Tammikuun Vauvat 2012 elokuussa

Täällä ei mitään uutta eikä mullistavaa. Aika oireettomasti mennään.

Vauva-lehtiä saan veljeltä, joka saa niitä töistä :) Tai ainakin sanoin sille et hommaa niitä mulle.

Maitohappobakteereja oon syöny niin ja näin viime hiivan jälkeen.

Vitamiineja syön kans sillon kun muistan. Mulla on jotain jenkkiversioo, missä on rautaakin.

Tänään aloin kunnolla panostaan aamupalaan. Tosin ostin kaupasta Rainbow smoothie marjoja ja totesin et ne olis Tanskalaisia vai mitä lie. Mutta kyl mä ne käytän. Jatkossa pilkon ite banaania pakkaseen ja mansikoita mul onkin jo pakkanen täys.

Jestas että mulla menee hermot tohon mieheen. Oltiin mun mielestä sovittu, että mennään vauvan syntymän jälkeen mun asuntoon muutamaks viikoks. KOSKA neuvola ja Prisma on tien toisella puolella. Nyt eilen sitten mies alkokin väittään ettei olla sovittu mitään sellasta. Että pitääkin tulla tänne parin kilometrin päähän kaupoista ja neuvolasta. Hienoo siinä sitten lähtee jollain bussilla sotkeen kauppaan hakeen vaippoja pakkasella. Varmaan se vetää sit herneet nenään ku pitää vauvaa totuttaa pakkaseen, kun vaunuista tulee hirveet lumet tohon olkkarin lattialle takapihalta. Mullahan ei olis ollu lasitettua parveketta mikä olis helpottanu totakin hommaa.
Niin ja mun pitää lähtee täältä miehen tyköö sit kans synnyttään. Vaikka mun koti onkin sen 10minuuttia lähempänä sairaalaa. Tai en tiedä onko tolla 10 minuutilla nyt niin suurta merkitystä, mut eihän se mies siinä joudukaan kärsiin niin sama se sille.

Nijan ja ärrimurri 17+4
 
Heippa vaan kaikille,

Aattelin tänne kirjotella oman odotukseni menemisestä. Pahoinvointia on ollut testistä asti tähän päivään ja Primperania syön päivittäin. Lähinnä on sellaista kuvotusta ja jatkuvaa yökkäilyä mutta olen kyllä oksennellutkin. On se muuten mielenkiintoista miten kotona on aina pahempi olo ja "yököttävä haju"! Tässä kovasti odottelen koska tämä loppuis ja pääsisin siihen aktiiviseen vaiheeseen :x

Väsymystä on kans ja tapana onkin nukkua noin 11 tunnin yöunia... :ashamed:. Nyt ei vielä haittaa kun olen ollut kuukauden sairaslomalla ja toisen kesälomalla, saas nähdä kun paluu arkeen ja töihin koittaa (En odota mitenkään innolla, ravintolatöitä :x...)

Masu on kasvanut ja pitäisi rasvatakin innokkaammin, olen kyllä ennestäänkin isokokoinen, mutta minimoidakseen vauriot olisi fiksua...

Eilen saimme postista Angelsound Dopplerin ja kähmäilyjen jälkeen pieni sydän läpättikin kovasti! Oli kyllä rauhoittavaa kuultavaa etenkin kun oon aika neuroottinen vauvan terveyden kannalta...

Tässä näitä ja matka jatkuu!

rv 16+2
 
Supisteluista, mä sain just 2 viikkoa sairaslomaa ennenaikaisten supisteluiden takia. Onneksi ei ollu paikat lähteny kypsyyn ainakaan vielä. Seurataan tilannetta ja pitää mennä uudestaan lääkäriin jossei supistelut mee ohi levolla. Ja jotku tulehdusnäytteet pitää viedä huomenna.

Lyydia76 rv17+2
 
Hellurei :wave:

Laiskasti oon ehtinyt täällä käydä, kun elämässä taas tuntuu tapahtuvan. Päänsärkyjäkin riittää ja oksennus on jokapäiväinen kaveri :( Halusin vaan tulla antamaan kaikille jaksuhalauksen :hug:

Jemppi & pikkarainen 16+0 *poks*
 
lyydia76 mullakin on ihan kivasti noita supistuksia ollu jo, neuvolatäti kyllä sano, että ihan normaalia..? Miten sait tuota sairaslomaa jos kerta supistukset ei oo vaikuttanu mitenkään? Mulla on sellanen käsitys, että sairaslomaa saa jos ne supistukset tekeekin tonne alas jotain..?

