***TAMMIVAUVAT*** Joulukuussa (Vauva päivitys 01.01.10)

SEE
Alkuperäinen kirjoittaja sannis:
Täällä poksuu taas, rv 37 alkoi :heart: Olikos se nyt sitten vauva täysiaikainen..?

En yöllä osannut nukkua,kaikki tuohon perätilaan liittyvät asiat pyöri päässä! Sellasta mietin että jos vauva ei käännös yrityksistä huolimatta käänny niin saako äiti itse valita haluaako yrittää synnyttää alateitse vai sektiolla?

Nyt jatkamaan aamuhommia :)

Sannis ja patu rv 37
Kyllä saa . Tietysti kaikissa sairaaloissa ei edes nykypäivänä hoideta perätilasynnytyksiä alakautta vaan aina sektio. Mutta kaikki riippuu siitä minkä kokoinen vauva on, millainen asento perätilassa on, sinun lantion tilavuus, häntäluun sijainti, oma motivaatio alakautta synnyttämiseen.

Itse olisin ollut hyvinkin motivoitunut jos vaan kaikki tekijät olisivat tukeneet tuota päätöstä mutta näin ei nyt vaan mun kohdalla ole. Olen nyt alkanut kyllä hyväksyä tuon sektion enkä enää asiaa kauheasti murehdi....
 
Piti eilen tulla poksumaan (37+1), mutta oli sen verta jännä neuvola eilen, että unohtui koko juttu.
Kaikki muuten ok, mutta ensin neukkutäti kokeili missä asennossa vauva on, eikä löytänyt päätä. Lääkäri sattui olemaan paikalla tekemässä jotain kirjallisia hommia ja kävi sitä pyytämässä kokeilemaan. No samainen lääkäri muisti mut viikon takaa synnytystapa-arviosta (ei ultraa meillä) ja silloin oli rt-tilassa. No nyt ei lääkärikään löytänyt päätä. Epäilivät, että se on jo niin syvällä, etteivät siksi sitä löydä, mutta koska eivät olleet varmoja, onko kuitenkin viistotilassa, niin laittoivat lähetteen ultraan. Ultra-aikaa odotellessa.

Eilen illalla sitten alkoi supistukset 19.30 maissa ja niitä tuli 5 min välein aina klo 22.30 asti. Eivät kuitenkaan olleet hirmukipeitä ja ajattelinkin ettei se synny tänään. Ja niin ne supparit sitten loppui kuin seinään... Tulis sitten nyt heti tai vasta ensi vuonna, ois niin kiva olla joulu kotona eikä missään sairaalassa :( Mutta aika tuskainen olo ollut tänään ja esikoinen parka on saanut kärsiä kiukuttelevasta äidistä, kun ei tahdo hermot riittää millään, jos ei heti tottele. Onneks nukahti mun kainaloon päiväunille, josko se häntä yhtään lohduttaisi...

MEnkkajomotuksia on jonnin verran ollut, muttei varsinaisia supistuksia. Oon kyllä miettinyt, että pitäiskö hätyyttää äiti varuiksi jo paikkakunnalle, kun on passissa, jos lähtö tulee. Mutta hänellä kestää tulla n. 2,5h meille. On kyllä valmis tulemaan päivystämään eli ihan asumaan meille kunnes vaavi tulee... (on vuorotteluvapaalla niin pääsee tulemaan).

Hitsit kun pystyis kurkkaa tulevaisuuteen, että syntyykö tällä viikolla vai syntyykö vasta ens vuonna...
 
Hipkukka, juuh, murisee narisee kyllä poika, etenkin kun on sylissä. Meille perhetyöntekijä sanoi että keskoset jatkaa monesti kotona sitä kans ja narisee murisee unissaan toisinaan niin kovin kuulemma ettei samassa huoneessa pysty aikuinen nukkumaan..Että semmosiinkin tapauksiin on törmätty :LOL: Meillä on muutenkin pieni asunto, (tähän anoppini puuttuu eniten) kun olen sanonut että väliaikaisesti meidän sänky muuttaa olohuoneeseen että saan tyssille ainakin taattua yöunet.. sanoin jo ennen ku poika oli syntynyt..sit sanoin kun synty että nyt siirtyy ainakin ja nyt son jo päätetty kun tuon murina äänen ja tarinan kuulin.. Olipa anopilla sanottavaa tai ei, jos ei voi tulla meille enää sit tai haluaa murpattaa jotain (ihan niinku se sille kuuluis :headwall: ) ni näytän ovea ja sanon että se aukeaa toiseen suuntaan mennessä kans..kiitos hei :) Anoppini on välillä vähän..noh..jätänpä sanomatta ja kertomatta mtn muuta..verenpaineeni vain nousis :LOL:

Supistuksista Esikolta sillon luulin kokoajan että se "pyllistelee" kun masuuni tuli sellanen kova kohta.. en noterannut sitä millään tavalla kunnes neuvolassa miua valaistiin asiasta. Kyl sit huvitti kun synnytys teki tuloaan ni sanoin miehellekkin että nyt muuttu muuten pyllistelyt pullisteluks.. :heart: :D
Nyt PikkuMieheltä tiesin miltä ne tuntuu mutta vielä sairaalassa kun pommittivat että supistaako ni sen repeämä supistuksen huomasin mutta muuten olivat hyvin kivuttomia vaikka kohdun suu oli selvästi auki kun leikkuriin mentiin..

-väpä-
 
juu en usko et se on lapsivettä, oli vuoto vaan hetken kirkasta ja taas jatkuu ruskean liman tulo, eli limatulpan.. oon kuullu ettei se limatulpan tulo ole tae että synnytys olis hyvin lähellä, joillaki irronnu tulppa kolmeakin viikkoa ennen synnytystä...

Mutta mutta nyt yritän ottaa lunkisti ja lopettaa stressaamisen, eiköhän asiat järjesty sitten ku on se lähdön aika.. ja helpottaa ku mul on huomen synnärille aika niin saavat kattoo tilanteen ja missä jamassa noi paikat on...
muoks. niin siis jos ei nyt tuu sitten lähtöä sinne laitokselle ennen tuota huomista...
 
Kaikki veriarvot oli OK. Paitsi tietysti tuota proteiinia on. Täytyy kuulemma vaan tarkkailla noita raskausmyrkytyksen oireita. Jotenkin olen pettynyt, kun ei käynnistettykkään. Toisaalta on hyvä, että vauvat kasvavat ja kehittyvät vatsassa. Toki mistä sitäkään voi tietää kasvavatko he enää.
Onhan minulla takaraja 30.12, jolloin on lääkäri. Silloin ollaan jo 38+4 ja varmaan sovitaan käynnistys aika.

Vali... vali... oon vaan tänään ihan vali vali.....

Meillä oli tänään MRI ja tulosten odottelu on yhtä tuskaa. :ashamed: :eek:
 
Tänään ei ainakaan tullut postissa kutsua synnytystapa arvioon. Saisi pian tulla ettei vauva lähde itse tulemaan. Olen nimittäin päättänyt synnyttää sektiolla jos tää sinne asti menee. :)

Heräilin äsken sitten söin ja nyt jumitan koneella. Tähän nää mun päivät menee :D Syömiseen, nukkumiseen ja nettiin.

Edelleen patu tuntuu istuvan masussa. Pää tuntuu tossa rinnan alla. :/ Mutta tänään ei ole tuntunut kipeältä nuo vauvan pyörimiset. Eilen ne pyörimiset oli kyllä aika kamalia,sattui tuonne alas todella paljon.

Sannis ja patu rv 37
 
Väpä Miusta se murina, varsinkin tuon pojan kohdalla, on ihan mukavaa. Miun puolesta saa murista unissaan vaikka täysi-ikäseksi, ei tarvitse käydä koko ajan tarkistamssa miten pojalla menee yöllä. Nykyään havahdun vasta, jos hää pitää taukoa, sen verran olen siihen tottunut :D (tullut muutama kerta nukahdettua kengurutuoliin, lapset sylissä...) Tyttö pitää ääntä enempi vain hereillä ollessaan.

Mitä teidän sänkyjärjestelyt anopille kuuluu? Varsinkaan, jos ei itse osaa parempaa ehdottaa. Miun lapsuudessa vanhempien sänky oli olohuoneessa, kirjahyllyn takana. Kolme lasta sai/joutui jakamaan yhden makuuhuoneen keskenään murrosikään asti.
Vaikka ei sillä ilmeisesti ole väliä minkä kokoinen asunto on. Aina joku on sitä mieltä, että liian pieni. Meillekin moni sanoi, kuullessaan että tulossa on kaksoset, että miten te mahdutte nykyiseen taloon, joudutte varmaan muuttamaan :eek: Öh, 120 neliötä, kolme makuuhuonetta, ei siis riitä viidelle hengelle?

