**Tammikuun Tuhisijat** ~ HEINÄKUU ~

maggis: Jaksamista sinulle. Minun mielestä isovanhemmilla on oikeus tietää tulevasta vauvasta. Se miten se heille kerrotaan, onkin sitten eri asia. He voivat sitten itse päättää ovatko teidän kanssa missään tekemisissä.

Tine: Minulla oli kantoliina esikoisen kanssa, tosin ei heti alusta asti. Hyvin sen oppi sitomaan. Pyörittelen mielessäni erilaisia vaihtoehtoja nyt. Kun kuitenkin koiran kanssa käydään lenkillä, eikä aina vaunujen kanssa haluais lähteä. Niin pähkäilen nyt tässä mikä olis paras vaihtoehto meidän tilanteeseen.

Tervetuloa uusille.
 
Emma82, kiitos vinkistä. :) Oon siis miettiny että miten pystyn mennä koiran ja vauvan kanssa samaan aikaan lenkille, kun koira vetää ja hyppii ja riekkuu vastaantulijoille ja pelkään että se kaatais vaunut :ashamed: Voihan se tietenki oppia niiden kanssa menemään mutta huolettaa vähän.. Mutta joku tollanen kantoliina/manduca vois olla ihan hyvä vaihtoehto :) Tosin voiko sitä ihan talvella käyttää, eikö vauva jäädy? :confused:
 
Ompas kiva, kun tänne on niin paljon vinkkejä tullut tarvikkeiden hankintaan! Täytyy pistää korvan taakse ja palata lukemaan kokemuksia uudestaan, kunhan mekin päästään niin pitkälle. :) Ehkä lomien jälkeen ehtii keskittyä paremmin katselemaan ja vertailemaan näitä tavaroita, ja sitten toivottavasti jo tietää senkin, olisiko saatavilla mahdollisesti käytettynä jotain. Tuo lämpöpussi alkoi kyllä kovasti kiinnostamaan, se voisi olla käytännöllinen ja vauvallekin mukavampi kun ei ole paksuja hihoja / lahkeita niinkuin toppapuvussa. Pitääpä sitä harkita.

Tervetuloa vaan uudet! :)

Pää lyö vähän tyhjää, kun niin paljon työhommia tässä. Mukavaa viikonloppua! :)

Nöhveli & pikkumöykky 11+1
 
Kiitos kaikille kommenteista, lisääki saa toki antaa :)

Maggis voimia hirveesti sulle! Äkkiseltään ku mietin tota isovanhempien tilannetta, ni tekisin varmaan sillee ku joku muuki tossa aiemmin ehdotti, että kertoisin ehkä syssymmällä tilanteen ja antaisin heidän ite päättää mitä haluavat tehä. Ja ehkä varautuisin myös tylyihin kommentteihin, ihmisistä kun ei koskaan tiiä..

Elisa 11+2
 
Peikko Kyllä niitä voi käyttää myös talvella. :) Liinasta esim. saa sitä liinaa vedettyä pään ylitse ettei tuuli pääse käymään. Jalatkin saa liinan sisään. Se on yllättävän lämmin vaikkei ihan heti uskoisi.
 
  • Tykkää
Reactions: Peikko89
Kiitoksia kaikille vaan kovasti tsemppauksesta :) Kyllä sitä tähän ikään mennessä on oppinut jo ottamaan kaikenlaista paskaa niskaan ettei ihan pikkukummasta hätkähdä. Lähinnä oon kovin pettynyt siihen että aikuisesta ihmisestä ollut nyt sitten kantamaan osuuttaan vastuusta. Mut kyllä mä pärjään ja pakkohan se on...
Huolettaa vaan vähän jo etukäteen millainen tappelu tässä vielä lie kehkeytymässä kaiken maailman elareista jne, jos pärjäisin omillani niin haistattaisin vaan pitkät tässä vaiheessa mutta tuun kyllä kipeesti jokaikisen euron tarvitsemaan jonka isämieheltä vaan nyhdettyä saisin : /
 
Tervetuloa uusille :wave:

Tarvikkeista:
Kaukalo Meillä on juurikin tuo järkäle eli Graco Logico S telakalla joka kiinnitetään turvavöillä. Se ei tosiaan mahdu ostoskärryjen pohjalle. Meillä on Gracon matkarattaat joihin sen saa lukittua kiinni. Siihen ostin kaukalopussin, mutta se on vielä käyttämätön.

