***TAMMIVAUVAT*** Heinäkuussa

Enie Tuo on totta ettei pidä vertailla vatsan kokoa yksösiin. Muutenkaan vatsan kokoa ei pitäisi kauheasti vertailla muiden kanssa, koska se on niin yksilöllistä. Itse vertailen omaa vatsaa edellisiin odotuksiin ja omaa olotilaa myös. Siitä huomaa oikeasti miten erilaista tämä on. Mulla ei ole dobbleria ollenkaan, nyt se tietysti harmittaa, kun sitä ei kotoa löydy. Tuo mahan kasvu on todella hurjaa ei ihme, jos vähän supistelee tai on muita kipuja. Rv24 tulee todella äkkiä ja sitten ollaan isoja. Mietippä miten se vatsa sen jälkeen kasvaa.... apua!

Pepitelle paljon voimia :hug: älä kuitenkaan luovuta. Kaikki voi vielä kääntyä hyväksi. Tämä ei nyt varmasti ole samaa mitä sinä koet, mutta kerrompa kuitenkin. Meidän lapsella oli ensimmäisen sairauden kohdalla 75% mahdollisuudet selvitä. Ihan hyvä minusta. Hän kuitenkin sairastui uudelleen ja mahdollisuudet tippui alle 10%. Silloin kiroin noita prosentteja, koska mitä ne sitten kertoo. Meillä kuitenkin selvittiin tällä 10%. Seuraavan sairauden kohdalla ei puhuttu enää mitään prosenteista. Sanottiin vaan, että koitetaan pelastaa. Elossa hän on vieläkin, mikä on ihme. Eli ihmeitä voi tapahtua ja minulla on kotona sellainen.

Ainut mielihalu mulla on Cokis. En ole siitä ikinä edes tykännyt, nyt joisin vaikka kuinka paljon.

Zaara ja Vaavit 15+3

 
Pinguli Toinen Istukka on edessä ja toinen takana. Täytyy toivoa, että se olisi siitä. Olisi ollut kiva saada kontrolli aikasemmin, kuin viikon päähän. :eek: Olisi myös ihanaa, jos neuvolassa olisi ultra niin ei tarvitsisi miettiä ollenkaan. Saatan kuitenkin soittaa huomenna jospa niitä kuunneltaisiin jo aikasemmin, kun hermot ei kestä.
 
sixkids
olen kirjoituksianne lukenut jo useamman viikon, mutta vasta nyt uskaltaudun mukaan. olen kuuden pojan äiti ja nyt odotetaan todennäköisesti seitsemättä veljestä la 31.12. En siis vielä tiedä vauvan sukupuolta, mutta vanhasta tottumuksesta arvailen poikaa.

Liikkeitä en ole vielä juuri tuntenut, enpä niitä juuri ehdi kuulostelemaankaan. perjantaina pääsee neuvolaan kuuntelemaan sydänääniä. Ja rakenneultraan 11.8 naistenklinikan sikiötutkimusyksikköön. Meillä on 3-vuotiaalla kuopuksella rakennepoikkeamia ja sen tähden tarkastavat tämän tulokkaan tavallista perusteellisemmin.

Töihin pitäisi ensi maanantaina palata neljän viikon kesäloman jälkeen, en tajua miten jaksaa kun nytkin on nukuttava päiväunet ja pitkät yöunet. Äitiyslomahan alkaa vasta marraskuun lopussa aj aiemmissa raskauksissa olen ollut töissä ihan viimeiseen asti. mies jo tatesi että nyt haet sairaslomaa ajoissa kun tämä on meidän viimeinen lapsi. saat nauttia palkallisesta lomasta.

