~*~ Tammikuun Vauvat 2012 marraskuussa ~*~

Kiitos taas Amalia! Mukavasti rautalangasta väännetty ohje, eli sopii minulle! :)

Sellainen kysymys vielä (vaikka lupasin, etten enää teitä vaivaisi vaippa-asialla), että kun kyseessä on vaippahousut, joiden on käsittääkseni tarkoitus toimia myös kosteussuojana, niin kuuluuko noihin pukea päälle sitten vielä päällishousut?? Tulee varmaan aika kuuma vauvalle... Vai onko nää samanaikaisesti tavallaan osa vaippaa ja sitten myös päällishousut. Käytetäänkö näitä eritavoin kesällä ja talvella juuri tuon lämpimyyden takia? Ohjeessa luki, että toimivat kunnolla vasta, kun on pesty koneessa (ja varmaan vähän huopuneet) ja käsitelty lanoliinilla. Voiko tuon lanoliinikäsittelyn siis tehä ihan itse jotenkin ja täytyykö tehdä aina pesun jälkeen? Kiitos ja anteeksi taas.
 
Heipsan mammat!

Kestovaipoista kans sen verran että meille ei niitä tule, kun en niistä mitään ymmärrä, vaikka varmasti ovat hyviä,ekologisia jne. Kertiksillä mennään tämän seuraavankin naperon kanssa.

Täällä myös yöt melkosta kikkailua, kun ei oikeen löydy sopivaa asentoa. Tyynyjä on jo melkonen määrä sängyssä, kun niitä on tungettava joka väliin :) Lonkkia särkee kun kyljellään joutuu nukkumaan, yleensä nukun selällään ,mutta nyt ei kyllä pysty enään ton selän takia :/ Pissallakin saa ravata väh. kaksi kertaa yössä ja syömässä yhden kerran, jotain pientä kylläkin =)

Nyt ollut parina päivänä sellasta menkkamaista kipua alavatsalla ja alaselässä, ihankuin alkais menkat, ei kivaa! Mietin että onko nuo suppareita tjs.? Muutenkin tuo alakerta tosi kipee, nivuset varsinkin on tulessa. Pitempi kävely tuottaa kipua ja polttelua/ painetta tuonne alakertaan :( voihan nuo olla jotain liitoskipujakin, mahan kasvukipuja..täytyy maanantaina soitella neuvolaan ja tiedustella, jos nämä kivut jatkuu.

toivotaan että sannulin vauva vielä viihtyy masussa :hug:
Ninnatar taisi kysellä tuosta kohdunkaulan pituudesta, mulla oli nyt tuossa rv25 paikkeilla 2,5cm tuo pituus. Esikoisesta oli sentin lyhyempi, mistähän sekin sit johtuu.. esikoinen silti viihtyi mahassa rv 42 asti vaikka oli paikat pehmentyny ja kohdunkaula lyhentyny 1cm rv 37. Toivon vaan että tämä toinen syntyis siinä lasketun ajan tietämillä tai hieman aikasemmin!
Mimalle myös voimia elämäntilanteeseen :hug:

Noh, eipä mulla muuta tähän hätään..seuraava neuvolakin vasta 28 pvä :)

Hauskaa perjantaita ja voikaahan hyvin!!

Nuhmuliini80 30+4 :heart:
 
Heips taas kaikille!

Neuvolakuulumiset ensin 30+2 (27+2):
Paino 64,3 (64,2) kokonaispainonnousu 7,3 kg
Turvotus + (-)
RR 112/60 (110/60)
Pissa puhdas
Tarjonta RT
Syke 135 (144)
Liikkeet ++ (++)
SF 25 (26)

Kohdunpohjankorkeus tosiaan vähemmän kuin viimeksi ja muutenkin käyrä on laskenut ihan dramaattisesti. TH mietti lähetettä äitipolille, mutta olen käynyt just keskiviikkona yksityisellä ylinmääräisessä ultrassa ja siellä kaikki oli OK. Sikiön koko on ollut sekä np-, rakenne- että tässä ylinmääräisessä ultrassa viikon pienempi kuin viikot vastaisi eli hyvin ja tasaisesti vauveli kasvaa. Paino tosin oli ihan alakäyrillä, 1300 g, mutta normaalin rajoissa kuitenkin.
Eli kaikki OK.

Vauvan asennosta mulla on vauva jo kiinnittynyt. Samoin oli kummatkin pojat jo tässä vaiheessa. Tämä johtuu varmaan suuresti siitä, että olen lyhyt ja varsinkin yläkroppani on todella lyhyt ja vauva ei mahdu muuten.

