Tammikuun budjettihaaste :)

  • Viestiketjun aloittaja Nohnoh
  • Ensimmäinen viesti
fsds
Tämän päivän illlallinen lasagnette ja salaattia ja iltapala. Jääkaapissai on kalaa, josta teen kalapastan ja pojan plus maitoja yms kidius jugurtteja jne. ja pakkanen on ihan täysi):

Lidlistä tänään:

kurkku suomi 1,57
jääsalaatti 0.69
romatomaatti 500 g 1.49

milbona rasvaton maito 0.71 / l
linessa metsämarjajugurtti iso 1.39 / l
lovillo mozzarellaraaste 1.19 / 200 g
linessa edamjuustoviipaleet 1.69 / 200 g
dulano kokolihaleike 2.69 (n 7 e/kg keitetty kokolihaleike possua)
flora culinesse (tarjous) 1.19
combino täysjyväspagetti 0.95
2*pastakastike basilica 2,98
reissumies 0.47
kanamestari kana filesuikale 4,99

Pakasteesta:
miniporkkana 0.99
findus wok classic 1.59
findus nuppuvihannekset 0.99
ja
2 kpl lastentussi 10 kpl 2,98
yhteensä noin 29 euroa

Meillä siis poika reilut 3,5-vuotias ja on 4 pv/vko pvkodissa. Hänellä vielä yövaippa ja niitä dry nites vaippoja saa vain prismasta n 9 e pakkaus jossa muistaakseni 16 kpl). Mies ja minä syömme töissä. Kotona syömme koko perhe toisen aterian ja iltapalan työpäivinä. Kissallle mustista ja mirristä hiekat ja raksut menee noin 80 e / 2kk
 
mielenkiintoista
Isäntä toi kotiin poikien saunaillasta yhden vuoan kinkkukiusausta ja kokonaisen savulohen. Näillä mennään siis alkuviikko.

Ma:kinkkukiusaus
Ti:kinkkukiusaus, itselleni tekasen savulohisalaatin
Ke:ajattelin kokeilla tällaista savukala-perunasoselaatikkoa http://www.valio.fi/reseptit/savukala-perunasoselaatikko/ Jos kalaa vielä jää, tekaisen pakkaseen savulohikiusausta tai savulohipastaa
To: home made italianpataa
Pe: linssi-tomaattikeitto

Viikonlopun ruoat täytyy vielä miettiä. Esikoinen lähtee mummolaan, joten voi olla että tehdään jotain vähän aikuisempaa ruokaa, tai haetaan pitsat ja kuopus saa sitten syödä loppuviikon jämiä tai pilttiä.

Tässä vielä vähän meidän kauppalistaa:
kissanruoka 1,10e x 3
AB-piimä 1,17e
Reissumies 12kpl 1,44e
kermaviili 0,49e
rypsiöljy 2,55
miniluumutomaatti 0,89e
pakaste maissi 1,29
kahvi 3,59e
arkijogurtti 1l 1,15e
reilun kaupan banaani 1,25e
appelsiini 0,78e
pakaste paprikasuikaleet 0,74e
paprika 1,21e
perunajauho 0,89e
ruokakerma 0,56e x 2
rasvaton maito 1,29e
mozzarella 0,95e
jääsalaatti 0,99
perunat 1,89e
hyla jogurtti 1l 2,09e
palvikinkku 2,89e
herne-maissi-paprika 0,47e

YHt. 32,43e

Pihistäjä: Mitä laitat tuohon kasvis-nuudelikeittoon? Kuulostaa hyvältä!
 
mielenkiintoista
Piti vielä kommentoida tuota Poppu:n esittelemää taloussuunnitelma pohjaa. Vaiikuttaa tosi kivalta! Meillä on vaan jotenkin niin vaikea tietää tulevan kuukauden tuloja, kun riippuu täysin siitä paljonko mies tekee töitä tässä kuussa. Vaihtelee siis melko paljonkin miehen oman mielenkiinnon ja tarjolla olevien töiden mukaan meidän tulot. Muuten varmaan hurahtaisin minäkin tuohon :eek:)
 
  • Tykkää
Reactions: Poppu
^ Toi on kyllä kätevä. Meilläkin oli ennen sellaiset jojoilevat nuo kuukausitulot, mutta nyt kun vakaampaa niin ollaan ihan mielenkiinnon vuoksi seurattu omia menoja ja tuloja aluksi sen ruutuvihkon avulla. Tosi paljon on vähentynytkin "turhanpäiväiset" menot.

