Tammikuun tähtöset 2014

Maddi ihanan suloinen pikkuinen sinulla:)
Kyllä se arki siitä taas muuttuu kun mennään parikin viikkoa eteenpäin! Se mikä tepsi eilen ei välttämättä tehoa enää tänään,samanlailla tsemppaan itseäni että tätä valvomasta ei kestä kauaa,viimeistään se kouluikäisenä nukkuu;) itse olin kuulemma todella samanlainen,nukuin kunnolla yön yli vasta 1 1/2 vuotiaana...muutenkin ollaan äidin mielestä kovin samanlaisia pikkuneidin kanssa,eipä ole omena pudonnut kauaksi puusta:)

Vähän helpotusta toi kun oma äiti tuli 'valvomaan' viime yön. Ajattelin että tottahan tyttö varmaan nukkuu paremmin kun on välillä niin vieraskorea että,mutta ei,samanlailla oli valvottanut äitiä. Mutta olipa ihanaa kun sai nukkua yön yli ilman herätyksiä:)

Tänään kokeillaankin sitten porkkanaa,saa nähdä kuinka maistuu?! Ihmettelin eilen illalla kun annoin neidille cuplatonit että kuinka hän ottaa sen niin kiltisti,yhtään tippaa ei valu suupielistä toisin kuin ruoan kanssa (suurin osa pupelletaan pois) niin maistoin sitä...sehän on kuin sokerilientä joisi,ei ihme kun maistuu:)
 
Katsotaas paljonko ehdin kirjoittaa ennen kuin tyttö heräilee..
Tytölle tuli eilen täyteen 5kk ja huomenna olisi neuvola. Aina kiva kuulla paljonko toinen on kasvanut. Itse kun vaan epäilen aina vaatteiden kutistuneen pesussa ;) Rokotteet tulee taas ja niistä en ole niin innoissani. Melkoista huutoa tuli viimeksi.

On se jännää vauvojen kanssa, miten tuntuu rytmit heittävän härän pyllyä vähän väliä. Meillä oli semmonen hetkellinen jakso, että herättiin parin tunnin välein öisin. Kun sitten taas sain siitä itse tarpeekseni ja annoinkin vaan tuttia tissin sijaan, niin parissa yössä homma muuttui niin, että nyt nukutaan 7-8 tuntia yhteen soittoon. Siinä ajassa jo äippä kerkeää pariin kertaan heräämään, että eikö se tissi jo kelpaisi :) Tosin ennen tytsy nukahti n. klo 22 mutta nyt nukahtaminen on siirtynyt tunnin myöhemmäksi. Vielä kun sitä saisi vähän aikaistettua, niin olisin enemmän kuin tyytyväinen.

Soseita ollaan nyt maisteltu muutama kerta. Ajattelin sitten kuukauden päästä yrittää kunnolla sormiruokailua. Nytkin niin hienosti osaa viedä parsakaalin kukinnon suuhunsa ja tykkää sitä imeskellä, vaikka muuten parsakaalisose ei näyttänyt olevan kovin mieluisaa.

Onko joku testannut niitä Lidlin toujours vaippoja? Ihan mielenkiinnosta kyselen, vaikka tyytyväisiä ollaan nykyisiin pamperseihin, niin ainahan se olisi kiva testata kaikki vaihtoehdot. paivih tuolla olikin jo kirjoittanut, että lidlin vaipat on ok, kaippa niitä uskaltaisi kokeilla. Tosin meidän tytsy on aika solakka mun mielestä, että onkohan se vyötärö sitten ihan hurjan suuri...?!?

Tätä muuten niin auvoista vauva-arkea synkistää mun ahdistus töihin paluusta. Tai lähinnä ajatus siitä, milloin olisi oikea aika palata ja laittaa tyttö hoitoon. Nyt sen ajatteleminen tuntuu ihan valtavan pahalta, mutta jo parin kuukauden päästä on pakko ilmoittaa työnantajalle jotakin.

Jaahas, nyt unet loppui tytöltä. Yöunet piteni hienosti, mutta päiväunet sitten lyheni ja nyt nukutaan pääasiassa vain semmosia puolen tunnin pätkiä.

Aurinkoista ja lämmintä kesäkuuta kaikille =)

-Burmilla ja typy 5kk 1pv
 
Viimeksi muokattu:
BURMILLA: Meillä on just nuo toujours vaipat käytössä ja meilläkin poju on suht hoikka (toivoisin enemmän vauvanpyöreyttä) ja yhä edelleen teipit vastakkain saa. Kannattaa ostaa sellainen pikkupaketti testiksi, jos mietityttää. Mutta meillä on sieltä noin 1kk iästä niitä käytetty ja en kyllä vaihda. :D Ja ihana kuulla, että myös teillä nukutaan hyvin. :)

Tänään meillä 5kk täyteen ja torstaina neuvola. Toivoisin menesän samalla lailla kuin viimeksi. Ei lämpöö, ei itkuja kummemmin.

Meillä ollaan nyt opittu "pärräämään" ruokailun aikana. Voi terve mikä sotku saadaan aikaiseksi ;)

Puurot ajattelin ottaa ruokalistalle ennen lihoja, kattoo sit puolen kuu jälkeen ne lihat kans :) Toisaalta toivoisin, että pikkumiehelle alkaisi maistua kaupan lihasoseet, niissä kuitenkin on sellaisia "eri ruokia", kuin mitä ite kotona tulisi tehtyä. Enkä tiedä, miten liha soseutuu hienommaksi...? Kuten kana?

Minä olen kans vähän miettinyt töihin paluuta, mut kun ei ole niinkään paikkaa minne palailla.... Joten en ole "ilmoitusvelvollinen" kenellekkään.

