Tammikuun vauvat 2011

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piggis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huih, pitää vissiin pyrkiä käymään vessassa vähemmän synnytyksen jälkeen kuin nyt =)

Mulla on se sokerirasitustesti vielä edessäpäin, toivottavasti ei ole mitään häikkää. Ainakin yleisvointi on ollut vallan mainio! Paineet ovat olleet ihan ok ja hemoglobiinikaan ei ole laskenut. Veriryhmäni takia minulta kuulemma otetaan lääkärikäyntien yhteydessä verinäyte (liittyi kai jotenkin veren vasta-aineisiin). Pitänee kysyä tarkemmin lääkärillä, kun neuvolan tätikään ei silloin oikein tarkasti osannut selittää.

Äitiyspakkauksen voisin kai jo tilata, kun sain neuvolasta ne paperit. Tietääkö joku, pitääkö mahdollisesta isäkuukaudesta tehdä päätös jo, kun hakee sitä vanhempainrahaa? Hankalahan se on tässä vaiheessa tietää, mitä sitten haluaa. Minulla itselläni loppuu määräaikainen työsopimus juuri ennen kuin jään äitiyslomalle, joten tietoa tulevasta työpaikasta saati sitten ajankohdasta ei vielä ole...

Painoa minulle on tullut 5kg, mutta vatsa on jo suuri, se vaan kasvaa ja kasvaa! Talvitakki tulee olemaan ongelma... Pitää yrittää keksiä jotain, kun ei viitsisi ostaa kvoin kallista mammamalliakaan parin kuukauden tähden. Syksyn ulkoilua varten ostin vain reilusti isomman koon (ongelma on tietty hihat ym. mutta pääasia, että maha mahtuu sisälle.

Hmm...kestovaipat ja kertikset, hankalaa! Toisaalta laiskuutta voipi päätyä kertakäyttöisiin, mutta toisaalta haluaisi käyttää niitä kestojakin. Ehkäpä joku kompromissi juuri niin, että kotona voisi käyttää kestoja ja muuaalla sitten kertakäyttöisiä.

No mutta ei kai enempää tällä erää, hyviä vointeja kaikille =)

Soittelin juuri Kelaan ja kysyin tuosta isäkuukausi-asiasta, sanoivat, ettei tarvitse vielä tietää, päätös siitä pitää tehdä kuukautta ennen kun isä jää kotiin, joten hyvin ehtii miettimään asioita ja katsoa tilanteen mukaan. Minullakin määräaikainen työsopimus, joka loppuu äitiysloman aikana, joten ei ole varmuutta mihin palaan sen jälkeen...mutta täytyy vaan toivoa, että kaikki jotenkin järjestyy. Mekin ostettiin jo pinnasängyt, patjat ja muutamia vaatteita valmiiksi. Rattaat ja babysitterit ym. täytyy käydä vielä hakemassa. Hyvää odotusta kaikille!

Moi vaan, pitkästä aikaa.
Täällä viikkoja nyt 27+1 ja hyvin voidaan. Tänään oli lääkärin neuvola ja kaikki oli ok. Vauva siellä potkiskeli, painoa sillä oli 1020g. Kohdunsuu on kiinni, eli ei sielläkään ongelmia. Sokerirasituksen tulos oli normaali. Painoa on tullut kolme kiloa lähtöpainoon.
Mullakin on vatsa aika pieni vielä, monet ihmettelee että miten sieltä muka voi lapsi tulla kolmen kuukauden kuluttua... No tärkeintä on että vauva on normaalin kokoinen, joten en jaksa noista taivasteluista välittää!! =)
Nimimerkille R004n, minä odotan siis lastani yksin. Ehkä luitkin tarinani tuolta alkupäästä, eli minä olen ollut koko ajan tietoinen että yksin ollaan ja osannut alusta asti suhtautua tähän. En tiedä sinun tilannettasi, oletko alusta asti ollut yksin vai onko mies hypännyt tässä matkalla kyydistä pois? Vaikka raskauteni ei todellakaan ollut suunniteltu, ja alussa pelotti, niin tein kuitenkin valinnan jossa päätin pitää lapsen, enkä ole päivääkään katunut. Nyt en enää osaisi kuvitella että tätä ihanaa asiaa ei minulle olisi suotu. Tuntuu että juuri näin piti mennä.
Tottakai tiedän että raskasta varmasti tulee olemaan välillä, mutta näinhän on varmasti kaikissa lapsiperheissä... Tiedän pärjääväni kyllä. Tilannetta toki helpottaa se että minun läheiseni ovat suhtautuneet aivan upeasti ja tiedän että saan varmasti apua kun sitä tarvitsen.
Olen suunnitellut meidän tulevaisuutta (niin paljon kuin elämässä nyt voi mitään suunnitella!!), aloitan opinnot ensi syksynä, ensin tosin nautin rauhassa vauva-ajasta! <3
Luotan siihen että elämä kantaa kyllä ja asioilla on aina taipumus järjestyä.
Toivottavasti sinulla on ihmisiä joille puhua ja jotka ymmärtävät ja tukevat.
Minäkin vaihdan mielelläni ajatuksia jos siitä on jotain apua!!
Voimia sinulle, ymmärrän kyllä hyvin pelkosi.