Vaunut Emmaljungan Duo Edget ilmakumirenkailla. Eli kovalla isolla kopalla (yli90cm sisämitta). Kävi mökillä hyvin sänkynä muutaman yön. Saa nostettua myös ylöspäin etupäätä ja on valjaidet paikat. Meillä poika isompana halusi katsella maisemia, mutta kuitenkin nukkua vaunuissa. Valjaat olivat sen takia ettei kellahtanut vaunuista alas kun kurkotteli tavaroita kaupassa. Ilmakumirenkaat sen takia kun meillä ei ole asfalttiteitä. Tykkäsin hirveästi vaikka isot ovatkin ja vievät paljon tilaa autossakin.

Pinnasänky Ostettiin Ikeasta pinnasänky. Muuten ihan kiva, mutta se on muualta ostettuja pinnasänkyjä pidempi niin patja piti ostaa myös sieltä ja petivaatteet.

Kantoliinoista Ei ole kokemusta. Isompana kannoin poikaa rintarepussa. Nyt houkuttaisi kokeilla manducaa. Kantoliinaa en uskalla hankkia kun en luota omaan osaamiseeni sitoa sitä niin hyvin.

Maggis Onpas hankala tilanne. Elareista sun ei tarvitse tapella kun ilmoitat lastenvalvojalle kuka on isä. Hän hoitaa kyllä elarit. Toinen puoli on se että jos isyystunnustetaan, niin isällä on yhtäläinen oikeus lapseen, eli isompana jaetaan viikonloppuja ja lomia. Isä voi tehdä niinkin että omalla vuorollaan kiikuttaa lapsen isovanhemmille. Isä pystyy vielä tekemään kiusaa että ei esim. myönnä passia yms.
Olen yhtä esimerkkiä seurannut tässä viimeiset kaksi vuotta läheltä niin tiedän mitä toi kiusanteko on pahimmillaan. En tunne tilannettasi enkä isämiehen vanhempia, joten ethän pahoittanut mieltäsi tästä? Jaksamisia.

ON: Pahoinvointia edelleen. Kyllä tämä tyttö taitaa olla vaikka olikin poikaolo pitkän aikaa. Tänään lähdetään mökille viikonlopuksi. Vielä kolme viikkoa töitä ja sitten kaksi viikkoa lomaa.

M1n1 ja toukka 12+6
 
Terveisiä np-ultrasta! Siellä se pienoinen ekaksi nukkui ja alkoi sätkimään, kun piti herätellä! Ja laittoi nyrkin suuhun! :heart: Kaikki oli niinkuin tässä ultrassa pitääkin. Huh, josko sitä nyt alkaisi nauttimaan tästä ainutlaatuisesta ajasta!
Mulle voi päivittää: LA 22.1.2013

Nyt loman viettoon ja mökille!

Diiselikissa + Sissi 11+3 :heart:
 
maggis mulla oli esikoisen isän kanssa hyvin ailahteleva suhde jo raskausajan ja erottiin lopullisesti kun lapsi oli 3kk. Mulle oli tosi tärkeetä että isä tulee synnytykseen ja lapsella on papereihin merkitty isä. Nyt kun mietin niin sinällään helpompaa olis kun isä ei olis ollut sillon kuvioissa. Nyt me säännöllisesti käydään lastenvalvojalla sopimassa tapaamisista, jotka ei isän puolelta toteudu. Syksyllä alkaakin taistelu tosissaan, luultavasti oikeuteen mennään. Mutta, ei tällä puolella siitä enempää. :) Vaikka isää ei ois merkitty papereihin, saat kelasta minimin elatusmaksun. Mä pärjäsin vauvan kanssa hyvin yksin. Rahaa ei tietty ollu mitenkään liikaa ja sain paljon apua äidiltäni että sain välillä vapaan yön. Uus mies astu kuvioihin kun poika oli 9kk ja pitääkin nyt tätä miestä isänään.

Rakenneultraan tuli tänään aika, on 17.9.

