TAMMIKUUN TOIVOT tammikuussa

Neuvolakuulumisia

Rv 36+2
paino +375g/viikko (yhteensä +9,3kg)
turvotus -
RR 124/76
U-prot +
U-gluc -
U-leuk ++
Hb 130
SF-mitta 33cm
Vauva RT:ssä, hiukan liikkuu vielä
:heart: 130-155

Eli kaikki suhtkoht ok. Pissanäytten olin jättänyt ennen joulua, ja se oli puhdas, mutta epäilen nyt että minulla on taas kerran hiivatulehdus :headwall: ja sen takia pissassa näkyy proteinit ja leukkareita...

Mimssu Voit kyllä käyttää nasoliinia, ainakin minulle äitiyspolin gynekologi niin sanoi kun minulle tuli kova flunssa tuossa ennen joulua!

Ensi viikolla meillä on synnytystapa-arvio, niin saamme näähdä kuinka paljon pikkunen on kasvannut! =)

Hyvää viikonloppua teille kaikille! :wave: :wave:

:heart: Enkelitytön äiti ja Toive 36+2 :heart:
 
Onnellista uutta vuotta kaikille! Ja onnittelut vauvan saaneille!

Nyt on jo rv 40+2. Eilen supisteli monta tuntia aika napakasti mutta loppuivat illalla. Seksiä oli pitkästä aikaa ja se varmaan sai supistukset aikaan. Esikoinenhan syntyi jo 38+6, joku siitä kyseli.

Tänään oli polikäynti. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja pyöritteli kalvoja että josko lapsivedet tulis mutta ei. Vauvalla onneksi kaikki hyvin kun eilen ei liikkunut juuri ollenkaan, johtui varmaan suppareista. Ens maanantaina käyrällä käynti ja keskiviikkona lääkäri jolloin kai käynnistetään. Että sairaakakassi mukaan sitte. Eivät kuulemma anna mennä paljoa yli kun mulla on tuo insuliini käytössä. Että jospa sitten keskiviikkona on jo nyytti kainalossa.
 
Tervehdys,

Ei mennyt viimeyökään meikeläsen kohdalta ihan putkeen :kieh: . Osittain tämä oli kyllä ihan omaa syytänikin kun nukuin illalla vajaan tunnin päikkärit ja sehän tietty kostautui niin, etten saanut unta kun vasta kahden maissa. Seiskalta sitten kömmin vessaan ja sitten loppuaamu menikin pyörimiseksi sängyssä. Olo on kuin jyrän alle jäänyt, pää lyö tyhjää ja pussit silmien alla senkun komistuvat :LOL: .

Onneksi ulkona on aurinkoinen pakkaskeli, niin se edes vähän piristää mieltä. Uimaan oli tarkoitus koko perheen kanssa lähteä, mutta saas nähdä jaksanko sinnekkään suoriutua. Onneksi mies pärjää lasten kanssa tarvittaessa yksinkin hallissa kun isot osaavat olla siellä jo ihan omineen.

Flunssaa tuntuu potevan meistä kovin moni ja huonoista öistäkin kärsiviä kohtalotovereita tuntuu pinosta löytyvän. Pikaisia paranemisia ja jaksamista toivottelen kaikille :flower: .

Mulla paino on noussut tähän mennessä 9,5kg. Lähtöpaino oli 63kg, joten uudelle kymmenelle olen komeasti päässyt. Reiluun kuukauteen paino ei ole kylläkään liikkunut oikeastaan mihinkään suuntaan ja kun katsastin tässä vanhoja neuvolakortteja, niin samaa kaavaa paino on kehittynyt aikaisemmissakin raskauksissa., eli viikon 31 jälkeen paino ei ole oikeastaan noussut mihinkään suuntaan ennen lasten syntymää. Mulla tuohon painonkehitykseen vaikuttaa varmaan vääristävästi myös se, että normaalisti omaan aikalailla lihasmassaa ja sitten loppuraskauden aikana liikunnan vähenemisen/kevenemisen myötä lihakset kas kummaa muutuvat läskiksi ja se taas tiputtaa painoa silleen väärällä tavalla :kieh: .

