Tammikuun vauvat 2011

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piggis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
tuosta rokotteesta. mitään puhetta ei ole neuvolassa ainakaan vielä ollut. mä en sitä haluaisi ottaa.. inhottaa kun jotkut oikein pelottelee että kyllä se nyt vaan kannattaa ottaa...
niin vain viime keväästäkin maalattiin piruja seinille että tulee uusi sikaflunssa-aalto, mutta eipä siitä mainittu vaan sanallakaan... mä en siis jaksa uskoa koko sikaflunssaan...

tiedä sitten...

Meillä ei neuvolan täti mitenkään tuputtanut tuota piikkiä minulle kun asiasta oli puhetta jo kesällä. Sanoi että tuskin olisi itsekään ottanut muuta kuin työnsä puolesta.
Muutenkin olen suhtautunut skeptisesti noihin rokotteisiin, joten en ole tuotakaan piikkiä ottamassa. Tottakai lähipiirissä hysteeriset hoitoalan ihmiset ovat hämmästyneitä että miksen ota, tai oikeastaan miksen ole jo ottanut sikapiikkiä :)
Mulla meni viikonloppu vähän eri merkeissä kun olin suunnitellut..
Kaaduin perjantaina töissä betoniportaissa, polvilleni tosin enkä mielestäni lyönyt mahaani mitenkään. Lauantaina sitten tuli pientä ruskeaa vuotoa, joten soitin äitipolille ja kysyin mitä teen (perjantaina soitin jo neuvolaan, sieltä sanottiin että ei ole hätää mikäli ei tule kipuja tai vuotoja tms.). Äitipolilta sanottiin että tule käymään niin katsotaan sydänkäyrä niin saat rauhan mielellesi.
Menin sitten käymään lauantaina siellä, otettiin sydänkäyrää ja tarkistettiin kohdunkaulan ja suun tilanne ja ultrattiin. Vauva oli erinomaisessa kunnossa, syke ja liikkeet hyvät, oli jo kääntynyt pää alaspäin, kohdunsuu kiinni ja kaula normaali. Kuitenkin lääkäri halusi että jäisin yön yli tarkkailuun, ilmeisesti tuon kaatumisen takia, vuodon syytä ei saatu selville.
Siellä sitten vietin synnytysvuodeosastolla yön ja kyllä tuntui todella turhauttavalta vaikka pikkuiselle se tietenkin oli vain hyväksi. Samalla toki sain tuntumaa millaista tuolla sairaalassa on, henkilökunta oli kyllä todella mukavaa ja muutenkaan ei jäänyt huonoa fiilistä, paitsi että itse olisin tietenkin mielummin makoillut kotona. Lisäksi huonekaverini, joka oli 33 viikolla raskaana ravasi tupakalla, mitä en todellakaan voinut ymmärtää.. Mutta jokainen tyylillään.
Ja onneksi selvittiin siis ihan puhtaalla säikähdyksellä kaikesta.

oijoi, pahoja nuo kaatumiset. pelkään itsekin tuleeko sitä lenneltyä nurin kun tulee talvi ja liukkaat... onneksi kaikki oli kunnossa!

itse 12vuotta tupakkaa polttaneena en myöskään ymmärrä että raskaana polttaa.. vaikkakin siis jokainen tekee niinkuin tekee. välillä mieli tekisi tupakkaa mutta en vaan pystyisi siihen... toivottavasti en retkahda synnytyksen/imetyksen jälkeen... :D

Se ois sitten loman ensimmäinen päivä. Tosin vielä mennään sairasloma-nimikkeellä, mutta töihin ei ole enää paluuta. Vielä viime viikolla tykkäsin, että tottakai tästä vielä töihin yritetään, mutta eilen hairahduin shoppailukierrokselle pariksi tunniksi ja kipeä olen vieläkin, joten lääkäri kirjoitteli pysyvän loman. No, koti kiittää ja ehkä jopa mieskin kunhan meikäläinen alkaa orientoitua kotihengettäreksi :) Kokeilin noihin kävelykipuihin tukivyötä, mutta kummallakin kerralla kakara suuttu ja mökötti hiljaa päälle vuorokauden, joten mieluummin otan normaalit liikkeet kipujen kera kuin suututan ipanan, kun en näe, että sillä olis kuitenkin kaikki hyvin.