Toivoisin vauvan syntyvän vasta ensi vuoden puolella, olisi jotenkin kivempi olla alkuvuodesta syntynyt kuin ihan loppuvuodesta. Toisaalta ei taideta pienen mennä kovin paljon yli, meillä muut lapset olleen n.5kg, yksi jopa yli, eli herkästi käynnistävät jos ei ala toinen haluta itse ulos.

hankintoja ei olla vielä tehty, olen myynyt edellisten jälkeen akiken pois, kun ei vauvoja pitänyt enää meille tulla. vaatteita aloitan hamstraamaan sitten kun tiedän sukupuolen varmaksi. Olen hirvittävä lastenvaatefriikki ja mies jo pelkää rahojen puolesta jos tämä osoittautuisikin tytöksi. Minua ei sitten varmaan pidättelisi mikään.

Mutta nyt on lähdettävä nukkumaan ei pysy enää silmät auki.
 
Joku pohti miten oikein pystyy nukkumaan osastolla. Mie pohdin esikoisen aikaan samaa. En ole koskaan osannut sairaalassa nukkua. Mutta minuun ne synnytyksen jälkeiset hormonist vaikutti siten, että heti kun pääni laitoin tyynyyn sammuin :D Ensimmäiset kuukaudet ne hormonit vaikutti noin, mikä oli ihan hyvä. Poika kun heräsi tunnin välein syömään, siinä jos olisi vielä joutunut unia odottamaan, niin huh... Mie nukuin hyvin laitoksella, vaikka jouduinkin siellä oleilemaan kuusi päivää. Poika joutui kohonneiden tulehdusarvojen vuoksi oleilemaan keskolassa ja kotiutuminen siirtyi.

Miulla on viime päivinä mennyt kaikki liikenevä aika tuon kastemekon kanssa. Jäljestä kyllä näkyy etten kovin paljon ole neulonut. Mutta ei kai tuon tarvi olla täydellinen? Tämän verran olen saanut viikossa aikaan (pikkuauto on kuvassa mitttakaavan vuoksi.)
Tämä on siis kastemekon hameosa. Se neulotaan ylhäältä alaspäin. Yläosasta tulee yksinkertainen, hihansuihin ja helmaan tulee vielä virkatut pitsit. Puuh, saa nähä saanko näitä loppujen lopuksi aikaiseksi kahta :whistle:

Ja vielä mahakuva tältä illalta. Tasan 15+0. Miten tuossa kuvasssa näyttää niinkuin olis mustelma kyljessä, kun ei siinä ole :eek:


Hupaisaa verrata eikoisen odotuskuviin. Tosin silloin ei ole mahakuvaa otettu tässä välissä, löytyi vain 13 ja 17 viikoilta. Ja silloin maha oli ihan olematon. Miulla ei esikoisesta isoa mahaa tullukaan, semmoinen pieni ja siro. Vaikka jätkä ei mikään pieni ja siro ollutkaan (yli 4 kiloa ja 56cm). Loppuajasta kyllä tuntui, että oli vauvan varpaat nielussa :D Kaikki silloin ihmetteli, miten niin pienestä mahasta tuli semmoinen jötkäle, kai se oli koko raskauden roikkunut selkärangassa kiinni.
Saas nähä millaisiin mittoihin näiden kahden kaa pääsee. Nyt jo on maha tiellä nukkuessa :eek:

Huomenna olis neuvola. Vasta toinen kerta, pääsisköhän kuulemaan sydänääniä...

Hipkukka ja AatosII 15+0
 
sixkids Tervetuloa mukaan.

Lili78 Nää on taas näitä, että toisaalla toisella tavalla juttuja.
Minä ainakin rakastan homejuustoja niin paljon että en varmaankaan voisi mitenkään olla syömättä niitä. Ei tuo listeria ole tullut ei raskaanakaan niin jospa se sitten ei tulis nytkään.

pippur1 Me syödään miehen kanssa koko ajan paljon jalapenoja. Ruuassakin tykätään käyttää ja paljon. Leivän päällä ne on kyllä mast juttuja kans eli ihan mihin niitä vaan saa laitettua. Ei kai siitä mitään "vaaraa" voi olla, syöhän ne mexicolaisetkin niitä kokoajan
:LOL:
No me siis vedetään niitä ihan normi elämässäkin kun tykätään kovasti tulisesta ruuasta. Lapsetkin vetää suht tulista sapuskaa jo, kun on pienestä pitäen opetettu valkosipulit ja muut niin tykkäävät.

