***TAMMIVAUVAT*** Elokuussa

Moikkamoi,

neuvolakuulumisia:

Verenpaine 119/63
Paino +1,9kg (VIIMEIN lähtötasolla!!)
Hb ei mitattu
Liikkeet + :)
Sf- mitta 18cm ja
sydänäänet 130-140 välillä.

Kaikki ok siis :) En vaan ole nukkunut pariin yöhön ihan kunnolla, oltiin mökillä ja mies kuorsasi kun unohti Silencet kotiin, ja viime yönä näin koko yön painajaisia ja tyttö heräsi 06 joten ihan on kuuppa sekasin :( Ollaan myös kiukuteltu molemmat reilusti miehen kanssa, en yhtään jaksais nyt :( Onneks nyt ollaan jo tasaannuttu ja silleen et "ei jaksais nyt näin turhasta..." ...

Vauva kyllä liikkuu tosi runsaasti, nautin potkuista kamalasti
:heart: :heart: :heart:

Kissoista meidän kisuset on melkoiset pitkäpinnaisia, nyt kun tyttö tulee kovaa kyytiä perässä, siirtyvät tyynesti joka kerta toiseen paikkaan ja välillä jopa antavat hieman "silittää" ... Kovasti kyllä koitetaan joka kerta jankata että HELLÄSTI, alkaa hieman jopa jo oppia :saint: Toisinaan on ihan sikakiva seurata kun kissoilla on oma lelukori, ja tyttö menee sinne sitä kaivelemaan, niin kisut tulevat ympärille ihmettelemään ja leikkivätkin myös kun narut ja pallot lentelee :) Sen verran on vaan tuo meidän nuorimmainen kisulainen läheisyydenkipeä että varmuuden vuoksi käytettiin sellaista kissasuojaa pinniksen päällä tytön ollessa ihan pieni, mut nyt ollaan ihan kovalla linjalla laitettu tytön ovi kiinni ettei kissat pääse sinne ollenkaan, lähinnä ihan sen takia et huomattiin et tytön nenä on huomattavasti vähemmän tukossa.

MM ja Itikka 19+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja millinka:
Viikkoja on täällä nyt 20+4 kun siirsivät laskettua aikaa joka on sitten vinossa (sanoi tuolla yksityisellakin, että oikea la on edelleen se 11-12.1) eli la on nyt 7.1 toivon tosin, että siirtävät sen takaisin sinne 11/12.1 kun tiedän aika tarkkaan, ettei mies ollut viikkoa aikaisemmin kotona kun oli työmatkalla sen pari viikkoa siinä :whistle:
Eli oikeasti viikkoja on tuo 19+6 nyt. Olipa sekava sepostus B)
Sulla on tuolla ekalla sivulla la 13.1 niin muutanko sitä nyt jonnekin muualle?
Laitoin sinisen sydämmen sinne sinulle tykyttämään :heart:

Auton vaihdosta:
Minä vaihdoin oman autoni viime KYS reissulla opel zafiraan joka on rekisteröity 7 hlö niin mahdutaan sillä sitten matkustamaan koko perhe.
Sinne mahtuu vielä vaunutkin hyvin sisälle vaikka oltais koko poppoolla liikkeellä.

Niinuska05 Vesirokkoko voi tulla kahdesti ? :eek:
Minä kun olen luullut että se on vain kerran sairastettava tauti, kun neuvolassakin aina kysyneet oletko sairastanut vesirokon.

 
Moi!
Kalasta:
Lohta saa syödä KYPSÄNÄ vain kerran kahteenviikkoon. Ei siis gravilohta, kaikki mädit, sillit kielletty listeria vaaran vuoksi. Silakkaa saa syödä kohtuudella, neuvolassa sanoi että mielellään kerran kahteenviikkoon myös. Ahventa ja seitä saa syödä, mutta ei mielellään enempää kuin kaksi kertaa viikossa. Eli Olen syönyt vain lohta ja seitä varmuudella, jottei pikkuiselle tule mitään näkö-ongelmia, sekä katkarapuja pitsassa. Rapujakin kannattaa välttää!!! =)
Toivottavasti selvensi hiukan ?! :kieh: :heart: :whistle:
tammikuun4 ja meloja20+1
 
