*Tammikuun tähdet-11* MEIDÄN KUU <3

Onnea Lumikuningatar, dire, sparkle, jeccika, flip, tyttötrio, taffo ja kääkkis ja joku muukin jos nimi jäi puuttumaan!

Tyttötrio; aika hurja tuo istukan palan jääminen kohtuun, onneksi selvisit siitä.

Sparklen Jesselläkin aika hurja alku, mutta onneksi nuo vauvat hyvin toipuvat.

Aika moni kokenut nyt kiireellisen sektion, tai sitten sitä itsekin sen kokeneena kiinnittää niihin enemmän huomiota. Flip: mä ainakin olin tosi kipeä ton sektion jälkeen, lueskelin netistä toipumisesta. Tietysti kaikki kehuskeli toipuneensa siitä samantien, lääkkeitä ei tarvinnut ja maratoonejakin ne juoksenteli samantien... Minä taas söin särkylääkkeitä kaksi viikkoa ihan säännöllisesti ja purin hammasta sängystä noustessa, plääh.... Mutta nyt, kolme viikkoa sektiosta alkaa tuntua jo "normaalilta", ei kipuja ja usko alkaa palata että joskus pääsee vielä lenkillekin. Mutta kuukausi-6viikkoahan pitää varovasti ottakin noin ison leikkauksen jälkeen.

vappupommi ja poika 3viikkoa3päivää
 
Enpä ole ehtinyt pitkään aikaan kirjoitella. Meidä tyttö syntyi 5.2. Luomuna meni kun ei puudutuksia ehditty enää laittaa, viivyteltiin liian kauan kotona. odella tuskainen mutta nopea synnytys. Rv 41+2 siis syntyi, seuraavana päivänä olisi ollut yliaikaiskontrolli johon ei sitte tarvinutkaan mennä.

Kaksi päivää oltiin sairaalassa. Vauva nukkuu päivät ja valvoo yöt, koville ottaa mutta muuten olemme onnemme kukkuloilla. Isommat lapset jää väistämättä vähemmälle huomiolle ja siitä on todella huono omatunto.

Imettäminen on tuskaista, rinnat todella pingoittuneet ja imtän rintakumin kanssa. Tänäänkin kumi täyttyi verestä kun meni nänni haavoille...paljon tässä saa olla kärsivällisyyttä mukana, aa nähdä oppiiko vauva vielä oikean imuotteen paljaasta rinasta kunhan noista kumeista luovun rintojen parannuttua. Kaikki hyvät imetysvinkit ovat tervetullita!

Onnea vielä muillekin vauvautuneille! Teidän kanssa on ollut ilo jakaa tämä odotus :heart:

MamaDeDos & rakas tyttäreni 5 vrk
 
Onnea mamadedos!

Imetyksestä, mule rintojen pingotukseen auttoi kaalinlehdet; aah kuinka ihanaa oli vetää jääkaapinkylmiä lehtiä yöksi liivien alle, taivaallinen tunne! Samoin meillä poika alkuun protestoi liian täysiä rintoja, niin pumppasin hieman pois ennen imetystä.
 
Onnittelut kaikille vauvautuneille, taitaa olla kohta jo kaikki pulkassa=)

Ihan kiva ois vauvapuolelle saada sivut, vois jakaa ja kysyä asioita ja kiva lueskella toistenkin kuulumisia, tännehän oli oikein urakalla tullut kirjoituksia sitten viime kirjoitukseni, kiva=)

Tosiaan moni on kokenut hätäsektion ja erilaisia vauva-arjen aloituksia, ei muuta kuin voimia kaikille:heart:
 
Onnea Taffo82 ja Kääkkis poikien syntymisten johdosta sekä MamaDeDos tytön syntymän johdosta :flower:

Minäkin jouduin MamaDeDos käyttämään vähän aikaa rintakumia, kun rinnanpäät olivat niin arat ja vuotivat jonkin verran verta alussa..mutta äkkiä ne sitten paranivat, kun maito nousi kunnolla. Meilläkin tuo vauva vaatii sen verran huomiota, että esikoinen on joskus vähän mustasukkainen..

Tyttötrio kiitos vinkistä, voisi kyllä käydä ostamassa nuita mainitsemiasi maitohappobakteereita. Kirjoitit myös, että öljypohjaisia d-tippoja ei kannata käyttää..mikä olisi sitten vauvalle vatsaystävällisempi merkki?

