**Tammikuun Tuhisijat 2013**¨~ELOKUU~

Täällä ei osata olla oikein onnellisia raskaudesta. Pelottaa liikaa, että joku menee pieleen. En tiedä miten muilla on, mut mun on tosi hankala uskoa siihen että vauva syntyy. Pelkään niin paljon menettäväni sen. En ole oikein uskaltanut ostaa mitään vauvalle, vaikka aion kyllä. Ehkä jopa tänään ;) Pitäisi päästä tästä pelosta yli, kun ei tän kanssa voi elää seuraavaa viittä kuukautta.

Isovanhemmista mulla on molemmat mummot vielä hengissä, toinen tosin jo niin dementoitunut että juuri ja juuri omat lapsensa muistaa. En ole nähnyt häntä yli vuoteen, kun asuu niin kaukana. Toista mummoani en ole nähnyt sen jälkeen kun olin 10 vuotias (isäni ei oikein pidä häneen yhteyttä). Pappani kuoli jo parisenkymmentä vuotta ennen kuin synnyin, ja ukkikin meni jo kymmenen vuotta sitten. Toivon et omalla lapsellani olisi paremmat välit isovanhempiinsa kuin mulla on.
Omat vanhempani ovat eronneet ja molemmilla on uudet puolisot. Poikaystäväni vanhemmat ovat yhdessä, ja toiselta on äiti ja toiselta isä elossa :) Eli jonkunnäköistä isoisovanhempaakin pikkuiselle tulee :) !

Mä en ole ikinä ollut papakokeissa. Olen käsittääkseni vielä sen verran nuori, ettei mulla ole tarvista mennä. Ainakaan kukaan lääkäri tai gynekologi ei ole asiasta maininnutkaan.

Maha kasvaa ja vauva potkii ja ai että <3 Sais kyllä mun mielestä potkia enemmän, mutta kai se potkii välillä tuonne selän suuntaankin ja niitä en kyllä tunne.
Viikon päästä on kolmas neuvola ja ens viikon keskiviikkona se rakenneultra....Huui!

Pinsuli ja pikkunen 18+4 <3
 
Hoh mikä määrä taas juttua.

Vuodenajoista oli pakko nyt viimeinkin päästä sanomaan, et mä olen sellanen ns. välikausi-ihminen. En tykkää kovista pakkasista tai helteistä, mut pikkupakkanen ja ekat kevätpäivät on parhautta. Sadekaan ei mua niin haittaa, tästä kesästä oon itseasiassa tykännyt, ku on ollut viileetä ja sateista. :)

Papakoe tehtiin esikoista odottaessa ja neuvolalääkäri sanoi, et hän ei näe nyt mitään syytä tehdä uusiks näin pian, mut et kuulemma tän kakkosen syntymän jälkeen (n. puolen vuoden päästä) ois sit hyvä käydä tarkistaan. Pinsulille piti sanoa, et mä oon käsittäny et papakokeita kannattais ottaa suht säännöllisesti ku on aloittanut aktiivisen seksielämän. Ja eiks noita e-pillereitä hakiessakin oo ihan joku yleinen käytäntö et sit otetaan se papakoe? En tiä. :D Ainaki meillä päin on näin.

Ahistaa ja oksettaa. Taidan kömpiä peiton alle ja kiukutella siellä niin kauan, ku esikoinen nukkuu.

pipituuna & kakkone 15+5 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Heissan, vieläkö joukkoon sopii? Meille tulossa yllärivauva, viime tiistaina tein testin ja tänään ultrassa selvisi että viikkoja on 16+6.

Elikkä La ois 16.1,ikää mulla 26v, 4.lapsi, synnärinä oys ja poikaa lupasivat.

Ultrassa löysivät vaan 2suonta napanuorasta ja nyt sitten sitä hermoilen kun jäi kaikki nuo alkuraskauden ultrat, verikokeet jne. ottamatta.:(

Nopsasti tuossa ekaa sivua tästä ketjusta lukasin ja pinsulille piti kirjottaa et mulla aikasta samat fiilikset kun tuonne ultraan menin, kerkesin alussa pari kertaa käydä juomassa ja oon polttanu tupakkaa kun en raskaudesta tiennyt.:( vauvassa ei nyt ainakaan näkynyt mitään muuta poikkeavaa kun tuon toisen valtimon puuttuminen napanuorasta, mutta eipä kätilö saanut kunnolla tutkittua kun olikin niin vähän viikkoja.:/
4 viikon päästä uus ultra, jospa siellä selviäis enenpi ja täytyy sitten kirjata paperille kysymyksiä.

kairan ja yllätys 16+6 :heart:
 
kairan Onnittelut ylläristä ja poikalupauksesta sekä tervetuloa mukaan! :wave:

En nyt oikein enää ees muista mitä piti kirjottaa (mikä dementia mulle muka iskeny) mut rustataan nyt jotaki.

