~*~ Tammikuun Vauvat 2012 kesäkuussa ~*~

^ Ihan hyvä määrä tuo on.. :) Täällä on viitteellisiä arvoja raskausviikottain.. Perhesuunnittelun kotisivut

Meillä ei kuunnellä sydänääniä ennenkun on vähintään 12 viikkoa raskaana, eivät suotta halua huolestuttaa äitiä jos niitä ei kuulukkaan.. :) Kotidopplerilla sain esikoisesta rv9+0 ekan kerran sykkeet kuulumaan ja meinasin ens viikolla piruuttani jo testata et saisko sen jytkeen jo bongattua tuolla laitoksella.. :D

Ensimmäisessä neuvolassa on yleensä täytelty esitietoja vanhemmista, perinnöllisistä sairauksista, alkoholin käytöstä yms. Lisäksi katsotaan neuvolan tikuilla pissasta sokerit yms. katsotaan myös paino, verenpaine, hemoglobiini. Th kyselee haluaako seulontoihin, tekee lähetettä niihin ja muihin verikokeisiin, antaa kamalan nipun esitteitä koskien raskautta.

Kamalasti siis puhutaan.. :D

Pakko kertoa, mun tutuille on kamalasti nyt syntynyt vauvoja ja mä täällä itkua väännän kun luen niitä ihania "meille syntyi pienen pieni poikalapsi" viestejä fb:stä.. :D Voi hyvä luoja kuinka voi ihmisellä heitättää näin raskaana ollessa.. :p

Viimeksi muokattu:
Heipä hei!

Eilinen meni ihan totaalisesti sängyn pohjalla, mulla ei ollut energiaa ihan yhtään. Ei vaan kertakaikkisesti mitään pystynyt tekemään. Nyt taas ehkä pikkuisen pirteämpi olo, ehkä...

St.Brigittenille pikaista toipumista flunssasta! Voin kuvitella, miten inha olo on, kun voi pahoin ja on vielä flunssassa yhtä aikaa :hug: .

Maira, meillä taas minä viisastelin miehelle, että mulla menee kauan, ennen kuin saavutan sen mahan koossa :D. On meinaan grilliruoka taas miehelle maistunut näin alkukesästä.. Kylläpä tuo mullakin on tavallista pulleampi varsinkin iltaisin, mutta saattaa mennä taas pitkään, ennen kuin oikeasti näyttää raskausmahalta. MLM:lla oli tosiaan jo komea masu. Tällä kertaa mua ei tosin haittais yhtään, vaikka alkais näkyäkin. Esikoiselta yritin vetää vatsaa pitkään sisään, jotenkin sitä silloin halusi pitempään pitää asian omana tietona.

Mimsy, ei valitettavasti taida oikein muuta keinoa olla, kuin yrittää syödä ja juoda jatkuvasti pieninä annoksina. Tosin mulle yksi terkka sanoi, että Postafenia voi käyttää pahoinvointiin. En silti ole kokeillut, jotenkin mä ajattelen, että turvaudun lääkkeisiin vasta sitten jos en oikeasti pärjää. Mutta tosiaan, jos oikein pahaksi menee, niin ilmeisesti käyttävät tuota Postafenia. Kannattaa ehkä silti lääkäriltä ensin kysyä.

Katapultti, tervetuloa! Sama huoli ja jännitys kai se on meillä kaikilla ja se jatkuu koko raskauden ajan erilaisissa muodoissa. Ja sitten kun vauva syntyy, alkaa taas erilaiset huolet, eikä se huolehtiminen taida loppua koskaan. Se on äidin osa :heart:.

Nijanille tsemppiä kaikin puolin! Toivottavasti tulehdus selviää ja helpottaa pian. Ja varmasti on hyvä nyt ottaa vähän aikalisää ja miettiä tilannetta rauhassa.

Mä mietin kans noita sydänääniä, että kuunnellaanko neuvolassa. Tuskin ne mullakaan vielä kuuluis ja ei mitään tietoa, koska seuraava neuvolakäynti tulee. Voi olla, että menee pitkälle, kun on tuo heinäkuukin tuossa välissä ja terkat varmaan lomilla.

Kesä menee nyt kyllä vähän omasta edestään kun makaa ja voi huonosti. Tosin ensi viikolla voisi siirtyä tuonne pihanurmelle makaamaan, kun pitäisi tulla lämpimiä kelejä. Ehkä loppukesä on sitten kivempaa, toivotaan =).

HeRaskaushormonin määräks ne sai 73893 ja valkosolut oli 9.9, eli joku tulehdus tai jotain...??
Olin kyllä eilen ihan tyytyväinen tohon hormonin määrään, mutta nyt on alkanu sittenkin vaivata että onko se sittenkään tarpeeks. Ja voiko tuulimunassa olla tollasia arvoja?

Nijan pokspoks 9+0
Mulla oli tuulimunassa about 20 000 ja kätilö sanoi, että joskus hän on törmännyt 22 000, joten sinun arvo on ihanan kaukana noista tuulimuna-arvoista :)

8 + 5

Viimeksi muokattu:
Sartsa83
Maira kuulostaapa tutulta toi teidän(kin) esikoisen huonosti nukutut yöt. Meillä on nyt jo kolmatta yötä herätty joskus n. kolmen aikaan yöllä ja oltu vaan hereillä. Siellä on sängyssään saanut ölistä ja pari kertaa olen vaan käynyt sanomassa hyshys ja kääntämässä kyljelleen merkiksi että pitäisi nukkua vielä ja onkin sitten jossain vaiheessa sinne nukahtanut. Outoa aiempiin öihin aamulla oli se, että kun me miehen kanssa seitsemältä noustiin (mies lähti kahdeksalta kohti Kauhavaa ja kertausharjotuksia), niin poitsu vielä veti sikeitä. :) Kyllä hänkin sieltä sitten vartin päästä jo heräili, mutta oli outoa aloittaa päivä noin päin kun yleensä pikkumies on se joka herättää aamulla. :D Mutta kovin on välistä alkanu ärsyttämään kun väsyttää ihan riittävästi jo muutenkin ja sitten ei ukko suostu nukkumaan ja heräilee tosiaan pitkin öitä. Saa nähä kui rankka viikko on tuloillaan kun mies on tosiaan viikon kertaamassa.

