Tammikuun tähtöset 2014

Täälläkin tulee ensi viikolla 6kk täyteen! Voi että, miten aika kuluu nopeesti. Heh, Burmilla tossa hyvin kuvasi vauvan ilmettä, kun ei pidä jostain mausta. Meillä on just toisinpäin, että itse ruoka menee kyllä, mutta hedelmä (raastettu omena) ei sitten millään! Meillä lääkärissä varoiteltiin totuttamasta lasta turhan makeisiin makuihin näin alussa, muutoin voi olla vaikeaa saada se syömään muita ruokia. Esim. kaikki makeutetut puurot on pannassa.

Nyt on ollu ryömimisrintamalla taas pari hiljaisempaa päivää. Eikä poika oikein muutenkaan viihdy hyvin lattialla/leikkimatolla. Mikähän lie siihen nyt iskenyt. Mutta yöunet on nyt venynyt jo 20:30-5:30, olisikohan tuolla yhdellä kiinteällä aterialla jotain osuutta asiaan..? Musta tuntuu, että maitoakin menee nyt enemmän.
Me ollaan ajateltua hankkia syöttötuoliksi Stokken tripp trapp. Olen lukenut siitä paljon positiivisä kommentteja ja muutenkin se voi toimia sitten syöttötuolivaiheen jälkeen myös tavallisena tuolina.

Kaloista: tosiaan mäkin olen kuullut, että haukea ei kannattaisi ainakaan usein syödä juuri noiden elohopeakerääntymien takia. Silakalla sama juttu. Kuhasta en tiedä, mutta siika ja ahvenet taitavat ainakin olla ok lohen ohella.
 
Moikka! Mahtuuko teidän keskusteluun mukaan? Meidän lapsi on 18.1.2014 syntynyt pikkuherra. Tai oli se vielä jo syntyessään pieni, 49cm/3,2kg, mutta nyt jo yli 8 kg painava bodari! Tämä on meidän toinen lapsi, esikoinen on 09/2011 syntynyt tyttö (eli noin 3 v tytär löytyy pojan lisäksi). Kiva löytää äitien vertaisryhmiä!
 
Titti, toihan on vissiin jo klassikko toi tuoli! Tällainen fiilis tuli ainakin mulle ku just toissapäivänä mekin kateltiin tytölle syöttötuolia :) Tyttö aivan onnesaan ku pääsee muiden kaa pöydän ääreen :heart:

Blondinka, tietty, tervetuloa! :) Mua kiinnostaa vauvojen luonteet, minkälaisia tapauksia teillä on? :)
 
Maddi: Meillä poika on aika rauhallinen ja tyytyväinen tapaus, ei hermostu eikä huuda pienistä asioista. Tosin illalla väsyneenä haluaa olla sylissä melkein koko ajan, ja silloin huutaa melkein joka kerta jos joudutaan laskemaan alas. Päiväsaikaan on kovasti iloinen hymypoika ja jakaa auliisti leveää ja hampaatonta hymyään :) Tykkää paljon myös kaikesta läheisyydestä, aina kun halaan ja suukotan niin hän oikein painautuu vasten ja hymyilee, selvästi nauttii paijaamisesta.

Poika on aika touhukas tapaus ja päiväsaikaan saattaa viihtyä itsekseen lelumatolla tai lattialla melko pitkiäkin aikoja tutkimassa leluja. Tässä asiassa hyvin erilainen kuin isosiskonsa, isosisko ei halunnut olla hetkeäkään yksin vaan kaipasi vieriseuraa ja viihdytystä melkein koko ajan.

Titti: Joo mä olen kanssa kuullut tosi paljon hyvää Stokken Tripp Trapista. On kuulemma tosi tukeva ja hyvin kestävä, ja tosiaan siitä kätevä että siitä saa syöttötuolivaiheen jälkeen taaperolle ja leikki-ikäisellekin sopivan tuolin.


Vauvan ryömiminen:
Aika monilla vauvat ovat jo vähän opetelleet ryömimistä. Meillä poika on ajoittain ryöminyt lyhyitä, sellaisia alle metrin mittaisia matkoja, mutta välillä taas unohtaa kokonaan miten pääsee eteenpäin. Lattialla vatsallaan ollessaan osaa kuitenkin pyöriä napa-akselin ympäri vaikka 180 astetta :) Välillä hän myös punnertaa käsiä suoraksi ja nostaa sillä ylävartaloa ylös. Joskohan kohta oppisi nousemaan konttausasentoon :) ?

Vauvan nukkuminen: Kuinka monella teistä vauvat nukkuvat omissa sängyissä? Meillä poika nukkuu alkuillasta omassa sängyssä, mutta ekan yöherätyksen aikaan otan aina meidän viereen nukkumaan. Yöimetysten hoitaminen tuntuu helpoimmalta, kun vauva on siinä vieressä. Toisaalta oon miettinyt, että nyt kun puolivuotispäivä lähestyy niin voisi alkaa opettaa vauvaa nukkumaan enemmän omassa sängyssä, ja yöheräilytkin voisi yrittää lopettaa jonkinlaisen unikoulun avulla. Kun neuvolan mukaan yli 6 kk vanha vauva, joka syö myös kiinteää ruokaa, ei periaatteessa enää tarvitsisi ruokaa yöllä vaan voisi nukkua yhtäjaksoisia öitä. Yöunista on ketjussa ollutkin jotain puhetta, onko jotkut teistä jo tehneet tai aiotteko tehdä unikoulun vauvalle?
 
Tervetuloa Blondika mukaan keskusteluun. :) Teidän poika kuulostaa aika samalta, kuin meilläkin täällä. Viihyy leikkimatolla, touhuilee itekseen hyvin paljon. Välillä kiljahtelee, että seura olisi paikallaan.

