TAMMIKUUN TOIVOT lokakuussa

Sarabi mahan laskeutumisesta.. Minun maha tuntuu toisinaan olevan suhteellisen alhaalla ja toisinaan taas kovinkin ylhäällä. Se taitaa johtua siitä että tytsykkä mahtuu hyvin vielä pyörimään tuolla kohdussa ja se missä asennossa on vaikuttaa siihen onko maha ylhäällä vai alempana.
Mutta tytsykkä ei siis vielä ole laskeutunut eikä taida olla edes raivotarjonnassa ainakaan edellisen neuvolan mukaan. Ja tällä hetkellä potkut tuntuu tuntuu tuolla alhaalla ja pää painaa tuolla pallean kohdalla ja olo on sen mukainen :kieh: Mutta jospa se neiti älyäisi siitä liikehtiä pikkuhiljaa oikeaan suuntaan...
 
sarabi Mulla maha on selkeästi "laskeutuneen" näköinen. Vauva on pää alaspäin, mutta ei vielä kovasti paina kohdunsuuta - onneksi. Mulla kuitenkin on sen mallinen lantio, että vauva on alhaalla häpyluun alla. Nyt kun katson mahaa alaspäin, on tuo mahan yläosa just navan yläpuolella, eli istuessa/seisoessa maha on tosi alhaalla. Ja on senmallinen, että ulkopuolisetkin huomaa roikkuvan mahan :LOL:
 
Tervehdys!

Nukkumisesta oli puhetta, meillä Suhmura nukkuu minun perheen vanhassa perintö rottinkikopassa. Koppa on sopivan pieni vauvalle jossa voi tuntea olonsa turvalliseksi. Minä en itse uskalla nukuttaa vieressä, kun pelkään vauvalle tapahtuvan jotakin ja en saa itse nukutuksi. Samassa huoneessa toki nukutaan alussa, toisaalta ehkä on parempi olla suunnittelematta liikaa kun ei tiedä millainen vauva tulee.

Mahasta minulla on varmaan ihan normaali masu vaikka ympärys onkin pieni, mutta eiköhän se ole ihan riittävän iso tähän kroppaan nähden. Huomenna on kiva nädä muiden oululais äitejen masuja ja tietysti äitejä.

Hurahdin taas eilen ostamaan Suhmuralle vaatteita ja samalla tein vaate inventaarin; 21 puolipotkarit / sukkahousut kokoa 50-60 cm, 18 bodya kokoa 50-60 cm, housuja 11 samaa kokoa, puseroita 10, mekkoja 5 kpl, kietaisupaitoja 8, pikku sukkia ja paljon muuta. Nyt on kyllä korkea aika lopettaa pikku vaatteiden osto ja siirtyä seuraaviin kokoihin.

Laukun pakkaamisesta
minulla mies painostaa pakkaamaan kassin itselleni valmiiksi ja Suhmuralle. Minulla supistelee joka päivä rajusti ja ollaan jouduttu sen vuoksi käymään OYS.ssa useasti nyt viime viikkona. Minä otan vauvalle OYS.n omat vaatteet mukaan, kun ne sairaalan vaatteet ovat niin isoja.

Minulla on taas maanantaina OYS.n meno, tarkistetaan kohdun suun tilanne ja Suhmuran koko. Samalla moietitään sektio aikaa, jos itse saisin päättää niin sen saisi tehdä niin pian kuin se suinkin on Suhmuralle turvallista. Minulla on suolisto ollut nyt tosi huonona ja joudun sen vuoksi valvomaan öisin, en edes muista milloin olisin saanut nukuttua kunnolla yöllä vatsakipujen vuoksi.

Nyt mahdan kömpiä sänkyyn uinumaan jotta jaksaa taas huomenna.

Hemuli ja Suhmura 31+1
 
Nukkumisesta... Esikoisen ja kakkosen nousin aina imettämään istualleen ja ne alkoivatkin nukkumaan reilu kuukauden ikäisinä yöllä putkeen noin 6 tuntia. Kolmas nukkui perhepedissä kun en jaksanut herätä imettämään. Söi vielä yli puoli vuotiaana useita kertoja yössä ja herää vieläkin 2,5v kerran yössä. Ei tissille mut heräily jäi päälle (pitää silloin hakea se omasta sängystä meidän sänkyyn kun huutelee ja joskus itkee). Oli muutenkin tissitakiainen lähes vuoden ikään kunnes lopetin imetyksen kerrasta kokonaan. Minusta se oli aika kauheaa ku ei IKINÄ päässy kotoa mihinkään kun ei pullo eikä tutti kelvannut eikä edes muut hoitamaan kun äiti. Nyt nousen imettämään vaikka kuin väsyttää ja laitan vauvan imetyksen jälkeen aina omaan sänkyyn takaisin nukkumaan. Enää en halua opettaa tuolle että yöllä (ja muulloinkin) on tissi aina saatavilla. Olkaa onnellisia jotka voi nukkua perhepedissä ilman että vauvasta tulee täysin tissiriippuvainen ja syö yöllä kymmenenkin kertaa.