Supistelut on jatkuneet. Tänään kävin taas lääkärissä ja onneksi alakerrassa oli kaikki mainiosti. Jos en tuntis liikkeitä niin olisin varmaan ihan paniikissa. Rennosti siis otetaan edelleen omaa kroppaa kuunnellen ja nostoja välttäen. Luotan siihen, et kaikki menee hyvin. :heart:

Papa multa otettiin esikoista odottaessa. Mut ei ilmeisesti uskaltanut kunnolla ottaa, koska jäi vastauksia uupumaan ja sit otettiin synnytyksen jälkeen uudelleen ja kaikki oliki hyvin.
Kyllä minullakin on käsitys, et noissa kokeissa pitäs alkaa käymään säännöllisesti seksielämän alettua.

Siinähän sitä nyt täksi kerraksi olikin. :D

Tine & Vilpertti 16+1
 
Papaa ei oteta meillä raskausaikana. Pointtina mun käsityksen mukaan että kokeen tuloksella ei paljon ole väliä kun raskausaikana sen eteen ei voi tehdä mitään.
Muuten itse papanäytteen otto ei ole haitallista minunkaan tietääkseni raskausaikana.

On sellainen pieni huoli. Edellisistä oon tuntenut liikkeet vkoilta 15+ lähtien. Kohta poksuu 16+0 enkä kai tunne mitään. Nyt saattaa olla istukka edessä, edellisissä takana. Mutta silti vähän kaihertaa mieltä.

Nälkä haittaa keskittymiskykyä nyt selkeesti :D Ihan kammottava nälkä mut tuoksu tulee jo siihen malliin et kohta on valmista. Ruuan jälkeen saunaan.
 
Isovanhemmista (pikaisesti) Meillä on sukua neljässä polvessa. Kummankin vanhemmille meiän lapset on olleet ekat lapsenlapset (miehen puolelta vielä ekat lapsenlapsenlapset!!) ja voi että niitä paapottiin pienenä ;) Mulla on enää mummu (yli 80v) elossa, ei tosin olla kovin paljoa tekemisissä, asuu kaukana. Miehellä on sekä mummi (yli 80v) että vaari, joka täytti 92v ja sai ajokortinkin vielä 5 vuodeksi.. (tai iso-äijä, kuten lapset sanoo, miehen isä on Äijä (joka on yli 70v jo!). Koomista on se, että äijä on iso-vaaria noin kolme kertaa isompi joka suunnassa.. :whistle:)

Työjutuista meni ihan into. Harmittaa, suututtaakin, ärsyttää ja ei kiinnosta tällä hetkellä yhtään.. Toi perhe, jonka piti tulla, niin heillä oli hoidontarve vain marraskuun loppuun, joten ei mielestäni ollut mitenkään mahdoton yhtälönä, mutta eihän tätä osaa ennustaa miten tää raskaus menee.. Lisäksi työnantaja on etsiny nimenomaan sellasia perheitä, joilla on vain määräaikainen tarve (joulukuuhun asti max.) ja sitten noita osittaisia hoidontarvitsijoita.. niistä on sitten pari sanonu jo suoraan, ettei ota paikkaa.. Syyskuuhun asti mennään ainakin yhdellä lapsella ja katellaan sitten miten jatkuu ja miten selkä käyttäytyy.. Ei vaan kauheesti oo intoa tuon syyskuun aikarajan jälkeen jatkaa.. :( Tähän asti kuitenkin oon tykännyt joka päivästä ja nauttinu siitä, että saa olla kotona omienkin kanssa ja työ on mielekästä, mutta nyt lähinnä on paska maku suussa.. :|

Niina ja Lupuska 17 + 5 (jos oikeen laskin..??) Häh, joko se vko 18 alkaa??? HUI!

ps. Onko teillä muilla blogeja tuolla netin ihmeellisessä maailmassa? Itse sellaisen perustin, oli pakko purkaa ajatuksia myös muualla kuin täällä..
 