Onnellista odotusta myös muille!!

rv 25 ja jotain...
Elämä on mallillaan. Vauva potkiskelee jo tomerasti useita kertoja päivässä. Illalla kun lueskelen sängyllä hän oikein tulee esittämään kummallisimmat vääntelyt :)
Maha on kasvanut, muttta ei vielä jätti. Tosin haittaa jo lattioilta tavaroiden nostoa, miten sitä onkaan niin kömpelö. Nivusia ja lantiota särkee joskus, mutta kipu menee ohi kun siitä ei välitä.
R004n: Yksin odotellaan täälläkin. Äijä häipyi hyvin pian positiivisen raskaustestin jälkeen. Emme ole sen jälkeen olleet edes puheyhteydessä.
Alussa mietin asioita aivan liikaa, miten pärjään yms, mutta nyt minua ei haittaa enää mikään. Asiat tuntuvat lokstahtavan paikoilleen ihan itsestään.
Viime viikolla kävin katsomassa ystäväni viikon ikäistä vauvaa ja ihan tuli itku silmään. Tuollaista pientä kääröä saan minäkin kantaa ja hoivata ihan pian... ja kaikki me.

Moi vaan, pitkästä aikaa.
Täällä viikkoja nyt 27+1 ja hyvin voidaan. Tänään oli lääkärin neuvola ja kaikki oli ok. Vauva siellä potkiskeli, painoa sillä oli 1020g. Kohdunsuu on kiinni, eli ei sielläkään ongelmia. Sokerirasituksen tulos oli normaali. Painoa on tullut kolme kiloa lähtöpainoon.
Mullakin on vatsa aika pieni vielä, monet ihmettelee että miten sieltä muka voi lapsi tulla kolmen kuukauden kuluttua... No tärkeintä on että vauva on normaalin kokoinen, joten en jaksa noista taivasteluista välittää!! =)
Nimimerkille R004n, minä odotan siis lastani yksin. Ehkä luitkin tarinani tuolta alkupäästä, eli minä olen ollut koko ajan tietoinen että yksin ollaan ja osannut alusta asti suhtautua tähän. En tiedä sinun tilannettasi, oletko alusta asti ollut yksin vai onko mies hypännyt tässä matkalla kyydistä pois? Vaikka raskauteni ei todellakaan ollut suunniteltu, ja alussa pelotti, niin tein kuitenkin valinnan jossa päätin pitää lapsen, enkä ole päivääkään katunut. Nyt en enää osaisi kuvitella että tätä ihanaa asiaa ei minulle olisi suotu. Tuntuu että juuri näin piti mennä.
Tottakai tiedän että raskasta varmasti tulee olemaan välillä, mutta näinhän on varmasti kaikissa lapsiperheissä... Tiedän pärjääväni kyllä. Tilannetta toki helpottaa se että minun läheiseni ovat suhtautuneet aivan upeasti ja tiedän että saan varmasti apua kun sitä tarvitsen.
Olen suunnitellut meidän tulevaisuutta (niin paljon kuin elämässä nyt voi mitään suunnitella!!), aloitan opinnot ensi syksynä, ensin tosin nautin rauhassa vauva-ajasta! <3
Luotan siihen että elämä kantaa kyllä ja asioilla on aina taipumus järjestyä.
Toivottavasti sinulla on ihmisiä joille puhua ja jotka ymmärtävät ja tukevat.
Minäkin vaihdan mielelläni ajatuksia jos siitä on jotain apua!!
Voimia sinulle, ymmärrän kyllä hyvin pelkosi.