Meillä kovasti yritetään ryömiä, mutta hermohan toisella palaa kun ei tuolla sätkimisellä ja karjumisella eteenpäin päästä. Ehkä vielä joskus. :D

Meillähän poika on kokoajan nukkunut omassa sängyssä ja nyt viimeiset 3kk omassa huoneessa. Pojalla nyt ikää 6kk 3 päivää. Ja n. 2,5kk ei ole ollut yhtään yöheräämistä. Nukkuu 11-12h joka yö, joten meillä ei ole tarvetta unikoululle.
 
Kuulumiset 6kk neuvolasta. Pituutta 68,9cm ja paino 7675g. Kaikki oli kunnossa ja terkka sanoi tytön motoristen taitojen olevan erityisen hyvät. Seuraavaksi sitten vasta 8kk neuvola ja silloin lääkärintarkastus.

Tyttö on ihan hurjan vauhdikas, ei ole hetkeäkään paikoillaan. On niin koomisen näköistä kun tuo ottaa sellaisen leveän konttausasennon ja siinä pumppailee eestaas. Kun on saanut vauhdin kasvatettua riittävän kovasti, ponkaisee eteenpäin ja tulee naamalleen alas. On niin tyytyväinen kun pääsee sen loikan etenemään. Tekee tuota siis vaan sängyllä, kovalla lattialla on kyllä varovainen, ettei vaan kopsauta päätä maahan. Kun tuossa meidän sängyllä heittää jonkin lelun ihan mihin vaan, niin kyllä tyttö keksii keinot miten lelun luokse pääsee. Kännykkä on ihan suosikki, menisi varmaan jollakin konstilla vaikka koko kämpän poikki, jotta saisi puhelimen itselleen :LOL:

Onkos muilla vauvoilla vatsat menneet kovalle tai muuten vaan kakkaamisvälit harventuneet kiinteiden aloituksen myötä? Meillä on tänään ollut sellainen päivä, ettei ole kakkaa näkynyt. Muuten on joka päivä tullut kunnon setti. En huolestu vielä, kun ei näytä tyttöä häiritsevän. Huomenna syötän kuitenkin luumua varmuuden vuoksi. Annatteko muuten ollenkaan vettä juotavaksi? Olen joskus soseiden perään antanut pari lusikallista että saa suun "puhtaaksi", mutta eipä se kai tarpeen ole. Kuitenkin tyttö yleensä ottaa tissistä huikat jokaisen ruokailun päälle.

Meillä on myös tyttö nukkunut alusta saakka omassa sängyssä. Toki joskus jätän viereen nukkumaan yöllä, jos vaikuttaa siltä, että on semmoinen yö, että saisi koko ajan olla nostelemassa rinnalle.

Päivih: miten teillä sujui omaan huoneeseen siirto? Olen sitä harkinnut, mutta jotenkin se tuntuu vielä niin julmalta. Vaikka kai se on äitille vaikeampaa kuin vauvalle :)

Huh, kun on ollut pari päivää riittävän lämmintä! Eipä tarvitse vauvalle paljon muuta vaipan lisäksi pukea, kunhan pitää auringolta suojattuna.

-Burmilla ja tytsy 6kk 5pv
 
Se kesä on nyt tullu! Aivan ihana, kun ei tartte paljoa pukea. :)

Burmilla: Minulleha se oli kova paikka siirtää toiseen huoneeseen. :D Meillä kun on makuuhuoneet aivan erillään. Meidän huone takapihan puolella ja pojan etupihan. Ekat muutaman yötä pidin itkuhälyytintä päällä, mutta sitten kun alkoi loppua yöheräämiset niin jätin hälyyttimetkin pois. Yöllä kun itse heräsi vielä pitkään, niin piti käydä tarkistamassa nukkuvaa vauvaa. :D Mutta siinä mielessä helppo, kun oli aina nukkunut omassa sängyssä.

Kakka on toki muuttanut muotoaan. Välillä on tosi kova pikku napero ja välillä vähän löysempi. Joskus on päiviä, ettei kakkaa tule ja joskus tulee useampikin.

Meillä on 6kk neuvola vasta tulossa. Ärsyttävää ootella. xD
 
Burmilla: meillä muuttui kiinteiden myötä vatsantoiminta. Aikaisemmin kakkasi joka toinen päivä, sitten vain 2x viikossa. Itseäni vähän huoletti mutta neiti ei tuntunut olevan moksiskaan. Kun lisättiin puuro aamuin ja illoin niin kakka muuttui täysin kiinteäksi naperoksi, niin kuin päivih:n pikkuisellakin:) kakkaa tulee edelleen melko harvoin mutta luumulla alkaa vatsa toimia aina, olenkin sitä aina silloin tällöin antanut:) mä olen joskus antanut ruoan päälle vettä, ja näin kuumina päivinä neiti hikoilee ja aivan taatusti on jano niin olen välillä antanut maidon lisäksi myös vettä.
Varmasti ihanaa seurailla kehitystä kun nyt sitä tuntuu tapahtuvan paljon ja nopeasti!

Lämpöisiä päiviä!
 
Täälläkin yksi kiinteä ateria päivässä on aiheuttanut sen, että kakka tulee vain 1krt/pvä kun ennen tuli useampi kakka päivässä.

Mulla on ollut pari edellistä päivää jotenkin huono fiilis.. Poika vaan kiukuttelee ja tuntuu kovin ärtyisältä. Eikä oikein syö (rinnasta) hyvin. Ei viihdy hetkeäkään yksinään esim leikimatolla, mutta sitten kun otan syliin niin siinäkin vaan venkoilee ja potkii. En tiedä olisko tää kuumuus vai onko sieltä tulossa yläetuhanpaat vai mistä lie nyt johtuu tämmönen käytös. Mua pelottaa nyt, että maidontuotanto hiipuu, jos ei tuo pikku mies syö kunnolla... Onneksi torstaina on 6kk kontrolli niin voin jutella lääkärin kanssa.
 