Kaukalopussin pidin mäkin kokoajan paikallaan. Aattelin et ehkä ostan nyt vaunuihin uuden isomman. Vaunut ja kaukalo meillekin siis tulee uudet. Vaunut on jotkut emmaljungan joissa on mahdollisimman vähän muovia. Kaukalosta ei vielä ajatusia, esikoisella oli gracon. Käytettynäkin ehkä vois ostaa jos sopivat vaan ilmaantuu. :)

Aniit 10+2
 
Maggis
Mun esikoinen 11v on syntynyt tilanteessa jossa olin yksin ja isä ei halunnut olla missään tekemisissä lapsensa kanssa. Meidän välillä asiat on mennyt ok, koska sovittiin heti kättelyssä että koska minä tein päätöksen pitää lapsen, minä olen hänen huoltajansa ja kasvatus kuuluu minulle. Isä saa pitää halutessaan yhteyttä. (Oltiin nuoria, todella nuoria, mulle oli ok että 16-vuotias ei halunnut ruveta isäksi) Sittemmin ajan kuluessa on isäkin ollut enemmän tekemisissä lapseensa. Nykyään taas harvemmin kun muutti satojen kilometrien päähän.

Mutta lapsen isän puolen isovanhemmat ja isoisovanhemmat ovat alusta asti olleet todella tärkeässä osassa esikoiseni elämässä. Minusta isovanhemmilla on oikeus lapsenlapseensa ja myös toistepäin! Musta tuntuisi että jos itsekin kuulisin lapseni saavan lapsen, ei minua mummona "kiinnostaisi" mikä lähtötilanne lapsen syntymälle on - lapsi on lapsi ja häntä rakastaisin ehdoitta, eihän se lapsen syy ole mitkä taustat hänellä on :)

Jos vähänkään on sellaset välit sen miehen kanssa että olisi edes epäily että ajautuisitte lapsen asioissa kiistely -kannalle. Sanon että älkää koskaan, missään vaiheessa tehkö mitään sopimuksia keskenänne, eikä ikinä suullisia. Vaan hoitakaa kaikki tapaamisoikeudet, elatusavut jne. lastenvalvojan kautta, mustaa valkoisella.
Tsemppiä jatkoon! Kyllä sinä pärjäät :) Pidä kiinni tukiverkostosta, se on kullan arvoinen.

Kantoliina
Kuopus oli syksyvauva ja silloin kantoliinaa käytin aika paljonkin. Esikoinen on kesävauva, enkä silloin hankkinut, kesähelteillä en voisi kuvitella käyttäväni. Syksyvayvankin kanssa sisällä pidin liinaa niin että vauva oli vaippasiltaan ja ite topilla, silloinkin helposti tuli lämmin molemmille. Esikoisella oli sitten pikkuisen vanhempana rengasliina, millä sai lonkalle vauvan istumaan. Käytin joskus esim. lyhyillä ostosreissuilla, pienissä putiikeissa, joihin ei rattailla ois päässyt.

Manducaa oon aina himoinnut! Töissä käytän vastaavanlaista Vompatti merkkistä, kun käydään retkillä lasten kanssa. Työnnän paria lasta kaksostenrattaissa, Vompatissa on yksi 1v lapsi ja rattaiden sivuilla kävelee 2 lasta :D Oon käteväksi todennut! Parhaillaan oon tollasella lapsikatraalla lenkkeillyt 2km eikä tullut selkä kipeäksi :)

Suosittelen alkuun ihan perus kantoliina ja myöhemmin joku Manducan tyyppinen. Siinä jaksaisin kantaa meidän hintelää 4,5 vuotiastakin (13kg). Ja noita voi tosiaan käyttää talvella ulkonakin, vauvalla on vaan omat ulkovaatteensa. Sisko on neulonut myös erikseen liinailua varten vauvalle säärystimiä, kun jalat roikkuu liinasta ulkona niin saa pelkästään niihin lämmitystä kun usein lahje nousee ja ovat paljaana ja muutenkin, itse liinan sisällä on lämmintä ja raajat voi olla kylmälle alttiina.

Mies hoputtaa pois koneelta. Kauppaan ollaan lähdössä ja sitten taas rantsuun :)
 
Jotenkin tässä on niin monta liikkuvaa osaa vielä tässä vaiheessa että ahdistaa ihan kauheesti. Ei asuta tämän tulevan isän kanssa edes samalla paikkakunnalla niin mua turhauttaa tosi paljon ettei päästä edes kasvotusten puimaan näitä asioita.