Kiva, että porukka on taas ollut langoilla. Mitään nuhapiikkiä ei ole mulle tuputettu, vaikka oli mainokset ilmaantuneet neuvolan oviin. Enkä piikkiä ottaiskaan. Ainoa piikki, jonka otin oli vuosi sitten sikapiikki ja senkin otin/sain, koska kävin ahkerasti mummin asiointiapuna ja mies on sydänvikainen. Mutta varsinkin, kun kuulin silloin eräästä tuttavasta, jolla kuoli kohtuun pari viikkoa ennen laskettua aikaa, en ole edes harkinnut ottavani mitään piikkiä. Satuin muuten lukemaan Oliviasta erään kohtukuolemajutun (ei pitäis, eihän sitä kuivin silmin luettu ja alko vähän itseäkin pelottamaan, jos niin käy) ja koko sen jutun ajan ipana potkiskeli ihan kuin sanoakseen, että kyllä hän vielä on mukana :)

No, mutta kivuista huolimatta tai niiden vastapainoksi vatsa kasvaa yli käyrien, joten ilmeisesti kakaralle maistuu ruoka (tai pikemminkin mammalle on maistunut herkunut :)). Ja onneksi maistuu jo ihan kunnon ruoka muutamine rajoituksineen. Miehellekin olen ihastellut miten kiva on, kun ei tarvii täyttää mahaa munkeillakarkeillajamuullayhtäterveellisellä roskalla vaan menee useammankin laatuista hedelmää, rehua, grillilläkin olen jo voinut vierailla makkaran ja maissin merkeissä, voi käydä kaverin kanssa ravintolassa... Periaatteessa vielä kaipaisin herran tekemää kanakastiketta, mutta kai se vaan on kestettävä kunnes jakaannun. Tosin närästystä on täälläkin, sain tänään siihen lääkäriltä vinkit ja jäätelölläkin vielä asettuu, mutta eihän tässä ole enää kuin 12 viikkoa.

Esikko 28+2

Heipparallaa!

Tuosta rokotteesta.. itse otin sikapiikin vajaa vuosi sitten kun työn puolesta sen sain.. ja nyt viimeisimmällä neuvola käynnillä otin sen kausi rokotteen, en näe että siitä haittaakaan olisi :) ikinä ei ole mistään rokotteesta mitään tullut, niin miksi sitten tästäkään. Myöhemmin lapselle otatan kanssa kaikki rokotteet mitä "tarjotaan". Kun olenhan ne itsekkin aikoinani saanut.
Turhaa pelottelua nuo kaikki kauhu jutut, että mitä voi tulla yms..

Itse olen lukenut myös aika paljon noista kohtu kuolemista ja hirveitähän ne on. Ei pitäisi lukea. Ajattelen kuitenkin niin että eihän me voida tietää etukäteen mitä tuleman pitää, on vaan elettävä päivä kerrallaan. Kaikella on tarkoituksensa, luulen. Mutta kyllä minua silti pelottaa, että mitä jos. :((

Marraskuuta jo elellään, aurinko paistaa :) 8 pitkää viikkoa edessä :))) kunpa aika menisi nopeemmin!

RV on 31+3 ja olo on pysynyt samana. Ei ole ollut alapäävaivoja, mutta alaselkä kaipaisi kyllä naprapaatin käsittelyä. Sinne pääsen VASTA masumönkiäisemme syntymän jälkeen. :/

Meidän talouteen riittää yhdet yhdistelmävaunut. Mummulasta löytyy kyllä vanhat rattaat, joiden vuori minun pitäisi vaihtaa.

D-vitamiinia otan aika reilun annoksen lähes joka päivä, ja joitakin muita vitamiineja. D-vitamiini on rokotetta parempi flunssalääke! :)
En ota itse missään nimessä influenssarokotetta, mielestäni sillä on peloteltu ihan turhaan ihmisiä. Harkitsemme muutenkin vakavasti ettemme ottaisi vauvallemme mitään ylimääräisiä rokotteita, kun ei niistä tiedä mitä ne loppujen lopuksi aiheuttavat. Mielenkiintoista asiaa eri rokotteista täällä: Rokotusinfo ry - Yhdistys rokotuspäätöksen tueksi , jos jota kuta kiinnostaa.