Olipas taas tullut paljon tekstiä :D

Kissoista: MEillä on kaksi hiukan alle vuoden ikäistä leikattua poikakisua. Jostain syystä kumpikaan ei oikeinä välitä musta...ohi mennessään saattavat puskea tai hieraista jalkaa, mutta sylissä ei kumpikaan viihdy. Miehen syliin sitten menevät vuorotellen nukkumaan ja paijattavaksi. Tuo 3,5 vuotias poitsu kovasti on kissojen perään,mutta kisut ei vielä oikein välitä. Eivät raavi tai pure, mutta mielummin lähtevät muualle, jos jätkä riehaantuu. Saas nähdä mitä tuumivat tulokkaasta :D

Hankinnoista Varmaan pitäisi pian ne vaunut tilata, kun kävin viimeks kattomassa, niin alkoi värit olla vähenemään päin. Onneksi mun kahta suosikkiväriä oli vielä. Muiden kanssa ei oo kiirettä... Vaatteita tosiaan kattelen enemmän sitte, kun äitiyspakkaus on tullut.

(.) Huomenna on taas sitte neuvola ja lääkäri. Katotaan jatkuuko sairausloma ja ennenkaikkea pääsenkö äitipolille. Liikkeitä onneks tuntuu jo päivittäin...aikalailla tarkkaan ilta kymmeneltä alkaa tömistely :heart: Väysymys ei ota laantuakseen...pitää pyytää tarkistamaan tuo hemppa, jos on vieläkin laskenut. Onneks ruoka on alkanut jo maistua ihan eri tavalla ja äitin luona vaaka näytti, että olis jo ihan hiukan painoa tullut :D

J.t ja Pampu 18+0 POKS :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Enie:
Alkuperäinen kirjoittaja millinka:
Viikkoja on täällä nyt 20+4 kun siirsivät laskettua aikaa joka on sitten vinossa (sanoi tuolla yksityisellakin, että oikea la on edelleen se 11-12.1) eli la on nyt 7.1 toivon tosin, että siirtävät sen takaisin sinne 11/12.1 kun tiedän aika tarkkaan, ettei mies ollut viikkoa aikaisemmin kotona kun oli työmatkalla sen pari viikkoa siinä :whistle:
Eli oikeasti viikkoja on tuo 19+6 nyt. Olipa sekava sepostus B)
Sulla on tuolla ekalla sivulla la 13.1 niin muutanko sitä nyt jonnekin muualle?
Laitoin sinisen sydämmen sinne sinulle tykyttämään :heart:

Auton vaihdosta:
Minä vaihdoin oman autoni viime KYS reissulla opel zafiraan joka on rekisteröity 7 hlö niin mahdutaan sillä sitten matkustamaan koko perhe.
Sinne mahtuu vielä vaunutkin hyvin sisälle vaikka oltais koko poppoolla liikkeellä.

Niinuska05 Vesirokkoko voi tulla kahdesti ? :eek:
Minä kun olen luullut että se on vain kerran sairastettava tauti, kun neuvolassakin aina kysyneet oletko sairastanut vesirokon.

[/quote

tuosta vesirokosta sen verran että ihminen ei sairasta vesirokkoa kuin yhdesti. Vesirokko on virus-tauti. Virus jää elämään elimistöön kuten muutkin herpesvirukset-> voi siis ilmetä vyöruusuna jälkeen päin mutta ei vesirokkona.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00550

tuossa vielä lisätietoa mm vastasyntyneen vesirokosta..

:)
 
Kaloista Minusta kaloja voi syödä huoletta muutaman kerran viikossa, kun ei aina syö samaa kalaa esim. haukea tai silakoita. Olisko järvikalat olleet se huonompi vaihtoehto. Tällaisen ohjeen olen saanut joskus neuvolasta. Ei minulla ainakaan ole syytä vähentää kalan syöntiä, voisin ennemmin lisätä.

Autoa ollaan kovasti etsitty, mutta en tiedä minkälainen auto tällaiselle laumalle olisi hyvä. Mukaan täytyy tietysti mahtua kaksostenrattaa ja koira(joka on lehmän kokoinen) On sitten niin vaikeaa.

Vesirokko voi tulla uudelleen, jos sen on sairastanut tosi lievästi. Sekä jossain poikkeus tilanteessa kuten meidän tytöllä jolla on ollut niin kovia hoitoja ettei verestä löytynyt yhtään vasta-ainetta. Vesirokon on kyllä sairastanut aikanaan tosi rajuna.

Omaa (.)..... olo on aikast hyvä. :headwall: pitää ihan koputtaa puuta. Viikonloppuna kävin lasten kanssa pariin otteeseen luistelemassa, eikä mitään kipuja tullut. Päätäkin on särkenyt vähemmän. Väsymys kyllä vieläkin iskee ihan yllättäen ja se on tosi raju. Ei sitten jaksa mitään. Supistuksia tulee vähän, mutta ne ei ole niin kipeitä, kuin muutama viikko sitten. Potkuja tuntuu kivasti ja niitä tulee todella ylös. Nyt maha kasvaa todella vauhdilla, mutta niinhän sen kuuluukin.
Huomenna meillä on rakenneultra ja jännittää aikalailla.