Ullis82 Minä en koskaan ole tykännyt punkusta mutta valkkari fani kylläkin ja kova niin yllätyin kovasti alkoholittomasta valkkarista kun olikin hyvää. Toki niitäkin on useamman erilaista mutta toi mitä testattiin oli hyvää.

zaara Mulla ei neuvola täti merkinnyt sitä kohdun korkeutta sinne neuvola korttiin edes ja ei siitä cm määrästä ollut puhetta...,voishan sen itsekin mitata ja sitten katsoa miten aiemmissa raskauksissa on ollut. Tosin niissäkin mulla on ollut tooooosi iso maha, ja kasvanut nopeasti joten...
Satuitko vauva lehteä ostamaan tai tuleeko sulle? Siinä oli kaksos synnyttäjän synnytys juttu niin voi taivas kuin iso maha sillä naisella siinä kuvassa oli :eek:
Varmaan tarvii jonkun rullaattorin jonka päälle mahan sitten loppuajasta laittaa,
kuulin nimittäin että yks nainen joka oli monikko odottaja (en vain muista oliko jopa kolmoset) että oli rullaattorin päällä loppuajasta maha sitten ollut ja sillai liikkunut.

Cola Minä olen juonut nyt kotona ollessa n.3-7litraan light colaa tai pepsi maxia per päivä. Äitini on pitänyt siitä minulle saarnoja ja olen yrittänyt vaihtaa jaffaan ja muihin limuihin. Olen siis kova juomaan limuja ja ollut sitä jo ihan pienestä pitäen.
Nyt sitten katsoin netistä ne kofeini suositukset niin eihän sitä sais juoda kuin noin 6-7dl / päivä :eek:
Sitten katsoin että mitäs siitä voi seurata niin se keskenmenon kasvanut riski ja kuolleena syntyneen riski kasvaa. Nyt sitten eilen join vain n. 6-7dl sitä ja loput jaffaa ja pommacia.

Osastolla nukkuminen Minulla ei ole ongelmia sen suhteen. Esikoisen odotus aikana vietin niin paljon aikaa sairaalassa että on jo kuin toinen koti aina kun menee.

(.) Migreeni vaan jatkuu ja alapää edelleen kipeä...tai oikeastaan kipeämpi kun piti sitten taas heilutella peittoja :ashamed:
Ensin meinattiin että jos siihen torstaiseen jaksais että olis KYS käynti takana ja jos ne osais sanoa mikä tuota alapäätä vaivaa mutta eipä sitä malttanut sitten ja siitähän nyt sitten maksellaan taas tuntoja.
Onko kenelläkään muulla alapää kipuillut? Eli se on sellaista samanlaista kuin mitä viimeisillään on ollut kun lantiopohja luut leviää. Ei kärsi istua, eikä kautta seistä tai kävellä.

Enie + Nörtti ja Hissu 17+2
 
Enie joo meilläkin syödään muutenkin niitä jalapenoja mutta nyt on tullu erityinen himo ja niitä tulee vielä enemmän syötyä. :) Aurajuustokastike ja siellä jalapenoja.. oi oi oi oi... :D

Kohta pitäis lähteä viimeiseen aamuvuoroon ja sitten olisi loma. Ihanaa!

