Tammikuun tähtöset 2014

On se jännä kuinka paljon puhetta imetys saa aikaan. Itse en siihen ennen omaa lastani kiinnittänyt huomiota ollenkaan, nyt oman lapsen saamisen myötä tuntuu että kaikkein kiinnostavinta (muiden mielestä) tässä on se imetänkö, jopa mies puoliset kysyvät... No en imetä! Kyllähän se niin on että jos se onnistuu ja on helppoa niin vaikeaa sellaisen ihmisen on ymmärtää muita vaihtoehtoja, kaikilla imetys ei vaan syystä tai toisesta luonnistu/tunnu luontevalta ja ylipäätään onnistu, ONNEKSI saatavilla on monenlaisia korvikkeita joita kokeilemalla löytyy lapselle se juuri sopiva (kuten meillä). Jos joskus saan toisen lapsen kokeilen tietysti imettää mutta paineita en siitä ota. Oletteko muut kiinnittäneet huomiota ulkomaalaisiin vauvaohjelmiin, siellä 'kaikkia' vauvoja syötetään pullosta...onkohan vain kuvauksen aikana vai ihan yleinen käytäntö, koska eihän äidinmaitoa loputtomiin tule jos pumppaa.

Voi että kuinka paljon ehtii tapahtua kehityksen suhteen kuukaudessa! Ihana kuulla Burmilla:)

Meillä arki on hieman erilaista! En tiedä johtuuko kuumuudesta vai hampaiden tulosta?! Neiti ei vaan syö, maitoakin menee melko vähän! Neuvolassa 6kk mitat 6,8kg, 66.5cm...painoa ja pituutta ei siis ole juuri tullut kk aikana. Huolta ei sinänsä kuitenkaan ole.
Itselläni vaan meinaa hermo mennä kun neiti ei syö, suu supussa kokoajan, muutenkin on jotenkin kitisevä. Ihanimmillaan hymyilevä ja hyväntuulinen juuri kun on herännyt, mutta tunnin päästä jo mikään ei ole hyvin! Pomppukiikussa nauttii olostaan, sylissäkään ei muuta tekisi kuin menisi ylös alas:) söpöä katseltavaa ja äidin haba kasvaa;) tuohon syömiseen teinkin tänään sellaisen päätöksen että pidän paussia tämän ja huomisen ja katsotaan sitten uudestaan. Tulipahan taas kirjoitettua romaani;)
 
Aivan Neitoperho, se on jännä miten miespuolisia varsinkin ja vanhempia naisia kiinnostaa imettääkö. :D Ja kauhean sepustuksen JOUTUU antamaan, MIKSI EI imetä. ja kyllä olen kiinnittänyt huomion ulkomaalaisiin vauva ohjelmiin ja sarjoihin. Niissä aina ruokitaan pullosta :D
 
Joo, surullisinta minusta on se että yhä imetyksestä tiedetään niin vähän ja sitten virheelliset uskomukset leviävät aina uusille äideille, jotka haluaisivat imettää mutta eivät saa siihen tarpeeksi tukea :( Esimerkiksi nykyään tiedetään että maito ei pumppaamalla ja imettämällä lopu, päinvastoin. Rinnat tuottavat maitoa kysynnän mukaan - niinpä kaksosia tai useampia sisaruksia voi imettää tandemina.

Jos todella imetyksen haluaa saada sujumaan, joutuu itse etsimään tietoa ja tukea. Imettäneet äidit ovat hyvä tuki, koska he tietävät että kenenkään imetys ei ole helppoa tyyliin vauva viereen ja tissi suuhun. Itsekin olen joutunut ratkomaan ongelmia liittyen suihkutisseihin ja vauvan pulautteluun, maidon riittävyyteen, rintaraivareihin, nännin haavoihin, rintakumiin jne. Sellaista se on, ihanaa taistelua :) Tilanteita on niin paljon kuin on äitejä ja vauvoja. Poislukien jotkin äidin tai vauvan sairaudet, en tiedä yhtäkään tapausta jossa imetystä, edes osittaista, ei olisi osaavan imetystukiäidin tai muun vastaavan aidosti osaavan tahon avulla saatu sujumaan joten rohkeasti kaikki äidit hakemaan apua ongelmien ilmetessä! Ja imetyksestä saa hyvin tietoa jota voi hyödyntää lukemalla sitä jo raskausaikana. Ehdottomasti kannattaa aina yrittää :) Mutta stressi siitä on turhaa, nyky-yhteiskunnassa löytyy vaihtoehtoja ja se on hyvä! :)

Meilläkin on tyttö kehittyny kovasti, liikkuu ja touhuaa ja vihdoin jutteleekin enemmän. Ja nyt viimeiset päivät on nukkunu joka yö noin 7 h putkeen!!! :O Jee vihdoin... Olisko tehny osteopaatilla käynnit ja se että tyttö muutti mun viereen nukkuun?
 
6 kk neuvolakin käyty ja nyt aloiteltu kiinteitä. Neiti peräti 8 kg ja vähän alta 70 cm :O Vaikka on nyt kovasti liikkunukin niin viimeisen kahden kuukauden aikana kasvanu jotain 5 cm ja 1,2 kg :D Tasaista kasvua käyrällä +1.

Me aiotaan sormiruokailua kokeilla ainaki osittain. Parsakaalta annettiin ja huhhei neiti kävi sen kimppuun kaksin käsin ja oikeesti tunki sitä suuhun :D Ehti jo vaipassaki kakassa näkyä parsista :D Karmee huuto vain tuli ku parsis loppu... Porkkanasose syljettiin pitkälti pois, varsinki jos ei neiti ite saanu lusikoida sitä suuhun. Hööh, miten teillä muilla on syömiset menny, paljonko ja miten syödään?
 