Onnellista odotusta myös muille!!

KIITOS, KANNUSTUKSESTA JA KAUNIISTA SANOISTA! :) tuli hyvä "olo".. kiitss
Siis tuo toinen osapuoli tuntuu koko ajan vaan ajautuvan vaan kauemmaksi.. erillään asutaan virallisestikkin ja näin.. tuntuuhan se raskaalta kun olin ajatellut/ luullut että nää asiat menee ihan toisin. Kai olin kuvitellu pilvilinnoja ja muuta hattaraa.. enpä tiedä..
Paljon on asioita hoidettavana, muutto.. tavaroiden hankintaa ym.. ( luonteeltani oon vielä hirmunen hätäilijä/ stressaaja ja tahon että asiat hoitus nopeesti.. siis kaikki, miulle heti nyt - tyyppiä) ://
Eikä mieltä paranna se että oon joutunu olee yksin aika paljon nyt viime aikoina.. (päivinä) no joutunu ja joutunu.. siis kun en vaan oo jaksanu lähtee mihinkäään, enkä oikeen innostua mistään :(
en osaa oikeen olla yksin.. siis ilman miestä :( tyhmää! tiiän!

Jostain kun saisi lisää iloa ja energiaa touhuta juttuja.. tiiän että asiat kyllä järjestyy varmasti parhainpäin, ajallaan.. :) sitä odotellessa..

Viimeksi muokattu:
tsemppiä teille jotka olette ilman miestä :) kyllä minäkin olisin vauvan pitänyt jos mies olisi perääntynyt. tosin meillä nyt yhdessä tätä haluttiinkin, mutta niin...

mulla elo on tasaista, aika kuluu hitaasti ja sen sellaista :D selkä vähän kipuilee muttei suurempia vaivoja. mitenkäs saatte nukuttua?

Mä nukun kuin tukki! Olen aina ollut univammainen, mutta nyt vessassa ramppaamisesta huolimatta nukun todella hyvin. Vähän levottomia unia välillä, mutta eivät ole onneksi olleet mitään painajaisia, outoja vain.
Muutamia vauvanvaatteita olen jo ostellut. Se on ihanaa ja varmaan kohta saa äitiyspakkauksenkin ;)
Kävimme viime viikolla 4D ultrassa ja se oli kyllä tosi ihana kokemus. Sieltä saatua filmiä on katseltu useamman kerran ja näytetty tuleville isovanhemmille. Onko muut käyneet 4D:ssä?

En edes muista milloin viimeksi kirjoittelin, mutta annetaan nyt jotain kuulumisia periaatteella hengissä ollaan :)

Viikkoja on kasassa 25+5, enää 14 VIIKKOA!!!! Järkyttävän ihanaa :)))))

Äitiyspakkaus tuli jo muutama viikko sitten, olipas tosiaan kiva hypistellä. Mummille meni heti peitto pussilakanoita varten ja sain yhdistellä kaikki jo ostetut vaatteet näihin. Heti pääsi sanomaan mammalle mitä vielä vois ostaa, jos jotain haluaa ostaa. Periaatteessa sisävaatteita ei enää kaivata (ellen kaupassa hurahda :), ulos tarvii villavaatetta ja kieltämättä pienempi suojapuku olis paikallaan (kaverin kersa käytti pakkauksen pukua päälle vuoteisena!) Sittenpä sitä saakin ostella päälle 70 senttistä rompetta ja sillonhan jo tietää vähän pitääkö paidassa olla nukkeja vai autoja, nyt pitäis vielä etsiä mahdollisimman unisexiä enkä enää jaksa. Kestovaippoja vielä ostelen jonkin verran, varsinkin kuoria paria kokoa ja aio-vaippoja kaikkiin kokoihin. Herra luki artikkelin vauvan vaipattomuudesta ja oli heti sitä mieltä, että opetellaan pissattamaan ja kakattamaan kakara ja sitä meinataan siis kokeilla kanssa.

