***TAMMIVAUVAT*** Elokuussa

Petite :hug:

Minäkin epäilen vetistä hulahdusta valkovuodoksi. Mulla on sama vaiva, jokaraskaudessa ollut. Joudun käyttämään koko ajan pikkuhousun suojaa, ja sitten hautuu alapää ihan verille. (ei iho kestä kauaa noita kertakäyttösuojia.) olenkin käyttänyt jo kauan kestopikkuhousunsuojaa. Se on helppo vaihtaa, eikä poikkea pikkuhousuista tunnultaan, paitsi imee hieman tietysti. Mutta alapää tykkää. Noitahan saa kestovaippoja myyvistä kaupoista (ovat kyllä aika arvokkaita mielestäni) mutta niitä on helppo tehdä itsekin!
ompelutaitoinen voi siis ostaa vaikkapa vain yhden malliksi, ja ommella loput itse.

mimonmami Minäkin sain kahden tytön jälkeen pojan, ja tuntui, että miten tämän kanssa osaa olla. Enhän tiedä mitään pienten poikien jutuista! Nyt tuntuu aivan luontevalta, että meillä on poika. Ei pieni poika ole sen erilaisempi, kuin pieni tyttökään. PAITSI vaippaa vaihtaessa kannattaa pitää pippeli peitettynä, ellei halua saada pissasuihkua naamalleen... :D

Ikäeroista kysyttiin kanssa. Meillä on 9/05 ja 11/06 syntyneet tytöt ja 6/08 syntynyt poika. ikäerot siis 1v2kk ja 1v6kk Nyt tulee ikäeroa 1v7kk.
Kyllähän se aiak hulinaa on, kun on monta pientä, mutta äkkiä siihen tottuu. Ja lapsista on mahtavasti seuraa toisistaan. Pahaa mustasukkaisuutta meillä ei ole ollut.

Tästä raskaudesta ei ole kerrottu vielä sukulaisille. Pari kaveria tietää. Syynä on ihan se, että edellisistä lapsista ollaan saatu niin paljon paskaa niskaan. Ihan juttuja, kuinka tulee liian pieni ikäero, että olisi pitänyt tehdä abortti jne. Ei sellaista halua kuulla, joten parempi olla hiljaa vaan. :(

Tuplavaunuista On ollut puhetta myös. Meillä on Oran tuplat. Aikapaljon vastasi Hipkukan kriteereitä. Niissä on paksu, topattu jalkapeite ja kuomu. Kuomussa on hyttysverkko. Selkänojat ja jalkatuet on erikseen säädettävät. Istuinosan voi kääntää kumminpäin vain (tai ainakin olen kääntänyt) heittoaisaa ei kyllä ole. Pyörät on suuret ilmakumipyörät, kulkevat hyvin hangessa, hiekassa, loskassa ja sohjossa.
Se hyttysverkkokin on "kurkistusluukussa" joka on reilunkokoinen.
Vaunut ovat tuplat kapeimmasta päästä, mutta sisämitat on mielestäni riittävät.

Miinusta on oikeastaan vain aika raivostuttava säätömekanismi selkänojissa, eli sellainen "ruuvattava" juttu, Toisaalta se on hyvä, kun on portaaton, mutta hieman rasittava se kyllä on. Se aisan korkeuden säätönappi jäi myös jumiin yhteen aikaan, mutta sain sen nostettua ruuvimeisselillä/saksilla ottamalla niillä nupista kiinni. Nyt on toiminut ihan hyvin. Varmaano lisi mennyt johonkin takuuseenkin, mutten tuon takia viitsinyt alkaa vaunuja lähettelemään.

Meillä valinnan ratkaisi vaunujen leveys -siis kapeus- sekä renkaat. Kyllä olen ihan tyytyväinen ollut noihin. aika painavathan ne on, ja isot taitettunakin, eli vaatii ison takakontin autoon, ja on painavat nostaa, mutta saan ne kyllä nostettua. (oisko 16kg, eli ei mahdottomia, mutta on sen verta leveät. Sain kyllä ihan raskaana ollessakin ne kyytiin. olen 165cm pitkä, lyhyemmälle tuo nosto voi olla hankalaa, eli kannattaa kokeilla.)

Jaa, hoksasin nyt, että tahdoit pyörivät etupyörät... no, jätän ton sepustuksen kuitenkin tuohon, jos jotakuta muuta kiinnostaa lukea.

