***TAMMIVAUVAT*** Joulukuussa (Vauva päivitys 01.01.10)

heips... kyllä täällä jouluna syödään kaikki kalat mitä löytyy nami nami :p huomenna olis aamusta neuvola ja saas nähä mitä nyt painolle on käyny ku ei siellä lenkillä ole tullu käytyyn 2 viikkoon!! jaix :| no mutta tänään tulee jo 38 viikkoa täyteen odotusta! :D
 
prinsessa06 No vähän samat on fiilikset täälläkin, eli ei oikein osaa ajatella on joulu. Ei vaan tunnu yhtään siltä. Sitten kun kaikki aika melkein menee puolinukuksissa hoiperteluun tai vauvojen pyörittelyyn niin ei siinä oikein joulumieltä saa koholle kun ei tee mitään ns.valmisteluita itse.
Eli todennäköisesti tämä joulu menee itseltä vähän ohi nyt, mutta tuleehan se joulu taas ensi vuonna =)

Alkot: Meillä on vaan alkottomia oluita ja siidereitä sekä viiniä joulunakin. En aio ottaa mitään prosentti juomia ennen kuin en enää imetäkään enkä tietty raskausaikanakaan ottanut.
Mies saattaa ehkä ostaa itselleen yhden alkollisen oluen tai siiderin, mutta saattaa taasen olla ostamattakin. Ei ole juurikaan ostellut mitään koko raskausaikana.

Ruuat: Meillä on ihan tavan joulu ruuat, ja minä kun olen kasvis syöjä niin ei tarvitse murehtia lohen tai muunkaan lihan syönti kelvollisuudesta
:whistle:
Tosin ei taitais enää imetysaikana mitkään rajoitukset olla voimassakaan jos niitä olis missään vaiheessa noudattanutkaan.

Mutta nyt takas pötköttelemään vauvojen viereen.

Ihana lukea teidän odotus "kutinoita" kun itsellä ei enää ole sen suhteen jännitettävää niin saa jännittää teidän puolesta :heart: :heart: :heart:

Enie + Nörtti ja Hissu 11pv (rv 39+1 olis jos vielä olis raskaana)
 
käyty ja näin siellä meni..!

Ensiksi sydänääni käyrälle,no sykkeet oli oikein hyvät ja vauvan syke oli välillä jopa 164 :D No sitten lääkäriin jossa ensiksi lääkäri joka tutki kohdunsuun. Kohdunsuu oli sormelle auki ja kanavaa jäljellä 2cm ja paikat pehmeät. No ultralla katsottuna selvisi että vauva on kääntynyt takaisin raivotarjontaan ihanaa!!! Mutta mä sain kyykistely kiellon,koska vauva saattaa helposti kääntyä takaisin perätilaan. Ja nyt odottelen että milloin tulee lähtö kun paikat on ruvenneet aukeamaan ja supisteli kivasti sisätutkimuksen jälkeen!!

Kunhan vauva malttaisi joulun yli olla masussa. Sitten saa luvan tulla. :)

Sannis ja patu rv 37+5
 
jouluruoat En tykkää homejuustoista ja graavista joten se siitä. :) Muutoin muita jouluruokia syön hyvällä omalla tunnolla.

pinkgreen mäkin näin vloppuna ekan synnytysunen. Itte synnytin tytön. Synnytys oli niin helppo ja kivuton. Sanoinkin miehelle, että menispä noin. :)

jännitysg En oo pahemmin ajatellut synnystystä. Varsinkaan kun ei tiedä mitä odotella. Joten ehkä 6/7. :)

Täällä oli tänään neuvolapäivä.

Paino oli lähtenyt laskuun n.950g/vko.
Turvotusta ei yhtään.
Paineet,pissa ok
SF 31cm
Liikkeet+syke samoissa ku ennenkin.
Pää ei vielä kiinnittynyt.

Eilen käytiin kaupalla hakee jouluruokia. Nyt vaan odotellaan, että pääsee mässäilemään. :) Tänään ajateltiin tehdä kimpassa joulusiivous. Sen mitä jaksaa. Niin ja lahjat pitäisi paketoida.