Zaara ja Aarre & Lahja 20+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Niinuska05:
Nyt iski esikolle vesirokko :( Onneks itse olen sairastellut sen kahdesti muksuna.. Silti kohta soitan neuvolaan varmuudeksi :D

Niinuska05+Hipsu 18+3
tosiaan kirjoittelinki tuonne ettei vesirokkoa voi sairastaa kahdesti :) Mä jouduin myös soittamaan nla:n ja kysymään samaisesta asiasta kun ystävän lapsilla oli vesirokkoa ja olin menossa niitä hoitamaan että onko mitään vaaraa.. Terveydenhoitaja oli sitä mieltä että vaikka ois itse sairastanut niin kannattaa olla erittäin varovainen varsinki rakkulavaiheessa.. mut sit tuttu lääkäri sanoi jälkeen päin minulle että alkuraskaudessa kannattaa olla varovainen mutta tässä vaiheessa ei niinkään. muistaa vaan käsihygienian. :)
 
Auton vaihdosta meillä se on vielä eessä,mut voipi olla ettei sopivaa kohalle satu,ku miehellä on jo valmiiks tietyt merkit mitä ei missää nimes hommata ja sit ku farmari varmaan hommataa ni toyota oli meille viimeks ainaki pettymys ku ei ne kärryt mennykää sinne ihan helposti ku oli niin p..kan mallinen se paksi :eek: saapi sit nähä mihin päädytään :whistle:

Onpahan ollu taas tänään niin turha päivä,mitään en oo saanu aikaseks tai no oon mä yhen kaverin kans parantanu maailmaa :LOL: eipä vaan tainnu paljo auttaa :(
mut jos nyt hakis kupin kahvii jos siitä vaik piristyis

piiuli ja toukka 17+4

Nii ja Millinka tuuhan kertoo mitä ne siellä Koksissa näki :heart: mulla kun se meno sinne kolmen viikon päästä
 
Alkuperäinen kirjoittaja imppuli-:
Alkuperäinen kirjoittaja Niinuska05:
Nyt iski esikolle vesirokko :( Onneks itse olen sairastellut sen kahdesti muksuna.. Silti kohta soitan neuvolaan varmuudeksi :D

Niinuska05+Hipsu 18+3
tosiaan kirjoittelinki tuonne ettei vesirokkoa voi sairastaa kahdesti :) Mä jouduin myös soittamaan nla:n ja kysymään samaisesta asiasta kun ystävän lapsilla oli vesirokkoa ja olin menossa niitä hoitamaan että onko mitään vaaraa.. Terveydenhoitaja oli sitä mieltä että vaikka ois itse sairastanut niin kannattaa olla erittäin varovainen varsinki rakkulavaiheessa.. mut sit tuttu lääkäri sanoi jälkeen päin minulle että alkuraskaudessa kannattaa olla varovainen mutta tässä vaiheessa ei niinkään. muistaa vaan käsihygienian. :)
Meillä oli lapsilla alkuraskauden aikaan vesirokko eikä käsketty mitään varoa. Se tarttuu niin ärhäkästi, ettei kyllä käsienpesu taida auttaa. Meillä yksi lapsista sai estolääkkeet ja rokotteet eikä onneksi sairastunut, vaikka muilla rokko olikin. Kannattaa siis pyytää, että mitataan vasta-aineet verestä, jos epäilyttää ettei ole sairastanut. Estolääkkeet aloitetaan viikko siitä, kun on vesirokolle altistunut.


























 
Zaara: Löysin helistimen sivuilta tuollaisen:
Raskaana olevien äitien tulisi siis kiinnittää huomiota kalalajeihin, sillä kalan ravintoaineet näyttävät nostavan sikiön oppimiskykyä, mutta kalan sisältämä elohopea taas laskevan sitä. Ravitsemuksellisesti hyviä kaloja tähän tarkoitukseen ovat kotimaiset avomeren kalat sekä kirjolohi, siika ja silakka. Näissä kaloissa on korkea määrä tyydyttämättömiä rasvahappoja, mutta vähäinen määrä elohopeaa. Suuret määrät elohopeaa sisältäviä kaloja ovat sisävesien kookkaat petokalat sekä tuontikalat kuten miekkakala ja hai. Raskaana oleville ja imettäville ei suositella syötäväksi ollenkaan haukea.
HAUKEA EN KYLLÄ USKALTAISI SYÖDÄ!!! :whistle: :x