Nukkumis- ja lepoasennosta olen kanssa niin oma-napainen, että nukun ja lepään justiinsa siinä asennossa jossa se onnistuu. Mulla on sen verran paha issiasvaiva, yläselän hermopinne ja jalkasärky, että jos vaan löydän asennon jossa pystyn nukkumaan edes pätkissä niin valitsen juuri sen. Vaikka monet kieltävät selällään makaamisen, nukun paljon selälläni koska se on vähiten kivuliasta. Näin olen tehnyt myös molempien edellisten raskauksien aikana ja mitään ongelmaa vauvalle ei ole tullu, eikä mulle tule yhtään huono olo selällään makaamisesta.

Kestovaipoista on ollut juttua. Mulla oli kakkosen ollessa vastasyntynyt kestovaippalainaamosta lainassa vaippapaketit kummallekin. Oli tosi hyvä systeemi. Paketissa oli pantti ja pieni vuokra ja iso kassillinen kaiken näköisiä erilaisia vaippoja. Olisin silloin jo halunnut kestoilla, mutta mies ei suostunut.
Nyt olen ostanut muutamian keston käytettynä ja saanut kaverilta lainaan ison kasan itsetehtyjä taskuvaippoja joten meillä ainakin kokeillaan miten lähtee sujumaan :)
Ongelmana vaan, että nämä vaipat kuivuu ihan älyttömän kauan vaikka kuivaan imun tietysti erikseen. Itse olen ajatellut ostaa PUL-taskuja.

Bassets 30+2
 
Viimeksi muokattu:
Nuhmuliini80 mulla on kanssa tuota polttavaa menkkamaista kipua mahassa ja selässä. Erityisen paljon ja voimakasta se oli esikoista odottaessa. Mulla lääkäri kertoi sen olevan kohdun kasvukipua. Toivottavasti sun kohdalla kyse ei ole vakavammasta :hug:
Samoin löytyy viiltävää ja polttavaa kipua alapäässä ja välillä emätin on ihan arka. Liitoskivuiksi olen nämä tulkinnut. Mulla myös pahenee kävellessä. Mulla näihin on auttanut vyöhyketerapia, samoin kuin issiakseen, jalkatulehduskipuun ja turvotukseen =)
 
Tellu Po: Tarkoitatko nyt pitkälahkeisia villapöksyjä? Kyllähän niitä voi pitää ihan ilman päälishousujakin, ihan miten tykkää. Ja se lanoliinikäsittely pitää tehdä ihan itse ja jokaisen pesukerran jälkeen. Mutta villahousujahan ei pestä kuin silloin jos niihin menee kakkaa, muuten riittää tuuletus ja ilmava kuivaus. Villa on siitä erinomainen vehje että se puhdistaa itse itsensä ja tykkää enemmän tuuletuksesta kuin pesusta. Lanoliinia saa vaippoja myyvistä kaupoista ja pullon kyljessä on ohjeet ja niitä löytyy netistäkin. Ei ole vaikeaa ollenkaan.

Amalia: Jos on tarvetta sisätäytöille niin laita mulle yyveetä, mulla olis ihan joutavana suunnilleen M-kokoisia sisätäyttiksiä tosin ne on ilman kiinnitystä mutta nappinipan voin myös lahjoittaa tai voihan noihin laittaa vaikka tarrat.

Omasta ajasta sen verran että meillä tulee yksi viikonloppu nyt marraskuun loppupuolella kun ollaan miehen kanssa kotona ihan kaksi, lapset on maailmalla. Mutta seuraavaa saakin sit odotella varmaan vuoden päähän kun on taas hääpäivä jos pienen voi jo silloin mummolaan jättää, riippuu siitä saanko imetyksen tällä kertaa onnistumaan. (jos kolmas kerta sanois toden...) Eipä myö hirveästi kaivata lapsetonta aikaa, tykätään olla kotonakin ja kasiltahan nuo jo nukkumaan menee joten siinä se muutama tunti jää kahdenkeskistä aikaa ihan hyvin ;)

Maanantaina olis taas neuvola ja vaikka ravaan kipeän selän ja lonkkien kanssa ympäri korttelia joka ikinen päivä enkä herkuttele juurikaan, niin painoa on varmaan taas tullu 10kg lisää... En jaksa kuitenkaan enää stressata aiheesta kun vähempää en voi syödä enää ja enempää en liikkua jaksa kun sattuu.

Rapsu 31+6
 
Kiitos Raparperitaivas, mutta alkaa olla M koko jo liian pieni :(. Saa nyt nährä jos sittenkin kasais ittelleen lisää töitä ja ompeöeis itte.

Tellu Po saikin jo kattavan vastauksen. Noita purovilliksiä en ole koneessa pessyt. Ihan vain lanoliiniveteen lillumaan noin 6 tunniksi, niin hyvät tulee. Kesällä olen pitänyt tytöllä lyhytlahkeisia villiksiä, eikä hiosta ollenkaan niin paljon kuin kertikset. Ja paljon pidin kesällä myös ihan pelkkää vaippaa tai ilman vaippaa peppu paljaana (ainakin ulkona).

