Tammimasut 2015 *kesäkuu*

Täällä on kans turvotusta aivan järkysti! Kaikki housut suunnilleen kiristää paitsi verkkarit! :D Mä kyllä odotan ihan innolla (sitä oikeaa) vauvamahaa! :)

Onko muilla muuten samaa, että kun jännittää oikein kovasti vatsalihaksia (vetää napaa selkään päin), niihin sattuu kuin olisi tehnyt kovankin treenin eilen? Ja tää siis joka päivä vaikkei mitään erityistä ois tehnytkään. :O Tätä on ollut siis ihan jo muistaakseni plussauksesta asti.
 
Täälläpä on taas tullut juttua.

Monet on miettinyt jo paljon kaikkia hankintoja, itekin saatan välillä ihaillen kävellä lastenkauppojen ohi, mutta tuskin vielä pitkään aikaan ostan mitään, kun ei tunnu vielä yhtään konkreettiselta tämä.

Mäkin oon rakenteeltani semmonen, että ylimääräset menee yleensä jalkoihin ja takalistoon, kun taas vatsa on aina ollut aika litteä. Mutta nyt välillä, varsinkin iltaisin, on tuntunut jo, että pientä pömppistä olis, että en tiedä, kuinka pitkälle pystyn näyttämään "normaalilta". Tosin oon ehkä muutenkin alkanut viime aikoina ostaa/käyttää vähän löysempiä vaatteita, jonne vielä kaikki katoaa (tai sitten nimenomaan herättää huomiota, että mitä oikein peittelen). :p

Oon nyt reissussa ja etukäteen pelkäsin, että ne pahoinvoinnit alkaa täällä, mutta olo on oikeestaan ollut ihan päinvastanen: välillä meinaa ihan unohtaa koko raskaushomman, kun niitä vähäisiäkään oireita ei ole. Toivo vaan elää, että siellä ois joku toukka vielä elossa. :confused:


Hiliputti 6+2
 
Ei sitä turhaan sanota, että pahoinvointi on pahimmillaan 9.-11. viikolla. Eilen ja tänään ollut nyt aamulla todella lähellä ettei pönttöä ole tarvinnut halailla. Yök. Onneksi vielä maanantai vapaa ja ensiviikko sopivasti välivuoroa töissä ni ehtii ehkä tää olo mennä edes vähän ohi. :L On sitä onnekas olo kun tuli vasta nyt pahempana kun teillä joillakin on ollut jo pidempään ällötys. Ei tätä kyllä kenellekkään toivo.

8+1
 
Joo, täytyy sanoa että täällä voidaan edelleen huonosti. Viime viikolla oli päiviä jolloin voin ehkä inaksen paremmin,ainakin hetkittäin, mutta en enää. Mä niin vihaan tätä oloa! :stick: Oon ihan saamaton, tuntuu että kesä menee pilalle. Ja pojan kesä siinä samalla. :| Mutta mä en ainakaan uskalla lähteä kotoa mihkään oksennuksen pelossa... Tää on syvältä. Vaikka ei sais valittaa mutta... :(
Tuhnuliini 7+6
 
Täällä on olot huomattavasti parantunut parin viikon takaisesta. On ollut oikeastaan välillä ihan "normaali" olo. :) mökillä jaksoi koko viikonlopun ulkoilla, saunoa ja tehdä pihatöitä. Perjantaina ollaan lähdössä viikon reissuun joten toivotaan että tämä hyvä fiilis säilyy.

Olen myös aika pienikokoinen ja hoikka, bmi hiukan alle 22. Nyt alkaa jo vatsa olla sen verran pömpöllään että pian taitaa olla aika kertoa tästä raskaudesta, ellen aio kesällä pukeutua jätesäkkiin. :D oltiin kyllä ajateltu odottaa vk12 ultraan asti, mutta taidan tätä menoa olla jo aika pallo silloin.

