Tammivauvat 2008 (3)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ~Rosa~
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi taas pitkästä aikaa!

Me ollaan vihdoin terveitä, jo parin päivän verran. Siiis herranjessus kun oli sitkeä flunssa! Meni muuten aika mukava tovi kun luki kaikki viestit läpi, mut sainpas kahlattua! Ihanaa että muillakin on näitä michelin renkaita, meidän poju vaan on niin tuhti kaveri, mut neuvolassa onneksi ei ole tullut mitään sanomista, hymyä vaan :)

Nuppu saanu jo Pupun syöttötuoliin, jee! Ihanaa, kohta me muutkin jo päästään istuttaan pienokaisia. Ajatelkaa, kohta nuo syövätkin meidän kanssa yhdessä. Jännää, siinä tuntee eri tavalla olevansa perhe. Niin ja noista kiinteistä, kylläpä hyvin maistuvat monille! Kassukin sakissa mukana :) Meillähän tuli kans ihan kunnon takapakki, kun flunssa iski. Pääiväunet on mennyt sillon ja nyt ihan miten sattuu, ei rytmin rytmiä.. ja kiinteet ei uponnu juuri lainkaan, vaikka mitä herkkua tarjosin. Meillä kävi sit kans sama kun Jumbiksella, eli poju rupes päätä kääntään ja itkua kans.. eli ei halunnut mitään. Siinä kans ajatelin, et tähänkö nyt sit tyssäs.. Mut ei! Pidin 2-3 päivän tauon, en tarjonnut mitään, ja muutenkin nyt kun poju parani, niin rupesi taas syömään aika hyvällä ruokahalulla, jee! Aamuinen riisipuurokin jo upposi, kun yleensä se on takkuillut.

Meidän ruokailut, nyt kun siis menee ihan ok alas on about näin:
7-8 herätys
- aamutoimet ja hetki puuhaillua
8-9 aamupuuro n. 0.5dl + imetys
9-10 aikaan ekoille päikkäreille
- nukkuu n. tunnin
- sitten leikkimistä ym puuhailua
12-13 kasvissose n 0.5dl + imetys (siis huikat vaan yleensä)
13-15 päikkärit
16-17 aikaan hedelmäsose kokonainen purkki
n.18 ehkä pikku päikkärit, muuten
17-20 kaiken maailman puuhailua
20

siis:
20 aikaan viimeistään iltapesulle
20:30 vikat puurot (aika myöhään kun ei muuten oo tarpeeks nälkä eikä uppoa)
nukkuun n. 21:00-21:30

Joo, toisiaan, terveitä ollaan oltu jo pari päivää, ja se on sit mennyt kaiken maailman puuhailussa. Kävin jopa katsastaan auton, kun päivämäärä oli jo mennyt ohi, ja jouduin jonottamaan katsastusvuoroa tunnin.. jonka aikana pojulle iski nälkä. Tuli sitten testattua miltä tuntuu imettää katsastuskonttorilla :D Käväsin kans itiksessä ostaan pojalle matkasängyn ja gracon miragen matkarattaat joihin oon tosi tyytyväinen. Ainoa puuten niissä on se, ettei jalkatukea saa säädettyä, mut muuten kivat.

Huomenna aamulla lähdetään turkuseen päin kaverin 30v bileisiin mökille koko perheen voimin karvaturria myöten. Tullaan su takas päiväks, ja sit lähdetään mökkeileen ihan urakalla, miehellä alkoi loma, joten niin mullakin! Kun on joku nyt pojun avuksi. Kotosalla ollaan saatu viime viikon aikana laajennettua meidän pihaa, istutettua pensasaidat, laitettua koiranverkko ja ostettua puutarhakalusteet. Rupeaa jo tuo pikku pläntti, joka on pihaksi kutsuttu jo muistuttaan ihan oikeasti pihaa :)

Poju on ruvennut liikkumaan ihan hurjasti. Lattialle kun jättää, niin kierii mahalta selälleen ja takas, peruuttelee ja nostelee ja vetelee itteensä eri suuntiin. Hetken kun katsoo muualle niin jo on toisessa paikassa. Kaveri kun kävi toissapäivänä saman ikäisen tytön kanssa vierailemassa, oli ihan ihmeissään toisen menosta. Samoin meinasi huonosti käydä, kun laiton pojan hetkeksi sängylle, ihan siihen keskelle, ja käväsin koiran kastelemassa kun oli niin kuuma, siis ihan minuutin olin poissa jos sitäkään.. ja kun tulin takas, oli poju jo kierähtämässä just laidalta yli lattialle. Hyvä etten lennossa kopannut syliin, hitto että pelästyin. Opinpa siitä nyt kerralla ilman kolhuja.. tuo sen liikkuminen tapahtui niin nopeasti että en osannut ollenkaan odottaa että pääsisi sängynkin päällä niin vikkelään liikkelle. Onneks ei käyny mitään. Huh.. oli vähän huono olo sen jälkeen.. ei kyl saa nyt hetkekskään jättää kattomatta..

No, nyt lopettelen, kertoilin tässä vaan omia juttuja, ja taas jäi kommentoimatta. Rosalle kiva että mekko löytyi ja mitä kiloihin tuleen, niin se muutama kilo imetyksen takia kuulostaa hyvältä. Oon lihonut nyt imetyksen aikana, kun kans tykkään niin napostella kaikkea herkkua.. Lumelle kiitos korulinkistä, vielä en tosin kans tohsi tilata, aika kallista touhua mun tuloille, mut ehkä joskus jos tulee toinenkin napero ja laittais koirankin kuvan mukaan, sais koko perheen!

Pikkujoulu tapaaminen kuulostaa hyvältä!!!!

No, tuun vielä ennen mökille lähtöä parin päivän jälkeen kirjoitteleen lisää, nyt meen nukkuun, mulla on aika monta huonosti nukuttua yötä takana pojan sairastelun takia.. univelka kasvaa. Ajattelin muuten mökkeilyn aikana saada ton yösyötön pojalta pois. Musta tuntuu, että saattais onnistua, kun usein herää vaan lörpöttelemään, eikä vaikuta nälkäiseltä. Nukahtaa tosin tissin avulla ja syö innokkaasti, mut varmaan jos kerta tarjotaan niin poika syö.. ehkä ei välttämättä kuitenkaan tarvitsisi.

Ihanaa heinäkuun alkua kaikille tammiksille, mulla oli jo teitä ikävä kun olin niin kauan poissa!!

Kirjoitellaan pian lisää!

Ulla & vihdoin terve poju

No niin, nyt taas täällä. Illalla kirjotin pitkät pätkät ja sit vahingossa näpsäytin selaimen kiinni ennenku ehdin lähettää viestiä. Ei siis pitäis väsyneenä tehä mitään.

Me alotettiin kiinteät tänään. Muussasin perunaa ja laitoin pakasteesta vähän maitoa sekaan. Tyttö söi noin puolikkaan teelusikallisen. Aluks irvisti, mut kaikki mitä annoin uppos kyllä.