Eipä tänne muuta kummoisaa. Taidan poistua takavasemalle nuokkumaan ja keräilemään voimia tulevaan viikonloppuun.

Jaksamisia ja supistuksia halukkaille sopivasti :wave: ¨.

:heart: Anni ja masu 36+0 (POKS) :heart:
 
Hey kaikki ihanat odottajat ja jo vauvan saaneet. Ensinnäkin sydämelliset onnittelut kaikille mammoille, joilla kääröt ovat jo maailmassa.

Kerron omaa napaa alkuun lyhyesti. Nyt siis ensimmäistä kerta koneen ääressä sairaalareissun jälkeen. Poikahan syntyi 4.12.2008 ja vietti 11 päivää Tayssin keskolassa. Itse pääsin paria päivää ennen kotiin. Molemmat siis saatiin viettää joulu kotona, mikä oli suurin toiveeni. Kotisairaalan tuin kotiuduttiin ja täytyy sanoa, että se on kyllä mahtava palvelu. Syy tuohon oli pojan syöminen, eli nenä-mahaletku oli vielä paikallaan kotona muutaman päivän. Onneksi poika alkoi syömään kotona todella hyvin ja letku saatiin pois. Ensimmäinen yö meni vahtiessa, että vieläkö vauva hengittää, toisena yönä pojalle tuli hirveä nuha ja tuntui ettei saanut henkeä välillä lainkaan. Onneksi voitiin soittaa kotisairaalaan parikin kertaa yöllä ja he tulivat heti aamulla poikaa katsomaan. Lisäksi sitten muutaman päivän päästä pojan silmään tuli pahannäköinen ripsitupen tulehdus, joten taas kotisairaala auttoi. Olen ollut nin tyytyväinen tähän...nyt olemme kuitenkin omillamme, kun poika kasvaa ja syö hyvin, eikä kotisairaalaa enää tarvita. Nyt ollaan oltu normaalissa perhe-elämässä mukana n. kuukauden ja ei voi muuta sanoa, kuin että voiko elämä mahtavampaa ollakkaan. Niin ihanaa hoitaa poikaa ja katsella, kun hän kasvaa ja voimistuu päivä päivältä. Nyt painoa on jo oli yli 3 kiloa ja pituuskin on varmasti yli 50 cm. Kovin rauhalliselta poika vaikuttaa, itkee vain vähän nälkää, tai jos pipo on silmillä :)

Oma tilani on myös hyvä, lopullinen diagnoosi on siis placenta aggreta, eli istukkasairaus, jossa istukka on kasvanut kohtulihaksen sisälle. Nyt kuitenkin vaikuttaa siltä, että kohtuun jätetty istukan osa on poistunut ja kaikki vaikuttaa taas normaalilta. On kyllä niin mahtavaa, kun alkaa olo olemaan jälleen normaali. Voin siis kävellä jopa postia hakemaan, ilman supistuksia :) Jaksan sitä ihmetellä edelleen.

On muuten myös varmistunut, että pojan nimeksi tulee siis Luka Jeremias. Odotimme, että onko poika nimensä näköinen ja kyllähän se on.

Ihanaa, kaikilla alkaa olemaan jännät paikat. Osalla jo vaikuttaa siltä, että vauva uutisia on tulossa lisää nopeasti :) Vaikka vauvaelämä pitää kiireisenä, kyllä luen täällä kaikkien uutiset ja sittenhän me siirrytään seuraavalla palstalla kaikki ja jatketaan juttua siellä. Edelleen ja nyt kaikkein eniten tuntuu, että tarvitsee juttuseuraa ja tukea siihen, mikä vauvan kanssa on normaalia ja mikä ei. "Esikoisen hysteerinen äiti :)"

Ihanaa talvipäivän jatkoa teille kaikille!