Huomenna on pakko mennä vielä töihin, mut maanantaina aion hakea sairaslomaa. Mun selkää alkaa polttamaan 8 tunnin paikoillaan istuminen. Kahden tunnin jälkeen on jo loppuvuoro tuskaa. Kihelmöi ja polttelee alaselkää ja jaloissa alkaa tuntumaan kuin viileä neste virtais ihon sisällä. Onko kellään muulla tällaista tuntemusta?

Nyt syömään jotain ja katteleen nauhotuksia digiboxilta. Saa rauhassa katella ku mies lähti töihin. Minä tulin klo 23 ja mies odotteli jo ulkona ku se lähti sit heti töihin. Ei ehi paljon toisia näkemään :/ .

Johjo 28+5
 
Muistutuksen vuoksi ilmoitan, että ne jotka ei ole aikoihin (kuukausiin) kirjoitelleet poistan piakkoin listoilta. Takaisin pääsee kyllä sit myöhemmin jos haluaa. Jos on sellaisia jotka käy mutta ei kirjoita eli kiinnostusta pinoamme kohtaan kuitenkin löytyy niin ilmoittautukaa niin tiedän olla poistamatta.
 
Johjo mä olin kanssa "tissibaarina" tuolle kuopukselle, ja aina saatavilla, musta se taas oli ihanaa. Mun puolesta saa olla tissiriippuvainen tämä tuleva neitokainenkin :heart:
sarabi meillä nukkuu isäntä usein lattialla, ihan omasta tahdostaan, kun vallataan tuo sänky neidin kanssa. Eikä haittaa yhtään meitä, omaa aikaa on sitten kun lapset on isompia. Tällä hetkellä eletään täysillä oikeastaan vain ja ainoastaan lapsille ja perheelle, vaikka tekisi hyvää varmaan kahdestaankin aikaa viettää....
Ai niin piti kysyä, oletteko matkustellut ulkomailla vauvojen kanssa? Ajattelin lähinnä ensi kevättä/alkukesää, jolloin toivottavasti vauva on vielä täysimetyksellä, niin olisi helppo sen suhteen reissailla, ei tarvitsisi ruokia kannella mukana, ainakaan maitoja. Ja kulkisi varmaan ihan kivasti vielä kantorepussa, jos ei ihan jättiläiseksi kasva.. Niin ja jonnekin päin eurooppaa mieli tekisi ja "helppoon" kohteeseen.
Ihana ilma, joten pihalle :wave:
 
Tervehdys pitkästä aikaa!!
Aika on mennyt todella nopeasti enkä ole vielä tehnyt mitään vaavin eteen. Pitkän listan kyllä olen kirjoittanut paperille ylös, mitä pitäisi tehdä. Töitä on enää neljä viikkoa jäljellä ja sitten se kauan odottettu äippäloma alkaa..ihanaa!! :heart:
Minä kävin muistaakseni, kun viikkoja oli kasassa 26 ylimääräisessä lääkäritarkastuksessa supistelujen vuoksi. Lääkäri otti näytteet ja syy supisteluihin selvisi STREPTOKOKKIBAKTEERI. Siihen sain 10 päivän antibiottikuurin ja viimeisellä lääkäri käynnillä (n.36) otetaan uusi näyte, onko bakteeri poistunut. Toivon kovasti, että olisi :( . Kuuri tosin auttoi, nyt ei ole supistellut siihen malliin, mitä se oli kuukausi takaperin.
Masun koosta Mulla jo perjantaina meni hermo töissä (vessassa tosin kävin vähän purkautumassa :LOL: ), miks toisilla on oikeus arvostella mahan kokoa? Onpas suuri maha, taitaa olla iso vauva tulossa tai sitten eikös se maha kasva ollenkaan, kun on noin pieni.. :kieh: Niin....onko minun mahani nyt sitten iso vai pieni..kele..
Nukuttamisesta Meillä pinnis laitetaan sängyn viereen ja äitini "koristelee" äippälaatikon, joka laitetaan sitten pinnikseen. Esikoinenkin nukkui eka kuukaudet näin ja hyvin meni. Niin paljon piti kommentoida teidän juttuja, mutta enhän minä enää niitä muista, mutta
Tiistain neuvolaa odotellessa

