Tammikuun tuhisijat 2013 *toukokuu*

Pakko kommentoida tohon valittamiseen. Mun puolesta täällä saa jokainen purkaa oloaan ihan miten tahtoo. Mutta kyllä mua ärsyttää ihan vietävästi sellaiset tutut jotka ei muuta tee ku valittaa. Pari sellaista oon kohdannut. Kyllä muhun sattui silloin kun itsellä oli juuri ollut keskenmeno ja sit tuttu valittaa kaikesta raskauteensa liittyvästä, joka ikisestä pienestä tunnosta. Mietin mielessäni, että se sentään on raskaana, mä en. Olisin ottanut vaikka mitä oireita kunhan vain olisin raskaana. Ja jos nyt ei lasketa mukaan esim. tota hypermesistä, niin onhan se vähän asennekysymyskin. Ainakin jos mä ajattelisin, että kamalaahirveääenjaksayök, niin se vaikuttaisi siihen oloonkin. Siksi pyrin pitämään ajatukset positiivisina, jotta olis parempi olo. Kyllä mäkin kotona saatan valittaa, mut en mä muille tykkää kitistä. Eikä tän ole tarkoitus tunkea herneitä kenenkään nenään. Peace vaan täältäkin. :)
 
Mie taas valitan mieluummin näin täällä entä kotona. :D Tapansa kullakin. En tosin miekään välitä sellaisista jotka aina ja kaikesta valittaa. Enkä nyt ajattele, et jos jostain asiasta mainitsee muutaman kerran nii se ois ilmiömäistä valittelua vaan tarkotan semmosta, et koskaan ei mikään oo hyvin ja valivali. Täällä mukava lueskella, kun "valitetaan" eli kerrotaan oireista, oli ne hyviä tai pahoja. :) Positiivinen ajattelu kunniaan mut yltiöpositiivisuus yöks. Mun mielipide. :D Peace and love!
 
Minusta taad tuo mitä Tine kirjoitti, ettei kukaan tiedä toisensa olosta, osui oikeaan. Itse koin tyttärestä viranomaistaholta niin kovaa vähättelyä pahoinvointiani kohtaan, että sain hyperemesiksen kylkiäisiksi vielä keskivaikean masennuksen. Siksi reagoin todella herkästi tässä raskaudessa jos koen, että oloa vähätellään. Tk:sta sanottiin kahden viikon oksentelun jälkeen( 6-18 krt/pv) että et ole sairas, joten et voi saada sairaslomaa. Lopulta mies soitti ambulanssin ja olin silloinkin tipassa useita kertoja.

Onneksi nyt pääsin helpommalla, pääsin heti tippaan ja saan lääkettä. Lääke ei vie pahaa oloa pois, mutta ruoka pysyy sisällä. Pahinta on jatkuva nälkä, kun kuitenkaan ei voi syödä kuin esim. 2 rkl jogurttia kerralla, enempi tulee heti ylös.

Kun raskauspahoinvointia vähätellään, luulee moni nuori äiti olevansa vain heikompi kuin muut, niin minäkin luulin. Siitä voi seurata sekä äidille, että lapselle hengenvaarallinen tila, joten minä kannustan puhumaan, valittamaan ja vaatimaan apua jos siltä tuntuu. Ja lukemaan hyperemesiksestä, että tunnistaa sen jos kohdalle sattuu. Puhekyvyn menetys tai kuivuminen eivät ole mitään mukavia asioita, kokemusta on.

Minusta on hyvä että tästä puhutaan täällä, mitä enemmän puhutaan, sitä harvempi äiti saa kohdalleen huonoa kohtelua! Ymmärrän myös että turhasta valittajat ärsyttävät, joillekin se on keino tehdä itsestään erityisiä, heidät jätetään sitten omaan arvoonsa...

T: Suerte

P.S. Hyvä Suomi :)

Suerte
 
Jospa miekin uskaltaudun tänne liittyä,lukemassa oon parina päivänä käynytkin :)
Eli Peikkotyttö80,3lapsi, PKKS ja la.10.1

Mulla siis nuorimmainen lapsi vajaa 8kk vanha,että vähän jännittää tuo lapsien ikäero,miten sitä jaksaa kahden pienen kanssa,mutta esikoinen on taas 10v,että hänestä on paljon kyllä apua.
Mulla ei oo mitään oireita kyllä vielä ilmestynyt,ja tissien arkuutta tuskin huomaa niin selvästi kun nuorimmainen lapsi vielä ahkerasti tissiä syö.