(.) Tänne kolahti postissa aika äitipolille ensi viikoksi. Eilen taas siivoillessa tuntui suppareita, ja tuo pirun pulssi huiteli koko päivän taivaissa. Vetää olon ihan väsyneeksi kun sydän hakkaa 140 luokkaa. Hb ei ole noussut (110) kun ei oikein pysty mitään rautalisää käyttämään. Nyt odottelee jääkaapissa paketti verilettuja :x, mut saa nähdä jääkö ne sinne odottelemaan. Neuvolatäti päivitteli masun kokoa.. Sf mitta oli 30,5 eli aika lailla yläkäyrällä. Lisäksi meinasi että vauva tuntuisi isolta.
Nukkumisesta, välttäkää selällään nukkumista. N-täti meinasi että vauva ja äiti saattaa silloin kärsiä hapenpuutteesta. Mie virittelinkin yhden lisätyynyn selän taakse että pysyn kyljelläni yön.

Voikaahan hyvin!

-Amalia- ja Muru 31+2
 
Tuoreita (lääkäri)neuvolakuulumisia täältäkin. :)
rv: 29+2 (23+1)
Paino: 65,3 (60,0)
RR: 118/66 (105/66)
Pissa: puhdas
Hb: 109 (124)
sf: 23,5 (19)
Liikkeet: ++

Eli kaikki oli hyvin. Painoa tullut vaan vähä enempi nyt 853g/vko, mut ei ressata nyt siitä. :) Lapsivettä oli normisti ja vauvan painoarvioksi saatiin 1200g. Kuulema iha keskikäyrällä mennään. :) Ja raivotarjonnassa oltiin. Kohdunsuu kiinteä, kiinni ja kanavaa 3cm.
Seuraava aika onkin sit joulukuulla.

Nukkumisesta ollut puhetta. Täällä kans vaikee löytää hyvää asentoa iltaisin ku menee sänkyyn ja lisätyynykin otettu käyttöön. Alaselkä tulee älyttömän kipeäksi aina maate mennessä mut eipä tuolla lääkärilläkää ollu siihe mitää kummempia neuvoja ni sen kans on vaa pärjättävä.

mut ei tämän kummempaa tällä erää....

an-ri 29+2
 
No nyt tulee pelkkää omaa napaa...

Eli terveisiä TYKS:stä. Täällä ollaan tämä viikko oltu ja ollaan seuraavat reilut 4viikkoa (toivottavasti tässä tapauksessa).
Maanantaina alkoi aamusella holahdella jotain nestettä, mutta ajattelin että on vaan valkkari sellaista nestemäisempää. Mutta sitten sitä alkoi tulla aika tavalla. Töitten jälkeen soitin neuvolaan ja sieltä käskettiin lähteä synnärille näytille. Soitin sitten vielä synnärille että kannattaako nyt tulla kun ei tämä varmaan mitään ole, sanoivat että tule vaan.
Sinne menin sitten tyylillä sori että tulin, lähden ihan kohta. Kaikki kamat jätin kotiin, meinasin vielä imuroidakkin yhtäkkiä ennen lähtöä mutta meinasin että ehtii sen sitten kun kotiudun vartin päästä. Aika äkkiä synnärillä huomasin että ehkä ei olekkaan ihan läpihuutojuttu. Sekä kätilö että gyne olivat melko vakavina heti alussa ja testien jälkeen todettiin vaan surullisena että tämä on lapsivettä. Vartissa olin vaihtanut vaatteet, tippa oli kädessä ja antibiootti menossa ja eka kortisonipiikki pistettynä ja makailin ambulanssia odottaen. Ja niin lähdettiin turkkuseen.
Oli aika haipakkaa sen ehtoon tapahtumat, ambulanssissakin vaan rauhoittivat että jos lähtee syntymään niin turusta tulee sitten mediheli vastaan, mutta toivotaan nyt että ehditään turkuun niin saadaan supistustenestotippa. Täällä turusssa ultrattiin ja todettiin että joo, vesi on huvennut mutta vauva on ok ja kokoakin 1,3kg.
Tiistai oli vielä vähän jännä päivä kun puhuttiin että luultavasti kalvot on puhjennut bakteerin takia ja jos bakteeri menee vauvaan niin tulee kiirus. Onneksi keskiviikkona selvisi että bakteeria ei löytynyt.
Nyt tilanne on se, että olen täällä turussa kunnes vauva syntyy. Supistuksia ei tällä hetkellä ole ja jos niitä tulee niin viikolle 32 koitetaan pitää ne kurissa. Tulehdusriskin vuoksi olen nyt antibiooteilla ja verikokeita otetaan tasaseen tahtiin. Ja saman riskin vuoksi synnytys käynnistetään viikolla 34 mikäli sinne saakka ilman pöpöjä päästään. Eli käy miten käy niin tämän vuoden puolella meitin vauveli syntyy ja alkuun hoidetaan tuolla keskolan puolella. No, tavoite on nyt päästä kuitenkin mahdollisimman pitkälle ja saada vauvelille painoa vielä paljon. Olisihan se hyvä jos yli 2kg olisi siinä vaiheessa kun syntyy!
Mutta näillä mennään ja päivä kerrallaan, eipä tässä muuta voi. Onneksi nyt kuitenkin tilanne on vähän valoisampi kuin alkuun vaikutti.