Huomenna poksuu taas jo 18+0!! :eek:

pippur1 ja masukki 17+6
 
Lumi-
Veriseulan tulos tulee perjantaina, ja luulen että jos se on ihan ok, niin jätän menemättä sinne lv-punktioon..Onhan siinä omat riskinsä..Kaikki on tähän mennessä ok, kai siihen vain tarvitsee luottaa..30.7 olisi eka lääkäri aika ja 8 viikon päästä rakenneultra =)

Myy-88 ja minityyppi 12+2
 
Zuh
Ruokajuttuja: Minulla ei vatsa kestä normaalistikaan mitään tulista / tosi rasvaista ruokaa ja aina vaan pahemmaksi mennään raskauden myötä. Esim. pizza on siinä ja siinä onko jo aivan liian rasvaista, saa jännätä kestääkö vatsa vai ei. Hurjilta siis kuulostaa nuo teidän "jalapenoja suoraan purkista"-tarinat :) Minä syönkin ihan tylsän terveellisesti, ei kahvia, ei limpparia, ei karkkiakaan oikeastaan enää. Korvaan kaiken sitten jäätelöllä, vaikka en sitäkään syö kuin silloin tällöin. Ei ihme että paino tippuu.

Eilen yritin tasapainottaa kalorivajetta kermajäätelöllä sekä illan donitsilla. Lopputuloksena on se, että oksensin sekä illalla että aamulla ja nyt on ihan tööt olo. Jesh..

Nukkumisesta sairaalassa: Kyllähän minä unta saan aina, missä vain, muttakun herään niin turkaisen helposti. Muutenkin vauvan kanssa varmasti pitää pomppia ylös tarpeeksi tiuhaan niin entäs kun herää vierustoverinkin jokaiseen kuorsaukseen :D Toivoni siis lepää hormoneissa, koomaunta jos saisi kolme päivää!

~Zuh & Naatti 12+5
 
Osastolla nukkumisesta Olen tosi huono nukkumaan vieraissa paikoissa ja olen todella herkkäuninen. Mulla ei tullu nukkumisesta yhtään mitään esikoisen synnyttyä. Olin valvonut yön synnytysosastolla ennen osastolle tuloa. Päivällä makaasin hereillä heräämössä tarkkailussa... ei tullu siinäkään vaiheessa nukkumisesta mitään kun päänsärkyä ei saatu pois. Samaan huoneeseen sitten osastolla kanssani sattui äiti ja vauva joka huusi pääkipua koko seuraavan yön, rauhoittui vain hetkeksi kun syötti. Olin aivan mielettömän väsynyt synnytyksestäni ja korkeasta kuumeesta johtuen... Oma vauvani oli hoidossa hoitajilla, koska en voinut sitä vielä itse hoitaa, en saanut nousta sängyssä edes istumaan. Päivällähän on sitten kaikenmaailman hössötystä yms. ettei kerkeä nukkumaan ja tämän viereisen pedin isä ei noudattanut vierailuaikoja, vaan sattui paikalle aina silloin kun vauvan olo hepotti ja minä olisin vihdoin saanut unen... Sitten kun huone parin yön päästä tyhjeni ja oma stressini loppui, alkoi maito nousta tisseihin, muttei tullut ulos... ja taas valvottiin! Perhehuonetta ei ollut mahdollista saada ruuhkan vuoksi. Ette usko kuinka onnellinen olin, kun pääsin kotiin nukkumaan, nukuin joka välissä missä pystyin. Onneksi poikakin oli hyvin nukkuvaa sorttia ja nukkui heti syntymästä lähtien kolmen tunnin pätkiä. Yrtiän seuraavalla kerralla saada perhehuoneen jos mahdollista.
 
Vielä tuosta osastolla nukkumisesta: Unohtui laittaa, että minä en edes muutaman kerran jälkeen enää heräänyt kun kävivät yöllä aina ottamassa multa verikokeen esikoista odottaessa KYS:ssä, eli ilmeisen hyvät unenlahjat sitten :LOL:
 
sixkids
Osastolla olo on aina tosi tylsää, ei mitään tekemistä, varsinkin jos osuu ei-niin sosiaalinen huonekaveri. Tai sellainen jolla käy paljon vieraita. Suurimmassa osassa sairaaloita vierailuajathan ei koske perheenjäseniä ja välillä sielä miehetkin melkein asuvat. Siinä ei ole kauhean mukava harjoitella imettämistä tai yrittää nukkua kun vieras mies istuu pienessä huoneessa melkein vieressä.

