***TAMMIVAUVAT*** Elokuussa

Heipä hei!
Täällä painoa n. 2 kiloa lisää tullu, ja nyt rv 16+1.
Ihanan vähän, kun esikoisesta tuli koko raskaudesta 28 kiloa, koska sairastin anoreksiaa ennen raskautta :(
Söin sitten hyvällä omalla tunnolla sillon ja paino vaan nousi..
Nyt koitan jos pääsis 10 kilolla kokonaan niin ei jäisi niin paljoa synnytyksen jälkee. :)

 
Tuosta painosta Silloin kun esikoista odotin puhuttiin vain siitä miten paljon lapsi, istukka, turvotus yms painaa ja se oli se sallittu lisäpaino. Minusta se oli aika typerä systeemi, koska tottakai laihemman on kerättävä enemmän painoa ja rasvaa (imetystä varten) kuin ylipainoisen. Nyt sain neuvolasta vihkosen, jossa olikin ilmoitettu suositeltava painonnousu
Laiha 12,5-18 kg
Normaalipainoinen 11,5-16 kg
Ylipainoinen 7-11,5kg

En tiedä onko monikin saanut saman vihkosen ja huomannut tuon sieltä. Mie en esikoisen aikaan saanut kuin 12kg (lähtö painoindeksi oli 19 eli 52kg/171cm) ja kaikki nuo jäi synytyssaliin. Pojan kanssa imetys onnistui, joten arvakkaapa, kun ei vararavinoa kehossa ollut, millaisia määriä mie söin imetyksen aikana. Jatkuvasti oli nälkä. Poika oli kova syömään tissiä, joten jatkuvasta syömisestä huolimatta, ei tuolloinkaan tullut painoa. Itse asiassa se lähti aluksi laskemaan, kun en tajunnut miten paljon enemmän imetys vaatii energiaa.

(.) Viime viikolla alkoivat perhekerhot. Ei tätä mahaa enää piilotella :D Vaikka suht löysä tunika oli päällä, yksi mamma heti kysyi, että koska on laskettu. Ihan suoraa, ei tarvinnut tästä mahasta kuulemma arvailla olenko vain lihonut vai raskaana :whistle:

Hipkukka ja AatosII 17+5
 
Hipkukka :hug: Neuvolassako sulle sanottiin ettei painoa olisi saanut tulla?
Tällä kertaa sun ei ainakaan sitten tarvitse painonnoususta stressata :hug: ;)
Mulla on tullut painoa ensimmäisellä ja toisella keralla jopa n.20kg ja kolmannella n.10kg, vaikka olen siis ylipainoinen :ashamed: (tosin kilot lähteneet melkeimpä sairaalassa pois vaikkei. Esikoisen kohdalla oli melkoisesti turvotusta)
Silti eivät ole neuvolassa mitään pahaa sanoneet :)
Mä itse sanoin viime kerralla siitä että oli tullut painoa 1,5kg (nyt jo 5kg :ashamed: , vaikka olen yrittänyt herkkuja välttää ) Niin sanoi vaan että kuulemma ihan sopivasti tullut.
Ja kyllä mulla on ollut aina ihan hirveä nälkä kun olen imettänyt :D
Vaikka siis ylimääräistä on. Eikös mulla sitten saisi olla, sitä nälkää siis? Mä kun olen luullut että se tulee kaikille jotka imettävät :ashamed:
Tosin ei mullakaa ole paino silloin noussut. Tosin jos pystyis syömään vähemmän niin silloinhan voisi paino laskea. Mulla ei vaan tahdonvoima ole riittänyt :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiukun äiti:
Hipkukka :hug: Neuvolassako sulle sanottiin ettei painoa olisi saanut tulla?
Tällä kertaa sun ei ainakaan sitten tarvitse painonnoususta stressata :hug: ;)
Ei varsinaisesti sanottu ettei saa tulla, mutta esikoisen aikaan just alettiin loppupuolella vihjailemaan, että nyt on painoa tullut sen verran kuin kasvava lapsi yms tuo mukanaan. Tällä kertaa on ollut eri täti ja hää ei ole kyllä mitään painosta sanonut. Ei tuota ollut viimeksi tullutkaan yhteensä kuin 5kg. Enkä mie ole huolissani tuosta painonnoususta. Edellisen raskauden pohjalta voin ennakoida, että kaikki kyllä häviää ja toisaalta ei se haittaisi vaikka muutama kilo jäisikin.
Minusta vain oli esikoisen aikaan niin hassua, että odotettiin jokaisen raskaana olevan saavan lihoa vain sen tietyn määrän verran, alkupainosta viis.
 
Painon noususta Diabetes polin lääkärin räyhäämisen perusteella ja sanomana mulla on noussut liikaa paino, hoitajan ja äitipolin mielestä ei tarvii kuulemma skitsoilla sen asian kanssa nyt.
En sitten tiedä kumpiko on "oikeemmin". Onhan sitä painoa tullut, siitä ei käy kieltäminen mutta niin mulle tulee ei raskaanakin jos kerta syön jotain, mutta jos noudatan minun pepsi max + pannu kahvia päivässä kuuria niin ei tule.
Luotan kuitenkin että kilot karisee kuten edellisessäkin raskaudessa vaikka silloinkin tuli kyllä toooodella reippaasti painoa lisää, olisko ollut yli 20kg ja kuitenkin reilun puolenvuoden päästä oli enemmän kuin tuo jo pois.

Lakanoista Ajattelin et jos 4 kpl hommaa kutakin niin sitten on molemmille vaihtarit olemassa. Ne kun kuitenkin aika nopsaan tulee pyykistä uudelleen käyttöön kuivurin kautta niin ei tarvi sillai jemmailla hirveitä määriä niitä.
Nyt vaan pitäis alkaa miettimään et teenkö ne itse vai ostanko, löytyihän tuota eilen netistä jo ihan kohtuullisempaankin hintaan kun 30e pelkkä pussilakanan ja tyynyliina.

Tilasin just netistä tuota Ferronol rautalääkettä. Testaan sitä nyt seuraavaksi että auttaako mitään, toivottavasti auttais.

Mutta nyt huutonettiin nostamaan oma huuto ykköseksi kun oli joku vetänyt ohitse.

Enie + Nörtti ja Hissu 19+6
 
Painon noususta Mulle ei ole missään raskaudessa huomautettu painosta. Painoa on tullut 9-15kg. Nyt, kun pysyis tuossa haarukassa niin olisin tyytyväinen. En haluis, mutta pikkuisen kuitenkin ärsyttää tuo painon nousu. Sairaalaan on aina jäänyt jotain 8kg ja imettämällä on lähtenyt hyvin, kun on ollut syömättä ylimääräistä. Ei se ole kyllä helppoa, kun nälkä on kova.

Lakanoista Täytyis kaivaa kaappia ja katsoa onko niitä tarpeeksi. Luultavasti ompelen muutaman.

Ei tuota minunkaan mahaa pysty enää peittelemään. Reilu kaksi viikkoa enää rakenneultraan. Taidan odottaa sitä, kun lapsi joulua. Pikkuisen jännittää onko kaikki kunnossa. Liikkeitä tuntuu joka puolella vatsaa eli eiköhän ne molemmat siellä uiskentele.

Ihmiset kommentoi kaksoisraskautta aika mukavasti.
"Teille tulee rankkaa, miten maitokin riittää.... " mitä sen on väliä, syötetään tuttelia lisäksi jollei riitä. "Se on sitten yhtä huutoa ja valvomista.... " huutaako ne kaksoset sitten välttämättä kaiken yötä.

Niin ja nämä on ollut kivoja "Te sitten ajattelitte ruveta tienaamaan lapsilisillä".... :eek: "Rupeatteko käymään suviseuroilla"..... :eek:

On niitä kivoja onnittelujakin tullut =)

Zaara ja Vaavit 18+1
 
minä en jaksanut ottaa minkäänlaista stressiä viime raskaudessa painosta. Ajattelin että nouskoot niin paljon kuin on noustakseen ja otan sen imetyksen jälkeen takas. Paino tais nousta reilut 18 kiloa, josta varmaan 10 jäi synnärille. Neuvolassa siitä ei koskaan mainittu mitään, kuin että hyvin on noussu. Imetyksen aikaan pyrin syömään terveelisesti mutten kuitenkaan pihistellyt ruuassa. Paino ei tainnut tippua imetyksen aikana. Imetyksen loputtua sain painon laskemaan normilukemiin liikunnalla ja terveellisellä ruokavaliolla. Mulle oiva apu on aina se netissä oleva kalorilaskuri, tulee syötyä riittävästi, mutta kuitenkin seurattua ja mietitttyä millaista ruokaa suuhunsa laittaa...

Tica & Kääryle 17+6
 
Kaksosista: Mun äiti ja eno on kaksosia, ehdin jo raskauden alussa hiljaa itsekin toivoa, et olisipa kiva jos tulisi kaksoset kun kaksosgeeniä suvussa on:) Jotkut ihmiset olivat heti sanomassa "no hyvä ettei tullut, on siinä yhdessäkin hommaa!" Mielestäni täysin typerää. Kyllä ihmiset on kaksosista aina hyvin selvinneet. Mummonikin sanoi, että hyvin hän pärjäsi kaksosten kanssa aina, vaikka oli ne synnyttäessään vasta 21-vuotias ja ensimmäiset lapset kyseessä. Ehkä minäkin vielä saan kaksoset :heart:

Pinkgreen ja tilleri 18+6, huomen poksahtelee, jeejee:)
 
Lakanoista Mulla oli 1 setti ja äitiyspakkauksen lakanat. Pussilakanoille ei oikeastaan ollut tarvetta vauva-aikana, eikä tyynyliinoille, silloin oli kuuma kesä ja meidän neiti oli niin kova pulauttelemaan, että tarvittiin vähän isompia pulautusliinoja kuin tyynyliinoja. :D Aluslakanoita meni, mutta mun mielestä se äp:n lakana on liian pieni, hankala käyttää. Sitten käytettiin ihan tavislakanoita kaksin kerroin käännettynä, olihan se hiukan hankalaa, mut en viittinyt ostaa erikseen niitä pieniä. Kun neiti kasvoi ja tuli talvi, tuli peiton asemesta käytettyä enimmäkseen unipussia, koska se pysyi päällä parhaiten. Lahjaksi niitä lakanoita sai ihan riittämiin sitten myöhemmin. Nyt niitä siis on ihan tarpeeksi tulokkaallekin, olisko 5 settiä. Niitä aluslakanoita tosin vois hommata, ehkä hommaan suoraan "lapsikokoisia" enkä pinniskokoisia niin on vähän enemmän taittovaraa.

Niin meillä kyllä vauva nukkui viimeksi paljon meidän välissä, mutta siinä saattoi mennä paritkin lisälakanat yössä, kun maitoa valui, neiti pulautteli ja välillä ne kakat tursus. Ei siis viittitty aina vaihtaa koko parisängyn lakanoita, niin mun ja neitin alla oli yleensä joku pussilakana tms.

Paino En ota mitään stressiä ennen kuin käsketään. En oo normaalisti edes punninnut, nyt kävin vissiin ekan kerran kuukauteen, olisko 3 kiloa tullut raskauden alusta. Meidän vaaka tosin näyttää ihan mitä sattuu, joten voi olla tullut enemmänkin. Mä joudun sokerirasitukseen äitini diabeteksen takia, olisko se ollut niin et viikolla 28 tai jotain, mutta kuten sanottua, en stressaa ennen kuin käsketään. :)
 
talvivauva, miten talon etsinnässä kävi? :)

Painosta, mulla tullu ehkä n. 3kg lähtöpainoon nähden. En jotenki jaksa siitä stressata kun esikoisesta tuli muhkeat 25kg jotka lähti sitte alle puolessa vuodessa pois... :whistle:

Mutta nyt töihin sunnuntaita viettämään, jumankekka kun eilen oli jo kipeät jalat, aivan tuntu jo illalla että huuto pääsee |O Täytys varmaan harkita niitä tukisukkia... Liitoskipuja on kans alkanu olla ja häpyluu on tosi kosketusarka!

-Katti + PaavoII 17+2
 
Eilen vedinkin sitten ihan pohjalukemat olotilani kanssa..
Saunan jälkeen oli ihan täysin veto pois, menin vissypullon kanssa sohvalle pitkälleni, mutta energiat ei riittänyt edes pullon avaamiseen. Hetkeksi ummistin silmäni, taisin ehkä 5min torkahtaa, ihan tajukankaalla. Totesin miehelle et jos laittais päänpönttöön niin heti tulis, ei mennyt kun minuutti niin vauhdilla lähdinkin.. ei ole koko aikana tarvinnut oksentaa kun hiukan 2x mut eilen tulikin sitten ihan koko raskauden edestä.
Ennenkin ollut saunan jälkeen todella huono olo, vaikka mielestäni olen eilenkin juonut todella paljon.. en tiedä mikä tuli, mut kyl se siitä yötä kohti parani :)
Huh huh.. ei käy kateeksi niitä jotka oikeasti oksentaa paljon ja monta kertaa päivässä.

Mä en ole vielä edes pussilakanoita miettinyt, mun tiedon mukaan tuolla yhdessä kaapissa pitäisi olla valmiina joitakin, täytyy vaan ensin siirtää sen kaapin edestä sänky pois. Miehen lapsien vanhoja siis.. täytyy katsastaa ensin että huolinko ne vai onko liian tylsiä ;)

Täällä odotellaan "innolla" liitoskipuja ja muitakin vaivoja, vielä ollut kaikki niin helppoa, että pahinta tässä odotellaan..

15+1
 
Heippa kaikille :)

Paino on noussut tähän mennessä tämän raskauden aikana 2,2kg. Syön ihan normaalisti (jopa enemmän kuin koskaan) eikä paino ollut tuon enempää noussut. No, yritän syödä kevyesti ja lenkkeilen :) ja ei tuo mun työkään mitään kevyttä ole.

Ahdistaa tämä kuumuus.. Onneksi sitä ei kuitenkaan ole ihan viimeisillään, muuten tätä ei jaksais millään.

Minulla on jotenki maha pienentynyt :) liekkö turvotus poistunut sitten.

Niin ja tänään taas POKSUTAAN !!

imppuli ja toukka 18+0


Tässä vielä masua tältä aamulta.. http://www.aijaa.com/v.php?i=4639679.jpg
 
Meidän neiti muuten siirtyi tavalliseen sänkyyn nukkumaan viikko sitten. Pinnis piti purkaa osiksi ja laittaa varastoon odottelemaan tulokasta. Vaan kuinkas ollakaan, päätettiin sitten jättää se tohon meidän makkariin, valmiiksi. Vähän hulluksi kyllä tunnen itseni, kun raskaus on vasta melkein puolessa välissä. :LOL:
 
Eilen oltiin mökkeielemässä, enkä ehtinyt poksumaan.. nyt siis jo 17+1!! :heart:

Paino G: Mulla tullut ekasta neuvolasta noin kolme kiloa. En ihan tarkkaa lähtöpainoa muista, mutta oma vaaka näyttää nyt 55,2kg.

Lakanoita mulla on tuohon äp:n peittoon kaksi. Toinen äp:n pussilakana ja toinen itse tehty. Niillä on hyvin pärjätty. Lakanoita ja tyynyliinoja siis saman verran. Nyt ostin Ikeasta esikoiselle uuden peiton ja pussilakanoita, joten vauva saa nuo äp:n kamppeet.

Poika voi jo vähän paremmin. Kuumetta ei oo ollu perjantain jälkeen, mutta mikään ruoka ei tahdo maistua vieläkään. Viiliä ja hedelmäsosetta suostuu vähän syömään. Juominenkin on väkisin tuputtamista.. kurjaa, kun ei oikein pääse näistä keleistä nauttimaan.

Mies tulee kohta salilta ja sitten voisi lähteä rannalle köllimään. Josko sitä oikein tohtis uimaankin pitkästä aikaa.. :eek:

Josko minäkin masukuvan laittaisin, tämä on noin rv 15.
 
zaara Jopa on ollut typeriä kommentteja :hug:
Minä en onneks ole tuollaisia kuullut, ehkä ainoa mitä on ollut niin se, että siinä ne menee kun yksikin ja on siinä hommaa sitten.


Tica Minäkin olen käyttänyt sitä kalorilaskuria, mutta siitä ei paljon siinä mielessä hyötyä ole kuin vain sen että söisin tarpeeks vaikka toiveeks se yleensä jää. Siitä huolimatta paino nousee vaikka normi päivän kalorit on mulla n. 500-800 kcal, mutta tietty mahdollisina pitsa tms. päivinä menee tuon ylikin.

Lily Me kai ihan kasattiin molemmat pinnikset jo tuohon makkariin samoin kun hoitopöytä, kun ei koskaan tiedä milloin se lähtö tulee, ja vielä jaksoin sen verta olla neuvoja jakamassa.
Ajattelin että samalla saa sitten kissan totutettua siihen ettei hypi niissä sängyissä.


Siitä tulikin mieleeni, että perjantainakohan se oli niin menin makkariin, ja hoitopöydän ylin ja keskimmäinen laatikko olivat auki. Vaatteet oli pengottuna ja osa lattialla ja yks oli siellä hoitopöydän välitasolla.
Ajattelin että mies on käynyt nyt sitten kuitenkin kurkkimassa siellä että kummostakos vaatetta oon hommannut (kun ei vieläkään niitä sukupuolia halua tietää ), mutta ei kuulemma ole käynyt.
Niin, ei mullakaan käynyt mielessä et miks se olis lattialle osan heitellyt :LOL: :LOL: :LOL:

Syyllinen sitten selviskin ja se on toi meidän ihana kissa, se kun osaa avata laatikota ja ovet niin oli sitten päättänyt käydä ne laatikot tutkimassa perin pohjin :D

Muoks* Lakanoiden koosta Minä kans kun äsken netissä pyörin ja tilasin aluslakanoita pinnikseen, huomasin että nehän on tooooosi pieniä :eek:
Eli jotain 100x120cm, niin eihän ne riitä tuollaisiin sänkyihin joiden pituus on yli 120cm. Tilasin sitten junnu lakanoita suosiolla.
 
mimonmami kiitos huolenpidostasi :flower:

petite kovasti sinäkin olet ollut ajatuksissani ja toivotan sinulle kovasti voimia tulosten odottamiseen. Tiedän, että tuntuu kympillä turhauttavalta kun ei voi vaikuttaa mitenkään siihen, että aika kuluisi nopeammin. On myös kurjaa kun ei voi nauttia ja iloita raskaudestaan samallalailla kuin muut, vaikka onkin tiedossa olevaa, että yhtälailla jotkut vauvat voivat olla sairaita, jotka ovatkin saaneet ns. puhtaat paperit.
KYllä tuon asian itsekin tiedostin hyvin, kun odotin noita neljää edellistä, mutta se pelko on kylvetty itämään vasta sitten kun lääkäri sanookin esim. nt-ultrassa jotain sellaista mitä et olisi halunnut kuulla :/

Juu mutta omaan napaan sitten pikaisesti:

Viikko reissussa ja siksi en ole päässyt koneelle.
Torstaina kävin femedassa Bruno Cacciatorella 4d-ultrassa ja pitemmittä puheitta

MEIDÄN VAUVA NÄYTTÄÄ AIVAN NORMAALILTA JA TERVEELTÄ :heart: :heart: :heart:
käski alkaa nauttimaan loppuraskaudesta.

Lääkäri oli tunnollisen oloinen, ei puhunut turhia eikä leperrellyt muttei soimannutkaan mitenkään ylipainostani sanoi vain kun kerroin miten mua keskussairaalassa kohdeltu, että onhan sinulla vatsanpeitteitä.
Hyvin ja selviä kuvia saatiin, eikä siinä mitään ongelmaa ollut.
Sukupuolen tiesi, se tuli kuin apteekin hyllyltä. (mehän tiedetään se.)

Kerroimme kotimatkalla myös lapsille. Toiselle siskolleni, työntekijälleni ja minun vanhemmilleni myös kerroimme.
Äh tuntuu niin hassulta, että jostain syystä vieläkään tämän uutisen kertominen ei tunnu helpolta :eek:

TUrvakaukalokin käytiin ostamassa eilen ja sitten kun istuin oli jo autossa, niin muistin pyytää siihen sopivan väristä lämpöpussia. Sellainen löytyikin ja otin sen.
Illalla huomasin, ettei tuo pussi käykään istuimeen, sillä istuimessa 5pistevyöt ja pussissa reiät vain 3pistevöille...keleen, ...kele |O !!!!!!!!!!!!!!!
Väritään se ois ollut just niin makee myös meidän rattaissakin käytettäväx.
Saiskohan tuota mitenkään muokattua. Ite en kyllä osaa sitä tehä kun en ymmärrä millaiset reiät siihen tulis tehä, tumpelo kun oon :ashamed:
Istuin gracon logico s ja pussukka maxicosi (jossa lastentarvikkeen sivut väittävät olevan rei´ityksen myös 5pistevöille ja jaskat sanon minä |O )
Saan kyllä palauttaa tuon pussukan, mutta kun se oikeesti ois ollut niiiiiiiiiiiiiiiiin makee :p
 
Tulin helmikuisten pinosta kurkkimaan, ja pakko kysyä TylsältäPistimeltä, että kuinka paljon Femedassa kustansi tuo 4d-ultra? Olen itsekin ajatellut varata samaan paikkaan ajan.

Ja ihania uutisia ultrasta sait! Olen käynyt täällä aiemminkin kurkkimassa ja seurannut sinunkin hankalaa alkutaivalta. Vaan ihanaa, että nyt voi jo hieman huokaista helpotuksesta! :heart:
 
Tylsä Pistin aivan mahtava uutinen!!! :flower: :heart:

Hipkukka en kyllä ole tuollaista vihkosta nähnyt. Ei se minun terkka näyttäisi sitä vahingossakaan minulle :whistle: Hänen mukaansa kun painoa ei saisi tulla käytännössä ollenkaan, koska minulla on ylipainoa ennestään.. Viimeksikin kehotti, että "nyt vain pidät painon tässä" :eek: (ilmeisesti tarkoitti että koko loppu raskauden ajan.. ) Noo, toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, en oikeasti jaksa välittää hänen mielipiteistään, koska tiedän että ylipainoisellekin SAA sitä painoa vähän tulla! Näissäkin on niin paljon eroa, osa lääkäreistä ja terveydenhoitajista paasaa pienestäkin painon noususta ja osa ottaa huomattavasti rennommin. Ja niin kauan kuin itse tiedän, että syön normaalisti enkä mässäile liikoja vaan pyrin syömään monipuolisesti ja terveellisesti, niin jos paino nousee niin sitten se vaan nousee..

zaara todella törkeitä kommentteja! :eek:

|.) täällä alkaisi nämä helteet nyt riittää! Ihan liian kuuma! |O Jokohan se syksy tulisi pian?? Joka tapauksessa käytiin tänään kävelemässä ja loppu matkasta maha kovettui ja alamahaan sattui.. Ei siis liitoskipuja, mutta mietin olisiko ollut sitten muka supistus? Jokaisella liikuntakerralla on jotain kipuja :|

Vielä olisi muutama viikko siihen rakenneultraan! Ihana päästä taas näkemään pieni! :heart:

Lumi ja Lilliputti 18+6 (ei voi olla totta, että huomenna taas poksutaan :eek: :eek: )
 

Yhteistyössä