Peikkotyttö80 & "touhu" 6+0
 
Tervetuloa uusille :) Täällä ei edelleenkään uusia oireita, toivoisin että ens viikolla tulis edes vähä jotain, koska muuten alkaa huolestuttaan, varsinkin kun täällä on monella jo paljon selviä oireita. Ens viikko tulee olemaan tuskallista odotusta, ultraan vielä 1,5 vkoa!

Huomenna lähdetään miehen kanssa minilomalle, joten yritän sunnuntaina kiriä kiinni kommentteja :D Hyvää viikonloppua!
 
Suerte, ei mun tarkoitukseni ainakaan ollut vähätellä kenenkään oloa. Totta hitossa pitää hakea apua jos siltä tuntuu. Mä tarkoitin sellaisia tapauksia, jotka valittaa vain valittamisen ilosta. Ymmärrän myös toisaalta sen, että joskus tilanne saattaa olla lääkärillekin vaikea, koska jotkut käyttää tilaisuutta hyväkseen ja hakee saikkua pienestäkin kolotuksesta (myös muulloin kuin raskaana ollessaan) ja se vie uskottavuutta niiltä, jotka sitä apua oikeasti tarvitsee. Toki jokainen tekee omien tuntemusten ja jaksamisen mukaan ja ihmisillä on eri kipu- ja olokynnykset. On todella harmi, ettet sä oo saanut heti apua. Kyllähän tuo sun tilanne on ollut tosi vakava!
 
piti niin tulla kommentoimaan teidän kirjoituksia, mutta sainkin pikkuisen apumiehen (esikoinen kohta 8kk) ja nyt tästä kirjoittamisesta ei tule taas tuon taivaallista. :D

Mutta tervetuloa uusille! :wave:

Voimia kaikille pahoinvoiville! Mua vähän hirvittää itseäni, et kuinka käy tällä kertaa. Viimeks laihduin 10kg ekojen 12 viikon aikana, kun ihan pikkasen vietin aikaa pää pöntössä. (Onneks oli ja on edelleen mistä pudotella niin en kuitenkaan mitenkään huonoon kuntoon mennyt...)

Pitäis käydä ostamassa nyt vielä yksi raskaustesti, mutta eipä hirveesti huvita lähtee lykkiin vaunuja tonne sateeseen. Ehkä mä haen sen iltasella, kun ukkokulta tulee töistä kotiin. :)
 
piti niin tulla kommentoimaan teidän kirjoituksia, mutta sainkin pikkuisen apumiehen (esikoinen kohta 8kk) ja nyt tästä kirjoittamisesta ei tule taas tuon taivaallista. :D

Mutta tervetuloa uusille! :wave:

Voimia kaikille pahoinvoiville! Mua vähän hirvittää itseäni, et kuinka käy tällä kertaa. Viimeks laihduin 10kg ekojen 12 viikon aikana, kun ihan pikkasen vietin aikaa pää pöntössä. (Onneks oli ja on edelleen mistä pudotella niin en kuitenkaan mitenkään huonoon kuntoon mennyt...)

Pitäis käydä ostamassa nyt vielä yksi raskaustesti, mutta eipä hirveesti huvita lähtee lykkiin vaunuja tonne sateeseen. Ehkä mä haen sen iltasella, kun ukkokulta tulee töistä kotiin. :)

pipituuna & velisisko 4+1?
 
Kele, että mää säikähdin... Olin tehnyt noita pregchekkejä vaan pelkästään ja viiva on hienosti tummunu, nyt sitten eilen menin tekeen päivällä digitaalisen ja siihen tuli raskaana 1-2.. nyt tein sit aamulla tuon pregchekin ja tuli melkein yhtä tumma viiva kun kontrolli viivakin.. Kuinka tumma sen viivan tarvii olla että se näyttää raskaana 2-3? Pelästyin että viiva olis alkanu haalistuun ku ei antanu ku sen 1-2, mut ei onneks ollu vaan on tummunu...
Anteeks sekava ja omanapainen kirjoitus, mut oon niin sekasin :snotty:


Äitiliini ja pikkuinen 4+0
 
Huomenta!

Tervetuloa uudet!

Mä täällä makoilen jo labrassa, sokerirasituksissa. :x nää on kontrolli tutkimukset edellisestä raskaudesta,on vain vähän venyny kun ollu kaikennäköistä tässä...kivuttomasti meni tuo litku,mutta nyt tässä makoillessa tullu vähän huono olo...viel puoltoist tuntii...