Maha kasvaa ja illalla hyvällä tuurilla tuntee vauvan vatsan läpi :) Toisinaan kun selälläni makaan niin vauva nousee tosi ylös, tohon navan seudulle ja maha näyttää ihan hassulta, alhaalta niin tyhjältä :D

Eipä oikein muuta, muutto olis viikon päästä joten pakkailua riittää.. Yks mattokin pitäs vielä pestä, pesin viime viikolla 7mattoa :D

tinker_ rv17+1
 
Tinker_, mulla supistelee jos yhtään kävelen, perjantaina supisteli 7 min välein.... Oon muutenkin kesälomalla, joten ei toi saikku vaikuta vasta kun ens viikolla. En edes pyytänyt saikkua, vaan menin tarkastuttaan onko paikat pehminny. Viime raskaudessa mulla oli puolenvälin jälkeen sama homma ja sillon lähti kohdunkaula lyheneen. Lääkäri meinas, että nyt pitää huilia ja seurata tilannetta.
 
Moikka. Täällä ilmottautuu vielä yks odottaja, LA 10.1 OYS ja ikäni siis 30 v, toinen lapsi tulossa.

Löysin nämä sivut vasta muutama päivä sitte ja olenki ahkerasti lueskellut teidän juttuja. Mukavaa lukea samassa tilanteessa olevien "vaivoja ym." ku itseltäniki niitä löyty alussa vaikka kuinka. Nyt tosin olo ihan normalisoitunut täysin.

Mulla siis 7-vuotias tyttö ennestään, nyt sitten sopiva aika tehä toinen ja viimeinen!!!
Kaikki ei kuitenkaan ole ollut ihan niin yksinkertaista, olin raskaana jo viime vuoden lopulla, kunnes tuli km viikolla 17. Onnekseni plussasin sit melko pian uudelleen ja nyt jännittää ja pelottaaki et jos taas jotain tapahtuis. Pääsin nyt kuitenki Oysin lisätutkimuksiin viikoilla 15+ ja kaikki näytti olevan kunnossa. Rakenneultra on 31.8 ja se ku ois jo ohi niin ehkä vähän helpottais.

Nannu30 ja salamatkustaja 17+6:heart:
 
Mulla tuli yks päivä ku käytiin Ikeassa semmonen jännä tunne alamahaan. Ihan niinku olis vetäny lihakset jännitykseen tai jotain. Tuntu et alavatta olis ollu ihan kovana. Olikohan toi nyt se supistus vai olisko sen pitäny tuntua koko mahassa?
 
lyydia76 aa juu okei :)

Nannu30 tervetuloa mukaan!

Maijuli84 supistus kovettaa koko kohdun ja mulla ainakin tuntuu tosi ahdistavalta. Siis jos kävelet niin on pakko pysähtyä ja vaikka istuisit vaan paikallas niin ei viiti liikkua sillon kun se on päällä. Ja sen kyllä tuntee kädellä mahan päältäkin kun kohtu menee ihan kivikovaksi ja pehmenee taas kun supistus on ohi..

Nijan ei sen kuulu tuntua koko mahassa, ainoastaan se kohtu supistaa :)

Täällä on kyllä selvästi hiljasempaa kun porukka siirty facebookkiin...
 
Viimeksi muokattu:
Sartsa83
Neljän suora joo, kaveri pitäs olla jonkun jäsenen kanssa, että jäsen voi liittää ryhmään.. toki sen jälkeen voi poistaa kaverilistalta. :) Mua ei näköjää oo kukaan poistanu. :D

Toivottavasti Lyydialla lakkaa supistelut.. pelkään ite noita ihan kamalasti tuon ihanan 13kg:n esikoisen kantamisen takia. : /

Uusille tervetuloa! :flower:

Omaa. Esikoispoika otti juuri kaksi ensimmäistä askeltaan!!! :heart: JIPIIIIIII!!!!!!! Mies tosin näki ne, enkä minä, mutta ei se mitään! Todistetusti on näin tapahtunut. :) Muuta: sattuu, ahistaa, oksettaa, väsyttää, pyörryttää... mitä vielä.. huoh.. ei oo kyllä kivaa. Liikkeitä sentää vähän tuntunu.