Ensviikolla neuvolassa lääkäri katsoo mönkiäistämme ultralla, tsekkaa miten pikkuinen on masussa kasvanut ja ehkä selviää viimein sukupuolikin! Lääkäri haluaa varmistaa, että vauva on kasvanut ihan normaaliin tahtiin, kun on aika pieni kokoinen. Neuvolatäti ennusti, että vauvamme syntymäpaino olisi vähän päälle 3kg. :)

Rinnoistani on alkanut jo tulemaan hieman maitoa. Säikähdin vallan, että mitä ihmeen oranssia eritettä rinnoistani tulee, koska en tiennyt että maito on ensin oranssia ennen kuin muuttuu "maidon" väriseksi.
Kuinka moni muuten aikoo antaa korviketta? Aiomme taistella viimeiseen asti mieheni kanssa siitä, ettei vauvallemme anneta korviketta. Emme usko mihinkään keinotekoiseen ja teollisesti valmistettuun maitoon vaan luonnolliseen, rasvaiseen rintamaitoon. :)

Aika menee todellakin nopeasti! Minustakin on ihanaa, että tulee joulu! Paljon olisi tekemistä, varsinkin ruokien valmistamista (myös pakkaseen asti), mahdollinen muutto vielä tämän vuoden puolella, hieman lahjojen hankintaa/ valmistamista... Kunhan muistaisi olla pahemmin stressaamatta. :)

Hyviä vointeja kaikille kanssasisarille! Muitakaa pitää vauvoistanne huolta - ja itsestänne! :)

Ihan pakko vastata....

On hienoa että haluatte onnistuneen täysimetyksen. Siihen kannattaa pyrkiä ja se on varmasti palkitsevaa. Ette kuitenkaan voi olla varmoja imetyksen onnistumisesta. Aina voi tulla mutkia matkaan, ikinä ei voi tietää mitä tapahtuu. Ei kannata suunnitella liikoja tai ottaa kamalasti paineita imetyksen onnistumisesta. Se joko onnistuu tai ei onnistu. Se ei ole ihan niin yksinkertaista hommaa mitä voisi kuvitella. Lapsenne voi syntyä keskosena ja saada nenämahaletkulla lisäravintoa joten imetys menee puihin heti alkuunsa. Tai joutua teho-osastolle syntymän jälkeen. Lapsenne voi syntyä sektiolla jolloin imetyksen aloitus ei olekaan niin yksinkertaista. Harvoin imetysongelmat johtuisivat siitä että maito ei vaan riittäisi. Tärkeintä olisi että vauva pääsisi heti tissin makuun syntymästä lähtien eikä imetystä häirittäisi lisämaidolla, tuteilla tmv.. Maito ei nouse rintoihin ellei vauva ole imemässä, ja vauva ei opi rinnalle ellei se saa olla rinnalla heti alusta alkaen. Toivon sydämeni pohjasta että teillä menee kaikki hienosti ja saatte onnistuneen imetyksen =)

Omia lapsiani olen imettänyt pisimmillään 4kk. Olisin kyllä halunnut täysimettää jokaista vähintään sen puoli vuotta mutta eipä ole onnistunut. Syitä on ollut monia. Olen taas raskaana ja myös tällä kertaa toivon parasta että saisin imettää mahdollisimman pitkään. Ei voi muuta ku pitää peukkuja pystyssä ja toivoa parasta!

Siitä rintamaidon rasvaisuudesta....aika liruahan se on korvikkeeseen verrattuna. Varaudu siihen että täysimetyksellä oleva vauva syö huomattavasti tiheämmin kuin korvikkeella oleva vauva. Rintamaito sulaa vauvan mahassa hetkessä joten vauvalla tulee nälkä nopeammin. Imetys on silti niin palkitsevaa ja ihanaa, ja halpaa että eipä se haittaa vaikka vauva tissillä roikkuukin melkein koko ajan. Jotkut antavat illalla vauvalle pullosta korviketta että nukkuisi yöllä pidemmän pätkän.. ihan vinkkinä vaan =)

Itsekin odotan tuota imetystä ja toivon että kaikki onnistuisi siinä hyvin. Mulla tuli ensimmäisen kerran jotain nestettä rinnoista jo viikolla 20. Sen jälkeen sitä on tullut ihan satunnaisesti silloin tällöin, eikä onneksi mitään suuria määriä, pieniä läikkiä yöpaidalle.

Oletteko te kaikki saaneet jo neuvolassa jotain painoarvioita? Me ei olla saatu vielä minkäänlaista arviota vauvan painosta.
Vaikka viikonloppuna vauvelia ultrattiin sen kaatumiseni takia niin silloinkaan ei puhuttu mitään koosta tai painosta, vaikka ymmärrän toki ettei se ollut ehkä tuon ultraamisen tarkoituskaan.
Enää ei ole yhtäkään ultraa ennen synnytystä ja olen vähän skeptinen sen suhteen että neuvolassa pelkällä käsikopelolla ja sf-mitalla tiedettäisiin paljonko vauva tulee painamaan..