Oma vointi on kohtuullinen. Pari viikkoa pidin saikkua alavatsakipujen takia, kävin töissä yhteensä kuus vuoroa ja tänään piti jo nöyrtyä ja soittaa työterkkarille, ettei tästä tule helvettiäkään. Maanantaina käyn taas hakemassa lepolomaa samaisten alavatsaongelmien kanssa. Periaatteessa kipu on huono sana, mutta sen kuvaavampaakaan en keksi noille tuntemuksille ja hoitsun vauhti osastolla oli tänään jo ihan hävettävän hidasta kun pitäis olla ripeä ja keretä kaikkialle. Tosin esimies jo viime viikolla sanoi, että teen oman kyvyn mukaan ja tuota olen toteuttanut, mutta kyvyt kyllä loppu tänään. Kun ei kerkeä vuorojen välillä toipua niin olen vyötäröstä (onko mulla vielä semmonen??) alaspäin ihan paskana sekä selkä että vatsapuolelta, lonkat on kipeet, takapuolikin on kipee ja varsinkin jalkapohjat on töistä lähtiessä ihan tunnottomat. Uskomatonta miten sitä voi nuori ja terve ihminen hajota. Jos olisin yksin, en vielä luovuttais, mutta kun toisenkin hyvinvointi riippuu musta niin en jaksa kärvistellä. Tehköön työt ne, jotka pystyy ja jaksaa.

Kohta tulee joulu :))) Ihan huippua! Saa taas koristella kotia, sytytellä kynttilöitä ja ostella (oon jo ostellu, myönnetään) lahjoja. Olen siis jouluihminen henkeen ja vereen.

Tein muuten uuden ketjun housuliivijutusta, mutta tännekin vois laittaa vinkkejä miten noi lantiomuhkurat sais sileeks mekon alle.

Heippa kaikille!

Mä en ole vielä edes tilannut äitiyspakkausta, pitäs kai laittaa hakemus menemään =) Pitäisi vaan vielä ottaa selville pari juttua äitiys- ja vanhempainrahan hakemiseen liittyen, niin menisi sitten kaikki kerralla. Mä olen edelleen hillinnyt itseni suurelta shoppailulta. Osin siksi, että meidän remontti alkaa viikon päästä ja sitäkin varten pitää pakkailla kolmen huoneen kamat... Äitini on kyllä jo ryhdistäytynyt vaatteidenkin suhteen, niin kuin arvelinkin, joten eiköhän vaavilla ole kohta jo pienimmät vaatteet kasassa =)

Oma vointi on onneksi edelleen hyvä. Yötkin nukun hyvin, vessassa tosin pitää käydä kerta yöhön. Unet on kyllä toisinaan hieman levottomia ja kyljeltä toiselle kääntyminen tuntuu välillä massiiviselta projektilta!

Jaahas, ajatus jotenkin pätkii, joten mukavaa viikonloppua!

olettepa ajoissa saaneet äitiyspakkauksen :) omani tulee luultavasti 1-2vkon kuluttua, silloin mennään jo rv27-28, vaikka hakemuksen laitoin heti vireille kun paperit neuvolasta sain... no, meilläpäin ehkä sitten enemmän hakijoita?

minäkin odotan joulua, ihan siinä mielessä että alkaa olla se LA jo sitten todella lähellä :)
vauvan tarvikkeet ja vaatteet alkaa olla suht koht hankittuja, isoimmat on tilauksessa ja niitä odotellaan saapuvaksi noin kk kuluessa (sänky, vaunut). sitten vain tavarat järjestellään paikalleen ja odotellaan niiden omistajaa saapuvaksi :)

mulla on vointi ollut ihan ihmeellisen hyvä. öisin joudun herään vessaan noin2-4krt edelleen mutta siihen alkaa tottua... :D

mitenkäs teillä jotka odotatte yhtä, niin onko neuvolakäynneillä ollut kaikki ok? mulla kun sanovat että vatsan kasvu on tosi kiivasta.. että saa nähdä joudunko johonkin uuteen ultraan tms...
laventeli rv26+2