Meillä syödään vaihtelevalla menestyksellä. Neiti on sen verran herkkä ja tarkka että täytyy itse olla anturat pystyssä jotta syödään oikeaan aikaan (liian nälkäisenä ei syö ja kaikkia muitakin syitä löytyy siihen että ruoka ei maistu). Parhaiten uppoaa 4viljan puuro jossa on lusikallinen hedelmäsosetta. Tätä cocktailia menee noin puolitoista dl. Välipalalla hedelmäsosetta menee 2/3 purkillista, mutta varsinaista ruokaa menee 2 'jääpalaa' johon sekoitan korviketta. Nyt ruokaa menee paremmin kun annan neidille kurkun/porkkanan tai oman lusikan käteen jota hän sitten syö samalla kun itse ujutan ruokaa suuhun. Sormiruokailu ei sinänsä ainakaan meillä toimi varsinaisena ruokailuna sillä neiti sylkee palaset pois, ilmeisesti vaan kiva pureskella;)
Nyt menee maitoakin enemmän kun vaihdoin uusiin tutteihin joissa on useampi reikä. Oliskohan neiti vaan imenyt tarpeellisen määrän mutta ei yhtään enempää kun kyllästyi imemään ja siten sitä kasvua ei ole tapahtunut niin paljoa...oikein harmittaa jos näin. Nyt katsotaan miten käy:)
Maddi: hauskoja ruokailuhetkiä:)
 
Meillä syödään uskomattoman hyvin. Suu aukee kuin linnunpoikasella :D

Aamulla maitoa tai 1,5dl puuroa puolella purkilla hedelmäsosetta

lounaalla pienen pilttipurkillisen verran ruokasosetta (omatekemää tai kaupan, riippuu ollaanko kotona vai kylässä)

välipalalla hedelmäsosepurkki

päivällisellä pienen pilttipurkillisen verran sosetta (omaa tai kaupan) ja hedelmäsosepurkki

iltapalalla maitoa tai n.2dl puuroa hedelmäsoseella.
Meillä hitti on mannapuuro. :)
Ja päivän aikana 500-600ml väliin maitoa. Eli meillä syödään paljon. Olen yrittänyt joskus antaa ruoka-aikana pelkän maitoaterian, mutta poika hoksaa ettei se ole sama asia kuin lusikkaruoka ja kiukkuaa ruokaa.sormiruokailu meillä ei ole juuri ottanut tuulta alleen. Välillä annan banaania,kurkkua,maissinaksuja yms. Helposti syötävää.
 
Heippodei teille ! nyt jaksoin alkaa kirjottaa tännekki :) joo eli 21.7 kävästiin 6kk neuvolassa ja painoa oli kertyny jo 10kg ja pituutta 70.6cm :)

Eteenpäin täällä ei liikuta, mutta "navan ympäri" menee ja sitte taaksepäin kulukee meleko vauhilla :D Saas nähä mistä tuon vielä löytääpi.

Lihasoseet ja puuro on meillä alotettu sillo 5kk ikäsenä ja hyvin menneepi alas ja onneksi maidon menekki on nyt vähentynyt ku syöpi enemmän kiinteitä :) Hurjaa ajatella kuinka paljon sitä maitoa meni aiemmin esim. viikossa :O Vaihettiin nyt 6kk ikäsenä siihen NAN 2 "vieroitusvalmisteeseen", kuten siinä purkissa lukkee.

Meillä sairastettiin nyt helteitten aikana ensimmäinen nuha ja kuume :( Vielä meinaapi vähän nenä vuotaa muttei pahasti. Hampaitaki olis tulossa lisää kunhan nyt vaan puhkeais.

Meidän poitsuha alotti sillo 2kk ikäsenä sen, että nukkuu yöt ilman yösyöttöä, mutta nyt on 2 viikon ajan ollu ainaki että heränny muutamana yönä syömään kerran maitoa. Oliha se ekat kaks yötä vaikiaa ku "saanu nukkua hyvin" :D

Alakais olla tässä syksyllä edessä uuen turvaistuimen hankkiminen. Ei tuo iso poika ennää mahu oikeen tuohon Britaxin turvakaukaloon :( Ja onhan se meleko raskas kantaakki ku yhteispainoa koko pompsille tulee 15kg.. :D mutta täytyy ajatella sillee positiivisesti että käsilihakset voimistuupi :)

Mutta minäpä lähen viemään pojan nukkumaan ja kuuntelee vieläkö tullee ukkonen :s
 
Neitoperho87, voisko teillä tuo ruokahaluttomuus liittyä hampaiden tuloon? Olen kuullut että aika monilla vauvoilla just se aiheuttaa tyytymättömyyttä ja sitä ettei ruoka maistu. Meidän pikkupojalla on kaksi hienoa helmihammasta alhaalla, ja näyttää siltä että lisääkin hampaita on tulossa alas :) ylähampaita sitten taas ei ole ollenkaan eikä näytä olevan tulossakaan. Ollaan tosiaan alettu harjaamaan pojan ekoja hampaita, 2 krt päivässä sillä äitiyspakkauksen hammasharjalla ja pienellä ripauksella hammastahnaa. Hän itse tykkää kovasti hampaiden harjauksesta, varmaan mukavaa kun harjalla hangataan kutisevia ikeniä ja samalla saa jyrsiä harjaksia :)

Päivih, meillä menee ruokaa melkein samoja määriä kuin teillä :) Aamulla purkki hedelmäpilttiä, lounaalla ja iltaruualla purkki liha-kasvissosetta, ja sitten vielä iltapalalla yksi purkki hedelmäpilttiä. Poika juo rintamaitoa ja näin kesäkuumalla hörppii myös nokkamukista vettä. Pitäisi aloittaa viljojen antaminen, me ollaan pari kertaa annettu pojalle maistettavaksi valmispuuroa mutta ei tykännyt :confused: minkälaisia puuroja te olette antaneet lapsille, kaupan valmispuuroja vai keitättekö jostain tavallisista nalle-, eloveena- tai joistain muista hiutaleista omat puurot?
 