Kuinka moni muuten aikoo antaa korviketta? Aiomme taistella viimeiseen asti mieheni kanssa siitä, ettei vauvallemme anneta korviketta. Emme usko mihinkään keinotekoiseen ja teollisesti valmistettuun maitoon vaan luonnolliseen, rasvaiseen rintamaitoon. :)

QUOTE]

Pakko kommentoida tähän. Tuskin kovinkaan moni päättää etukäteen imettääkö vai antaako korviketta, vaan kyllä se pakko sitten sanelee miten käy. Sinäkin olet varmaan paljon lukenut imetyksestä ja ottanut selvää ongelmista mitä voi tielle tulla ja miten erilaisiin seikkoihin imetys voi kaatua. Siinä vaiheessa jos syystä tai toisesta imetys ei onnistukaan alkaa aika kovasti "uskoa" teollisesti valmistettuun maitoon, jos vaihtoehtona on lapsi nääntyy nälkään.

Viimeksi muokattu:
no niin, eiköhän täällä jokainen odottaja tiedä että korviketta annetaan jos imettäminen ei onnistu. :) moni toivoo tosi kovin että se onnistuu ja että sitä voi jatkaa niin pitkään kuin itse haluaa, mutta tietää myös miten voi käydä...

mä toivon että voisin ainakin osittain imettää vajaa puolivuotiseksi, korvikkeen kanssa mulla ei ole ongelmaa. sitä annan toki joko lisäksi tai sitten kokoajan jos niin käy...

Kun kirjoitin edellisessä viestissä "En ota itse missään nimessä influenssarokotetta, mielestäni sillä on peloteltu ihan turhaan ihmisiä." niin tarkoitin sitä, että sillä influenssalla että sikainfluenssalla on peloteltu turhaan ihmisiä. Piti vain täsmentää. :)

Lähtökohtanahan on rintaruokinta. Ja toivon todellakin ettei tulisi mitään ongelmia (ikävä kuulla nimim. Imetyksen ihailija, että sinulla niitä on ollut), mutta jos niitä ilmenee ja vauvan henki on kyseessä niin sitten on pakko antaa teollista maitoa. Näin pitkällä ollaan jo pienen ihmisen alun kanssa, niin kyllä sitä kaikkensa tekee että pieni nyytti pysyy hengissä. <3

Tässä vaiheessa kuitenkin olen aika luottavaisin mielin, ja olen kyllä varustautunut jollainlailla eri tilanteisiin. Ja varmaan menee hetki opetellessa miten se imettäminen sitten käytännössä oikein tapahtuu, kuten muukin vauvanhoito... :) Aikahan sen todella näyttää miten siinä sitten loppujen lopuksi käy!
Enkä halua moittia heitä, jotka syystä tai toisesta antavat teollista maitoa. He hoitavat vauvaansa parhaalla katsomallaan tavalla aivan kuten minäkin.

Järjestetäänkö muiden asuinpaikkakunnilla luentoja vanhemmuuteen liittyen? Jos joku on käynyt luennolla, jossa kerrotaan aiheesta "Turvallinen varhainen vuorovaikutus" tjs., niin kuulisin mielelläni mitä siitä kerrotaan. Omalla paikkakunnallani luennoitsija oli estynyt pääsemään paikalle, eikä toista järjestetä enää tämän vuoden puolella. :/

Helou!

No niiin, mitäs menin puhumaan tuosta sokerirasituksesta.. testissä kävin viimeviikolla ja nyt odottelen tuloksia :/ huoh..
Mitäs muiden odotukseen kuuluupi? tällä suunnalla ollaan flunsassa ja muutenkin on ollut vähän väsyneempi ja voimattomampi viikko takana :(
Olen alkanut miettimään tuota lähestyvää synnytystä, ja ihan kauhuissani olen. Muutenkin pelottaa että jotain pahaa sattuu yms.. oon lukenu ihan liikaa kaikkia "kauhu" tarinoita. Voivoi, miten sais ajatukset pois tuollaisesta..?

Muuten, isänpäivä lähestyy ja mietinkin tässä että mitähän sitä omalle isälleen lahjaksi keksisi :) ideoita?? entä "juhlitteko" tulevan isukin kanssa jo nyt vaikka lapsi on vielä masussa? ;)

Hyvää loppu odotusaikaa tammimammat! :D

Vointi on kohtuullinen, nivusia on alkanut kolotella ja maha painaa. Tuntuu joskus tosi pahalle, kun ipana ponkaa napaa vasten, mutta vielä pahempaa on, kun se majailee alhaalla virtsarakon päällä. Mutta tässä on enää kymmenen viikkoa, joten eiköhän nämäkin jutut kestetä. On vaan niin pirun tylsää homehtua kotona...