Jee jee hyvä Suomi!

Ranskis & ? 6+2
 
Huomenta!

Tervetuloa uusille! :wave:

Suerte Jaksamisia sinne sairaalaan. :hug:

ON: Eilen jomotteli mahaa, sekä viime yönä. Nyt pikkuhiljaa pahoinvointi on rantautunut tännekin. Ihan tyytyväinen olen näistä oireista. Maanantaina on sitten varhaisultra.
 
Tervetuloa uudet! :) Meitähän on täällä jo vaikka kuinka.

Tänään varasin ajan varhaisultraan. Ensi viikon torstaina jo sinne pääsen. Kysyin samalla pienestä vuodosta, jota tuli kun rehkin kovasti pihatöissä. Kuulemma vaaratonta ja yleistä pinnistelyn jälkeen. :) Näin viime yönä unta, että olin ultrassa ja siellä oli kaikki hyvin. Toivottavasti oli enneuni :heart:

Surtelle voimia sairaalaan!
 
Hei !

Hyppäilen mukaan virallisesti kun olen varma että ekasta kolmannesta on selvitty joten minua ei tarvitse vielä listata.

Olen käynyt kuitenkin välillä vakoilemassa juttujanne.

Viikkoja täällä nyt 6+3 ja ekat aamupahoinvoinnit bongattu. Takana kuitenkin 4 keskenmenoa joista yksi vasta viikoilla 11 kesken mennyt joten en hengähdä ennen viikkoa 12. Ja onnistuessaan olisi neljäs lapsi.

Mutta koska itse olen kipuilija niin vinkkinä kaikille tuo kaura/vehnäpussi, kun sen lämmittää ja laittaa kipeään kohtaan niin helpottaa ja varsinkin yöksi on mukava ottaa viereen ku saa sitten nukuttua ja täällä siis nukuttu nyt kaurapussi tissien päällä =D !

Mutta vielä 6 viikkoa ja ehkä olen mukana vielä joukossa ja sitten palailen =) ! kaikille oikein paljon onnea plussasta :heart: ja toivotaan että kaikilla pysyy pienet alut mukanakin :heart: !
 
anu84 Toukokuun toivotuissa oon ainakin kirjoitellut. Tarkoitatkohan sitä? Mulla on huono nimimerkkipää niin en ikinä muista ketään. :D

Väsymystä on ollut, mutta eilen menin aikasin nukkumaan niin kerrankin heräsin pirteänä. Taitaa kyllä jäädä elokuvien kattomiset taas hetkeksi pois. ;)

Koska te ootte ilmoittautunut neuvolaan? Mulla on nyt vissiin viikkoja 5+1 ja jotenkin tuntuu niin aikaiselta ilmoittaa tästä vielä mihinkään. Vaikka olis kiva jo päästä pian kuuntelemaan, onko siellä ketään. ;)
 
Hei kaikki!

Jaa-a jokohan sitä uskaltais tänne puolelle tulla :). Plussasin alkuviikosta ja olo on :heart:. Eli listoille voisi päivittää mimmilii, 1. lapsi, 26v, SEKS, La 18.1.12 .

Minä jo soittelin neuvolaan, ja omien laskujeni mukaan olisi vasta 4+5, mutta neuvolantädin kone laski 5+0, eli sillä nyt sitten mennään. Teddybear-: mä siis jo soittelin, koska työn takia mun niin vaikea sovitella aikoja, joten sain vielä valita ajan.

Olin muuten niin onnellinen, kun meidän neuvolassa on ultra!! Ei tarvitse odottaa keskussairaalan varhaisultraan, vaan pääsee vähän aikaisemmin näkemään, onko tuolla masussa mitään. Oireina mulla rintojen kuumottaminen (joka tuntuu muuten tosi hassulta :D).

t. mimmilii 5+0
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Noreen
Moi!

Onnistuin aamulla sohlaamaan jotain, ja pitkä teksti hävisi bittiavaruuteen... ehkä se oli liian pitkä kenenkään luettavaksi, ja sensuuri toimi automaattisesti! : /

Vielä pahoinvoinnista: kaikki myötätuntoni teille pahoinvoivat! Takana kokemusta hirveästä pahoinvoinnista kaikissa aikaisemmissa raskauksissa. Siinä ei kyllä auta mitkään etukäteisajatukset siitä, miten onnellinen sitä onkaan, kunhan vain vauva pysyy mahassa... muistan hetkiä, jolloin olisi tehnyt mieli KUOLLA vietettyään kuukausitolkulla pää pöntössä 24/7, vaikka kuinka oli toivottu vauva tulossa.