Birdiee Eli facebookissa on suljettu ryhmä johon liittyminen ja jossa kirjoittelu ei näy muille kuin siellä olijoille.
Laitat täällä yksityisviestillä joko Haimille tai minulle nimesi ja profiilikuvasi tunnusmerkit ja lisäämme sinut kaveriksi ja sitten ryhmään.
Ryhmään liittymisen jälkeen ilmeisesti voit sitten poistaa Haimin tai minut kavereista. Tästä en ole varma, kun en ole uskaltanut mennä poistamaan ketään omista kavereistani ja en tiedä pysyykö ryhmässä mutta jotkut niin väittävät. :)
 
Hennu86 : Kiitoksia! Pääsin Haaga-Heliaan opiskelemaan restonomiksi (keittiömestariksi). Jatkoa opinnoille ravintolakokki,kun valmistuin keväällä :).
Väsyttää taas niin kamalasti ettei jaksa kirjottaa.
toivounelma Voimia!!
 
Voimia toivounelmia! Isot pahoittelut! :hug:

Elviida Mulle tuli noita monen tunnin suppareita viime raskaudessa ja jouduin niitten kaa sairaalaankin! Mulle ne oli kyllä kivuliaita ja ne oli kyllä ihan hullun ikäviä. Mulla oli streptokokki positiivinen. Se testattiin just näitten takia. Ne tuli kuitenkin siinä rv 25-rv30. Kun oli rv 30 olin 1 centillä auki ja lääkäri kosketteli vauvan päätä ennen kun päästi kotiin. Vauva syntyi 38+3. En saannu mitään kuuria siihen mutta suoneen annettiin antibiootit synnytyksessä ja just ja just ehdin ne saada silloin. Mitkä tulokset sulle tuli?

Adora Siis että mikä käytös työnantajalta! Jestas mikä inhottava reaktio! Toisin ku Piipu85! Aika ihania työnantajia!

Piipu85 Mulla on päänsärkyä ollu mut se johtuu vaan siitä etten oo vielä tottunu kävelemään noilla kepeillä...

Onnea kairan! Minkä takia teit testin nyt? Aloitko tuntea liikkeitä tai..? Siis jos saa kysyä..? :ashamed:

...mun joka pitäis ottaa rauhallisesti niin oon ihan seonnu! Siivoon kaappeja, raivaan tilaa tulokkaalle ja keksin uusia kaappiratkasuja (ens viikolla siirretään kaappeja) ja maalataan olkkarin katto kun se häiritsee mua..hmm..Sit täällä nyt on joku hajoamiskierre! Pesukone meni rikki mut saatiin se toimii. 2 päivää myöhemmin meni tiskikone...sekin saatiin toimii..mut nyt eilen se meni taas rikki ja vielä tänään tuli alin hylly kuivauskaapissa alas ja siinä meni lautasia rikki reippaasti...no tiskikone ei nyt saada varmaan enää toimii ja kun nyt kokeiltiin sitä korjata niin nyt sitä ei saa ees auki enää! Eli sinne on sit lukittu kans astioita! Ja sit kun lautasia tänäänkin hajos! APUA! Ihan kun ei riittäis meiän muut projektit..nyt täytyy vielä käsin tiskata ja blääh...pyykkikone käy kuumana kun pojalle tulee niitä ”vahinkoja” housuihin (kun juu päätettiin ottaa vaippa pois nuorimmalta pari viikkoa sitten)! Tarttis pari kättä lisää ja, muutama jalka ja yksi selkä..ja yhkä kans muutama tunti lisää vuorokauteen! Ei voi muuta ku nauraa tälle kaaokselle! :LOL:
 
Toivounelmia jaksamista sinne :((

Kairan Onneksi olkoon ^^ Sulla kävi sitten samalla tavalla kun yhdellä tutulla.
Oli tehnyt vähän aikaa sitten testin ja positiivinen oli ollu ja viikkoja 17.
Tosiaan 3viikkoa synnytyksen jälkeen paukahtanut uudelleen paksuksi eikä ollut huomannut ja lisäksi e-pillereitä syönyt siihen saakka kun raskaus huomattiin. E-pillerit tosiaan sai jälkiratkastuksen jälkeen eli jo jonkin aikaa kerennyt syömään niitä mutta ei oo vaikuttanut mitenkään :O