Mietiskelin jonkin aikaa pitäiskö ipanalle olla kotiutumisulkovaatetta vähän pienemmässä kuin äitiyspakkauksen koossa, mutta keskustelupalstojen mukaan uusin villitys taitaa olla lämpöpussi. Noitten hinta oli sitten se korsi, mikä mursi mun shoppailuinnon ja päätettiin, että apina tulee kotiin niillä varusteilla mitä nyt on hankittu.

Tänään toimin kaikkien periaatteitteni vastaisesti ja kokeilin kakkupohjan paistoa. Mulla on siis sellainen periaate, etten kakkuja paistele niin kauan kuin mamma on elossa (paistaa siis ihan sikahyvät kakut), mutta ehkäpä sitä ois aika harjoitella tulevia lukemattomia synttäreitä yms. varten :) Siispä isi saa nyt ensimmäisen alusta asti tehdyn kakun, katotaan selviääkö siitä hengissä :)

No joo, eiköhän tässä taas jotain. Tää vaan on niin odottamisen odottamista...tai onneks sentään vaan odottamista :D Periaatteessahan se ois valmista kauraa jo viiden viikon päästä, joten vähitellen pitäis saada kaikki laitettua paikoilleen...

Esikko 29+6

juu enää ei kauaa ole! :)
täällä ei juhlita vielä tulevan isin isänpäivää, saa luvan odotella kun on ipana maailmassa :)

Esikko, minkä kokoisessa puvussa aiotte siis vauvaa pitää tämän talven? mä ostin 56cm talvihaalarin (saa myös pussiksi) koska se äitiyspakkauksen puku on aiiiiivan liian iso. Tulihan tuostakin puvusta maksettua ihan liikaa mutta sen saa sitten myytyä eteenpäin...

Täällä myös tuntuu toisinaan olo todella tylsältä. Voin vieläkin hyvin, mihinkään ei (vielä) koske, ja pystyn liikkuu ihan normaalisti. odotellaan vaan... koitan keksiä milloin mitäkin että saisi ajatuksia pois tästä päivien laskemisesta, mutta helppoahan se ei ole...

laventeli rv30+1

Onhan äippäpaketin puku iso, mutta siinä se nyt vaan saa luvan kotiin tulla. Ainakin tällä hetkellä. Tosin löysin yhden tosi ihanan toppapuvun, missä ipana ois ihan tiikerin pentu, mutta se on 68cm ja paketin puku on 68-74 cm tai jotain sinne päin, joten ei mitään järkeä ostaa. Voihan se olla, että tässä vielä mieli muuttuu, mutta nyt ei kyllä huvita enää kukkaroa aukaista näissä asioissa. Kuulostanpas pihiltä :D

Ei meilläkään kakkua tulis, ellei isillä olis jo kaks poikasta, joille varta vasten vihjasin, että vois täälläkin käväistä (eivät siis yleensä isänpäivänä käy, vaikka välit on ihan hyvät). Onpahan harjoitusversio tehty ja tili aukaistu tässäkin asiassa. Oikeesti ihan odotan sitä aikaa kun mulla on lauma syömässä pullaa ja sämpylää ja mitä nyt äiti jaksaakaan uunista taikoa. Nyt on ihan typerää alkaa väsäämään mitään, kun herra ei syö enkä minäkään niitä kiloja kaipaa (en päivisin edes lämmintä ruokaa saa aikaiseksi vain itselleni), mutta taitoa ois kuitenkin tehdä vaikka mitä.

Mie ihan tekemällä olen keksinyt kaikkea tekemistä ja päivisin luen varastoon, kun oletan, ettei keväällä ole hirveästi aikaa/mielenkiintoa vajota romskujen maailmaan. Pitää siis häippästä elokuviin, teatteriin, järjestää kynttiläkutsua, käydä pikkujouluissa, suunnitella joulua...onhan tätä.