Meillä kans rakastetaan hampaiden harjausta. Myös kaksi hammasta alhaalla.

Meillä syödään ihan oikeista hiutaleista ja ryyneistä tehtyä puuroa. Kotona maistuu mannapuuro parhaiten ja joskus kun mummolla on ollut yötä, niin siellä sitten maistuu kaurapuuro. :) Valmistan puuro annoksen mikrossa.
 
Maddi: kiitos vertaistuesta. Osteopaatilla ei ole vielä käyty vaikka itsellä siitä on hyvät kokemukset ja suositeltu on käyntiä jos asento ei korjaannu. Oon käyttäny vauvaa vyöhyketerapiassa (myös refluksia alussa aika ajoin vaivana) ja tutulla jäsenkorjaajalla. Nyt kun liikkuminen on todella lähtenyt käyntiin niin toispuoleisuutta ei juurikaan enää havaittavissa ja molempia käsiä käyttää ja kääntyilee nyt ahkerasti molemmilta kyljiltä. Kyllä ehdottomasti käydään osteopaatilla jos vielä jotain ilmenee. Syntyessään tytöllä ei tätä vaivaa ollut havaittavissa mutta noin kuukauden ikäisenä huomasin ettei kaikki ihan ok. Kyllä muutenkin voisi vauvaa käyttää osteopatiassa kun hyväksi havaittu menetelmä moneen vaivaan.

Meillä on nuo yöunet (ja päiväunetkin nykyään) aika katkonaisia, kuumuus toki lisää levottomuutta mutta luulen että tuo liikkumaan lähtö pääsyy heräilyyn. Pitäisi nyt yrittää lopettaa nuo yösyötöt. Mikäs teillä muilla on onkaan osoittautunut toimivaksi menetelmäksi? Nälkäinen tyttö ei kyllä ole mutta kyllähän se maito kelpaa jos sitä on tarjolla.

Joo todellakin ilmaisin itseäni väärin imetyksestä kirjoitellessani sen enempää asiaa ajattelematta. Voi muutenkin teksti olla mitä sattuu kun nopeasti kirjoittaa lastenhoidon lomassa. Kiva että täällä on tarkkoja silmiä ;)

Oon kokenut että tämän toisen lapsen kanssa ei niin sitä tukea ole kaivannut kun imetys ja moni muu asia on mennyt niin hyvin. Mutta voi tullakin vastaan yllättäviä asioita ja on tietysti kiva ettei tarvitse yksin kaikkea pyöritellä. Itse olen miettinyt että kahden lapsen kanssa koen olevani vielä vähän enemmän yksin kuin yhden. Kun ei pääsekään liikkumaan niin paljon kotoa ja elämä pyörii pitkälti näissä lasten asioissa ja rytmeissä. Toki olen onnellinen joka hetkestä mutta onhan se välillä raskastakin. Täällä olikin puhetta harrastusten aloittamisesta. Ajateltiin aloittaa perheuinti ja ehkä perhemuskarikin. Tuo kivasti eloa arkeen. Tykkään kesästä mutta on erityisen mukavaa kun syksyllä pääsee uusiin harrastuksiin ja tapaa uusia ihmisiä :)
 
Thelma14, kiva kuulla että on helpottanu ja että osteopaatilla käynti on tuttua :)

Samat fiilikset harrastuksista, me mennään kaupungin vauvauintiin ja seurakunnan vauvamuskariin :) Toivottavasti löytyy uusia tuttavia!

Mun (ja yleisen psykologien) näkemyksen vauvan tarpeiden huomioimisesta (kiintymyssuhteen kehittyminen turvalliseksi vaatii vauvan tarpeiden huomioinnin oli aika mikä hyvänsä näin lyhyesti sanottuna) voi lukee helmikuisten ketjusta, just kirjoitin sinne.
 
Viimeksi muokattu:
Heipparallaa! Ihanaa kun helteet sen kuin jatkuvat ja vauvan kanssa liikkuminen sisältä-ulos-sisälle on NIIN helppoa! Kauhulla odotan kylmiä kelejä kun taas tiedossa kerrospukeutumista:/ noh toisaalta syksy/talvi tietää kynttilöitä ja takkatulia<3
Blondinka: varmasti haluttomuus ruokailuun johtuu osittain hampaiden tulosta, alahampaat ovat selkeästi tuloillaan mutta sitkeästi pysyttelevät vielä piilossa...nyt kuitenkin kuolaaminen on vähentynyt?! Hampaista puheenollen, oletteko muut käyneet hammaslääkärillä pienokaisten kanssa? Toiset puhuvat 4kk toiset 1v tarkistuksesta. Täytyy selvittää oman kunnan toimintatapa.