Hyviä vointeja muillekin! :)

Maatuska 9+2
 
Koputan puuta, mutta minä en ole vielä pahaa oloa tuntenut kertaakaan. Etova olo on ollut, mutta se on monesti mennyt ruualla ohi. Minulla muutenkaan ei ole oikein oksennusrefleksiä, enkä sairasta oksennustauteja. Johtuisko tästä. Näin kun sanon, niin huomenna varmaan aloitan oksentamisen :D

Minä olen kokenut fyysisesti raskaaksi tämän raskaana olon. Hengästyn hirmu helposti nykyään ja väsyn. Tänään oli 14h työpäivä, teen fyysisesti raskasta työtä. Lisäksi työvuoron loppu sisältä muuttohommia missä piti huonekaluja siirrellä. Tuntu että voimat loppuu ihan täysin. Laitoinkin miehelle, että kohta maha räjähtää.. Mahassakin tuntu selvästi tämä raskas suoritus. Oletteko te muut alkaneet varoa painavien nostoa yms? Minä nostelen työssäni 40-50kg ihmisiä ihan. Olen kyllä alkanut pikkuhiljaa siirtyä nosturiin tai jos tehnyt siirrot niin tosi pienet siirrot että matka on lyhyt ollut..
 
Hei,Mahtuuko vielä mukaan taustalta? :) olen lukenut jo monta viikkoa teidän juttuja,mut nyt päätin itsekin uskaltautua mukaan. Ensin luulin lasketun ajan olevan joulukuussa,mutta kävin vuodon takia ultrassa ja siellä viikot vähän pakitti,että taidanpa kuulua tänne tammikuisiin. Eli olen 27-vuotias, kahden pojan äiti (5v ja 1v) ja uuden tulokkaan la olis jotain 6.1.
Tosiaan vuoto sai olon tuntumaan niin epävarmaksi,etten tännekkään uskaltanut kuin taustaltaan aikaisemmin. Viikkoja kasassa nyt...Öö...9+5,joten hiljalleen pelko alkaa kääntyä toivoksi. Mut nyt unten maille,että jaksaa huomenna uuden viikon kujeet aloittaa, jospa ensi viikolla hyppään teidän keskusteluun mukaan (joka on ollut mukavan vilkasta). :) mukavaa alkavaa viikkoa kaikille ja hyvää oloa pahoinvointien sijaan. ;)
 
Alkuraskauden ultrassa käyty, eikä uutiset ole kamalan iloisia :( ovulaatiotestin mukaan pitäisi olla rv 7+5 mutta vastasi kooltaan vain 6+4 ollen 6.5mm pitkä. Hento syke saatiin näkyviin piiitkän etsinnän jälkeen, mutta sekin näkyi vaan tietystä kulmasta ultrattuna.. gynen mukaan raskaus joko alkanut myöhemmin tai sitten kyseessä kehityshäiriö ja kesken menee (jotenkin antoi ymmärtää että jälkimmäinen vaihtoehto se todennäköisin)

konrolliultra pitää varata 1-2 viikon päähän.
en mitenkään voi uskoa, että raskaus olisikin alkanut viikon myöhemmin, koska sain raskaustestiin haamun jo dpo 10..

Nyt siis asennoidun niin, että meille ei tammikuun vaavaa tule ja alan haaveilemaan mökkisaunasta ja kylmästä oluesta..
 
Tää lähti eilen kesken töiden pois kun oksensin moneen otteeseen töissä vaikka olin ottanut lääkkeen. Nyt sitten oon tän päivän kotona ja ke katson haenko lääkäriltä taas saikkua.

Olo on voimaton ja etoo niin vietävästi. Vielä olis 9pv ultraan. Kyllä on pitkä aika.

Eveny 7+5(eiks noi viikot lisäänny millää??)
 