Meillä täällä pikku petterin,ukon ja kissojen kanssa ollut hauskaa(tai no lähinnä mulla ja petterillä) tänään olin kaverilla kylässä ja kahteltiin telkkuu ni kappas ku potkas pariin otteeseen. Sitten kun pääs kotio ja levahti sängylle suoristamaan selkää ni oikein kunnon potkusarja tuli :D :D Naureskeltiin kaverin kanssa että kunnon kung fu taistelija tulossa :D :D
Rv 17+3:D

Millimamma Tossa naureskelin että ei näköjään olla ainoita joilla epäonni potkassut noitten laitteitten kanssa! :D Meillä vanha pesukone piti jo sellast kolinaa että mietin millon hyppii seinän läpi..Noh! Sain sitten naapurirapusta ohimennen ilmatteeks pesukoneen joka näytti suht uudelta ja sano että toimii. Siin oli sit hirvee roudaaminen 4 keroksesta alas ja sitten parit portaat vielä ylös meijän asuntoon....Siinä sitten asentelin sen ja sain toimimaan ja pesin 4 koneellista pyykkiä ja kappas kappas! Aamulla olin laittamassa konetta pyörii ni vessasta kun pääsin pois ni kävi vaan *poks* ja sulake palo. Kokeiltiin vaikka ja mitä ja ei ku poksahtelee vaa. Siinä sitten viikko ilman pesukonetta miehen äidillä käyden pesemässä pyykkiä.

Tänään sitten sattui miehen kaverin äidiltä löytyä halvalla parivuotta vanha kone ja se roudattiin tänne ja tuo rikkinäinen eteisessä odottaa millon romuttamolle vie viimeinen matka. Toivon todella että tää kone kestäis ettei tarvii taas viikon päästä olla ostamassa uutta -.-'''
 
toivounelma Olen niin pahoillani! :hug: Ihan tuli huono olo :'(

Tine Toivottavast sulla nyt ne supistelut loppuis : /

adora Jospa sulla nyt on istukka edessä tai pikkuinen potkii enemmän selän suuntaan =)

Millimamma Se on jännä, kun noi kodinkoneet ym. tavarat posahtaa yleensä samaan aikaan... Lisäks kun nykypäivänä mikään ei tunnu kestävän muutenkaan...

Zarix Mieki haluun tuntee tommosii potkuja !! :LOL:

Juu, papa-kokeessa pitäisi alkaa käymään viimeistään silloin, kun aloittaa säännöllisen seksielämän. Ennen solumuutoksia kävin itte 2-3 vuoden välein.

Tänne ei mitään uutta. Massu kasvaa pikkuhiljaa ja tuntuu enemmän sellasta "möyrintää" tuolla alhaalla :)

Hennu & Möhkö 17+3
 
  • Tykkää
Reactions: Zarix
Miten mä "uskallan" huomenna mennä neuvolaan.... Laskin tossa että viime käynnistä eli 4 viikkoa sitten painonnousu ollut nyt 0.650g viikko luokkaa!!! :O :O Mulla tuli pojan aikaan painoa koko raskausaikana 11-12kg, TOKI lähtö raskauspaino oli silloin 20kg enemmän kun nyt!!
 
toivounelma Voi ei! Paljon haleja ja jaksamisia sinne... :hug: Ihan kamalaa... :(

Ja kaikki jotka korjasivat tuosta papa-kokeesta, kiitos :D Enhän minä tyhmänä sellaista tiennyt. Eipäs mulla tosin seksielämääkään ole ollut kovin montaa vuotta.

kairan Tervetuloa joukkoomme! :) Kiva tietää, etten ole yksin näiden pelkojen kanssa, mutta eihän tämä kiva tilanne ole... Toivottavasti seuraavassa ultrassa tutkivat ja kertovat sitten enemmän niistä kahdesta verisuonesta!

Sellaista haluisin kysyä niiltä jotka tuntee jo liikkeet ja potkut, kuinka paljon teidän vauvanne liikkuu/potkii? Musta tuntuu et pikkuiseni pitäis liikkua enemmän, potkuja tunnen vaihtelevasti riippuen päivästä, mutta eniten ehkä iltapäivän aikaan. Ja potkut ovat kyllä todella vahvoja kun ne tuntuu. Mutta itse vauvan liikkumista en tiedä tunnenko niin hyvin :eek: Välillä tunnen kun se painaa rakkoa vasten, välillä lantioluuta vasten, välillä vähän mitäkin vasten, mutta en oikein noita liikkeitä tunne...Vähän pelottaa.

Pinsuli ja pikkunen 18+5 <3
 
Pinsuli, siis ei mitään sen kummempaa kuin pojalle meuhkasin, kun kaikkeen on nykyään vastaus:"en tiiä" tai "en muista". Ja sanoin siinä sitten ääneen, että miten meinaat koulussa pärjätä jos meinaat aina vastata en tiiä, en muista. Pojan opettaja on vielä sellainen, joka laittaa wilmaan viestiä joka toinen päivä. Luokassa ei ole kahteen vuoteen ollut kuria, saa nähdä miten tänä vuonna käy. Niin tuli sitten paha mieli, kun pojalle tuli paha mieli ja itkuhan siinä sitten tuli. Niin iso itku, että vielä illalla miehelle itkin, että "sie et rakasta minua...ko me ei enää pussailla niin paljon" :LOL:
Joo, sehän sen merkki onkin :)

Toivounelma :hug:

Niina85, on sulla kyllä kans vaikeat työkuviot. Luulisi, että hoitajan raskaus ei niinkään vaikuttaisi asiaan. Itse olen ollut aina vain tyytyväinen, että hoitopaikka on yleensäkin järjestynyt, kun aina ei siitäkään ole ollut takuita. Tsemppiä! Ja minä kun luulin, että minulla on vaikea tilanne töiden kanssa. Pistää aina vähän asioita järjestykseen tuollainen, kun muilla on tuollaista kohtelua. Ihan törkeää minun mielestä raskauden takia syrjiä.

papa-kokeesta, minä aloitin käynnit 16 vuotiaana, en ollut seksuaalisesti aktiivinen, mutta äitini halusi, että selvitetään yhdessä minulle, että mikä paikka se sellainen on. :) Niin ajattelin myös omien tyttöjen kohdalla tehdä. Tai voihan olla, että jo aikaisemminkin aloitetaan. Ja siellä sitten käytiin läpi pillerit ja muut, ja kun uskalsin niin lääkäri vielä tutki paikat. Kärsin alusta asti kovista kuukautiskivuista ja runsaista vuodoista, niin niiden syytäkin yritettiin selvitellä. Sittemmin olen käynyt tarkastuksissa vuosittain, minullakin ollut luokkamuutoksia. Viimeisin oli onneksi puhdas ja otettiin nyt alkuraskaudesta.

Tervetuloa uudet mukaan! :)

Ja vielä jotain piti kirjoitella, mutta ei vaan muista, ja kutimet jo tuolta nurkasta huutelee, että missä kutoja viipyy :) Piti jo alkaa lahjoja kutomaan jouluksi, mutta näillä ilmoilla menevät varmaan jo aiemminkin käyttöön.

Vilipi 15+5
 
Vilipi Aa, sellanen niin sanottu "hermoromahdus" :D No mutta hyvä ettei mitään sen pahempaa kuitenkaa. Ja niin, se pussailun väheneminenhän tarkoittaa, ettei enää tykkää... ;D

tyttö Tenonvarrelta Joo, niin mäkin ajattelen. Potkut rupesi tulemaan tuossa parisen viikkoo sitten, ehkä 17. viikolla :p Ja kyllähän toi pikkunen on nyt potkiskellu montakin kertaa jo taas tänään. Aamuisin se vaan on niin kauheen hiljainen, että sillon aina panikoi eniten... :D
 
Pinsuli Aamusin kaveri varmaan nukkuu =) Meillä oli mm. nt-ultrassa pikkuinen aika laiskalla päällä, kun ultra-aika oli klo 8.15 =)

Rakenneultrakin on jo klo 7.15, joten pitää varmaan juoda vähä makeaa mehua ja yrittää tökkiä kaveria hereille ennen ultraa ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
toivounelma:hug: Voimia!

Millimamma Mulla synnytyksen jälkeen tosiaan ollu vaan yhet menkat, luulin että toiset oli toukokuussa mutta se sitten olikin muuta vuotoa. Ajattelin sitten soitella neuvolaan kun edellisten raskauksien jälkeen ei oo kierto venyny näin. tein sitten varuiksi sen testin että jos kysyyvät neuvolassa onko testiä tehty.. Oli kyllä melko pommi kun heti pärähti kaks viivaa.

Työnantajalle kertomisesta on ollu puhe. Mä kerron vasta mun pomolle kun on pakko. En kehtaa edes heti sanoa kun oon edellisen äippäloman jälkeen ollu vasta 2kk töissä.:ashamed: :D Vaikka mun mielestä niillä ei kyllä oo mitään nokan koputtamista asiaan, meillä kun on oikeus saada lapsia ja pitää se loma. Tosin mun pomolla kyllä ollu melko nuiva suhtautuminen aina kun ilmoittanu äippälomasta.:/

Te joilla jo ennestään lapsia onko teillä millasilla ikäeroilla? Mulla kerkee esikoinen täyttää 7, toinen täyttää just 3 ja pienin on 1v4kk kun vauvan laskettu aika on. Hiukan hirvittää miten sitä oikein selviää arjesta..

Liikkeistä vielä mä en osaa yhtään sanoa kauanko liikkeet jatkuneet mutta sen jälkeen kun tiesin olevani raskaana on tuntunut ihan hyvin. välillä on hiljaisempia päiviä, mutta eipä ne tässä vaiheessa vielä säännöllisiä olekkaan. Eihän kaikki edes tunne välttämättä liikkeitä. Mulla oli istukka etuseinässä oikeella ja sinne ei oo kyllä potkun potkua tuntua.

Sitten vähän omaa napaa: Meni eilisilta märistessä kun alko pelottaa jos vauvassa "jotain vikaa". Kun ei tosiaan sitä np-ultraakaan käyty.:/ Verikokeet otettiin maanantaina ja sillon viikkoja 16+5, eli nekään ei sitten vissiin anna oikeaa lukua?? Luin kyllä netistä et myöhemmillä viikoilla voi ottaa seerumiseulan, liekkö sitten samat kokeet vai jotain muuta? se selvinnee tiistaina kun on lääkärinneuvola.:)

Mies koittin mua lohduttaa et jos lapsella on jokin vamma niin sitten on ja et on varmasti yhtä rakas lapsi. No mä sitten märisin vielä vähän enenpi.. :ashamed:

Mulla otetiin eka papa ensimmäisen lapsen jälkeen jälkitarkastuksessa. ois pitäny mennä aiemmin vaan en tajunnu.

kairan ja ylläri 17+0 :heart: *POKS*
 
Kairan kyseli lasten määrästä ja ikäeroista. Meillä esikoisen ja kakkosen välissä on 1v4kk. Rankkaahan se ekat puoli vuotta oli, mutta kun siitä selvisi niin kyllä on ollut mukavaa tuo pieni ikäero :) Kolmonen syntyi vajaa vuosi sitten enkelinä, esikoinen oli silloin vajaa 7v ja kakkonen 5,5v. Tämän neljännen syntyessä esikoinen on 8v ja kakkonen miltein 7v. Innolla odottavat vauvaa, onhan heillä kyllä pitkä odotus jo ollutkin kun viime syksylle siskoa odottivat.

(.) Mulla alkaa selkä tosissaan muistutella itsestään. Tänään kaivoin tukivyön esille ja ajattelin kokeilla jos se tässä raskaudessa taas autaisi. Ekassa ja tokassa auttoi, kolmosen kanssa vaan pahensi tilannetta. Ja niihän sitä kävi tänäänkin. Selkään kyllä helpotti, mutta muuten olo tuli tukalammaksi kun tuntui koko lantio olevan tulessa ja siitä tuli taas supistuksia :( No tuki vyö sai lähteä aamupäivällä ja saakin jäädä kaappiin. Ensi viikolla neuvola, katsotaan voisiko töissä kuitenkin vielä ainakin ensi viikon jatkaa. Meillä kyllä ensi viikolla kaikki lapset sitten paikalla (pk:n pienten ryhmä) , joten helpommalla ei ainakaan pääse (tällä viikolla on 6 lasta).

S ja P/N 16+3
 

Yhteistyössä