Copacabana ja Luka
 
Arabia mulla sitä painoa oli odotuksen alkaessa siis todella reilusti yli omantarpeen joten senkin vuoksi on hyvä että paino ei ole noussut raskausaikana tuon enempää :ashamed: Älä ole huolissasi omasta painonkehityksestä, minusta tuo on ihan normaali määrä mitä sinulle on tullut :D Minulle ei koskaan ole raskausaikana tullut painoa paljoa, mutta sitten synnytyksen jälkeen onkin tilanne ollut aina ihan toinen |O ja siihen aion tällä kertaa puuttua eli tosiaan katsoa mitä sinne suuhun työntää :kieh:

Mukava kuulla Copacabanan vauva-arjesta :heart:

MaMa ja tytsykä 39+1 :heart:
 
copacapana hyvä kun kaikki on nyt hyvin ja poikaki kasvaa hyvin :flower:

täälä kaikki herrat on nukkumassa. saa ite olla hetken rauhassa. esikko on niin uhmaillu täs pari päivää. kaikki on vaan EI. ei halu syödä, ei pukea, ku saa ulos puettua niin ei saa sisälle sitte, ei saa riisua, ei mitään. noh, onneks tää on kausittaista. välillä parempi kausi ja välillä kunnon uhma kausi. noh, keskimmäinen tulee hyvää vauhtia perässä, ei onneks vielä, onhan sillekki tullu kunnolla oma tahto, mutta ei pahemmin"Kunnon"uhmailuja oo.

täälä odottelen kovasti vauva uutisia. varmasti alkaa tuleen paljo pian :)

juu-u mutta jaksamisia mammoille :wave:
 
Moi!

ON: viime yö on nukuttu hyvin, jes =) eikä supistelujakaan yöaikaan ollut, nyt on tänään tosin ollut taas enemmän viiltävää kipua tuonne alamahalle. Sen verran säikähdettiin tuota toissäyön episodia miehen kanssa, että nyt on vihdoin ja viimein saatu vauvan tavarat järjestykseen. Tänään käytiin ostamassa vauvalle toppahaalari, mutta oikea koko piti tilata, joten se tulee varmaankin ensi viikolla. Sairaalakassit on myös pakattuna, joten nyt varmaan menee odotus sitten helmikuulle asti, kun oltaisiin valmiina.

Seksiä meillä ei ole harrastettu enää moneen viikkoon ja nyt viimeiset päivät on olleet itsellä niin tuskaisia, ettei seksi ole käynyt kyllä mielessä. Samoin liikunta on jäänyt koko raskausaikana tosi vähälle, olin oikeasti niin väsynyt koko raskausajan ennen lomalle jäämistä, ettei mitään ylimääräistä jaksanut. Toisaalta liikunta olisi voinut piristääkin... :ashamed:

Ollaan lähdössä istumaan iltaa kaveripariskunnan tykö, joten täytynee mennä vähäksi aikaa lepäämään, ettei hyydy ihan alkuillasta... ;)

Andie ja luumu 36+6
 
Onnea Tuulia! :flower:

Mulla suppailee satunnaisesti. Ruskea vuoto alkaa loppua, mutta tuli sitä 5 päivää. mitä sitten ikinä olikaan....Luultavasti sen tutkimuksen jäljiltä.

Minulla alkaa kans olla niin tylsää välillä kotona et oksat pois... ja kotona olo jatku kun vauva tulee, mutta onneksi sitten on tekemistä!

Nyt on tosi väsy kun oli v ieraita pari päivää ja vilskettä... heti kun jää yksin, niinn tylsistyy. Mieskin töissä.... tässä loppuraskaudessa jännittää ku mies lähtee töihin ja joutuu itsekseen jäämään, et miten sit tosi paikan tullen saa itsensä sairaalaan nopeesti.. siis ambulanssilla varmaan, mut onko kuntoa ees puhelimen päähän...
 
tuulia Onnea :flower: :heart:

TYLSÄÄ, siis ei voi käydä aika näin pitkäksi |O
Vauvalle on kassi pakattu, mutta itselleni ei vielä, kai sen vois jo pikku hiljaa pakkailla, eihän sitä koskaan tiedä tuleeko lähtö tänään vai vasta 4 viikon päästä :xmas:

Plääh, ja eikun sohvan pohjaa kulutamaan....
 
