Tammikuun tähtöset loka- ja marraskuussa

Alexandra, suosittelen tosiaan ajattelemaan että yli menee.. Itse sorruin kuvittelemaan että tietysti tämä syntyy ennen laskettua aikaa kun esikoinenkin syntyi.. no ei syntynyt!! Meillä kans kaikki "kotikonstit" käytetty että synnytys käynnistyis, mutta joitakin supistuksia tai muita kipuja lukuunottamatta mitään ei oo tapahtunu. Ja tiedän niiiin hyvin kuinka tuo kysely tympii, mulla kun viikkoja jo 40+5 (!) niin kyselyjä riittää!!! :/
 
Oon kans Alexandra sitä mieltä, ettei kannata aivan liikaa keskittyä nyt siihen että pakko syntyä heti nyt! :) Lapsi syntyy sitten kun on sen aika :) Oon ite yrittänyt miettiä, että viimestään rv 42 lopussa syntyy, :D Tuntuu etten ressaa sillä tavalla nyt (ainakaan vielä) niin paljoa :) Mutta ymmärrän malttamattomuutesi ja onhan limatulpan irtoaminenkin jo todella hyvä merkki ;)

Mulla on alkanut älyttömät nälkäpäivät :D Pakko vaan syödä ja syödä koko ajan, ja silti on nälkä! Tätä on jatkunut nyt pari päivää, kauhulla mietin että jos tätä jatkuu koko loppuraskaus niin paljonko paino ehtiikään vielä nousta... :eek:

Toivottavasti teillä Kusma kaikki kunnossa! <:
 
Moi!
Joo, kaikki kunnossa ja päästiin kotiin. Tää eka lääkäri oli joku Viro/venäläis mallia ja tää toinen oli täys suomalainen erikoislääkäri :D kyllä ne lonkat kuulemma naksuu mut eivät olleet pois paikaltaan. Tää mamma elää tällä hetkellä niin unessa etten tajua mistään mitään. Aloin siivota ja imuroida itku kurkussa kun tulin kotiin. Että näinkin paljon mua on mietitty kun olin pois :( kyllä en voi asua missään silolätissä. Alkaa ahistaan. Eihän mies sitä ymmärtäny. Mutta nyt nukkuun. Toivottavasti saan nukuttua pitkään.

Oon niin kade teille jotka saatte nyyttinne ens vuoden puolella. Olisin niin itsekkin halunnut siihen ryhmään :) hyvää uuttavuotta jo kaikille. Tuntuu niin oudolta kun ei oo yhtään lunta...
 
Hieno homma että Kusman tytöllä kaikki hyvin! Ihanaa vauva-arkea sinulle, perästä tullaan!

Minulla on onneksi viikkoja vielä sen verran vähän, että kyselyitä ei tule ihan ylettömästi. Mutta vielä siihenkin ehtii tulla muutos. Anoppi ottaa aivoon jatkuvalla auttamisen tuputtamisella, olen allerginen sellaiselle. Olen yrittänyt nätisti sanoa, että me kyllä pyydetään kun tarvitaan apua, mutta ei ole mennyt perille. Hyväähän hän tarkoittaa ja monen mielestä pitäisi varmasti olla iloinen kun on apua saatavilla, mutta en mahda mitään.

Oman henkisen tasapainon vuoksi suosittelen kaikille tosiaan ajattelemaan, että menee yliajalle. Ainakin ensisynnyttäjälle tämä on kai hyvinkin todennäköistä. Sitten yllättyy iloisesti jos tuleekin aikaisemmin. Itse en odottele ainakaan ennen la vaikka onkin toinen tulossa.

Onnellista Uutta Vuotta kaikille!
 
Ensimmäinen yö meni loistavasti (eli sai nukuttua hyvin) ja on valtavasti energiaa. Pikkuneiti syö ja nukkuu pitkiä pätkiä. Ainoa huoli tässä on mun maha :( esikon kohalla vuotoa kesti melkein puoli vuotta ja välillä lievä kohtutulehdus. Viimeyön ollut menkkakipuja melkein koko yö johon särkylääke ei auta. Nyt sellasta jännää kipua koko ajan mahassa. Ei niin kovaa et tarvisin särkylääkettä mut otan sitä silti. Kitkuttelen pe neuvolaan asti jos pystyn. Muuten meen päivystykseen. Tää on tätä endometriittiä luultavasti taas :( muuten kun kaikki on niin hyvin ni ei voi nauttia täysillä tän takia :( onks kellään muulla ollu tällasta synnytyksen jälkeen?
 