Heippa taas, eilen oli 6kk kontrolli. Lääkäri huomasi heti, että ylös eteen on tulossa molemmat hampaat, joka on melko varmasti syynä myös huonoon syömiseen viime aikoina. Niinpä painossa onkin tullut notkahdus, mutta ihan ok lukemissa vielä mennään. Ja eipä me vanhemmatkaan olla mitään jättiläisiä, joten poika kasvaa saamiensa geenien mukaisesti :) Nyt aletaan antamaan päivässä kaksi kiinteää ateriaa + hedelmiä ja jogurttia. Maitoa aamuin ja illoin ja aina ruokien jälkeen, jos vaan uppoaa. Mä olen muuten syöttänyt lääkärin ehdotuksesta vain luomuruokia pojalle. Ja kaikki olen tähän asti valmistanut itse, en ole avannut vielä yhtäkään vauvan valmisruokapurkkia. Tähän tullee aika varmasti muutos, kun aloitan syyskuun puolivälissä työt, mutta siihen saakka ainakin yritän valmistaa mahdollisimman pitkälle ateriat itse.

Elokuussa onkin sitten ensimmäinen lentomatka pojalla, kun tullaan lomille Suomeen! Vähän jo äitiä jännittää, mutta kaipa se hyvin menee. Olen lukenut paljon kokemuksista vauvan kanssa matkustettaessa ja suurin osa on tosi positiivisia. Ootteko te muut vielä matkustaneet tai onko suunnitelmissa matkustaa lentokoneella lähitulevaisuudessa?
 
Ompas täälläkin ollut hiljaista. :) Kesäloman vietossa taitaa kaikki olla.
6kk neuvola takana ja pikku-ukko oli ottanut kasvupyrähdyksen ja pituutta tasan 70cm ja painoa 8050g. Pitäisi pyrkiä 5 ateriaan päivässä jo. Nyt menee se 3-4. Aamulla edelleen on se maito, sitten lounaalla kasvislihasose, välipalalla hedelmäsose, päivällisellä kasvissose ja iltapuuro. Mutta jos aamumaitokin otetaan pois, niin menee vuorokaudessa sitten niin vähän maitoa. Syöttötuolikin pitäisi ottaa käyttöön, mutta eipä tuota oo vielä tullu ees hankittua kun sitterissäkin onnistuu ja istuminen ei ole vielä oikein hallinnassa.

Meillä ei ole hinkua liikkua lentokoneella minnekkään. Ehkä joskus sisämaan lennolla, mutta ei ole ihan lähitulevaisuuden suunnitelmissa. :)
 
Meillä tyttö on siirtyny omasta sängystään mun kanssa nukkumaan ja mies mun vierestä toiseen huoneeseen. Näin ollaan kaikki nyt oltu tyytyväisiä ja nukuttu paremmin :) Helpotus itselle kun tyttö on vieressä, ei tarvi yöimetysten vuoksi nousta ja saan hoidettua ja lohdutettua tytön nopeasti. Nautin siitä että saan pitää pienen vieressä, aiemmin yritettiin mut ei ollu tarpeeks tilaa eikä tyttö ollu tottunukaan. Mut nyt sujuu hyvin, tyttökin tykkää hirveästi, helpoiten nukahtaa viereen :heart: Tyttö on alkanu nukkua myös päiväunia sisällä, nukutan viereeni ja joskus lepään itsekin sitten. Vieressä nukkuminen on vauvallekin luontaisin ja paras ja jopa tutkimusten mukaan hyväksi vauvan ja äidin suhteen kehittymisessä :)

Neuvolassa on hoitajia ja mielipiteitä tarjolla joka lähtöön. Totuutta ei saa yhdeltä hoitajalta kysymällä. Olen ite oppinu luottamaan omaan näkemykseeni, neuvolan ohjeet ovat usein vanhanaikaisiin uskomuksiin perustuvia ja vain haitallisia nykytiedonnmukaan (huudatusunikoulut, ei sais yöllä imettää milloin mistäkin syystä, ei sais imettää ku x tunnin välein, ei saa ottaa viereen, kiinteitä kiinteitä jne.).

Vauvan perusturvallisuuden kehittyminen vaikuttaa myöhempään itsetuntoon ym. ja jotta kehitys olis suotuisaa niin lapsen tarpeisiin on vastattava ja useimmat vauvat ja pienet lapset tarvii yölläkin hoitoa. En siis ite ikimaailmassa tämän tajuttuani tee mitään unikouluja ja sillä heikennä lapseni kehitystä enkä suosittelisi muillekaan... :( Jokainen lapsi oppii kyllä omaan tahtiinsa nukahtamaan ja nukkumaan yön myös yksin.

Ainakaan äidinmaitoa saavilla ei kyllä tosiaankaan ole mitään kiirettä moneen soseateriaan päivässä :O Alle 1-vuotiashan on imeväinen ja maito on pääruokaa, ei soseet. Maidossahan on paljon enemmän energiaakin kuin soseissa! Suosittelisin ennemmin seuraamaan WHO:n tai edes THL:n ohjeistusta vauvan ruokintaan kuin minkään yksittäisen hoitajan näkemyksiä.

Mekin varmaan aloitetaan kiinteät sormiruokailulla. Tyttöhän täyttää sen 6 kk kuun lopussa, sen jälkeen sitten.