nippanappa ja vilperi 30+3 :heart:
 
heissan!
onpas tullut kamalasti tekstiä perjantai-iltapäivän jälkeen, kun viimeksi luin. Me tultiin eilen kotiin tallinnasta, oli ihanan rentouttava matka, mentiin laival yli 2h, vähän keikutti ja pelkäsin, että tulee paha olo, mutta eipä onneks tullut. Sitten hotelliin ja siel käytiin hienossa ravintolassa syömässä ja loppuilta meni jutellessa ja eilinen sitten kierreltiin kaupoissa, mutta eipä kovin paljon mitään löytynyt, kummitytölle synttärilahja, mun isälle isänpäivä lahja, ja mä sain uuden käsilaukun, ja vaaveli uuden bodyn. Tosin mun jalat oli tosi kovalle koetuksella, loppukävely oli erittäin hidasta, mutta selvisin hengissä kotiin. Ja oli ihanaa olla kahdestaan liikenteessa, niin että miehen puhelin ei soinut työpuheluita ja muita häiriköiviä tekijöitä. Oli vain hassua, kun käveltiin laivaan, niitä "putkia" pitkin ja mun kävely ei ole kovin nopeaa, niin ihmiset oli tosi vihaisia kun siinä kävellään niin hitaasti, en kyl tarkoituksella kulje hitaasti, mut jos supistaa niin sit ei kovin kovaa kävellä. Ja muutenkin musta tuntu että ihmiset ei enää katso kasvoihin vaan pelkkää mahaa, kyllä mussa muutakin on kuin maha.

Olette puhunut mahan koosta, musta tuntuu että mun maha on tosi iso, no olen vain 157cm, ja keskivartalo on lyhyt, että ei mahalla ole muuta kasvupaikkaa kuin eteenpäin, mutta anoppikin kyselee, että kuinka iso mä oikein olen ennen laskettua aikaa. Mutta juttelin siskoni kanssa, joka on synnyttänyt kaksi lasta ja sanoi samaa, että maha oli tosi iso molemmilla, että kai tää on joku sukuvika. Nyt tosin mahan kasvu on aika lailla hidastunut, ei kasva enä niin nopeasti, mutta musta tuntuu, että ei tuolla mahassa vauvalla ole kovin paljon liikkumatilaa, kun potkut tuntuu suht samoissa paikoissa.

Meillä vauva tulee nukkumaan miehen suvun perintö rottinki sängyssä niin pitkään kuin mahtuu siihen, siinä kun on renkaat alla, niin sitä voi sit liikutella huoneesta toiseen. pinnasänkyyn siirtyy sitten kun raaskin sen meidän makuuhuoneesta siirtää.
Mua hieman pelottaa, että olen liian kiinni vauvassa, että en anna muiden hoitaa yms. No mies lupasi pitää huolen, että niin ei käy. toki vauva vaihe on eri asia, mutta sitten kun isompi.

Pelottavaa kun puhutte poksahtelusta, mä toivon, että tää pysyy mahassa tammikuun alkuun, tosin jos se tulee etuajassa, niin vasta viikon 36 jälkeen, niin sitten ei välttämättä tule mitään ongelmia.

mitä mieltä olette kannattaako mennä perhevalmennukseen, joudun miehen töiden takia mennä yksin ja nyt mietin että menenkö ollenkaan, onko espoon perhevalmennuksesta kokemusta, tai mitä mieltä olette onko hyötyä ekan lapsen kohdalla, huomenna alkaisi.

tänään tulee 31 rv äyteen jee, nyt sohvalle leputtamaan kipeitä jalkoja, tänään ei taida jaksaa siivota.

emmy83 31+0
 
jenkkivaimo
emmy83: Me käytiin kaksi ekaa kertaa perhevalmennuksessa, ja henkilökohtasesti en kyllä saanut juuri mitään irti siitä touhusta. Ekalla kerralla oli sellasta lässytystä loppuraskaudesta, tiesin kaikki läpikäydyt asiat jo etukäteen. Tokalla kerralla aiheena oli kovasti odottamani synnytys ja kivunlievitys, mutta sekin oli pettymys. Kuuskymppinen kätilö siellä jutteli tyhjänpäiväisiä eikä tiennyt vastauksia mun kysymyksiin, koska koskivat lähinnä sairaalaa (Jorvia). Kolmannella kerralla ei menty (aiheena pariskunnasta perheeksi, ei kiitos), ja huomenna olis neljäs mutta ei päästä. Vähän ehkä harmittaa, koska aiheena on imetys, mutta ei nyt sit mennä enää ollenkaan ainakaan näihin synnytystä edeltäviin valmennuksiin.