Huoh, omaa napaa: säännölliset supistukset jatkuneet 2,5 h, panadol ei auta ja kivut kovenee. Täytyy tästä varmaan pian lähteä kättärille... En sitten näytä pääsevän laskettuun päivään asti, vaikka esikoinen meni viisi päivää yli. Tämä näyttää menevän viisi päivää alle lasketun. :) (Oikeasti irvistyttää enemmän kuin hymyilyttää.)
Jos musta ei kuulu huomenna, niin olen päässyt tositoimiin.

Tellu Po
 
  • Tykkää
Reactions: viii
Onkohan Tellu Po päässyt tositoimiin..?
Mulla supistukset ihan selvästi lisääntyneet ja tulee ihan pienestäkin rasituksesta. Mutta sitten taas levossa tilanne rauhoittuu. En tiedä tarkottaako toi nyt sitten mitään vai ei? Haaroissa painontunne kasvanut ja liitoskivutkin ajoittain ihan kamalia. Huomenna taas kontrollikäyrät.

Titti. 39+0
 
Viimeksi muokattu:
Toiset ne synnyttelee, :D Ilmeisesti Tellu Po on tositoimissa :D

Omassa voinnissa ei oikeestaan muutoksia mihinkään suuntaan, paitsi että tuun aina hirveän vihaiseksi kun alan olemaan väsynyt. Ja on ihan pakko nukkua päiväunia. :) Maha on iso, sitä ei enää edes naapureilta salata :D Jaja, omat hankaluutensa tän mahan kanssa kun pitää jatkuvasti muistaa olla niin varovainen. Onneks pian saa taas kropan omaan hallintaan! :D

kusma musta tuntuu monesti samalta, kun kaikki asiat on muuten hyvin niin jostakin aina ponnahtaa joku uus stressaamisen aihe. Ja asiaa ei auta se, että oon kova stressaamaan asioista. Huoh. : P Todella pitkään kestänyt sulla vuoto esikoisesta, toivottavasti tällä kertaa ei kävis samalla tavalla... :( Tsemppiä! :)

Ja voi, Tellu Po, oletko synnyttämässä ? ;)

viii 37+1 (enää ei tunnu niin älyttömän pitkältä ajalta laskettuun aikaan!)
 
Heippa! Lääkärissä käyty, ihan tavallisesti saapi yrittää synnyttää, normaalirakenteinen lantio ja vauva rt:ssä. Olen kyllä tosi iloinen, sektioon en halua jos sen voi välttää.

Nyt ollaan täälläkin jonkin tietolähteen mukaan täysiaikaisia, 37+0 :) ihan siistiä. Vointi yhä hyvä, selkä vahvistunu vissiin ku pysyy ryhdikkäänä eikä oo kipeä, verenpaineet ja pissat kunnossa, vatsa kasvanu tasaisesti jne.

Uutena vaivana kyl tullu supistusten lisäks liitoskivut, on aika häiritseviä. Miehen kanssa tuli touhuiltua neljästi toissapäivänä päivän mittaan ja sen jälkeen yöllä ihan jäätävän kipeet oli paikat ku yritin vähänkään kääntää kylkeä tai liikkua. Vähän helpottanu onneks, eilinen touhuilu ei tuntunu missään mut olikin vain yks nopee ;) Onneks mies on hyvin mukana ku itellä on niin aktiivinen olo. En kyl usko noihin s-konsteihin, kaikkea on tehty ja olis jo vauva ulkona jos noi yksin vaikuttaisi. Ehkä ne toimii jos vauva on muutenki jo tulossa ulos. Sitä odotellessa.... sais vielä pari viikkoa mennä, yhtä ja toista pientä olis vielä tehtävänä ja helpompi ennen vauvaa.
 