HELLOU!
se on isänpäivä vietetty, nyt vaan ruokaa ja töllöö :D lepoa!
Mietin kanssa tuota toppapuvun ( pienemmän) hankkimista, mutta en oikeen tiedä että minkäkokoinen sen kantsis olla ??! :/ muutenkin tuota vaatepuolta pitäs ehkä viel hommata..kai :D
Oon saanu jo menee hirmusesti rahaa tähän tulevaan :o melkeinpä 800 euroa mennyt vaikka olen esim. sängyn saanu ilmatteeks :D ja eilen sitten sorruin tilaamaan babybjörnin sitterin..
nohh, kerranhan sitä esikoisen saa <3 :) haaveilen siitä tripp trapp- tuolista ( tai joku tollane).. mutt katotaan sitä sitten vähä myöhemmi.. oon ihan höperö :p
Sitte muuten mietin että vois ite ommella lakanoita pienelle, kangaskaupat pullollaan ihania muumi ym. kankaita. Tulisihan se halvemmaksi kuin ostaa kaupasta esim. finlaysonin muumilakanoita..
Mites muilla, joko olette glögi kauden avanneet? ( siis ihan tavallista kaupan alkoholitonta glögii)
oon ihan hulluna tuohon mehuun ja nyt mietin että onkohan jotain turvallista rajaa sen litkimiseen??????? ( kun sisältää inkivääriä ynnä muita mausteita) :/ :/

Takana reilut 33 rv:a :) olisipa jo joulu <3

Me hankittiin pienempi toppahaalari tätä talvea varten kun kavereitten kokemusten mukaan tuo äitiyspakkauksen haalari on iso vastasyntyneelle. Tuo meidän hankkima on kokoa 62, on selkeästi pienempi kuin äitiyspakkauksen mutta varmasti riittävän iso että menee koko tämän talven vaaville :)
Me aloitettiin glögi ja torttukausi perjantaina, ja menihän siinä samalla juustojakin.. Olen nyt ottanut vähän rennomman linjan näin loppuraskaudesta, ja olen silloin tällöin syönyt siis noita aura ja muita ei suositeltuja juustoja..
Isänpäivä meni mukavasti miehen vanhepien ja isovanhempien luona kyläillessä, minun puolella kun ei ole enää hengissä yhtäkään pappaa tai isää :( Heitä tietenkin muistan sitten ajatuksien tasolla <3
Joulua täälläkin odotellaan, ja äitiyslomaa joka alkaa kahden aamun jälkeen :)

Meillä 2kk vauva mahtuu vielä juuri ja juuri 56cm toppapukuun, sellaiseen Lindexin pussukkaan, jossa on kolo turvavöille. Meillä on 68cm haalarikin varastossa, mutta vauva olisi kyllä hukkunut siihen ja oli syntyessään ihan normikokoa eli 50cm. Oli hyvä ostos tuo Lindexin pussi!

No, ehkä sitä innostuu vielä tuosta toppiksesta kunhan aika lähenee, mutta nyt ei jaksa. Sitä vastoin eilen katselin taas imetystarvikkeita. Pullot herra haluaa uusina, on sen verran intiimijuttu kuulemma ja muhun iski eilen sellainen pöpö, että ehkä kaikki asiaan liittyvä olis hyvä hankkia uutena. Meinasin Avent-merkkiä vauvalle ensimmäisenä tarjota, siitä oon kuullu paljon hyvää, muista merkeistä en mitään suuntaan tai toiseen. Kysymys kuuluukin: mitä merkkiä teillä aiotaan käyttää ja millä perusteella? Onhan näitä Ainu ja mies muisteli vielä jotain Baby-merkkiä, millä ois meidät ruokittu sillon vuosina miekka ja kirves :) Kyllähän se ruokansa saa vaikka limppapullosta, jos siihen löytyy tutti, mutta varsinkin Aventin tutissa on muotoilu, virtausnopeus ja venttiili, jotka mua houkuttelee sen puoleen.

Muuten olen aika hyvin onnistunut järjen kanssa toimimaan näissä ostoksissa (toki, emmaljungat ois ollu kivat ja uus sänky yms.), mutta ehkä voisin antaa itselleni periksi tässä Avent-asiassa ja kokeillä näitä. Oon myös rintapumpusta tapellu itseni kanssa, hölmöähän sitä on hankkia ennen kuin tietää tuleeko maitoa ollenkaan, mutta kun kaiken haluaisin saada valmiiksi ennen vauvan tuloa (meinasin jo alkaa pakkailemaan sairaalakassiakin :D, jotenkin en vaan oikein usko, että päästään ihan tammikuun loppuun kokonaisena, vaikka kaikki sanoo, että ensikertalaisella menee usein yli). Ja entäs mikrosteriloija, ennen keitettiin pullot ja niin meinasin itsekin tehdä, mutta toisaalta tuo vekotin saattaa helpottaa hommia jonkun verran enkä jaksa aina ja kaikessa olla niin vihreää ja pihiä, että tuon kyllä taidan hankkia myös.