Alkaa meillä tammimammoilla viikot vähenemään :D
itsellä menossa nyt 30+2 !! wuhuuu, ei enää montaa viikkoa :) vielä kun tuo marraskuu hujahtaisi nopeesti, niin joulukuu olisikin sitten yhtä juhlaa.. ja menee nopeesti.. suvussa on useet synttärit just joulukuulla + siihen joulu pyhineen, niin avot! ;)

Vaivoista siellä ^^ kerrottiinkin.. itsellä selkävaivoja ja outoja alavatsan nipistelyjä.. :/ vessassa joutuu yöaikaan käymään melkein kahen tunnin välein.. se on aika rasittavaa!
Ummetuksesta ja hiivatulehduksista puhumattakaan. Muuten tämä raskaus aika on ollut ihan mukavaa, ja maha on ihana :) <3

Hankintoja pitäisi vielä tehdä ( sitteri, tuttii, pulloo ym..), ja hirvee hinku ois vaatteita ostella ( tarpeesta en nyt niin varma ole ;D ) Mutta olen aina ollut himo ostelija niin vaikeeta tekee kun saa topuutella itteensä kokoaja! mutta se hyvä puoli tässä on kun en ole itselleni ostellut moneen kuukauteen mitään ( se on jo saavutus!) kun ei mahdu "normaalit" vaatteet/ koot päälle, niin mitäpä niitä kattelemaan, ja isompia vaatteita en rupea enää ostamaan! ihan turhaa! :)

No mutta, voisi tämä syksy muuttua jo talveksi. Tai ainakin niin että tulisi jonkun verran lunta ja pikku pakkanen, alkaa tuo vesisade, kosteus ja pimeys masentamaan!

Muuten, kuinkamonella olisi tarkoitus hommata kahdet vaunut pienokaiselle?
Kerrostalo asumisessa huono puoli kun ei viitsisi rattaita raahata montaa kerrosta eestaas. Siis jos nukuttaa lasta myös parvekkeella. noh, onneksi on vielä aikaa miettiä moisia :)

Hymyjä päiviinne! :)

Juu aletaan olla paremalla puolla =) Itsellä koossa huomenna 27 viikkoa, jännää. Minusta aika on mennyt ihan valtavan nopeasti koko ajan, vastahan sitä tehtiin jännityksellä testiä!

Viime viikolla oli sokerirasituskoe. Arvot olivat onneksi kunnossa. Vaikka koko raskausaikana ei ole tehnyt normaalia enempää mieli herkutella, niin tuloksia odotellessa piti kuitenkin varmuuden vuoksi mässäillä vähän varastoon =)

Meillä on vain yhdet vaunut, mutta asumme omakotitalossa, joten ongelmaa ei sinällään ole. Äitini osti mummolaan toiset, ettei sinne mennessä tarvitse sitten mukana raahata.

Me eletään nyt keskellä remonttia. Joka paikka tursuaa tavaraa ja nukumme patjoilla yhden huoneen lattialla (sieltä onkin kiva pönkiä monta kertaa yössä vessaan...) Mutta ehkäpä tämän jaksaa, kun saa sitten itselle uuden makkarin ja vauvallekin remontoidun huoneen.

Tuntuu uskomattomalta, että töitäkin on vajaa pari kuukautta jäljellä. Mä aion olla sinne loppuun saakka ellei olo tästä nyt yks kaks muutu. Työ ei onneksi ole fyysistä, mutta verenpaineet saa toisinaan kyytiä teinien kanssa työskennellessä =)

Taitaisi haravointi odottaa tuolla hieman kosteassa säässä, kun tästä vaan pääsisi liikkeelle.
Hyviä vointeja!

Siiiis tuosta SOKERIRASITUKSESTA, minkä takia se tehdään? ei minulle ole neuvolassa mitään mainittu tuollaisesta.. kohta viikkoja kasassa 31. Täh täh? oon ihan pihalla :/

Tuosta sokerirasituksesta. Mulle se neuvolan täti sanoi, että se tehdään vähän tapauskohtaisesti, jos on ns. riskitekijöitä. Esimerkiksi mä jouduin siihen iän vuoksi (olen 26 ja yli 25-vuotiaat on vissiin riskiryhmässä =)!!!) Eli siis mulla ei oo ollu ylipainoa eikä mitkään arvot koholla tai tms. Ainut vaan tuo ikä.