En olisi voinut uskoa, että itse saisin kokea raskauden ilman mainittavaa pahoinvointia, mutta tässä sitä ollaan! (Ehkä toivon pilkahdukseksi jollekin muullekin!) Toki välillä meinaa iskeä epäilys siitä, että jossakin mättää, kun on näin hyvä olo :p Mutta vaimennan moiset epäilykset mahdollisimman pikaisesti ja nautin olostani!

Voimahali pahoinvoiville! :hug:

Kastehelmi ja 6+4
 
Kauhiasti ootte kirjoittelleet parin päivän aikana :)

Voimia kaikille omien olojensa ja tuntemustensa parissa sekä pahoittelut heille, jotka tämän pinon ovat joutuneet jättämään :( :hug:

Täällä vain väsyttää, väsyttää ja väsyttää... :)

Noista oireista ja niistä valittamisesta. Itekin kovasti uhosin, että aion NAUTTIA jokaisesta raskausoireesta, mikä eteen tulee, paitsi joku helvetinmoinen pahoinvointi tai muu pahempilaatunen oire.
Voin sanoa, että viikko sitten en nauttinut yhtään siitä suussa olleesta turvonneesta ja helvetin kipeästä ikenestä. Pulssinki pysty tunnustelee siitä ikenestä, kun se turposi samaan tahtiin kuin sydän löi. Ei pystynyt syömään eikä puhumaan. Kaikki ajatukset pakeni koko ajan siihen ikeneen, koska se kipu jyskytti koko päässä...

Mutta, ah niin ihana Corsodyl pelasti minut pinteestä ja nyt ien on taas normaali. Hip hei hurraa :) Kun ien on nyt taas aisoissa, voin vaan olla väsynyt mamma, jolla ei tällä hetkellä oikein muita oireita ole :)

Hennu & Möhkö 5 (6) +6
 
Tänään ja eilen maha tosi kipiä... siis ylämaha, ja röyhtälyttää hirveästi, ja välillä pierettää ja tuntuu että on maha kovalla yms.... Se tuosta navan kohdilta , ja en usko et ainakaan mihinkään km viittais, kun ei mitenkään menkkamaisesti oo, vaan het niinku mahatauti tulossa ja se röyhtäillä pitää ihan hirveästi niin se helpottaa edes vähän!
 
Zuh
Gallup: mun mielestä ei tartte listata, toki jos joku haluaa niin sitten. En itse ainakaan olisi halunnut listoilla roikkua..

Valittamisesta: minä myös törmäsin ekassa raskaudessa siihen että lääkärissä ei otettu ihan vakavasti jos omalla positiivisella asenteella tilanteesta kertoi. Kun kuitenkin tiesi ettei todellakaan ole työkykyinen niin töihin vaan ois pitäny mennä. Totesinkin tämän johtuvan siitä että osa odottajista varmaankin valittaa ns vähän tyhjästä niin oikeasti kärsivän pitää valittaa ja urakalla että otettiin yhtään tosissaan. Loppuaikanakin supisteli paljon ja joo, pärjäsihän sen kanssa, mutta jos töihin mennessä saat 50m matkalla pysähtyä 4 kertaa puuskuttamaan niin ei se ihan hyvä ole sekään. Valivali :D

Tunnustaako joku varastaneensa mun työmotivaation?

Zuh 7+0 POKS!
 
haimi
Kyllä nuo xxxo:n viikot oli oikein, koska mulla la 1.1. ja neuvolassa antoivat viikoiksi (keskiviikkona) 7+1 ja nyt siis on 7+3 ja silloin on rv8.

Mulla ällötys kanssa jatkuu, mutta on ihan eriluokkaa kun ensimmäiseltä. Tosin vielähän tässä kerkeää..

Kävin tänään hölkkäämässä vaunujen kanssa. Ennen lenkille lähtöä vatsa oli turvoksissa ja vähän kipeä. Kotiin tultaessa vatsa oli palautunut normaaliin ja selvästi aineenvaihdunta oli ripeämpää, eli suosittelen lenkkeilyä kaikille, varsinkin turvotuksesta kärsiville ;)

Mulla pukkaa myöskin finniä naamaan. Yön aikana oli tullu neljä ja lisää tulee.. Vitsi ne on inhottavia.. Kävin myöskin kirpparilla ja löysin ihanat mamma farkkushortsit vitosella. Mulla oli viimekesänä kyllä farkkucaprit, mutta nää on lyhyet shortsit.. Sit pitäis uikkari ostaa ja tunikoita ja legginsit..