Voithan sä kokeilla niinkin, että listaat pakolliset menot (asuminen, laskut jne.) suoraan ja kun tiedät paljonko teillä on siinä kuukaudessa tulot niin sitä mukaa alat täyttämään. Näin mekin teimme alkuun, jos siis haluaa aivan omaa uteliaisuuttaan tehdä ja täytellä :)

Sieltä tuli montakin ylläriä vaikka tarkkoja ollaankin. Nyt teen innoissani tuota ruokaostoslistaa :)

Sitten päästäänkin siihen meidän pysyvään ruokalistaan tällä viikolla.

Ti: Nyt on uunissa kinkkukiusaus ja illalla iltapalaksi ostin lämppäreitä tomaatti-paprika-juustotäytteellä kaakaomukit juodaan päälle. Lapset syövät kotona tänään vain aikaisen iltapalan.
Ke: Kinkkukiusauksen loppu ja makaronilaatikon teen. Iltapalalla lämppäreitä ja mansikkarahka.
To: Makaronilaatikon loppu miehelle ja hernekeittoa. Iltapalalla lappapuuroa.
Pe: Lapinukonkeittoa ja makkarapataa miehelle.
La: -**-
Su: Makkaraperunat.
 
mielenkiintoista
Olipas mielenkiintoista löytää tää ketju, nimittäin vuoden vaihtuessa päätettiin miehen kanssa että karsitaan kauppakuluja mahdollisimman paljon! Ei olla tehty tarkkaa budjettia, mut rahaa siis on mennyt ihan liikaa, on osettu suurin piirtein sitä mitä mieli on tehnyt.
Meillä 2 aikuista + 4 lasta (1-6v.) ja koira.
Aloitettiin herkkulakko, eli herkut jää kauppaan, samoin ulkoruokailut.
Tosin pojalla tässä kuussa synttärit ja se vie vähän rahaa.
Sovittiin että käydään mahdollisuuksien mukaan kerran viikossa isommassa kaupassa, josta ostetaan viikon ruoka-ostokset + taloustavarat ja sit haetaan maitoa tarvittaessa lisää viikolla. Tehdään viikon ruokalista ennen kauppaan menoa ja sen mukaan ostetaan.
Lapsilla kerran viikossa karkkipäivä jolloin saavat vähän karkkia.
Kaikki kuitit säätetään ja kuun lopussa lasketaan menot ja katsotaanvoiko vielä karsia ja onko pysytty "ruodussa" :)
Tällasia mietteitä täällä.. jään seuraamaan ketjuanne :)
 
Kävin tänään kolmellakympillä kaupassa ja törsästelin pikkasen...:whistle: Ostin mm. pakastepizzoja...eli kulunut nyt n. 140e jos laskee mukaan esikoiselle annetun eväsrahan. Ja siis nythän on vasta 8.1.

Ah joo ja eilen ostin Lidlistä maitoa ja mehuja sekä leipää joihin meni 12e.
152e.
 