Meillä tämä neiti haluaa koko ajan olla hereillä ollessaan sylissä. Ei viihdy ollenkaan yksikseen esim. vaunuissa. Itkee vaan hereilläoloajat, jos ei saa olla koko ajan sylissä..:( Kyllä ajattelin todella harkita sitä vyöhyketerapiaa avuksi.

Nytkin olen ollut koko vkl:n yksin vastuussa lapsista, kun mies on viemässä muuttokuormaa.Ja todennut, että minusta ei olisi yksinhuoltajaksi..On kyllä sata kertaa helpompaa kuin toinenkin on jakamassa vastuun lastenhoidosta ja saa välillä itsekin hengähtää. :)

Nyt on kyllä väsyttänyt ja stressannut paljon tämä muuttoruljanssi ym. Kun kaikki ei ole mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Asunto johon oli tarkoitus muuttaa pohjoisessaei vastannutkaan odotuksia, joten se siitä.. Eilen nukuin illalla 2,5 tunnin iltaunet ja silti ei tehnyt yhtään tiukkaa laittaa illalla nukkuun. Tainnut vähän univelkaa kertyä. Onneksi minun ystävä tulee tänään käymään niin saa vähän "järkevämpää" jutteluseuraa :)

minunkin puolesta voitaisiin perustaa vauvapuolelle oma pino :)

Elmi ja minni 4vko+6pv
 
Moi pitkästä aikaa!

Vauva-arjen hulinassa en ole tänne muistanut päivitellä, että meidän neiti syntyi 31.1, paino 32220, pituus 50 cm:).

Synnytys meni hyvin ja käynnistyi lapsiveden menossa maanantai-aamuna ja ilman traumoja selvittiin. Nyt opetellaan vauva-arkea kotona, neiti nukkuu ja syö, välillä seurustelee ja taas nukutaan ja syödään. Eli toistaiseksi menee hyvin eikä isompia itkuja ole ollut. Välillä huomaan, että vatsa häntä vaivaa kun kiemurtelee ja ähisee, mutta ei isommin. Toivotaan, että d-tipat ei aiheuta lisää vatsanväänteitä, monelta olen kuullut, että näin on.

Kiitos loistavasta tuesta täällä, ihanaa on ollut lukea keskusteluja muiden odotusajasta ja kokemuksista!

Ellu ja vauveli 13 pv

Neuvolan täti kävi kotikäynnillä torstaina, paino oli pikkuisella lisääntynyt hienosti 200 g
 
Heippa kaikille, jotka täällä vielä pyörii!
Onnea Tyttötrio, Taffo, Kääkkis, MamaDeDos ja Ellu!
Sparklelle tsemppiä, huhhuh minkälainen alku! Toivottavasti teidän vauva-arki on kuitenkin lähtenyt käyntiin hyvin, eikä enempää dramatiikkaa tarvitse kokea.
Samoin Tyttötriolle kaikkea hyvää toipumiseen!
Kääkkis, olisi tosiaan voinut olla tuo sinun synnytyskertomuksesi omani, jos suunniteltu sektio ei olisi tullut väliin...Hienoa, että kaikki meni hyvin. Komean kokoinen poika!
Sektiosta, juu, tosiaan maratonia en ihan lähitulevaisuudessa juokse...Vaikka tänään on eka päivä ilman särkylääkkeitä ja kivut alkaa olla poissa. Olin eilen pienellä kävelyllä ja se vähän tuntui haavalla, mutta ehdottomasti parempaan suuntaan koko ajan menossa.
Meidän vauvakuulumiset: isovanhemmat oli ekaa kertaa kylässä ja sen verran oli hulinaa, että eilen muuten rauhallista vauvaa oli tosi vaikea saada rauhoittumaan ja nukkumaan. Muuten on poika ollut kuin unelma, syö hyvin ja nukkuu. Me ollaan miehen kanssa näköjään ihan yliherkkiä sen itkulle, ja pojalla on vielä äänijänteitä vaikka muille jakaa. Kaikki pienetkin itkut tuntuu jotenkin raskailta kestää, vaikka poika kyllä aina rauhoittuu, viimeistään kun saa maitoa. Paino oli viikko syntymän jälkeen mennyt yli syntymäpainon ja vatsa on toiminut tähän asti hyvin. Keskiviikkona aloitetaan D-vitamiini ja mikäli oikein teidän kirjoituksistanne ymmärsin, se saattaa vissiin aiheuttaa vatsavaivoja? Onko se DDSJunior D-vitamiini valmiste johon on lisätty vatsahappobakteereita? Auttaako vauvan vatsaongelmiin, jos äiti syö vatsahappobakteereita?
Minäkin mielelläni lukisin vauvapuolella kuulumisia, jaksaako kukaan ryhtyä päivittäjäksi?
Flip + vaavi 11 pv
 