-Puzzle ja parasiitti 29+5
 
Oivoivoivoi Puzzle82!! Tosi ikävää, pelottavaa, hurjaa! :( Onneksi kirjoituksesi kääntyi loppua kohden varovaisen positiiviseksi. Ei voi kuin ihmetellä asioiden ennustamattomuutta, kaikkea voi tapahtua ja vaikka kuinka suunnittelisi, niin ei aina mene suunnitelmien mukaan. Tämä olisi hyvä pitää itelläkin mielessä.

Kovasti onnea sulla nyt matkaan, että lepo ja lääkkeet auttavat ja pieni ehtii vielä kehittyä hyvän tovin. Hyvä, ettei sitä bakteeria löytynyt ja toivottavasti nyt ei mitään tulehduksia tulisi.

Oliko sulla mitään enteitä tällaisesta? Miten meni neuvolalääkärissä ja oliko jotain tuntemuksia aiemmin, vai tuliko ihan tyhjästä? Kiva kun tulit meillekin kertomaan, vaikka varmaan nyt on paljon muuta mietittävää.

Itse kovasti kuvittelen, että homma etenee oppikirjan mukaan ja saan kaikki keskeneräiset asiat tehtyä jne. jne. Eipä sitä kai toisin kannatakaan asennoitua, mutta hyvä olisi pitää mielessä, että kaiken sujuminen odotetusti ei ole itsestäänselvyys.

Kukkia sairaalaan! :flower: Koita kestää.
 
Puzzle ja Parasiitti Toivottavasti pysytte yhtenä kappaleena vielä muutaman viikon. Onneksi et sitten jäänyt kotiin imuroimaan. Nyt on kuitenkin apu lähellä, jos pikkanen päättää ponnistaa päivänvaloon.
Oikein paljon haleja :hug: ja kukkasia :flower: täältäkin.
 
Puzzle: Kovasti tsemppiä, hengessä ollaan mukana!

Amalia: Minä mittailen noita vaippoja mitä on, voi olla että ne on enempi L-kokoa kuin M kun ne on kaveri tehnyt pojalle joka oli tuolloin jo lähempänä kahta vuotta joten tuskin on M-kokoon mahtunut. Mutta toki voi suoraa sanoa jos ei yhtään edes kiinnosta :D
 
Helou, täällä ilmottautuu mukaan myös yksi tammikuun odottaja. LA 22.1 ja kuulema selvä poika (näin sanottu sekä RA-ultrassa että neuvolalääkärin ultraamana rv27) :) Ja vahva poikaolo on ollu alusta asti. Esikoista tässä odotellaan.

Aikasemmin oon pyörinyt välillä lukemassa tuolla suomi24- keskusteluissa mutta nyt eksyin tänne ja täällä tuntuiskin olevan aktiivisempaa porukkaa :)
 
Heips.

Bassets toi vyöhyketerapia kuulostais hyvälle. Ja mä kans luulen että nämä kivut ovat liitoskipuja yms. Varmaan tekee kohtu jotain ihme kasvuspurtteja kun nyt ei oo taas ollut kipuja ollenkaan :)

Puzzle82 kovasti voimia sinne sairaalaan :hug: ja toivotaan että parasiitti pysyy vielä masussa kasvamassa :heart:

Sussssu tervetuloa joukkoon :flower:

mukavaa viikonloppua kaikille!! :wave:

Nuhmuliini 30+5 :heart:
 
Puzzlelle paljon jaksuja sairaalaelämään ja toivotaan nyt niitä neljää viikkoa yhdessä kasassa ilman tulehduksia!

:attn: Mikäli kaipaat vertaistukea, sitä löydät netistä suljetulta keskosvanhempien keskustelupalstalta Kevyt-yhdistyksen keskustelu • Etusivu, jonne rekisteröitymällä pääset keskustelemaan raskausosioon ja vauvan synnyttyä sitten myös keskos-puolelle. Raskaus-osiosta löytyy monta riskiraskauden kanssa kamppailevaa ja sairaalassa pötköttelevää mammaa. =)


NS 32+1
 
Voi Parasiitti ja Puzzle82 :hug: :heart:

Tervetuloa Sussssu :wave:

Tatomira Ihana pipo :heart:

Kuten ollaan jo aiemminkin todettu, kenelle vaan voi tulla lähtö synnärille milloin vaan. Meillä on vasta vaatteet hankittu, joten nyt täytyy kiihdyttää tahtia. Ens viikolla heti ostoslistalla tutit, tuttipullot ja kylpytarvikkeet.