Jomi ja Mimsy meidän neuvolassa ollaan ainakin kuunneltu ekalla kerralla jo sydänääniä. Meidän täti vaan varoitti, ettei välttämättä ennen 11vkoa kuulu äänet... riippuu aivan, miten kohtu on (eteen vai taakse päin kallistunut) ja missä istukka sijaitsee jne. :) Joten jos niitä ei ekalla kerralla saada kuuluviin, ei siitä kannata huolestua. :) Ja mulla kuulu esikoisesta 9+3, joten meinaan ens viikon perjantaina kun on eka neuvola ja sillon 9+6 kokeilla taasen, josko kuuluis. :)

Tervetuloa Katapultti! :flower:

Nijan ei ne sitten ultrannu sua ja sanonu et kaikki hyvin masussa? :O Kun sulle kerta jäi noin epätietonen olo. Kyllä kuulostas että hormoneja ois viikkoihin nähen ihan kivasti. Tai en minä ihan tarkalleen tiiä, paljonko niitä pitäs olla... mut mun mielestä ihan riittävästi. :)

Jeps. Tänne ei kummempia. Isiä kamala ikävä kun lähti tänään sinne kertaamaan, mutta ei muuta. Jotenkin vähän tyhjä olo nyt taas.. viimeks oli tossa maaliskuussa viikon Rukalla palokunnan kanssa auttamassa sesonkiaikaan paikallista palokuntaa ja ekat päivät oli ihan tuskaa ja ikävä oli hirveä, mutta kyllä siihen sitten tottu. Luulen että poikakin, kun vasta tajuaa tossa parin päivän päästä, ettei se isi tulekaan just nyt kotiin, niin saattaa vähän kiukuta, mutta onneks viikko menee nopsaan, niin saadaan isi takas kotiin pian. :) :heart:

Me lähdetään tästä nyt ulos ja kattomaan pappaa, Artun serkkuja ja kummituksia papan luokse. :) Oikein ihanaa kesäpäivää!!!!

Sartsa ja joku papu, mikä lie kun ei sitä masunimee nyt keksi vielä ennen ekaa kunnon ultraa 9+1 :heart:

Ninnatar eli ei tartte ainakaan tuulimunasta enää ressata... viikotkin selviää sitten vasta ultrassa.

Mäkin odotin et olis ultralla kattonu et mistä vuotaa ja muutenkin. Tosin kello oli jo 22.30 ku pääsin lääkärille. Mut kai se on sit ihan normaalia vuotaa, vähän jäi kyllä hämään noi valkosolut ku se puhu jostain tulehduksesta. Mut huomennahan sit voi neuvolassa keskustella paremmin kun nekin noi tulokset saa. Siellä kun kaiketi tiedetään vähän paremmin :)

Paljon helpommalla olis päässy kun olis vaan ottanu ja varannu ajan sinne yksityiselle. Jälkeen päin on helppo olla viisas :D

Mies lähtee huomenna kans kertaan, saa olla siellä mettässä ja miettiä. Ultraan se kai tulee mukaan. Siihenkin on enää vaan 17 päivää :eek:
saas nähä minkä tuomion sieltä sitten saa, joka tapaukses itku siellä tulee...

Moro vaan kaikille!

Me ollaan oltu kulunut viikko käytännössä kokonaan reissussa, joten en ole ehtinyt edes palstalla käydä - eikä toisaalta mokkulakaan pelittäny reissun päällä joten oltiin sit nettipimennossa. Kotona onneks on kiinteä netti, minä kun oon pahasti pettyny mokkuloihin.. :( Mut siis eli mukana ollaan edelleen, jos vaikka joku sattuu mut edelleen muistamaankin kun täällä meitä kirjoittelijoita riittää :)

Kirjoittelen nyt vain näin pikaisesti ku ollaan kukkapuutarhalle ja kauppaan lähdössä.. Lueskelen tässä illalla enemmän teidän juttuja läpi ja kirjoittelen sitten kenties enemmän. Omaa napaa tähän kuitenki sen verran, että pahoinvointi ja ellotus saapui sit viime viikolla tännekin, 2 vk myöhemmin ku viime raskaudessa, mut ois kyl saanu pysyäki poissa!! Argh, tätä olotilaa :( mut onneks en oo ainoa, joka tästä täällä tuntuu kärsivän.

Mut palailen siis kenties myöhemmin uudelleen..

Pirtsi 9+0 POKS! :heart:

Sartsa83
Nijan nähtävästi voimme tosta päätellä että sulla kaikki ookoo, kun eivät tuon enempää kommentoineet. Mä menin kans esikoisesta taysissa käymään kun luulin että on lorahdellu lapsivettä. Ne teki kans siinä kokeita, mutta eivät lopulta kommentoineet mihinkään mitään ja laittoivat kotiin. tästä siis päättelin että kaikki oli kunnossa. Mut ois se kauheen kiva että raskaana olevalle naiselle kerrottas miten asiat on, eikä pimitettäs tietoja. Onnea huomiseen neuvolaan. Toivottavasti saat siellä tarvitsemas tiedot. :) Ja niimpä, aina sitä on jälkikäteen helppo sanoa, mitä ois voinu tehä. ;) Mut uskoisin silti että siellä kaikki on hyvin... harmittaa vaan etteivät sitten tosiaan viittineet ultrata varmuudeenkaan vuoksi.