Pitäisiköhän vihdoin tilata pienille vaunut? :D Tein tarjouspyynnön yhteen firmaan ja hiukan päälle 500e ja saisin matkahuollon kautta. Taidanpa hyväksyä tuon tarjouksen :whistle:

Hipkukka
 
Voi kun monella on nyt jännä tilanne! =) Vaikka kyllähän näillä viikoilla moni pääseekin jo synnyttymään =)

Täälläkin oli uneton yö, herätys klo 3 eikä väsyttänyt enää yhtään! Noh, pienet päikkärit sain nyt tuossa otettua, mutta tämän illan strategia on valvoa mahdollisimman myöhään niin ehkä saisi sitten paremmin nukuttua tuon aamuyön.

Lumi ja Lilliputti 37+3
 
Kaneli87, lapsivesi on normaalisti tosiaan joko väritöntä tai haaleanpunertavaa, joten hyvin mahdollista, että sultakin on lapsivettä lorahtanut. Kannattaa ehkä kuitenkin raahautua sinne äitipolille tarkistuttamaan tilanne :) Myös valkovuoto muuttuu ennen synnytystä vetiseksi ja mulla ainakin on myös aika imelän hajuista, joten sekin on yks mahdollisuus? Tietysti jos sitä lorahti enemmänkin ni veikkaan lapsivettä. Mutta tosiaan, oman mielenrauhasi kannalta kannattaa ehkä tarkistuttaa tilanne =) :hug:

-Vau joulukuisista
 
Neuvolassa käyty ja nyt mussutetaan aamulla tehtyä glögikakkua hyvillä mielin!! :p Meinas kyllä äsken tipahtaa vahingossa lattialle koko hyytelökaakku...

yhtenveto neuvolalääk.käynnistä:
rv 36+3
pissa puhdas
paino +1,2 kg edelliseen viikkoon, nyt 69,4 kg
turvotus +
paineet 110/76
sf 32, sama kuin viikko sitten
vauvan syke n. 140
rt:ssä oli edelleen
kohdunsuu hyvin pehmeä, auki 1,5 cm ja pituus oli lyhentynyt 3 cm:stä 1 sentimetriin

Voi kunpa joku osaisi ennustaa, milloin tämä vauva syntyy...
 
Neuvolassa käyty. Nehän siellä siis laskevat sen mukaan, että tänään olisi viikkoja kasassa tuo 37 viikkoa. Mä menen sen alunperin olevan la:n mukaan joten mun mukaan viikkoja 36+1.

Hemppa huitelee edelleen liian alhaalla. Rautatankoako tässä pitäisi alkaa imemään. :p

Kivut on edelleen pahat, mutta niiden kanssa olen jo oppinut elämään.

Ihanaa kun mies kotiutuu kohta :heart: Sitten ei olekkaan kun ensi viikolla yhdessä palaverissa muuten on kotona koko jouluviikon ja seuraavallakaan ei ole kun pari palaveria.

Mutta nyt välipalan syöntiin.
 
Hipkukka Kyllä näin on, että pakko se on tehdä tuolla tavalla.
Seurustelua sitten siinä sen syöntien jälkeen kun ovat välillä pitkäänkin hereillä. Ja yöllä ei oikein sopisi alkaa heille juttelemaan kun syöttää, kun sitten heillä vaan silmät suurenee ja kuunnellaan entistä tarkemmin juttuja.

Tuosta murinasta, niin poika "murisi" ensimmäisen vuorokauden koko ajan. Oli kyllä jännän kuuloista. Sitten se vaan yks kaks loppui.

zaara Meillähän teki ultra arvion torstaina vauvoista "ei niin taitava" tapaus ja arviot oli että just ja just ehkä kolme kiloisia ovat.
Eli ei ihan mennyt nappiin. Ihmeteltiin kyllä itsekin että miten voi olla etteivät olis kasvaneet juuri mitään.

s-a-j Voi vitsi, toivottavasti mies ennättää kotiin ennen kuin alkaa tapahtua.

Väpä08 Joo, sitten alkoi sattua tosiaan kun oli tuo, että halus ponnistaa jo. Aiemmin muutaman supistuksen aikana tuntui että ei tule mitään, mutta mietti vaan että kohta se on ohi :D

).( Kätilö kävi tänään meillä vierailulla. Mukavaa oli nähdä ja jutella.

Aamusta asti pätkissä taas lukenut ja kirjoittanut :)
"aamupala" omenan ennätti syömään puolen päivän aikaan ja nytkin on leijonan nälkä kun ei vaan ennätä syömään.
Onneksi mies tulee kohta kotiin niin voi olla sitten "pärähdysvahtina" jos heti aletaan itkemään kun saan ruuan lämmitettyä itselle.