Sartsa ja Pätkis 18+2 :heart:
 
Huh, olipas tänne taas tullut tekstiä kun on hetken pois. :D Täytyy lukea paremmalla ajalla tarkemmin.

Tervetuloa uusille!!! :wave:

Ihania masukuvia tänne taas laitettu! :heart:

Edena mukava saada toinen porvoolainen odottaja!!! =)

Jotkut täällä kirjotti masuun koskettelusta ja myös itse inhoan sitä! Mikä oikeus kenelläkään on tulla silittelemään mun pallero mahaani... :mad: oma mies saa silitellä, that's it!!! Muut luvan kanssa.
Varsinkin nyt kun on masu alkanut kasvaa. Mökillä huomasi että yhdet shortsit piukotti jo niin pirusti... Melkein alko ahdistaa :ashamed: mutta hyvähän vaan se on että kasvaa... =)

Nyt on tuntunut että joka päivä pikkasen että joku tökkii mua sisältä päin, varsinkin illalla. On se kyllä aika jännä tunne!!!! =) Nyt vaan odotellaan neuvolaa ja ultraa. Meinattiin ottaa selvää kumpi tulee mutta päätettiin, että se jää meidän väliseksi salaisuudeksi.

Voimia kaikille odotukseen!!

Vuokko ja Here 18
 
Tällä mammalla oli takana tänään ensimmäinen työpäivä uudessa paikassa! Oli ihan mukavaa, työkaverit oli ihan huippuja. Kovasti väsyttää. Nyt vain suunnaksi sänky ja aamulla taas töihin. Olo on kyl ollu tänään paljon energisempi, eikä oo tarvinnu oksentaa! *juhlii* :cool:

Huomiseen mammat!

Niiskuneiti 15+1
 
Heippa..! :) Sellasta oisin kyselly et syöttekö maitohappoja, vitamiineja (jos syötte ni mitä?) tai kalaöljykapseleita?? Ite nimittäin syön monivitamiineja sekä lääkärin suosituksesta lisäks B-vitamiinia.. Sit kun tulee syötyä vähän kalaa niin aloin just syödä noit kalaöljykapseleita. Kävin miettimään ku luin noista maitohapoista et niitäkin ois hyvä syödä niin onkohan ne noitten lisäks jo liikaa?? **vko18+6**
 
Toke: Oli jo aiemmin puhetta maitohapoista, tää ainakin syö eikä niissä mitään vitamiineja ole joten niitä voi ottaa vielä lisäksi. Itse syön sellasta kalaöljyvalmistetta missä on deetä, foolihappoa, magnesiumia ja mitähän siinä vielä oli... ei aata kuitenkaan.
 
Söin aluksi jotain Gefilusjauhetta, mutta en huomannu mitään ihmeitä ja olen aina ollu tosi huono säännöllisyyteen niin lopetin. Oon nyt syöny Multivitan imetys ja raskaus -vitamiineja ja lisäksi B6 vitamiinia. Lisärautaa joudun ehkä kyselemään kun ylihuomena meen neuvolaan :S Miksi nuo neuvolakäynnit aina jännittääkin??
 
Hei taasen mammat ja masut!

Mä en ole syönyt mitään muuta kuin rautaa, d-vitamiinia ja kalsiumia tässä raskauden aikana. Ja mietinkin ett mitähän muuta kannattais oikeesti syödä? :confused: Mun ruokavalio on hieman rajoittunut, kalaa en syö lähes ollenkaan kun olen sille hieman allerginen ja en uskalla ottaa sitä riskiä nyt että saisin allergisen reaktion. Mietinkin pitäisikö mun syödä jotain kalaöljykapseleita tai jotain sellaista... neuvolassa en oo muistanu tästä puhua, mutta nyt tuli vaan mieleen.

Onko kellään muulla ongelmaa jalkojen turpoamisen kanssa? Mulla turpoaa nilkat ja polvet aina kun kävelen hieman enemmän kuin 2-3km. Inhottaa kun oon tottunu liikkumaan kävellen lähes 15km päivässä ja nyt tuntuu ettei jalat kestä sitä, tai kestää mutta sitten saa illat miettiä että miten päin olisin noiden turvotusten kanssa. Tänään oli taas pakko kävellä kun käytiin ostoksilla ja nyt mietin että miten kuvittelen nukkuvani yöllä kun jalat on turvoksissa ja niitä särkee. : / Nytkin istun sohvalla jalat pöydällä tyynyn päällä, epätoivoinen yritys saada tuo turvotus laskemaan.