Eipä ole kokemuksia lentokoneessa matkustamisesta vauvan kanssa... Tuskin tuleekaan, ei olla tippaakaan kiinnostuneita ulkomaan matkailusta. Tuttuni lensi pienen poikansa kanssa ja hyvin meni. Varmaan helpottaa jos vauva imee rintaa nousuissa ja laskuissa. Meillä on niin herkkä ja muutoksiin reagoiva tyttö että en lähtis mut jokainen tietää oman vauvansa parhaiten. Me uskaltauduttiin lopulta sukulointireissulle autolla ja yllättävän hyvin meni :)
 
Viimeksi muokattu:
Täällä olisi vielä yksi mattimyöhäinen liittymässä keskusteluun, jos se sallitaan =) Olen kyllä silloin tällöin seurannut keskustelua (mukavaa että sitä on ollut) mutta vasta tänään sain aikaiseksi itsekin jotain rustailla tyttäremme puolivuotispäivän innoittamana! Tyttö syntyi siis 16.1.14. Hän oli syntyessään 49 cm pitkä ja painoa oli 3344 g. 6kk-neuvola on vasta ensi viikolla, joten nykyiset mitat selviävät silloin. Esikoispoikamme on syntynyt 4/2012. Vaikka vauva-arki onkin jo tuttua tuon esikoisen myötä niin huomaan silti kaipaavani vertaistukea. Tyttövauvan kanssa kun tuntuu moni asia olevan erilaista kuin poikavauvan kanssa, toki monia muitakin eroavaisuuksia on. Kiva joka tapauksessa päästä vähän jakamaan arkea muidenkin mammojen kanssa :)
 
Jee uusia ihmisiä ja sen myötä toivottavasti vilkkaampaa keskustelua;)

Meidän vauva-arjessa on tapahtunut jonkin verran muutoksia sitten viimeisen viestini.
Neiti aloitti vierastamisen- jos ei olla äidin sylissä ja ihminen jota ei nähdä päivittäin tulee morjenstamaan niin alkaa sydäntäsärkevä itku:/ viime la piti jättää neiti yöksi hoitoon kun meilä oli 'aikuisten' juhlat. Mun osaltani juhlat loppuivat lyhyeen kun neiti huusi vain äidilläni ollessaan:( rauhoittui ja oikein huokaisi helpotuksesta kun saavuin paikalle. Onneksi minulla on vasta kk päästä pakollinen meno, josko vierastaminen olisi sitten helpottanut?! Onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia?
Toisena asiana- neidin hampaiden tulo tuntuu olevan todella tiukassa!! Ihan jo alkaa ärsyttämään ja harmittaa toisen puolesta, erityisesti illat neiti on kiukkuinen ja nukahtaminen ei ole niin helppoa. Parina iltana olenkin antanut panadolia yötä vasten, selkeästi vaikuttanut! Mikshän ne hampaat eivät voi olla jo valmiiksi siellä suussa, vaan pitää kiusata pikkuisia:(

Ensi viikolla on 6kk nvla, saa nähdä mitkä ovat tämänhetkiset mitat? Ruokaa menee paljon ja kehitystä tapahtuu-esim tänään neiti melkein punnersi itsensä istuma-asentoon vaunuissa, ihan pelästyin että tippuuko:/

Niin ja tuosta matkustamisesta...minä ilmoitin jo neidin ollessa vielä mahassa että ulkomaanmatkoista en luovu vaikka lapsi onkin tulossa! Loka-marraskuussa olisi tarkoitus lähteä jonnekin suht lähelle (lyhyt lento) neidin kanssa. Kyllähän se vähän jännittää kun meillä myös neiti on niin tarkka ja tietyllä tavalla herkkä muutoksiin, eniten mietityttää se että nukkuuko neiti hyvin ja kuinka saan nukkumaan ilman vaunuja tms, sillä jos meillä ei nukuta niin se kyllä kiukuttaa:) mutta paljon ehtii tapahtua ennen sitä, joten tässä vaiheessa en vielä hirveästi stressaa! Toivottavasti teidän matka menee hyvin Titti. ;)
 
Me tehtiin reissu kotimaassa ja meni paremmin ku odotin. Matkat vei 25-30 % enemmän aikaa nyt ku oli lapsi mukana. Tytön kans pärjäsi tosi hyvin, välillä vain itki ilmavaivojaan, tylsistymistä ja sylin kaipuuta. Pysähdyttiin aina tarpeen mukaan ja siinäpä sitä aikaa menikin :) En vain ite yhtään halua itkettää toista, jos voin myös hoitaa ja auttaa. Reissut vauvan kans menee, jos vauva jotenkuten viihtyy autossa ja jos on valmis pysähteleen tarvittaessa. Meillä onneks tyttö nukkuu päikkärit tosi hyvin autossa, paremmin itse asiassa ku muualla :D Yöunien ja iltatissittelyn aikaan ei passaa olla autossa, kerran koettu ja mahdottomaksi todettu - tyttö haluaa tissitellä illalla usein.

Meillä on alettu nyt ihan tosissaan liikkua :) Ryömitään ja kieritään ja peruutetaan, äitiyspakkauksen makuupussilla ei pysytä enää. Ihan yhtäkkiä tapahtui tollanen muutos. Mahalleen laskettaessa menee koko ajan konttausasentoon mut ei kyllä vielä jää siihen. Istumaan ei punnerra muuten ku sylissä. Yhdistelmävaunuista otettiin rattaat käyttöön, saapahan tytön viispistevöihin :) Manduca ollu vähällä käytöllä näiden helteiden aikana, ei siinä hautomossa viihdy kumpikaan :stick:

Mitat kiinnostaa täälläkin, äidinmaidolla ei kuulemma enää useimmat kasva, tämä höpöhöpöväite kuultiin lastenlääkäriltä juuri :O Oli aika komiaa näyttää sitte että meidän tyttö ainaki oli 700 g ja 3 cm kasvanu edellisessä kuukaudessa :D Millähän sitä sitte kasvaa? Äidinmaitoa tai korviketta energiapitoisempia vauvaruokia on vain banaani ja avokado...
 
Viimeksi muokattu:
No jaa... Kyllähän ne sannoo vaikka ja mitä. Mut meillä soseilla ja korvikkeella kuitenkin viimeisen kuukauden aikana tuli 595g ja 4,2 cm. :D Mut jännä, et täällä ainakaan ei tuota imetystä niinkään mainosteta. Tai todella vähän imetyksestä puhutaan koko neuvolassa....?
 