neuvolasta saadussa vau-kirjasessa lukee kalasta seuraavaa:
KALA- JA ÄYRIÄISET:
VÄLTÄ:
-haukea
-Itämeren isot silakat (yli 17 cm) tai lohi. Voi syödä 1-2 krt kuussa. sisävesien iso ahven, kuha ja made. Runsas yksipuolinen käyttö ei ole suositeltavaa.
-Tyhjiöpakatut graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalavalmisteet, mäti ja pateet. Käyttöä ei suositella kuumentamattomana..
 
Menee se kalan syönti vaikeaksi. Saaristolaisena sanoisin, että meidän äiti on luultavasti syönyt liikaa kalaa, jos minua katsoo. :LOL:
Uskallan kuitenkin syödä sen mitä tähänkin asti. Meillä ei syödä, kuin kerran viikossa kalaa ja silloinkin lajia vaihtaen. Pitää muistaa tuo hauki, ettei sitä sitten intoudu paljoa syömään. En siitä nyt niin tykkääkkään. Omega3 olisi hyvä syödä purkista, että vauvojen aivot saisivat hyviä rasvahappoja. Meidän äiti ei ole vissiin syönyt niitäkään...... :LOL:

 
Zaara :LOL:
kaikki sukulaiset, kuten äiti ja tädit ihmetelleet nykypäivän kalasuosituksia, mutta kai niissä jotain yli huolenpitoa on!? Mä tykkään syödä kans kalaa.. Että kesä ollut hirveä kun ei sais syödä sillejä ym.. :$
Mut kai se tästä!! :heart:
 
No onneksi itsellä on ollut vesirokko joskus 1v ikäisenä ja tosi voimakkaana. kuulemman aikuis-iällä sairastaessa ihan hirveä tauti!

uskaltaakohan katkarapuja syödä sit ollenkaan?

Jännittää, meillä on keskiviikkona rakenneultra :D
Miten kauan muuten menee että saa äitiyspakkauksen? seuraavalla neuvola käynnillä saan kuulemman ne laput..

imppuli ja toukka 20+1
 
oho, enpä olekaan kuullut että vesirokko voi tulla uudestaanki! ite oon kyllä sen lapsena sairastanu ja esikoiselle ollaan otettu se rokote (mutta voihan se siitä huolimatta tulla, lievempänä).
Kalasta, lohta meillä popsitaan aika ahkerasti, joko kaupasta tai itse kalastettua. Esikoinen on kova syömään kalaa niin tulee usein laitettua =)
Autoista, itellläki mietityttää mahdutaanko enää normi henkilöautoon, kakkosautona meillä kyllä on farmari volvo joka on aikas tilava mutta vanha... Omasta autostani (siitä "ykkösautosta") en raskis luopua, oon siihen kovin tykästyny. Kylläki seki on senverran tilava, varsinki sisätiloilta, että pesee esim. uudemmat farmarimallit mennen tullen. Ainut että vaunut pitää luultavasti purkaa jos niitä haluaa kuskata. Mutta niin oli esikoisenki kohdalla eikä se suurempi operaatio omasta mielestä ollu.

- Katti + Paavo 19+3
 
zaara Niinhän se on että nykyisin ei kohta saisi raskaana ollessa hengittääkkään kun kaikki kielletään. Itse kun en sitä kalaakaan syö niin tuossakaan ole "ongelmaa", mutta muitakaan mitään näitä kieltoja en pahemmin ole noteerannut.
Just niin kuin kirjoitit että äitisikin on varmaan kalaa syönyt odotusaikana rajoituksetta, niin näinhän se on. Maalaisjärki on paras järki.

Minä kävin hakemassa just työkaverilta pikkuisille syöttötuolit jemmaan, kun hänen pojallaan on kaksoset ja sitä kautta sain edullisesti ne :heart:
Tripp Trappejahan ensin mieluilin mutta on ne niin hunajaisen hintaiset että ei kyllä kahta raski ostaa mutta nuo on vähän sen tyylliset...,oliko kaddo vai mikä merkki. Aika hintavat uutena nekin.
Kyllä usein on tullut mieleen että miksi ei monikko perheen hankintoja tueta tosiaan millään tapaa, mutta toisaalta oma on valinta hommata vauvoja ja silloin on tämäkin mahdollisuus olemassa että voi tulla tuplatkin luomuna :heart: :heart:
 