Ihanaa kun lunta vaan sataa. Kerrankin kunnolla valkoinen joulu Hesaankin. =)

millis ja liinu 38+1
 
Kaloista puheen ollen..Just eilen citymarketissa kävin ja kalatiskin kautta niin se tiskintäti sano ihan suoraan et nää graavatut lohet on vakuumipakkauksista otettu..että niin tuoretta..
Mulle ihan sama kun en ite tykkää.
Mutta aurajuusto on mun herkkua ja sitähän SAA syödä raskausaikana :p

Kaupas on sitte käyty eli ruuat jouluksi on hankittu ja lahjat kans yhtä pakettia vaille :xmas:
Ite en tee laatikoita mut "kotitekoisina" on tilattu, laatikot saapuu tänä iltana :p

Tajusin just et onkohan mul edes vauvalle tarpeeksi lämmintä vaatetta kun toi esikoinen on toukokuun lapsi...Täytyy viel käydä vaatevarasto läpi.
Ihanaa kun saatiin luminen joulu :heart:

Tällä porukalla on nyt loppukiri enää edessä!! Voikaa hyvin ja levollisin mielin kohti syntymän ihmettä.
Ihanaa ja rauhaisaa joulun odotusta kaikille!!

Miminen ja Mytty rv35+6
 
No höh, kohta olen melkein yksn täällä kun kaikki muut on sinne pellolle lähdössä :xmas: Itse en syö pysty syömään kalaa, joten ei ongelmia tuon suhteen =) Muutenkin aika vähän syön mitään perinteisiä jouluruokia, joten saa nähdä mitä ruokakaupasta edes tuodaan joulupöytään :D

Jännityskyselyyn vastaus, että asteikolla 1-10 jännittää ehkä 3-5 edestä, vähän vaihtelee mielialasta. Mutta ei siis paljon. Aika avoimin mielin olen sinne menossa eikä kipuakaan osaa näin etukäteen sillä tavalla pelätä ensikertalaisena. Ja monesti ajattelen niin asioista, joita en niin mielellään odota, että se kestää vain sen hetken ja sitten se on ohi =)

Neuvolassa käyty ja kaikki hyvin. RR tosi hyvä niin kuin tähänkin asti, paino noussut viime viikosta 100 g ja vähän turvotusta. Sf-mitta sama kuin viime viikolla, täti oli sitä mieltä että nyt loppuvaiheessa ei enää kasvakaan kun vauva/maha laskeutuu.

Nyt sitten tekemään viimeiset jouluostokset!

Lumi ja Lilliputti 38+1
 
Äkkiä vielä jouluruuista: varatkaa isompi peltopläntti, täältä tullaan :wave: Oon koko raskausajan syönyt silloin tällöin aurajuustoa, graavia ja kylmäsavulohta, maksalaatikkoa jne. Eikä joulu tee poikkeusta.

Tänään pitäis lähteä tekemään ruokaostokset...ahdistaa jo valmiiksi. lanttuja ja porkkanoita rupean kohta keittelemään, leipomiset sain eilen tehtyä :xmas:

Väpälle ja PikkuMiehelle onnea tärkeään päivään :heart: :flower:

J.t ja pampuliini 35+1
 
Velmuliina74, me asutaan Tuomarilassa. Missäs päin te?

Eilen kävin lääkärillä ja kaikki normaalisti, kanavaa 1,5 cm, pehmennyt ja kiinni. Vauva vastaa viikkoja, mutta lääkäri sanoi että tuntuisi olevan ennemmin vähän isompi kuin pieni vauva. Ja kun esikoinenkin oli 4 kg, joten eiköhän tämä ole isompi ainakin jos menee yhtä paljon yli lasketun ajan. Lääkärin jälkeen onkin sitten tiputellut vähän verta, mut se on kaiketi ihan normaalia kun on ihan pisaroista kyse, yllätyin vaan että vielä tämän päivän puolelle jatkuu. Mut kai se kohta loppuu.

Päätä särkenyt muutaman päivää ihan koko ajan, mut verenpaine ihan normaali, et taitaa vaan selkä ja niskat jumittaa, kun nukkuu taas eri sängyssä ja eri tyynyillä kun mitä kotona.

Miulla kanssa napsuu mahassa, kai se vauva vaan jotain puuhailee siellä mistä tulee se napsuva ääni :). Viime raskauden lopussa oli ihan samaa.