Viimeksi muokattu:
"mievaan"
Joo-o, paukkuu yli niin että rytisee.
Prismassa kävin:
pyykinpesuaine
muovikassi x3
Pepsi max 3l
maitoa 1,5l
ananas-mandariinimehu 3l
kananmakuinen nuudeli 5pss
sika-nauta jauhelihaa 600g
kinkku-ananaspizza 2kpl
jauhelihapizza 2kpl
seitinfilee
maustekurkkuja
tonnikalaa 3prk
kebakkopaketti
mustikkajogurtti 1l
vuokkoset
klementtiineja
lihapasteija pakaste
hammasharjat 2kpl (lapsille)
hammastahnaa (lapsille)
ruispuikulat
margariinia
dove shampoo
banaaneja
deodorantti
kurkku
toffeevanukas 4prk
danone mustikka-banaanirahka
lauantaimakkara
polypop vadelmajelly
grillibalkan kabanossi
perunapussi 2kg

meni 74,06€
laskin että mennyt nyt 176€uroa viikossa, järkyttävää!
 
"Aapee"
Maito loppui ja ostin muutakin, mikä loppuu pian:

S-market

Rainbow kurkku 0,58€
Rainbow Margariini 60% 600g 1,25€
Kukkakaali 1,5kg 3,84€
Rasvaton maito Valio 1,5l 1,26€ x3

Yht. 9,45€

Käytiin tänään mun vanhemmilla, syötiin siellä sekä sain äidiltäni täksi illaksi siskonmakkaraa ja perunamuusia. :) huomenna teen siis vasta bolognesekastikkeen tai pyttipannua.
 
"poikia3"
Mun tarkoitukseni ei ole siis pihistää se budjettia ihan tiukoille, eli ostan herkkuja edelleen. Itse juon tosi paljon cola lightia (kai tuo on it-duunarin sairaus). Lapset saavat karkkipäivän karkkinsa. Pakastepizzakin tulee halvemmaksi kuin esim. joku pizzataxi, joten meille on niitä joskus ostettu hyvällä omalla tunnolla.

Meillä syötiin eilen karjalanpaistia,
Tänään mies teki makaroonilaatikon, josta söivät kotona olijat (mies, esikoinen 15 v, ja kuopus 8 v), ja keskimmäisen uimatreenien jälkeen minä söin karjalanpaistia, keskimmäinen makaronilaatikkoa.
Huomenna tehdään pizza.
Torstaina lämmitän varmaan nuo jämät, on uimatreenipäivä, eikä hirmuisesti ehdi taasen muuta.
- muut viikon safkat ovat jotain jauhelihasta (spagetti tai makaronimössö), kanapasta, uunimakkara. Yksi ruoka näköjään auki, mutta ainekset löytyvät kyllä kaapeista.

Ruuan kanssa on salaatti tai porkkanaraaste.

Aamupalalla leipää ja jogurttia, iltapalalla leipää, hedelmää ja tuorepala (kurkusta, porkkanasta, paprikasta).
 
Professional Griefer
Lidlissä oli paljon tuotteita eurolla-parilla. Kävin ostamassa pakasteeseen lohkoperunoita, vihanneksia ja vähän tuoreita hedelmiäkin. Silti niihinkin sai 8e uppoomaan. Huhhei näitä terveellisen ruuan kustannuksia.
 
"Aapee"
Joo noista budjeteista vielä, meilläkin toi 300€ vois varmaa olla mitä vaan 250-350€ väliltä. Kokeilussa nyt onkin, millasella summalla saadaan ostettua kuukauden ruoat ja taloustarvikkeet. Ei oo tarkotus kituuttaa makaronilla, mutta ulkonasyömiset ja herkut vedetään minimiin.

Eli nimenomaan ideana on järkeistää noita ostoksia, miettiä kannattaako ostaa aina sitä paprikaa kurkun sijaan, lihaa voi syödä muutakin, kuin sisäfilettä jne. Minä olen raskaana 7. kuulla ja tuo 2,5v lapsikin tarvitsee monipuolista, normaalia ja terveellistä ruokaa. Itse ehdottomasti olen mieluummin vaikka vuoden ilman herkkuja, kuin hyvää kanasalaattia. Hedelmiä kroppa kaipaa useasti päivässä ja joka lämpimän ruoan kanssa haluan (tuoreita) kasviksia. Ruisleivän nautin aitona, hiivattomana. Tämä haaste toivon mukaan avaa mun silmät vaihtoehdoille ja etukäteen suunnittelulle.
 