Ai Cuplaton on "herkullista". :D
 
5kk neuvola takana.
Paino 7345g ja pituus 67,5cm.
Rota-rokotteen anto oli haastavampaa kuin aikaisemmilla kerroilla, enää se ei ilmeisesti maistunut niin hyvältä, vaan piti purskauttaa koko ajan ulos suusta. No, vaikuttaa kuulemma silti. Pistos aiheutti taas sydäntäsärkevän itkun, mutta onneksi se meni ohi nopeasti. Tänään on nukuttu tavallista enemmän ja myös tissitelty joka unien välissä jatkuvasti. Ja kitisty äitin perään. Sallittakoon se pikkuiselle, kun on rankka neuvolareissu takana. Vierekkäin ollaan sängyllä loikoiltu ja luvan kanssa vaan rentouduttu =)

Täällä myös soseita päristellään ja äippä siivoaa.. Tosin alkuihastuksen jälkeen soseita tuntuu uppoavan todella vähän kerralla. Ja siitäkin iso osa leviää "sumuna ilmaan" :LOL:

Oli neuvolassa puhetta, että vasta sitten kuukauden päästä mukaan liha ja/tai puurot. Onko se niin, että lihakin vaan soseutetaan sellaiseksi "vaahdoksi" alkuun? Ei ollut siitä mitään puhetta terkan kanssa.. Mutta jos siirryn siihen sormiruokailuun 6kk iässä, niin eipä sitten soseutella. Jos joku muu on jo perehtynyt sormiruokailuun, niin olisi kiva kuulla vinkkejä ja kokemuksia.

Tänään on taas semmonen päivä, että tekisi mieli hankkiutua eroon niin miehestä kuin lemmikeistäkin, niin olisi hurjan helppoa ja kivaa kaksin tytön kanssa. Tuntuu ettei noista muista ole kuin vaivaa! Miehen asenne tympii, kun pitää kotona levätä töiden päälle. No oli ne kaikki kotihommat tehtävä ennen vauvaakin töiden päälle. Yhdessä tehtiin silloin, miksi ne nyt tuntuu kaatuvan kaikki mulle? Jos mies kerran kuussa sattuu jotakin siivoamaan, niin siitä sitten mainitaan se seuraava kuukausi.. Aaargh! Eiköhän tämä tästä taas ohi mene ja hyvä mies se on. Ehkä se on ennemmin niin, että mua itseäni vaan alkaa ahdistaa tää kotona olo, seinät kaatuu päälle, vaikka enpä kyllä päivääkään pois antaisi :D
 
Jännää lukee teidän kokemuksia soseista ym., en malttais oottaa että täälläki alettais maistella muutaki ku maitoa! :) Ootellaan joko sinne lähemmäs 6 kk ikään tai sitte kunnes alkaa näyttää siltä että tyttö kaipaa muutaki ku maitoa.

Ollu aika kauheita nää päivät, tyttö ei suostu syömään juuri ollenkaan ku oon pois, pullo ei kelpaa :( En oo ollu hirveitä aikoja mut useamman tunnin kuitenki, 2-5 h, joten ruoka-aika on tullu ja menny mut tyttö on vaan sinnikkäästi ollu syömättä. On varmaan jo oppinu et kyl se mutsi ja mutsin tissit sieltä tulloo joten enpä välitä mistään pulloista, nyt suuttuu jo siitä ku näyttää sitä pulloa :LOL: Tai no, miehen fiilis ollu ennemminkin :stick:

Meillä ei oo hampaita näkyny, ien vaan pullottaa kuten on tehny jo pari kk, sieltä mitään tuu... :LOL:

Mut jotain uutta meilläkin, tyttö alkanu ryömiin :O Mies oli silloin yksin mut väitti et metrin meni eteenpäin ja sit olikin pakko kääntää ettei osu puiseen penkkiin... En tajuu, 4 kk ja viikko ja ryömii? Nyt sit hulluna siivotaan ja etsitään kissojen ja koirien kaa kaikkea pientä ylimääräistä lattioilta ettei tuo tunge sellasia suuhunsa.

Meillä tyttö on alkanu myös tarttua koko ajan sääriinsä ja nostella jalkojaan ylös, näyttää niin hassulta ja söötiltä ku toinen makaa selällään jalat kohti kattoa :heart:
 
Meillä menossa joku muutosvaihe tällä hetkellä. Neiti muuttaa rytmiään niin yöunien kuin päiväunienkin suhteen...mulla onkin sit tuntosarvet pystyssä kokoajan...onko nälkä,väsyttääkö yms,pientä säätöä ollutkin sitten tää viikko:/

Oma äiti päätti tulla valvomaan 2 edellistä yötä putkeen niin saatiin miehen kanssa nukkua kunnolla:) heti onkin pirteämpi olo:) tuohon rytmin muutokseen taitaa vaikuttaa joku kasvuspurtti,maitoa menee yhtäkkiä melkein 2dl enemmän. Yöllä oli kuulemma maha ihan kurissut vaikka edellisestä syötöstä ei ollut kauaa! Voi pientä!

Edelleen yöt menee heräillen,mutta eiköhän se kohta jo paremmaksi muutu:)

Meillä on tuon kiinteiden syömisen kanssa samanlaista,ruokaa menee äly vähän kun suurin osa pupelletaan pois. Tänään tein tosi löysää porkkana sosetta niin se meni vähän paremmin,oonkohan antanut turhan paksua alkuun? Tota lihaa mietin itekin että onkohan vaan helpompi ostaa kaupan soseita? Tähän mennessä oon kyllä tehny ite kaikki muut paitsi hedelmäsoseet kun se on ollut niin helppoa,mutta lihan valmistaminen ja soseeksi saaminen mietityttää. Onkohan sitä lihaa helpompi soseuttaa jos sen esim keittäisi?