Imetyksestä ei tiedetä Suomessa neuvoloissa yleisesti kovin paljoa. Imetystukilista on varmaan ainut oikeasti asiantunteva taho. Ilmeisesti toinen syy on se, että imetys on monesti jollain tavalla haastavaa ja äidit jäävät tässä yhteiskunnassa ongelmien kanssa yksin ja vaihtavat helposti korvikkeeseen. Sitten he kokevat herkästi syyllisyyttä ja reagoivat imetysaiheisiin kyselyihin. Ja kun neuvolassa ei sitäkään osata käsitellä, imetykseen liittyvät jutut katsotaan paremmaksi sivuuttaa kokonaan. Surullista.
 
niimpä... Mutta meille jo osastolla tyrkytettiin lisämaitoa. ja tosi herkästi sitä annettiin. ymmärrä syytä en.
mut täällä on aivan naurettavaa tuo imetys juttu. eräs kaveri on kaikki lapsensa täysimettäny ja nyt tämä viimeisin on reilun 3kk ikäisenä painanut enemmän kuin meillä poika 5kk iässä. ja neuvolassa oli sanottu, ettei saisi imettää niin usein. no anteeks vaan, mut kuka pitää lasta nälässä? eli imetätä tai et, aina on jotain sanottavaa neuvolassa. :D
 
Kyllä mielipiteitä taitaa olla niin paljon kuin on ihmisiäkin... Ja ilman niitä ei kehitystä tapahdu, kunhan kaikki vain osaisivat käyttää maalaisjärkeä ja toimia niin kuin parhaakseen katsovat:)
Me mennään neidin kanssa tiistain neuvolaan sellaisella asenteella että neuvolan täti voi ja saakin antaa vinkkejä ja neuvoja, otetaan niistä sitten kermat päältä;) eihän hän voi kuitenkaan sen tunnin käynnin perusteella tietää lapsestani juuri mitään, joten neuvot ovat yleispäteviä ja tällä asenteella mennään! Meille on ainakin sattunut mukava nuorehko neuvolantäti, johon olen tosi tyytyväinen, tietty kaikesta en ole eikä mun pidäkään olla samaa mieltä!

Meillä on Maddi vähän sama tuon matkustamisen kanssa! Ajoitan kaikki autoilut niin että olis neidin nukkuma-aika ja syötän kun lähdetään liikkeelle, neiti nukahtaakin pullo suussa. Yksistään en kovin mielelläni mene neidin kanssa minnekään koska hän hermostuu takapenkillä ja uupumustaan sitten vihdoin jossain vaiheessa nukahtaa (ei kiva tunne kun ajat ja pikkuinen itkee/huutaa takapenkillä). Kaikki sujuu hienosti kun istun itsekin takana ja mies ajaa! Jotkut lapset kait nukahtaa heti kun auto lähtee liikkeelle, ei meillä vaan :p
 
Kirjoitellaanpas meidänkin kuulumisia nyt enemmän. Meillä oli tänään 6 kk neuvola ja tytöllä nyt pituutta 66,9 cm ja painoa 8,7 kg eli aika pötikkä on =) Oli aika yllättävää että pituutta ei kuudauden sisällä ole juuri tullut (5 kk oli 66,3 cm) kun sitä on tullut tähän saakka 2-3 cm kuussa. Tyttö meneekin nyt pituuden kanssa vähän alikäyrällä mutta asia saattaa hyvin korjautua tulevien kuukausien aikana. En siis huolestune asiasta tässä vaiheessa. Painoa on tullut koko ajan hyvin, neiti on täysimetyksellä ja nyt on noin 1,5 kk saanut soseita. Pitkään vaan maisteltiin mutta nyt menee jo valtavia annoksia, että pitää toppuutella välillä. Annokset on jotain 1-1,5 dl.. Ruokahalu on mieletön ja kaikki menee, vihannekset, puurot, hedelmät. Uskallan tätä hehkuttaa koska esikoisen kanssa ruokailu ei ollut / ole todellakaan näin helppoa.. Näin siis tällä hetkellä, tilannehan voi muuttua hyvin nopeasti. Alusta asti on toki imetyskin onnistunut hyvin, joten jos se jotain ennusti.. Mielenkiintoisia vinkkejä tuntuu tulevan noilta neuvolan tädeiltä ruokailujen suhteen eikä sitä asiaa kyllä oman kokemuksen mukaan voi kukaan paremmin tietää kuin itse.. Itse olen sitä mieltä, että jos jossain tilanteessa noita neuvoja ja vinkkejä neuvolasta kaipaa, niin ne on ne alkuhetket ja imetys! Ihan käytännön apua, imetysotteiden harjoittelua ym. Esikoisen kanssa oli aikoinaan aika paljon ongelmia ja monelta harmilta olisi säästytty jos apua olisi tarjottu ahkerasti (itse en tajunnut silloin sitä pyytää) :|

Meillä neiti ei ole vielä lähtenyt kovin liikkumaan, kääntyilee kyllä ahkerasti ja siten yrittää päästä eteenpäin mutta ei varsinaisesti vielä ryömi eikä yritä nousta konttausasentoon. Ponkaa kovin istumaan sylissä ollessaan ja tuntuu kyllä tuskastuvan kun ei vielä pääse eteenpäin. Meillä alusta asti on ollut vähän huolta tuon tytön asennoissa. En ole lukenut ihan kaikkea keskustelua joten en tiedä onko jollain ollut vastaavia kokemuksia mutta me olemme vieneet vauvaa jo 2 kk alkaen fysioterapiaan, koska hän on ollut vähän vinossa oikealle. Tänään neuvolassa totesimme jälleen, ettei ihan ole korjaantunut asento vieläkään. Tykkää edelleen kääntyä vain toisen kyljen kautta ja toisinaan selällä maatessa on ihan vinossa. Käytiin muutama kerta tosiaan fysioterapiassa ja kyllä asento on paljon parantunut mutta vähän huolestuttaa kun käsittääkseni nyt asian olisi pitänyt jo korjaantua kokonaan.. No kukaan ammattilainen ei ole ollut tästä kovin huolissaan. On se hassua, kun itse on huolissaan, niin esim. neuvolassa ei olla :| No joo, mutta pääsääntöisesti on mennyt tosi kivasti vauvan kanssa ja hän on kyllä todella seurallinen, eloisa ja hyväntuulinen tapaus. Alusta asti nukkunut hyvin. 4 kk iässä 3-4 tunnin päikkärit vaihtui 1,5 tunnin pituisiksi. Nyt nukkuu 2 kertaa päivässä. Meilläkin on alkanut vierastaminen toden teolla, neiti ei välttämättä parahda itkemään mutta kääntää katsetta pois vieraasta ihmisestä. Meilläkin on tulossa kuukauden päästä sellainen meno, että hoitajan pitäisi nukuttaa yöunille. En tiedä mitä siitä tulee.. Välillä kun suopuu pulloon ja välillä taas ei. :O