Hei!
Meidän vatsavaivat ovat menneet siihen pisteeseen että hain apteekista tuota Cuplatonia. Aloitin lauantaina ja sinä samaisena päivänä unohdin antaa sen yhden d-vitamiinitipan (josta pidemmälle en yhäkään ole mennyt vatsavaivojen vuoksi) ja päivä sekä yö olivat kuin unelma, ei muuta kuin pieniä väänteitä. No eilen sitten taas annoin d-tipan normaalisti ja meidän neiti huusi tunnin tossa puolen yön aikoihin suoraa huutoa, just niinku esikoinen (paitsi se huusi joka yö). Katotaas taas tänään mihin mennään tässä seikassa. Sit ku nukku niin heräs vaan neljän tunnin välein syömään, oli ihana nukkua pidempikin pätkä=)

Nyt neiti nukkuu tässä kantoliinassa, vatsanväänteet herätti kesken kaiken ja tässä tämä aikalailla viihtyy ja mielellään nukkuukin.

Ristiäissiivoukset aloitetaan tänään pikkuhiljaa, ei rykästä ku huone kerrallaan niin ei stressaa. Harmittaa vietävästi kun ulos ei päästä, tänä aamuna pakkasta oli jopa -34,2 astetta, heh.

Oma fyysinen olo loistava, kun ei kerran ulos lenkille päästä, aloitan ton zumbaamisen olkkarissa, itse asiassa on jo pakkokin että homma toimii muutamien viikkojen päästä satapäiselle kansalle:p

Meidän seuraava neuvola laitettiin vasta tonne ens perjantaille eli edellisestä käynnistä tulee sitten kolme viikkoa. Silloin pitäs ottaa se Rotavirus-rokote mutta tossa jo sovittiin että mä annan sen sitten ite kotona kun tulemme Rukan reissulta kotiin. Eipähän rokote nostata kuumetta haittaamaan reissua. Esikoinen muuten sairasti ton viruksen pari kesää sitten ja oltiin sitten viikko Oyksissa tiputuksessa, aivan karmea tauti...

Noh, nyt väsäämään pöytäkirjoja ajan tasalle ennen kuin koululainen palaa.

Hyvää ystävänpäivää kaikille:flower::flower::flower::heart:
 
Mamadedos Imetyksestä halusin sanoa että esikoisen aikaan (1v5kk nykyään hän) mulla oli ensimmäinen kuukausi imetyksestä todella hankalaa.. itkin ja imetin, joka kolmannella kerralla annoin pullosta jotta tissit parantuisivat vähän.. vereslihalla olivat ja se imetyskin sattu ihan todella paljon! Kaalinlehdet helpottivat jonkin verran.. lansinoh siis lampaanvilla voide myös auttoi vähän mutta tuskaa oli! Nyt pelkäsin imetystä jo valmiiksi mutta kivut kestivätkin vain kolme päivää ja nyt imetän innoissaan kun se kerranki onnistuu <3 esikoiselta imetin aina pimeässä huoneessa yksin ja itkin niin kyllä tämä on nyt ihan erilaista.. sinnikäs olin esikoisen aikaan sillä halusin niin kovasti että se sujuu! Ja nykyään öisin rinnat täyttyy välilä niin että toisesta on hankalempi saada otetta, niin pumppaan sitä 30ml ja sitten poitsu saa nännistä hyvän otteen :) Toivon todella että sulla helpottaa äkisti <3 käytin tosiaan esikoisen aikaan rintakumia koko imetyksen ajan eli 7kk, sillä sen kuukauden kipujen jälkeen vauva ei paljasta rintaa huolinu :/
 