Trikookantoliina Ei ole suorakaide sinänsä, vaan päät ovat kapeammat kuin keskikohta. Mulla on kaislakehdon liina, ja oli muistaakseni 40? tai hieman yli. Jos liinan aiko otehdä itse, joutuu kuitenkin ostamaan trikoota metritolkulla, ja sitten jää leveydestä yli (ellei tee kahta liinaa) joten voi tulla halvemmaksi ostaa suoraan valmis liina.
Tuo kantoliina oli kyllä ihan ehdoton tosi itkuisella kuopuksella. Mulla oli vauva aina liinassa, ja heiluin kuin heinämeis, otin tanssiaskeleita ja ketkuttelin, että vauva nukahti. Samalla sain ruuan laitettua ym. Ei muuten ois tullut mistään mitään, niin vaativa vauva miellä oli tää nuorimmainen. Oli kyllä vatsavaivoja ym. syynä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Huiskahäntä:
Jaa, hoksasin nyt, että tahdoit pyörivät etupyörät... no, jätän ton sepustuksen kuitenkin tuohon, jos jotakuta muuta kiinnostaa lukea.
Sellaiset vaunut kuin haluisin ei taida olla olemassakaan :D Miun on jostain vaatimuksesta tingittävä... Oran vaunuista oon kuulluu pelkkää hyvää ja kyllä ne minua miellytti, kun liikkeessä katselin. Mutta kun uudestaan mentiin katsomaan, niin olivat liikkeestä loppuneet ja lisää luvattiin joskus... Tuo säätömekanismi on uusissa erilainen, siksikin haluaisin vielä nähdä tuon uuden mallin. Jos olisi toimivampi systeemi.

On tässä vielä onneksi muutama kuukausi aikaa ennenkuin on pakko jotkin hankkia.
 
Hellurei! :wave:

Tuosta sikaflunssasta, meillä oli töissä asiasta infotilaisuus alkuviikosta, meilläkään ei raskaana olevat saa sikainfluenssapotilaita hoitaa joka tarkoittaa sitä että jos homma tosiaan räjähtää käsiin, jää raskaana olevat erityisäitiyspäivärahalle. Niissä maissa joissa sikaflunssaa on ollu jo enemmän on huomattu että tauti on vaarallinen raskaana oleville, lähinnä rajujen jälkitautien vuoksi. Kuolleisuus on siis raskaana olevilla suurempi. Jos raskaana oleva saa flunssa oireita pitäis ottaa yhteyttä lääkäriin sen takia että jos lääkäri katsoo taudin olevan sikainfluenssaa, pitäis se Tamiflu-lääkitys aloittaa 48h sisällä, niin se tehoaa parhaiten. Suurin osa tällä hetkellä Suomessa olevista flussatapauksista on kyllä ihan tavallista flunsaa mutta eipä sitä kukaan tiedä millon asianlaita muuttuu... :/
En mä jaksa asialla sen kummemmin stressata, tiettyä maalaisjärkeä käyttäen pärjää varmasti...

Valkovuodosta, mulla kans holahtelee välilllä tosi rasittavasti, housuja saa vaihtaa monta kertaa päivässä :ashamed: Esikoista odottaessa tippas loppuvaiheessa kyllä lapsivettäkin mutta se oli ihan eri juttu.

Liikkeistä, esikoinen oli samanlainen ilta- ja yökukkuja kun tämä masussa myllääjä! :D Iltaisin sohvalla istuessa tai sängyssä maatessa alkaa sellaset jorailut että, osa tuntuu jo ulospäin käteenki! :heart:

Jaaha, vielä olis 2 yövuoroa ja sitte viikko LOMAA! B)

[/i]Katti + Paavo 19+0 POKS!!! :heart:

 
Tulin vain pikaisesti piipahtaa täältä flunssan kourista.. :(
Niin oliko sitä mitään nenäsumutetta mitä sais käyttää raskauden aikaan? Minullakin oli kolmea eri merkkiä kotona mut kaikissa oli kielto. Ja juurikin sen takia kun nuo supistaa verisuonia..
Kuumetta ei oo. Nenä vaan tukossa koko ajan ja kirkas vesi valuu kuitenkin. Todella tukkoinen olo! |O
 