Mimsy & Mini 15+5
 
Hei kaikille

Hieman huono olen kirjoittamaan avoimeen ketjuun, jota kaikki voivat lukea. Tässä kuitenkin vähän kommentteja.

Ruoan laitosta. Meillä kokkaa mies yhtä lailla tai sanoisinko että jopa hieman enemmän, mutta ainakin paljon parempaa ruokaa kuin minä. Mulla on tarve tehdä ruoka tosi nopsaan ja se on ihan perusruokaa. Ja ei mieskään ole "osannut" kokata, mutta on alkanut vain kokeilemaan ja huomannut sitten, että itse asiassa osaa oikein hyvin. Ehkäpä se on vähän jokaisen omasta asenteesta ja halusta kiinni :)

Vitamiineista. Syön raskausajan monivitamiinivalmistetta ja jo monta vuotta olen syönyt e-epaa. Huomasin nimittäin, että e-epa tekee älyttömän hyvää mun iholle. Aiemmin varsinkin talvella oli karhea ja pintakuiva, mutta e-epalla on kosteampi eikä ärry niin helposti. Onhan e-epa myös hyvä aivojen toiminnalle. Suosittelen kokeilemaan. Kiitos maitohappobakteerivinkistä! Otan käyttöön sen ihan varmasti, ei siitä ainakaan haittaakaan ole.

Hankintoja ei ole tehty vielä yhtään. Edelleen tuntuu niin hassulta koko ajatus, että oikeastiko voi alkaa miettiä vauvalle juttuja... ehkä mä uskaltaudun tässä kohta puolin jotain pientä hankkimaan. Nyt olen kuitenkin alkanut katsoa eri palstoilta esim. pinniksiä ja vaunuja.

(.). Ei täällä vielä yhtään tunnu liikkeet ja masukin on aika pieni. Muutama työkaveri tietää asiasta ja olivat ajatelleet mun vähän herkutelleen kesällä... Koti-dopplerilla olen saanut kaksi kertaa sykkeet kuuluviin ja muuten suhinaa. Piti käydä viime viikolla sitten paniikkikäynti neuvolassa, onneksi pääsin ihan heti ja sain myös mielenrauhan, kun kaveri kovasti siellä jumppasi ja voi hyvin :). Rakenneultraan neljä viikkoa aikaa ja seuraava neuvola nyt perjantaina.

Iloista sadetiistaita!
Katapultti 17+0
 
Sartsa83
Toke mä syön katapultin tavoin tota raskaus monivitamiinia.. mä syön sitä multitabsin, en tiiä, mikä katapultilla on käytössä. Tuon lisäks syön rautaa ja meinasin sitten viimesellä kolmanneksella alottaa maitohappobakteerien syömisen eli niitä rela-tabletteja. Nuo on ainakin mulla toiminu hyvin. :)

Omaa. Tänne ei muuta ko väsymystä... väsy väsy väsy väsy väsy.. onni on että poika voi syödä samaa ruokaa meidän kanssa, niin ei tartte lähtee arpoo mitä sille tänään syöttäs ja se helpottaa omaa jaksamistakin. Mutta muuten.. voi taivas mikä väsy! Ei vaan yöllä saa nukutuks.. :/ Tarttee ottaa puheeks seuraavan kerran kun meen jutteleen lääkärille. Pätkis on aika rauhallinen masussa.. liikkeitä tuntuu välillä, mut vielä aika hiljasta. Kai se säätelee äitiä kun äiti ressaa..

Sartsa ja Pätkis 18+3 :heart:
 
Hellou! Vähän on ollut laiskaa tämä kirjoittaminen tänne :ashamed:

Väsymys alkaa olla tiessään! Mielikin on melko virkeä heti aamusta :) Jippii! Jaksaa tehdä muutakin kuin vaan nukkua.