Voi Roks :hug: Voimia! Mutta mökkisauna ja kylmä olut kuulostaa hyvältä. Tsemppiä kovasti. Onko sulla Roks ollut raskausoireita?
Joo-o, ei täälläkään viikot etene. Joku on sanonut, että kun toista lasta odottaa, viikot juoksee silmissä eikä ite pysy ees mukana. Paskan vitut sanon mä, kyllä pysyy, hyvin on tiedossa että vasta vko 8+0 menossa. Arg. Mullakin on alkanut olo oleen erittäin huono aamusta iltaan, siis huonompi mitä se tuossa viikko takaperin esim oli. Onni on kuitenkin mummi ja ukki ketkä hakee pikku ukkoa leikkimään päivisin. :heart:
Eveny sul on kans kyllä aika kurjaa. :( Mä en oo oksentanut kertaakaan, vaikka kurkunpäässä tuntuu koko ajan oksu ja oksettaa, en vaan oo menny pytylle, enkä mee ellei oo pakko. Ootko saanut syötyä? Mä syön nimittäin tunnin välein. :popcorn:
Joko sais tällä viikolla tilattua neuvolan... |O
Tsempit kaikille!
Tuhnuliini 8+0
 
Tuhnuliini: kyl mulla vähän oireita on! Pahoinvointi mikä ajottuu enempi kyl iltaan ja repäisykipuja alavatsalla ajoittain, väsymystä myös! Ja suussa aivan järkyttävän pahamaku koko ajan..

kontrolliultra on nyt varattuna ens viikon keskiviikolle.. en kyllä mitään ihmettä odota tapahtuvaksi silloin! Jotenkin hyväksyin tän asian hirmu helposti.. paljon helpommin kuin parivuotta sitten olleen tuulimunan!
Silloin itkin silmäni päästä ja nyt ei (hävettää ihan myöntää) tunnu pahemmin miltään.. olen varmaan alitajuisesti valmistanut itseni näihin huonoihin uutisiin, kun alusta saakka olen ollut niin epäileväinen tai sitten olen jotenkin järkyttynyt ja tunteet menneet lukkoon tms..
 
Roks onpa ikävä tilanne. Voimia toivottelen :hug: Toivottavasti ensi viikolla saisi edes selvyyden mitä tapahtuu.

Itsellä täällä on tänään 9+0. Olin jo ennättänyt ajatella, että paha olo alkaa helpottaa, mutta tämä aamu oli kyllä pahin tähän asti.
 
Roks ja tombatar :hug:


Minä soitin neuvolaan. Kun kysyi vointia ja sanoin että ei sitten kerralla mitään oloja ole ja että epäilen tuulimunaksi niin rupes tarkistusultrasta puhumaan. :O Kuulema siellä ne nuoret lääkärit ei mielellään ultraa niin antoi viikon päähän ajan ja yrittävät sen toisen kätilön/terkan kanssa ultrata! Jotenkin olin niin asennoitunut odottamaan sinne rv. 12 viikolle asti että on kyllä huojentavaa saada tietää jo ens viikolla onko siellä elämää.
Ihmetteli terkkakin oireettomuutta kun sanoi muistavansa mun olot aiemmista kun en ollut kovin hyvä vointinen.

Jos olisi ensimmäinen raskaus niin ajattelisi varmaan vaan että ok olen harva onnekas jolle ei tule pahoinvointia mutta kun kahdessa aiemmassa on olleet kaikki oireet ja oireet tulleet aikaisin ja nyt ei mitään niin kyllähän se epäilyttää. Ei sillä että kesäksi kaipaisinkaan väsymystä ja huonoa oloa mutta kyllähän se toisi varmuutta että siellä elämää on..

Kaiken lisäksi lähin angiinassa reissuun. Nyt odotan viestiä lääkäriltä että joudunko käymään antibiootit vaikka kurkkukipu on jo ohi (reissussa ei ollut mahista apteekkiin). Hoitajan mielestä pitää syödä mutta laittoi vielä lääkärille kysymyslistaan, tai oikeestaan siitä määrätystä antibiootista kun sanoin olevani raskaana. Enhän minä viime viikolla nieluviljelyä antaessa älynnyt asiasta mainita ja eihän sitä siellä missään kirjoissa lue koska en ollut neuvolaankaan soittanut.

hiia & hemmo? 6+2
 
Roks: :hug: Voimia! Toivottavasti asia on selvillä ensi viikolla ja pääset asian kanssa eteenpäin. Pidetään vielä peukkuja!