foodia
No nyt on tullu tuhlattua vähän "herkkuihin" Kuittikin sopivasti hukassa. Ollaan kipeinä joten muuten ei kyllä ruokamenot päätä huimaa. Ehkä tästä vielä tällä viikolla selvitään oikeasti ruoka kauppaan. Toisekseen tämän hamsterin pitäisi pitää pakasteen inventaario. Siellä olisi varmasti lihaa syötäväks tälle kuulle ja kun se pitäs sulattaakkin. Siis toisin sanoen tästä se itsensä huijaaminen pienillä kustannuksilla alkaa. Mahtaa olla ens kuussa vähän erinäköstä summaa kassakuitissa. Laitan summan näkyviin, kun jaksan etsiä sen kuitin.
 
Selleri
Mulla ei ole aavistustakaan, paljonko meidän perheeltä on mennyt ruokiin ja näihin muihin ostoksiin kuukaudessa. Joskus vuosia sitten pidin hyvin tarkkaa kirjaa kaikista menoista, mutta silloin perheemme oli pienempi ja hintatasokin vähän eri. Silloin muistelen meillä menneen normaalisti sellaiset 400€, eikä silloin pidetty mitään tiukkaa linjaa osteluissa. Siksi vedin hatusta tuon 300€ tavoitebudjetin, mutta en oikeasti tiedä onko se ihan realistinen. Sen olen nyt kuitenkin asettanut tavoitteeksi ja katson mielenkiinnolla paljonko vaivannäköä siitä tulee, siis paljonko joutuu leipomaan ym. Meillä on kyllä myös ehdoton juttu se, että ruoan on oltava suht terveellistä ja monipuolista ja sitä on oltava riittävästi. Meilläkin 3 kasvavaa lasta ja me vanhemmat harrastamme paljon liikuntaa, eli ei voi ihan kituuttamalla huonolla ravinnolla mennä. Tähän asti meillä on syöty mielestäni tosi hyvin. Ostoksista on karsittu pois kaikki tarpeeton ja epäterveellinen, esim. karkit, sipsit, valmispitsat, mehut, vanukkaat, limsat, vaalea leipä... Tiedä sitten kuinka kauan tiukkaa linjaa jaksamme pitää yllä, mutta kyllä tämä tammikuu nyt ainakin tällä systeemillä mennään.

Tänään ei tullut ostettua mitään muuta kuin maitoa, mutta raportoin niitä taas loppuviikosta kun jaksan kaivella kuitit esiin. Ruoaksi syötiin nakki-muusilaatikon ja salaatin jämät sekä leivottiin ruisruutuja.
 
Mitä keksisitte tehdä punaisista ja mustista viinimarjoista?

Meillä niitä on iso pakastin pullollaan eikä kukaan niitä syö, anoppi jo kyseli otetaanko taas marjoja - heillä on kunnon viinimarjaviljelmä siellä, onnistuin kauniisti kieltäytymään vielä toistaiseksi. ;)

Paitsi joo, teen lappapuuron punaisiin viinimarjoihin sen vuoksi, että on miedompaa kuin puolukasta tehty ja lapsille maistuu paljon parempi. Mitä muuta niistä voisikaan tehdä...
 
Selleri
Meillä on punaisista- ja mustista viinimarjoista keitelty mehua pieniä määriä kerrallaan tavallisessa kattilassa. Mehumaijaa meillä ei ole, eikä oikein säilytystilaa isommille määrille mehupulloja jne. Mehua on juotu sellaisenaan tai käytetty kiisselin pohjaksi. Muuta käyttötarkoitusta en ole keksinyt viinimarjoille. Meillä parhaiten menevät kaupaksi mansikat ja vadelmat, ne maistuvat hyvältä ihan sellaisenaan, puuron tai jugurtin kanssa.
 