No niin tulipa tekstiä.. täytyy olla vähän aktiivisempi täällä jatkossa :)
 
Huh, kylläpä vaan nämä helteet ottavat voimille! Vaan kohta taas valitetaan sateista ja kylmyydestä, joten jotenkin pitää nyt koittaa nauttia lämmöstä. Koen kyllä haastavaksi lähteä pienen kanssa vaunuttelemaan, kun aurinko on niin armoton. On kulkeminen vähän varjosta toiseen loikkimista. : /

Nyt pitää jo heti alkuun koputtaa puuta -kop kop-, sillä tuntuu että kaikki sujuu niin hirmu hyvin! Tyttö on yhtä hymyä, naurua ja innostusta. No okei, yliväsyneenä kiukkuilee ja itkee ennen kuin nukahtaa, mutta sallittakoon se. Ryömiminen on hurjan vauhdikasta ja tutkimusmatkoja tehdään ihan joka paikkaan. Lattialla ei voi olla yhtikäs mitään sellaista, mitä pieni ei saisi suuhunsa laittaa. Kiinteää ruokaa uppoaa ihan kivasti, kaikki tuntuu maistuvan. Kerralla määrä ei ole päätähuimaava, ehkä 2-3 kunnollista ruokalusikkaa sosetta. Sormiruokailu sujuu kasvisten ja hedelmien osalta hurjan hyvin, itse en vaan ole sinut sen kanssa, että antaisin lihat isoina köntteinä. Pitäisi ehkä paremmin perehtyä minkälaiset palat olisi ok ja turvallisia. Tai sitten odotan, että suussa on työkalut lihan pienentämiseen. Yksi hammas nimittäin on jo tuloillaan. Broileria annoin ihan pieninä paloina, hernettä pienempinä, ja olin ihmeissäni kun tyttö jo poimi niitä pinsettiotteella suuhunsa. Mutta jaksoi keskittyä tasan kolmen pienen murusen pyydystämiseen ja sitten meni hermo, kun homma oli liian hidasta tytön mielestä. Rintamaitoa menee edelleen kunnolla ja olen hurjan iloinen, kun enää ei tissitellä joka välissä ja minuutti kerrallaan. Nyt kun otetaan rintamaitoa, sitä syödään kunnolla ja taas jaksetaan touhuta useampi tunti. Toki iltaisin ja aamuisin on edelleen tankkaushetket.

Tyttö nukahtaa aika kivasti omaan sänkyynsä iltapuuron ja tissittelyn jälkeen. Vieressä pitää olla koko ajan, mutta eipä tarvitse enää nukuttaa rinnalle. Yöunet olivat ehkä viikon ajan klo 22-04 ja tissittelyn jälkeen nukuttiin 7.30 saakka, uudestaan maitoa ja vielä unta ysiin asti. Nyt tuo eka syöttö on parisen yötä ollut vasta klo 06 aamulla. Jos tämä tahti jatkuisi, niin olisin onneni kukkuloilla! Niin ja päiväunille nukahdetaan vaunuihin ilman tuttia, yöunille vielä tutti tarvitaan. Pääsääntöisesti tyttö osaa yöllä poimia pudonneen tutin itse takaisin, joskus se pitää käydä antamassa, jos on mennyt jotenkin pahaan paikkaan. Päiväunet nyt ovat edelleen vain 30min pätkiä, mutta olen jo luovuttanut, enkä enää yritä niitä pidentää, kun mikään ei tuntunut auttavan.

Vierastamista tuntui olevan vähän ilmassa 6kk iässä, mutta nyt taas ei ole siitä tietoakaan.
Niin ja en edes muista milloin tyttö olisi tehnyt kakat vaippaan.. Kakkaa ennen tulee ennakoiva ähinä ja olen tytön aina nostatun potalle tai kannatellut pöntön päällä. Tuotokset kun tuntuu tulevan aina samoihin aikoihin, niin helpottaa huomattavasti.

Mitähän vielä... Konttausasennossa ollaan hurjasti ja siinä pumppaillaan, mutta vielä ei tasapaino ja voimat riitä liikkumiseen siinä asennossa. Höpötystä ja kiljahteluja tulee valtavasti, välillä tulee hauskoja tilanteita, kun tyttö selvästi käy vuoropuhelua. Tuntuu siis että tässä 6kk-7kk välissä on tullut hurjasti kaikkea uutta ja vauvasta on tullut jotenkin niin iso ja taitava! =)

Pitikös niitä hampaita alkaa harjailemaan heti kun se ensimmäinen nökö on tullut..?
Olikos täällä ketään, joka olisi ollut mukana vauvajumpassa tai muskarissa? Tai vauvauinnissa? Jotain harrastusta olisi kiva keksiä syksylle.
Ja te rintamaidolla menijät, oletteko tai aiotteko totuttaa vauvan myös korvikkeen makuun? Neuvolasta suosittelivat, että hyvä olisi siihenkin totuttaa ennen vieroitusvaihetta. Mutta siis en ole vielä yhtään ajatellut miten se vieroitus tapahtuu ja mitäs sitä sitten juotetaan, tulipahan vaan mieleen että sekin on tässä joskus sitten edessä ja kai siihenkin jotenkin olisi hyvä valmistautua ennakolta. Aika menee niin huimaa vauhtia, että ei sitä oikein edes tajua!