Huomenna meinasin lähteä ostamaan jouluruuat siltä osin kun niitä tarvii ostaa. Kiitos minun äidille, hän on tehnyt tortut, piparit, kakut, ja aikoi tehdä vielä latitkotkin tänä jouluna meille.
Mukavaa päästä kauppaan kun jaksaa ilman väli istumisia ja kipuja sielä pyöriä :)

Neuvolan kätilö sanoikin että ei meinannut tuntea kun on maha kadonnut ja kasvotkin kuulemma kaventuneet synnytyksessä.
No, mahan allekirjoitan, on outoa kun ei ole se hirveä reppu tuossa, ja en kyllä vaakalla ole käynyt mutta ei varmaan pahasti heitä jos sanoo että reilu 10kg jäi sinne laitokselle.

Mutta nyt on taas mentävä kun poika tuntuu heräilevän.

Viimeyö valvottiinkin melkein kokonaan kun ne yö nukkumiset on niin rauhattomia. Siitä olikin vielä tänään puhetta kätilön kanssa niin ehkä pitäis kokeilla radiota päälle yöksi, jos yksinkertaisesti vaan eivät osaa nukkua hiljaisessa. Päivällä siis nukkuvat suht hyvin nuo ruokailuiden välit.

Kiitokset kaikille onnitteluista ja myötä elämisestä myös.

Kovasti tsemppiä kaikille synytystä odottaville...kyllä se sieltä sitten tulee :)

Enie + Nörtti ja Hissu 6pv
 
Täällä yksi taustailija ilmoittautuu yhdessä kasassa edelleen ja todennäköisesti vielä tammikuun lopullakin... =)

Päivittäin käyn kyllä kuulumiset lukemassa, mutta itse olen laiska kirjoittamaan. Lapset meillä on nyt toista viikkoa kotona ja melkoista hulinaa on ollut. Oma olo edelleen sama eli liitoskipuja, joihin jo lienee tottunut vaikka vauhtia hidastavatkin. Verenpaineet on vähän nyt kotimittauksissakin noussu, aiemmin oli 130- 140/ 80- 85, nyt vaihtelee 140- 150/ 85-95, muutaman kerran alapainekin ollut 100. Äitipolilla kävin kontrollissa rv 33+1, jolloin painoarvio oli 2,2kg, syntymäpainoksi veikkasi noin 3,5kg. Edelliset olleet pieniä, molemmat 2,7kg ja heidän pienuuden syyksi nyt epäilevät korkeaa verenpainetta. En tiedä mikä siinä on kun tämä nyt kasvaa normaalisti vaikka verenpaineet samaa tasoa kuin edellisissä odotuksissa. :whistle: Äitipolille ei nyt sitten kontrolleja enää sovittu paitsi jos kotimittauksissa alapaine toistetusti yli 95 tai neuvolassa yli 100 tai jos sf-mitta taittuu. 34+1 oli sitten neuvola ja eikös se alapaine ollut yli 100 kolmella mittauskerralla, liekö sitten johtunut kuitenkin jännityksestä...ei nyt kuitenkaan laitettu uudelleen ä-polille vaan seurailen paineita kotona. Pissa mulla on aina olut puhdas ja lääkäri oli sitä mieltä ettei nytkään todennäköisesti tule raskausmyrkytystä vaan pelkästään reagoin tuolla verenpaineen nousulla kuten edellisilläkin kerroilla. Lääkäri myös sanoi etteivät pelkän verenaineen takia lähde käynnistelemään, lääkitystä kokeilevat ja seuraavat jos siis vauvalla kaikki on hyvin.

Hurjasti onnea kaikille vauvautuneille :flower: ja :hug: sitä tarvitseville!

Mukavaa joulun odotusta kaikille mammoille!

Amalia rv 34+4
 
Enie mut on varmaan unohtunut laittaa tuonne listalle. La 22.12., 2. lapsi, HYS ja tyttölupaus.

Just kun eilen valittelin ettei mitään merkkejä että syntyisi niin yöllä sitten supisteli melkein koko yön kipeästi ja epäsäännöllisesti ehkä puolen tunnin välein. Aamulla ei sitten mitään, mutta kun yritin päikkäreille, niin sama alkoi taas ja on siitä asti jatkunut. Viimeksi synnytys lähti käyntiin juuri näin, mutta näistä ekoista suppareista meni 3 vrk synnytykseen. Saa nähdä onko nyt samoin vai pysähtyykö tämä vielä...

Bellona 39+2
 
Täälläki tulee ruskeaa paksua ja sitkeetä limaa... Menkkajomot olleet myös kaverina sekä nippaa emättimestä. Siellä se kypsyy! Pesen just vauvan vikoja vaatteita....

Peukkuja supistelijoille!

MM ja Itikka pikasesti 36+1
 

Yhteistyössä