Että se siitä shoppailun lopettamisesta :D

Mulla on tänään viimeinen työpäivä ennen äippälomaa ja työkaverit olivat yllättäneet mut vauvakekkereillä :) Tai no ihan perinteisellä kahvituksella mutta sain lisäksi kaikilta vauva-aiheisia lahjoja, ihan uskomattoman ihana yllätys :)
Saatiin mm. peittoja (joista äiti itsekkäästi päätti pitää toisen omassa käytössään, aivan ihan Pentikin kudottu torkkupeitto), tuttipulloja, tutteja, ruokalappuja, suklaata, pehmoleluja...
Lisäksi melkein kaikki olivat sellaisia mitä on ollut oikeasti vielä tarkoitus hankkia.

Huomenna siis alkaa äippäloma ja viimeiset järjestelyt kotiin vauvaa varten. Vaatteita on enää yksi koneellinen pesemättä ja silittämättä, pari pientä hankintaa tekemättä mutta muuten pitää kai sitten keskittyä itsensä hemmotteluun ja oikein odotan (!!) että saan siivota joka huoneen lattiasta kattoon :)

Se ois sitten kaikille tarvittaville hankittu lahjat, jos jotain vielä ostan se on vain ekstraa. Ehkäpä pitää kuitenkin vierailla ihanassa suklaakaupassa. Tosin kalliilla myyvät, mutta joulusuklaassa olen ottanut sellaisen linjan, että ei se määrä vaan laatu. Eli en tosiaan harrasta mitään isoja tusinarasioita vaan ostan pienesti, ihan vain makuun päästäkseen.

Löysin tuolta vauvanhoitopuolelta vanhan tuttipulloketjun, jonka perusteella sitten ostin yhden Aventin pullon ja pari MAMin pulloa sekä mikrosteriloijan. Näitä kuitenkin tarvitaan ruokittiin ipana millä maidolla tahansa. Katotaan sitten minkä kakara kelpuuttaa. Vielä amme ja sitteri puuttuu, mutta nää kerkeää sitten joskus.

Tänään käytiin äitipolilla lääkärillä. Vauva painaa 1600+risat, mutta pituutta ei suostunut sanomaan, ei kuulemma tässä vaiheessa enää sellaista saa. Parisen viikkoa olen tiputellut jotain läikkiä pikkareihin, mutta kuulemma on ihan normaalia valkovuotoa. Ihan hyvä, että on vaan tuota eikä lapsivettä.

No joo, on taas vähän yksinpuhelua tämä :(, joten muiden ilmaantumista odotellessa...

Esikko 30+5

Mä en ole saanut vauvasta mitään painoarvioo... höh! Ainoa mitä tiedän on että pieni on raivotarjonnassa.. mulla seuraava lääkärintarkastuskin vasta 3vkon päästä.
Aika käy kyllä vähiin. :) kohta on jo joulu <3 lahjoja pitäisi käydä vähän katselemassa, ja sitten on se iänikuinen, että mitähän sitä miehelle keksis...

Noista tuttipulloista, mäkin meinasin muutaman Aventin ostaa, jos niillä pääsisi alkuun. ainahan kaupasta saa lisää. Miten toimii mikrosteriloija, ja oliko minkä hintainen? Helpottaako huomattavasti pullojen steriloimista jos vertaa keittämiseen?
"ihanaa" kun on ihan aloittelija vielä näissä kaikissa :D

Täällä on nyt tiedossa nämä viimeisten menojen päivämäärätkin, valmennukset ja sairaalassa käynti ym. tekee asiasta aina vaan todempaa :) ja jännittää! Olisi kivaa jo keskustella siitä synnytystavasta jne... millaisia toiveita teillä on omaanne?

laventeli rv31+1

Laventeli, en ole minäkään saanut mitään painoarvioita, ja kun kysyin viime neuvolassa asiasta niin sanotiin että lääkäri ei mitään numeroita mielellään sano, tarkistaa ainoastaan mahtuvuuden.. On kai niin paikkakuntakohtaista tuokin..
Synnytystä en ole ihan kamalasti ajatellut, alateitse olen kuitenkin sen ajatellut tapahtuvan, epiduraalin haluan mutta muuta en ole oikeastaan miettinyt.
Toiset ovat miettineet vaikka mitä valmiiksi ja mitä kivunlievityskeinoja haluavat kokeilla yms. Mä oon vaan ajatellut että katsotaan sitten siinä matkalla :) Ultran halauisin vielä ennen synnytystä että saisi varmuden että vauva on oikeassa asennossa ja että sillä on kaikki edllytykset syntyä alakautta.
Uloshan se sieltä kuitenkin on saatava ja ulos se sieltä tuleekin :)