Puuron suhteen mä olen todella laiska, syötän 4viljan puuroa (niistä Valion tetroista) joihin lisään hedelmää. Neiti on sellainen sihtikurkku että itsetekemä puuro ei tällä hetkellä uppoa ilman 'tukehtumista'. Niissä kaupan puuroissa on paljon eroja, tuttelin vadelma/mustikka puuro on todella makeaa verrattuna Valion ja se huono puoli noissa kaupan puuroissa on että jos niitä lämmittää liikaa ja kun siihen itse puuroon sekoittuu lapsen sylkeä (lusikalla kun pyyhkii ylimääräiset suunpielestä) niin puuro on litkua...sitä voisi syöttää tuttipullosta:/

Pakko hehkuttaa kun viimein meillä nukutaan paljon paremmin!!! Yöt menee 21 unille, eka herätys 5 ja ylös 8 aikaan. Päikkäreitä nukkuu 3 kpl 30min - 2 tuntiin... Ja mikä parasta ILMAN HYSSYTTELYÄ TAI VAUNUJEN TYÖNTELYÄ, tää on luksusta:)
 
Maddi, kävin lukemassa helmikuun ketjusta, mitä olit laittanut. Ja aika paljon kritiikkiä osaksesi sait :(

Neitoperho, minä kans kauhulla odotan syksyä ja talvea, enää ei ole näin helppoa lähteä ulos.
Täällä ainakin hammaslääkäri on vasta 1v. Koska ei kai kovin monelle tule vielä 4kk iässä edes hampaita? Minä odotan kovasti seuraavia hampaita, niin edes hetkeksi rauhoittuisi tuo kamalanhirveä kuolaaminen. :D
Ihanaa muuten kuulla, että on uni alkanut maistumaan paremmin. Se on kuin pistäisi rahaa pankkiin, kun saa nukuttua itsekin sitten paremmin. :)

Meilläon opittu kiukuttelun jalo taito. Huvittavan näköistä, kun kaveri makaa selällään lattialla ja "hyppii tasajalkaa" kiukun kera. Ja tosi vahvasti tullut esiin oma tahto. Jos ei mene mieliksi niin varma kiukku. :D Onneksi kuitenkin 90% päivästä on hymyä ja naurua.
 
paivih, joo on aika klassikko, ei tykätä viestin sisällöstä niin hermostutaan sanansaattajalle ennemmin ku itse asialle ja myönnettäs et tosiaan olis parantamisen varaa siellä päässä :D Toinen kyseli apuja ja musta tuntu tosi kurjalta sen lapsiraukan puolesta (tekstistä vain ilmeni niin selkeesti mitä lapsi on vailla ja miten äiti kieltää lapsen tarpeiden arvon ja antaa toisen jäädä itkemään :'( ) ni halusin yrittää auttaa näkemään mikä on homman nimi... Ei se musta mitään jeesustelua oo ilmoittaa mitkä ne kylmät faktat on - jokaikinen yksilöllinenki lapsi tarvii tarpeidensa suhteen hoivaa oli äitin viitseliäisyysaste tai kello mitä hyvänsä. Eikö tää oo ihan itsestäänselvyys :headwall: Ihmisellä toki on taipumus ennemmin pitää kiinni aiemmista uskomuksistaan ku olla muuttamassa niitä mut kyllä ite ainaki ottaisin vakavasti tuollaiset jutut, tietenki haluaisin olla mahdollisimman hyvä äiti ja kuulla missä voisin toimia paremmin ja oppia siitä. Mut joo, ei ihmiset vain pysty läheskään aina järkevästi tarkastelemaan asioita... Ja joskus tuntuu et joukossa tyhmyys vain todellakin tiivistyy, esimerkiks jos jokainen olis todella jo paras aina tuntemaan ja tietämään täydellisesti mitä oma lapsi tarvii ilman et siinä nykytilanteessa vois olla mitään vikaa, mistä ne kaikki käytöshäiriöiset ja mielenterveysongelmaiset lapset tulis?

Vähän kurjaa tää nykymaailma ja kasvatus, on niitä paljo muitaki jotka ei tollasista tiedä tai just pahimmillaan ees välitä... Mulle vaan on vaikeeta olla välittämättä, jos huomaan et jotakuta avutonta kohdellaan ikävästi. Oon aika herkkätunteinen aistimaan yleensäki toisten tarpeita ja koen just vaikka vuorovaikutuksen tyttöni kans tosi tärkeäksi :heart: Niinpä haluisin olla hyvä siinä... ja ette arvaa miten hyvä fiilis yhä on siitä ku tytön ekoina kuukausina yks tuttuni joka on jo valmistunu psykologiks kehui miten todella hienosti mulla ja tytöllä vuorovaikutus sujuu! :) Samoin laitoksella kehuttiin että tarkasti luen tyttöäni (sain osallistua johonki vuorovaikutusta kartoittavaan haastattelututkimukseen). Hyvä etten itkee alkanu vaikken mikään itkuherkkä ookaan. Mä vain nautin siitä että saan hoitaa täydellä sydämellä tota palleroa, on se niin söötti ja lutunen :heart: Meillä muuten pallero on todellaki kirjaimellisesti kohta Pallero, kaikesta liikkumisesta huolimatta makkarat pullistelee ja huomasin omaa vauvakirjaani lukiessa et mun pituus ja paino on ollu tytön tasolla vasta 9 kk vanhana :O Mä oon tosin ollu osittaisimetetty allerginen masuvaivainen (silloin ei imetysdieeteistä ja maitoallergioista oo kauheesti tiedetty), ehkä se on tehny. Onhan meidänki tyttö yhä allerginen mut mun tiukka imetysdieetti pitää oireet kurissa.