Mulle tulee Vauvalehti. Äitini tilasi sen minulle lahjaksi 2009 jouluna kun aloin esikoista odottamaan ja oli nyt sitten taas jatkanut tilausta :) Mitään vitamiineja en syö, kun alkaa sydän hakkaamaan niistä ihan hulluna! Esikoista odottaessa laitoin ihan tavallista Erisanin voidetta mahaan ja alaselkään eikä tullut yhtään raskausarpea. Josko nyt jatkaisi samaa rataa.

Mulla nuo olot vaihtelee. Jotenkin on tyttöolo mutta kuitenkin poikaolo. Ota nyt tästäkin selvää! Mitään hankintoja ei olla tehty. Katsotaan sitten rakennultran (5.9) jälkeen. Jos tulee tyttö niin esikoisen vaatteet käyvät hänellekin :)

Mukavaa viikkoa tytöt! :wave:
Sannuli 16+5
 
Mua supisteli kesälomareissulla yhtenä yönä ihan kiitettävästi. Mä tiedän ton kohdun kovettumisen lisäksi, että kyseessä on supistus, koska *ÄLLÖVAROITUS* mulle tulee aina supistuksista kauhee kakkahätä. Sinä yönä ramppasinkin sitten vessassa useamman kerran ja sama oli siis myös alatiesynnytyksessä. Edellisessä loppuraskaudessa yritin vauhdittaa synnytyksen käynnistymistä lasketun ajan jälkeen reippailla kävelylenkeillä. No, kävelylenkit sai aikaan aina aika mojovat supistukset, joten kovin kauas kotoa ei uskaltanut metsään lähteä, ettei olis joutunut kyykkypaskalle mättäälle. :LOL:

Juuri kun pääsin valittamasta, etten tunne liikkeitä niin johan alkoi mukse tuntua. Nyt muutamana iltana oon saanut oikein kunnolla moukkua tonne häntäluun tietämille ja muutenkin melkosta mulaamista on alkanut tuntua. :heart:

Sartsa, olethan saanut mun viestit FB:ssä? Anteeks kun ahdistelen sua asialla väsymyksen ja stressin keskellä, mä en vaan ainakaan löydä mistään sitä tietoa, että mut olis lisätty meidän ryhmään. :ashamed: Mut onneksi menee blondiuden piikkiin, jos en vaan tajuu... :D

Jaahas, ensimmäinen päiväunilainen heräsi. Ehdinkin neuloa taas monta kerrosta villapukuun lisää päiväunien aikana ja katsottua samalla eilisillan sinkkuelämät. =)


NS 18+0 poks!
 
Joo noista vitamiineistä vielä sen verran et miulla kanssa käytössä ne raskaus/imetys vitamiinit mut sit lääkärä sano et lisäks suosittelee pirkka b-vitamiinia. Sit tuota kalaöljyä kävin ihan ominpäin syömään ku tekee kuulemma lapsen kehitykselle hyvää ja kun miullakin vähän on tuota kala-allergiaa niin ei tuu sitä kyllä syötyä. Ja nyt sitten suunnitelmissa nuo maitohapot kun ne kuulemma ehkäsis lapsen ihottumaa ja allergiaa yms.. ja sit tietysti omaa vastustuskykyä :) Kait niitäkin vois alkaa syömään kun tuskin niistä haittaa on :) Ens viikolla ois neuvola niin täytyy sieltä vielä kysyä :)

Meillä pyörähti tänään käyntiin vko 19 =) ..ja masukin kasvaa kivasti :heart: Viikon päästä ois taas neuvola ja sit 3vk päästä tuo toinen rakenneultra ja se vähän jo jänskättää.. :) ..Aluks oli ihan sellanen että haluun tietää kumpi mut en enää ookkaan niin varma :D

Liikkeitä täällä on EHKÄ vähän tuntunu mut kun en ihan aina oo varma kun meikäläisen maha kuplii välillä muutenkin mut muutama sellanen hieman erilainen tunne on ollu :)

Itellä olot ollut nyt jo pitemmän aikaa suht ok, aamuvuoroa kun teen joskus että klo 5.00 herätys niin sillon saattaa aamusta olla huonoa oloa mut luojan kiitos muuten ei enää oo..
 
Haudi Mammat!

