Onnea Kaikille vauvautuneille! Ihanaa vauvan tuoksuista arkea vietellään. välillä meinaa loppua kädet kesken kun kaikki haluaa yhtä aikaa jotakin. Vauva on tosi rauhallinen päivisin ja nukkuu sillon paljon. Öisin ähisee ja puhisee ja valvottaa jonkun verran. Hyvin olen kuitenkin toistaseksi ainakin jaksanu.
Käytiin viikko sitten neuvolassa ja vauvalla oli painoa jo 3,7kg joten hyvin kasvaa rintamaidolla.
Nyt sitten sitä synnytyskertomusta:
ELi lauantaiaamuna heräsin ja huomasin kirkasta limaa jota oli paljon.sitten tuli jonkin verran verensekaista limaa ja ajattelin sen olevan limatulppaa. Lähdin sitten poikien kanssa siskon luo kun ei supistellut ja muutenkin olo oli hyvä. Otin kuitenkin sairaalakassin mukaan, ihan vaan varuilta.
Siskon pihaan päästyä housuihin hulahti ihan kunnolla jotain. Päätin sitten soittaa synnärille että tarviiko tulla näytille, käskivät tulla ennen puolta päivää.
Aika tarkasti varttia vaille 12 olin sitten synnärillä. siellä sitten katottiin kohdunsuun tilanne (sormelle auki, kanavaa 2cm jälellä) ja otettiin käyrää johon ei tullut yhtään supistusta. laittoivat sitten osastolle odottelemaan.
klo.15.30 alkoi tulemaan pieniä supistuksia jotka jatkuivat epäsäännöllisinä ja muuttuivat kivuliaiksi joskus klo.17aikaan. Kohdunsuun tilanne tarkastettiin klo.17.20 ja oli 2sormelle auki ja kanava hävinnyt.
joskus klo.18.00 aikaan supistuksen alkoivat tulla säännöllisesti alle 5min välein ja olivat kivuliaita. Kävelin pitkin käytäviä ja kävin vähän väliä suihkussa joka helpottikin jonkun verran. klo.19.30 supisteli jo niin että hikeä pukkas ja supistukset tuli 2min välein. Pyysin saada kipulääkettä ja kätilö sanoi että pitää ottaa käyrää eka ja hän sitten soittaa lääkärille jos saisi antaa jonkun kipupiikin. Tutkittiin kohdunsuun tilanne klo.20.00 ja oli edelleen sen 2sormelle auki. meinas iskee epätoivo kun ei mitään edistystä tapahtunut vaikka supistukset oli tosi kipeitä.
klo.20.15 kätilö tuli ottamaan käyrät ja kerkesin siinä olla vartin kun kävi toteamassa että supistelee niin tiheästi että hän soittaa synnytysosastolle josko ois saleja vapaana. klo. 20.40 lähettiin sitten kohti synnytyssalia. Mä istuin pyörätuolissa kun ei enää kävelemisestä tullut mitään. paineen tunne oli ihan järkyttävä.laitoin miehelle matkalla viestin et alkaa tulla sairaalaan. klo. 20.50 oli sitten salissa ja n. klo.21 tuli iltavuoron kätilö kattomaan kohdunsuun tilanteen joka olikin jo 6cm auki. Pyysin heti josko saisin epiduraalin, mutta kätilö sanoi heti ettei anestesialääkäri kerkee kun on jossain muualla. Tökkäsin sitten kaasumaskin käteen ja pisti käyrille.
klo.21.20 mies tuli ja oli kyllä pelastus. olin sen 15min yksin ja itkin kivusta. Olen tosi kiitollinen että mies pääsi mukaan tueksi, en varmasti ois muuten selvinny.
n.klo22. kävi yövuoron kätilö esittäytymässä pikaseen ja käski soittaa kelloa kun tarvetta. Olo oli ihan hyvä ja kipukin siedettävää kaasun kanssa. Vessa reissuilta kipitin melko nopeesti takas maskin ääreen.
klo. 22.50 Olin niin pirun kipeä, supisti ja painatti koko ajan. Koitin sanoa miehelle et soita kelloa mutten kyennyt enää kivulta puhumaan, viittomalla sain onneksi asian selväksi.. Kätilö tulikin melkein heti ja pääsin kun pääsinkin könyämään sä ngylle ja kätilö alko kattomaan mikä tilanne. Hihkas sitten vaan että ootan hän vaihtaa hanskat, tää vauva syntyy nyt. Vetelin kaasua ponnistusvaiheenkin. 6minuutin ponnistamisen jälkeen pieni ihana poika syntyi. Voi hyvänen aika sitä rakkauden tunnetta sitä pientä ihmettä kohtaan.:heart: VIeläkin nousee vedet silmiin kun muistelee tilannetta.
(Meillähän vauva ei ollut mitenkään suunniteltu ja minua pelotti että miten sitä suhtautuu kun vauva syntyy. No, kun sain vauvan rinnalle tuli heti tunne että näinhän tämän pitikin mennä.)
istukka syntyi 10 min kuluttua, ei tarvinnut ommella ollenkaan kun ei tullut edes nirhaumia. vauva oli rinnalla 40min jonka jälkeen menin suihkuun ja iskä jäi vauvan kanssa.
Pahoittelut sekavasta kirjoituksesta. Vielä herättää sen verran tunteita tuo synnytys että kädet käy nopeammin kun ajatus.
Lopuksi vielä tsempit kaikille "mahakkaille" ja tsemppiä loppurutistukseen.:heart:
Kairan ja "jalmari" 16pv.:heart: (mihin tämä aika menee..:O )