Välillä toivoin, että olisin mennyt yksin, koska mies on englanninkielinen ja ymmärtää suomea vielä suht rajallisesti. Se vaan huokaili siellä ja halusi pois, mistä tuli itelle vähän tylsä olo. Kovasti se yritti kiinnostua, mutta kun kätilö puhui nopeasti ja murteella niin eihän siitä mitään tullu.

jenkkivaimo 29+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja kirppunen:
Johjo mä olin kanssa "tissibaarina" tuolle kuopukselle, ja aina saatavilla, musta se taas oli ihanaa. Mun puolesta saa olla tissiriippuvainen tämä tuleva neitokainenkin :heart:
sarabi meillä nukkuu isäntä usein lattialla, ihan omasta tahdostaan, kun vallataan tuo sänky neidin kanssa. Eikä haittaa yhtään meitä, omaa aikaa on sitten kun lapset on isompia. Tällä hetkellä eletään täysillä oikeastaan vain ja ainoastaan lapsille ja perheelle, vaikka tekisi hyvää varmaan kahdestaankin aikaa viettää....
Ai niin piti kysyä, oletteko matkustellut ulkomailla vauvojen kanssa? Ajattelin lähinnä ensi kevättä/alkukesää, jolloin toivottavasti vauva on vielä täysimetyksellä, niin olisi helppo sen suhteen reissailla, ei tarvitsisi ruokia kannella mukana, ainakaan maitoja. Ja kulkisi varmaan ihan kivasti vielä kantorepussa, jos ei ihan jättiläiseksi kasva.. Niin ja jonnekin päin eurooppaa mieli tekisi ja "helppoon" kohteeseen.
Ihana ilma, joten pihalle :wave:
Minä olin tosi väsynyt kun kuitenkin piti yöllä käydä hereillä kun vauva halus tissiä ja tuo meidän nuorimmainen kun söi yli puoli vuotiaanakin 6-10(-12) kertaa yössä. Kaupassa käynti oli yhtä stressiä kun itki isänsä kanssakin usein. Tissiä käytti lohdutukseenkin kun tuttia ei ollut. Kauppareissullakin sai pelätä koska tulee puhelu "äkkiä kotiin sieltä". Omia harrastuksia oli turha kuvitellakkaan. Isommille lapsille ei jäänyt aikaa kun kuopus "omi" minut enkä väsymyksen takia jaksanut tehdä isompienkaan kanssa mitään. Yritin nukkua jos vaan vauvakin nukkui eikä pakollisia kotihommia ollut tekemättä. Vaikka elänkin täysin lapsille ja niiden ehdoilla niin en halua enää 11 kuukauden stressaavaa, väsynyttä "kotivankilaa". Tuo kuopus oli tosi vaikea ja vaativainen tapaus. Liekkö samanlaista toista olemassakaan. Ihme, että mies edes suostui neljänteen. Sain onneks selitettyä ettei toista samanlaista voi olla, että seuraava on helpompi. Uskon siihen täysin itsekkin. Ei ole vieläkään ollut nuorin kun 2 kertaa muualla (mummilassa) yöhoidossa kun itkee vieläkin siellä yöllä vaikka näkee niitä ainakin kerran viikossa. Ei olla kyllä nyt mun raskauden aikana kokeiltu kun ei ole ollut tarvetta viedä hoitoon. Isin kanssa onneksi nykyään viihtyy ja alkaa nukkumaan. Eikä päiväkodissakaan itke vaikka ennen kuin aloitti syyskuussa olin varma, että itkee siellä päivät pitkät. Surullisena jää, muttei silloinkaan itke.

Johjo 28+6
 
Tuizu rinat on raskaus- ja imetysaikana suhteellisen arat kylmälle ja imettäessä kylmä lisää rintatulehduksen riskiä. Itse olen käyttänyt esim kaulaliinaa rintojen ympärillä lisälämmikkeenä tarvittaessa eli silloin kun tuntuu kylmä rinnoissa ilkeältä. Mitään erityisiä lämpötilarajoja ei ole vaan ihan omien tuntemusten mukaan :D