Tervetuloa uusille :flower:

Äippävaatteista Mä viipotan kotosalla kollarirytkyissä, mutta työpäivät pitäis näyttää suunnilleen ihmiseltä niin oli pakko lähteä jo pari viikkoa sitten ostoksille. Alko siihen malliin kiristään housujen kaulus ja en millään jaksanu alkaa kulkemaan napit auki, niin kävelin sit H&M:lle katteleen, että mitä sieltä löytyy. Äippävaateosaston löytäminen ei ollut ihan niin yksinkertaista kun kuvittelis, mutta siellä oli kyllä kivoja vaatteita. Ja alennusmyynti :D Löysin alle 50 eurolla itelleni kahdet housut, kaksi paitaa ja vaavillekin vielä bodyn. Kannatti käydä. Nyt on housut melkein koko syksyksi, joskin jos kauheen kovat pakkaset iskee jo loppuvuodesta niin täytynee ostaa jotkut vähän löysemmät housut, että mahtuu pitkikset väliin.

Talvi/ulkoiluvaate ja takkiasiat on ihan auki vielä. En kyllä tiiä, että millä ihmeellä meinaan harrastaa ulkoliikuntaa marraskuun alun jälkeen. Täytynee kehitellä joku lisäpala ulkotakkiin, että pystyy ulkoilemaan. Ja sen lisäksi täytyy löytää talvitakki, mutta voipi olla, että sen teen ite kun kotona on sellaista ihanaa villakangasta, josta sais juuri sopivasti takin tehtyä.

Vitamiineista Mä syön Multivitan raskaus ja imetys -vitamiineja ja oon kyl pohtinut, että pitäisköhän sen lisäks ottaa vielä kalkki, kun niissä ei oo kalsiumia ja välillä unohdan juoda maitoo. Jogurttia ja juustoa menee, mutta ei ehkä ihan niin paljon kun pitäis. Mutta luulen, että yritän silti mennä tolla ruokavaliolla ensisijaisesti :) Muita valmisteita en varmastikaan rupea syömään, ellei nyt sitten rauta-arvot putoa jostain syystä ihan kauheasti.

Vauva-lehti tilattiin meille kotiin ja itseasiassa anoppikin oli itseohjautuen, kysymättä, sen meille tilannut :D Soitteli meille, että tilas Vauva-lehden meille niin todettiin, että kun meille tulee jo sellainen. Voi kun hän oppis aina ensin kysymään ja sitten vasta toteuttamaan itseään. Toistaiseksi on tullut vain yksi numero, mutta ainakin toistaiseksi oon ollut ihan tyytyväinen. Sehän on selvä, että aina löytyy joka paikasta (lehtien sivuilta, kahviloista, foorumeilta jne) niitä äitejä, jotka vetää hyperventilaation asiasta jos toisesta, mutta onneksi lähdekritiikkiä pystyy käyttämään :)

Vielä olis kolme viikkoa neuvolaan ja kun kalenteria katsoo niin näyttää aika...kiireiseltä tää elokuu. Tänään juur pohdittiin, että jos jollain tutulla olis doppleri niin vois käydä kuuntelemassa, mutta ei vieläkään jaksa ostaa kotiin moista...Liikkeitä ei vieläkään voi mainittavasti sanoa tuntuvan, tai ehkä ei lainkaan. Mutta antaa toisen olla möllistellä vielä 3 viikkoa niin ehkä sitten.

Nyt kun kämppä alkaa muistuttaa vähän enemmän kotia ja vähän vähemmän muuttofirman varastoa (vaikka laatikot vielä lastenhuoneessa majaileekin), niin voisi lähteä hakemaan pinniksen kaverin nurkista pyörimästä. Veikkaisin, että elokuun aikana käydään joka tapauksessa hakemassa sänky kotiin. Sitten teenkin lastenhuoneesta toistaiseksi määrittelemättömäksi ajaksi askartelu/ompelu/puuhasteluhuoneen. Meillä olis kahden nojatuolin kunnostus edessä ja lisäksi pitäis ommella mekko syyskuun puoliväliin mennessä. Taitaa siis neulontatyöt jäädä ainakin niiltä osin vähemmälle. Junamatkoilla sitten...

Mutta nyt tää pakkaa kamansa toimistolta mukaan ja suuntaa kotiin. Illalla mennään kaverin kanssa leffaan ja sitä ennen pitäis kai ehtiä syödä. Tekee mieli maksalaatikkoa ja taidan tänään uhmata jumalia ja neuvolan ohjeita.

Anskutin ja Syllikki 16+3 (tai jotain sinnepäin)
 

Yhteistyössä