Niin ja sitä piti vielä sanoa, kun juttelin yhden äippäystävän kanssa, että äidit osaa kyllä olla tosi julmia toisilleen. Etenkin imetysasiat nostattavat tunteita ja mielipiteitä ihan jörjettömän paljon. Ystäväni ei voinut imettää toista lastaan paria viikkoa pidempään, kun hän itse sairastui vakavasti ja joutui olemaan erossa lapsestaan muutaman kuukauden. Sen jälkeen imetys ei enää onnistunut ja hän koki saaneensa hirveästi kakkaa niskaan sen vuoksi imettäviltä äideiltä. Tulimme ystäväni kanssa siihen tulokseen, että jokainen "normaali" äiti kyllä hoitaa oman lapsensa juuri niin hyvin kun osaa ja pystyy, eikä kenelläkään ulkopuolisella ole oikeutta arvostella äidin valintoja. Äitien pitäisi enemmän tukea ja ymmärtää toisiaan, eikä missään nimessä aiheuttaa mielipahaa toisilleen. Tätä sanomaa siis toivoisin vietävän eteenpäin, tuetaan äidit toisiamme! :attn:

-Burmilla ja tyttö viikkoa vajaa 7kk
 
Painoa on tullut koko ajan hyvin, neiti on täysimetyksellä ja nyt on noin 1,5 kk saanut soseita.

Meillä alusta asti on ollut vähän huolta tuon tytön asennoissa. En ole lukenut ihan kaikkea keskustelua joten en tiedä onko jollain ollut vastaavia kokemuksia mutta me olemme vieneet vauvaa jo 2 kk alkaen fysioterapiaan, koska hän on ollut vähän vinossa oikealle. Tänään neuvolassa totesimme jälleen, ettei ihan ole korjaantunut asento vieläkään. Tykkää edelleen kääntyä vain toisen kyljen kautta ja toisinaan selällä maatessa on ihan vinossa. Käytiin muutama kerta tosiaan fysioterapiassa ja kyllä asento on paljon parantunut mutta vähän huolestuttaa kun käsittääkseni nyt asian olisi pitänyt jo korjaantua kokonaan.. No kukaan ammattilainen ei ole ollut tästä kovin huolissaan. On se hassua, kun itse on huolissaan, niin esim. neuvolassa ei olla :|
Hieman täsmennän terminologiaa, täysimetys päättyy sillä hetkellä kun vauvalle annetaan jotain muuta kuin äidinmaitoa. Myös kiinteät lasketaan tähän :) Kiva kuulla että imetys sujuu :) Miten sun lähipiiri on suhtautunu, ootko saanu tukea?

Tuosta liikkumisesta... Olet minusta aivan aiheesta huolissasi! Oon ite oppinu luottamaan omaan vaistooni tytön terveyden suhteen. Meillä oli myös liikkumisessa toispuoleisuutta, pää tai koko tyttökään ei kääntyny samalla tavalla toiselle puolelle. Lisäks toisen puolen silmäluomi vähän roikkui ja tytölle jäi imukupista kova luinen "pahka". Ei siis se oikea pahka, joka kyllä lähti vaan luut jäivät sitten vähän jännästi kun siihen jäi luinen kohouma. Neuvolassa eivät sanoneet noista mitään, eivät varmasti kehdanneet sanoa etteivät tiedä :stick:

Käytiin sitte osteopaatilla, joka totes että tytöllä on lantio kierossa, pallea, kylkiluu ja niskanikama lukossa!! Kuulemma todella yleistä vähän pitkittyneessä ja imukuppisynnytyksessä. Suomessa hirveän huonosti osataan hyödyntää osteopaattien osaamista toisin kuin muissa maissa. Meillä neiti rupes osteopaattikäyntien ja -hoitojen jälkeen liikkumaan TODELLA paljon paremmin ja tasapuolisemmin ja nukkuukin nyt paremmin. Myös pulauttelu on käytännössä loppunut, refluksi on muuttunut silent-muotoon (huomaa jos syön jotain mille neiti on allerginen) eli meillä refluksi oli sitten sekä rakenteellista että allergiasta johtuvaa.

Suosittelen siis erittäin lämpimästi käymään osteopaatilla, jotta saatte tytön kropan kuntoon, ei kannata jättää noin. Meillekin osteopaatti sanoi että nuo häiriötilat hidastaa sen alueen kehitystä. Lisäksi ne pikkuhiljaa häiritsee muutenkin kehon toimintaa. Ole tyytyväinen siitä että olet ollut äiti herkällä korvalla ja silmällä! Ennemmin luota itseesi kuin muihin esim. neuvolaan.


Pitikös niitä hampaita alkaa harjailemaan heti kun se ensimmäinen nökö on tullut..?
Olikos täällä ketään, joka olisi ollut mukana vauvajumpassa tai muskarissa? Tai vauvauinnissa? Jotain harrastusta olisi kiva keksiä syksylle.

Ja te rintamaidolla menijät, oletteko tai aiotteko totuttaa vauvan myös korvikkeen makuun? Neuvolasta suosittelivat, että hyvä olisi siihenkin totuttaa ennen vieroitusvaihetta. Mutta siis en ole vielä yhtään ajatellut miten se vieroitus tapahtuu ja mitäs sitä sitten juotetaan, tulipahan vaan mieleen että sekin on tässä joskus sitten edessä ja kai siihenkin jotenkin olisi hyvä valmistautua ennakolta. Aika menee niin huimaa vauhtia, että ei sitä oikein edes tajua!

