Tammikuun 2007 taaperot

Kränälle :hug: !

käytiin aamulla siellä pääkontrollissa. Nyt selvis, et pään kasvu on hidastunut. Tipahdettu pykälää alemmalle KÄYRÄLLE. Että sitten korpeekin nuo käyrät.. :kieh:
Nyt joudutaan parin kuukauden välein käydä mittauttamassa pipo ja jos oikein huonosti käy, niin joudutaan keväällä uusiin pääkuviin jossa tarkistetaan saumat -taas. :ashamed: Vissiin joutuvat nukuttamaan tuon takia, eihän puoltoistavuotias pysy paikoillaan kuvauksen ajan. :eek:

Voi Jereä :hug: Mutta hyvähän se on että seuraavat, ettei tuu mitään yllätyksiä.

Meikäläisen "huolet" eli ärsytykset on sitte pieniä ja ihan turhia... mutta minkäs teet ku on niin ajatteleva ihminen. Naapuri sanoo mulle aina että elä ajattele liikaa mitä muut ajattelee B) Mutta kun on jonkusen iskun aikanaan saanut niin sitä tulee sitte liikaa ajateltua ja mietittyä asioita mitä saattaa sattua tms. Toivottavasti ymmärrätte mitä tarkotan :snotty:

epuska
Voi Poio. Toivottavasti tää on vaan turhaa käyränperässä mittaamista, kuten niin usein on. Käyrät on kyllä ihan pyllystä. Niillä vaan rasitetaan ihmistä. Useinhan kyse on vaan siitä, että kukin kasvaa tavallaan ja ajallaan. Nimim. itsekin käyriltä tippunut.

Lisää pienempiä murheita otsikolla "Ottaa päähän". Ollaan menossa tytön kanssa viikonlopuksi vanhemmilleni. Mennään junalla, sit vievät siitä meidät autolla. Taas sain kommenttia, kun halusin jotain niinkin ihmeellistä, kuin että Justiinalle lainataan MLL:ltä 50km (yhteen suuntaan siis, asemalta kotikorpeen eli mummolakorpeen, paluumatka toiset 50km) ajon vuoksi turvaistuin. OIKEESTI meidän äiti sanoi, että "Äitiäänkin on istutettu ihan takapenkillä itsekseen, eikä mitään sattunut!" Eikä ihminen tajua, mitään kummallista tuossa kommentissa! Että mitäpä väliä turvallisuudella. Myös siitä on ollut puhetta, että toivoisin, että lainaisivat/ostaisivat kirpparilta syöttötuolin, jotta kyläilyllä ei tarvitsisi mun niskat jumissa syöttää lasta sylissä, se kun ei onnistu, kun tyttö haluaa syödä jo itse. Ja vastustaa moista kahlehdittuna syömistä. Siihenkin saan aina kommenttia, että kuinka se nyt onnistuisi kuitenkin sylissä se syöttäminen. Hyvähän sitä on vierestä huudella. Kun itse eivät todellakaan syötä tyttöä. Sen ihan ymmärrän, ovat huonokuntoisia ja iäkkäitä jo, mutta voi PEE. Olenkohan mä liian vaatelias? Mutta kun ei me autolla nyt voida mennä, joten omia kamoja ei mahdu mukaan. Eikä tuoli taitais mahtua meidän autoonkaan.

Voi Poioa :hug:

Epuska: et ole liian vaatelias. Sitten jos kolari tulisi niin sitä ostaisi vaikka 100 turvaistuinta jos vois muuttaa tapahtuneen. Uutisissa oli että poliisit nyt seuraa sitä että on asianmukaiset turvaistuimet lapsilla.

Mulle tuli toissa yönä tulehdus vasemman käden keskisormen niveleen. Mies sanoi että pitäs näytellä keskaria vähemmän niin pääsis sorminivelet vähän lepäämään. :eek: :saint: Nyt se alkaa pikkuhiljaa vähän paranemaan. Otin eilen illalla miehelle määrättyjä tabuja eikä yhtään särkenyt yöllä.

Kränä: Satutko tietämään paljonko siellä päin maksaa permanentit pitkille hiuksille. Mä haluisin sellasen ja kysyinkin sitä mun kampaajalta, mut en maksaa siitä 130?. Onko ne oikeasti noissa hinnoissa? Tuntuu ihan kohtuuttomalta. Näihin muutamaan jäljellä olevaan haiveneen ei iso homma ole kiharoita laittaa. Isot on mullakin murheet :ashamed:

Mä sinnittelen vielä kotona. Olis kiva jos olis enemmän rahaa, mut Pinja tuntuu jotenkin niin pieneltä viedä tarhaan. Ja ollaan vähän puhuttu et jos muutettais ulkomaille, niin sittenkin olisin vielä kotona.