Tellu, miten menee??? Hui kun jännää!! Entäs onko ketään muita jo tositoimissa???

Ä-polikuulumisia: Vauvan paino ihan keskikäyrällä, nyt arvio 3300g ja ei syytä käynnistellä ainakaan etuajassa. Saimme muutaman ihanan kuvan ihan 3D:nä.

Kipuja ja särkyjä on edelleen monilla, tiedän kyllä tunteen. Täällä sain toissapäivänä iskiastyyppisen kipupiikin toiseen pakaraan siivouksen jälkeen ja siitä saakka jokaisella askeleella on kuin puukolla iskettäisiin. En ole uskaltanut ottaa mitään lääkettä ennen lääkärikäyntiä, hautonut vain pakaraa kauratyynyllä. Onneksi lääkäri antoi luvan ottaa max 600 mg Buranaa päivässä ja käyttää Mobilatia. Sanoi että tämä pitää saada laukeamaan ennen synnytystä, joten nyt vain hoivataan tuota kuntoon. Liikkuminen on kivun takia ihan minimissä.

Lääkäri muuten pöyritteli aika ronskisti sisätutkimuksen aikana, joten katsotaan saako mitään aikaiseksi. Olin kahdella sormella auki ja kanavaa jäljellä 3cm.

Tsemppiä kaikille, todella hyvillä viikoilla olemme jo! Kukahan on seuraava? :)
Sonatar ja Junior 38+2
 
Kusmalle hurjan paljon onnea! Ihanaa että kaikki on hyvin, vielä kun pääset tuosta stressistä eroon :) olisin kyllä varmasti itekin reagoinu ihan samalla tavalla jollei ukko ton vertaa tajuais tehä sillä aikaa kun ite oon osastolla :p

Jaa-a, Tellu taitaa olla synnärillä kun ei ole mitään kuulunut ;) toivottavasti saadaan pian lisää hyviä uutisia!

Oon itekin tullu siihen tulokseen että ässät ei kyllä mitään auta jollei paikat ole jo ihan kypsänä muutenkin. Täälläkin harrastellaan kuitenkin lähes päivittäin ja saunotaan kunnon löylyissä siivouksesta puhumattakaan. Kai sitä pitäisi kokeilla jotain rajumpaa vaikkei se tässä tilassa kivalta tunnukaan :p

Mä oon saanu jonkin energiapiikin jostakin! Nukun kyllä tosi pitkään (huomenta vaan täältä aamupalapöydästä!) mutta yöt on välillä tosi vaikeita. Siitä huolimatta tuntuu että jaksan yhtäkkiä paljon enemmän kotona laitella ja käydä kaupoissa ja kavereilla. Eikä kivutkaan ole enää yhtä pahoja kuin aiemmin, kiva ylläri näin loppuraskauteen :) välillä kieltämättä vähän pelottaa kun jossain lantionseudulla poksahtaa ja rusahtaa oikein kunnolla, ihme ettei mikään ole löystynyt paikoiltaan :D

Mulla ei muuten ole tuntunut mitään kummia synnytysviboja, kivuttomia supistuksia tulee koko ajan enemmän ja alapäässä kipua välillä. Iltaisin tuntuu siltä kuin vauva kaivelisi häpyluun alla itselleen tietä :D

Kukahan mahtaa seuraavana lähteä synnyttämään, jännää!! :) toivottavasti kaikki pysytään suht hyvässä kunnossa ja saadaan levättyä ennen h-hetkeä :)

Mijau & Vaavi 39+2
 
Käyrillä käyty ja kaikki hyvin, vaavi on hereillä ja kovin vilkas. Supistuksia tulee usein, mutta jos ne ei ole kivuliaita niin sitten vaan oleskellaan kotona ja odotellaan. Mua vaan mietityttää, että mikä on kivuliasta? Mulla on aika korkea kipukynnys niin missä se raja sitten menee, koska pitää lähteä sairaalaan? Kai sitä sitten tajuaa, kun synnytys käynnistyy, ettei tarvitse vaan arvailla?! Ja jos noi supparit ei ole säännölisiä niin sillon ei tarvitse vielä lähteä, eikös niin...? :confused:
Seuraava kontrolli on ensi tiistaina, jos silloin on vielä jotain kontrolloitavaa ;)

Jänniä aikoja meillä kaikilla!