Alkuperäinen kirjoittaja Röllimuori:
Tulin vain pikaisesti piipahtaa täältä flunssan kourista.. :(
Niin oliko sitä mitään nenäsumutetta mitä sais käyttää raskauden aikaan? Minullakin oli kolmea eri merkkiä kotona mut kaikissa oli kielto. Ja juurikin sen takia kun nuo supistaa verisuonia..
Kuumetta ei oo. Nenä vaan tukossa koko ajan ja kirkas vesi valuu kuitenkin. Todella tukkoinen olo! |O
Sama täällä :snotty: |O
 
Lili78 Elikkäs tää mun kantoliina on 70 cm leveä ja hurjat 5,8 m pitkä. Eikä ole nuissa päissä mitään kavennuksia. Ne vois muuten olla ihan kätevät solmimisen kannalta. Ostin nuin pitkän liinan varmuuden vuoksi ja ajattelin, että tarvittaessa sitä n helpompi lyhentää kuin jatkaa... no, en oo lyhentäny, mutten välttämättä näin pitkääkään ois tarvinnu. En ole hirveesti käyttäny liinaa. Ihan pienenäkään poika ei halunnut olla sellaisessa vauva asennossa siinä. Muutaman kerran koitin tehdä kotitöitä tämän kans, mutta koin helpommaksi pitää poikaa sittenkin siinä sitterissä... isompana ei oikein viihtyny naama minuunpäin vaan piti olla kasvot menosuuntaan. Koen jotenkin isotöiseksi sitoa liinaa ja nostella poikaa siitä pois ja takaisin. Mutta kyllä liina maksoi itsensä takaisin muutamana päivänä, kun poika huusi vatsavaivojaan, eikä rauhoittunut missään muualla, kuin liinassa äidin rintaa vasten!! Ja siihen sitten nukahtikin. Tästä syystä en myy vielä liinaani pois, eihän sitä tiedä miten seuraavaa pitää hyssytellä... Ja huomattavasti kevyempää ja helpompaa hyssytellä liinassa, kuin käsillä pidellen.

Nenäsumutteista Käytin vahingossa ensimmäisen raskauden aikana nasolinia... en oikeesti hoksanu, ettei saanu käyttää. Sitten sen huomattuani ostin sarvikuonon, millä voi huuhdella röörit useaan kertaan päivässä. Se on helpottanu ainaki mulla, ei ole menny flunssa korviin vaikkei saa duactia käyttää. Nyt sitten yöksi pistin vielä sipulia ja valkosipulia pilkottuna jalkopäähän (hason sisään) ja voi olla, että se vähän helpotaa oloa... Muistelen hämärästi, että olisin saanut sitten loppuraskaudesta käyttää neuvolan luvalla nasolinia, muistankohan ihan väärin... Kannattaa vamaan kysästä omasta neuvolasta.

Tämä flunssa teki nyt mun naamalle taas sen, että koko nenänpää märkii taas!! :snotty: mulla iskee joka ikinen kerta nenään herpes, kun on flunssa... sitten se leviää silmään ja kaulassa rauhaset turpoaa. Ei kiva ollenkaan. Puolet naamasta kipeenä. Tosi hankala yrittää pitää huitovan pojan kädetkin erossa kärsästä... Nyt peitin sitten kahdella compeed-laastarilla rakkulat, muttei ne siltikään peittyny kunnolla. :kieh: Ollaan sitten ihan turpiin saaneen näkösiä taas viikko... Lysiini on mulla auttanu tähän, muttakun en tiedä mitä se oikeesti on, niin en uskalla syödä sitä raskausaikana...

Tica & Kääryle 19+4
 
hei keittosuola tippoja saa suihkeena, sitä mä käytin viime flunssassa. Ja sitä saa käyttää.

Joku puhui Carenan tuplista. Me just ostettiin ne ja meidän mielestä kyl vaikuttaa erittäin hyvältä ostokselta :)
 
:heart:
Pikainen tervehdys! Tervetuloa uusille =)
Täällä liikkeet ovat nyt viikon tuntuneet selvästi käteen, mies ja lapsetkin siis jo tunteneet ne. Moni on saanu jo tulokkaan sukupuolen selville, ihanaa. Itsellä pitää vielä odottaa lähes 4 viikkoa, harmittaa.. Massu on jo melkoinen pallo, välillä ihan ahistaa kun on hankala olla jossain tietyssä asennossa, mutta onhan tämä ihana kun kasvaa ja näkyy. Tosin kasvan kyllä ympäri kroppaa mikä ei ole yhtään niin ihanaa.

Mutta nyt unten maille.

Hyvää viikonloppua kaikille tasapuolisesti!

talvivauva ja vaavi 18+0 POKS!!!! :heart:
 
Tica ja Pinguli: kiitos vinkeistä! Huomenna on kyllä pakko käydä apteekissa hakee jotain helpotusta. mä en oo tiennytkään että noita keittosuolatippoja saa suihkeena.. Moni on puhunut tuosta sarvikuonosta ja kehunut sitä mut mä en tajua miten se toimii kun en ole ikinä mosta kapistusta nähnyt :D kai se kun sen näkee niin tajuaa.. Blondi mikä blondi!! :D ja ihan aito sellanen olenki niin yrittäkää ymmärtää! :D
 
Iiks iiks taas kauheesti tullu tekstiä! :heart:

Uusille tervetuloa! :flower:

iiris-: Arggggggh, mikä pomo sulla :headwall:

Meille tuli töihin tiedote, että sikainfluenssasta ei tarvita lääkärintodistusta. Joskin jos paha kuume nousee, niin kai se kuitenkin siinä vaiheessa on käytävä tohtorin puolella kääntymässä kun on riskiryhmäläinen. Hyvä kuitenkin, ettei pienestä lenssusta tarvi lennähtää hakemaan saikkutodistusta (mä olen ihan varma, että saan possulenssun, mulle tulee aina kaikki syysepidemiat!)

Huomasin just, että olen saavuttanut nyt lähtöpainoni. Tästä on hyvä alkaa kerryttämään "plussaa" sitten loppuvuosi :kieh:

Heti kun sain tyttöveikkauksen, sorruin ostamaan "vähän" vaaleanpunaista ja röyhelöä, olen toivoton! :D

Ihanaa viikonloppua kaikille! :flower:

Pinkgreen ja tilleri 20+5
 
Röllimuori Vähän opettelua se sarvikuono vaatii, siinä on onneksi hyvät ohjeet mukana. Mustakin tuntui ennenkuin sitä kokeilin, että vesihän menee varmasti henkeen... no ei menny. Jopa tämäkin blondi oppi sen... :D
 
Huomenta!

Tervetuloa kaikille uusille! :wave:

Nyt alkaa jo jännittää ensi viikon ultra :D TAAS tulee kauheat mielikuvat itselle, että entä jos kaikki ei olekaan hyvin jne. mutta koitan pitää nyt nuo mielikuvat kurissa ja uskoa, että kaikki on hyvin! Liikkeitä olen koittanut kuulostella ja välillä olen jotakin muljahduksia tuntenut, mutta yhtään mitään varmaa en osaa sanoa että onko ne liikkeitä vai jotain muuta :/ Menisipä muutama viikko nopeasti, niin alkaisi ne liikkeet tuntemaan kunnolla =)

Onko kenelläkään muulla nukkumisen kanssa ongelmia? Itse herään nyt melkein joka yö, kun on mentävä vessaan enkä saakkaan sitten enää unta :/


Lumi ja Lilliputti 20+5
 
Petitelle voimahali :hug: :hug: :hug:

Mä en jaksanut ihan kaikkea lukea. Täällä kolmatta päivää saikulla :( kävin keskiviikkona lääkärissä, kun nousi kova kuume, nuha, kurkku kipu... Automaattisesti ohjattiin suljetulle influenssa-puolelle, jossa sairaanhoitaja ja lääkäri ottaa tarvittaessa vastaan. Tamiflut mulle määrättiin vaikkei minkään sortin varmuutta kuitenkaan ole, että tää olis sikaflunssaa, mutta siittä lähdetään sanoi lääkäri. Varsinkin, kun mulla on ollut altistus sikaflunssapotilaaseen :( se mua lähinnä hirvittää, jos syön noita lääkkeitä ns. turhaan, mutta lääkäri kyllä vakuutti, että se on pienempi paha, kuin sairastaa tauti lääkkeittä. Sairasloma jatkuu vielä ensi viikon loppuun asti ja siitäkin kirjoitetaan vielä lisää, jollei olo tunnu 100% terveeltä :/

Ananaskirsikka+Mini 22+6
 
meillä esikoisen päivähokodilla sikainfluenssan tartunta ohjeita info taululla, tehostavat sielläkin käsien pesuun et kun vie lapsen nii suoraan käsien pesulle ja sit kun kotia tullaa nii sama homma. En sillee pelkää sika nuhaa mutta onhan se paha tauti jos se sattuu iskee näin raskaana ollessa. toivotaan ettei kukaan meistä raskaana olevista sitä saa..

paljonko se 4d ultra maksaa?? onko teillä ollu rv17-18 menkkamaisii kipuja mulla muutamana yönä ja aamuna.. eihän ne voi olla jo jotain supisteluja ku tuntuvat aika kovilta kivuilta muttei maha kylläkää kovetu
 
Meillä 4D ultra oli reilun 200 euroa.(taisi se dvd maksaa siitä sen 100 euroa) Tarkasti en nyt muista kun mies maksoi kiltisti. :) Kela korvaa siitä jälkeenpäin vähän. Olihan se hurjan kallista, mutta myös sen arvoista. :heart:
 
Ihana auringonpaiste!! =) Jospa sitä lähtis pihalle kuopuksen herättyä päikkäreiltä. Aamupäivämeni siivoillessa ja pyykkiä pestessä.

Sikainfluenssasta: Meillä töissä ollut nyt voimassa kättelykielto, en tiedä hyödyttääkö mitään...Käsidesiä kuluu. Meillä myös ohjeistus, että heti flunssan oireiden tultua pitäisi ottaa yhteys työterveyteen juuri tuon lääkityksen aloittamiseksi ajoissa. Raskaana olevilla kai enemmän komplikaatioita (mm. keuhkokuume). Täällä käsittääkseni riskiryhmiin kuuluvat testataan, muita ilmeisesti ei. Itsellä pari viikkoa sitten oli kuumeinen flunssa, mutta en lääkäriin ottanut yhteyttä... :ashamed: Lapsilla oli juuri ollut tavisnuha ilman kuumetta joten ajattelin itselläni olevan samaa. Ja kun alusta asti nenä vuoti reilusti eikä yskää ollut niin oletin olevan tavallista flunssaa...

Nimigeneraattoria täälläkin kokeiltu ja meille tuli koko perheen nimistä Sohvi Josefiina ja Osmo Veeti. Tytön nimi mieluisempi kuin pojan. :LOL:

Perhevalmennuksesta: Täällä valmennukset alkaa noin 25 viikolla ja nykyään jatkuvat myös synnytyksen jälkeen (muistaakseni vielä 3 tapaamista vauvojen synnyttyä). Itse en esikoista odottaessani päässyt osallistumaan valmennuksiin. Nyt olen ollut itse mukana vetäjän roolissa (vedän jumpparin osuuden ennen synnytystä ja olen mukana ensimmäisellä kerralla synnytyksen jälkeen ohjaamassa vauvan käsittelyä ja ergonomia- asioita).

Oma olo on vaihteleva. Muuten ihan hyvä olo, mutta ajoittain, lähinnä iltapäivisin ja iltaisin kovat liitoskivut vaivaavat. Väsymystä on edelleen, mutta johtuu huonosti nukutuista öistä...Maha on nyt oikeasti pullahtanut, en muista että aiemmista olisi vielä näillä viikoilla ollut näin iso. Liikkeitä tuntuu edelleen vain silloin tällöin. Verenpaineita olen nyt seuraillut ja nekin heittelevät, välillä matalat ja välillä korkeat. Aamuisin tulee useasti heikottava olo hetki sen jälkeen kun on töihin pyöräillyt (matkaa 8km eikä aina osaa hidastaa tahtiakaan :ashamed: ). Ei viitsisi millään lopettaa tuota pyöräilyä vielä kun sitten jäisi liikunta niin vähiin liitoskipujen takia, pyöräily ei ole toistaiseksi kipuja lisännyt.

Aurinkoista viikonloppua kaikille mammoille!!

Amalia rv 17+6
 
Ihana ilma ulkona, vaikka tuntuukin että meitsi hikoilee varmaan pari litraa tämän päivän aikana. Mega kuuma ja hiki. :)

Käytiin shoppailee tänään lastentarvikkeessa vaunut Lupulle. Oli just se malli ja väri -15% jota oltiin ajateltu, niin päätettiin nyt sitten ostaa ne samantien. Säästyipähän siinä reippaasti yli 100 egee rahaa. Nyt vaan on säilytysongelma missä pitää ne. JOten toistaiseksi ne on eteisessä. Kissat kävi ihmettelemässä niitä ja jätti heti rauhaan. Vähän sama oli sängyn kanssa. Enää ei puuttuisi isompaa kun toi hoitopöytä. sitten on suurimmat ostokset tehty.

Ensi viikolla taas takas töihin. Niin se aika vaan vierähtää.

millis ja lupu 21+0 :heart:
 

Yhteistyössä