Mulla viikkoja 30+1. Onpa tää aika vierähtäny! Enää neljä viikkoa (jos kaikki menee hyvin) töitä ja sitten äitiysvapaa alkaa! Olen edelleen voinut hyvin, yöni saan nukkua rauhassa ja muutenki kaikki ok. Eilen ratkesi pitkään stressannut asunto-ongelmakin, löytyi kiva kaksio ja ihan läheltä tätä mun nykyistä asuntoa. Pääsen viimeistään joulukuun alussa muuttamaan! Ei tarvii vauvan kans survoutua 25 neliön yksiöön!!! =)
Mulla on aika kivasti noita vauvan tavaroita kasassa, vaatteita olen tosiaan saanu aika paljo siskoilta, niin niitä ei juurikaan tarvi tähän alkuun ees ostaa. Jotain pientä olen hankkinu vain. Mä saan kahdet vaunutki "perintönä", toiset yhdistelmävaunut ja toiset on rattaat.
Joku kyselikin vaunuista, mulla siis on nuo kahdet vaunut, mut mun tuleva asunto on eka kerroksessa (mut parveke on kuiteski) ja vain pari porrasta nousua eli en tarvi sitten ns.parvekerattaita. Tuossa talossa oliski se rappu niin kapea, ettei siinä kuulemma saisi edes säilyttää vaunuja, tilanahtauden ja paloturvallisuuden takia.

Hyviä vointeja kaikille!!

kiva Tuuli että sait isomman asunnon :) sulla sitten tekemistä riittääkin muuton kanssa ;)

mä jouduin myös sokerirasitukseen koska olen yli 25v, ja koska suvussa on diabetesta. mutta painon takia sinne en olisi joutunut. tosin täällä sanoivat neuvolassa että sinne laitetaan kaikki...

oletteko muuten syöneet d-vitamiinia? tai rautaa?
mulla molemmat kuurit...

ja tosiaan, viikot käy vähiin... marraskuu vielä aikaa olla "miten vaan" ja sitten alkaa olla jo jännät paikat :D

missä olette tammikuiset..? moni kadonnut ihan kokonaan :(
laventeli rv27+6

Hienoo Tuuli että löysit isomman asunnon! itellä kanssa oli sama tilanne ja nyt on muutosta pari viikkoa.. kyllä on ihanaa kun voi kotia laittaa valmiiksi tulevalle pienelle ja muutenkin kun on enemmän tilaa. Sisustus rahaa kylläkin voisi olla hieman enemmän :D
Mites muilla onko alapää ongelmia ollut :D itellä lähes koko ajan joku tulehus päällä.. ei kiva! ja neuvolassa vaa sanoovat, että se on ihan normaalia!! ÄRRINPURRINN.. :/ ;/ tosi rasittavaa.

No toivottavasti nää tästä.. vielä se kivuliain homma on kuitenkin eessä :) mutta onneksi siitä saa palkinnon heti <3 (tää oottelu vaan on jo niiiin nähty ;D että vois olla jo tammikuu)

TsemiTsemiii :D

Ajattelin kainosti kysyä että voisinko myös kirjoitella tähän ketjuun? :)
Laskettu aika on joulukuun 23. päivä, mutta kun tuolla joulukuisissa ei ole pitkään aikaan kirjoittelut muut kuin minä niin käy aika vähän pitkäksi jutella itsensä kanssa. Ja kuitenkin täällä usein käyn lukemassa näitä lähikuukausien ketjuja..
Muutenkin uskoisin että vauva menee yli tuon lasketun ajan, en oikeen osaa tätä perustella mutta vahvasti veikkaan niin.
Ja olisihan se lapsen kannalta mukavampi syntyä alku kuin loppuvuodesta :) Mutta eihän sitä voi tietää, pääasia että vauva syntyy terveenä ja silloin kun katsoo parhaakseen.