Itse olen listerian kanssa melko varovainen, koska lähipiirissa tapaus jossa kaksosraskaus meni kesken ja syynä ilmeisesti listeria koska se tältä äidiltä löytyi. Mut suomalaisia pastöroidusta maidosta tehtyjä juustoja uskallan syödä fetaa jne. Ainahan sen voi jostain saada vaik kuin tarkkana olis, mut onneksi riski kuitenkin tosi pieni.

Jännitystä täällä asteikolla 1-10 ehkä 5 verran... ja siis viimeksi jännitti varmaan 100 edestä, mut onneksi nyt on ihan eri tunnelmat!! Saa illalla unenkin kun ei tarvii miettiä synnytystä ihan paniikissa. Lähinnä jännitän nyt sitä että milloin synnytys alkaa ja onko meillä hoitopaikka pojalle vai ei. Ja kuinka nopeasti kaikki etenee, eli riittääkö että mies pääsee töistä tulemaan tunnissa kotiin ja sitten päästään puolessa tunnissa synnärille ja sit olis vielä kivaa jos olis aikaa saada puudute :). Eli tajuanko soittaa hänelle ajoissa. Paras olis kun synnytys etenis melko rauhallisesti ja ehdittäs odotella isovanhemmatkin 3 h ajomatkan päästä meille kotiin asti ennen kuin tarviis lähteä sairaalaan. Miusta edellinen 10 h synnytys meni tosi äkkiä, mut kai tämä menee kuitenkin vähän nopeammin.

Väpälle ja pienellemiehelle paljon tsemppiä!
 
Synnytyksen jännitys: Mua jännittää asteikolla 9-. Lähinnä johtuu siitä, etten tiedä mitä on tulossa. Tuleeko sektio, perätilasynnytys vai ihan normaali. Jos heppu kääntyy/on kääntynyt raivotarjontaan ja kiinnittynyt hyvin, niin uskon että tuo jännitys laskee...

Vähän helpotti kyllä nuo lantionkuvat, missä on tilaa. Tosin mietityttää, miten ne sen häntäluun joustavuuden tutkii...kääks! No toivon, että mulle käy kuten Sannikselle, siten helpottavaa kuulla, koska itsellä about samat raskauspäivät/viikot menossa....
Ens viikolla täytyy kysellä siellä synnytystapa-arviossa kaikki mieltä vaivaavat asiat tuon perätilasynnytyksen suhteen ja myös sektion. Jospa sekin sitten laskis jännitystä...

Sannis, huomasitko itse että vauva olis kääntynyt? Tuntuuko potkut liikkeet eri paikassa tai onko kylkiluiden alla oleva "pallura" (pää tai pylly) eri tuntuinen kuin ennen? Siis nyt kun on raivotarjonnassa verrattuna siihen perätilaan. Kyselee utelias...

Huomenna neuvolaan klo 9 ja sitten joulukaupoille ja sen jälkeen meillä alkaa joulu.
Tosin kuusen kaivoin esiin (muovinen) ja siinä on jouluvalot. Esikoinen saa koristella sen sitten aattona.

Tämä on ottanut harjoitussupistuksia nyt 3 päivänä ja viime viikon yhden illan 3h supparit oli saaneet paikkoja auki... Koskakohan se lähtö sitten on?

Nirppa ja maha-asukki 37+6
 
KiaralA Napsuminen johtuu siitä kun vauva ottaa kalvoista kiinni :)

Täällä kielloista huolimatta TAAS käyty kaupoissa..hihhihi... No nyt sit loput paripäivää pyhitetään joulusiivoamiselle.

Laskettuaikakin olis jo niin lähellä, huh. mut toivottavasti nyt pysyis masussa joulun yli.,

pippur1 ja masumuru 39+5
 
nirppa: Itse en ollut edes huomannut että vauva oli vaihtanut asentoa. Ja ei mun mielestä potkuissa ollut eroa :D Mutta toivotaan että sullakin vauva kääntyy itse :)

Kävin ottamassa pikku torkut ja hyvää teki. Aamulla jännitti niin kamalasti että päätä jo rupesi särkemään. Otin kotiintulon jälkeen lääkkeen ja menin nukkumaan niin kipu on poissa.