Kengät olis kans kiva löytää, jotkut hyvät, mitkä mahtuu turvonneisiinkin jalkoihin.. Vielä mennään vaatteiden puolelta omissa korkeavyötäröissä, ei kuitenkaan tiukoissa, farkuissa.

Kirjoitan blogia nupun odotuksesta, kiinnostaako teitä saada sinne linkkiä? :)

Nuppu 7+3
 
haimi laita linkkiä. Olisi mukava seurata blogia jossa mennään samoilla viikoilla.

Täällä kevyttä alavatskipua/tuntemusta, sellaista menkkamaista. Oletan olevan normaalia kun ei ole liian voimakasta. Vertakaan ei ole tullut tipantippaa koko aikana. Yöllä kylkeä kääntäessä vihlasi parikertaa kylkeä kääntäessä, mutta varmaan tämäkin normaalia. Itsellä ei luojankiitos ole oksentelua, pientä ällötystä vaan ajoittain. Kaikki sympatiat vaan teille ketkä pahoinvoinnista kärsii. Onko muilla näitä vatsakipuja, onko normaalia?

Tänään varasin neuvola-ajan 11.6 (tällöin käsittääkseni viikko 9 tai 8). Ultraan päästään käsittääkseni heinäkuussa. Ultraus sattuukin sopivasti kesälomalle, niin ei tarvi työaikoijen kanssa säätää. En oikein noita viikkoja osaa laskea, miutta siihenkin taitaa tulla selvyys sitten neuvolassa. menkat alkoi viimeksi 16.4. Onko nyt siis 5+4 ja raskausviikko 6? Olempa tyhmä, tuntuu että muille nää viikot ihan selvää kauraa.
 
Hei kaikille!

Alusta asti olen tätä seurannut, mutta en ole vain aikaiseksi vielä saanut, että olisin viestiä laittanut. Suurena syynä on jatkuva huono olo, jota koneella istuminen pahentaa… tänään oli ensimmäinen neuvola, jossa terveydenhoitaja huolestui minun kertoessa voinnistani ja passitti saman tien päivystykseen ultrattavaksi. Oli sitä mieltä, että oireeni saattavat viitata kohdun ulkoiseen raskauteen ja halusi varmistaa asian. Ultrassa kuitenkin löytyi ruskuaispussi ja sydämen syke kohdusta <3

Terkan mukaan viikkoja olisi 7+3. Ultrassa sikiön koko oli 6,6 mm vastaten rv 6+4. Kiertoni on erittäin epäsäännöllinen, joten koko raskaus on minulle melkoinen yllätys (positiivinen sellainen!), enkä siksi aio huolestua sikiön pienestä koosta laskettuihin viikkoihin nähden.

Nyt vain pitäisi jotenkin selvitä näiden kipujen ja pahoinvoinnin kanssa!! Terkan mukaan sinne rv 12 asti _yleensä_ on pahimmat pahoinvoinnit. Voimia kaikille kanssasisarille! Kaikki vinkit otetaan vastaan millä selvitä näistä kivuista ja pahoinvoinnista! Ja vielä oireettomille: olkaa onnellisia, nauttikaa ja rentoutukaa (helpommin sanottu kuin tehty)! Aivan yhtä raskaana te olette kuin oireilevatkin, kunnes toisin todistetaan! Monet voivat hyvin koko raskauden ajan ilman, että raskaudessa olisi mitään mistä pitäisi huolestua ja se on aivan yhtä normaalia ja asiaankuuluvaa kuin oireilukin!

minimee/25/1./la 1.1.2013


p.s. millamau: minulla todella pahoja mahakipuja joiden takia terkkari tänään laittoi lähetteen ultrattavaksi. Kivut kuuluvat raskauteen, kuten myös kivuttomuuskin. Ultrannut lääkäri ei löytänyt ultratessa sanoa syytä kipuihin (syitähän voi olla monia, esim. kohdun kasvaminen). Asiantuntija en ole, mutta sinuna en huolestuisi (itsekään en ollut huolissani, vaikka todella kipeä olenkin ollut). Toki, jos kovin kipeä olet ja asia huolestuttaa, voithan aina soittaa terveydenhoitajalle.
 

Yhteistyössä