Nyt meen keittää kahvia kun on vielä hetken rauhaa ja hiljaisuutta

Tein sitten niin et mies ja lapset lähti mummolaan, mä hain kaupasta levyn lontoonraesuklaata ja nyt on maha täys :p Ihan rauhassa oon saanu koirat harjata, gerbiilit juoksuttaa ja niin kamalalta ku kuulostaakin niin oli ihana imuroida rauhassa :D Taas alkaa elämä voittamaan :wave:

Lili: mä käyn kampaajalla noin kerran pari kahdessa vuodessa et ei oikein oo hajua nuista hinnoista :snotty: Mutta muistelen että etelässä ku asuttiin niin hiusten leikkuu oli siellä 32e ja täällä paikassa 18-26e paikasta riippuen. Kaverini on espoossa kampaajana ja sano että kyllä täällä meillä on ilmaista tuo kampaaja hommat :eek: Ja mä en just sen takia käy leikkaa kampaamossa ku tuntuu niin kalliilta... Ja ei niin kiinnostakkaa, ne tietävät jotka on minut nähny :LOL: Tukka roikkuu miten sattuu missä sattuu :saint:

Auto tuli pihaan, nyt loppu mun ilta vapaa...

Ja tärkein meinas unohtua: eli epuska et kyllä vaadi liikaa! Kyllä se penkki kannattaa hommata vaikka pakosta!!! Ei kannata riskeerata lapsen turvallisuutta.
Meilläki tahtoo nuo mummot olla välillä semmosia että kyllä sitä nyt pikkumatkan voi ajaa korokkeella tai pelkällä vyöllä :eek: Eivät oo muuten koskaa ajanu! Semmonen puhuttelu pidetty. Joululahjaksi anoppi sitte osti vyöistuimen isommille jonka aasikin osaa kiinnittää oikein :saint: Niihin isommilla on painoraja ylitetty mut omassa autossa on edelleen two way elitet käytössä!

Minäkin kulutan kampaajan penkkiä ERITTÄIN harvoin. Ehkä kerran vuodessa. Nytkin leikkasin hiukseni taas vaihteeksi itse. Tää on niin helppo "malli", että ei tarvi ku otsatukan vaan tasoittaa ja muualta rapsii silleen tuosta noin vaan :D

Ystäväni ilmoitti mahdollisesta raskaudestaan. Ei vaan vielä voi oikein iloita. Tälle samalle ystävällenihän kävi vähän huonosti silloin muutama kk sitten. Oli pieni sikiön alku kuollut alkuraskaudessa. Kumpa nyt menisi kaikki hyvin. Oli joutunut viime torstaina osastolle, kun oli vuotanut veristä vuotoa ja vatsa oli ollut tosi kipeä. Lääkäri oli ultrannut ja kohdusta oli löytynyt sikiöpussi, joka vastasi rv 5 kokoa, vaikka kuukautisista laskettujen viikkojen olisi kuulunut olla 6+3. Ensi torstaina ultrataan sitten uudestaan, jolloin siellä pitäisi olla sitten jo alkio nähtävissä... toivottavasti sieltä sellainen pieni ihmisen taimi löytyy :heart:

Mennään huomenna ystävänpäivän kunniaksi ystäväni kanssa vietnamilaiseen syömään :p Milloinhan sitä on viimeksi ottanut tälleen extempore omaa aikaa =) Taidetaan syödä pitkään ja hartaasti :LOL:

epuska
Joo, en siitä istuimesta kyllä ajatellutkaan tinkiä, se on sellainen juttu, että sitten jätetään menemättä, jos sitä ei oo. Mutta se syöttötuoli. Mutta kun nuo niskat menee jumiin muutenkin kokoajan, ja sylisyöttely on kyllä pahinta siihen.