Pirtsi toivottavasti oli kiva reissu. :) Juu et oo missää nimessä ainut joka kärsii oloista! Toivottavasti menevät sielläkin ohitse. Itellä ei oo tänään ollu pahemmin oloja, muuta kun aamulla taas sitä älytöntä menkkamaista kipua tuolla munasarjoissa ja sitä myöten sitten huono olo.

Mut me palauduttiin tosiaan kotiin, joten alan nyt antaa tolle kiukkupussille maitoa ja koittaa saada sen nukahtaa pikku päiksyille tähän sohvalle. :)

Sartsa ja ??? 9+1

Luettu taas viimeisimmät käänteet.

Katapultille tervetulotoivotukset! :wave:

Sydänääniä meidän neuvolassa ei ole kuunneltu koskaan ennen rv12 (mutta meidän neuvolantäti ei ehkä olekaan sillä saralla mikään expertti muutenkaan) ja omalla dopplerilla olen saanut äänet kuuluviin rv10+. (Musta jotenkin tuntuu, että mä toistan itseäni. ;) )

Maira ja Sartsa, meilläkin yöheräilyjä ollut taas. :headwall: Parhaimmillaan jokainen kolmesta herää ainakin kertaalleen jotain vonkumaan. Ovat onneksi aika hyviä nukahtamaan uudelleen, varsinkin tuo nuorimmainen, mutta toinen tuplista on useampana aamuna todennut päivän alkaneen klo 05. Äitee on ollut vähän eri mieltä.
Poika onkin sitten päätynyt meidän väliin etsimään uudelleen unen päästä kiinni, lopputuloksena isä ja poika vetelee tyytyväisenä sikeitä, mutta äitee joutuu keikkumaan niin sängynlaidalla ja saa kaupanpäälle jatkuvasti kyynär- tai kantapäästä, että nukkuminen jää usein haaveeksi.
Kävin ostamassa Jyskistä pimennysverhon lastenhuoneeseen, josko sillä saisi pidennettyä aamu-unia, mutta yllättäen miehellä ei ole ollut aikaa asentaa sitä paikalleen. Ja jos minä sitä menisin asentamaan omin päin, saattaisi tulla sanomista... :whistle:

Olipahan ihanaa olla eilen vähän vapaalla. Käytiin tyttöjen kanssa syömässä ja terassilla, kyllä teki hyvää! :cool:

Neljän suora 8+5

Jospa minakin uskaltautuisin palaamaan palstoille :) Kiiretta on pitanyt ja olimme viikon verran reissussa. Luoja tata vasymysta |O En muista ensimmaisesta raskaudesta tallaista kaiken peittavaa uupumusta.

Tervetuloa Katapultti! :wave:

Ninjan Toivottavasti selviaa pian mika siella tulehdusta aiheuttaa.

St.Brigitten En voi edes kuvitella kaiken taman allotyksen ja vasymyksen lisaksi flunssaa... Pikaisia paranemisia ja jaksuja :hug:

Kaikille niille jotka painivat yoheraamisien kanssa. Meilla lapsi nukkuu kuin tukki, mutta mina heraan vahintaan kaksi kertaa yossa pissalle ja sen jalkeen on vaikea uudestaan saada unen paasta kiinni. Aamulla sitten olo on kuin nukkuneen rukouksella |O Mies ei ole viela oikein tata raskautta sisaistanyt ja monesti toteaakin, etta miten sa nyt taas voit olla vasynyt :( Se on kylla aika inhottavaa...

Ihana ensimmainen masukuva taallakin, kiitos siita MLM :heart: Oma maha ei viela nay muuta kuin turvotteluna iltaa kohden. Tosin kylla itse huomaa eroa kun on tottunut aika litteaan mahaan niin nyt se on pyoreampi kuin ennen, mutta ei todellakaan mitaan huomattavaa vauva mahaa :( sita odotellessa tyydyn muiden kuviin, joten lisaa niita pliis :)

Itse ajattelin soitella ensimmaista neuvola aikaa huomenna. Nyt kun viikkoja on alkanut kertymaan niin ehka kehtasi jo alkaa ottamaan yhteytta sinnekkin. Onko kellaan muuten ongelmaa ummetuksen kanssa??? Mina en juo tarpeeksi nestetta ja silti joudun juoksemaan koko ajan pissalla, joten yllatys yllatys ummetus on tullut kylaan. No eikohan se lahde juomalla :D

Nauttikaa lampimista ilmoista siella! Mina yritan jatkossa olla vahan ahkerampi kirjoittelun kanssa.

Lonely ja sintti 6+1

Äh, kirjottelu on taas jäänyt jonnekin mutta nytpä sitten taas kirjoitan :D
Meillä neuvolassa ainakin kuunnellaan sydänäänet ennen rv12. Mulla taisi olla 9+1 kun menin tuosta esikoisesta neuvolaan ja hienosti sydän siellä pamppaili :)

Kävi tuossa eilen sitten niin että mun isosisko ensimmäisenä sai tietää tästä raskaudesta. Valitin sille eilen vatsakipua (ihan kuin olisi ollut vatsatauti tulossa : / ) puhelimessa ja eikös sisko alkanut heti kyselemään "johtuuko kuukautisista?" "ootko raskaana?". En sitten viitsinyt enää kieltääkään vaan sanoin ettei saa kertoo vielä kenellekään :D Ja voi plaah, tuntuu ettei pysty enää mitään syömään! Oon tällä hetkellä ruisleivän ja jugurtin suurkuluttaja. Painokin on nyt -1kg. Kaikki ruuat etoo ja saa ihon kananlihalle :( Oksentanut en sentään ole.