Täytyykö vaunuissa muuten olla lakana ja muita petivaaatteita? Patja nyt tietenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Ninnatar: Ei ole vaunuissa patjaa ollut ikinä mutta meillä onkin aina ollut pehmeä koppa. Kopan sisällä sit vauva nukkuu talvella lämpöpussissa.

Esikoinen syntyi 36+6 ja toinen 38+3 joten olen jos henkisesti alkanut valmistautua että lähtö voi tulla koska hyvänsä. Mulla on molemmat lähteneet syntymään vesin menolla, joten olen jo ajatellut sitäkin että pitäiskö alkaa kantaa varapöksyjä autossa mukana :D Vedet on tosin molemmilla kerroilla menneet illasta/yöstä sänkyyn, joten kauppaan en ole niitä valutellut. Vielä. Vauvalle on kaikki periaatteessa valmiina joten nyt vain odotellaan.

32 poks!
 
Puzzle 82:':)hug:paljon tukea täältäkin ja peukkuja että kaikki menee hyvin

Mulla viime raskaudessa vedet oli alkaneet mennä huomaamatta ja onneksi äidinvaisto pakotti lähtee päivystykseen vaikka eivät olisi sinne ottaneet vaikka viikkoja oli 40+0 ja niinhän sitä sitten jouduin suoraan osastolle ja käynnistykseen eli tiukkana kannattaa olla varsinkin ensisynnyttäjät jos on vähänkin epävarma olo mieluummin käy turhan takia kun odottaa kotona.Meillä ainakin eivät millään ottaisi edes päivystykseen.Mutta tästä saattaa tulla syöksysynnytys pahimmassa tapauksessa,neuvolastakin sanottiin että tällä kertaa ei passaa kuunnella sairaalan porukkaa vaan heti lähteä ellei halua kotisynnytystä.

Lisää kuulumisia kun kerkiän mima73
 
Morjens mammat!

Tänne on taas tullut välissä kauhiasti tekstiä :) Luen kyllä päivittäin, mutta yleensä kännykällä ja en sillä jaksa ruveta näpyttelemään. Siksi nopeat kommentit tähän alkuun :)

Puzzlelle ja Parasiitille paljon kukkia :flower: täältä sinne sairaalaan. Sormet ja varpaat ristissä, että vaavi pysyy sen 4 viikkoa vielä matkassa mukana :)

Tervetuloa Sussssu :wave:

Paljon paljon tsemppiä myös kaikille muille :)

Kahdenkeskisestä ajasta on tässä taloudessa todellakin ollut puutetta tänä vuonna, eikä loppuvuosi näytä yhtään sen herkullisemmalta. Mulla jatkuu työreissaaminen ihan äitiyslomaan asti ja mies lähtee tammikuun alussa kuukaudeksi koulutusjaksolle tuonne 300 kilometrin päähän. Eli Tammikuu menee mulla ihan yksin kotona. Toki viikonlopuiksi saan Murun kotiin :) Joulunalusviikolla päästään kunnolla viettämään halutessamme yhteistä aikaa, mutta luulen, että se menee ihan tässä kotona ollessa. Arki kotona on niin ihanaa :) Eipä sillä, meillä on yksi kylpylälahjakortti, joka ajateltiin vielä tässä loppuvuoden aikana käyttää, ellei uimista kielletä multa. Mutta sen lisäksi taidetaan mennä lähinnä leffateatterireissulla (käytetään pienen pieni osa häälahjasta moiseen turhuuteen :) ) ja sen lisäksi pistetään sit enää paikkoja kotona kuntoon.

Kestovaippoja on meillä hankittu ainoastaan käytettynä ja saatu isoja määriä todella halvalla. Yhteensä ollaan maksettu vaipoista noin 50 euroa ja niitä on jo niin paljon, että niillä pärjätään todella pitkään. Ainoastaan L-kokoisia puuttuu ja niitä tarvitsee jossain vaihessa ruveta metsästämään/tekemään. Me ollaan ostettu monenlaisia malleja ja näin insinööreinä tykätään siitä ajatuksesta, että voi kokeilla erilaisia mahdollisuuksia ja iteraatiolla sit selvittää parhaan kombinaation :) Meillä on siis kaikkea villahousuista allareihin :D

Nukkuminen sujuu täällä edelleen hyvin. Siitä kiitän kesällä ostettua uutta sänkyä ja uusia patjoja. Testasin patjaa tarkoituksella etenkin kylkiasennossa, koska normaalisti nukun lähinnä selälläni ja nyt tietysti paljon kyljelläni. Patja toimii kuin unelma molempiin tyyleihin :) Kierin ihan kauheasti nukkuessani ja taatusti nukun öisin pätkiä selälläni. Tyynyä en ole alkanut virittelemään selän alle, koska vaihdan kylkeä useamman kerran yön aikana ja sen tyynyn kanssa sählääminen katkaisi unet ihan turhaan. Ainoa asia, joka mun unta oikeastaan häiritsee, on miehen "korina" öisin :D Se johtuu sen selkäkivuista ja ei sille oikein mitään voi ennenkuin selkä on taas kunnossa..