Sannis ja patu rv 37+5
 
Neuvolassa käyty... Vauva saattaa kuulemma syntyä nyt ihan milloin vain, oli tosi alhaalla. Ja jo viikko sitten oli kaula sen 1 cm: verran ja auki 1,5 cm. Selvästi pikkuistakn masussa jo jänittää, että mihinhän sitä joutuu kun syke oli ekaa kertaa 150 lyönnin luokkaa... Suositteli lähtemään pian synnärille, kun supistelut alkaa, sen verran kypsä tilanne jo...

Nyt on siis rv 37+1
Painoa oli tullut vain 200g edelliskäynnistä (rv36+3), nyt 69,6 kg
Verenpaine oli noussut uusiin lukemiin, 120/80
sf mitta oli 33 cm, parina viimeisenä viikkona se on ollut 32cm
pissa edelleen puhdas

Täälläkin napsuu mahassa aina välillä ja tänään kuulu sellainen ihme kurina ja lurina... sanoin miehelle, että siellä se jo päästelee ilmoja. :D
 
Mihin meidän vauvauutiset on loppuneet - aikooko nämä ennen tammikuuta syntyvät sittenkin tulla jouluna ulos?

Terveisiä neuvolasta, oli tänään lääkärikäynti. Painoa tulee tasaisesti kilo/viikko (mä olen pallo ja possu!), arvot oli kaikki kohdallaan. Sf-mitta 36, viime viikolla 35 ja nyt menee siis nätisti yläkäyrää. Lääkäri arvioi painoa ja, kas, pienensi painoveikkaustaan: sanoi, että semmoinen 3700-3800g olis syntyessään (rv 34 veikkas, että silloin 3000-3500g ja syntyessään reilusti yli 4000g). Sanoi, että nyt tunsi selvästi "ääriviivat" ja kasvaakin neljänkilonkäyrää - huh, ei taida tarvitakaan odottaa mitään jättiläistä. Meinas, että mahtuis syntymään ihan ok. Kohdunsuun tilanne oli se, että kanavaa 3cm jäljellä (sama viimeksi) ja kohdun suu takana, pehmeä ja kiinni (viimeksi ulkoreuna sormelle auki - se on siis mennyt takas kiinni :LOL: ). Ei pitäis syntyä ennen ensi vuotta, mutta toki tilanne voi muuttua nopeastikin näillä viikoilla, eli valmiina saa olla, Olisin tyytyväinen, kun menis yli vuodenvaihteen, 1.1 alkaen saa mun puolesta tulla koska tahansa.

Jouluaatoksiksi ollaan menossa anoppilaan ja lähellä on TAYS ja vammalan aluesairaala - niihin sitten, jos synnytys päättääkin siellä yllättää, en kyllä aio ottaa varmuudeksi mukaan mitään turvakaukaloita tms. Neuvolakortti kulkee jo käsilaukussa kokoajan, että sen kanssa on joulu pärjättävä, joulupäivänä ollaankin sitten taas TYKS'in liepeillä.
 
Moips!

Jospa mäkin tänne vähän kirjoittelisin :)
En ole kirjoitellut, kun tunne itseni jotenkin ulkopuoliseksi :ashamed:
Mun mies ei siis ole mitenkään osallistunut vauvan odotukseen tai lasten hoitoon eikä kotitöihin. Ollaan lasten kanssa muuttamassa tammikuun aikana.
Välillä en edes "tajua/muista" että olen raskaana :(
Tuntuu ettei kukaan ole edes onnellinen mun puolestani. Ja toisaalta haluaisin kovasti nauttia tästä erittäin todennäköisesti (valitettavasti) viimeisestä raskaudesta.
(anteeksi valitus)