Mutta siis joo, viikkoja on nyt tasan 32, neuvola edessä maanantaina, synnytysvalmennus reilun viikon päästä ja äippäloma alkaisi sitten kahden viikon ja kolmen päivän päästä :)

juu tule mukaan vaan Pyretta :) aika hiljaista täälläkin välillä, kiva et nyt ollut vähän vilkkaampaa :)
ei mulla ole onneksi ollut mitään alapäävaivoja :D pakko sanoa että helpolla olen vaivoineni päässyt tässä raskaudessa. josko se vauva sitten syntyessään on oikea pirulainen ja kova huutaamaan x)

tosiaan, synnytysvalmennus on käynyt mielessä.. onko se aina noin vkolla34 tms?

Laventeli : Hehh, onpa reiluu kun joillakin ei noita vaivoja ilmaannu.. miulla tuntunee olevan sitten kaikkien muidenkin vaivat :Ss kärsin siis jollaintapaa kaikista niistä mistä jokapaikassa kerrotaanki ( ummetus, alapää vaivat, närästys, selkäkivut, liitoskivut jne..) SIISTII :DDD
Meillä neuvola järjestää noita valmennus juttuja. Kävin niissä ja enpä oikein saanut sieltä mitään uutta irti.. Perusjuttuja kertoilivat ja näin. Koulussa kävimme aika paljon synnytys, lapsivuodeaika, imetys, taapero ikä, lapsuus ja nuoruus asioita. Olen siis lähihoitaja lasten ja nuorten koulutusohjelman käynyt :)

plaaah, synkkä viikko ei voi muuta sanoo :/

No täällä tuo synnytysvalmennus on siiretty pois neuvoloista, joten kyseessä on siis parin tunnin luento.. Suositellaan käytäväksi joskus siinä 32 viikon tienoilla. En usko että siitä mitään järisyttävää saa irti, mutta varmaan ainakin jotain käytännön ohjeita. Ensisynnyttäjänä en edes tiedä mitä sinne sairaalaan pitää ottaa mukaan :)
Täällä on kärsitty koko raskaus ummetuksesta, joka onneksi alkaa helpottamaan, sekä närästyksestä, joka ei tosin tunnu hellittävän millään.
Lisäksi valkovuoto on lisääntynyt aika paljonkin.. Muuta alapään vaivaa ei ole kyllä onneksi ollut, ainakaan vielä :)

Heipat vaan kaikille! Täällä suunnassa ollut hiukan hiljaista tänne kirjoittelun suhteen... On vaan niin monta rautaa tulessa yhtäaikaa :) Työkiireet painavat päälle, ja asunto asiatkin puolitiessä,mutta onneksi masussa välillä ilmotellaan mukana olosta <3
Viikkoja täällä kasassa 29+1 ja sokerirasitukset sun muut käyty läpi. Onneksi oli siinä testissä kaikki lukemat kohdillaan,vaikkakin todella raskas se testi oli! heitti kyllä ihan pakan sekaisin ja huvittavinta oli katsella testin edetessä omaa vatsaa kun taisi pikkuinen olla "hiukan" sokerihumalassa kun siihen malliin poukkoili edestakasin! Maha heiluin puolelta toiselle ja luulen että se oli yksi syy miksi olo oli hiukan pahoinvoiva :) mutta kyllä meitä nukutti sen testin jälkeen, peräti 4 tuntia päikkäreitä :D
Äitiyspakkaus on tullut postista jo monta viikkoa sitten, sinne olen myös lisäillyt kaikki itse ostamani vaatteet yms.. Turvaistuinkin käytiin ostamassa ja mies oli niin innoissaan että asensi sen heti autoon, pyysin kuitenkin ottamaan sen pois sieltä että takapenkille mahtuu muitakin istumaan ja olishan se nyt vähän hassua ajella pari kuukautta turvaistuin asennettuna kun pieni on vielä mahassa :D noh, saipahan mies hiukan fiilistellä tulevaa ;)
Vaunuja en ole vielä ostanut, niitä tarvitaan meillä vain yhdet kappaleet koska muutetaan piakkoin rivitaloon asumaan. Vaunut onkin minun ostelun kohokohta, olen haaveillut jo pikkutytöstä asti omasta vauvasta ja sen oikein hienoista vaunuista :D siispä vaunut on ostettava uutena ja hienot pitää olla ;) niihin olenkin säästänyt jo monta kuukautta...
Vaivoja mulle on alkanut ilmaantumaan nyt kolmen viikon sisällä aika mukavasti, lähinnä selkäkipuina ilmenevät ja suonikohjun huomasin tulleen sinne mitä mielenkiintoisimpaan paikkaan eli alapäähän :/ selkää ajatellin kävin lainaamassa tukivyön terveyskeskuksen apuvälinevarastolta,mutta en ole sitä voinut enää pitää töissä koska tämä meikäläisen vatsa on sen verran alhaalla että vyö painaa inhottavasti...
Pojan liikkeet vatsassa ovatkin olleet mitä mielenkiintoisin juttu, nimittäin viikoilla 26 ja 27 siellä mylläättiin ihan kunnolla ja sitten yhtäkkiä liikkeet vähenivät. Hulestuin jo hetkeksi, mutta sitten tajusin että siellä ollaan pystyasennossa jalat alaspäin ja pää ylävatsalla! Kyllä oli inhottavaa kun jotui seuraamaan oikein tarkkaan että mitä siellä tapahtuu kun liikkeitä ei mienannut tuntua. mutta viikon 28 viihdyttyään tuossa asennossa herra kääntyi ja siitä lähtien masussa ollaan oltu poikittain :D toivottavasti reppana tajuaa jossain vaiheessa kääntyä raivotarjontaan :D muuten ollaan pulassa! mutta onhan tuolla vielä aikaa pyöriä miten haluaa...
Tällaisia kuulumisia tänne! Eteenpäin porskutellaan ja viikon vaan vähenee ;) saas sitten nähdä että kuinka monella meistä napero ottaakin varaslähdön ulkomaailmaan ja monellako sieltä ei mienata haluta millään tulla ulos ;D
Vointeja kaikille!