Burmilla: vähän samoja fiiliksiä täälläkin ton miehen ja koirien suhteen! Koska neiti on ollut heti alusta alkaen vaativa tuon sylissäolon suhteen niin mulla ei ainakaan riitä energiaa enää huomioida koiria kun ne haluais rapsutuksia...välillä on oikein huono omatunto asian suhteen:/ sitä oli raskausaikana niin suuret suunnitelmat,sitten otan koirat mukaan joka päivä vaunulenkille, mutta pah! alkuun yritin,mutta kun niitä on kaksi,joista toinen vetää ja toinen jää nuuskimaan jokaista ruohonkortta niin pääsen vaan yksinkertaisesti helpommalla kun menen yksin. onneks koirilla on iso tarha jossa voivat temmeltää!
Isäntä taas kun on yrittäjä niin sehän ei oo kotona koskaan ja päivät venyy! Kotitöitä se ei oo tehnyt koskaan (muutakuin tyhjentää tiskaria) nii turha odottaa että tekisi nytkään :) ite odotan sitä niin kovasti kotiin illasta,mutta vähän kun työpäivä venähtää niin kotona onkin sitten odottamassa "Justiina" kaulimensa kanssa ;)

Maddi: toivottavasti pikkuinen alkaa huolimaan tuttipulloa niin sä voit hyvillä mielin olla kotoa pois! Ootteko kokeilleet vaan jotain tiettyä pulloa? Niitä on niin paljon erilaisia,että jos joku toinen merkki olis parempi? Samoin tutin nro:monta reikää,tuleeko maitoa liian vauhdilla vai liian hitaasti? Sekin voi pientä harmittaa:(
 
Nonii, oon monena päivänä miettiny että kirjoittaisin mutten saanu oikee kunnon kirjotusta aikaseksi, mutta testataampa nyt :)

Eilettäin syötin pojulle sosetta ja mietin että mikä se oikee kopsahtaa siihen muovilusikkaan. Oli pakko heti tarkastaa suu ja siellähä se oli... EKA HAMMAS! Eikä oo oikeastaan edes huutanu sen takia. Eilen aamulla se oli kyllä aika kiukkuinen eikä meinannu alkaa päikkäreille, joten jos se oliki sitä hammaskiukuttelua? :O

En tiiä mitä keksin tuolle pojulle, ku se on olohuoneessa matolla ni hetki menee ni se onkin jo eteisessä menossa, pyörien.. Poju ei oo aiemmin huomannu mennä pinnasängyssä mahalleen, mutta eilen illalla ku ois ollu hulluna virtaa ja ois muka pitäny alkaa nukkuu ni eiköhä pyörähtäny koko ajan. Kävin kääntämässä sen aina selälleen, mutta eeei :D ehtiinköhä 4 kertaa käyä kääntämässä sen :)

Oonkohan mä ylisuojelevainen tuota poikaa kohtaan? Eilettäi oltii pihalla ja siellä oli sääskiä ni laitoin kaikki maholliset suojat vaunun ympärille ettei ne menis sinne :S En haluais että yksikään öttiäinen pistäis sitä. Ite vihhaan niiin suunnattomasti kaikkia sääskiä, ampiaisia yms. Voisin asustaa sisällä koko kesän vain niiden takia :D Vaikka tosiaankin olen maalta kotoisin ja minun olisi pitänyt tottua niihin, mutta ei..

Täällä nukuttiin viime yönä taas 12,5h yöunet... -.- mää pääsen aivan liian helepolla!! Kaverilla heräilee vauva 2-3 kertaa yössä syömään, ni se on meinannu että vaihetaanko osia, että ku pääsen liian helepolla :D

Meillä olis 2 viikon päästä 5kk neuvola. Mitä rokotteita siellä laitetaan? Viimeksi sillon 3kk neuvolassa ku laitettiin rokotteet ni minä itkin ku teki niin pahaa ku pojalle pistettiin :( Meillä ei ainakaa sillon tullu mitää niistä rokotteista, mutta saapa nähä nyt, nooh ei kestä manata :D
 
MADDI: Mä olin kanssa ajatellut, että ihan vaan imetän 6kk saakka ennen kuin annan mitään kiinteitä. Sitten kävin yhdellä imetysluennolla, jossa tietysti oli paljon omasta mielestäni fiksua juttua ja paljon myös sellaista, joka ei omalle kohdalle kolahtanut. Mutta siellä koin vaan niin vahvan Ahaa-elämyksen siitä ajatuksesta, että useat vauvat kyllä ilmoittavat kun ovat valmiita maistelemaan muutakin kuin maitoa. Ja meidän tytsy ilmaisi asian eräänä päivänä niin selkeästi, että tuntui kyllä ihan hassulta. Ja siitä asti (noin 4kk alkaen) ollaan annettu jotakin maistiaisia jos tyttö on osoittanut, että nyt kiinnostaa. Nyt kun tuli se 5kk täyteen, niin päätettiin säännöllistää touhu jokapäiväiseksi. Heti vaan tuntuu siltä, että alas menee paljon vähemmän, kun hommasta tuli "pakko". Noh, vähitellenhän tässä on tarkoituskin edetä.

Hampaista täällä ei ole vielä tietoakaan. Kädet on tungettu suuhun ja kuolattu 2kk iästä alkaen, mutta eipä se sitten tainnut hampaita ennustaa.

Navan ympäri täällä pyöritään lattialla joten kuten, mutta mitään etenevää tai peruuttavaa liikettä ei tapahdu. Pinnasängyssä päästään mitä ihmeellisempiin asentoihin ja siellä kyllä jotenkin liikutaan. Onneksi on jo rauhottunut se mahalleen kääntyily öisin, niin ei tarvitse olla kääntämässä takaisin kyljelleen. Viime yönäkin kyllä tyttö nukkui jonkin aikaa mahallaan, mutta kun siitä heräsi, niin huuto oli kova. Viime yö siis oli taas pitkästä aikaa aika huono. Mutta uskon, että vaikutusta oli eilisillä rokotteilla. Yöhuudot olivat niin toisenlaisia kuin yleensä, oli pakko mennä apuun. Tietysti tuo kuumuuskin voi tehdä osansa. Ja tarjoan kyllä kuuman päivän jälkeen helpommin tissiä, jos yöllä herätään, kun eikös jossain sanota, että vauvakin tarvitsee enemmän maitoa kuumilla keleillä.

NEITOPERHO87: täytyy kyllä itsekin kokeilla tehdä soseesta löysempää, jos se sitten kelpaisi paremmin. Sama täällä, että hedelmäsoseet on tullut ostettua kaupasta ja kasvisjutut teen itse. Meillä on kaksi kissaa, jotka on nyt erittäin huomionhakuisia. Enkä yhtään ihmettele, kun ennen vauvaa saivat tosi paljon hellyyttä osakseen, nukkuivat meidän kanssa samassa sängyssä ym. Nyt niillä on porttikielto makkariin ja jää kyllä silittelyt tosi vähälle. Huomiota haetaan kaiken ilkeän kautta, tiputetaan kaikki mahdollinen pöydiltä ja tasoilta ja huudetaan kuin joku susi! Omaa syytähän se on, kun ei riitä aika ja jaksaminen huomioimiseen, mutta ärsyttää silti. Ukko on kyllä kotona kaiken vapaa-aikansa, eikä työpäivät veny, mutta tekisi sitten jotain hyödyllistä kotonakin. Äh, tähän on nyt taas turha lähteä, välillä vaan ukko sapettaa ja välillä sitten taas ei. Kai sekin on aika yleistä tässä vauva-arjessa.

MIIAMARIAMIRELLA: kiva, että joku muukin inhoaa ötököitä noin kovasti! :LOL: Sama juttu täälläkin, että ihan maalta olen kotoisin ja varmasti kaikkiin mahdollisiin ötököihin ja pistoihin aikanaan tottunut. Mutta jospa se johtuukin juuri siitä, että kun on ollut siinä ötökkäpaljoudessa ja päässyt pois, niin siksi ei vaan enää siedä yhtään inisijää. 5kk neuvolassa tulee ne ihan samat rokotteet kuin 3kk neuvolassa. Seuraavat kuulemma sitten vasta 1v!

Nukuttelin tyttöä parvekkeelle ja katselin kun hiekkalaatikolla joku äiti leikki n. 1,5v tytön kanssa. Tuli siinä melkein itku, kun tajusin, että jos en jää hoitovapaalle yli ensi kesän, niin mähän en pääse oman tyttöni kanssa hiekkalaatikolle silloin ensimmäisenä kesänä kun se olisi mahdollista. Tai tietysti iltaisin ja viikonloppuisin, muttei se ole ollenkaan sama asia. Voi kun joku muu tekisi mun puolesta järkevän ja oikean päätöksen siitä, että milloin on aika viedä tyttö hoitoon ja palata itse töihin..

Me taidetaan lähteä vaunuttelemaan, jos jostain löytyisi kämppää viileämpi varjokohta.. Huh hellettä!

-Burmilla ja tytsy 5kk 3pv
 
5kk neuvola takana. Pikkumies on nyt 7455g ja 65.8cm

Meillä soseet uppoo todella hyvin, kun on vähän jäykempää ja "kökköistä" . Ihan vetelät valuu vain suupielestä. Samalla ruokatyylillä saadaan jatkaa ja lihat kuulema ensi viikolla voidaan ottaa mukaan. Kävin jo kaupasta ostamassa eri lihoja ja kokeilen mitä niille tapahtuu kun soseuttaa :D

Tosiaan, rokotteet on samat kuin 3kk neuvolassa. Viimeksikään meillä ei tullu viimeksikään mitään oireita. Tai se uneliaisuus, mutta en tiedä onko tuo nyt paha oire. :)

Tänne saapui HELTEET. Vihdoinkin. Kyllä poju nauttii ulkoilmasta. Ja ihokin on hyvänä nyt. Rasvaa ei oo tarvinnut näillä helteillä.

Poju ei ei meilläkään vielä liiku minnekkään suuntaan, mutta eipä tuolla kiire :) Saapahan vielä nauttia itsekin, kun ehtii istuskella.
 
Nonni - alakanu vähitellen pullokin kelepaamaan... :) 120 ml oli menny eilen. Rinnalle tulee yhä aivan normaalisti, siinä ei vielä ainakaan muutoksia :)

Burmilla, mistä merkeistä päättelit että nyt vois olla soseiden aika? Meillä tyttö kyllä kiinnostuneena seuraa muiden syöntiä ja lusikasta ottanu tipat nätisti jo kuukauden iästä ja varmaan ainaki suostuis maisteleen jos soseita antais. Mut hyvin näyttää jaksavan rintamaidollakin joten ootellaan vielä kun ei siitä haittaakaan ole. Varmaan tosiaan joko neidin tyytymättömyys tai lähestyvä 6 kk ikä sitten viimeistään saa sosekauden alkamaan täälläkin, jee :)

No ei kai kukaan ötököistä tykkää mut itekin kuulun todellakin niitä kammoavaan sakkiin ja kyllä katon ettei mitkään öttiäiset oo tytön kimpussa. Tosin koska kaikki menee tytöllä yhä suuhun ni ehkä pitäs enämpi pelätä niiden öttiäisten kohtaloa :LOL:

paivih, miten suojaatte poikaa auringolta? Haaveilin et mekin mentäs rantaan piknikille, leiriydyttäis varjoon ja tyttö sais köllötellä siinä, olis aika ihanaa :heart: Mut riittääkö et on varjossa..? Jostain luin et alle 6 kk vanhan iho ei kestä vielä aurinkoa eikä voidettakaan sais vielä laittaa ni oon sit varonu tytön altistamista auringon valolle mut ulos jos menee niin eihän siltä nyt välty mitenkään. Ollaan sit ulkoiltu vaan lyhempiä pätkiä, pallaahan tota iteki aikast lailla heti :stick:

Ai niin, pakko jakaa tää täälläkin, pikkusen rupes ahdistaa ku tajusin tän oululaisen kuolleena löydettyjen vauvojen äidin olleen yks niistä jotka tarjoutu meidän tytön ristiäisiin töihin tossa alkuvuodesta :O Siis voi kääk... :O Kyselin vain silloin yhessä isossa tän alueen Fb-ryhmässä et mistä täältä Oulusta sais hankittua pelkän tarjoilijan ristiäisiin ja pari muuta ja tää laitto et vois tulla! Vaikka yritin lähinnä kysyy et onko mitään yritystä josta sais tarjoilijan ni ite olisin voinu ottaakin jonkun yksityisen mut mies sano et ei todellakaan oteta ku ei yhtään tiiä minkälainen tyyppi se sit on. Kerranki kiitän tästä miehen epäluuloisuudesta tuntemattomia kohtaan!!! Vieläki puistattaa koko juttu :( Pahalta tuntuu niidenki puolesta jotka ne vauvat löysi, eihän tollasta unohda ikinä.
 
Viimeksi muokattu:
Maddi: ihan vaan suojaisassa varjopaikassa ollaan oltu. Ja enemmän vaunuissa kattelee sit ku liikutaan, mut paikallaan ollessa ihan vain varjossa, en toki siinäkään päivätolkulla anna olla. Eilenki lyhyt hihanen ja shortsit päällä puolisen tuntia makoili viltillä. Ja eihän varjokaan suojaa UV-säteiltä täysin. Olen miettinyt, että jos jostain löytäisi aurinkovarjon pojulle taikka jonkun lasten leikkiteltan. Pitääkö teltat UV-sädettä? :headwall: . Apteekista kuulema saa jotain aurinko voidetta joka on alle vuosikkaalle tarkoitettu..? :confused: Mut mä olen mennyt vaate suojall suurimmaksi osaksi. Jos enemmän joutuu altistumaan valolle ja tiedän sen lähtiessä, niin vaaleeta oon vetäny pojalle päälle. Vaikka tumma suojaisiparemmin. Kuumakai siinä tulisi jos mustaa päälle laittas....

Hui, onneks miehesi on ollut "tuntosarvet" koholla kyseisen naisen suhteen. Mutta miten voi olla tuollainen nainen, miten kylmäverinen ihminen pitää olla? Aivan hirveä juttu.

Vissiin rokotteet väsytti pikkumiestä ihan urakalla, meni illalla klo 21 nukkumaan ja tänä aamuna kello 10 heräsi :O Kahden aikaan yöllä kyllä itki sängyssä, kävin antaa panadolia muutaman millin ja umi jatkui. Illalla unille mennessä ei ollut mitään itkukiukkuja eikä kuumetta mutta tuolloin yöllä oli melko lämmin kaveri. Mutta tämä päivä menny nyt pällistellessä ja touhutessa. Yhtä ilonen pikkukaveri. Voisin hetkeksi laittaa ilopilleristä kuvan profiiliin, jos vain osaan :D
 
Viimeksi muokattu:
Sinne se viikonloppu taas meni:/ odotan niin innolla kun ollaan koko poppoo koolla ja voidaan tehdä jotain kivaa! Vaikka vauva-arkea en vaihtaisi pois mistään hinnasta niin on se vaan kiva päästä välillä tuulettumaan ja pois kotoa!
Neidin kanssa meni tämä päivä tosi kivasti kaupungilla...nukkui automatkat ja viihtyi vaunuissa kun käveltiin pitkin poikin,huokaisiin helpotuksesta kun kaikki meni niin nappiin,koskaan ei meinaan tiedä tuosta meidän pirpanasta että millä tuulella mahtaa olla:)

Kauhea juttu tuo Oulun uutinen,on se hurja että tällaista tapahtuu, heti oltiin kyllä jo syyttämässä kaiken maailman muita tahoja. Miksi pitää aina löytää ammattilaisista ne syntipukit,ihmettelen miten joku työntekijä voisi havaita jotain ongelmaa tavattuaan kyseisen ihmisen muutaman tunnin ajan jos läheisetkään eivät ole huomanneet mitään tavallisesta poikkeavaa?!

Piti kysyä teiltä tuosta sormiruoasta...eli onko se tarkoitus aloittaa vasta sitten kun antamanne ruoka on ns kiinteämpää tai ei yhtä mössöä? Pohdin jotain avokadoa,vaikka se nyt onkin pehmeää niin neidillä on kyllä sen verran puruvoimaa että saisi siitä ihan paloja suuhunsa... ja vaarana tukehtua vielä tässä vaiheessa?!

Onko kukaan muuten nähnyt jossain myynnissä sellaisia vaunuihin kiinnitettäviä aurinkovarjoja? Aina se Arska tuntuu jostain paistavan niin että vaikka neiti olisi muuten varjossa ovat jalat alttiina auringolle,ei kiva!

Hauskaa tulevaa viikkoa kaikille! :)
 
https://www.lastentarvike.fi/verkkokauppa/catalog/updateItems/(isQuery=yes&query=*aurinkosuoja*&layout=11_60_57_5&uiarea=1&ctype=areaDetails&carea=$ROOT)/.do?next=seeItem&itemkey=00000000020000005939 Kävin ostamassa lauantaina tuon meidän pojun rattaisiin. Ja on muuten monikäyttönen. Saa vaunuihin,matkarattaisiin,rattaisiin ja kaukaloon kiinni.

Sormisuokailua odotan täällä ihan kauheesti. Meillä ei meinaa enää soseiden syömisestä tulla MITÄÄN. Kokoajan napero on kiinni lusikassa ja tarraa ruokaan kiinni. Voitte arvata sotkun. :headwall: Meillä sormisuokailua on toteutettu tällä hetkellä maissinaksuilla. Tai, kahvihetkelle pikkumies saa naksun kun olisi kiinnostunutsiitä mitä itse syö. Olen kuullut sormisuokailusta, että kaikkea voi tarjota 6kk-> kunhan se on sellaista pehmeää, jonka itsekin saat liiskattua kielellä kitalakeen.
 
Ollu vähän kökkö vkl :( Itellä flunssa, yskittää kovasti, nenä on ku Petteri Punakuonolla yms. Lisäks kokeilin taas hölömö ku oon maitotuotteita ja soijaa ja tyttö ollu koko päivän vähän levoton ja huomattiin et sillä pylly punottaa tosi paljon :( Ja se raapii päänahkaansa. Ei oo tollasta yleensä. Toivottavasti paranee pian :heart: Pitää olla kiitollinen että toinen on muuten ollu terve.

Käytiin taas asuntoesittelyissä, ei me löyetä ikkään hyvvää, ollaan kai nipoja :LOL: Mut haluisin vaan et tuntuis kodilta. On se surku ku nykyinen luukku on niin pieni et tyttö ei mahu liikkuun siellä :D Vaik eipä toi oo nyt ryöminykään enää kunnolla uudestaan, kiljuu vaan kimeästi ku kiukkunen possu, reppana ku haluis niin kovin liikkeelle mut ei pääse. Tai no, kyljellään etenee ja pyörii navan ympäri mut ryömimään olis kova hinku.

Kiitti linkistä paivih, pitää kyllä kehitellä jokin suoja tolta polttavan ihanalta auringolta...
 
Maddi kyseli miten meillä kiinnostus kiinteisiin osoitettiin... Oltiin isovanhemmilla kylässä ja kuten aina, imetin tytön ennen kun alettiin syödä. Siellä on meillä ollut aina tapana, että taata pitää tyttöä sylissä sillä välin kun me muut syödään, siinä pöydän ääressä kuitenkin, että toinen näkee mitä tapahtuu. Tytsy oli jo aikaisemminkin seurannut tosi tarkasti mitä muut oikein tekee ja miten se haarukka menee suuhun. Sitten vaan eräänä päivänä ei pelkkä katselu riittänyt. Kädet ojentui äidin haarukkaa kohti, naama meni mutruun ja se huuto oli ihan valtava! Ei auttanut äidin syli eikä mitkään lohdutukset tai lelujen heilutukset, kiukku oli kamala. Sitten kaivettiin esiin avokado ja siitä suuri siivu, josta äiti piti tiukasti kiinni. Sitä tyttö sitten imeskeli valtavan onnellisena. Eikä sitä todellakaan saanut ottaa heti pois, vaan sitä piti imeskellä monta minuuttia. Sen jälkeen tyttö on silloin tällöin osoittanut samalla tavalla, että nyt vois taas maistaa jotain ja on saanut sitten imeskeltäväksi kukkakaalin tai parsakaalin kukintoa, tuoreen kurkun siivun yms.

Lueskelin sormiruokailusta sen kotimaisen Minä syön itse -kirjan ja nyt on menossa Omin sormin suuhun -kirja. Kaipailin vähän vinkkejä mitä kaikkea voi antaa ja missä muodossa. Tänään juuri annoin tytölle keitettyä bataattia ja porkkanaa tikkuina. Molempia on maistellut soseena, mutta väitän että itse syötynä meni kyllä määrällisesti enemmän kuin soseena. Soseiden syötössä kiinnostaa vaan pureskella sitä lusikkaa nykyään. Hienosti kyllä meni tikut suuhun ja toki myös lattialle. Mutta ihan hämmästyin miten keskittynyt tyttö oli tikkujen pyydystämiseen. Bataatti meni vähän liian kypsäksi, hajosi jo monesti tytön nyrkissä. Mutta hyvin pyöritteli paloja suussa, pureskeli ikenillään. Isommat palat sylkäisi ulos kun oli aikansa pyöritellyt. Välillä keskittyi palojen jauhamiseen ja nielaisi sitten kun oli saanut jauhettua tarpeeksi.

Kieltämättä se tukehtumisvaara hirvittää kovasti ja siksi piti lueskella asiasta enemmän. Neuvolassakin terkka sanoi, että ehdottomasti kannattaa tarjota sormiruokaa soseiden ohella. Vielä on itsellä hakusessa se, että pitäisikö vallan siirtyä pelkkään sormiruokaan vai yhdistää soseiden kanssa. Kaippa sen sitten huomaa, miten homma lähtee käyntiin, että mikä just tuon tytön kanssa parhaiten toimii. Tässäkin asiassa tuntuu siltä, että tyttö on varmempi sormiruokailija kuin äiti :LOL:

Lidlin vaipat testattu ja hyväksi todettu. Ehkä pissan haju tulee enemmän nenään, mutta tuleepa vaihdettua ripeämmin. Pysyvät siis käytössä jatkossakin.

Neiti taas heräili päikyiltä. Miten se ei voi nukkua puolta tuntia pidempään?!?

-Burmilla ja tytsy 5kk 1vk
 
Kiitos paivih tuosta linkistä, kävin kurkkaamassa ja ihan hyvältä vaikutti. Onko se muuten sellainen että jos aurinko paistaa suoraan vaunuihin edestä niin varjo peittää niin että koko ns. koppa on varjossa vai ovatko varpaat auringossa?
Kyllä sellainen varjo tulis jo nyt todella tarpeeseen mutta erityisesti syksyllä kun suunnitelmissa on tehdä matka jonnekin etelään.

Tuo sormiruokailu kuullostaa kyllä niin hauskalle Burmilla. Meillä menee nykyään jo 2 (!!!) jääpalamuotillista ruokaa kerralla. Olen itse tyytyväinen tuohon määrään vaikka ollaankin jo jonkin aikaa kiinteitä syöty, tuntuu että vasta viime päivinä neiti on todella tajunnut että ruoka on hyvää ja sitä saa lisää kunhan vaan avaa suun...tänäänkin oli kuin linnunpoikanen suu ammollaan aina kun lusikka tuli lähemmäs. Nykyään ruokapöydässäkin katse kiinnittyy siihen mitä aikuiset syö ja kovasti tuntuisi olevan halua syödä itsekin :)
Oletteko muut huomanneet kun aloititte kiinteät että maitoa menee vähemmän? Vaikka neiti ei ihan hirveitä määriä syökään niin silti maitoa menee jonkin verran vähemmän. Kaipa se on normaalia?

Onnea asuntonesittelyihin Maddi! kyllä se sopiva pian löytyy!
 
Nooo, kyllä ainaki noissa scootereissa se lippa tuli niin eteen ettei varpatkaan paistuneet. Kätevä lippa.

Me otettiin lihat mukaan kasvissoseeseen. Raukka varmaan ees huomannu, kun oli lihanmuruja :D Hyvin siis maistui. Meidän ruokailu on sellaista, ettei edes kerkee lusikkan otta ruokaa, kun suu on jo auki ja kamala karjuminen. Vissiin sais molemmin käsin lapioida ruokaa. Sitten kun maha alkaa olla täynnä, niin tarrataan itse lusikkaan kiinni. Ja leikitään... :stick:

Meilläkin haluttaisiin kaikki tunkea suuhun, mitä aikuiset syö. Maissinaksut on vielä ajaneet hyvin asemansa tässä tilanteessa. Sitten kun saa pojan istumaan syöttötuoliin niin voi alkaa helpommin anta sormiruokaa. En vain tiedä vielä, mitä... jotain keitettyjä vihanneksia kai. :D tai tehdä apinaevästä. :p
 
Heh, joo aika selkeää Burmilla! :D Meillä huidotaan välillä, viimeks mies tarjos mulle ksylitolipastilleja rasiaa ojentamalla ja tyttöhän yritti kädet viuhtoen hyökätä pastillien kimppuun :D No ei ehkä kerro mitään ku muutenki on koko ajan kädet ojossa hamuamassa kaikkea itelleen.

Todella kurjaa kun tyttö ei vieläkään oo toipunu lehmänmaitokokeilusta! Söin siis ite viikonloppuna muutamia siivuja juustoa ja tytölle sit tuli pulauttelua, pyllyn punoitusta, useampia kertoja päivässä entistä vetelämpää ja limaista kakkaa jonka seassa on ollu pienen pieniä verihippuja :O Ainaki jotain punaista, mitä muutakaan se nyt olis :( En kyllä uskalla nyt kuukausiin kokeilla enää lehmänmaitoa, oireet ei vieläkään oo menny ohi. Jännä ku olin jo unohtanu miten kurjaa toi refluksikin on, ihana jos tää tilanne tästä pian palautuis takas normaaliks. Ootan kyllä kovasti neuvolakäyntiä ja sitä, miten tyttö on kasvanu. Pari viikkoa olis vielä.

Me ollaan nyt menty pari päivää puolet syötöistä ilman rintakumia :) Vähän haastava välillä saada ote oikeaks mut tyttö antaa nyt korjata sitä tarvittaessa. Onpa se ite nappassu rintakumin rinnalta käteensäkin :D Maitoa tulee yhä runsaasti, yöllä pakko saada tyhjentää rinnat kun muuten ne tulee ihan koviksi ja kipeiksi. Jos tyttö rupee nukkuun yöt ni varmaan joudun ite herään pumpulle! :headwall:

Yöheräilyt vaihtelee tosi paljon, välillä 24-6 menee yhteen kyytiin mut sit joskus herätään kahen tunnin välein eikä muu auta ku tissi!

Aivan kauhiaa vierastamista, äidin syli tytön lempipaikka :heart: Vieraat saa katsoa mut ei koskea, jotkut ei ees katsoa, jos haluaa nähä hymynaaman. Toisaalta kyllä kiva ku toinen on noin pienenä oppinu erottamaan tutut vieraista, siitähän se vaan vissiin kertoo.

Erimielisyyksiä miehen kaa, ihan vakiaiheista arki, raha, koti. Toinen on sellanen jaappasija ja jahkailija et hermo menee.
 
Viimeksi muokattu:
No niin, nyt taas ehdin tähän koneelle kirjoittelemaan. Meillä tuli 5kk täyteen tiistaina ja nyt on suussa näkyvissä jo molemmat ala etuhampaat. Kiinteiden kokeilu aloitettiin myös muutama päivä sitten. Hieman on vielä hakusessa mihin suuntaan se ruoka pitää sieltä suusta laittaa. Kovasti yrittää kielellä työntää kaiken ulos. Mutta kai se siitä pikkuhiljaa... Itse raastettu päärynä näytti uppoavan eilen todella hyvin, ehkä olisin voinut antaa sitä enemmänkin. Semmoista tuossa mietiskelin, että missähän asennossa olisi parasta syöttää, kun ei tuo vielä syöttötuolissa voi istua? Miten te, jotka olette jo aloittaneet kiinteiden syötön, syötätte vauvaa?

Ensi viikolla olisikin sitten pneumokokkirokotus edessä. Muuten meillä ei ole mitään 5kk tarkastusta, kun sitten on tuo laajempi 6 kk kontrolli.

Nyt meillä käännytään selältä vatsalleen ihan joka välissä. Yölläkin on alkanut heräämään vaan siihen, kun kääntyy vatsalleen ja ei siitä sitten pääsekään enää takasin selälleen. Tuon takia oon nyt viime yöt herännyt 3krt/yö. Saisi oppia kääntymään toisinkin päin niin jäisi nuo ylimääräiset heräilyt pois! Muuten vauva herää syömään "vain" kerran yössä, noin kolmen maissa.

Kohta täällä alkaa olemaan merivesi jo niin lämmintä, että tekisi mieli uimaan. Koskahan pienen voisi viedä sylissä kastautumaan? Itsekin vielä epäröin tuota uintia, ettei vaan tule rintatulehdusta. Noin viikko sitten tuli vasempaan rintaan tiehyttukos, jonka sain itse kyllä hyvin hoidettua. Mutta en nyt tähän väliin kaipaisi lisää tissiongelmia :D

Ai niin, ja pari päivää sitten otettiin myös rattaat käyttöön. Vauva viihtyy siinä paremmin kuin vaunuissa, koska näkee paremmin mitä ympärillä tapahtuu.
 
Jopas viikko on mennyt nopeasti:)
Meillä syödään myös ruoka sitterissä tai kaukalossa,riippuen siitä missä ollaan! Nyt ollaan syöty 3(?) viikkoa kiinteitä, noin 3x päivän aikana, lounas,välipala ja iltaruoka. Vaihtelevalla ruokahalulla,joskus menee enemmän joskus vähemmän...pääruokana kuitenkin korvike tottakai. Kuinkahan paljon sitä kiinteää oikein pitäisi mennä?! Menikö teillä muilla melko nopeasti määrällisesti paljonkin? Tuntuu että meillä n 1/2 dl max, minusta aika vähän?

Oletteko muuten käyneet vauvauinnissa? Itse olisin kovasti halunnut viedä neidin,mutta uimahalli on kesän kiinni ja sitten kun syksyllä aukeaa on hän jo yli 7kk,eli liian myöhäistä ilmeisesti. Järveen en taida uskaltaa viedä,ellei vesi ole todella lämmintä niin sitten miksei,neiti kun niin kovasti kuitenkin pitää vedestä. Me ollaan otettu tavaksi kylvettää hänet joka ilta,nauttii siitä todella paljon,nykyään polskii tarkoituksella että saisi kunnon roiskeita,ollaan sitten kastuttu kaikki;)

Siirryttiin pikkukehdosta pinnasänkyyn (en muista kirjoitinko) joka on neidin omassa huoneessa. Yöunet alkoi mennä paremmin,nukkuu pidempiä pätkiä ja pidemmälle aamuun,en tiedä oliko syynä se että oli meidän kanssa samassa huoneessa vai mikä? N 2x joutuu edelleen heräämään ja aamut menee pulloa tarjoten että nukkuu noin 7 mutta tällä hetkellä olen todella tyytyväinen :)
 
Neitoperho87, sama täällä, vauvauintiiin halutaan tän pikku sammakon kaa ja ihanneikä aloitukseen menee tässä kesätauon aikana. Mut eihän se nyt mikään este ole uinnin aloittamiselle! Refleksi olla hengittämättä veden alla häviää pikkuhiljaa eikä hetkessä eikä sukeltaminen ole tietenkään pakollista. Me aiotaan mennä, tyttö uinnin alkaessa 6,5 kk. Eiköhän siitä saa hyvin ilon irti, onpahan vaan vanhempi ja vahvempi ja jaksaa paremmin :) Täällä hinta syksyn uinneille vauvalle ja vanhemmille on 120 €.

Ihanaa, tytön pyllyn haavauma parantunu eikä verta näy enää vaipassa! Kakkakin taas normaalia :) Pulauttelukin selkeästi vähentyny. Lehmänmaitoa en kyllä nyt kokeile ainakaan reiluun kuukauteen, pärjäähän tuota hyvin ilmankin kun suklaata saa myös tummana :LOL: Oma paino putoaa tasaisen varmasti mutta onneks aika maltilla. Painoindeksi nyt 23 ja ihan tavalliselta näytän joten yritän syödä hyvin etten kovin enää laihdu, imetys kuitenkin kuluttaa energiaa ja haaveilen imetyksen jatkamisesta lapsentahtisesti siten että tytön täyttäessä vuoden voisin kuitenkin tehä ite lyhennettyä työpäivää jo :) Miten pitkään te voisitte imettää?
 

Yhteistyössä