Tänään oli lääkärineuvola. Verenpaineet olleet aikaisemmin tosi hyvät, nyt sitten nousseet153/90.
Painoakin tullut 1,9kg/ 4 päivää :eek: Proteiini +1.
Vauvan syke 142 ja Sf-mitta 36cm (taitaa mittajasta/ vauvan asennosta riippuen vaihdella, kun viime perjantaina oli vaan 33cm..)
Tarkoittaako tuossa kortista "pituus" sitä kohdukaulan pituutta, kohdunsuuta, kanavaa vai mitä? :ashamed:
Mulla siis vaan pehmentynyt vähän kohdunsuu ja sit tuo "pituus" < 2cm, ennen 3cm.
Eli eipä ole vauva syntymässä varmaan pitkään aikaan :D
Tosin ei ole supistellutkaan.
Neuvolatäti ja lääkäri olivat huolissaan verenpaineesta/ mahdollisesti tulevasta raskausmyrkytyksestä. Pitää mittailla kotona paineita, ja jos nousee, pitää käydä sairaalassa tarkistuttamassa, ettei mitään häikkää..
Lääkäri selitti että vauva vois jo vaikka syntyä, jos tulee tare käynnistää.
Ehkä olivat sen takia huolissaan, kun 2 edellistä raskautta käynnistetty pre-eklampsian takia (tosin vain kohtalaisen). Vaikkei vielä oireita ole/ arvot eivät pahoja ole, jospa pelkäävät että nopeasti pahenee, eikä neuvola ole jouluna auki tai jotain. Toivottavasti ei kuitenkaan mitään olisi :)

Hyviä vointeja kaikille! :hug: :heart:
Tiukun äiti ja masumatkaaja 37+5 :heart:
 
Tiukun äiti: :hug: Nauti nyt vaan raskaudesta ja koita unohtaa ikävät asiat. Kyllä niitä sitten ennättää murehtimaan. Sekin voi kohottaa sinun verenpainettasi?
Täällä on varmasti koko palsta iloinen sinun raskaudesta...,tosin eihän se sama juttu ole mutta on varmasti ihmisiä jotka ovat onnellisia sinun puolestasi joten nauti ihmeessä nyt täysin siemauksin.
Toivottavasti asiat selviävät :hug:
 
Tiukun äiti Ainakaan täällä palstalla sinun ei tarvitse tuntea oloasi ulkopuoliseksi :hug:

Täällä supistelee vähän =) Vessassa käyn tarkistamassa koko ajan tilannetta (vähän samalla tavalla kuin yritti raskautta ja piti tarkistaa alkaako menkat vai ei :D ), että tuleeko sieltä mitään limaa tai verta, mutta tähän mennessä ei siis mitään.
 
Tiukun äiti: :hug: :heart:

(.) Mistähän johtuu, että aina kun syö, tulee vatsa todella kipeäksi? Ja siis aivan sama mitä syö, terveellistä tai epäterveellistä, kevyttä tai raskasta. Onkohan mahassa vaan nyt niin vähän tilaa vauvan takia, että kipeytyy (sarjassamme omat diagnoosit). Todella ärsyttävää :headwall:

PG ja tilleri 38+1
 
Sitä sit lähettää maalle jo tänä iltana jouluaattoo odottelee.No samapa tuo mennä kun ottaa vaan sen asenteen vaikka onhan se tytölle mukavaa ku kavereita ympärillä.

(.) neuvolassa käyty tänää ja kaikki ok, hirveesti koskee alas/alapäähän en tiiä sit onko kohdunsuu avautumassa vai mitä tehneen. Kivuttomia ja kivullisia supistuksia tulee sillon tällön pitkin päivää. Ja aamulla aattelin jo että lapsivettä valuu kun tunsin jotain tulevan tuolta alhaalta, mutta oli kirkasti valkovuotoo/limaa..

SF mitasta: Niin mulla esikoisessa nousi 36cm kun synty eikä laskenu ollenkaa siitä kun sit synty. nyt oli viimeks rv 35 niin 33 ja nyt rv 35+6 niin 36 oli kyllä eri mittaaja voi johtua siitäkii.

Jouluruuat: en välitä siitä graavista niin paljon että sitä siis söisin, ja tuorejuustoissa on pastoroituja ainakin creme bonjour niissä luki niin.

tiukun äiti :hug: voimia ja jaksuja, kyllä kaikki järjestyy.

Väpä08 voimia koetukseen ja toivotaan että pieni paranee

poksun huomenna 36 mutta en varmaan koneelle pääse tässä niin poksun jo valmiiks.

ERITTÄIN HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE!!!!! ja pysytelkää vauvat vatsoissa kunnes joulu on ohi niin ei tarvii jouluu sairaalassa olla :D uuveks vuueks sit täräytettää.. :LOL:

"ei itkeä saa ei meluta saa, joku voi tulla ikkunan taa. Joulupukki matkaan jo käy...."
 

Yhteistyössä