Millinka: Meillä kävi niin, että olin kp 13 ultrassa jossa oli munasolu kiinni, mutta irtoamassa, lääkäri arveli irtoavan kp14-15.. ja varhaisultrassa kun viikkoja oli 6+6 (ja munasolun irtoaminen tapahtui juuri "oppikirjojen" mukaan kp 14 tai 15) sikiö vastasi viikkoja 7+3.. ja naureskelinkin sitten lääkärille että aikas jännä, että noin on isoksi kasvanut jos kerran munasolun irtoaminenkin "tarkkuudella" tiedetään.. Lääkäri vastasi vain, ettei se ole niin yksinkertaista :LOL:
Ekassa ultrassa kun viikkoja piti olla 11+4 niin sikiö vastasikin kokoa 12+4.. eli laskettuaika siirtyi viikolla. Ja meillä kans on "mustaa valkoisella" koska munasolu on ollut kiinni, mut tyyppi tuolla masussa on vaan päättänyt kasvaa nopeammin mitä "oppikirjat" määrittelee..
Tämä vaan omana kokemuksena, kun kirjoitit ettei mies ollut sillon kotona, mitä viikot vastaa tällä hetkellä.. :)

Täällä väsymys ja ajoittainen päänsärky jatkuu.. plaah! Täytyis vähän skarpata ku huomenna pitäs lähteä Ikeaan shoppailemaan ;)

17+2
 
Heipsan! Noista kaloista, mulle neuvolassa sanottiin et silliä voi maistella, ja ne graavit ym on tyhjiöpakattuina kiellettyä, muuten voi syödä silloin tällöin. Kai ne ohjeetkin sit vaihtelee? Meillä ultra takana, saatiin poikaveikkaus =) . Muutenkin kaikki oli ok, paitsi et kahta juttua se ei saanu mitattua (sydämestä ja aivoista tms) kun kaveri oli jotenkin hassusti siellä, mut päästään parin vkon päästä sit uudestaan ultraan. Liikkeet tuntuu tosi vahvoille, ihanaa :heart:
 
Kestovaipoista mää oon käyttänyt kestoja jo jonkun vuoden. Voin neuvoa ihan y-viestillä, jos tässä ketjussa ei ole montaa kiinnostunutta, niin ei koko ketju tukkeudu, tai sitten tässä.
Perusajatus on, että on imevä vaippa ("sisävaippa") (muotoon ommeltu sisävaippa, joko koottain nb/s/m/l tai yhdenkoon vaippa, kuten Cuddle Buns (muitakin merkkejä on) Imevä osa voi olla myös harso taiteltuna (ohjeita löytyy netista, voin laittaa linkkejäkin myöhemmin, nyt jumii netti, niin en jaksa etsiä)

Sisävaipan päälle tulee kuorivaippa. Se voi olla villahousut (myös harson päälle, harso kannattaa kiinnittää "näpsyllä") tai pul-kankaasta tehty kuori tai vaikkapa fleeceä.

On myös taskuvaippoja, joissa päälikangas on pul-kangasta (polyuretaanilaminoitu kangas) ja ihoa vasten on esim. kuivaliina neulos tai bambu. ja väliin sujautetaan tarvittava määrä täytettä (käytän usein harsoa). Ihan pienellä vaivalla taskuvaipat saattavat falskata reisitä.

Puolison reissaamisesta Mu miehellä on liikkuva työ. Yleensä se on tässä 100-150km säteellä, mutta saattaa joutua kauemmaksikin. Nyt on ollut viime ja tän viikon reissussa.
Ja tuossa "lähellä" ollessaankin miehellä helposti venyy päivät pitkiksi. Tästä on paljon väännetty kättä vuosien varrella, ja mies on kyllä kovasti koittanut lyhentää päiviään ja välttää reissuja -aina se vain ei ole mahdollista. Ulkomaan komennuksella mies ei sentään ole, mun hermot ei enää sitä kestäis täällä korvessa 3:n pienen lapsen ja eläinlauman kanssa. -nytkin on rankkaa, etenkin talvisin |O

Viime raskaudessa tarjoutui ihan naapurit hoitamaan lapsia, jos äkkilähtö tulee. Samoin olin varautunut menemään esim. taksilla ouluun, jossa mun vanhemmat asuu, ja jättämään lapset sinne.Tai jos mies olisi ollut kauempana reissussa, varmaan olisin pyytänyt anopin tänne avuksi.
Samoja suunnitelmia täytynee tässäkin raskaudessa käyttää, sinne asti en ole kyllä vielä suunnitellut...
 

Yhteistyössä