Dieeteistä puheenollen... Miten te muut jotka viel imetätte ootte saanu painonne pysymään normaalitasolla? Mulla normipaino on just tässä mut laskussa on ollu paino koko ajan ja koko ajan on myös nälkä! Vähän kurjaa, ku ei oikein tiiä mitä sitä enää söis ku perusruoka ei tuo tarpeeks. Rankat dieettirajoitukset + iso melkein pelkällä imetyksellä elävä vauva + nää helteet on aika kuluttava yhdistelmä, mä joudun kohta taas shoppailemaan lastenosastolla - itelleni :p

Onko teidän lapsosilla vielä eroahdistusta? Lapsethan kokee ja ilmaisee sitäki yksilöllisesti omalla tavallaan... Meillä on varmaan nyt alkanu tää eroahdistusvaihe, en sais lähtee tytöstä muutamaa metriä kauemmaksi tai tulee useimmiten mielenosoitus. Saa nähä kauanko kestää. En oo pitkään aikaan lopettelemassa äitiyslomaa ym. joten sen puolesta ihan sama toisaalta. Miesreppana vain vähän jää paitsioon meistä molemmista kun tyttö viihtyy mun kanssa paremmin. Miehellä alkoi työtkin nyt just, menee päivät kaksin tytön kans. Ihan hyvin ne niinkin menee vaik kesän ehdinki tottua miehen läsnäoloon. Vähän tylsyys meinaa vaivata välillä ku ollaan kahden mut aattelin et aletaan seurustelemaan muiden kans kuhan nää helteet helpottaa sen verran et viittii ees ovee avata :D Mä siedän paremmin kylmää ku kuumaa mut kylmällä se pukeutuminen on tosiaan ihan kökköä.

Syömisestä piti vielä kysyy... Annatteko muuten pikkusenne pitää ite lusikasta kiinni vai miten teette? Meillä tää tapaus haluu kaiken hammasharjasta lähtien ite omaan käteensä. Jos on soseita annettu ni siihen lusikkaan se ite väkisin tarraa ja varmaan hyväkin niin tuleepahan harjoitusta mut voi että mikä sotku siitä tulee, näin paljo en oo ikinä ennen siivonnu :stick: :D

Ai niin, jee ihana kuulla et nukutaan pitempiä jaksoja jo, Neitoperho87! :) Täälläki on säilyny tuo rytmi... 6-7 h saattaa mennä jostain noin klo 22 eteenpäin yhtä soittoa, sitte noin klo 4-5 hetki tissillä, taas 2-4 tuntia unta (joskus välisyötöllä) ja yleensä vasta kahdeksan jälkeen ylös. Joskus tulee varhaisempikin syöttö mut tollee on menny nyt useimmat yöt. Nautin ku voin, aina tulee uus vaihe näillä palleroilla, toisilla vaikuttaa herkemmin uniin ku toisilla, ties miten meillä kohta nukutaan :D
 
Viimeksi muokattu:
Työni puolesta olen oppinut huomaamaan että vanhemmuus on erityisesti äideille todella arka paikka. Lapsen kehityskeskusteluissa täytyy osata valita sanat hyvinkin tarkasta mutta kuitenkin niin että asia tulee esitettyä, oli se sitten positiivista tai negatiivista. Pienikin 'väärä' sanavalinta ja vanhemmat ovat puolustuskannalla eikä lapsen etu toteudu:/ väliinputoajia on varmasti paljon, johtuen niin vanhempien osattomuudesta/sokeudesta/kieltämisestä kuin ammattilaisten kiireestä, se on todella harmi! Nyt itsekkin äitinä loukkaannun asioista jotka koskevat lastani...sitä vain haluaa lapsellensa parasta ja toivoo että kehitys ja terveys ovat kaikki ok. Koskaan ei voi tietää miten reagoi jos tulevaisuudessa ilmenisi jokin ongelma yms...toivon tietysti olevani järkevä:)

Maddi: meillä ruoka uppoaa parhaiten kahden lusikan taktiikalla ;) siis ruokailu on meillä semmoinen show ja omaa kärsivällisyyttäni koettava:( eli siis neidillä on oma lusikka johon kauhon ruokaa omallani, ja yritän ohjata sen suuhun, neidillä on kyllä selkeä ymmärrys mihin lusikka on suunnattava, tietty välillä koordinaatit heittää;) heh jännä kyllä niin tällä tavalla ruoka maistuu paremmin, kun itse syötän niin ei sitten millään!
Ja eroahdistusta on kovasti, jo jonkin aikaa ollut juuri samanlaisia 'oireita' kuin teillä nyt Maddi. Mun puolesta napanuora sais olla vähän pidempi välillä;)
 
Neitoperho87, näinpä. On varmasti todella haastavaa saada asia ilmaistua niin ettei heti vedetä herneitä aivoihin asti :D Yks kaveri on opettajana ja just sano et muuten aivan kiva työ mut niiden hankalien ja ongelmalasten vanhemmatki on niin hankalia et niiden kans ei voi keskustella yhtään mistään asiallisesti ja ne ja niiden lasten asioiden hoito vie kaiken ajan kuitenki. Aika surkeeta et opettajat sit joutuu kasvattaa ku kotona ei haluta :(

Meillä parhaiten menee sormiruokailtavat, suorastaan komeesti vaippaan asti :p Mut soseet on enämpi maistelua. Kaikki ruokailu toki on sotkemista... Mut niinhän ne tutustuu ruokaan, hölmöä olis estääkään. Tyttö on rinnalla yhä aika usein ja näillä mennään. Helteillä tosin vähä uuvuttavaa ku on lämpöpatteri sylissäki :LOL:

Keillä on tutti käytössä? Miten paljo? Meillä tyttö vie ite tutin joskus suuhun jos annan sen sille mut todella satunnaista käyttöä. Imemisen tarve on suuri mut tyttö syö mieluummin tissiä tai etusormiaan, jotka on päältä ihan rohtuneet :headwall: Mitäpä tuohon nyt keksis...? Kai se pahin imemisen tarve vähitellen menee ohi.