Aikasemmin arvoin että alotetaanko nyt vai imetänkö vielä kuukauden verran. Ajatus oli että alotettais nyt kun lähetään miehen kotipaikkaan sillon ku tyttö on 6 kk ja ois ehkä parempi alottaa ennen sitä. Sitte kuitenki aloin miettiin et ehtiihän sitä sielläki.
Juhannusviikolla tytölle tuli kuitenki hampaita. Tällä viikolla kesken syömisen tyttö alko vääntään kakkaa ja tarras tissiin kiinni oikein kunnolla. Sattu ihan kamalasti ja tuli vertakin. En ymmärrä, miten kahdella alahampaalla pystyy saamaan tuollasta aikaan!

Sen jälkeen päätettin että on jo aika antaa muutakin. Pelkään muutenki koko ajan että millon se taas purasee. Tosi rentoja nuo meidän imetystuokiot siis... Mutta jatkan sitä vielä niin kauan ku tuntuu hyvältä.

Neuvolassa käytiin maanantaina ja kaikki oli kunnossa. Tytöllä on painoa jo 7700 g ja pituutta 66 cm.

Ja noista kiloista vielä... mulla on reilusti ylipainoa vielä jäljellä, mutta oon nyt vähä tarkemmin kattonu mitä syön ja alottelin taas pitkiä pyörälenkkejä. Tällä viikolla jo kahtena iltana kävin pitkällä yöpyöräilyllä. Oli muuten mukavaa!

Mut nyt kuuluu huutoa, pitää mennä.

Nunnu ja tyttö tasan 5 kk

Nunnu, onnea teiän tytölle ku tänään 5kk, niinku meiänkin tyttö =) On muuten melko saman kokoiset kun meiän tyttö 7705g ja 65,5cm =) Mä pikkasen kauhulla odotan tota hampaiden tuloa kans... kamalaa jos verta tuli Nunnullakin... On se kyllä kun ensin imettää tissit muodottomaksi ja sitten lapsi vielä puree nännit repaleiseksi, mutta toisaalta sitten en ole kertaakaan kyseenalaistanut sitä ettenkö imettäisi lastani =) Kai nää on joku isompi ukkeli nää äidin vaistot keksinyt juuri noistakin syistä.. Apuva, menipä henkeväksi.

Sitten pitäis lähtee huomenna reissuun :) takasin tullaan galaxylla ja vois kokeilla pupun kanssa uiskentelua kun sielläkin taitaa jokin pieni lätäkkö olla...
Ulla, oliko punkkis jo etukäteen kokeillu uimista kun menitte siellä laivalla uiskentelemaan???

nyt sauna odottaa...

Heipä hei!
Kotosalla vain oleiltu. Joensuun reissu taas peruuntui. En tiedä miten saisin tuon ukko kultani lähtemään mun mummolaan (Tikkalaan) ilman yhtäkään muuta tyyppiä. Tietenkään en minäkään tiedä mikä siellä odottaa,olen viimeksi 2002 käynyt siellä ja eikä siellä kukaan ole pitkiin aikoihin käynyt taloa hoitamassa. Voisi olla että ekat päivät menisi siivoilessa ja pihaa siistien. Ainut ikävä siellä on kyykäärmeet,joita kyllä saattaa olla joka paikassa..*YÖK*

Perjantaina käytiin uimassa ja rantareissun jälkeen käytettiin poikaa vähän meidän takapihalla altaassa. Aluksi meinasi itkemiseksi mennä,kun sisko roiskutteli vettä,mutta lopulta alkoi nauttimaan siitä. Kutsuttiin naapurinpoika kanssa uimaan.=)

Mulla oli paino tippunut taas kilolla. Eli nyt on -1kg/kk ja saisi kyllä jatkua tätä tahtia. En tee mitään tuon eteen,mutta kai sitä vain enemmän sitten liikkuu ja eihän tässä aina ehdi edes syödä..tosin herkkuja tulee sitten syötyä nälkäänsä liian usein. Tosin nyt olen pikkasen osanut rajoittaa sitä suuhun lappaamista..;)

Mitäs meiädn pojusta...tekee ylös hampaita ja kauhean kiukkuinen ollut useanpäivän. Käytän kyllä lääkärillä,jos tuollainen pieni räkäisyys jatkuu,koska se voi olla korvatulehduskin päällä..hieroon korviaankin..mutta sitten taas toi kaikki voi liittyä noihin hampaidentuloonkin. Mutta tarkkaillen mennään pari päivää vielä...

Nyt meilläkin maistuu ruoka! Syö melkein koko purkillisia ja aamuisin puuroa ja joskus iltaisinkin saan sitä alas...pitää vain olla oikea ajoitus. Nyt saa 4ateriaa päivässä.

Poikaon alkanut räkättämään kauheesti, on sellanen oikein pa***sen kuuloinen nauru välillä. Tyttö jotain huutelee ja poikaa räkättää päälle.

Mieheltä ei vieläkään mitään,mutta luulen hänen lukeneen kyllä postinsa jo. Loppukuusta ajattelin ihan kunnolla kosasta sormusten kera...Makuukammarissa sitten taas kaikki sujuu ja liiankin hyvin taas...=) Harmi vain,että se kierukanlaittaminen menee elokuun loppuun,mutta onneksi on kumiukot käytössä.;)Silti tässä on tullut kaivattua edes yhtä päivää vain miehen seurassa. Saataisiinpa noi lapset jonnekkin päiväksi...pitäs soitella miehen äidille,jos se vaikka ottaisi.

Mutta nyt täytyy taas mennä...

Jumbis, uhmis-tyttö 2v poika 6kk,1pvä

Kiitos tosi paljon vauvanruoka-vastauksista. Nyt tuntuu paljon helpommalta ajatukselta tehdä itse ruokaa ja jopa pakastaa sitä. Me tosin taidetaan aloittaa meidän tammisryhmästä ihan vikana kiinteät, koska odotan 20.7. asti, eli siihen asti kun tyttö täyttää 6kk. (Lääkäri on 21.7. joten silloin voin ehkä jo sanoa miten ruoka on vaikuttanut, jos päivässä huomaan jotain muutosta.)

Oli tosi kiva kuulla muiden tammivauvojen luonteista. Meidän ryhmässä on siis sosiaalisia, iloisia vauvoja joista osa on tempperamenttisia ja osa rauhallisia, eli ihan hyvä mix!

Me oltiin tänään ostamassa lisää vauvatarvikkeita. Ostettiin uus turvaistuin ja muutama vaate ja lautasia, lusikoita ja mukeja (varaudutaan etukäteen) ja sitten sellainen ihana Bumbo-tuoli, josta tyttö tykkää kovasti. Onko kenelläkään teistä sellaista? Nyt voidaan leikkiä tytön kanssa ihan eri tavalla kun hän istuu tuolissa, ja se on lääkäreiden hyväksymä, eli ei pitäis haitata jos istutttaa siinä vaikkei vielä osaa itse istua. Ei me kauaa tietenkään samassa paikassa olla, eli vaihdellaan milloin istutaan, milloin kävellään (tai siis kannan vauvaa), ollaan leikkimatolla, jne. mutta hyvä että on yks lisäjuttu mitä voi tehdä.

Hieman outo kysymys, mutta mitä teette vauvan ollessa hereillä? Tästä oli alkuaikoina puhetta, että jotkut vauvat viihtyivät yksin niin osa sai tehtyä jotain kotihommia ja toisten vauvat ei viihdy yksin (esim. mun). Mutta entä nyt? Mun pitää oikeestaan olla koko ajan tytön lähellä hänen ollessa hereillä, eli olen leikkimaton vieressä tai sitten luetaan kirjaa yhdessä (tyttö lähinnä yrittää syödä kirjaa) tai sitten kuunnellaan lastenlauluja, soitetaan pianoa (soitan tyttö sylissä) kävellään ulkona, jne. Mietin vaan että miten saisin vaihtelua noihin tekemisiin, joten mitä kaikkea te teette vauvojen kanssa kun he ovat hereillä???

Nyt on USAn itsenäisyyspäivä ohi eli voin aloittaa herkuttoman heinäkuun. Terveellisesti syömisestä ei ainakaan oo mitään haittaa ja ehkä innostun jatkamaan sitä pidempään. Onneks tosiaan on hyviä hedelmiä ja marjoja mitä voi syödä karkin ja jätskin tilalta.

Mulle sopii mökkeily tai Jumbikselle meno tai ihan mikä vaan pikkujoulujuttu. Pääasia että nähdään :)

Lumi

Lumi, näyttää siltä meilläkin että ollaan 6kk täysimetyksellä vaikka pupulle on annettu jo käteen pottua, porkkanaa ja parsaa mutta toistaiseksi mikään ei ole eksynyt suuhun asti =) vai voiko enää sanoa olevansa täysimetyksellä jos tarjoaa kiinteitä vaikkei ne suuhun mene..?

mutta nyt reissuun, mukavaa viikkoa kaikille!

ps. olis kiva nähdä pian taas! koska on seur babybio?

Onpas ollut hulina viikonloppu, en ole ehtinyt täälläkään käydä! Meillä oli perjantaina lääkäri ja ihan hyviä uutisia tuli, eli neidille oli tullut 700 g painoa kuukaudessa ja kolme senttiä pituutta! Eli paino on 6660 g (aika hurja luku ;)) ja pituutta on 67 cm. Lääkäri sanoi, että hyvin paino on noussut, kun pituutta on tullut noinkin paljon kuukaudessa. Ilmeisesti kiinteät alkaa vaikuttamaan! Ja tietenkin se, että ruoka pysyy paremmin sisällä. Aloitettiin nyt Gavisconen (kirjoitetaankohan se noin..) käyttö ja katsotaan onko siitä apua, kun luultavasti tuo pulauttelu on sitä takaisinvirtausta. Kysyin sitten lääkäriltä, et kumpi olisi parempi aloittaa ensin liha vai viljat, niin hän sanoi, et viljoilla ei ole mitään kiirettä, et voi odottaa jopa vuoden ikään saakka.(!) Mutta lihat voisi pikkuhiljaa aloittaa, ei kuitenkaan mikään superkiire ole. Mutta tuntuu, et tuossa ruokajutussa on niin monta ohjetta ja mielipidettä kuin on antajaakin.

Ulla; meillä on neidillä aikalailla samanlainen rytmi kuin teidän pojalla. Aika hauskaa.:)

Auts Nunnu! Otti varmasti pureminen kipeää! Neiti on yhden kerran purraissut tissiä, mutta se oli ilmeisesti ihan täysi vahinko, ei ole sen jälkeen tehnyt sitä, vaikka ei niin nälkäinen olisikaan. Joltain vain kuulin, et vauvat saattavat purra silloin, kun ei ole nälkä. Moni on kauhistellut minulle, että miten voin vielä imettää, kun neidillä on hampaita. Minun mielestä vähän outoa, kun ajattelee, et joillekkin tulee tosi aikaisin hampaat (eikös Simban pojalle tullut aikaisin?) jopa kolmen kuukauden iässä ja tuskin silloin vielä kukaan tai ainakaan moni haluaa lopettaa imetystä, jos se muuten sujuu.

Me oltiin muuten eilen illalla miehen kanssa "viihteellä"! Ilma ei suosinut terassilla istumista, + 9 astetta hrrr..., mutta muuten oltiin istumassa iltaa tuttujen kanssa ja kävästiin baarissa. Oli tosi piristävää, mutta ajattelin, et onneksi pääsee kotiin, eikä hetkeen tarvitse mennä uusiksi. Mummu (miehen äiti) oli neitiä vahtimassa, nukkui kylläkin koko sen ajan mitä oltiin pois (Siis tyttö nukkui..). Ja nukkui vielä aamu seitsemään saakka ennen kuin söi ensimmäisen kerran. Ja onneksi vielä jatkoi unia puoli kymmeneen.:) Ehkä tuo meidän baarireissu ei nyt ihan käväisy ollut, kun oltiin kolmelta kotona.:D

Lumi; meillä on aikalailla samanlaisia juttuja neidin hereillä ollessa mitä tekin teette, eli leikkimistä, kirjojen lukemista, pianon soittoa ym.. Meidän neiti viihtyy tosi hyvin lattialla, joten saan tehtyä kotihommia ym, ja neiti tykkää seurata kun teen jotain. Esim. kaappien siivous on ykkösjuttu! (ollaan viime aikoina siivottu niitä) Höpötän siinä samalla ja näytän eri tavaroita ja jo on hauskaa! Pyykkien viikkaus on myös kivaa hommaa. Aika paljon yritän tehdäkin kotijuttuja neidin hereillä ollessa, niin voin itsekin levätä hänen päikkäreiden aikaan. Tai sitten tulla elleihin.:D Meillä huomasin, et neiti alkoi viihtymään paremmin yksikseen lattialla sitten kun oppi kääntymään ja varsinkin kun oppi kääntymään vielä mahalta selälleen ettei jäänyt enää jumiin mahalleen.

Perjantaina sattui hauska tilanne tai silloin tuntui hurjalta, kun olin tietokoneella ja neiti oli lattialla leikkimässä ja hetken kuluttua kuului hirmu ähinä ja kysyinkin et kakkaako teet, sitten vilkaisin lattialle, niin neiti oli tullut parin metrin matkan suoraan tuolin alle, missä istuin! Vähemmästäkin ähisytti, kun oli ihan jumissa! Onneksi en liikkunut tuolilla, kun se on sellainen missä on pyörät alla.

Vauvojen luonteesta oli puhetta ja meidän tyttö on tosi rauhallinen mietiskelijä luonne, mutta tarvittaessa löytyy pippuria. Hän on tosi seurallinen ja tykkää olla lähellä, tykkää erityisen paljon kun silitetään ja halitaan ja viihtyy sylissä. (vaikka onneksi viihtyy siellä lattiallakin) Ja tosi iloinen tyttö! Hymyilee paljon ja on oikea aurinko. Voisi sanoa muutamalla sanalla että neidin luonne on mutkaton, helppo ja aurinkoinen.

Voi p..., tämä näppis alkaa taas jumittaan.. No tulihan tässä jo kertomusta kerrakseen.

Laura ja Pikkuneiti 6 kk ja 3 pv.

Kylläpä tulikin taas kylmä! Meilläkin lämpötila jotain 10 asteen tuntumassa ja kauhean kova tuuli. Neidillä oli tänään ulkona fleecehaalari päällä! Muutenkin ollut jotenkin väsyttävä päivä ja otinkin päikkärit tytön kanssa yhdessä. Mieskin tuli sitten raksalta vähän aikaisemmin ja liittyi nukkuvien seuraan:)

Mitähän mun piti kommentoida... Ai, niin Op:lle ainakin, että toin tässä kirjastosta ilmaiseksi (itselle omaksi, jakoivat pois) Kaksplussia ja tänään just ennen niitä päikkäreitä luin, niin nyt on seuraavaksi tulossa juttu "Vauvan kanssa New Yorkissa". En sitten siis vielä tiedä, onko jotain mitä kannattaa siellä ollessa huomioida, mutta jos kiinnostaa, niin lehti oli muistaakseni 1/2008. ja voin toki kertoakin, mitä siinä sanotaan, kunhan pääsen sinne asti...

Lumi: Me ollaan tytön kanssa useimmin tuolla lattialla leikkimässä, luetaan kirjoja, jonkin verran kuunnellaan lastenlauluja ja lauleskellaan. Tyttö tykkää, kun hälle laulaa, pysähtyy oikein kuuntelemaan. Pianoa ei ole:( Ulkona ollaan useimmiten vaunuissa. Jos tehdään jotain pihalla tai terassilla, niin tyttö saattaa olla tuettuna sen vaunun pohjalevyn varaa eli puoli istuvassa asennossa. Meilä Lauran tapaan neiti viihtyy yksikseenkin ja monesti otan hänet esim. keittiön lattialle ja saan samalla tehtyä keittiöhommia. Ei siis tarvitse yksin olla olohuoneessa (missä siis yleensä leikimme). Keittiössä on myös ihan ykkösjuttuja, kun neiti saa esim. jonkun pienen muovisen esineen (esim. yx tupperwaren siivilä) tai kannen, tai tuttipullon korkin tms. Ovat tosi kiinnostavia, kun niitä saa pyöritellä käsissä ja maistella aina silloin tällöin, ei aina niitä samoja leluja... Ja taas äidillä keittiötouhut jatkuu... :) Otan neidin usein myös mukaan siivoushommiinkin. Esim. imurin ääntä kuuntelee ihan innoissaan (myös sauvasekoittimen ja sähkövatkaimen!). Tytön kaappeja on pystytty käymään läpi, kun köllöttelee ja leikkii siinä vieressä ja tosi hauskaa on yleensä, jos menen ja kokeilen jotain vaatetta niinkö siihen hänen päälle, että miltä vaikuttaa... Meillä tuo on kyllä niin mun onni, että viihtyy yksinkin ja lattialla leikkimässä, ja saan tosiaan tehtyä hommia. Mies kun on paljon poissa, niin eihän tämä arki rullais ollenkaan... Toki osaan hellittääkin ja heittäytyä tonne leikkimatolle leikkimään ja lukemaan kirjoja. Ei meillä aina vaan kotitöitä tehdä:) Se piti vi4elä mainita, että usein tulee jutusteltua tytölle niitä näitä. Nyt mulla vaan on vaivannut hirveesti yx juttu ja huomasin tänään, kuinka oon ollut hiljainen ja mietteissäni. Siis, ettei tullut tytöllekään koko ajan höpistyä, mikä oikeestaan vähän alkoi tehdä sitä "huono äiti" -fiilistä. Onko muilla muuten koskaan sellaista tunnetta, että ei jotenkin niinkö "riitä" tai että on morkkis siitä, ettei just vaikka oo tarpeeksi ehtinyt leikkiä tytön kanssa tai ei oo tarpeeksi höpötellyt hälle? Mulla on... Tosi usein... Ja vaikka silti näen, että tyttö on tosi tyytyväinen ja iloinen, niin ei pitäisi "sättiä" itseä, mutta se on taas vaan niin sitä mua...

Kiva oli kuulla Ullasta ja Nunnustakin! Ja mukavaa, että mulla on "pyöräilijä seuraa". Tällä viikolla ehdin pyörälenkille vaan 2 kertaa. Meis teki kahtena päivänä illan ja yön perään (ei puhettakaan, että oisin päässyt). Eilinen meni mun kotona, leivottiin porukalla siskon häihin. Tyttö viihtyi silloinkin yllättävänkin hyvin leikeissään.

Meilläkin on muuten nyt ihan yhtäkkiä alkanut puuroa maistumaan 1dl (alotettiin neljäsosalla, siteen puoli desiä). Myös hedelmäsosetta on parina päivänä mennyt koko purkki! Kakka on taas tosi kovalla. Äiti sanoin eilen, kun syötin kotona neidille omena, banaani, appelsiini sosetta, että banaani voi vetää mahan kovaksi. Piru vie, huomasin nyt illalla, että meillä se puurokin on nyt ollut sitä banaani-riisipuuroa... Voihan nenä...Ja se maistuu niin loistavasti... Ja tosiaan noita kotimaisia viljoja haluaisin vielä välttää... Aika jännä kyllä tuokin, että Lauralle oli sanottu, että odottaa vaikka jopa 1v asti! Tähtikin kerran ihmetteli tuota, että meille suositeltiin banaani-riisipuuroa, että hän aikoi ottaa riisin viimeisenä, niin luulen, että terkkari saattoi silläkin ehdottaa mulle sitä, kun olin tosiaan äitini keliakian takia vähän huolissaan kotimaisista viljoista...

Tänään muuten tein tytölle kukkakaali-parsakaalisosetta. Olin ihan varma, että ei tule kauppoja, mutta mitä vielä! Parhaiten meni mitä muut ikinä! Siis porkkanahan meillä menee jo hyvin, mutta nyt niinkö eka kertaa tuota (pahanhajuista...) kaalisosetta, ja uppos! Hassua... Pitäis taas joku päivä kokeilla sitä pottuakin...

Lauralla on kyllä pitkä ja solakka tyttö! No, aika samoissahan nuo menee, siis teidän tyttö ja meidän tyttö. Meillä oli 65cm ja 6810g.

Mutta, nyt iltatouhuihin. Sain tässä tytön mentyä nukkumaan leikottua taas 4 taskuvaippaa, mutta en vielä tänään aloittanut ompelemista.

Mukavaa alkavaa viikkoa!

Rosa ja Piiperöinen 5kk ja risat

Rosa, mulla on usein semmonen fiilis, että oon huono äiti kun oon hiljaa ja omissa ajatuksissani vaikka poika on sylissä ja kaipais huomiota.. Mä en vaan jotenkin osaa höpöttää ja selittää koko ajan, se vähän niinkuin unohtuu aina se puhuminen. Nyt kun mies on kotona tulee kyllä juteltua ihan eri tavalla lapsellekin. Oon mä usein itteäni sitten lohdutellut sillä, että kait lapsi huomaisi jos tekisin jotain väkisin, ja että voishan sitä tehdä jotain muuta paljon suurempaa vääryyttä lapselleen kuin olla välillä hiljaa.

Meillähän tuo lapsi ei viihdy lattialla juuri lainkaan, ja nykyään ilman seuraa ei viihdy missään! Erittäin hankalaa jos pitäis jotain saada tehtyä. Ehkä se siitä helpottaa sitten kun pääsee vihdoin itse liikkeelle. Meillä leikitään leluilla, ihmetellään koiraa (joka on pojan mukaan "au"), luetaan kirjoja ja lauleskellaan. Ei oo meilläkään pianoa, mulla on kyllä oma mutta se on mun vanhemmilla.

Me haettiin perjantaina syöttötuoli ja nyt se on ruokailujen ajan aina käytössä. Vähän joutuu "tilkitsemään" istumisasentoa vielä, mutta eiköhän se siitä ajan kanssa parane. On kyllä hieno tuo Tripp Trapp, voin ainakin toistaiseksi vielä suositella!! =)

Mun mielestä on kyllä vähän älytöntä miten paljon nää suositukset vaihtelee täällä Suomessa.. Yhelle sanotaan yhtä ja toiselle toista. Aika monessa asiassa on tullut tää sama esille! Noista viljoistahan saa myös rautaa, sen takia niitä suositellaan otettavaksi käyttöön siinä 5-6 kk tienoilla!

Tänään yks kotipäivä, huomenna kampaajalle ja illalla kattomaan Sinkkuelämää..!!! Nuppu, oon koittanut kytätä babybio-sivuja, mutta vielä sinne ei oo ilmestynyt uutta päivämäärää.. On varmaan nekin kesätauolla. Sit kyllä mennään heti kun semmonen taas on! =)

Nintsu + pieni mies 6 kk + vko

Minä pitelen poikaa sylisäni ja siinä samalla höpöttelen ja hasuttelen jotain. Viihtyy onneksi lattialla todella hyvin ja siellä leikkii leluillaan. Seuraahan pojalle pitää myös tyttö. Eli oikeastaan höpötellään, hassutellaan,luetaan(joskus), lauletaan jne..vähän kaikkea tulee tehtyä. On kylläpäiviä jolloin lapset ei saa minulta täyttä huomiota vaan sitten on turvauduttava isään. Ainut joka mulla on,on se että viraissa en osaa "mukamas" tehdä samoja mitä kotona lapsille vaan kaikki menee varovaisemmin..ihan kuin hävettäis hassutella vauvalle ja tytölle...ehkä sitä vain ajattelee että toiset pitää ihan hulluna.

Tänään päräytettiin Hämeenlinnaan ja H&M:ltä tarttui vaatetta vähän kaikille mukaan. NYt on sitten saatu ainakin tämän äidin vaateostokset päätökseen...ainakin kesän osalta. =) Eilen käytiin Ikeassa ja sielt tarttui kanssa kaikkea kivaa mukaan...=))

Viikonloppuna olisi tarkoitus koittaa päästä Puuhamaahan jos vain ilmat suosii...ja tässä äsken käväs anoppi ja puhuin sen kanssa jos ottais meidän lapset 26.7 hoitoon,mentäs miehen kans yhdessä jonnekkin hermoja lepuuttamaan..tosin mä olensuunnitellut vähän kaikkea jo tuolle vapaalle ajalle.;) Toivottavasti nyt vaan sitten pitää toi...mutta luvattiin tässä vielä soitella.

Nyt pitää mennä laittamaan pojalle iltapalaa ja nukkumaan sitten. =)

Jumbis ,tyttö ja poika 6kk+risat

Meillä on ollut taas vähän yhenlainen päivä. Sisko soitti aamupäivästä, että äiti oli saanut yöllä jonku ihme kohtauksen (äkillinen päänsärky ja oksentelua), joka oli jatkunut aamuun. Sisko oli juuri käymässä kotonamme. Isä oli sitten vienyt hänet aamulla päivystykseen ja veivät sieltä ambulanssilla sairaalaan. Kävin katsomassa häntä, kun anoppini tuli töistä käymään täällä, niin hoksasin, että saavat "harjoitella" hetken tytön kanssa, kun ne häät on tosiaan muutaman viikon päästä, niin anoppi hakee tytön häistä ja tuo meille kotiin nukkumaan. Äitini joutui jäämään ainakin ensi yöksi tarkkailuun. Onneksi ei nyt sitten mitään aivoverenvuotoa tai kasvainta ole.

Tytöllä ja anopilla oli se vähän reilu tunti mennyt hyvin. Olivat leikkineet ja lukeneet kirjoja. Kun tulin, molemmat nukkui meidän sängyllä:) Tuli hyvä mieli itsellekin, kun muutaman kerran tyttö on itkenyt anopille. Ilmeisesti vaan säikähtänyt, kun monesti hän tulee tosi nopeesti ja puhuu kovalla äänellä. Nyt meni kuitenkin hienosti.

Nintsu, mullakin suuresti ihmetyttää nuo erilaiset suositukset vauvan ruoista! Ja vielä saman maan sisällä. Oon tullutkin siihen tulokseen, että itse tiedämme varmaan parhaiten, koska on syytä aloittaa uudet maut... Ja jos tuntuu, että illaksi pitää saada jotain tuhdimpaa yötä varten, niin sitte puuron aloitus. Ja jos pelkää jotain (esim. minä sitä keliakiaa), niin siirtää sen ruoan aloitusta myöhemmälle. Yksinkertaista? No ei todellakaan, siltikään... Lumelta oon meinannut monesti kysyä, että miten siellä teillä, suositellaanko täysimetystä 6kk ikään asti? Millä suosittelevat aloittamaan kiinteät? Suositellaanko vellejä? Niistähän meillä Suomessa erityisesti on erilaisia suosituksia...

Tyttö on jo nukkumassa, mies iltavuorossa. Virittelin tuonne ompelukoneen ja saumurin valmiiksi, vois vaikka aloitella ompelemistakin jo... On ne vaipat leikattuna valmiiksi.

Eipä tänne muuta... Niin joo, ostin tänään sitä mallasuutetta ja annoin tytölle. On aivan älyttömän kovalla maha! Pari sellaista kikkarekokkaretta tullut ja näkee, että tosissaan saa puskea niitä ulos. Luumuakin syötiin tänään, että josko se kakka sieltä alkaisi tulla helpommin... Kylvyn jälkeen käsittelin vyöhyketerapiapisteetkin pitkästä aikaa kunnolla. Niin ja ostin sitä Muksun pelkkää riisipuuroa nyt. Kokeillaan sillä, niin ei ole sitä banaania mukana puurossa. Meillä lähi CM:ssä se puuro maksoi jotain 2,60e. Vertailin niitä kilohintoja, niin vajaa 20 senttiä oli eroa siellä ja banaaniriisipuurolla, kun joku taannoin taivasteli sitä 5e pakettihintaa. Se vaan on isompi pakkaus.

Semmosta... Nyt meen aloitteleen vähän ompelutouhuja ja sitten jos koittais mennä ajoissa nukkumaan. Mies on nyt parina aamuna herännyt tytön kanssa kuuden jälkeen, josko minä huomenna...

Rosa ja Piiperöinen

Ohoh, pakko nostaa kun oltiin tiputtu toiselle sivulle..

Rosa: toivottavasti äitis on kunnossa, eikä mitään vakavaa ois. Tuollaset säikäyttää aina kovasti.

Me ollaan flunssassa tytön kanssa. =( Tytön serkulla oli tuollanen nuha kun kävivät viikko sitten, luultavasti tarttui siltä. Mua väsyttäis ihan kamalasti, ehkä ehdin päikkäreille kun mies tulee töistä. Ja väsytti muuten tyttöäkin. Tavallisesti nukkuu kolmet n. puolen tunnin päikkärit päivän aikana. Tänään unta riitti päivällä melkein kaks tuntia! En osannu ite mennä nukkumaan enkä tehä oikein muutakaan ku ajattelin, että kyllä se kohta herää ja kävin koko ajan kattomassa.

Meidän potunsyönti on sujunut hienosti. Lauantaina siis aloteltiin sitä ja nyt menee jo ehkä teelusikallinen kerralla! Lisäks oon ottanu luumusoseen, sanoivat neuvolassa, että se kannattaa alottaa melko pian potun rinnalle, että maha toimis hyvin.

Tosiaan noita ohjeita on yhtä monta kuin neuvojaakin. Pitää varmaan ihan ite päättää, miten ois paras edetä noiden ruokien kanssa.

Minäkin muuten voin hyvin liittyä siihen "herkuttomaan heinäkuuhun". Ahistaa kun ei vanhat vaatteet mee päälle. Nyt on menny kaks päivää hienosti ihan peruskotiruokaa syöden. Kaupassakin kävin, mutta pysyin lujana enkä ostanu mitään hedelmiä pahempia herkkuja mukaan.

Nyt kuuluu jo semmosta ähinää lattialta, et pakko mennä kattoon mitä tyttö oikein touhuaa. =)

Vähän nostelen meitä taas...

Käytiin Porvossa tänään ja olipas ihana reissu. Aurinko paistoi ja se vnhakaupunkin oli kyllä mahtava! Tykkään näistä iki vanhoista paikoista ja haaveilenkin joskus,että ostais asunnon jostain oikein vanhasta kaupungista...

Poitsu tekee varmaan lisää hampaita tai sitten se on kipee. Syö kyllä hyvin ja on muutenkin ihan normaali,mutta tekee löysää kakkaa kokoajan. Ei varmaan tartte kun pierasti niin johan on äidillä taas pestävää. Kiva kun oon vielä ahkerasti pitäny kestovaippoja...=))

Jännä kuinka nopeasti vauvat oppii. Poika yrittää nousta itse istumaan,vaikka vielä vähän aikaa sitten ei osanut kunnolla istua tuettunakaan. Ja liikkuu mahottomasti omalla tyylillä lattialla ja kaiken vie suuhunsa...Huumorintajuakin jo pojalla ja osaakin olla välillä aika velmu. =)

Mies lähti hakemaan siskonsapoikia meille hetkeksi ja pitsaa. On taas alkanu mulla herkkukausi...joka hetki voisin syödä suklaata,karkkia tjm...

Täälläpä on tosi rauhallista! Onkohan kaikki kesälomareissussa? Paitsi me..

Meillä on nyt syöty muutama päivä syöttötuolista! Ostettiin viime viikolla se ja ajattelin eilen, et kokeillaan miten neiti siinä istuisi ja äidin (isoksi) yllätykseksi neiti istui kuin tatti siinä, eikä viettänyt mihinkään suuntaan ja selkä oli tosi suorana! Ollaan nyt sitten melkein kaikki syömiskerrat oltu siinä, ehkä noin 5 min kerrallaan. Neiti on nimittäin tosi nopea syömään. Onneksi nyt näin päin, kun pienempänä tätä neitiä hitaampaa syöjää ei ollut.

Voi vitsit kun mulla on paikat kipeänä! Mies on ollut lomalla tällä viikolla ja ollaan tehty kaikki liikenevä aika piha juttuja. Eilen illalla kävin vielä yksin laittamassa kolme isoa kuormaa sellaista pikkukiveä penkereelle. Ja kyllä lihaksissa tuntuu! Mutta ollaan saatu paljon aikaan.

Ai niin Op:n kakku on nyt testattu jo pariin kertaan! Ja aivan älyttömän hyvää oli! Toisella kerralla tein sen vielä kokonaan tummaan suklaaseen, mut linjat ei taida kestää ihan joka kerta sitä..:D

Neiti liikkuu ihan älyttömästi ja huomaa että harjoittelee jo kovasti liikkeelle lähtöä. Takapuoli nousee tosi korkealle ja keinuu mahansa varassa jalat ja kädet ilmassa. Saas nähdä kotako keksii miten päästään eteenpäin. (Tai taaksepäin, kun eikös se peruutus yleensä tule ensiksi??)

Jahas, lattialta hihkutaan, neiti on jumissa seinän vieressä.:)

Onpas tosiaan hiljaista! Kaikki lomailee, paitsi me... Mies on nyt ollut viikon loman jälkeen töissä. Elokuun alussa aloittaa sen 4kk vuorotteluvapaan, että sitä odotellessa...

Vitsit, että on kylmä! Tänäänkin satanut vettä koko päivän ja lämmintä on alle 10 astetta. Ihan niinkö joku syys-lokakuu! Tympii, kun sitä niin monet (ja itsekin mielessä) hehkutti, että saa olla koko kesän vauvan kanssa kotona. No, vauva on, mutta missä kesä??? Ei oo montaa hellepäivää ainakaan meilläpäin jaksanut pidellä. Lauantaina on siskon polttarit ja aika epävakaista lupailee, p**ka!

Meillä on nyt pari päivää neiti ollut tosi huono syömään. Puuro on ennen uponnut tosi hyvin, nyt tuntuu olevan työn ja tuskan takana. Kasvissose mennyt huonosti ja hedelmäsosekaan ei niin hyvin kuin ennen, mutta silti näistä parhaiten. Saattaa kyllä vaikuttaa, kun panttasi taas kakkaa monta päivää ja tänään pesin kakkapyllyn sitten vissin neljä kertaa! Pikku kikkareita joka kerta.

Sain tänään siivottua. Vaikka satoi, niin ei hidastanut, mattojen tuulettaminen telineellä vain jäi siihen, että mies puisteli ne terassilta. Aamulla sain puunattua keittiön. Lenkin jälkeen tyttö oli olohuoneen lattialla, niin samalla sain pyyhittyä pölyt. Vessan pesin, kun nukkui iltapäiväpäikkärit. Kun mies tuli töistä, siivosin makkarin ja pyyhin kaikki lattiat. Aika kivuttomasti tuli tehtyä siivous, pitkästä aikaa ja sen kyllä huomas!

Laura: Millaisen syöttötuolin ostitte? Me saadaan (tai saatiin, se vaan on mun porukoilla vielä jemmassa) lainaan mun kaverilta ihan se perinteinen.

Meilläkin, kun on nyt hoksattu, että kääntyähän voi ihan koko ajan (eikä vaan toooosi harvakseltaan, mitä tapahtui n. kaksi...kolme viikkoa), niin myös peppu on alkanut välillä nousta. Itseään ei saa vielä liikkeelle matolla, mutta kierähti tässä paljaalle lattialle, niin johan meni pakituksella vähän matkaa:)

Nyt iltatouhuihin...

Rosa ja Piiperöinen

Varastan tän idean nyt kyllä vähän tuolta helmikuisista, mutta eikö mekin voisi listata pienokaistemme mittoja neuvolasta vähän samaan tyyliin kuin silloin oli listattuna la:t ja syntymämitat jne???

Rosa: Idea tosta mittalistasta on ihan hyvä.

Voi että! Meidän jätkä ripuloi jatkuvasti..en enää voi laittaa kyllä minkään kuitupitoisen piikkiin...en tiedä voiko hampaidenkaan. Täytyy soitella neuvolaan mitä ne siellä tuumii...

Pitää mennä..jäi lyhyeksi nyt tämä

Nostellaas ketjua, ettei pudota tän enempää. Sain just pojan nukkumaan ja piti heti tulla kirjottelemaan. Oon yksin kotona, kun mieskin lähti tammerfesteilee. Vitsit ois kyllä ollu kiva lähteä mukaan, mutta ei auta valittaa, ite pääsin onneksi eilen ja lystiä oli! Kauhee krapulakin oli aamulla, mutta onneksi se lähti iltapäivällä jo. Oli kyllä niin mukavaa, tuli kyllä juotuakin vähän liikaa.. meinasin lopettaa jossain vaiheessa, mutta sitten kun kaikki tarjoili niin enhän mä voinu kieltäytyä kun ilmaseks sai:) Kävin siis Viikatteen ja Staminan keikalla.

Meillä on alkanu taas kiinteiden syöminen sujua, se oli vaan sellanen vajaan viikon mittainen pätkä kun tuntui ettei mikään kelvannut. Ehkä mä vaan tarjosin vääriä ruokia.. nyt kun annan noita kaupan soseita niin niitä saa lappaa melkosella tahdilla. Puoli purkkia menee ihan hetkessä. Varsinkin kukkakaali ja mango on suurta herkkua. Jotenkin en saa itte niistä soseista niin sileitä kun ne kaupan soseet on, ehkä siitä syystä poika mieluumin syökin kaupan soseita. Onneks omatekoinen puuro kuitenkin maittaa.

Meillä ei vielä istuta. En ole edes yrittänyt istuttaa syöttötuoliin, kun poika menee ihan kasaan jos istuttaa lattialla. Oltiin lauantaina siellä häissä ja siellä pojalle oli laitettu syöttötuoli. Testattiin kyllä, mutta toinen meni ihan kaksinkerroin kun laittoikin siihen, joten pidettiin suosiolla sylissä ruokailun ajan. Oli kivat häät, ihan turhaan niistä vaatteistakin muuten stressasin. Kukaan ei loppujen lopuksi edes muista, mitä muilla on päällään. En mä itekkään niin tarkkaan muitten vaatteita tuijotellut. Morsian oli kaunis, sulhanen komea ja booli oli hyvää. Jäätiin tonne juhlapaikalle myös yöksi, joten siksi sitä booliakin tuli maisteltua. Tai maisteltua on kyllä väärä sana, jotenkin sekin meni ihan överiksi taas.

Rosa kun kirjoitti siitä, että tuntee huonoa omaatuntoa kun ei koko ajan seurustele vauvan kanssa niin pakko sanoa, että ihan turhaan! Itekki jossain vaiheessa mietin kyllä samaa, mutta ei kai vauvaa kuitenkaan koko hereillä olo aikaa tarvitse viihdyttää. Välillä on ihana leikkiä ja hassutella, mutta ei koko aikaa. Mulla on muuten sama juttu kun Jumbiksellakin, että mä en kehtaa vieraiden eessä hassutella vauvan kanssa silleen kuin kotona. Jotenkin alkaa hävettää.

Nuppu, se babybio on tosiaan kesätauolla! Muistaakseni elokuussa ne taas alkaa. Täytyy sitten heti mennä. Saa kyllä nähdä, miten onnistuu jos noi meidän vauvat siinä vaiheessa jo liikkuu kovasti. Viimeks oli niin helppoa, kun vauva viihtyi sylissä, mutta veikkaan ettei mene enää kauaa, kun nuo jo haluaa viipeltää joka paikkaan.

Jospa tästä lähtisin kattomaan telkkaa. Kattooko muuten kukaan sitä Pieni talo preerialla -sarjaa? Se on ihan mun lemppari ja nauhotan, jos en näe. Mulla on pari jaksoa katsomatta, joten menen nyt niiden pariin. Mies on koko loppuviikon tammerfesteillä katsomassa bändejä, niin vähän yksinäistä kököttää kotona. Onneks toi Ingalssin Laura on mun seurana:)

Oon tänään vahdannut sitä mun entisöimää (onkohan oikea sana?) yöpöytää vähän jooka puolelta, piti kiikuttaa se jopa kaverin arvioitavaksi, kun olin niin kahen vaiheilla, että hionko koko p***kan uudestaan ja vaihdan väriä... Nyt se kököttää meän makkarissa ja oikeestaan näyttääkin pirun hyvältä! Sellainen vanhahtavan, antiikkisen näköinen. Ensin mietin, että onkohan se sittenkin liian tumma... No, toinen on jo terassilla odottamassa vuoroaan, kunhan kerkeis... Sitten viimeisenä sänky...

Simballe pakko kommentoida, että Ingalssin Laura on siis munkin bestis!!! Aivan ihana sarja. Valitettavasti en vaan aina kaikkia jaksoja näe. Parempi olis, kun ne uusinnat tulis vaikka ihan aamusta, aikasemmin siis. Meillä on vähän niinkö ulkoiluaika just, kun se on päivällä ja illalla iltatoimet katkasee sen kattomisen. Ja nauhotuksia ei tuu ikinä katottua... Joskus muuten oon aatellu, että vaikka niiden elämä siellä Preerialla on paljon rankempaa kuin meidän nykyään, niin silti joskus tuntuu, että mun olis pitänyt saada elää silloin... Eikö oo hassua? Niin ja Simballe vielä, että tosi kiva kuulla susta, ikävä jo melkein iski, kun olit niiiiin monta päivää poissa!

Meillä on ylihuomenna ne polttarit. Piru vaan, kun sateita lupaa ja moni juttu on ulkona tehtävä. Tosi nastaa! Tässä onkin kuumeisesti mietitty viime hetkellä korvaavia juttuja päivän varalle, jos vettä tulee ihan kaatamalla, mitä siis on luvattu Oulun suunnalle... Mulla olis sitten niinkö eka kerta erossa vauvasta pidempään kuin noin kauppareissun verran ja ette voi kuvitella, mutta kyllä jo kirpaisee!!! Vauva jää kuitenkin isälleen, että ei huolta, mutta silti... Nyyh nyyh... Anoppi kyllä jo tarjosi apuaan, että voi ottaa hoitoon, että mies pääsee raksalle, minä en suostunut, koska mun mielestä mies on niin vähän tytön kanssa, niin nyt on ihan oikeestaan meille kaikille, vauvalle, isälle ja äidille terveellistä(?), että toimimme näin. Isä ja tyttö viettävät päivän keskenään. Tiedän, että hyväähän se anoppi vaan tarkoitti, mutta ei silti nyt kuitenkaan. Ja kun neiti on välillä vielä hälle päästänyt karseet parut, niin en tykkää ajatuksesta, että neiti olisi heillä monta tuntia...

Meillä muuten nukuttiin tänään yhteensä PERÄTI 1h päiväunia!!! Ja vieläpä kahdessa otteessa... Huh huh... Olipahan neiti väsynyt illalla (ja äiti...), meinasi nukkua sitteriin, kun lapettiin puuroa nassuun. Oli kyllä nälkäinenkin ja söi hyvin, mutta itki väsy-itkua ja silmät lupsahteli kiinni. Raasu parka...

Nyt pitäis kyllä jo alkaa suunnata nukkumaan... Iltapalakin on syömättä... Niin, olin sillä tarkkailtavalla ruokavaliolla ja ruokailuajoilla, ei taida olla enää iltapala-aika???

Rosa ja Piiperöinen

PS: Luin yx päivä Kaksplussasta miten selättää kiire. Yksi neuvo oli, että pitäisi jakaa vuoro viikoin puolison kanssa kodin "vetovastuu". Heh, nauroin melkein ääneen! Mulla olis silloin joka toinen viikkoa vaan kahta kauheempi urakka, joten parempi etten edes ehdota! Toisaalta edelleen oon kyllä sitäkin mieltä, etten voi kauheesti vaatia, kun toinen käy lähes kaiken vapaa-aikansa tekemässä meidän tulevaa kotia... Mutta silti se joskus risoo, kun hän ei vaan näe, että vois vaikka tyhjentää astianpesukoneen tms...

Minä kanssa liityn Pieni talo preerialla sarjan faneihin!Oon tuijotellut uusintoja aina kun ehdin ja olenkin ton sarjan nähnyt monen monta kertaa...mies voisi hakea mulle kaikki koneelle,niin ehtisin taas kunnolla katsomaan ne. =)

Sunnuntaina lähdetään puuhamaahan jos säätiedotus pitää vain paikkansa. Kivaa saada vietyä tyttö taas jonnekkin missä voi mielin määrin "riehua". Alkaa sisätiloissa olemine käydä hänenkin hermoille...onneksi tälle päivälle luvattu lämmintä ja voidaan takapihalla viettää aikaa ja laittaa tytölle uima-allaskin.

Poika on alkanut tappelemaan unia vastaan ja aina kääntyilee mahalleen. Saan joskus yölläkin käydä herraa kääntämässä takaisin selälleen...Eilen nosti itseään käsien ja jalkojen varaan niin,että oli kunnon konttausasennossa. Toivon ettei kuitenkaan vielä oppisi lähtemään liikkeelle...

Simba: Voi VIIKATE!!Miks mä en pääse koskaan katsomaan sitä?!! Huomenna soittais Apulanta Tampereella ja sitä meinattiin eka lähteä katsomaan,mutta kun loppukuusta anoppi katsoo lapsiaan,ei viittitty enää pyytää. Oliko edes hyvä keikka??

Rosa: Meillä sama..Kiirettä kyllä pitää mulla. Jos antaisin täyden vastuun miehelle viikoksikin,olisi mun vuorolla aina tuplaten tekemistä.

Täytyy lähteä hoitamaan asioita ja pikkusiskoa moikkaamaan...

Nukkuuko teidän vauvat vielä selällään? Tuli vain mieleen tuosta Jumbiksen kommentista, että joutuu kääntämään selälleen. Meillä ei enää onnistu selälleen nukkuminen. Poitsu alkoi kääntymään kans ja jonkun aikaa kävin aina kääntämässä selälleen ja joskus pysyikin, mutta nykyisin sitä ei enää pidä mikään selällään vaan kääntyy aina mahalleen nukkumaan.

Poitsu ryömi maanantaina eka kerran suoraan eteenpäin ja tosi hyvännäköisellä tyylillä :) Silleen jännästi "souti" käsiään edestä taakse ja nosti kroppaansa että pääsi eteenpäin. Tiistaina sitten puhkesi hammas tai en tiedä sanotaanko että puhkesi jo, kun näkyy vasta noin 1mm hammasta ikenen läpi, mutta oikeaa hammasta siellä suussa kuitenkin jo on ja arvatkaapa, että sattuuko, kun toinen yrittää purra tissiä!!

Mä oon töissä ja meillä on ihan järkky yrittäminen saada poitsu ottamaan tuttipulloa, kun ei sitten millään suostu juomaan siitä maitoa. Ei ota kyllä nokkamukiakaan, tavallista mukia tai lusikallakaan... eikä vettäkään. Ihan järkkyä miten tuolleen voi kokonaan kieltäytyä tuttipullosta. Mä oon pumpannut joka päivä noin 200ml aina seuraavalle päivälle, mutta hukkaan on paljon mennyt. Osan mies on saanut sekoitettua ruokaan ja puuroon.

Ai niin 6kk neuvolassa mitat olivat 9530kg ja 72cm, painon nousu hidastunut, mutta jotain sentäs oli tullut. Nyt saadaan lisätä 1tl öljyä pojan ruokiin ja pitäis antaa 5 krt päivässä 1dl ruokaa. Siihen ei ihan päästä, mutta ehkä 4 krt päivässä 1dl onnistuu. Niin ja kiva juttu oli se, että nyt voi antaa raakaraasteitakin. Me maisteltiin raastettua omenaa ja viikonloppuna kokeillaan varmaan porkkanaa ja yritän jotenkin tomaattiakin raastaa, ihan hienoksi.

Rosa, minä en muuten tiennyt, että jotkut välttää kotimaisia viljoja sen keliakian takia. Minulle ei tullut tuollainen edes mieleenkään. Itse ajattelin vain, että riisissä on niin pehmeä ja hyvä maku ja muut viljat voimakkaampia, niin jätän sen "parhaimman" viimeiseksi, että ei totu ensin liian "hyvään" ;)) Tämä on siis ihan mun oman maun mukaan...

Poitsuu nukkuu vielä päikkäreitä ja odotan malttamattomana, että heräis jo!!!

Tähti ja poitsu reilu 6kk 1vko

Unohtui vielä laittaa, että meillä tuollainen vuoroviikoin vetovastuu on toiminut hyvin. Ollaan pidetty vuoroviikkoja tiskauksessa ja siivouksessa tai sitten tyyliin, että toinen imuroi ja toinen luuttuaa. Ruokakaupassa ollaan yleensä käyty yhdessä ja ruuanlaitto on jakautunut tasaisesti vuoropäivin tai viikoin, se menee ilman "sopimusta" kun kumpikin tykätään ruuanlaitosta. Jos jostain on kinaa, niin sillon yleensä otetaan tuo vuorottelu peliin ja sitten alkaa taas asiat rullaamaan... Ps. Tää vauvan tulo on tietty tuonut vähän muutosta (väliaikaisesti) ja mieshän meillä suurimman osan kotiaskareista on NYT hoitanut työnsä ohella, ruuan, tiskauksen ja siivouksen eli kyllä ne miehetkin osaa... ;-)

Yhteistyössä