Sannuli 7+4

Ihanaa huomenta mammat ja masut!

Ajattelin eilen illalla nukkumaan mennessä ihan piruuttani kokeilla dopplerilla, mitä sieltä masusta kuuluu ja kun iskin anturin alavatsalle, löytyi sieltä samantien pieni ja hento hevosenlaukka. :heart: Pikkuinen antoi kuunnella itseään pitkään ja huolella. Saatiin miehen kanssa lennosta vaihdettua kuulokkeitakin sykkeen hukkumatta ja kyllä se mieskin sen kuuli, joten kyse ei ole edes allekirjoittaneen mielikuvituksesta. Mutta enpä olisi uskonut, että noin hyvin (ja suhteellisen korkealta) jo näillä viikoilla kuuluisi. :O Mutta piti heti tulla jakamaan ilouutinen teidän kanssanne. Siellä se meidän pikkuinen kasvaa ja voi hyvin.

Meidän perheessä kesä pääsi tänä vuonna yllättämään, joten mars lasten kanssa shortsiostoksille!

Ihanaa alkanutta viikkoa kaikille!

Neljän suora ja jumputijumputi 8+6

• Tykkää
Reactions: Maira
Lonely Mulla on kans ihan jumalatonta ummetusta... :( Mulla oli esikoisen aikana keskipahana jo ja normaalistikkin suoli toimii melko hitaasti ja nyt on pysähtynyt taas kokonaan...Jouduin jo käymään levolac pullolla mut tuumin ettei se myrkky oikein sovi mulle.. : / Joten täytyy tänään matkata apteekkiin kyselee jotain muuta tuotetta avuks..En haluis taas saada peräpukamia, vallankaan näin alussa... :x

Vaikka pahoinvointi on perseestä, vaihtaisin Sannuli mielelläni sun kanssa osia.. :ashamed: Mä taas olen alkanut turpoomaan jo, eli paino on noussut jo vajaa pari kiloa.. :( Ei paljon naurata kun on muutenkin läskiä alla...Tässä sopis sellanen "dietit vaihtoon" meininki! :D Mut oikeesti, tsemppiä pahan olon kanssa.. :hug:

Neljän suora
ja Sartsa, mikäköhän kiekumiskausi noilla mukuloilla on sit meneillää.. :D Tai meillä voi vaikuttaa toki lämpökin, herra on samanlainen hikipeikko kun minäkin, joten varmaan yöllä ankeeta olla kun on lämmin.. : /

Neljän suora:lle vielä onnittelut sykkeiden bongaamisesta, taidan minäkin taas kokeilla tänään vaikka pienemmillä viikoilla olenkin.. :D

Meillä sitten isäntä läks Tornioon, tulee kun tulee, huomenna tai ylihuomenna tai... :D
Mä täällä tosiaan tuskailen painon kanssa jo nyt, toki tupakoinnin lopetuskin on painonnousuun varmasti vaikuttanut, mut en oo kovin sinut itseni kanssa nyt..Turvottaa ja olo tuntuu todella raskaalta, jotain tarttis tehdä.. :( Isäntä kyllä nauro eilen et luuletko et mun rakkaus mitataan sun painoindeksillä, käänteisesti, kun yritti lohduttaa sohvan nurkassa märisevää vaimoaan.. :heart:
Noh, kai tää tästä, kaivoin jo lenkkarit esiin, et ulos tässä pitäis suunnata pikkuhiljaa, lenkille.. :D

Mutta tässäpä nämä tällä kertaa, mukavaa viikonalkua kaikille ihanille naisille täällä! :)

Maira ja kirppu 7+6

Neljän suora Mistä kohtaa sait kuuluun? Uskaltaiskohan sitä taas itekin kokeilla, paikka on vaan vähän hukassa et mistä niitä ääniä lähtee metsästään :)

Eipä siellä neuvolassa nyt oikein mitään tapahtunu, enkä muistanu ees kysyä niistä valkosoluarvoista mitään. Mutta eipä kai niistä tarvi huolissaan olla, siellä ne koneella oli eikä sekään mitään sanonu.
Eka lääkärineuvola on 1.7, tässä tulee nyt joka viikolle jotain kun ens viikolla täytyy mennä sinne verikokeisiin niitä seuloja varten ja sitten onkin ultra seuraavalla viikolla ja sitten toivon mukaan se lääkäri :)

Nijan 9+4 (meen nyt näillä neuvolan luvuilla kun ne on niin paljon kivemmat kun mun omat 9+1 ;) )

Sartsa83 Kiitos, ihan hyvä reissu meillä oli. Vuokrattiin ensin pariksi päiväksi mökki Pyhältä ja sit käväistiin kotona vaihtamassa kamppeita ja jatkettiin mun kotikulmille P-Pohjanmaalle.. mukavasti sellaiset vajaa 500km autossa istumista samalle päivälle (ja tyttöjen kitinöiden kuuntelua, huoh!) Ainoa miinuspuoli tuossa reissussa oli nuo mun pahentuneet pahoinvoinnit, jotka varsinkin loppuviikkoa kohti haittasivat jo kunnolla reissussa oloa..

Neljän suoralle onnittelut täältäkin sykkeiden bongaamisesta :) Mullakin tuo doppleri on, mutta viimeksikään en onnistunu löytään sykkeitä ku joskus 12+ viikoilla niin en edes yritä aiemmin.. mä vissiin etsin niitä liian ylhäältä tai sit nuo mun läskit vaan yksinkertaisesti estää kuuluvuuden.