Titti. 39+1
 
Titti tiedän tunteen, jos pitää miettiä mitkä supistukset on oikeesti kipeitä. Itse en uskonut synnyttäväni vielä 1,5 ennen sitä ennen kun lapsi oikeesti synty. Varsinkin jos on toinen lapsi tai kohtu on herkkä supistelemaan ni lähtisin ajoissa. Itse totesin vasta kun kävelin autolta synnärille että miks en lähtenyt aijemmin kun siinä vaiheessa supparit oli kovia ja tiheästi. Et ne koveni ja tiheni tosi nopeesti. Siltikään mulla ei ollu ajatusta siitä et se lapsi olis pian sylissä. Ja täällä siis myös kova kipukynnys. Ja sairaalaanhan voi lähteä hakemaan kivunlievitystä jos on tarvis. Mutta en missään vaiheessa laskenu suppareiden olevan kokoajan alle 10 min välein. Tuli vaan viiden jälkeen outo olo ja pesin astiat ja pyykit ja esikon käytin pesulla. En siis stressannut asiasta vaan tein normi iltatouhut. Että en voi sanoo muuta kun että mene omien fiilisten mukaan :) ja voithan jossain vaiheessa käydä synnärillä ja tulla takas kotiin jos on tarvis. Tää tyyppi olis syntyny varmaan kotiin jos en olis tollon lähteny, mut en haluu mitenkää pelotella :)
 
Iltaa ihmiset! Oli pakko alkaa kyseleen et osaisko joku kommentoida... aamulla siis ei mitään ihmeitä ollu, meninkin sanomaan ettei selkäkään ole nyt särkeny, mut nyt illasta ollu selkä kipeenä. Ei mitään kamalaa mut jomotusta sillai et yhtäkkiä havahduin kiinnittään siihen huomiota. Ei toi mua niin paljo mietityttäis jos olis jo loppunu mut ei oo ja lisäks iltaruoalla huomasin et tuli supistuksia, ei kovin kivuliaita mut ikävän tuntuisia, reilun 5 min välein ainaki puolen tunnin ajan :( ja mä sentään vaan istuin siinä paikallani.

Onks tää nyt vielä ihan normi harjoitusaktiviteettia vai ennakoiko lähestyvää synnytystä? Vauva on sentään tänään liikkunu ainaki yöllä ja aamusta tosi paljon. Eilen säikäytti ku ei liikkunu paljoakaan, ei heränny ees miehen huhuiluille :( on se ennenkin tehny sitä et välil on hiljaisempi päivä ni maltoin sit odotella ja illalla onneks sit vauva liiikku taas. Onko tollanen jotenki huolestuttavaa?
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän keho valmistautuu synnytykseen supistuksilla mut niitähän voi tulla pidemmän aikaa ennen kun lapsi oikeesti syntyy. Ja hyvä et niitä tulee. Lapsen liikkeistä mulle vaan sanottiin et kunhan päivän aikana saa sen 10 liikettä tunnissa ni riittää. Muuten ei pitäs olla huolta. Täällä oli myös lopussa välillä "liikkumattomia" päiviä. Mut sinä päivänä kun neiti synty niin se jylläs kyllä koko päivän :)

Tää neiti on kyllä semmonen suursyömäri että 6 päivässä oli ylittänyt oman syntymäpainonsa reippaasti <3 voi laittasin kuvan otuksesta jos vain osaisin :)
 
Meille syntyi tyttö tänään, käynnistyksellä (rv 41+3). Kaikki meni superhyvin ja nyt vieressä tuhisee 4 kiloa ja 52 senttiä täydellistä söpöyttä :) Palaan palstalle ja asiaan kunhan nuuhkutukseltani joudan ;)
 
Hurjasti onnea Mountain ja koko perhe! Oi, lisää tällaisia ihania uutisia!
Pikaiset kuulumiset näin puhelimella: limatulppaa irronnut nyt muutaman päivän ajan, muuten tilanne sama. En odota mitään tapahtuvaksi lähiaikoina.
Jaksamista kaikille, palailen asiaan kun taas pääsen koneen ääreen.
S & J 38+4
 
Onnea Mountain!!