MaMa ja tytsykkä 30+3
 
kaunista sunnuntai aamua kaikille!!!
Tänne on teksti tullut kova vauhtia...meni aikaa ennen kui sain kaiken luettu.
kuusi viikoa vielä töita ja sitten alkaa äippäloma.
en ole vielä laittanut vauvan vaatteita kuntoon eikä muutakaan kun pelkään että aikaa käy pitkäksi kun jään lomalle.siitä syystä olen lykkänyt niitä hommia eteenpäin, niin että kun sitten 16 joulukuu koitta nii meikäläinen alkaa pesemä vauvelin vaatteita.
mahan koosta oli puhetta. mun rakas mieheni sanoi mulle eilen illalla, että : sulla on vatsa kuin asterixil :LOL:
kävin perjantaina hommamas itselle tukisukat(olipas hintavia17E) ja tukivyön, kun töissä on paljon seisomatyöta ja viimeaikona on jalka ja selkakivut ollut tosi kovia. tänään sitten on eka päivää kun testaan niitä, että onko niistä apua. aamulla kyllä vetiin jo tukisukat jalkaa ja pakko sanoa että jos iltaan asti pärjään näiten kans olen kyllä mitalin ansainnut. nyt jo tuntuu kovin tiukalta ja kireältä jalat.... :headwall:
onko kukaan havainnut muistin heikenemistä??? mä unohtan koko aika jotain ja ainakin itse pistan sen raskauden piikiin. väilillä oikein nolotta kun olen taas unohtanut asioita..
:ashamed:
ja eikuin töihiin taas... :wave:
 
Tuizu, se rintojen paleleminen on ihan yksilöllistä, samoin kuin riski rintatulehdukseen. Mulla ei tunnu kylmä missään, meinaan tammivauvaakin imettää ulkona kantoliinassa heti, kun nyt ei ihan miljoonaa pakkasastetta ole. Mutta mulla on tuttu, joka saa kesälläkin rintatulehduksen, jos ikkunasta vetää yöllä :/ Eli vaihtelee kovin. Jos rintoja palelee tai ne tuntuvat vähän kovilta, laita kaulaliinaa tms. suojaksi. Mitenkään ennaltaehkäisevästi ei tarvitse suojautua, mun mielestä.

Tekstiä on tullut todellakin paljon. Saa nähdä kiihtyykö tahti entisestään, kun mammat alkavat jäädä ä-lomille... Itse käyn yliopistolla 13.12. asti, eli rv36+. Äippäloma alkaa jo tämän kuun lopussa, mutta eihän se käytännössä opiskelijalle mitään merkitse, kun ä-rahatkin maksetaan vasta loppiaisen jälkeen. Hyvin köyhä joulu tiedossa meille, kun saan viimeiset tuloni opintorahan muodossa 4.11., ja seuraavaksi pamahtaa ä-raha tilille tammikuussa... Täytyy vissiin vingutella molempia luottokortteja koko limiitin edestä :ashamed:

Tyttö se vaan melskaa mahassa, ei puhettakaan mistään rauhoittumisesta. Poika oli mielestäni vähän rauhallisempi mahassa, vaikkei hänkään ikinä mitään liikeseurantaa tarvinnut :) Maha on nyt ihastuttavan alhaalla, ei närästä yhtään. Varmaan vaikuttaa se, että tyttö viihtyy raivotarjonnassa. Mulle sopii hyvin tällainen alhaalla roikkuva maha, kun on helpompi kumarrella yms. Viimeksi sf-mitta kohosi 35cm asti ennen laskeutumista, joka tapahtui onneksi aika aikaisin. Toivottavasti tällä kertaa jää sentin pari alemmas, niin jaksan esikoisen pukemista loppuun saakka.

Onko täällä ketään, joilla on todellinen ennenaikaisuuden uhka? Toisin sanoen, ei kai sentään marrasvauvoja synny tähän pinoon?

Tuttiritari 30+
 
Synnytyksestä sen verran että tuskin meille marrasvauvaa tai jouluvauvaa syntyy jos vanhat merkit pitää paikkansa.. Esikoinen syntyi rv40+5 ja kuopus rv 41+3 (kaksoset syntyi suunnitellulla sektiolla) eli siinä mielessä ei pelkoa ennenaikaisesta synnytyksestä ole..
 
Peesailen Johjon ajatuksia imetyksestä/nukutuksesta ja siitä miten kiinni lapsi sitten äidissään on. Kaverilla oli tissi-takiainen ja ei voinut lähteä mihinkään kun ei pulloa kelpuuttanut, saatikka isäntää sitten sylissäpitäjäksi. Toivottavasti omasta ei tule sellaista takiaista, imetys tuntuu vieläkin vähän ahdistavalle mutta kaipa se sitten hormonisysteemien myötä luonnistuu. Vauvan ehdoilla mennään mutta rajansa kaikella, enkä mitenkään pidä ihanana että pitää täysin kiinni vauvassa olla. Kai sitä on liian monta vuotta viilettänyt itsenäistä elämää :LOL:

Mulla ei ainakaan vielä ole mitään paniikkia synnytyksen johdosta, siis lääkärissä kaikki on ollut hyvin ja tosi harvoin tulee supisteluja - jos ne nyt sitten niitä on. Kai ne on, varmuutta tosin ei ole kun enhän minä voi tietää kun on eka kerta koko homma. Eli toivon että synnytys menisi mahdollisimman lähelle laskettua aikaa, olisi vauvakin valmiimpi sitten tähän maailmaan. Suvussa on paljon ennen aikaisesti syntyneitä mutta itse olen ollut yliaikainen reippaasti. Sen näkee sitten, miten hommat etenevät.