Istuuko teidän pienet vielä? Meillä ei ja niinpä potta ja syöttötuoli vasta oottelee käyttäjäänsä. Ite opin istumaan 6 kk 19 pv iässä (ja sitä seuraavana konttaamaan) joten varmaan tossa parin viikon päästä istutaan :p No joo, saa nähä, kehittyköön omaan tahtiinsa, yritän ite malttaa mieleni siihen asti :)

Vähän haikeaa, joudun kohta leikkaamaan tytön etuhiuksia...! Pisimmät hipoo silmiä. Jotenki sitä ihailee tollasta hentosta vauvatukkaa niin ettei raskis leikata... :heart: Meillä muuten syntyessään tumma neiti on muuttumassa vaaleanpunertavatukkaiseksi :O *did NOT see this coming*
 
Meillä on unitutti käytössä. Joskus myös autoillessa tai rattaillessa, mutta silloin se mene ihan leikkimiseksi tutin kanssa :D pyörittelee tuttia käsissä ja laittaa suuhun ja nykäsee pois, kuuluu kiva "plop" ääni ja sille nauretaan.

Poju osaa jo istua ja syöttötuoli ollut kohta kuukauden käytössä, lattiallakin mielellään istuu ja touhuaa leluilla. Potta pitäs kaivella esille tuolta jemmaata, niin voisi sitä kans alkaa kohta puoliin harjoittelemaan.
 
Piiiitkästä aikaa taas kirjoittelen. Ollaan lomalla täällä Suomessa. Lentomatka meni tosi hyvin vaikkei pikkumies nukkunutkaan juuri ollenkaan.

7 kk tuli täyteen muutama päivä sitten. Tällä kertaa jää neuvola väliin loman takia, mutta eiköhän tuo ihan hyvin jaksa, kun on alkanut syömäänkin kuin hevonen! Täällä menee 600-800 ml maitoa päivässä ja 2 isohkoa annosta (150-200g) kiinteitä. Vaikuttaa tyytyväiseltä ja tapailee konttausliikkeitä. Paikallaan ei pysy hetkeäkään.

Meillä kävi viime sunnuntaina pieni tapaturmakin, kun rattaissa ollessaan ampiainen pisti poikaa nenän varteen :( käytiin sairaalan ensiavussa näyttämässä, mutta päästiin n. Tunnin kuluttua pois, kun ei ilmennyt mitään allergioireita. Mutta kyllä siinä äiti ehtisi pelästyä oikein kunnolla, kun toisen silmä ja poski alkoivat punoittaa ja turvota!

Lueskelin tuossa aiemmin käytyä keskustelua imetyksestä. Itse täysimetin poikaani 5 kk asti, jolloin aloitettiin kiinteät. Siitä vielä kuukauden verran imetin kiinteiden ohella, kunnes poika alkoi puremaan kahdella alahampaallaan oikein kunnolla niin, etten enää pystynyt rentoutumaan ja pelkäsin imetystä. Päätin, että nyt sa olla, olen saavuttanut tavoitteeni eli imettää ainakin 6 kk. Nyt olen antanut korviketta päivisin ja vielä joskus harvoin tissiä öisin, jos poika sattuu heräämään. Välillä tulee vielä jotenkin huono omatunto ja haikea olo, kun tuo imetys oli kuitenkin todella suuri ja tärkeä osa minun ja vauvan päivärutiineja. Maitoa minulla on aina tullut enemmän kuin tarpeeksi ja sehän minua tässä harmittaakin eniten, etten pysty imettämään vauvan puremisen takia. Jos tuo pureminen nyt näyttäisi laantuvan niin enpä tiedä voisinko vielä palata taaksepäin ja korvata korvikkeet taas rintamaidolla...? Jokainen tietysti päättää imettääkö lastaan vai ei ja ymmärrän täysin, että jollain ei vain maitoa tule tarpeeksi jostain syystä ja siten päätyy korvikkeeseen. Minullakin imetys ei ole koskaan ollut täysin ongelmatonta. Minulla on pariin otteeseen ollut todella kivulias tiehyttukos, alussa kahden kk:n ajan oli haavaumia jne. Apua ongelmiin ja tukea imetykseen saa hakemalla hakea ja onnistuneen imetyksen eteen on tehtävä kohtuuttoman paljon töitä. Ymmärrän, ettei kaikilla ole voimia kahlata tuon vaikeuksien viidakon läpi. Nyt jälkeenpäin huomaan kuitenkin myös, että imetettäessä äidin ja vauvan välinen side on TODELLA vahva ja ainutlaatuinen. Ehkä vieläkin voimakkaampi kuin korvikeruokitun vauvan ja äidin suhde. Ravitsemuksen kannalta varmaan korvikkeetkin ovat nykyään tosi laadukkaita, mutta imetykseen liittyy myös tuo voimakas tunnepuoli.
 