Kiva kuulla Copacabana, että kaikki on lähtenyt pojan kanssa sujumaan hyvin! :)

(. ): Täällä voidaan välillä hyvin ja välillä huonosti. Välilä lantion alueen kaikki luut on on tosi kipeät ja hyvä, kun liikkumaan pääsee. Sitten taas ihan ok olo.. ihmeellistä. Tuntuu kyllä, että vauva on tosi alhaalla jo, että painasko jotain hermoja. Ja päivittäin tulee noita harjotussuppareita. Muut toivoo synnytystä, mutta minä toivon, että pieni pysyis matkassa siihen sektiopäivään asti! :D Sairaalakassinkin olen jo suurinpiirtein saanut pakattua. Yritän ottaa mahd. minimaalisesti tavaraa mukaan (hankala homma mulle:) ), ajattelin jos mies tois sitten lähtöpäivänä vauvan vaatteet ja toppavaatteet, ne on sitten eri kassissa.

~ Pearl 37+2 :heart: ..12 päivän päästä sektio!!
 
Täällä kans yksi erittäin tylsistynyt. Aika vain matelee. Tänään aika mennyt yllättävän nopeasti, aamulla neuvolassa tarkistutin verenpaineen. 134/84, pissa ok, mutta painoa 3pv aikana kilo lisää..!!!!Mä en kohta syö enää mitään... Maanantaina olisi sitten kunnon nauvola. Terkka kysyikin että luuletko että tulemme maanantaina, niin sanoin vain, että siltä näyttää. Taitaa neiti olla yhtä itsepäinen kuin äitinsä. Mä olin kaksi viikkoa yliaikainen. sitten käytiin kahvilla miehen kaverin luona ja sitten viel jumbossa ostoksilla.

kiloistaMulla lähtöpaino huikeat 72kg ja nyt kiloja jo 94,7kg, että kyllä täällä on näitä joilla painoa löytyy.... Ahdistavaa, mutta ,mä en voi ajatella sitä kauheasti, iskee muuten kauhea ahdistus. Olen iso kuin mikä. Mahakin niin valtava, ihmiset kysyykin että oletko varma, että siellä on vain yksi.

mitäköhän muuta piti kommentoida. Ei pysy ajatukset kasassa.

tuulialleonnea neidistä

Mä jo synkkänä lasken päiviä siihen, että tulee käynnostys sitten rv 42, ei siihen ole enää kuin se kaksi viikkoa, sitten oisi vauva sylissä. Odotan jotenkin innolla synnytystä, ei enää edes pelota, jotenkin haluan vain päästä kokemaan sen ja PIAN.
Supistuksia tulee joka päivä, eilen illalla ihan kivuliaitakin, mutta loppuivat tietenkin, josko tänään jotain tapahtuisi... turha toive :LOL:

Emmy ja prinsessa 39+5
 
Omaa napaa tässä kirjoittelen, olo on väsynyt vaikka yön olen nukkunut suht hyvin, vaikka paljon supistelikin, illalla jo mietittiin että viedäänkö esikoinen mummulaan. Päivä ollut supistusten suhteen rauhallisempi mutta huomasin juuri vessassa käydessäni että pikkuhousunsuojassa oli pikkulänttejä ruskehtavaa vuotoa... Mitähän tämä on? Tähän asti vain ollut normaalia valkovuotoa tms märkää... Millaista se limatulppa on? Mulla ei esikoiselta sellaista tullut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pompo79:
Omaa napaa tässä kirjoittelen, olo on väsynyt vaikka yön olen nukkunut suht hyvin, vaikka paljon supistelikin, illalla jo mietittiin että viedäänkö esikoinen mummulaan. Päivä ollut supistusten suhteen rauhallisempi mutta huomasin juuri vessassa käydessäni että pikkuhousunsuojassa oli pikkulänttejä ruskehtavaa vuotoa... Mitähän tämä on? Tähän asti vain ollut normaalia valkovuotoa tms märkää... Millaista se limatulppa on? Mulla ei esikoiselta sellaista tullut.
Mulla tuli esikoisesta sellainen läpikuultava (kellertävä ) iso paksu räkälimppiä muistuttava klöntti :x jossa oli yksi pieni punainen veriviiru. (kahden muun kohdalla en muista limatulpan tulleen ollenkaan). Olen kuullut että joillakin tulee useanapäivänä limaista vuotoa jossa verta enemmänkin. Tuosta rusehtavasta vuodosta en osaa sanoa, mut voi hyvinkin olla limatulppaa.

Johjo & vesseli 37+4
 
Onnea vauvan saaneille!

Ehdin lukea viestit, mitkä oli reissun aikana tullut. Nyt on taas monta sivua luettavaa. En siis kommentoi mihinkään ainakaan vielä.

Mentiin maanantaina illalla päivystykseen, kun oli koko päivän ollut hengen ahdistusta. Illalla olo oli jo semmoinen, että oli pakko lähteä lääkäriin. Pääsin sitten heti jonon ohi, meinasin odotusaulassa tukehtua, kun tuli kauhea yskäkohtaus ja henki ei kulkenut. Hengittelin sitten jotain lääkettä, mikä auttoi. Kokeet tehtiin ja keuhkokuume oli diagnoosi. Jouduin sitten sisään sairaalaan ja annettiin antibioottia suoraan suoneen. Tänään pääsin kotiin ja sain vielä viikon antibioottikuurin.

Täytyy tässä pikkuhiljaa lukea, mitä olette kirjoitelleet tämän viikon aikana. Olo ei ole mikään ihan hyvä vielä niin ei kauan kerralla koneen ääressä jaksa olla.


 
Tuulialle paljon onnea tytöstä! Vau, puoli tuntia synnytyssalissa, taisi olla aika pikainen reissu :)

Emos, pikaista paranemista!! Itse olin myös viikon verran sairaalassa joulukuussa verenmyrkytyksen ja munuaistulehduksen takia ja nyt ainakin synnytykseen asti antibiootteja. Ei ollut mitään kivaa. Nyt vaan koitetaan saada tää flunssa vielä kuriin ennen synnytystä!!

Tosi monella taitaa tosiaan olla flunssaa ja nukkumisvaikeuksia, ikävä juttu. Mutta voinpahan yöllä sitten ajatella että ympäri Suomea on muitakin isomasuisia naisia jotka pyörii sängyssä :p Jaksuja kaikille!

Copacabana, ihana lukea vauva-arjestanne. Ja mikä hienointa, olette molemmat kunnossa. Hyvä :)

Mulla lähtöpaino oli jotakin 65 ja tullut kymmenen kiloa lisää joten hienosti uudessa kymmenkuvussa mennään. Odotin tosin että painoa tulisi reilusti enemmänkin. Saa nähdä millaiseen tahtiin se sitten lähtee pois. Tai lähteekö :D Kunhan mahdun hääpukuun kesäksi!

Kiitos Nasolin-kommentista, en tosiaan pärjäisi ilman sitä.

Tylsyys alkaa täälläkin pikkuhiljaa vaivata. Etenkin nyt flunssasena tekis mieli tehdä vaikka mitä eikä vaan makoilla, aika käy pitkäksi ja ahdistaa illan tullen kun tietää että on uneton yö taas edessä. Missä ne supistukset ovat!!??
 
Onnea Tuulia!

Mä sain tänään uuden pesukoneen :D . No joo meidän vanha pamahti, tai siis ei jaksanut pyörittää enää täyttä koneellista ja tänään kävin mieleiseni valitsemassa. LGn 8 kilon kone Direct drivella, joten erittäin hiljainen ääni. Eipä tarvitse enää miettiä kellonaikoja, jolloin kone päällä ja saa varmuudella kaikki vaatteet puhtaaksi =) .