Kiitos imetysvinkeistä. Mies kävi ostamassa kaalia mutta samana päivänä kokeilinkin ihan huvikseni tarjota vauvalle paljasta rintaa ja hyvinhän tuo nappasikin kiinni eikä tehnyt edes kipeää. Nyt olen pari päivää imettänyt jo kivuitta paljaasta rinnasta. Minä käytin myös esikoisen kanssa tuota rintakumia ja hän sai myös sen rinnalla korviketta kun en aina kylässä tai julkisilla paikoilla kehdannut pelata sen kumin kanssa. Esikoisen imetys oli niin stressaavaa enkä saanut siihen mistään apua joten lopetin n. 3kk:n jälkeen koko touhun ja olin siitä todella harmissani. Kuopuksen kanssa käytin myös alkuun rintakumia mutta sinnikkäästi hain imetykseen apua ja meillä kävi kotona joku imetysneuvoja ja hänen avulla pääsin eroon rintakumista ja päädyin imettämään kuopusta n. 8kk. Luulin että kolmas kerta olisi helppo mutta samalla tapaa ne rinnat meni rikki ja kipeytyi kuin ennenkin ja maitoa tuli yli tarpeen ja siitä syystä rinnat olivat koko ajan ihan kivikovat pallot. Nyt kysyntä ja tarjonta jo kohtaavat ja rinnan päät parantuneet ja imetys sujuu, olen siitä todella iloinen ja tarkoituksena on imettää ainakin se puoli vuotta, luultavasti kauemminkin.

Kova hinku olisi jo vaunulenkeille mutta ei taideta ainakaan viikkoon päästä näiden pakkasten takia. Jumpallekin jo haluaisin mutta vauva syö niin useasti että sitten täytyy kyllä ottaa korvikkeet kuvioihin että mies voi syöttää vauvaa sillä välin kun olen jumpalla. Paino on ihme kyllä lähtenyt ihan hyvin laskuun vaikka olenkin herkutellut ihan liikaa. 12kg tuli painoa lisää raskauden aikana ja nyt siitä on jäljellä n. 5. Ne lähtee nopeasti kun pääsen ulkoilemaan vauvan kanssa ja siihen vielä jumpat päälle. Silloin kun käyn jumpalla niin ei tee niin herkkujakaan mieli. Luulen että saan kropan kuntoon parissa kuukaudesa kunhan vaan pääsisi kunnolla aloittamaan.

Meidän tytöllä on myös vähän vatsavaivoja mutta miksiköhän ne vaivaa lähinnä vain öisin!? Cuplatonta ostettiin mutta ei olla vielä kokeiltu.

Ristiäisiä kaavailen tuonne maaliskuun puoliväliin. Nimi on nyt vähän hakusessa kun ei tuo tyttö näytä sen nimiseltä mitä alunperin ajateltin. Toinen nimi on jo valmina mutta etunimi puuttuu eikä kalenterissa ainakaan ole sellaista jonka huolisin...huoh...vaikeaksi menee...

Mietityttää myös milloin uskaltaisi kokeillä seksiä...tekisi jo ihme kyllä vähän mieli ja mitään kipuja e ole synnytyksen jälkee ollut, synnytystä seuraavasta päivästä lähtien alapää on tuntunut siltä kun ei olisi koskaan synnyttänytkään mutta sitähän ei tiedä missä kunnossa paikat on tuolta sisältä. Mietin myös ehkäisyä että miten se jatkossa hoidetaan, minulle ei pillerit käy, olen kokeillut minipillereitä ja yasmineita mutta ne aiheuttaa suurinpiirtein skitsofrenian ja limakalvojen kuivuutta ja haluttomuutta (mikäs se parempi ehkäisykeino!). Jos jollai teisä on ollut kierukka niin haluaisin kuulla kokemuksia siitä (sivuvaikutukset, ja miltä sen laittaminen tuntuu jne). Sterilisaatio tuntuu vielä liian radikaalilta vaikka olenkin melko varma että meidän lapsiluku on täynnä. otenkin jo nyt vähän kaipaa sitä vauvamahaa ja tuntuu surulliseta ajatella että se lapsenteko osa elämästä on jo ohi, enkö enää ikinä saa kokea stä kun vastasyntynyt nostetaan rinnalle ja mitä kaikkea muuta jännittävää oodotukseen liittyy; ultrat, lasketun ajan lähestyminen... Vaikka raskauteni ovat olleet fyysisesti helppoja (alun pahoinvointia lukuunottamatta) niin mielialojen kanssa on ollut vähän vaikeaa, kai raskaushormonit tekee minulle vähän saman kuin pillereiden hormonit. Jos alkaa vauvakuume liikaa vaivata niin täytyy yrittää muistella niitä kipeitä rintoja, tuskallista synnytystä (joka tosin oli oma vika kun ei menty sairaalaan niin ajoissa että olisin saanut apuja kipuun), mielialojen heittelyä ja valvottuja öitä.