Viimeksi muokattu:
Titti, voi miten harmi että koet imetyksen jääneen kesken :( Ymmärrän sua täysin, tuntisin ihan samoin itsekin vastaavassa tilanteessa. Meidän tyttö on niin energinen ja touhukas että imetyshetket tuo ihanan rauhoittumis- ja sylittelytauon :heart: Lisäksi tosiaan se läheisyys kun toinen on aivan iholla... Jokku ei tykkää mut mä nautin siitä, surisin jos se nyt jäis pois. Kannattaa kyllä ehdottomasti kysyä Facebookin Imetystukiryhmästä apua (tukiäideille voi laittaa myös yksityisviestiä), kyllä tuossa vielä on jotain tehtävissä! Sua voi jäädä harmittaa jos et vielä yritä. Onnea ja menestystä!

Mitkäs maut teidän lapsosilla on osoittautunu lemppareiks? Meillä menee kaikki (jopa pari kertaa annetut kaupan valmissoseet) sylkemättä alas mut suosikki tuntuu olevan äidin tekemä lohi+porkkana+parsakaali+kesäkurpitsa-sose :p Oon ihan mielissäni et tyttö ymmärtää oikean ruoan päälle. Hedelmät ja marjat menee tehosekoittimessa tehtynä smoothiena. Koen ton todella kätevänä, koska tuoreena noissa on kaikki ravintoaineetkin tallella eikä tarvi pilkkoa ja keittää ja soseuttaa. Kaiken kaikkiaan oon ollu erittäin positiivisesti yllättyny et tyttö syö hyvällä ruokahalulla ja omatoimisuudella samaa ruokaa ku me vanhemmatkin :) Paremmin ei vois olla. Pitää nyt nauttia, aina tulee uus vaihe, joskus myöhemmin voi olla ihan toista.

Potta ja syöttötuoli otettu onnistuneesti käyttöön. Valittiin Stokken Tripp Trapp, jonka ei pitäs kaatua... En todellakaan haluu et tyttö loukkaa itteensä ja kun se ei ole kuin meistä vanhemmista kiinni ni toi oli valinta. Tähän asti näyttää hyvältä :)

Eka vauvauintikin tuli koettua, kaikki tykättiin siitä (pesuhuonesäätöä lukuunottamatta). Tyttö oli yhtä loiskivana ku kotona kylpyammeessa :D Vähän ärsytti uimapukuvalikoima, hain ties kuinka monesta liikkeestä koska olisin halunnu sukupuolineutraalin asun. En mä lapsiani sukupuolettomaks aio kasvattaa mut ärsyttää hankkia kaikki vain toiselle sukupuolelle soveltuvaks :stick: Inhoan turhaa tavaraa nurkissa ja jos Pikku Kakkonen tai Kolmonen on poika ni pitää ostaa monet jutut uusiks :headwall: Vedän rajan pinkkeihin, kukkiin ja röyhelöihin, ne ei passaa ku tytölle, ja muunlaista uimapukua ei kerta kaikkiaan löytyny.
 
Viimeksi muokattu:
paivih: olipa ihana lukea että teidän lentomatka meni hyvin:) me varattiin lomamatka lokakuulle, jolloin neiti on n.9kk, jännittää ihan törkeästi kuinka matka menee, onneksi lento on vaan muutaman tunnin:) oliko sulla jotain kikka3 käytössä matkan ajaksi? Mua lähinnä mietityttää se nukkuuko neiti ja ellei nuku niin itkeekö lennon ajan. Sen tietää vasta matkalla:)
Ihanaa kun on jotain mitä odottaa...kävin jo netistä tilaamassa kaiken maailman puhallettavia uimarenkaita ja uv suoja uimapuvunkin:) netistä löytyy muuten ihan kivoja, myös niitä sukupuolineutraalejakin uimapukuja Maddi.

Muutamaan otteeseen olen lukenut pottailusta tällä palstalla...piti ihan käydä lukemassa tietoa siitä koska se pitäisi aloittaa:) me ei olla vielä edes mietitty koko asiaa kun en koe sen olevan ajankohtainen:/ pottailusta löytyy ihan hyviä artikkeleita ja tietty tutkimustietoakin, niin hyödyistä kuin haitoistakin...niiden haittojen takia tultiin miehen kanssa siihen tulokseen että neiti käyttää vaippoja vielä jokusen hetken, jos joskus 8-9kk paikkeilla tutustutaan kyseiseen kapistukseen:)

Tällä viikolla neidille on vihdoin maistunut ruoka paremmin! Jee, jospa ensi viikon neuvolassa mitat olisivat kääntyneet kunnolla nousuun:)
Täytyy myöntää että tuo neidin ruokahaluttomuus on välillä koetellut hermoja oikein kunnolla...se kun vaikuttaa yöunien pituuteenkin! Välillä nukutaan pidempiä pätkiä, kun taas muutamana (lue useampana!!) yönä ollaan herätty 6x!!! En millään jaksaisi nousta niin monesti:/ nyt heräilyt ovat vakiintuneet 2-3x jolloin neiti juo oikein kunnon ruokahalulla...kun vain saisi tuon maitomäärän ympättyä päivän ruokahetkiin:) jospa tämä tankkaus johtuu jonkinlaisesta kasvuspurtista ja kohta helpottaa!? Enää en edes viitsi hehkuttaa hyvin meneviä asioita kun jo seuraavana päivänä asiat muuttuvat heikompaan suuntaan haha! Nyt suu supussa positiivisista;)
Hyvää alkavaa viikkoa kaikille
Neitoperho87 ja neiti 6,5kk
 
Neitoperho87, mäkin perehdyin vauvan vessaviestintään ja tulin siihen tulokseen että se on mitä luonnollisin tapa vauvan kannalta enkä siks pidä sitä haitallisena. Haitat on joissain lähteissä liitetty liialliseen pidättämiseen mut vauvat ei vielä osaa kauheesti pidättää joten se ei ilmeisesti ole todellinen riski millekään kehitysongelmille. Tähän päädyin itse, muut voi päätyä johonkin muuhun, pääasia että ottaa selvää ja tekee niin kuin kokee oikeaksi omaan tilanteeseen.