Suuri joululahjakeskustelu sai taas pohtimaan, että mitähän sitä ostaisi/veisi kellekin lahjaksi. Olen pohtinut, että tietyille ihmisille tekisin itse jotain pientä jouluasiaa. Kaikilla on jo niin kauheasti kaikkea tavaraa, niin ei viitsi ostaa mitään pysyvää vaan ennemmin antaa jonkun kulutusasian/aineettoman lahjan. Veljentyttö 5v kysyi joku aika sitten, että voiko hän tulla meille joskus yöksi ja pohdinkin, että voisin antaa hänelle yökylän lahjaksi vielä viime hetkillä ennen vaavin syntymää :) Miehelle ostan custom-Reinot, kun hänellä ei ole sellaisia sisäkenkiä, jotka jalassa saisi tulla sairaalaan. Hän saa itse valita värit niihin. Ei se mikään yllätys siis enää hänelle ole, mutta ainakin mieluinen lahja :) Kummityttö on ehdottomasti haastavin: Mitä ostaa 11-vuotiaalle, joka toivoo rahaa? Ilmeisesti rahatoive liittyy jotenkin johonkin mahdollisesti toteutuvaan ulkomaanmatkaan, mutta itse en oikein ole rahan kannalla, kun pohdin lahjoja. Täytyy jatkaa mietintää. Itsellemme ollaan suunniteltu toiveeksi (äidillä on tapana kysyä, että mitä tarvitaan) vohvelirautaa. Olis ihana viettää oman perheen kanssa lapsuudesta tuttuja sunnuntaivohvelikestejä :heart:

ON Oma napa alkaa olla jo aika iso :D Sen lisäksi tällä viikolla oli taas sokerikontrollineuvola ja nyt 2 viikon päivittäisten mittausten jälkeen laittoivat lähetteen äitipolille. Ensimmäisen mittausjakson aikana ylityksiä tuli lähinnä ruoka-ainekokeilujen (mitä uskaltaa ja mitä ei uskalla syödä) vuoksi. Tuolla toisella mittausviikolla tuli ylityksiä kun aineenvaihdunta oli ihan sekaisin pitkien (13h) kokouspäivien takia. Noina päivinä ei päässyt lainkaan liikkumaan ja ruokiaan tai ruokailuaikoja ei saanut varsinaisesti itse valita ja tuloksena oli paljon pieniä ja suuria ylityksiä. Tämä kolmas mittausviikko on mennyt nyt todella hyvin. Yhtään ylitystä ei vielä ole ja toivottavasti siinä pysytäänkin, koska sitten säästyisi lääkitykseltä.

Tässä nyt odotellaan sitten, että koska se äpolin aikatarjous tulee postissa. Seuraavat 2 viikkoa on niin täynnä kalenterissa, että se on pakko priorisoida jonkun tapahtuman edelle, mutta sitten siellä on myös tapahtumia, joiden edelle sitä ei yksinkertaisesti pysty priorisoimaan :whistle: Toivottavasti käy hyvä tuuri, eikä tarvi lähteä vaihtamaan aikaa..

Neuvolassa saatiin muitakin tuloksia viimeksi:

Rv: 29+5 (27+2)
Vp: 117/78 (124/84)
Paino: -4 kg
Sf: 28 (27)
Sykkeet +
Liikeet ++
Pissat puhtaat

Sf-mitta siirtyi nyt vähän lähemmäksi yläkäyrää, mutta on edelleen sen yläpuolella. Paino tosiaan on aloittanut putoamisen dieetin seurauksena ja saa kuulemma jatkaa sillä radalla. Ehkä pääsen siis vielä tän loppuraskauden aikana samoihin lukemiin, kuin mistä aloitin :D Vaavi köllitteli niin, että selkä oli vasemmalla puolella. Se ei sikäli yllätä kun kaikki liikkeet tuntuu tuossa keskellä tai oikealla puolella. Muuten köllittelysuunnasta ei ole vielä mitään käsitystä, mutta sekin selvinnee äpolilla kun ultraavat.

Nyt voisi siirtyä ulos vähän haukkaamaan raitista ilmaa ja harrastamaan liikuntaa. Jos uskaltaisi tänään kävellä oikein kolme varttia. Yleensä olen joutunut himmailemaan jo 25 minuutin kohdalla, mutta jos sitten loppumatkan ottaisi rauhallisesti.

Hyvää viikonlopun jatkoa mammat!

Anskutin ja Syllikki 30 (POKSPOKS!)
 
Löytyisikö keneltäkään ylimääräistä kylpylämpömittaria jonka voisi myydä? =)

Myös tuttiketju hakusessa. Nähtävästi tuttiketju pitää ostaa sen mukaan minkä mallinen tutti on, pitääkö paikkaansa? Kyllä on mahotonta välineurheilua näiden vauvatarvikkeiden kanssa :eek:
 
Viimeksi muokattu:
Puzzle Voi kiesus mikä tilanne! :O Onneks olet siellä nyt osaavissa käsissä, nyt vaan toivotaan että vauva vielä sen 4vkoa pysyy masussa..
Hirmuisesti jaksamisia, varmasti raskas tilanne kaikin puolin! :hug:

Sussssu Tervetuloaa mukaan!! :) :flower:

Ninnatar Joissakin tuttinaruissa on eroja, sinuna menisin ihan tavan kauppaan ja ostaisin sieltä sellaisen kun tarvit, melkein jokaisessa ässässä yms. olen nähnyt noita myytävän. :)

Ja mitä tuohon mittariin tulee niin itse en ainakaa ole ikinä sitä käyttänyt..Kyllä sen on aina kädellä tuntenut et koska vesi on vauvalle sopivaa, joten ihan välttämättä en sellasta lähtis ostamaan.. :) Toki jos haluat niin niitäkin löytyy isompien markettien vauvatarvikeosastolta ja lastentarvikeliikkeestä, muutaman euron takia tuskin kannattaa "käytettyä" ostaa? :)

Vaunuissakaan ei meillä ole koskaan ollut mitään erityistä patjaa tai petivaatteita.

Anskutin Sulla on kyllä kadehdittavan upeasti paino pudonnut! :O :) Ei tekis mullekkaan pahaa alkaa vähän jotain tekee kun kiloja senkun tulee eikä niitä kyllä jo valmiiksi ylipainoiselle tarttis tulla.. :ashamed:

Selällään nukkumisesta muuten sen verran että niin kauan kun se selällään olo ei tunnu pahalta, voi niin olla..Niin sano mulle th aikanaan..Kroppa kyllä varoittaa jos verenkierto häiriintyy tms. ja käännyt takuulla.. :) Joten siitä on turha ressiä ottaa, mä ainakin edelleen pystyn olemaan selälteni ilman ongelmia (paitsi nukkuessa se kuorsaus.. :D ) ja sama oli esikoisesta, kun taas toiset ei pysty olemaan selälteen edes sitä th:n tutkimuksen aikaa kun tekee jo pahaa, ahistaa ja huippaa.. :(

(.) ...ei mitään... :D


Mukavaa isänpäivän jatkoa! :)

Maira ja pimpula 30+5
 
Viimeksi muokattu:
Maira Mä itse ehdin jo vähän huolestua tuosta painonputoamistahdista. Ehdin tän alkuraskauden aikana siis kerätä hitusen päälle 8 kiloa painoa ja nyt niistä on jäljellä (tän aamun mittaus omalla vaa'alla) enää 3. Ja tämä nyt reilu 5 kiloa on lähtenyt alle 3 viikossa. Mutta terkka sanoi, että ei ole mitään väliä ja tällä syömislinjalla kun jatketaan niin taitaa pudota aika paljon vielä tuo paino.

Hankalaksi painon seuraamisen tekee se, että koko alku- ja keskiraskauden ajan neuvolan vaaka ja kotivaaka näytti edes melkein samaa lukemaa ja nyt neuvolan vaaka näyttää noin kaksi kiloa enemmän kuin kotivaaka. Tiiä sitten, että kumpaa uskoisi ennemmin..?

Sen olen nyt huomannut, että kun vielä kuukausi sitten rinnoista saattoi ihan spontaanisti tirahtaa paljonkin nestettä ja kaikki yöpaidat varsinkin oli jatkuvasti likaisia, niin tuo on nyt vähentynyt ja oikeastaan loppunut parin viikon aikana. Mahtaa liittyä painonputoamiseen ja pohdin, että vaikuttaako sitten myöhemmin maidontuotantoon. Mutta pohdin sitä lisää sitten vaikka tammikuussa :)

Mutta pääasia, että vauva kasvaa ja voi hyvin ja vatsan punaisista juovista päätelleen ainakin kasvua tapahtuu :)

Hyvää isänpäivän jatkoa! Meillä isänpäivä menee miehellä kouluhommien parissa ja mulla kotia järkkäillessä ja ompelukoneen ääressä. Ihanaa kotona oloa siis :heart:

Anskutin
 
heippa,tässä minun viimeiset neuvolakuulumiset

raskausviikko32+5
paino79,3(79,3)
turvotus+
rr 126/69(kotona yläarvo aina alle100)
pissa puhdas
hemoglobiini 131(joten nyt loppui raudan syönti)
sfmitta32(kääk)
tarjonta rt(oikeassa olin vauva alaspäin,ei ole muissa raskauksissa näin aikaisin ollut)
sydämen syke 150-160

Oli mukava sijainen joka sanoi heti sydänäänet kuullessa onko poika tulossa.Seuraava käynti on sitten lääkärineuvola.