Voimia kaikille pahoinvoiville ja epävarmuudessa eläville! Kaikki oireettomat nauttikaa!

(.) Täällä on pahoinvointia sykäyksittäin ja muitakin oireita. Parin päivän päästä tiedetään tilanne. Jos kaikki on hyvin, palataan nopeasti mökille. Jos ei, toivotaan nopeaa aikaa osastolle. Sitten täälläkin maistuu kylmä siideri ja hyvä punaviini. Enemmän kuin mitään toivon kuitenkin, että siellä on pieni sykkeineen. Kylmä vadelmalimukin siis käy :D
 
Voi Roks!! Toivottavasti kaikki kääntyisi kuitenkin nyt sitten hyväksi! Itselläni ultra olis torstaina ja jännittää aivan vietävästi että mitä siellä näkyy vai näkyykö mitään... pakko vaan uskoa ja luottaa että kaikki on hyvin, muuten pää räjähtää. Onneksi nyt kuitenkin pääsee jo pian sinne ultraan.
 
Onpa taas paljon ikäviä uutisia täällä :( Tsemppiä kaikille epävarmuuden ja surun kanssa eläville!

Tuhnuliini, en ymmärrä, miten voit syödä tunnin välein! Itellä kun ei tasanen syöminen auta yhtään. Itse asiassa oksennan lähes aina syömisen jälkeen. Oon melko kade.

Täällä ollaan erittäin tietoisia siitä, että nyt on menossa ne vaikeimmat viikot. Kaksi päivää saanut juosta oksentamassa koko_v***n_ajan. Ylihuomenna neuvola, vihdoin. Silleekin ikävää tämä hirveä olo, että en jaksa iloita raskaudesta yhtään. Enemmänkin kaduttaa ja pelottaa, ettei tää mene ohi ollenkaan. Ja sitten tunnen syyllisyyttä siitä, että en leiju onnesta :/

Naaba ja Tahmatassu, 9+4
 
Huh, olipas tänne kirjoiteltu paljon viikossa. En ole tainnutkaan tänne juuri mitään kirjoitella, kun enemmän olen tuolla facessa.

Voimia Roks ja kaikki muutkin jotka ovat saaneet huonoja uutisia :hug:

Tänne kuuluu semmosta, että kävin pari viikkoa sitten ekassa ultrassa, jossa näkyi pieni viikkoja vastaava alkio, mutta sykettä ei vielä näkynyt (viikkoja silloin 5+6, joten sykettä ei vielä tarvinnutkaan näkyä). Hieman on nyt kuitenkin epäileväinen olo, kun viime viikolla tuli rusehtavaa valkkaria parina päivänä (saattoi johtua ultrasta, vaikka alkoikin vasta parin päivän päästä siitä...) Huomenna on ensimmäinen neuvola ja keskiviikkona sitten uusi ultra-aika. Toivon kovasti, että siellä näkyisi syke, mutta olen kyllä jo varautunut huonoihinkin uutisiin.

Kaikenlaisia pieniä raskausoireita on, naama ja rintakehä on näppylöillä, hengästyttää, maha on löysällä ja pientä kuvotusta iltaa kohden. Väsymyskin taitaa tehdä kunnolla tuloaan...

Muutettiin syksyllä rivarikolmioon, ja kyllä tähän nyt ainakin toinen lapsi mahtuu, vaikka eihän tämä mikään kovin suuri olekaan.

Vielä en ole hankkinut mitään tulevalle vauvalle, kunhan ensin saisi varmuuden siitä, että siellä joku on. Kaikki esikoisen tavarat on kuitenkin tallella, joten mitään suurempia hankintoja ei tarvitse tehdä. Lähinnä jotain pientä talvivaatetta joutuu hankkimaan.