Mutta nyt nopeasti syömään kun vauva nukkuu..

MamaDeDos & rakas tyttäreni 10vrk
 
Heips
Täällä illat tai alkuyöt (riippuu miten ajattelee) menneet kyllä itkeskelyn parissa viime päivien aikana. Tyttö on kyllä tänään ollut koko päivän kätynen eikä uni ole oikein tullut. Nytkin nukkuu liinassa, se on ainut paikka missä takuuvarmasti nukahtaa. Kait ne mahavaivat vaan sattuu valitettavasti joskus sinne yöaikaan...

Mulla kans painossa enää noi 5 viimeistä kiloa. Raskauden aikana tuli yhteensä noin 13 kiloa. Kyllä ne lähtee kunhan päästään kunnolla liikkeelle. Mä olen myös miettinyt tuota korvikeasiaa kun ite olen kolmena iltana viikossa sitten vetämässä jumppia. Haluaisin mieluummin pumpata omaa maitoa jos vain tarpeeksi tulee. Esikoisella en koskaan käyttänyt korviketta vaan pumppasin jos tarvetta oli.

Nyt pitää lopettaa, alkaa ohjelmat telkkarista

Johanna ja pompula 4vko ja 3pv
 
Heippa piiiitkästä aikaa! :wave:

Sydämmelliset onnittelut kaikille vauvautuneille :heart:

Kylläpä vauva-arki onkin vienyt mukanaan...en ole yhtään käynyt lukemassa satti sitten kirjoittelemassa yli kuukauteen! Sitten yhtenä iltana sanoin miehelleni, että miksi ihmeessä en ole käynyt, siellähän ihmiset miettivät koko ajan samoja juttuja kuin me täällä...vertaistukea!:)

Täytyy lueskella ajan kanssa miten teillä menee ja palailla sitten!
Hyvää jatkoa kaikille :)
 
Hoi vaan kaikki!
Hiljaista täällä ollut mutta laitanpas joka tapauksessa kuulumisia.

Ristiäiset takana, ihanaa. Liikaa stressiä ja kiirettä liittyi tohon. Tyttäremme sai sitten nimekseen Adele Lumi Linnea, muutoksia ei tullut. Prinsessamme ovat nyt sitten Aada ja Adele:) Porukkaa oli tupa täynnä mutta toisaalta oli mukavakin nähdä joitain pitkästä aikaa.

Nyt alkaa sitten orientoituminen ja pakkaaminen Rukan reissulle. Mulla on jälkitarkastus tiistaina ja Adelellä neuvolalääkäri perjantaina. Ystäviä ja tuttavia tulee vielä viikolla käymään, saadaan loput kakut syötettyä heille.

Meillä on syöminen tiheentynyt päivisin siitä kolmesta tunnista kahteen, ehkä hyväkin, ei sitten vedä itseään liian täyteen kerralla. Mahavaivoja joka päivä mutta pituus vaihtelee päivittäin. Jätin pariksi päiväksi d-vitamiinit kokonaan pois kun meni pari iltaa itkien.

Me päästiin miehen kanssa ihan vapaaillalle tossa ristiäisiltana kun anoppi jäi miehensä kanssa lapsenvahdiksi. Ei me mihinkään baariin rynnätty vaan käytiin kattomassa SM-tason lentopalloa naapuripitäjässä. Oli ihan kiva päästä jossain käymään ja vielä kahdestaan:heart:

nyt neiti alkaa liinassa heräilemään ja ruoka-aika koittaa.

Johanna ja Adele 5vk ja 2pv
 

Yhteistyössä