Pikaiseen koitan jotain kirjoitella, on ollu mielenkiintoista juttua täällä.
Kantoliinoista oli puhetta. Mulla on itse tehty rengasliina. Jostain syystä siinä Pete ei viihdy kovin hyvin. Tosin en ehkä osaa kaikkia mahdollisia asentoja, mihin vauva laittaa. Paremmin meni, kun laitoin jalat liinan ulkopuolelle, sillain viihtyi ehkä 5-10 min.
Sit tein kokeeksi vanhasta lakanasta jotain 5 m pitkän ja ehkä 70 cm leveän liinan. Se on osoittautunu tosi hyväksi, siinä Pete viihtyy mainiosti, nytkin varmaan yli tunnin jo ollu ja nukkuu parhaillaan. Käytän ehkä kietaisux2 -sidontaa muistaakseni. Se on tosi tukeva eikä itsekään rasitu, kun paino jakaantuu tasaisesti. Trikooliinakin mulla on samallain itse tehty, mutta se on surkea lörppö, en tajunnut, ettei saa olla joustavaa trikoota. Täytyy tehdä siitä sit jotain muuta. Lakanaliinan kans en kehtaisi lähtä ihmisten ilmoille. Täytyy reissuja varten hankkia jotain nätimpää kangasta tai jopa ostaa kokonaan uusi liina. Tuntuu vaan niin kalliilta, kun kankaaseen menis ehkä 50 euroa, ja siitä sais jo kaks liinaa...
Maidon luovuttamisesta kans oli Hilmuskan aloitteesta juttua. Mä luovutin kahdesta edellisestä vauvasta maitoa. Sillion ei ollu niin hyviä neuvoja, miten saada rauhottuun maidontulo vain omalle lapselle riittäväksi. Nyt kun en asu Tampereella, olis luovuttaminen paljon työläämpää, kun astioita ei haeta kotoa asti. Ne pitäis toimittaa jotenkin jonnekin.
Luovuttamisesta oli sikäli iso homma, että niitä pumpun osia piti desinfioida joka lypsyn jälkeen ja menihän siihen aikaakin rutkasti. Tosin korvaus oli mukava, silloin 100 mk/litra, nyt varmaan 17 euroa. Sillä rahalla sai vaikka mitä kivaa hankittua, kun silloin oli rahaa todella vähän. Ostin siis jotain ihan ekstraa itselleni, mihin ei muuten olis ollu mitään mahkuja.
MUTTA kyllä ajattelin, että korvaus on lähinnä vaivan palkka, niin kauan yhteenkin litraan sai tehdä töitä. Silti tärkeimpänä pidän sitä, että keskosille ym. tarvitseville voidaan antaa ihmisen maitoa eikä lehmänmaidosta tehtyjä korvikkeita. Varmasti on helpommin sulavaa niille pienille, joilla muutenkin on elämässä selviämistä. Ja aika monta pientä sai ravintonsa niistä mun toista ämpärillisistä maitoa, jos kerrallaan annetaan esim. 10 milliä...
Nyt imettelen tätä yhtä poikaa vaan, ja maidon määrä on tasapainossa. Toivottavasti siis jotkut hoitavat luovuttamista nyt, kun itsellä ei ole siihen voimavaroja.
Tarvii lähtä jotain ruokaa kehittämään. Sunnuntaina on ristiäiset ja täytyy järkätä tarjoilut 40 hengelle... onneksi osa on pieniä lapsia. Itse odotan, että saa taas voileipäkakkua. Se on mun herkkua, mutta niin isotöistä, ettei sitä viitsi tehdä kuin isoihin juhliin. Ja ostaa en raski niihinkään... Tein kans lusikkaleipiä, jotka on myös mun herkkua, mutta olivatpa isotöisiä!!! Yks vaan on jokaiselle, toivottavasti eivät vieraat ahmi niitä, että jää mulle ens viikon päiväkahveille :kieh: .
Nyt tarvii siis mennä,
Heipparallaa
TeeTee ja Pete 4 vkoa 3 pv