Meillä tuota synnytysvalmennusta on yhteensä neljä kertaa ja se ajoittuu joulukuun jälkimmäiselle puoliskolle, la on sitten tammikuun 26. Sitä en tiedä järjestetäänkö enään tutustumiskierrosta laitokselle, ainakin jossain vaiheessa se taidettiin säästösyistä tms. lopettaa.

Olen nyt kuitenkin ruvennut harkitsemaan kestovaippoja (ehkä varuiksi hieman myös kertakäyttöisiä). Valinnan varaa tuntuu vaan olevan aika lailla, joten pää on ihan pyörällä. Onko jollakin hyviä kokemuksia tai jotain mitä suositella?

Meidänkin pienokainen on viihtynyt jo jonkin aikaa poikittain masussa, mutta ehtiihän/mahtuuhan se vielä hetken siellä kääntyilemään melko hyvin. Se on vaan aika kaino tapaus, sillä useinmiten kun isä yrittää tunnustella liikkeitä, niin tulee aivan hiljaista =) Vaikka toisinaan pitääkin melkoista elämää.

Nyt on mielestäni tarjolla aivan ihania kuoseja vauvanvaatteisiin, mutta useissa on väreinä sininen tai punainen jakun ei tiedä kumpi on tarjolla, niin hankala ostaa... Mummo on tosin vakuuttunut tytöstä ja on muutamia vaatteita ostanutkin punasävyyn. Itse taidan pysytellä vielä neutraaleissa sävyissä. Voihan toki tytöllä olla sinistä ja pojalla punaista, mutta en minä ihan pinkkiä lähtisi vastasyntyneelle pojallekaan pukemaan =)

Hyviä vointeja ja pyöreitä masuja kaikille!

Heippa, kovin on kaikilla saman tapaisia kuulumisia. Kolotusta ja jumitusta, potkuja ja liikkeitä.
Sitä samaa kuuluu tännekin.
Semmoisesta asiasta kyselisin, että onko teille tarjottu/tuputettu neuvolassa kausi-influenssarokotetta? Oletteko ottaneet? Tänä vuonnahan sikapiikki kuuluu siihen kausi-influenssarokotteeseen.
Minä olen kahden vaiheilla... neuvolassa en kyllä saanut minkäänlaista tukea kun sanoin, etten ottaisi sitä. Kaksi hoitajaa ja lääkäri olivat ihan kauhuissaan, että kyllä se vaan nyt kannattaa (pitää) kannattaa ottaa... Sain 2viikkoa miettimisaikaa. Huoh.