Maira En tiedä lohduttaako, mut et oo ainoa, joka on jo saanut lisää painoa.. ja mullakin kun todellakin on tuota läskiä ennestäänkin! Mut minkäs tekee, kun ainoa tapa selvitä edes jotenkin tän ällötysolon kans on syödä vähän väliä - ja mulla kun ei yks banaani tms auta yhtään mitään vaan pitää syödä jogurttia tai pari siivua leipää kerralla :( Mut ihana mies sulla, kun noin nätisti lohdutteli :)

Tänne ei sinänsä tosiaan mitään uutta. Aamu alkoi ihanasti wc-pöntön halailulla ja yökkäilyllä. Tällä viikolla ois sit eka neuvola ja uus varhaisultra (tk:n kautta, kun se th ei viimeksi oikein tahtonu saada selvää ja halus mun tulevan 2vk päästä uudelleen).

Onks täällä muuten ketään muuta, jolle lääkäri on määrännyt pahoinvointilääkettä? Mä oon muutamina päivinä joutunut ottamaan itse yhden tabletin/vrk jotta selviän tän ellotuksen kans :( Tai kai mä paremmin selviäisin jos voisin vaan olla, mut ku pitää noita alle 2v tyttöjäkin hoitaa samalla.. Mulle tosiaan jäi noita tabletteja viime raskaudesta, jolloin tää pahoinvointi oli vieläkin karmeampaa..

Pirtsi 9+1

Heipat kaikille! Täällä vietetään saikkuetäpäivää töistä. Eilen oli vähän lämpöä ja ilmoitin, että naputtelen työhommia kotisohvalta niin oon sit pelikunnossa taas loppuviikosta kun oikeesti ttarvii olla töissä. Miehelläkin on migreeni tänään niin yhdessä täällä sit koitetaan taistella sohvan herruudesta.. :snotty:

Tervetuloa uusille! Ainakin Katapultti ja St Brigitten oli liittynyt joukkoon. :heart:

Onnea myös ultrakuulumisista kaikille niitä saaneille! Meillä taidetaan odotella vielä heinäkuulle ultraa.

MLM Ihana masu!!

Miehen suhtautumista pahoinvointiin oli kyselty. Hyvin tuo on tähän asti suhtautunut. Johtunee siitä, että nähdään maks kaksi päivää viikossa ja niiden aikana kuitenkin yritän skarpata niin, että voidaan tehdä yhdessäkin jotain.

Me ei olla vielä mietitty nimiä kauhian paljoa. Mulla oli mietittynä monta vuotta yksi ihan lempparinimi tytölle, mutta sitten kun kirjoitin sen paperille niin totesin, että näyttääpä pälliltä, ei tuota voi käyttää :D Eli nollassa ollaan. Itse tykkäisin kovasti Tuuresta pojan nimeksi, mutta katsotaan mitä tytölle keksitään ...

Tapasin appiukon ensimmäistä kertaa viikonloppuna ja jännitin ihan hirveän paljon. Anopin kanssa ei osu aivan 100% kemiat yhteen ja ajattelin, että entäs jos ei appiukon kanssakaan . Mutta voi taivas miten ihana ihminen hän oli, alusta asti kemiat pelasi ja nyt kyllä tiedän monta asiaa, jotka mies on saanut isältään. Mies näkee isäänsä vain pari kertaa vuodessa ja kerrottiin siksi nyt jo hänen tulevasta lapsenlapsestaan ja hän oli erittäin iloinen uutisesta :)

Anopillekin kerrottiin viikonloppuna vauvauutisesta. Oltiin Ikeassa katselureissulla ja hän tuli mukaan ja päätettiin kertoa sillä reissulla hänelle. Hän ei ensin meinannut uskoa ja sitten kun saatiin hänet uskomaan niin suunnilleen ensimmäinen kommentti oli ”No se ei sinusta vielä pitkään aikaan näy.” Ja jatkoi tästä vielä ”että kun sinulla...” ja näytti kädellään kuinka leveä vyötärönseutu minulla on. Ja täytyy sanoa, että OLIPA MUKAVAA! Kyllähän se ihan fakta on, että ylipainoisia tässä ollaan ja eihän se näy vielä pitkään aikaan, mutta ei sitä tarvi anopin mulle tulla päin naamaa kertomaan ENSIMMÄISENÄ asiana sen jälkeen kun kuulee raskaudesta.
Pelkäsin koko elämäni, että äidistäni tulee se sekopäämummo, joka aloittaa tavaran raahaamisen ovesta sisään sillä sekunnilla kun kuulee lapsesta, mutta ei niin käynytkään (luojan kiitos!). Anoppi nyt näyttää kuitenkin ottavan tämän roolin omakseen. Oli tuomassa meille jo pakastinta (minulla on pakastin, joka olisi asunnossamme jos täällä olisi tilaa) ja ostamassa lapsen ruokailusettiä ja sitä sun tätä. Tein miehen kämmennelle hyvin selväksi, että nyt ahdistaa tää hössötys. Ja se hössötyskään ei ahdistanut niin paljoa kuin se, että anoppi tuntui ajattelevan että olen imbesilli vajakki, joka ei a) tiedä mistään mitään (nyky-yhteiskunnan perusvaatimus ihmiselle on kuitenkin luku- ja tiedonetsintätaito) ja b) en ymmärrä vaikka tietäisinkin. Sain neuvoja siitä sun tästä (minun kroppaani liittyvästä) ja sanotaanko vaikka, että ei se meidän kemia ainakaan parantunut tuosta keskustelusta. Lopussa hän vielä painotti miten minun täytyy nyt elää hyvin rauhallisesti ja olla huolissani. Siinä vaiheessa sanoin, että en mä tässä missään pumpulissa rupea elämään vaan käytän tervettä järkeä. En kuitenkaan ole sairas vaan raskaana ja niissä on oleellinen ero. Saatoin olla sanoissani vähän kärkäs, mutta ehkä viesti meni perille. :ashamed:

Kehto on yksi sellainen asia, josta saanemme keskustella jonkun aikaa. Minulla on pienenä ollut kehto, jonka tädin mies on minulle tehnyt. Olen äidille vuosia sitten sanonut, että otan sen sitten kun lapsen saan. Ja mieskin on tämän tiennyt ja ollut mielellään ottamassa sitä meille. Nyt anoppi sitten sanoi, että heillä on kehto, jonka hän voi meille antaa. Sen on miehen kummit tehneet hänelle. Mies sanoi, ettei hän edes tiennyt että hänellä on ollut kehto ja nyt joudumme sitten päättäämään, että mitä teemme. Ehkä katsomme missä kunnossa kehdot ovat ja minkä kokoisia ja päätämme sitten.

Nyt tuli omaa napaa paljon, mutta oli pakko päästä purkamaan kun ei tuolle miehelle viitsi ihan kaikesta sanoa. Kaadoin kyllä osan eilen hänen niskaansa ja se tuntui vähän epäreilulta, koska hän joutui sitten jo vähän puolustelemaan äitiään.

Anskutin ja Taavetti 7+3

Viimeksi muokattu:
Katapultti Tervetuloa ja onnea ultranäkymistä! :flower:

Kotidoppler tekis kovasti mieli hankkia, varsinkin kun sinne varhaisultraan ei tule mentyä. Koska siinä säästettiin mojova summa rahaa, niin kyllähän yhden pienen dopplerin vois hankkia :whistle:

Kiitos vastauksista noiden sydänäänien suhteen! Veikkaan, että kun mulla tuota mahaa on jo ennestään vaikka muille jakaa ja alavatsalla on ihan kunnon vararengas, niin ei varmaan kuulu muutenkaan niin helposti kuin hoikilla naisilla. Eli ei tosiaan kannata hätäillä, jos neuvolassa niitä yritetään kuunnella eikä mitään kuuluu.

Neljän suora Täällä tosiaan nuo aiheet kiertää vähän kehää ja samat jutut tulee puheeksi useamman kerran :D Ihanaa, että saitte jo itse sydänäänet kuuluviin :heart:

Anskutin Huh, olipa anopiltasi kyllä todella ikävä kommentti :( Just tuommoinen on mun mielestä niin älytöntä, että esimerkiksi ylipainosta pitää sanoa tuohon sävyyn, kun on ihan satavarmaa, että se kilojen kantaja itse on hyvinkin tietoinen omasta painostaan. :hug:

(.) Näinpä hieman hämmentäviä unia viime yönä. Olin täällä Tampereella liikenteessä bussilla ja unohdin jäädä omalla pysäkillä pois. Huomasin siinä, että nythän tää bussi meneekin kaupungin rajan yli ja saman tien oltiin Joensuusssa :confused: Tuumin siinä mielessäni, että enpä oo koskaan tajunnut, että Joensuu on näin lähellä Tamperetta :LOL: Jäin pois bussista ja menin Tampereen suuntaan menevien bussien pysäkille odottelemaan. Paikalle tulikin taksi, jonka kuljettaja sanoi, että voi viedä mut bussilipun hinnalla Tampereelle. Mut kuski eksyikin matkalla ja ajoi vahingossa Turkuun :LOL: Käytiin sitten sen kuskin kanssa katsomassa vähän aikaa jonkun tosi mielenkiintoisen näytelmän harjoituksia ja lähdettiin etsimään reittiä takas Tampereelle. Että semmoista :D Toisessa unessa yritin etsiä entisen peruskouluni ruokalasta jauhelihapasteijoita, joita oli kaikkien muiden lautasilla ja joita mun teki ihan hirveästi mieli, mut ei löytyny :LOL:

Jomi & Samu-Sirkka 7+1 :heart: (unohin taas eilen tulla poksumaan, höh!)

Oon kirjoitellut lähinnä kerhopuolella, joten on jäänyt tännekin ilmoittamatta päivitys: eli la onkin näillä tiedoilla jo 29.12.2011

Anopista Mulla oli kans aika tyly anoppi... Kun kerrottiin, että hänestä tulee mummi, hän vastasi, että ei tule mitään mummia, hänestä tulee mamma, että kun lapsi oppii puhumaan niin ihmiset luulee, että hän on sen lapsen äiti... :mad: Sitten tuumasi, että hänelle tulee kriisi, kun on liian nuori mummiksi (alta 50). Sen jälkeen vaihtoi puheenaihetta. Kun sanoin, että saa onnitella, hän tokaisi, että eihän sitä vielä. Minä, että kyllä se on jo tulossa, että la on silloin ja silloin, niin hän sanoi vaan, että jaa. Ja alkoi puhumaan veljensä ja tämän vaimon raskaudesta, heidän lapsensa syntyy kuulemma myös joulukuussa. Että semmosta. Mies on joskus sanonut, että lasta ei sitten hänen äitinsä hoitoon anneta koskaan ja alan olla samaa mieltä.

Appiukko puolestaan oli herttainen kuin mikä. Hyvin mielissään ja tyytyväinen asiasta. Meni tupakoimaankin kauemmas, ettei saastuta minua :heart:

Omat vanhemmat eivät yllättäneet omalla tyypillisellä lämpimällä ja innokkaalla suhtautumisellaan :heart:

Muksuluuri 10+4

Viimeksi muokattu:
Kyllä huomaa taas et oon juniorin kanssa kaksin kotona ja sekin päiväunilla kun hengaan koko ajan täällä.. :D

Mutta asiaan..

