousuja olen ruvennut käyttämään vasta silloin. Osa normaaleista housuista meni pidempäänkin. Olen 162cm pitkä, mutta kivasti lyhyt jalkainen ja pitkäselkäinen.
Vatsan kasvu mietityttää, nyt kun ne vaavit siellä rupeavat kasvamaan niin minkälaista se mahan kasvu mahtaa olla. Ilmeisesti aika reipasta, kun noin 12 viikon kuluttua mahan pitäisi olla niin iso kuin yhtä odottaessa on viimesillään. Eli nyt pitäisi mahan kasvaa tuossa 12 viikossa sen mitä se on edellisissä raskauksissa kasvanut 27 viikossa... aika hurjaa.

Valkovuodosta Sitä löytyy täältäkin kaikissa olomuodoissa. Sitä on ollut aiemmissakin raskauksissa. Kuopusta odottaessa luulin tihkuavaa lapsivettäkin valkovuodoksi. Onneksi neuvolatäti osasi aavistaa mistä oli kyse.

Zaara ja Vaavit 12+1

Mä olen ollut niin väsynyt etten ole jaksanut edes kirjoitella :ashamed:
Olen kyllä joka päivä käynnyt teidän juttuja lukemassa.

Kestovaippoja olen käyttänyt kahdella nuorimmalla (tosin välillä myös kertakäyttöisiä välillä ),
ajattelin käyttää samoja (ehkä ostaa muutaman uuden) tällä tulevallakin :)

Tietääkö täällä kukaan milloin/ millä viikolla ensimmäisen lääkärineuvolan kuuluisi olla?
Tosin taitaa vaihdella melkoisesti riippuen paikkakunnasta..
Mä kun en yhtään muista :ashamed: Enkä ole vielä sitä muistannut varata aikaa.

Tuosta synnytystapa-arviosta, mulle se tehtiin kun esikoista odotin. (Joskun rv.36-37 tais olla jos ihan oikein muistan) Koska olen melko lyhyt.

Hyvää yötä ja kauniita unia kaikille! :heart:

Tiukun äiti+"masumatkaaja"rv.12+3

Zin Tervetuloa mukaan porukkaan.

Eilen käytiin ostamassa baby sitterit tulokkaille.
Varmaan pitäis tällä viikolla alkaa ne kaukalot tulla kans.
Sängyt pitäis vielä kans löytää, mutta niitäkään ei näyttäis käytettynä löytyvän järkihintaan mistään.
Tai jos löytyy ne on niin kaukana meistä, että rahti jo tekee sen että sama ostaa uudet jos sitten.
Pitäis laittaa tännekin osto ilmoitus kun sais aikaiseksi.
Minä en kyllä jätä niin että jäis miehen haettavaksi edes millään hyvilläkään ohjeilla. Eikä se kyllä vois hakeakkaan jos töissä on niin ei ole aikaa ravata niitä sitten hakemassa siihen aikaan kun toisella paikkakunnalla olis kaupat auki, ja taasen kun on sitten vielä eri paikkakunnalla töissäkin missä asutaan tai mistä ne tavarat pitäis hakea niin menee turhan monimutkaiseksi.

Enie + Nörtti ja Hissu 13+6

Yhteistyössä