Pyretta 35+2

Meidän toukka on vielä poikittain, sais kyllä vähitellen kääntyä asianmukaiseen asentoon niin mammakin sais vähän paremmin hengitettyä :) Mitään alatiearviota en vielä saanut, käytiin siis äitipolilla beetasalpaajan takia ja kaikki oli hyvin. Loput seurannat lekurin mukaan voi tehdä neuvolassa. Vkolla 35 pitäis hoitajan kopeloida vauvan tarjonta ja tuolla viikolla myös käännetään, jos on tarpeen.

Mikrosteriloijan kuin myös pullot tilasin lastentarvike Baby Style Oyn verkkokaupasta ja on ihan Aventin oma. Toivottavasti siihen käy muutkin, jos kakara päättää, ettei aventista syö... Hintaa oli 26,90 euroa ja oli halvin mitä muutamaa vertaillessa löysin. Siihen pannaan vettä, pullot ja pariks minuutiks mikroon. En nyt tiedä miten paljon helpompaa tuo on keittämiseen verrattuna, mutta onpahan nyt kuitenkin ja kumma kyllä meikäläisen mieskin, jonka linja esim. leluihin on se, että lapset saa käteen puukon ja kepin ja niillä leikkiköön, oli sitä mieltä, että hyvä hankinta.

Mulla on tiedossa vain maanantain neuvola ja synnytysvalmennusluento, mutta tajusin just, ettei tässä varmaan neuvoloita oo enää kuin pari kertaa! Iiks. Synnytyksestä oon miettinyt vain sen, että ilman neuloja haluan sen tehdä, rei'ittäkööt leikkurissa, jos sinne joudutaan. Mun selkääni on siis sohittu ihan tarpeeks, joten sinne eivät pääse, jos ei ole absoluuttisen pakko. En myöskään kanyylia suostu ottamaan käteen automaattisesti, senkin vain jos todella on tarpeen. Eli melko luomuna sitä kai sitten yritetään punnertaa :D Ilokaasua tietty ois, mutta siitäkin olen kuullut, että tulee paha olo. No joo ei voi tietää, voihan se olla, että kivun yltyessä rukoilen kaikki mahdolliset epiduraalit ja muut mitä vaan on keksitty :))) Mutta sen ainakin tiedän, että mua eivät saa sänkyyn selälleen ponnistamaan. Istualtaan tai kontallaan saa tämä vauva syntyä painovoiman avustuksella, mutta selälleen suostun vain sektioon (mihin ei nyt ainakaan istukan takia ollakaan menossa :)

Tänään taas mietin, että heti keväällä pistän osastonhoitajalle viestiä, että voisin käydä tekemässä vuoroja, jos tarvii. Mulla on siis ihan pirun tylsää tälläkin hetkellä. Kaikki vauvaa varten on jo pesty ja laitettu, sänkyä en vielä voi laittaa pölyyntymään, mutta mitään muuta hankintoja ei ole jäljellä kuin ostella lisää aio-vaippoja.

Esikko, nythän niitä neuvoloita vasta alkaakin olemaan :D eikö jokaisella paikkakunnalla mene suht samoin..? nyt on meillä ainakin ollut jo 2 käyntiä 2viikon välein, vielä on 2 samalla tavalla, jonka jälkeen alkaa kerran viikossa ne käynnit. Itse oon sitä mieltä että hyvä vaan kun pääsee seurattavaksi.

Hyvä kun muistutit muuten, vaippojakin voisi alkaa osteleen varastoon kun ne kuitenkin tulee sieltä käytettyä :)

Mulla on tuohon synnytykseen mielessä sellaisia että huolin kivunlievitykset vaikka PELKÄÄN piikkejä ym ihan kamalasti, mutta silti itseni tuntien se kipu vie voiton. Olkoon sitten mies nii tukena ja turvana että uskallan epiduraalin ottaa... vaikka ihan karsean näköistä se sen laitto kyllä on!
Ja sama kuin Esikolla, selältään en halua synnyttää... mieluisin olisi kyykky-asento.. ja ehkäpä ammeessa. Riippuen millaisia vaihtoehtoja synnytykseen on KUIVALLA MAALLA kyykky-asennossa :D
Pyretalla käy kyllä viikot vähiin! :)

laventeli rv31+2