Meillä tyttö ei juuri pissaa yöllä vaan vasta herättyään ja siinä pystyy hyvin pissattaa isot määrät pottaan tai lavuaariin. Nyt kahtena aamuna toimittu näin ja pissaahan se kun heti heräämisen jälkeen pissattaa ja malttaa oottaa muutamia minuutteja :) Nauratti ku mies ei meinannu uskoa silmiään et noin "pieni" vois pissata myös muualle ku vaippaan :D Mä sit vaan et miten ne vauvat muka kehitysmaissa pissaa, eihän siel vaippoja käytä ku rikkaat :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Neitperho oletkohan sotkenut minun ja Tiitin kertomuket? Me ei olla pikkumiehen kanssa minnekkään lennetty, eikä tarkoitus olekaan lentää hetkee minnekkään. =)

Me ollaan otettu kans potta jo käyttöö, poika istuskelee oikein kivasti siinä ja tykkää, mutta minimaalista pissatippaa lukuunottamatta mitään ei ole saatu aikaiseksi. Kuitenkin totutellaan potalla istumiseen jo.

Meillä alettiin liikkua tosiaan pyöriimällä ympäri asuntoa. Mahalleen,selälleen,mahalleen,selälleen ja sitä rataa. Kauheasti kiinnostaisi kaikki yläpuolella olevat asiat ja aina kurkotteleekin teevee tason laatikoiden vetimiin, pöydän jalkaa ylöspäin ja pykkitelineeltä lähtee vaatteet kuivumasta melko vikkelään, jos on joku paita tai muu isompi kuivumassa. Ihana touhottaja :heart:

Päiväuet meillä on vihdoinkin, VIHDOINKIN pidentyneet. Nukkuu lounaan jälkeen n.2h (11.30-13.30) ja ennen päivällistä nukkuu sitten 1-1,5h (15.00-16.30) ja sitten valvoo n.20.00-20.30 jolloin painelee yöunille ja herää aamulla 8-9 välillä. Ihanaa un vihdoin ollaan alettu päästä pois niistä puolen tunnin päiväunipätkistä.
 
Maddi meillä myös menee kyllä melkeinpä kaikki maut. Olen pääsääntöisesti tehnyt kaikki soseet itse ja vieläpä pelkästään luomuraaka-aineita-aineista. Nyt lomalla olen muutaman kerran antanut valmiita luomu vauvanruokia, kun ollaan oltu liikenteessä eikä vieraissa paikoisa aina ole mahdollista valmistaa itse. Suosikkeja tällä hetkellä tuntuisi olevan maissi-tapioka puuro ja kalkkuna-maissi-perunasose. Hedelmistä ehdottomasti banaani. Mitä marjoja (tuoreita) olette antaneet? Voisiko esim torilta ostettua suomalaista mustikkaa antaa jogurtin seassa?

Neitoperho lentomatka meilläkin kesti vain kolmisen tuntia. Mukaan otin muutaman korvikepurkin ja sosepurkin, kännykkä-lelun jota sai näppäillä ja paljon kärsivällisyyttä. Kyllä se hyvin menee! :)

Meillä ei olla vielä pottaa kokeiltu, mutta teidän innoittamana taidan alkaa kokeilemaan heti kun palataan lomilta kotiin. Millaisia pottia teillä on käytössä?
 
Meillä on ihan marketin peruspotta, selkätuki mut ei mitään vöitä, Nalle Puhin kuva kukkii kyljessä :p Ties vaikka moisen innoittamana tyttö on nyt keksiny alkaa tehä kakat pottaan! Kahtena peräkkäisenä aamuna tehty komia torttu alle puolessa minuutissa potalle menosta :LOL: :O Muutenpa ei ookaan kakannu. Noh, jännä nähä miten tää tästä kehittyy.

Kyyl kai mustikkaa saa antaa vaik oliskin torimarja :p Meillä ukko poimi mustikat, puolukat on viimevuotista erää ja mansikat ja mustaherukat ostettiin. Noita on annettu, mansikkaa tosin ei kai ku yhesti hiukan muiden seassa. Meidän tehosekoitin vetää noi kaikki ihan atomeiksi tuoreena ja pakasteisenakin, ei sit olla hukattu hyviä vitamiineja ja aromeja ym. keittämällä. Voin suositella :)

Meillä ei päikkäreitä nukuta ku maksimissaan 1 h 1-3 kertaa päivässä. Ei toi jouda istua ees sylissä mistään nukkumisesta päiväsaikaan nyt puhumattakaan :stick: Vai pitäiskö nauraa :D En silti valita ku monena yönä menee klo 22 unille ja herää ekan kerran tankille vasta klo 4-6 ja jatkaa unia toisella syötöllä tai joskus ilmankin jonneki klo 8-10, aika kiva. Vähä aiemminki sais nukahtaa ku ite oon iltauninen ja aamuvirkku.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä