***TAMMIVAUVAT*** Joulukuussa (Vauva päivitys 01.01.10)

Naps Oon lappeesta kotoisin joo!! Näinköhän sit tiedetään/tunnetaan toisemme?! ;) No kun mä en kyllä haluis siellä enkä tampereella synnyttää, mut ajattelin et on se lapsi vaan jossain sit kotiinkin tuotava et otan nyt sit kuitenkin nuo kamat mukaan.. Ja supistellu on muutaman päivän niin napakasti kuitenkin.. Toivotaan et kättärille pääsis kuitenkin =)
 
Olihan neuvolareissu. Menin taas vaihteeksi rytinällä portaat alas ( rinnetontti ja miljoona ulkoporrasta ), onneks lumi vähän pehmensi laskua. Sit sai autoo kaivaa hangesta ikuisuuden. Takas tullessa joutuki lumitöihin kun ei auto noussukaa pihaan. Nyt sattuuki sit ihan kiitettävästi.

Neuvolassa oli kaikki hyvin, hemppa oli vaan laskenu 114 -> 104.

Nyt ruuanlaittoon.
 
Sannis, mä olin yksin, johtui tosin siitä, että mies oli esikon kanssa kotona. Ei mua kyllä kukaan kieltänyt sitä ottamasta mukaan, mutta meidän sairaalassa ei ole edes synnyttäneiden osastolla vierailukieltoa, joten oisko tuossa sitten syy?

Mulle tuli tänään soitto lekurilta niistä magneettikuvista ja lantio on hyvän mallinen alatiesynnytykseen (pari senttiä yli kriteerirajojen), mutta häntä luu kaartuu jotenkin eteen eli tutkivat sen vielä käsikopelolla ja jos se on joustava, niin voin synnyttää alakautta, kunhan painoarvio pysyy alle 4kg. Tämä arvio tehdään ensi viikolla. Lisäks jos nyt lähden synnyttämään, niin ilmeisesti vielä ultraavat asennon ja pohtivat sitten, mitä kautta synnytetään jos siis ennen tuota synnytystapa-arviota päättää tulla. Aamulla näytti jo siltä, että tänään vois olla lähtö, mutta kaikki supparit laantu. Ois päässyt tästä stressistä, jotenkin vaan tahtois tän nyt ulos tavalla tai toisella, kunhan kaikki menis hyvin ja sais terveen nyytin syliin. Sairaalakassinkin nyt pakkasin lähes valmiiksi. Lehti ja lakut unohtui ostaa ja vähän rahaa ajattelin ottaa myös, en ota kukkaroa. Ja kännykän laturi pitää muistaa.

Sain myös ohjeet, että jos lapsivedet menee niin makuulla sairaalaan ettei napanuora pääse luiskahtamaan ulos.
 
Iiris: Lapsivedet + makuuasento: Koskee mun tilannetta, koska vauva on perätilassa eikä ole pylly vielä kiinnittynyt.

Hei unohtui vielä kysyä, mitä kivoja juustoja uskaltais napostella jouluna juustolautaselta?
Kai niitä jotain sallittujakin on... muttei nyt ehkä mitään arkijuustoa.

Lähinnä mietin Valion Ritaria, salaneuvosta ja luostaria, mutta onkohan joku niistä pehmeä juusto? Mikä on pehmeä juusto? (Kaikki näytti tehneen pästöroidusta maidosta, joten kai niitä voi syödä?) Ukolle pakko ostaa myös Valion aura juustoa, mutta sen taidan jättää itse väliin, vaikka musta sekin oli tehty pästöroidusta (en mee vannomaan...).

Graavia ostetaan meidänkin jääkaappiin ja mätiä, mutta jätän ne itse tänä vuonna väliin, vaikka graavi onkin jouluherkkua.

 
Nirppa: Mulle tulee pehmeästä juustosta mieleen lähinnä tuorejuustot... Ja sitten nuo aurajuustot.

Pientä gallubia: Jännittääkö synnytys? Ja jos jännittää niin asteikolla 1-10, kuinka paljon? Mulla taitaa huidella 6-7:n kieppeillä, en tiedä mitä odottaa:)

edit: Jouluherkut: Mä aion kanssa syödä mitä vaan mieli tekeekin jouluna, nyt mut potkitaan sitten iiriksen kanssa pellolle :D
 
Heippa, ei mitään uutta täällä, tai ainakaan raskauden suhteen, siis. Ei oo ollut supistuksiakaan pahemmin nyt.

Tänään käytiin hakemassa suurin osa jouluruuista, ja sitten haettiin miehen ja esikoisen kanssa yhdessä kävellen ja pulkalla joulukuusi. Tää oli eka pulkkailukerta meidän esikoiselle tänä talvena. =)

Kohta ajattelin alkaa tekemään joulutorttuja, ja mies kuulemma graavaa kalan. Ihan mahtavaa, kun miehellä on jo loma alkanut, ja saadaan yhdessä järjestellä joulua. :heart:

Jouluherkuista Itse en aio syödä graavikalaa, mutta esim. Valion tuorejuustoa kyllä söin joku päivä. Katson, että se listeriariski on kuitenkin todella pieni suomalaisessa tuorejuustossa. Jouluksi ostamme jotain herkkujuustoja, en vielä tiedä mitä, mutta myös kovia sitten ostamme minua varten.
 
G Synnytys jännittää..ehkä asteikolla 5. Ei pelota siis ollenkaan, jännittää mitä tulevan pitää.. Juurikin kai siksi että ei tiedä mitä odottaa :)

Pinkgreen Ruvetaan pitää omaa pinoo sit siel pellolla B)

Neuvolassa Kaikki ihan ok.. Paino noussut 1750g/vk :ashamed: Turvotuksista johtunee.. Nyt yhteensä painoa tullut JO 12kg :ashamed: :$ :x Meinasin lentää selällee ku kuulin ne lukemat siin vaa'assa.. huhhuh |O
Myös emätintulehduksen olen itselleni jostain saanut..ilmeisesti on kyllä suht yleinen raskausaikana? Vai?

Vaaveli oli kyllä taas niin villillä tuulella..potki neukkatätiä ihan huolella :D

iiris ja pojutsu 35+5
 
Aurajuustosta Valion aurajuustoa voi syödä ihan huoletta koska kaikki suomessa tehty juusto pitäisi olla tehty pastöroidusta maidosta, joten aurajuustokin on siitä tehty.
Kyllä minä vedin koko odotusajan kaikkea juustoa mitä mieli teki, joskus vaan katsoin että onko se pastöroituun vai ei tehtyä.

Jokohan ananaskirsikalla on pieni käärö kainalossa, en odottele yhtään vauva uutisia :whistle:
 
Moikka!
Tays kuulumisia..

Vauvan koko 4280g.... :attn: :snotty:
Millähän sitä kahden viikon päästä punkee ulos?!
oma turvotus kasvanu torstaista taas 1 kg!
verenpaineet ja proteiinit kunnossa.

PAIKAT AIVAN KIINNI!! Kohdunkaulaa jäljellä reilusti ja ei yhtään pehmenny!
Sovittiin osastolääkärin kanssa että 4.1. olis sitten kontrolli ja käynnisteltäis sit sillon! Toivottavasti hiukan pehmenis siihen mennessä, muuten on pakko päätyä sektioon! :ashamed:

että näin..
Onnea kaikille vauvautuneille
Tsemppiä ja haleja kaikille tarvitseville..

Nyt odottelemaan edes pieniä supistuksia, jotta tietäis että kohdunsuulla jotain tapahtuu!!

Tammikuun4 ja melojapoika 38+1 :heart:
 
Väpä08 Voimia jouluksi ja muutenkin. :hug: Kyllä joskus asiat sitten koettelevat oikein kunnolla. Voin vain kuvitella miten kauhea tilanne tuo olisi omalla kohdalla. :'( Toivotaan, että kaikki sujuisi hyvin ja poika saataisiin tervehtymään. :heart:

pinkgreen Itse näin unta alkuraskaudessa että synnytin hiiriä ja ne roikkui hännästään ennen kuin tuli pihalle. Aamulla oli niiiin sellainen olo et yök yök yööök! :D
Sehän oliskin hyvät jos sais sairaalasta plussaa, kirjaimellisesti plöp plöp-pisteitä. :LOL:

(.) Täällä sattuu alaselkään ihan kauheesti ja tosiaan tuntuu siltä kuin olis ajanut 100 km pyörällä. Välillä suppailee ja liitoksiin sattuu tosi kipeesti kävely. Tänään kun kävelin kaupungilla ja vauva melskas masussa, niin tuntui ihan siltä että synnytän siihen paikkaan. En usko että kovin kauaa enää pysyy tuolla. Saishan se jo tullakin. :D

Minävaa ja vaavi 37+6
 
Nopsaan ilmottaudun...

Enielle isot onnittelut pikkuisista :flower: ihanaa varmasti saada jouluksi vauvat, vaikka joulu itsessään tuo jo kiireitä. Sehän on vaan järjestelykysymys ja varmasti ne pallerot vie voiton :heart:

Väpä suuret halaukset. Kuulosti ikävältä tuo kertomus, ja hieman samanlaiselta kuin edellinen avustettavani :( Pidän peukkuja että saisitte selvyyttä pian.

Tämä alkaa kyllästyä oloonsa :ashamed: Maha ei kovinkaan iso mutta tiellä on ja vauva vielä ylhäällä joten ahdistaa eikä ruokahaluja ole. Sitten kun en jaksa kotonakaan koko päivää olla niin autoilu ei ole kovin helppoa, ja esikoinen kun kotona nyt ja mies ke asti töissä.
Saatiin sitten loistava joululahjakin lauantaina :kieh: Liukkaus osui meidän kohdalle ja auto tulee saamaan uuden takaluukun, puskurin ja lampun. Ei onneksi itse olla maksajia vaan peräänajaja. Just sillä kertaa kun istuin takapenkillä likan kanssa, sen tönäsyn jälkeen meni maha kovaksi. Oli jarrutus jo menossa mutta rouvan auto ei vaan pysähtynyt. Himskatti kun meillä ei ollu lunastusturvaa vaan kevytkasko, niin ei saada uutta autoa. Tuntuu hölmöltä maksaa korjauksesta sama summa mitä on koko auton arvo :headwall: mut eipä ole meidän rahoista, ja pääasia ettei ihmisiä sattunut!

Nyt valmistautuu hallituksen kokoukseen ja syömiseen, onpa kiva mennä ravintolaan kun maha jo täynnä vauvaa...

Voih, pääsispä jo 3 viikon päästä vauvan hakuun...leikkausta toivon edelleen.
 
Prinsessa06 Joulusta ei ole minulla stressiä. En harrasta mitään joulu suursiivouksia vaan teen suursiivoukset aina silloin kun huvittaa, ja tänä vuonna joululeipomukset ja joululaatikot on tehnyt minun äitini joten valmista kaikki :)
No, pari juttua pitäis vielä miehen hakea lahjoihin, mutta muuten kylläkin valmista.
En jaksa stressata joulun kanssa, sieltä se joka vuosi tulee ilman että hirveätä stressiä ja kiirettä pitää yllä.

Toivottavasti muillakin stressitön joulu tiedossa.

Tammikuun4 Aika mötikkä tulossa jos painoarvio pitää yhtään kutioansa. Jännä nähdä sitten kun syntyy että minkä kokoinen vauveli sieltä tuli =)
 
Voi Väpä, kovasti voimia sinne teille ja PienelleMiehelle :hug: :hug:

Neuvolassa kaikki ok. Kokoa mietti kovasti mutta ei oikein sanonut mitään, käski vaan sitten viikon päästä siellä Taysissa oleen tiukkana että tutkivat kunnolla kun esikoisesta heitti ne ultra-arviot pahemman kerran. Iso nyytti on täältä tulossa ihan varmasti, en odotakkaan alta 4 kilon.. Se vaan sitten että miten syntyy, se jännittää.

Eli synnytys on ruvennut jännittämään kyllä, ei varsinaisesti pelota ainakaan vielä, enempi se synnytyksen suunnittelu mikä on viikon päästä ni pelottaa että mitä tekevät ja mitä sitten päätetään.

Joulua ei ressata täällä kyllä, ruokapöytää vähän harmittelin itekseni kun aika paljon valmista otetaan tänä vuonna. Syödään niin vähän tänä vuonna kotona ettei kannata isoja satseja ja sit tää väsymys on jo aika järkkyä ettei siis yksinkertasesti jaksais edes tehdä kaikkea itse. juu, no ens vuonna sitten varmaan tulee taas itse tehtyä :p Ja kyllä vain, aion nauttia juustoista ja siitä graavistakin :p Että tää ilmottautuu sinne peltopalstalle :LOL:

Jahas, esikoinen kaipaa leikkikaveria ja kohta pitäs iltapesuillekkin viedä joten :wave:

Voikaahan hyvin :hug:

c rv 37+3
 
Mää en edes tiedä mitä ei saisi syödä, joten olen oikeestaan syönyt ihan kuin normaalistikin :).. Eli nyt ihmiset vasta järkkyykin. Maksamakkarasta kuulin, että se on poistettu "kiellettyjen listalta". En usko, että omalla syömiselläni kuitenkaan teen vahinkoa kun muutenkin syön ns. "turvallisia elintarvikkeita". Graavia olen syönytkin jo.

Jotkut sanoo ettei sais syödä makeeta raskausaikana, ei varsinkaan suklaata. Olen todella uhmannut sitäkin kieltoa :D
 

Yhteistyössä