Vointi on siis hyvä, närästys on aika kovaa kun mulla on krooninen ruokatorventulehduskin jota lääkkeillä hoitelen, mutta raskauden aikana olen lääkityksen vähentäny seitsemäsosaan vaikka pitäisi olla vaarattomia sikiölle. Kärvistelen siis aika pitkään ennenkuin poltteelle annan periksi, ja kun sitä polttelua on normaalistikin paljon niin onhan tähän tottunu. Äsken imuroin ja vaihdoin petivaatteet, pitäis vielä laittaa lakanat kuivumaan ja mankeloida vähän pyyhkeitä ja lakanoita. Koko päivä mennyt siis touhutessa ja sain luettua aamulla loppuun sitten sen Pattersonin kirjankin, oli oikein hyvä =) Nyt kone taitaa olla pessyt, ei muuta kuin lakanoita laittelemaan kuiviksi =)

Ihana ilma ulkona tosiaan, kunhan vain kerkeisi joskus ulkoilemaankin - tosin se on vain järjestelykysymys, ehtishän sitä jos vain tahtois... nyt kuitenkin lakanoiden pariin.

Hyviä vointeja kaikille ja pidetään massuista vielä kiinni ettei kukaan synnäisi ennen aikojaan :hug:
 
Aurinkoista sunnuntaita Sammatistakin B)

Kylläpä nukutti eilisen näyttelyreissun jälkeen, en muista koska olisin selvinnyt koko yöstä vain kahdella vessakäynnillä. Edellisenä yönä sitä sitten valvottiinkin urakalla... Vauveli taisi pitää näyttelystä ja matkustuksesta, sellaista sambaa mahassa tuntui päivän ajan.

Mä en kyllä halua poksahtaa ennen uutta vuotta; itse oon syntynyt juuri ennen joulua ja tiedän kuinka tylsää se on. Aina nuorin eikä meinaa saada edes synttärilahjoja
:(
 
mitäs ootte mieltä, onko syytä huoleen? Tänä aamuna kun heräsin, oli sormeni kuin nakit. Sormukset menee puoleen väliin sormea. Luin tuosta raskausmyrkytyksestä ja heti epäilys kasvoi. Ei muuta oiretta oo ollu, muuta ku tuo turvotus ja ehkä hiukan enemmän väsymystä ja mies aamulla sano että mulla on kova pulssi.

Kannaittaisko mun mennä illalla päivystykseen vai odotanko huomiseen ja soittelen neuvolaan? Iski kamala paniikki, ku mulla on viikkoja vasta 28+3.
 
Mä en kans kestäis jos vauva olis tissillä koko ajan!! Ennemmin koitan totuttaa sen tuttiin että saa sitä lohduksi imeskellä. Meillä kuopus oli sellainen ettei pullosta juonut, ei edes laitoksella! Mutta ei hän onneks lohdutukseen sitä tissiä kaivannu. En jaksais jos vauva koko ajan roikkuu rinnassa kiinni! Ja sit kans se et isommat muksut kärsii jos vauva pääsee "omimaan" äidin kokonaan.
No mutta, nämäkin on vain mielipiteitä, joista saa onneksi olla erimieltä :)

Mä en kans usko et meille marras-joulukuulle vielä vauvaa tulee. Luulen et koko synnytys homma menee niin, et kun sillon 13. tammikuuta mennään Oysiin niin tilanne on sellanen et paikat on niin tiukasti kiinni ettei käynnistämistä hyödytä alottaa! Sit synnytys alkaaki kotona joskus ennen viimeistä pvää ja en ehdi sairaalaan niin et saisin kunnon kivunlievitykset :/ Pessimisti mikä pessimisti :D :ashamed:

Mä en kans oo saanu mtn aikaseks et olisin laittanu vauvalle tavaroita valmiiksi. Toi hoitopöytä pitäis maalata (tiedä sit miten se tapahtuu kun sitei voi hioa...) ennen kun sinne voi vaatteita laittaa. Vaunut on sisällä sortumavaarassa ollu kesästä asti ja vaatteet yms on kans otettu varastosta kummiski sisälle.
Vielä pitäis alkaa laittaa kaikki paikoilleen ja alkaa ostelee pikkuhiljaa ne pienet tilpehöörit mitä tarvii.
Kehdon haen perjantaina, huutonetistä huusin sen eilen.