Nijan Juu eiköhän ne olis sanonu jos jotain huolestuttavaa olis ollut.. :) Menee aika ainakin rattosasti kun on koko ajan jotain.. :D

Pirtsi Kyllä se itseasiassa lohduttaa.. :D Joskus kun tuntuu siltä et mä olen ainut joka leviää kuin elefantin hanuri raskaana ollessa.. :LOL: Mut ei siinä, mä kunnostauduin jo käymällä lenkillä, voi taas hyvällä omallatunnolla vetää raparperi/mansikka piirakkaa.. :whistle: :p

Anskutin Hyi yäk kuinka nous karvat pystyyn sun kertomuksista anoppia koskien.. :O Noh, josko se sit rauhottuis kuitenkin jossain kohtaa... : /

Jomi Melko mielenkiintoisia unia sulla.. :D Mä ootan kans et koska rupee iso ratas unissa raksuttaa..Viime raskaudessa näin melko mielenkiintoisia unia, vallankin loppuajasta.. :D

Muksuluuri No johan on suakin anopilla paiskattu... :O

Onkohan muuten anopeille yleensäkkin ensimmäisen pojalle tulevan lapsenlapsen saaminen jotenkin hiton kova paikka?Kun meilläkin anopin ensimmäinen kommentti esikoisesta kerrottaessa, ultrakuvaa näytettäessä oli erittäin tökerö: pitikö siitä ihan nyt kuva käydä otattaa? ja onnitteluja sai nyhtää... :O Oli koko alkuraskauden tosi nihkee ja lämpes asialle oikeestaan vasta ihan lopussa..

Yhtään en tiiä mitä sieltä nyt on sanottu kun mies soitti vanhemmilleen kun en ollut paikalla..No, kai sekin selviää kun seuraavan kerran nähdään ne..

Voihan anopit :headwall: Kyllä teillä on huono tuuli käynyt Anskutin ja Muksuluuri :hug: Mulla on ihan mukavat appivanhemmat ja hyvin tullaan toimeen...MUTTA emmä selviä ilman, että parin kuukauden välein ois herne tosi syvällä nenässä. Mikähän niissä anopeissa oikein on?! Mutta lapsiasiassa anoppi on oikein mahtava. Onnittelee kyllä sydämensä pohjasta...tosin anoppi on kovasti uskovainen, joten välillä luulen, että siinä on vähän sitä "painettakin" hänen sukunsa puolelta, että miksei sitä toista jo kuulu.......No jaa, kuka tietää!

Täällä etoo, etoo, etoo, etoo! Ihan harmittaa, kun ei jaksa esikoisen kanssa tehdä oikein mitään. Pakolliset hommat hoidan, mutta muuten makaan lähinnä sohvalla! Mut toivon, että tää alkais pian ihan tosissaan helpottaa ja jaksais laittaa pihaa ja siivoilla kotona. Toisaalta, nyt nautin siitä, että esikoinenkin antaa mahdollisuuden levätä omien leikkiensä aikana :) Huomenna olis sitten eka neuvola ja siellä kuulema ultrataan! Jännittää jo tosi paljon! On kyllä ihana mennä sinne ja toivon, että saisin vähän tarkennusta laskettuun aikaan, että mille päivälle se menee. Tosin tarkastihan ne taitaa sen vasta siellä np-ultrassa katsoa sitten.

Nyt takaisin sohvalle, kun tyttö nukkuu!

Aurinkoista helleviikkoa!

Jemppi & pikkarainen 7+5

Kiitos kaikille ihanaisille!

Nijan, mulla kuului tuosta aavistuksen häpyluun yläpuolelta, pari senttiä navan linjasta vasemmalle. Multa on muuten aina löytynyt äänet vasemmalta puolelta ensimmäistä kertaa. Etsiminen kannattaa varmaan aloittaa ihan tuosta häpyluun päältä, onhan kohtu niin kovin alhaalla vielä. Ja tosiaan, aiemmissa raskauksissa en ole saanut ääniä kuuluviin vielä kahteen viikkoon, joten nyt kohdun täytyy olla jotenkin suurempi. (Mikä on todettavissa myös peiliin katsomalla.)
Niin ja Pirtsille, siis mullahan BMI on 30 eli ihan taatusti löytyy sitä fyllinkiäkin tuosta alavatsalta, mutta sieltä ne äänet vaan kuuluivat läpi.

Anskutin ja Muksuluuri, teidän anopeille
. Mun anoppi on onneksi oikein ihana ja asuu satojen kilometrien päässä. ;) Tosin muistaa aina siellä käydessämme huomauttaa, että me ollaan taas lihottu miehen kanssa molemmat. Valitettavasti se taitaa pitää aina paikkaansa. :D

Maira, mä olin ehtinyt ensimmäiseen neuvolaan mennessä (rv6) kerätä jo kolme kiloa elopainoa lisää. :ashamed: Muutenkin noita kiloja on ehkä parisenkymmentä liikaa, joten jokainen extrakilo tässä kropassa on liikaa. : / Sanoo hän ja haukkaa dallas-pullaa...
Joo-o, tarttis teherä jottain.

Viimeksi muokattu:
Voi Maira, toivottavasti pian huono olos helpottaa :)

Anskutin ja Muksuluuri Onpas teillä anopit! :O

No eipä se minunkaan anoppini sieltä ihanimmasta päästä ole. Tuo meidän tyttö on sen ensimmäinen lapsenlapsi. Onhan se hienoo että toinen on ja välittää mutta liika on liikaa! Yhdessä vaiheessa se kävi meillä "taukoamatta" (ennenkuin mies tässä sille totesi että nyt riittää!). Ja jos tuo tyttö nyt sattui jotain kovempaa ääntelemään niin heti se oli "tuli perseen alla" katsomassa mikä sen on. Ja kamala neuvomaan! Ulkona oli +15 astetta ja olis vielä tarvinnut muka talvihaalari olla :O

Sannuli 7+4 (joo, olin eilen vahingossa merkinnyt samoin :D )

felicia
:wave:

Nukkumisesta mun lapset pitävät huolta siitä,ettei tule nukuttua liikaa. Varsinkin 5 ja 4 vuotiaat pojat on aamuvirkkuja, ja isommat tytöt taasen iltavirkkuja. Lapset on selvästi villiintynyt kesästä ja rajoja saa asetella enemmän kuin yleensä.