Mistä löytyisi vauvalle kynsisakset,osaisko joku opastaa.Ainakaan apteekissa ei ollut,sanoivat joskus olleen mutta ei enää.Onhan se ehkä vähän hölmöä mutta haluaisin että lapsilla olisi omat sakset varsinkin vauvalla kun on pieni.

Täällä kanssa hankalaa yönukkuminen lonkat puutuu kun ei pysty tämän jättimasun kanssa nukkumaan kun vain kyljellään.Sitten kun vihdoin saan unta niin pissahätä yllättää tai kuopus alkaa itkemään tai mies alkaa unissaan ravaamaan pitkin asuntoa.Meillä on nimittäin pakko miehen nukkua olkkarissa.Tulee myöhään töistä ja sen jälkeen vielä koneella hommia ja painuu yliväsyneenä nukkumaan.Sen jälkeen näkee painajaisia ja huutaa ja kävelee unissaan joten jos haluan edes hiukan nukkua niin ei miestä samaan huoneeseen kiitos!Lapsissa ja omassa nukkumisessa tarpeeksi.

mima73
 
Puzzlelle ja parasiitille tsempit täältäkin! Toivottavasti pieni vielä sen 4vko masussa asustaa eikä tule mitään bakteereita tmv. hurja ajatella, että ihan oikeasti nämä tammikuiset voivat jo syntyä! Onneksi olette nyt hyvissä käsissä ja onneksi sitten menit tarkistamaan asian!

Ninnatar samaa mieltä kuin Mairakin, että sen kylpyveden lämpötilan kyllä pystyy ihan kädelläkin koittamaan, itse en oo koskaan lämpömittaria käyttänyt enkä koskaan moista kaivannut, eli en hirveitä paineita ottaisi sen löytymisen kanssa :)
Tuttinauhoista, kannattaa käydä kaupasta ostamassa, ei niitä joka tutille oo erilaista vaan sellanen yksi käy kaikkiin tutteihin, tai voi jokaiselle tutillekin olla erikseen, mutta se sellanen, missä on kuminen rinkula niin on toiminut jokaisen tutin kanssa, joka meillä on ollut käytössä.
Tosin, tuttinauhaa en itse edes odotusaikana ostaisi, koska se, että vauva ylipäänsä imee tuttia ei ole mikään itsestäänselvyys ja sen nauhan ehtii sitten jälkikäteenkin ostamaan :)

Itse kierrän tämän vauvan kanssa tutit kaukaa, yksi vauva on tutin kanssa "kasvatettu" ja on ollut iso virhe, helpommalla pääsee ilman.

Niin ja ei vaunuihin mitään patjaa tarvitse ostaa, meillä ainakin kopan pohja on aika pehmoinen ja nyt kun on vielä talvivauva niin mulla on siellä kopassa sitten lisäksi makuupussi ja vauvalla paksusti vaatetta päällä niin ei sinne mitään sen kummoisempaa tarvitse hankkia :)

Mulla eilen tuli rv 33 täyteen ja otin sitten taas masukuvan, noh: ensinnäkin järkytyin siitä, että mulla on alavatsalla ihan järkyttävät raskausarvet!!! En mä oo niitä nähnyt, mutta valokuvasta ne valitettavasti näki :( sitten vertasin edellisessä raskaudessa rv 33 ottamaani kuvaan (joka oli valitettavasti vika kuva, mitä masusta siinä raskaudessa otin) ja mun mahani on VALTAVA verrattuna edellisen raskauden samoihin viikkoihin!

Ensi viikolla alkaisi sitten virallisesti äitiysloma!! Kylläpäs se aika on mennyt hirmuista vauhtia! :) ens viikolal on sitten taas neuvolakin ja sitten siitä pari viikkoa niin on se synnytystapa-arvio.
Mietin, että utelenko siellä sukupuolta uudelleen vai pidänkö itseni jännityksessä loppuun saakka, kun mun koko raskauden ajan kestänyt hyvin vahva tyttöolo, jota vahvisti epävarma tyttölupaus on nyt kääntänyt kelkkaansa ja oonkin pohtinut, että vauva taitaakin olla poika... hmmm... ei oo helppoa :D

tatomira 33+1
 

Yhteistyössä