Niin ja sitä piti vielä sanoa, kun juttelin yhden äippäystävän kanssa, että äidit osaa kyllä olla tosi julmia toisilleen. Etenkin imetysasiat nostattavat tunteita ja mielipiteitä ihan jörjettömän paljon. Ystäväni ei voinut imettää toista lastaan paria viikkoa pidempään, kun hän itse sairastui vakavasti ja joutui olemaan erossa lapsestaan muutaman kuukauden. Sen jälkeen imetys ei enää onnistunut ja hän koki saaneensa hirveästi kakkaa niskaan sen vuoksi imettäviltä äideiltä. Tulimme ystäväni kanssa siihen tulokseen, että jokainen "normaali" äiti kyllä hoitaa oman lapsensa juuri niin hyvin kun osaa ja pystyy, eikä kenelläkään ulkopuolisella ole oikeutta arvostella äidin valintoja. Äitien pitäisi enemmän tukea ja ymmärtää toisiaan, eikä missään nimessä aiheuttaa mielipahaa toisilleen. Tätä sanomaa siis toivoisin vietävän eteenpäin, tuetaan äidit toisiamme! :attn:
Joo, hampaita suositellaan harjattavan siitä lähtien kun eka on puhjennut. Tottuu sitte harjaukseen ja hampaat pysyy puhtaana :) Me ollaan harjattu myös aivan ekojen puhkeamisesta asti, tosin pelkällä vedellä kun en halua antaa tytöllekään fluoria, ja tyttö tykkää harjauksesta hirveästi, varsinki jos ite saa ottaa harjan käteen :LOL:

Me ei olla oltu mut ollaan menossa muskariin ja vauvauintiinkin varmaan, tyttö niin tykkää sekä musiikista että kylpemisestä ym. :)

Hmm, tosi outo kommentti neuvolasta, en pysty käsittää miksi pitäs totuttaa korvikkeeseen tai varsinkaan vierottaa äidinmaidosta? :O Varsinki jos et ite ollu kysyny miten lopettaa imetys ihmetyttää mikseivät kannusta imetykseen? Suositushan on imettää vähintään vuoden ikään asti, WHO:n suositus KAKSI vuotta vähintään ja sen jälkeen niin kauan kuin äiti ja lapsi haluaa. Minusta on ihan käsittämätöntä ja törkeää neuvolan yksittäiseltä tätöseltä antaa näiden suositusten vastaisia ohjeita omina mielipiteinään, ite tekisin varmaan valituksen.

Ei ihme että Suomessa niiiiiin harvat imettää suositusten mukaan, todella surullista :( Itse imetän niin kauan kuin tyttö haluaa. Siinä on niin valtavat terveydelliset ja psyykkiset hyödyt molemmille ettei tulis mieleenkään antaa muuta maitoa ku omaani lapselle...

Muoks, jäi kesken... Samaa mieltä, pitäs kunnioittaa toisten valinnanvapautta ja tapaa olla äiti. On eri asia antaa tietoa kuin moittia, itse teen paljon ensimmäistä ja yritän siinä välttää jälkimmäistä. Välillä kyllä tulee vastaan tilanteita joissa vanhemmat ovat peräti hyväntahtoisia mutta eivät hoksaa tai viitsi ottaa selvää asioista, siitä mikä olisi lapselle parasta, ja silloin tekee mieli yrittää hienotunteisesti vinkata vaikkei sitä ole pyydettykään.

Imetyksen suhteen myös samaa mieltä, äidin toivetta imetyksestä tulee kunnioittaa vaikka se ei ole aina sama kuin olisi lapselle tai äidillekään parasta. Jos äiti kykenee siihen niin lapsen paras olis lapsentahtinen imetys joka päättyy kun lapsi päättää sen itse mutta jos joku muu kuin lapsi päättää imetyksestä niin se on äiti - ei neuvola, ei anoppi, ei ystävä eikä edes lapsen isä.
 
Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä Burmilöan kanssa tuosta imetys asiasta. Imettäville äideille vaan tuntuu olevan ainoa vaihtoehto. Kaikilla se ei vain onnistu.
Tuo täysimetys suositus on tullut vasta 2001 tai 2002 Suomeen, ennen sitä ollut 4kk. Ja ihan vaan sillä WHO:lla on tuo 6kk suositu, koska kehitysmaissa äidinmaito vaan on parempi ravinto lapsille kuin paskanen vesi ja ties mitä muuta epähygieenistä. Ja sen takia varmaan tuosta korvikkeesta on mainittu neuvolassa Burmillalle, koska aika moni lapsi joutuu menemään hoitoon 9-10kk ikäisenä ja melko moni minunkin täysimettäjä ystävistä on siihen mennessä vieroittanut lapsen tissistä. Jokainen tietenkin tavallaan ja imetyäkööt mun puolesta vaikka 3 vuotiaaksi jos hyvältä tuntuu. :D
 
paivih, mä olen saanu vähän erilaista tietoa. Useimmat lapset alkaa olla valmiita kiinteisiin vasta siinä puolen vuoden paikkeilla, jolloin vasta lapsi alkaa istua, motorisesti pystyä syömään, erittää riittävästi ruoansulatukseen tarvittavia entsyymejä, saada hampaita jne. Aivan aiheesta suositus on se 6 kk maidolla. Toki muutenkin voi tarvittaessa toimia, se on hyvä että on vaihtoehtoja.

Harmi jos työhön meno pakottaa toiset vieroittamaan lapsen ennenaikaisesti :( Onko tässäkin tiedon puute taustalla, kyllähän lasta voi imettää sitte silloin kun on lapsen kanssa kotona, aamua ja iltaa esimerkiksi, ei imetyksen tarvi olla joko tai. Imetyksen hyödyt jatkuu kuitenki koko sen imetysajan, siksi suositellaan pitkää imetystä.
 

Yhteistyössä