Pitäis jossain vaiheessa ruveta muuttoakin miettimään. Tällä hetkellä asun yksiössä ja vaikka tilan ahtauden olisin valmis sietämään niin mulla on semmonen tappaja-amme (...tai siis istuma-amme...) kylppärissä johon kiipeemistä MAHAN kanssa ei uskalla ajatellakaan. Pelottaa kuitenkin keskenmeno muutenkin tässä vaiheessa niin paljon ettei viitsi ihan heti olla muuttamassa, mutta sitten taas olis kiva että olis vielä siinä kunnossa että jaksais pakkailla ja laittaa uutta kotia kuntoon kun se aika koittaa :| Mutta sitten taas siihen millasen kämpän vois ottaa vaikuttaa puolestaan se paljonko niitä elareita vois saada ja hirmuinen noidankehä tuntuu tää olevan. Kun toisella on kuitenkin tulot tuplasti mitä minulla ja omakin hommani loppuu joulukuussa niin en kyllä minimiin aio äkkiseltään tyytyä. Onko tää oikeesti näin hankalaa vai teenkö mä vaan asioista liian vaikeita? :D
 
Vihdoinkin ehdin istahtaa koneen ääreen. Joku kyseli täällä onko muita kauan yrittäneitä. Meillä tätä kakkosta yritettiin reilu kolme vuotta ja ehdittiin käydä lapsettomuustutkimuksissa ja muutamissa hoidoissakin, mutta niistä todettiin ettei ole meidän juttu. Sitten tärppäsi kun ehdittiin jo suunnitella elämäämme sen mukaan että toista ei ole tulossa. :)

Tarvikkeista on ollut paljon puhetta täällä. Meiltä löytyy sekä liina että manduca ja molemmille ollut paljon käyttöä. Asumme maalla ja koirien kanssa käydään lenkillä metsässä, joten ovat olleet päivittäisessä käytössä. Itse käytän mieluiten liinaa, koska se tuntuu pitkillä lenkeillä olevan selälle parempi kun paino jakutuu tasaisemmin. Manduca taas on näppärä pitää mukana esim. autoillessa koska siihen on niin nopea ottaa lapsi kyytiin. Meiltä löytyy myös sellainen kantosuoja, joka toimii tavallaan vauvan ulkovaatteena liinaillessa. Eli vauva sisävaatteissa liinaan ja ulos lähtiessä vain pipo päähän ja kantosuoja päälle ja eikun ulos. Sitten taas sisään tultaessa on helppo riisua suoja ja vauva voi jatkaa uniaan läkähtymättä.
Vaunuja ja rattaita meillä on käytetty todella vähän, kotioloissa meillä on ollut vanhat emmaljungat ilmakumirenkailla jotka kyllä kulkevat maastossa kuin maastossa. Nyt meillä on työhommien (hoitolapsia) takia Britax-B-dual tuplarattaat, joissa tosin on vain yhtä lasta kuljetettu. Näihin saa myös kaukalon napsautettua kiinni ja se on kyllä meille aika ehdoton ominaisuus. Meillä toimivat lähinnä matkarattaina, maasto-ominaisuuksissa eivät noille vanhoille vaunuille pärjää.

Nyt rannalle kun tuntuu että pahoinvointi ja väsymys alkaa vihdoin helpottaa ja aurinkokin tuli esiin!

Miomao 10+4
 
Nt-ultrassa käyty ja kaikki HYVIN :) Ihana pikkuinen siellä olikin, touhusi niin paljon. Hassua miten en tunne mitään, vaikka toinen heiluu ku heinämies mun masussa :D Turvotusta oli 1 mm, syke 158 ja kaikki näytti kuulemma erinomaiselta :heart:

maggis: Myös mulla kokemusta vastaavasta. Oltiin kyllä esikoisen raskauden aikana yhdessä, mutta olisi ollut parempi jo sillon erota. Sellaista paskaa se elämä oli. Noh, olin kyllä myös paljon nuorempi silloin, 19 v. Erottiin lopullisesti tytön ollessa vajaa 1,5v (oltiin sitä ennenkin oltu pitkiä pätkiä erossa). Tänä vuonna nähnyt tyttärensä yhden ainoan kerran, ja asuu melkein naapurissa. Elareiksi sovittiin korkeampi summa, kuin mikä minimi on. Mutta ei ne elatusmaksut yleensä silti yleensä kovin isoja ole "normaalituloisilla". Elatusmaksun ei kuulemma kuulu kattaa esim. lapsen asumiskuluja. Eli ehkä max 250€ saat pyydettyä? Jos on raha tiukassa ja uutta asuntoakin tarvitset, kannattaa ehkä ottaa yhteyttä oman alueen sosiaalityöntekijään. Voivat auttaa esim. asunnon hankkimisen kanssa, kustantaa muuttomiehet jne. Ja jos tulosi jäävät alle perusosan, olet myös oikeutettu saamaan toimeentulotukea itsellesi ja lapselle. Saattavat myös maksaa jotakin vauvan tarvikkeista. Raskaana olevan ystäväni kohdalla on ainakin toiminut kaikki tosi hyvin sieltä suunnalta.
Niin ja vielä se lisäys että lapsen isovanhemmat isän puolelta ovat mukana lapsen elämässä, viime viikolla juuri kävin tytön ja heidän kanssa syömässä. Ovat myös uudesta raskaudestani innoissaan :)