Toisaalta nuo ensimmäiset päivät uuden tulokkaan kanssa on jotenkin niin ainutlaatuisia. Kun tulee kotiin niin täällä on suurperheessä tietysti koko ajan vaikka mitä tekemistä, muutkin lapset vaativat osansa. Sairaalassa saa keskittyä vain tuohon pieneen, ruoka tulee valmiina, pyykkiä ei tarvitse pestä, voi käyttää koko päivän vaikka lehden lukuun. Eli jospa siellä jaksaisi ne muutamat päivät olla.

Ihana katsella teidän masukuvia kun mulla on jo valtava vatsa. hauska kun ihmiset kysyy koska on laskettu aika ja vastaa että vuoden vaihteessa saa muutamia ihmetteleviä katseita osakseen. Työkaverit ja asiakkaat arvasivat raskauden jo viikolla 7. taisi tämän rouvan vatsa pullahtaa jo vanhasta muistista. Tosin on painoakin tullut jo mooonta kiloa, kun alkuraskauden pahoinvointia estääkseen on pakko syödä koko ajan. Mutta kyllä ne kilot on onneksi aina imetysaikana kadonneet. Paitsi tuolla kuopuksella jota ei hänen sairautensa takia voinut imettää.
 
Ennen päikkäreitä tulin kirjaamaan neuvolakäynnin tulokset :D
Painoa oli tullut kaksi kiloa (yht 5kg), ei mikään kamala painonnousu kun lähtöpaino oli 52kg. Ja pituutta minulla kuitenkin on 171cm, eli painoindeksin mukaan alipainoa. Hemppa oli hyvä, kuten odotin. Se ei ole koskaan aiheuttanut ongelmia (nyt 137 lähtötaso 156). Verenpaine oli matala, mutta sekin on munulle normaalia (102/59).
Ja sykkeet kuului molemmista :heart: Sain lähetteen rakenneultraan, pitäs sinnekin sitten soitella jossain välissä aikaa.

Terkka kysyi myös onko sikainfuluenssa mietityttänyt. Onhan se sen verran, kun mies reissuhommia tekee, muttai hysteriaa ole aiheuttanut. Hää vain sanoi, että vaikka mies ei varsinaisesti kuulu riskiryhmään, niin hänetkin olisi hyvä rokottaa ensimmäisten joukossa, koska kotona on raskaana oleva vaimo. Eli kehoitti työterveyshuollon kautta tuohon rokotukseen pyrkimään ja vielä painottamaan tuota vaimon raskautta. Sanoi, että tänään tai huomenna oltaisiin julkaisemassa jotkin uudet ohjeet/neuvot.
Painotti, ettei paniikkiiin ole syytä. Ja kun huolehtii käsihygeniasta, niin riski on hyvin hyvin pieni. Pitäis vain muistaa/viitsiä aina kotiin tullessa pestä kädet :ashamed: muuten miellä toimii taaperollakin käsienpesu ennen syöntiä (ja jälkeen :D).

Vaikka luulisi, että tuolla meidän taaperolla on jo vastustuskykyä vaikka mihin. Nytkin näkyy siemailevan leikkiastioistaan vettä, jonka on hakenut koiran juomakiposta. *huokaus* Muutenkin nuo kaksi jakavat keskenään kaiken (mielestään) syötävkäsi kelpaavan ulkona ja sisällä.

Hipkukka ja Aatos 15+1
 
Hei taas!
Olin tammivauvoissa mukana, mutta valitettavasti jouduin kyydistä pois keskenmenon tultua raskausviikolla 8. Nyt täällä kuiteskin on jälleen ilouutisia, sillä ensimmäisestä km jälkeisestä oikeasta kierrosta näytti tärppäävän ja nyt sitten odotellaan maalisvauvaa. Onnea massun kasvatukseen kaikille!