Sairaalakassi sai tänään uuden tarvikkeen, hiuslakan :LOL: . Mulla on normikäytössä tuollainen www:n jättipullo, joten koin paremmaksi ostaa matkalakan sairaalaan, kun tuo pullo täyttäisi puolet kassista...

Mietin tässä, että kehtaisinko täyttää tuonne sairaalan esitietoihin nettiin toiveita synnytyksestä ja sairaalassa olosta. Ettei tule sellainen nipottaja olo. Siis toiveita olisi lähinnä, että tuetaan sitä mun luomutoivetta siihen asti kun vaan kestän kipuja ja lisämaidon anto.. Luomua siinä mielessä, että viimeksi olin ihan huuruissa epiduraalista ja ilokaasusta, etten muista synnytyksestä lähinnä mitään. Ja lisämaidosta se, ettei vauvalle tökätä pulloa suuhun ilman mun lupaa. Jos omaa maitoa ei tule, niin sitten sitä saa antaa mutta hörpyttämällä. Kuulostaa vaan jo tähän kirjoitettuna niin nipolta mun teksti :/ . Ja avoimin mielin sinne kuitenkin olen menossa..

No joo, taas uusiin puuhiin :wave:

Amino
 
Mulla on kanssa tuo LG:n 7 kilon direct drive kone, on kyllä ihan paras kone, mitä mulla on ikinä ollut.
Huomenna ajattelin lähteä alennusmyynneille, vaikka pari viikkoa sitten vannoin, etten enää kaupoille lähde :whistle: Jos lähtisi koko perheen voimin shoppailemaan. Itelleni tarviisin uudet goretex lenkkarit, entiset kesti 3 vuotta ja nyt niistä meni kantapää lyttyyn, kun tämä mamma ei enää taivu kunnolla kenkiä laittamaan jalkaan, vaan survoo ne väkisin seisaaltaan :ashamed:
Onko kellään lämpöpussia hommattu vaunuihin? Oon himoinnut ticketin vaaleanpunaista pussia, mutta kun ei löydy mistään. Vauvattaressa olisi nyt Brion pussit 39 e, aika halvat, kun ovh on 99e, liekö sitten minkälainen....

Nyt mä lähen mussuttamaan tortilloja :p , niin että tietää ensi yönä taas mausteinen safka närästää :x
 
Aminohappo mulla kans samat "nipoilu" haaveet! Siis luomuna haluaisin synnyttää ja lisämaitoa vaan hörpyttämällä.. on niin moni ystävä neuvonut hörpyttämään, kun heillä ei ole vauvat pullon jälkeen osanneetkaan imeä rintaa ollenkaan. Siitä olisi myös se hyvä puoli kun äidilläni ja mummillani ei ole istukat irronneet ollenkaan. Ja juuri tuo vauvan rinnan imeminen/harjoittelu-imeminen käynnistää äidin oksitosiinituotannon, mikä irrottaa istukan ja tyrehdyttää verenvuodon..siis kaikki on ihan luonnollista toimintaa. Ennen vain on viety vauva pois, eikä annettu edes kokeilla imemistä.... nooh, saas nähdä missä höyryissä sitä sitten pyörii ja tuleeko maitoa ollenkaan. Haaveitahan saa olla :saint:

...koirien kans ulkoiltiin kolme ja puoli tuntia pitkin kyliä. Ei supistellut juuri yhtään. Huomenna uusiksi ja vähän tempoa lisää, niin eiköhän mullakin ala jotain tapahtumaan ;)
Pirteä oloni johtuu flunssan päättymisestä ja hb 141..toivotaan että jatkuu synnytykseen saakka...

Anar ja Eemeli 37+3 (kaksi hyvää kaveria synnyttänyt muutaman päivän sisään...ihanaaaaa)
 

Yhteistyössä