Gislie 7+4
 
Hui että, viikonloppuna se sitten alkoi, pahoinvointi. Tänä aamuna istuin vessassa vapisten ja yritin selvitä hirveästä olosta huolimatta töihin. Olo on kurja, koko ajan oksu kurkussa, tuskanhiki ja kylmänväristykset..ja huimaus.
Meidän apteekissa ei ollut hyllyssä niitä pahoinvointi rannekkeita, huomenna tulee, joten oon valmis kyllä kokeilemaan niitä. Kohta kai tässä joutaa Saikulle, en kyllä oo työkuntoinen, jos tämmönen jatkuu tai jopa pahenee.Pähkinöitä, pastilli ja salmiakkia ostin työpöydän laatikkoon, että selviän...
 
Roks :hug: Jospa kaikki olis kuiten hyvin.

Jännää tää pahoinvointi, ensin sitä toivoo että tulis (kkm raskaudessa ei mitään) ja kun se tulee niin toivoo ja rukoilee että se menis ohi :D Sitten tulee välillä normaaleja päiviä, pahoinvointia ei juurikaan ole, niin säikähdän heti että kesken menee. Mulla on niin aaltoilevaa tää olo. Kertaakaan en ole oksentanu, siedän muutenkin pahoinvointia tosi hyvin enkä herkästi oksenna. (lapsena rajuja oksennustauteja ja matkapahoinvointi riesana, myös elektrolyyttihäiriöstä kärsineenä sai sietää pahaa oloa) Mut hyvä että edes aamupahoinvointi ja yököttävä olo jos ei saa ruokaa jatkuvasti. Masuni on pohjaton, mies vitsaileekin että alan käydä kalliiksi :LOL:
Huimaus ja väsymyt on nyt iskenyt sitten oikeen kunnolla, miten voi oikeesti olla näin rättipoikkipuhki koko ajan? ja töissäki pitäs käydä...

Mitä muuten kannattaa välttää näin alkuraskaudesta? nostelua? kurkottelua? vai pitääkö mennä fiiliksellä vain. Mie kun olen vähän kokematon näissä hommissa :D Siivoustyötä teen niin välillä pelottaa että riuhdonko liikaa...

Rv 8+1 (hui kun tuli pelottava ajatus, edellinen raskaus tammikuussa päättyi viikoille 8+2 :( ) Mutta nyt on kaikki hyvin, tunnen sen :)
Eka neuvola 23.6, kehtaisko pyytää jo kuuntelemaan sydäntä? olisko liian aikaista? silloin olis rv 10+1
 
Ihan kait pystyy tekemään ja touhuamaan normaalisti alkuraskaudessa. Vauva on niin hyvin suojassa siellä kohdussa.

On mulla kuunnelleet ekassa neuvolassa sydänäänet. Toisesta kuului 9+0 ja olin jo muutamia päiviä aiemmin saanut kotidopplerilla kuulumaan niin tiesin että sydän siellä sykkii.

Hassua muuten miten pahoinvoivat ovat kadeja oireettomille ja oireettomat hätää kärsimässä että on ns. turhaa raskaana jos siellä ei ketään ole. Että veti tai työnti. :D
 
Nissukka mun mielestä voi mennä fiiliksen mukaan jos ei oo vuotoja tms.
voihan ne kuunnella,mut ei välttis vielä kuulu noin pienillä viikoilla.

mulla kans toi hengästyminen oikein ärsyttää! kuitenki teen joka päivä noitten hevosten kans hommia ni pelkkä tarhalle kävely saa puuskuttamaan. ja väsy,pakko yrittäää otta aina päiväl pienet tirsat vaikka noi taaperot välillä ei antais. tässä raskaudessa selvästi pahempi kun ennen. pahaa oloa ei oo kun mahan ollessa tyhjä.
ja nälkä iski,kun ajattelin ruokaa :p
 

Yhteistyössä