- Miltsu
 
Ja taas POKSUU!

Vatsa kasvaa nyt kohisten. Nivusissa on tuntunut kovempia viiltoja eilen ja tänään. Alkaa jo heti aamusta kun herää ja on ihan älytön pissahätä. Ihme etten mä herää yöllä vaikka pissattaa!! Sitten aamulla kun kello soi niin ihan mahaan sattuu kun on niin hätä jo =) En sitten tiedä, liittyvätkö nivuskivut tähän vai ovatko vain niitä kohdun kiinnikkeisiin liittyviä kipuja.

Tammikuun4: Mulla on ainaskin huomattavasti enemmän ilmaa vatsassa illalla ja heti aamusta. Vaikken syö mitää erikoista. Kaikkea tää raskaus teettääkin!

Töissä jaksaa edelleen tosi hyvin, ehkä nyt vähän nuo nivuskivut ovat vauhtia hiljentäneet. Ja enää en nostele limpparikoreja kokonaisina vaan pullo kerrallaan paikasta toiseen. Muutenkin painavat hommat olen vaivihkaa jättänyt muille.

Iltamurot ja zzzzzzzzzzz.......

mamma ja Salamatkustaja 17+0
 
Tervetuloa sixkids porukkaan.

Hipkukka olithan jo ahkeroinut kivasti kastemekkoa. Tykkään neulotuista kastemekoista, mutta kun koulutus liittyy vaatteisiin, menee mulla ompeluhommiksi. Kivan kaavan löysinkin vuoden 1992 Käsityökerhon lehdestä - trendit ei vaikuta näihin malleihin, onneksi.

Miltsu Onnea vauvamasulle :heart: :heart:

Mieliteot osa2 - Polly-karkit =)

Kävin tänään Oz-babyssä ja yllätyin positiivisesti. Normaali vaatekokoni on M ja äitiysvaatteissa näköjään S :D Löysin muutaman paidan, toinen töihin ja juhlatoppi syksyn pirskeisiin joita näyttää olevan luvassa. Paljon oli vauvanvaatteitakin alessa, mutta en osaa ostaa niitä vielä. Kaikki on niin joko tyttöväreissä tai poikaväreissä. Vaunujakin uskalsin käydä kokeilemassa. Luoja että oli paljon valikoimaa! Omien vaunujen valitsemisessa menee tovi...
Lili 15+3
 
Taas on paripäivää menny ilman kirjottelua. Tosi nätti kastemekko Hipkukalla tulossa =)
Miltsulle onnea uudesta odotuksesta, paljon tarrasukkia pienelle että matkassa pysyy :heart:
Mulla mielitekona myös mansikat, niitä on tullu syötyä päivittäin. Muuten ei oikein ole mitään mikä erityisesti maistuisi. Harmittaa kun lihaan on tullut inho, kyllä siis pikku määriä menee mut hyvin pieniä. Mulla vaihtui rauta Obsidanista Maltoferin purutabletteihin ja sen mukana tuli pahoinvointi takas+ilmavaivat+mahakipu ja ummetus. Eli taidan taas siirtyä siihen Obsidaniin takas tai sit ostan sitä rautamehua.. Tänään mittasin itse Hb:n niin onneksi oli noussu ad 121, en kyllä joka päivä nyt rauraa ota kun on niin huono olla.
Töissä menee muuten ihan ok, väsyttää vaan kamalasti, missähän se virkeämpi toinen kolmannes lymyää.. =) On mulla ennen tässä vaiheessa väsy jo helpottanut, mut nyt ei, mut jospa se vielä alkaa.
Mutta nyt unten maille, Hyvää yötä mammat ja vauvat!

talvivauva+vaavi 13+5 :heart:
 

Yhteistyössä