Selleri: Hei nythän mä keksin, teen tosiaan nyt isomman satsin mehustettuina ja meillä menee paljon kiisseliä aamupalalla, joten pohjanahan se olisi oiva. Ei raskisi heittää poiskaan ja pakkasessahan ne ei kovinkaan kauan pysy hyvinä.

Vadelma, mustikka ja mansikka on meilläkin suosituimmat marjat - saa toppuuttaa välissä, ettei heti pakastin tyhjene. :D
 
Selleri
Selleri: Hei nythän mä keksin, teen tosiaan nyt isomman satsin mehustettuina ja meillä menee paljon kiisseliä aamupalalla, joten pohjanahan se olisi oiva. Ei raskisi heittää poiskaan ja pakkasessahan ne ei kovinkaan kauan pysy hyvinä.

Vadelma, mustikka ja mansikka on meilläkin suosituimmat marjat - saa toppuuttaa välissä, ettei heti pakastin tyhjene. :D
Heh, meillä mies sai eräänä syksynä huutia kun oli mennyt syömään kesällä säilötyt mansikat loppuun jo ennen lokakuuta...
 
"Saana"
Meillä on lähinnä tarkoitus kartoittaa kuinka paljon meillä menee ruokaan + taloustavaroihin kuukaudessa, nyt ollaan ostettu mitä milloinkin ja mies on usein hakenut siwasta jotain kotimatkalla.

Meillähän oli tavoite 80€/vko, mutta sen vois muuttaa 320€/kk, ois varmaan helpompi seurata.
Taulukko oli hyvä, onko tarkoitus päivittää samaa taulukkoa kerran viikossa? Sunnuntaisinko?

Tässäpä ois meidän menoja:
5.1. Prisma
Pampers new baby 11.79
Libero up&go 14.55
astianpesuaine 1.45
pyykinpesuaine 3.55
+ hedelmiä, kasviksia, juustoraaste, kinkkua...
yht. 44.47

7.1.Siwa
juusto 5.99
omena 1.28
lauantaimakkara 1.49
kassi x2 0.46
muromysli 2.79
paahtis 1.89
maito x4 3.96
mehutiiviste 2.49
yht. 20.35

yht. kuun alusta 132,12€

Ruokaa edelleen on, mutta paperi ja maito täydennystä joudutaan tekemään, toivottavasti mukaan ei tartu heräte ostoksia.
 
Mitä keksisitte tehdä punaisista ja mustista viinimarjoista?

Meillä niitä on iso pakastin pullollaan eikä kukaan niitä syö, anoppi jo kyseli otetaanko taas marjoja - heillä on kunnon viinimarjaviljelmä siellä, onnistuin kauniisti kieltäytymään vielä toistaiseksi. ;)

Paitsi joo, teen lappapuuron punaisiin viinimarjoihin sen vuoksi, että on miedompaa kuin puolukasta tehty ja lapsille maistuu paljon parempi. Mitä muuta niistä voisikaan tehdä...
mustista viinimarjoista olen tehny kiisseliä tai juomaa:
mustia viinimarjoja(jäisiä), piimää ja sokeria tehosekoittimeen :p

hilloja olen tehnyt muös, mustaviinimarjahillo kuuluu kanaviillokin kanssa :) ja mehuja tietty! Mustaherukkajuustokakku on myös hyvää!
 
Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;27844179:
mustista viinimarjoista olen tehny kiisseliä tai juomaa:
mustia viinimarjoja(jäisiä), piimää ja sokeria tehosekoittimeen :p

hilloja olen tehnyt muös, mustaviinimarjahillo kuuluu kanaviillokin kanssa :) ja mehuja tietty! Mustaherukkajuustokakku on myös hyvää!
Hei tuota juomaa voisin ihan uteliaisuuttaan kokeilla joskus. Millä ohjeella teet juustokakun? Mä olen juustokakkujen suuri ystävä. :p

Hilloja voisinkin kyllä tehdä, en ole tehnyt taas aikapäiviin. :)
 

Yhteistyössä