Niin ja LA onkin nyt sit se vanha eli 19.1.2013

Janie ja pirpana 11+6 ( Pomppas sit 3 päivää eteenpäin :D )
 
Viimeksi muokattu:
juhannuksen alla kärsein viikon verran vatsakivuista ja niiden syy ei koskaan selvinnyt. epäilivät kovasti syyksi umpisuolta joka ei sitten pamahtanut lopulta. tutkittin virtsateiden tulehduksen mahdollisuus ja suljettiin pois kohdunulkoinen. kohdusta löytyi erittäin elossa oleva kaveri joka vastasi 9+6 viikoilla 8+1 viikkoja. lääkäri sanoi vauvan olevan niin kippurassa että sen takia oli niin pieni. no ei tuo niin paljoa voi heittää mitenkään. muutaman päivän kylläkin. samalla munasarjasta löytyi jotain. kuin kaksi kystaa vierekkäin mutta olivat liian pieniä ollakseen kystia ja eivät kuulemma voineet aiheuttaa kipua. tässä kohtaa kävin myös alkuraskauden veriseulassa ja verikokeissa.

keskiviikkona oli neuvolalääkäri jossa kaikki oli kunnossa ja lääkäri diagnosoi kivun syyksi kohdunkannattamien venymisestä johtuvat kivut. kun tuli aika kuunnella sydänäänet niitä ei löytynyt pitkästä huolellisesta etsimisestä huolimatta. lääkäri vain totesi, että pommitettava kohde on kovin pieni vielä ja pommitetaan sen verran isolla välineellä ettei ne äänet aina vaan kertakaikkiaan kuulu/löydy. päätti ultrata samantien kun kerran ultra oli huoneessa. lääkärin sanojen mukaan: tarkistetaan että kaveri on siellä varmasti virkeänä. no sieltä löytyi kaveri jolla oli erittäin nätti syke. pikkukaveri oli kooltaan 11+3-4 ja viikkoja pitäisi olla 12+0.

torstaina oli sitten (eilen) np-ultra jossa koitettiin ultrata ja mittailla sisä- ja ulkokautta pikkumiestä. tämä kaveri oli rauhallinen, kuopus mellasti tosissaan ja jouduttiin tekeen ultra kahteen kertaan että saatiin kaikki mitat. nyt saatiin kaikki mitat nätisti otettua. ikää lääkäri sai vauvalle ruhtinaalliset 11+4. ei lähtenyt muutteleen laskettua tuon perusteella. itsekin epäilin, että ikäeroa olisi muutama päivä nuoremman suuntaan. vajaata viikkoa olisin veikkaillut. tutkipa lääkäri samalla munasarjan kun hänelle tuosta löydöstä puhuin ja kyselin voiko aiheuttaa kipua. ensin lääkäri nauroi ettei nää ees oo kystii. kokoraja on 3,5cm ja oli n. 3.1cm ja yhteensä 4,1cm nuo mitä ovatkin. myöhemmin lääkäri tutki vielä lisää tuota katsottuaan ensin toisen munasarjan jossa ei enää ollut edes luhistunutta mitä lie muutosta. sen jälkeen lääkäri ultrasi uudelleen munasarjan ja totesi siellä olevan kuin olevankin kystan väliseinämällä jolla kokoa 4,1cm ja tuomio oli tyly. kyllä, tämä on tosiaankin voinut aiheuttaa kivun.

tällä hetkellä ollaan muuten kivuttomia, mutta jos joutuu nostelemaan tai kävelemään tai muuten rehkimään enemmän niin sitten kipeytyy alavatsa.

alkuraskauden veriseulasta: miten teillä on tuo seula mennyt? millaisia riskilukuja olette saaneet? mä narahdin. riskiluvuksi tuli 1:170. ainoa vaan, että jatkotutkimuksissa (istukkabiobsia ja lapsivesipiosia) keskenmenon riski on jo suurempi tai melkein yhtä suuri kuin riski saada downlapsi. seula hälytti korkean hcg-arvon takia ja tuo kysta kuulemma nostaa kanssa sitä hcg-arvoa. olo on melko epävarma. tekisi heti mieli tietää varmalle mutta toisaalta ei tahtoisi ottaa pienintäkään riskiä. olisi todella kurjaa osua siihen 0,5-1% joka saa keskenmenon noiden tutkimusten jälkeen ja kuulla sen jälkeen odottaneensa tervettä lasta :|

pahoinvointi jyllää edelleen. hirveää etomista ympäri vuorokauden. kahdesti oksentanut juhannuksen jälkeen. molemmat kerrat yskimisen seurauksena.

Luna 12+2
 
Viimeksi muokattu:
Luna Lovekiva kuulostaa tosi ikävältä noi sun kokemukset. Itse en osaa sanoa tuohon jatkotutkimuskysymykseen, kun en tiedä mitä itse tekisin tuossa tilanteessa.. Riskihän on aika pieni, mutta on aina se JOS... Kovasti jaksamista ja toivotaan että saat selvyyden tilanteeseen, voihan siellä oli loppujen lopuksi ihan terve lapsi, jos se kystakin vaikutti tuloksiin..

Täällä lähdetään evakkoon vanhemmille viikonlopuksi. Mies on kesälomalla ja tekee vessaremonttia, ihan hirvee pöly joka paikas ja ei ole vessaa missä käydä, joten päätin sitte koira kainalossa (ei ihan kirjaimellisesti kainalossa :)) lähteä vanhemmille viikonlopuksi, etten ole tiellä mäkättämässä :D Mies oli oikein tyytyväinen tähän järjestelyyn ja tuli vähä paha mieliki että haluaako se mut pois :( :D Suututin siskonkin vissiin muutama päivä sitten eikä ole vielä kuulunu mitää.. Hitto näitä hormoneja!!! Aion kerrankin nauttia auringosta tai sateen sattuessa shoppailusta, joten rento viikonloppu tiedossa :)

Vielä 1,5 h töitä pitäis jaksaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj
PUUH! Mitä mulla meni, melkein 2,5 tuntia, kun luin viikon ajalta kaikki kirjoitukset :LOL: Paljon on kommentoitavaa, joten kommentoin lyhyesti monia asioita:

Zanizipp ja HV Olen niin pahoillani :'( Voimia teille surussanne :hug: Fossiili, olet myöskin ajatuksissani :heart:

Tervetuloa uusille!! :wave:

Kotona olen alustavasti suunnitellut olevani reilut 1,5 vuotta. Menisin syksyllä 2014 takaisin töihin.

Tyttö- tai poikaolosta ei vielä hajua :) Toisaalta tyttöolo, kuten LeenaT tuolla meille jo tyttöä veikkaili :) Mutta, ei laiteta sitä listaan kuitenkaan :)

Täällä tuntui eilen pari kovaakin vihlaisua kohdussa. Menivät nopeasti ohi, joten näinkö kohtu olisi taas vähän kasvanut.

millimolli kirjoitteli tuolla taannoin, että on naamakirjassa siivoillut kaverilistaansa. Täällä tehty pikkuhiljaa samaa. Reilut 100 "kaveria" tippunut tuosta noin vain. Hittoako tietyille ihmisille kuuluu mun elämä...

Hankintoja ei ole tehty niin ollenkaan : / Ainoa tarvike on tutti, jonka sain ystävältäni. Kai sitä pikkuhiljaa pitäisi alkaa miettimään, mitä pikkuiselle ostaa ja miten järjestelee kaapit, makuuhuoneen ym... :) Mutta, kerkeäähän tässä? :) Varmasti käytettyä tavaraa tulee hommattua jonkun verran, mutta esim. vaunut ja turvakaukalo olisi sitten hyvä saada suht uutena :)

Nt-ultrasta saatiin 4 kuvaa mukaan, mutta 4D-kuvaa meille ei näytetty ollenkaan. Rakenneultrassa sitten.
Myöskään istukan paikkaa ei kerrottu nt-ultrassa.

Äitiyspakkaus otetaan :)

Kavereista aika monella on jo lapsia, joten löytyy samassa tilanteessa olevia :) Lisäksi on lapsettomia kavereita ja heidän kanssa tulee myös pidettyä yhteyksiä.

anu84 huolehtii siitä dopplerin käytöstä. Täälläkin äänet saadaan välillä kuuluviin, mutta toisinaan menee 2-3 päivää, etten saa ääniä kuulumaan, vaikka etsisin sen puoli tuntia. Pikkuinen on niin vikkelä liikkeissään ja hänellä on vielä paljon tilaa liikkua, joten pääsee karkuun. Yritä siis olla murehtimatta :kiss:

Kiitos adoralle, joka otti vastuun päivittämisestä!! :flower:

Ihania runoja ootte keksineet läheisillenne :) Täällä on kerrottu ihan vain päin naamaa, varsinkin vanhemmille :)

Kovasti täällä on keskusteltu tupakoinnista, ylipainosta ym... Tekisi mieli kommentoida vaikka mitä, mutta kirjoitan vain pari juttua. Neuvolalääkäri mulle sanoi, että voin nyt alkaa valistamaan sitten muita odottavia tai jo synnyttäneitä äitejä tupakoinnin vaaroista, kun itse lopetin. Heh, en todellakaan ala :LOL: Peiliin saan katsoa, jos alan muille paasaamaan. Isäni lopetti tupakoinnin reilut 4 vuotta sitten ja sanoi mulle justiinsa, että hän silloin päätti, ettei ala ketään valistamaan tai saarnamaan kenellekään.

Ei meistä kukaan ole täydellinen ihminen, mutta olemme kuitenkin parhaita äitejä juuri niille omille lapsillemme.

Kuten täällä joku totesi, toinen äiti on toiselle äidille se pahin "vihollinen". Nykyään teet niin tai näin, olet aina huono äiti, niiden "täydellisten" ihmisten mielestä. Jos et imetä, olet huono äiti. Jos et saa lapsellesi suht pian kunnon päivärytmiä, olet huono äiti. Jos odotusaikana et syö terveellisesti tai liiku riittävästi, olet huono äiti. Jos lapsesi syö huonosti, olet huono äiti. Jos viet lapsesi ensimmäisen kerran yöhoitoon alle vuoden ikäisenä, olet huono äiti. Näitä riittää. Kummasti nyky-yhteiskunnassa kuitenkin unohtunut YKSILÖLLISYYS. Meitä on joka junaan, on erilaisia elämäntilanteita ja erilaisia lähtökohtia, millaiseen perheeseen vauva tulee.

Kuten HV kirjoitti oman suruviestinsä yhteydessä, niin nautitaan me odottajat tästä, mitä meille ollaan suotu.

Lopetetaan se syyttävällä sormella osoittelu ja katsotaan itse peiliin...

Omaan napaan sen verran, että tiistaina oksensin taas 3 kertaa... No, tämän myötä jatkuva nälkä ainakin loppui ja pysyy verensokerit paremmin balanssissa. On kiukuttanut ja itkettänyt. Ruokavalio on täälläkin yksipuolinen, mutta jospa se kohta tasaantuisi.

*muoks* ja ne viikot... Hennu & Möhkö 12+5 (jo!!)
 
Viimeksi muokattu:
Hitto kun yöllä oli jotain repäisykipuja, aina kun kävin vessassa tai vein pojalle sen pari kertaa maitoa niin luoja ku ampasin sängystä jotenkin liian nopiaa, samantien meinasin olla polvillani kun vihloi niin lujaa!!
 
Onpas täällä paljon uusia, tervetuloa munkin puolesta =) Tääl ottaa päähän...tulevan isän piti päästä tänään 6 viikon työreissultaan, mut on vieläki jumissa siellä. Tällä sosiaalisen elämän määrällä rupeen kohta pelkäämään ja karttelemaan ihmisiä,oikeesti |O Pitäs kai ottaa ja matkustaa entisille kotikulmille kavereita tapaamaan.
Oli tänään hammaslääkäri. Eka kertaa ikinä mulle on tullut reikä hampaaseen! Oon käsittänyt, et ne ois tärkeetä korjata raskaana ollessa, mutta sain ajan vasta HELMIKUUN ALKUUN! Hoitaja kyseli, saanko vauvan sit hoitoon siks aikaa! Tuntuipa kummalta,ekaa kertaa eläissäni kukaan multa tollasta kysyy :D
Mut onks se nyt oikeesti ok, et reikä vaan sit on hampaassa, koko raskausajan? Tuntuu oudolta.
Mutta jatkan itsesäälissä rypemistäni nyt, kunnes saan kuulla millon se mies pääsis kotiin...
Aurinkoista perjantaita! :heart:

Keiju+Pötkylä, joka on jo hirmuisen iso :heart: :heart: :heart: 14+0 Poksis!Poksis!
 
anu84 täältä löytyy samanlainen etureppu. Ei pysy enää raskaus salassa kun löysissäkin paidoissa alkaa näkyä. Ihan hullua, kun on kuitenkin eka lapsi tuloillaan.

maggis tsemppiä vaikeaan tilanteeseen. Itselle tuli sellanen mieleen että ehkä olisi parempi ottaa isovanhempiin varovaisesti yhteyttä ja antaa heille mahdollisuus päättää itse haluaako tavata. Itse ehkä kirjoittaisin kirjeen jossa selittäisin tilanteen ja antaisin yhteystiedot miten tavottaa, sitte oottaisin että ottavatko yhteyttä. Voi olla aikamoinen shokki jos vaan meet pimpottaa ovikelloa ja kertomaan tilanteen, tuskin osaavat suhtautua järkevästi asiaan ilman kunnon miettimisaikaa.

Täällä alko tänään loma. jee! Torstaina ois sitte suunta kohti sloveniaa :)
 
Huoh ! Ällövaroitus! Mulla on limakalvot ihan kuivat . Sattuu , kirvelee,punottaa ja kutisee , etenkin vessakäynneillä ja peiton alla . Tänään peuhattiin varmaan 2-3vk tauon jälkeen . Hitto et sattu ja jälkeenpäin on tullut wc-paperiin muutamia pieniä verilänttejä :( Ei tule kyl minun mielestä mitenkään kovin 'syvältä' vaan ihan jostain tosta läheltä . Silti sitä pitää kehittää ittellensä lisästressiä...Ja kuumestakin jo 3. päivää kärsin . Onkohan siitäkin jotain haittaa ?


Tintti 13+3
 
Maggis: jaksamisia kovasti ja minäkin olen sitä mieltä että isovanhempien kuuluu tietää asiasta.. Aika hankala tilanne sulla.. :(

Sormustesti:
Ota kihlasormuksesi (tai muu sormus) ja pujota se naruun. Roikota sormusta narussa vatsasi päällä. Jos sormus pyörii ympyrää voit odottaa poikavauvaa, edes-taas -liike ennustaa tyttövauvaa. Mulle ois toinen poika tulossa jeiiiiii!! Hahah.. ;D

Kiitos fossiili, peikko89 ja janie2 leffa-arvosteluista! :) Ehkä en sitten miestäni raahaa elokuviin vaan katson joskus itsekseni/muussa seurassa..kiinnostaa kovasti kyllä..!

"Pitkään" yritelty täälläkin näitä pikkuisia. Esikoisesta ooteltiin 2 vuotta että tärppäsi ja siinä välissä todettiin selittämätön lapsettomuus.. Pikku kakkosta yriteltiin reilu vuosi, viime kesänä keskeytynyt keskenmeno rv9 ja nyt alkuvuodesta spontaani keskenmeno rv7. Ihanaa olla taas raskaana...ja kamalaa.. :p

Mulla kanssa alavatsakipuja ja repäisykipuja, toivottavasti ihan harmittomia nuo alavatsajuilimiset..!

Anu84: masukuva tuonne faceen!!! :D

Täällä väsyttääääääääääääää...

Pokusaj&Vintiö 11+2 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: anu84
Kääk Tintti...aika herkät limakalvot sulla..huijui....

Tyttö vai poika: Legendan mukaan Maya-intiaanit määrittelivät vauvan sukupuolen äidin iästä synnytyshetkellä ja synnytysvuodesta. Jos molemmat luvut ovat joko parillisia tai parittomia, tulossa on pikku-prinsessa. Jos toinen luvuista on parillinen ja toinen pariton, luvassa on pikku-prinssi.

Tän mukaan ois prinsessa tulossa..mulle kelpaa kyl kumpikin vaikka esikoispoitsun puolesta ehkä poikaa toivonkin..:heart:
 
Maya-ennustusten mukaan meille tulee poika :) Tosin niiden mukaan tänp vuonna piti maailman loppua.. Hmm. :D

Kuulin just, että meijän naapuriin tulee vauva, la on 1.2. Kivaa! Seinän takana on meiän esikoisen ikänen tyttö, naapuritalossa puoli vuotta nuorempi ja nyt tulee melko saman ikänen tän kakkosen kans. Onpa kivvaa!

Elisa 11+2
 
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj ja R86

Yhteistyössä