Täällä on kans eläväinen neiti :D Tuntuu ettei mikään asento sille sovi, jos olen paikallaan! Siis jos istun, makaan tai seison paikallaan niin hillitön mökä alkaa! Iltaisin onkin raivostuttavaa kun meen väsyneenä sänkyyn ja laitan silmät kiinni niin neidille se ei ihan sovikaan ja sit tulee potkuja vasemmalle sivulle ja kohta puskee pyllyä oikealle ylös niin että se sattuu!! Ei siinä, hyvä vain että liikkuu niin tietää et kaikki ok!

Mulle ei ole kans koskaan rintatulehdusta tullu, vaik kuopus syntyi helmikuussa ja silloinkin t-paidassa saatoin nakata roskat tjt. niin ei mitään! En edes muistanu et neuvolassa sanoivat et se saattaa tulla jo siitä kun käyt t-paidassa jääkaapilla tai seisoo paljain jaloin (kesällä ) betoniportaalla jne. Se tosiaan on niin yksilöllistä, kun taas kaverini sai sen jo siitä kun unohti kerran pumpata maitoa ja rinta pääsi täyttymään liikaa!

Poika meni eilen mummonsa luokse kun pojan täti tuli sinne käymään. Tyttö jäi vielä sairastamaan kotiin. Kuumetta oli viel yöllä, ja sit molemmat yskii mut muuten tämä sairastelu alkaa oleen voiton puolella!
Vaan saahan sitä taas kuulla kun en anna yskänlääkettä lapsille!! En muutenkaan paljon tee asioita oikein lasten kans anopin mielestä. Kyllähän se kitinä siitä lääkkeestä on vähentyny, koska samaa keskustelua on käyty 101 kertaa... mutta...

Kuopus on nyt kaks yötä nukkunu ilman vaippaa :D Päivisin se on ollu kuiva jo jonkun aikaa, ja on monesti yön jäljiltä kuiva vaippakin, mut nyt se ei ole halunnu vaippaa yöksi ja hyvin on heränny vessaan! Jes, saan pari kuukautta pitää taukoa tuosta rulianssista :LOL:

Jos alkais kahvin keittoon. Meinaa silmät taas luppasta... 3,5h tuli nukuttua viimeyönä niin hiukka on veto pois...

Mrs O & Nti Eelis 27+1
 
Sunnuntaiterkut Tampereeltakin! Kovasti on taas tullullut lueskeltua toisten tekstiä mutta itellä tuo kirjottaminen aina jää..
Mahan koosta, kiukuttaaa niin vietävästi kun joka paikassa jos jollekin mainitsee raskaudesta niin rupee ihmiset sanomaan että voi että miten pieni maha, kyllä mulla jo noilla viikoilla masua oli.. argh! Tuossa kaupassa kun kaveri kyseli viikkoja ja laskettua aikaa, niin yksi mamma rupesi sivummalta huutelemaan että "tuosta mahasta ei kyllä mitään synny tammikuussa"
Kylläpä vaan syntyy!
Selkäkivuistakin täällä oli puhetta, itse olen sairaslomalla kanssa tuon selän kanssa, aika ilkeetä tekee tuo 8 tunnin istuminen..
Muutto on takana ja pikku hiljaa ruvetaan pikkumiehelle hankkimaan pinnasänkyä ja hoitopöytää, nyt kun tilaakin on :)
Olipas nyt omaa napaa, anteeksi!
Oikein ihanaa sunnuntain jatkoa muillekin mahakkaille!! :hug:

Terveisin JennaKaroliina ja pikkumies 27+2
 
Oi voi, tuota tammimasun turvotusta. Voithan soittaa päivystykseen, jos huolettaa asia. Onko sulla muualla turvotusta tai muuta oiretta? Tsemppiä!

Toi mahan koosta kommentoiminen on outoa ja kyllä vähän loukkaavaakin. Me ollaan niin yksilöllisiä ja eri pituisia, että ihan turha ruveta vertailemaan omaa mahaa toisen omaan.