Ja moi vaan pitkästä aikaa! Joo, niin siinä kävi, että kun tuon edellisen viestini olin kirjoittanut silloin keskiviikkoaamuyöstä, niin meni 1 h 8 min ja olin synnyttänyt. :) Että kyllä se sitten oli aika lähteä sairaalaan... Tuon edellisen viestin kohdalla supparit tiheytyi äkkiä siitä 6 minuutista 3 minuuttiin, joten vähän sitten jo hoputin taksikuskia. Kuudelta olin kättärillä ja tyttö syntyi 6.39. Synttäripäiväksi tuli siis 1.1.2014. Ei varmaan sentään vuoden eka vauva, mutta ei paljon puuttunut. :) Pituutta pikkuisella 48 cm ja painoa 3165 g. Suloinen pakkaus! :D

Kivunlievityksestä ei paljon ehditty keskustella, mutta pärjäsin ilman, kun pakko oli. Vähän kyselin niistä lievemmistä puudutuksista, mutta en oikein saanut vastausta. Kyllähän se sattui (lievä ilmaus) , mutta mua lohdutti, kun kätilö sanoi, että tämä on pian ohi.

Titti kyseli, mikä sitten on suppareissa kovaa kipua. Mä olen tainnut ottaa liiankin tosissani sen kehotuksen, että lähden kotoa vasta, kun en pysty enää olemaan. Mullakin vähän turhan hyvä kivunsietokyky. Olin 9, melkein 10 cm auki, kun pääsin saliin. Onneksi oli sairaala 10 min ajon päässä. Ja tuuriakin oli, kun vielä ehdittiin saamaan esikoiselle hoitajaksi sisko, joka asuu kättärin vieressä. Fiksumpaa olis ollut varata vähän enemmän aikaa.

Aha, ruokinta-automaattia tarvitaan. Vauva-arjesta myöhemmin lisää. Hyviä vointeja kaikille vielä odottaville!

Tellu Po ja tyttö 4 pv
 
  • Tykkää
Reactions: Titti.
Onnea paljon Mountain ja Tellu Po!

Mulla on alkanut jo pieni epätoivo iskeä. Toisaalta haluaisin tästä raskaudesta eroon mahdollisimman nopeasti, mutta toisaalta on taas iskenyt ihan hirveä viime hetken ahdistus tästä elämänmuutoksesta. :( Haluaisin nyt vain aloittaa opinnot ilman vastuuta muksusta, matkustella ja jatkaa huoletonta elämääni miehen kanssa kahdestaan. Pelottaa ajatus siitä, että mun ja miehen kahdenkeskinen aika vähenee väkisinkin lapsen myötä. Johan tuo mun mieliala ehtikin pysyä monta kuukautta ihan ihmeen tasaisena alkuraskauden ryöpytyksen jälkeen... Onko muilla ollut vastaavia ajatuksia näin loppumetreillä?

Synnytystä en osaa vieläkään jännittää yhtään, kunhan nyt vain tämä kroppa hoitaisi hommansa eikä jouduttaisi käynnistämään tai leikkaamaan. :(

t. Alakuloinen ryhävalas 39+2
 
Onnea vielä Tellu Po! Oon niin kateellinen kun sait tän vuoden vauvan :) eihän näille mitään voi. Sinullakin tuntui olevan kova kivunsietokyky. Kyllä ne supparit tekee vaan tehtävänsä nopeesti. En ees osaa kuvitella mahdollista seuraavaa raskautta jos sellanen tulee että kerkieekö synnärille. Voimia ja jaksamista! Täällä on hyvä rytmi kehittynyt viikossa pikkuselle. Niin rauhallinen ja helppo tapaus esikkoon verrattuna.

Kukahan mahtaa olla seuraava ilouutisten kertoja? :) innolla odotan.
 

Yhteistyössä