Vatsan kasvusta näkyy ja tuntuu...en pysty enää juoksemaan samalla lailla lasten perässä :D

Ensi viikolla on ultra. Eniten odotan siltä hyviä uutisia istukan paikasta. Toivottavasti on poissa kohdunsuulta.

Ihana kesä :heart:

Felicia 10+1

Flunssa ja angiina tuntuu jo hellittävän, vaikka aamusella otettiinkin vähän takapakkia kun lämpö taas kohosi. Nyt onneksi saa lepoa taas kun tyttö nukkuu. Sain luettua 14 sivua teidän ekasta ketjusta, josko jatkaisi taas.

Kerrottu me ollaan vasta mun äitille ja siskolle sekä muutamalle mun ystävälle. Pari kaveria on jostain ihmeen syystä arvannut, oisko tää jatkuva yöks-olo jo niin vaikea peittää :D

Tein muutes tänään lihakastiketta lounaaksi ja voi hirvitys mitkä yökötykset pelkkä lihan näkeminen sai aikaan. Mitkä teillä muilla on pahimmat pahoinvoinnin laukaisijat? Mulla on lihan lisäksi kahvin haju, vaikka normaalisti kahvia ennen sen kolme kuppia joinkin. Toinen oire minkä huomasin vasta tänään on tuo sydämen tykytys kun pikkusenkaan liikkuu normaalia enemmän. Onko teillä muilla sellasta, kai se on ihan normaalia? Mistä johtuu? Muistan samaisen oireen myös ekasta raskaudesta, ilkeä vaiva. :/

Masu mullakin jonkin verran jo pömpöllään, turvotusta vaan taitaa vielä olla. Vaan mistä sen tietää, ekassa raskaudessa jouduin siirtymään äitiyspöksyihin jo rv15 paikkeilla :D

Heipat taas! Olipa ihana avautua teille tänne. Sain oikein purkaa mieltäni tuota kirjoittaessa ja nyt on taas levollisempi mieli anopin suhteen. Hän on ihana ihminen, mutta välillä vähän raskas. Kiitos kaikille lohdutuksen sanoista ja haleista :flower:

Mummin kutsumanimestäkin ehdimme käydä keskustelun. Minun äitiäni on tähän asti kutsuttu muiden lastenlastensa taholta Mummuksi (ja joskus Nunnuksi :) ) ja minä en koe tarvetta muuttaa sitä. Anoppi taas ei halua tulla kutsutuksi samalla nimellä (en yhtään tiedä, että miksi..), mutta hän ei myöskään tahdo olla Mummi ja sitä ei tahdo miehenikään (liittyy siihen, että heillä on Mummi, joka on myös välillä hieman raskas ihminen lähipiirilleen). Joten anoppi valitsi kutsumanimekseen Mimmun.

Maira ja Muksuluuri koitetaan mennä ylväinä eteenpäin välittämättä anoppien outouksista :D Vaikkei se ehkä helppoa olekaan...:headwall:

Painosta Mä olen onnistunut pudottamaan plussasta melkein 3 kiloa!!! Bileet! Suurin osa tuosta on kyllä reissussa tulleita kiloja, mutta sainpahan nekin pois :) Ja vyötärö on silti kasvanut 3 senttiä :D Eli jos olisin bikinikunnossa niin kyllä tää jo näkyis jossain, voisin kuvitella :p Nyt voin mennä ylpeenä ekaan neuvolaan kahden viikon päästä ja sanoa "Katso miten hyvin oon tehnyt!" :D :D En kyl tajua millä lihaksilla oon tuon tehnyt, kun en ole kyllä milliäkään kattonut mitä syön ja pahaa oloa välttääkseni syön vähitään kahden tunnin välein.. Mutta eipä mun kyllä sellaisia epäterveellisiä asioita oo tehnyt mieli. Enemmän vaan perusruokaa ja leipää + jogurttia ja hedelmiä ja mehujäätä :cool:

Jemppi Toivottavasti etominen laantuu edes hetkeksi. En halua edes kuvitella millaiseksi olo menee kun tästä vielä helteet alkaa.

St Brigitten kyseli pahoinvoinnin laukaisijoita Mulla on kyllä se nälkä ja sitten autot. Junassa ei oo tullu vielä ainakaan huono olo, mutta bussit ja henkilöautot on ainakin saanu tän maman hengitteleen syvään. Tällä viikolla on luvassa lento ja on mielenkiintoista nähdä miten se sujuu. Taidan pyytää valmiiksi pahoinvointipussin lentoemoilta :D

Mut nyt takaisin töiden pariin, että pääsee vielä ompelemaan. Näin nää saikkupäivät tulee käytettyä hyödyksi :D

Anskutin ja Taavetti 7+3 (vieläkin)

Pikasesti piipahdan.
Eka neuvola takana. Perjantaina eka verikoe ( se seulonta) , 1.7. sokerirasitus, seuraava neuvola rv 16 ja vielä pitäs muistaa np ultra varata.
Hb oli 148 ja pissa ok.

iimukka ja viides villahousu 9+5

UUSI LA 4.1.2012

Yhteistyössä