Nokkosrokko jatkuu edelleen, joskin läiskät ovat pienentyneet. Ranteet vaan kutiavat hulluna. Nyt laitoin murskattua kaalinlehteä niihin, että vähän rauhoittaisi, kun mikään ei auta. No, ei kyllä auta nekää. Kun saisi edes vähän nukuttua yöllä :'(
 
Olemme palailleet rentouttavalta kylpyläreissulta ja nyt ollaan kipeinä kotona. Reissun eka päivät kärsin mahakivuista jotka tuli selkeästi rasituksesta päivää ennen reissua.
Nyt olo onkin fyysisesti tosi raskas, en tajua miten jaksan pojan kanssa loppuajan kun jokainen nosto ja punnertelu vetää mahan kovaksi ja kipeäksi. Varmaan ollaan paljon sisällä kun pukeminenkin on niin hankalaa kun poika rimpuilee ja karkailee.

daizz oli kirjoitellut kuin ahdistavaa on tuo sokerihomma. Kokemusta on, mähän sain jo heinäkuussa insuliinin. Jos tämä yhtään lohduttaa että kohtalotoveri löytyy täältä. Ja verensokeriarvot ovat myös normaalisti tällaiset kun pukkaa tuo diabetes päälle niinku äidillä ja veljelläni tän ikäisenä ja heillä on lääkitys. Kyllä tuo mittaaminen ja pistäminen ja syömisten vahtiminen on perseestä.
No tais paino pompsahtaa reissussa ku kaks kertaa päivässä seisova pöytä enkä pihistelly syömisessä.

Onko kukaan tehnyt ite äitiyspakkaukseen reunapehmustetta? Pitäis alkaa sellanen ompelemaan. Esikoisella oli vaan lakana jota en ollu mitenkään ommellu mutta ei ollu hyvä. Meillä vauva nukkuu aluksi laatikossa joka on pinniksessä. Viereen en uskalla ottaa ja saattaa olla ettei ole poikaakaan saatu omaan sänkyyn nukkumaan siihen mennessä. Poika sai tänään oman lasten sängyn ja pitäis alkaa siihen opettamaan.
Minkä ikäisenä olette siirtäneet lapsen pinnasängystä tavalliseen sänkyyn? Poika on nyt 1,5v ja nukkunut jo muutaman kuukauden meidän keskellä joten en haluis edes pinnasänkyyn yrittää enää nukkumaan vaan suoraan tavalliseen sänkyyn. Mut en tiiä onko liian aikaista, tippuuko raukka.

Imetyksestä sen verran että kunhan vain onnistuisi. Esikoinen oli tissillä koko ajan mutta ei syödäkseen vaan piti tuttina ja turvana ja sit korviketta pullosta. Oli todella raskasta. Ihanne olisi puol vuotta täysimetyksellä ja nopeat syötöt.

Ja hei nythän on jo marraskuu että josko joku osaisi alottaa uuden pinon.
 
tammimasu mihinkähän rataisuun tulit? mikähän sielä on tilanne?? tottahan äkillinen turvotus aina säikäyttää ja jos se paha on niin kllä se varmasti kannattas aina tarkistuttaa. toivottavasti sielä tilanne helpannut eikä syytä huoleen :hug:

mahan koosta on kyl tosi ikävää kommentoida ja varsinkin ne päivittelyt ja ihmettelyt "onpas sulla pieni maha" tms. :kieh: niiku sanottu se riippuu niin ihmisestä millanen maha on ja kuinka suuri. ärsyttävää että toiset töksäyttelee suustaan ilkeitä kommentteja. luulis et kaikki tajuaa et tuo maha-asia on niin suhteessa sen mahan kantajaan ja vaihtelee niin paljon koot ja ulkomuodot :D :heart:

Hui sentään kun puhutte poksumisista :eek: kääk eikai vielä kuitenkaan kukaan !! tää aika on kyl mennyt niin äkkiä et oikeesti kohta alkaa vauva uutisia sadella tammikuisiin :heart: toivotaan kuitenki et vielä muutama viikko mennään eteenpäin isomahaisena kaikki :D
mä en vaan voi uskoa et kohta ollaan loppusuoralla....tuntuu niin äkkiä tää aika menevän et justhan mä raskaustestin tein :whistle:

meillä vauva tlee nukkumaan pinniksessä heti synnyttyään tai siis laitan äippäpakkauksen laatikon sinne ja sielä saa nukkua aluksi :heart: esikoisen aikanen(v2005) pakkauslaatikko on viel hyväs kunnos ja hyvin menee ensisänkynä vielä tälle kolmosellekkin :)

sasha80 hui sentään nokkosrokko :( ei varmana mikään mukava rokko. :hug: ja paranemista!!

 
mei08 meillä kuopus luopui kesällä pinniksestä ja ikää oli sillon 1v2kk :) esikko siirrettiin kans joskus vähän reilu vuoden ikäsenä,ennen kakkosen syntymää ...noin 1v4kk ikäsenä. on sopivasti aina pinnasänky vapautunut uuden tulokkaan tullessa ;)

 

Yhteistyössä