On älyttömän kallista tuo kampailu... sehän on 700 vanhaa markkaa!!! Huh, itte, kun oon kärsinyt tästä alopeciasta jo monta vuotta en oo parturissa käynyt sitten häitteni. Sillon 2004, oli enempi tukkaa päässä. Mutta nyt taas pälveilee niin, että katkon itte tai mies latvoja, jos on tarve suurempaan parturointiin. Kyllä sitä ihan unohtaa noi hinnat. Jos jotain hyvää tästä tilasta pitää kaivaa SYVÄLTÄ kivien alta.

epuska: mä ostin kirpparilta sellasen matkasyöttötuolin vitosella. Saa pieneen kasaan ja lapset on tykänny siinä istua vaikka näytti hieman epäilyttävältä alkuun :D Meillä se on reissussa mukana ja jos ollaan koko päivä tai pidempään mummilassa niin se kulkee aina mukana. Suosittelen sellasen hankkimista!

Pinjalle nousi yöllä kuume. Sillä on vain vähän kirkasta nuhaa ja 38,7 astetta lämpöä. Pinja ei ole ollu vuoteen kipeä.

Tiesittekö muuten että Kela maksaa erityishoitorahaa niille joiden lapsi on infektiokierteessä. Jos lapsi on vuoden aikana syönyt 8 antibioottikuuria niin on oikeutettu siihen tukeen. Se on 80+jotain euroa/kk.

epuska
Käytiin tänään kerhossa. Mukavaa oli, ja Justiina viihtyi hyvin. Mutta ylihuolestunut minäni huolestui, kun juuri ollessaan lähdössä yksi äiti kertoi, että heillä oli kihomatoja havaittu edellisenä iltana. En siinä sitten kehdannut kysyä, että mitenkäs ne tarttuu... :ashamed:
Ilm. se lapsi, jolla niitä oli, ei ollut paikalla, mutta muut kyllä. Olenko oikeassa, kun luulen, että tartuntavaara on lähinnä päässäni, vai onko se todellinen?

Epuska: todennäköisesti Justiina ei ole mitään saanut. Mut suosittelen että seuraat näkyykö pieniä valkoisia matoja. Ja peskää kädet hyvin vaipanvaihdon jälkeen.

Näin sanotaan poliklinikka.netissä: Kihomadot ovat muutaman millimetrin pituisia ja vajaan millimetrin levyisiä paksunsuolen loppuosassa eläviä valkeita sukkulamatoja. Kihomato on vain ihmisen loinen, ja sen tartunta tapahtuu ihmisestä toiseen naaraiden munimien munien välityksellä. Kihomatojen munat voivat pysyä elossa viikkokausia esimerkiksi vuodevaatteissa ja kalusteissa. Tyypillisesti munat kulkeutuvat elimistöön käsien välityksellä kynsien alta suuhun. Suolistossa munista kuoriutuu matoja, jotka tarttuvat suolen seinämään. Sieltä munia täynnä olevat naarasmadot aikanaan irtautuvat ja kulkeutuvat suoliston loppuosaan, josta ne ryömivät öisin peräaukon suulle munimaan. Munat tarttuvat pinnallaan olevan liimamaisen eritteen avulla peräaukon seutuun, jossa ne aiheuttavat kutinaa. Erityisesti raapimisen seurauksena munat kulkeutuvat kynsien alle, ja käsien välityksellä edelleen suuhun, jolloin kiertokulku jatkuu. Tartunnasta oireiden kehittymiseen kuluu pari kuukautta.
Kihomadot saadaan häädettyä apteekista ilman reseptiä saatavalla lääkkeellä, mutta tärkeintä hoidossa on hyvä käsihygienia, jolla matojen kiertokulku saadaan katkaistua.
Kaiken kaikkiaan kihomatotauti on täysin vaaraton, mutta kiusallinen vaiva.

Rokotteet saatiin =) 13.10 soittivat apteekista että rokotteet on tullu ja samantien sitte neuvolaan laittamaan ne. Kaikki otti hyvin, poke ainoana huusi kunnolla hetken...

Hauskaa Ystävänpäivää kaikille! Sain mieheltä "ystislahjaksi" (ei oo ollu tapana tämmysiä annella...) liput 29.2 Sturm und Drang keikalle! =) Mukava lähtee kattoo "pikkupoikien" heviä :heart: Oon tykänny niistä mistä oon kuullu, toivottavasti on sitte livenä yhtä jees =)

Poiolle ja Jerelle :hug:
Mulle on Taysin fysioterapeutti sanonut, että siellä olevia vauva- ja lapsipotilaita tuijotetaan ihan älyttömän ylitarkasti. Sellainenkin muutos/vaihtelu missä vaan, joka olisi muuten ihan normaalia, katsotaan siellä tutkittavaksi asiaksi.
Esim. Ville oli niiden mukaan tosi laiska, veltto ja löysä vauva, vaikka naapuritalon samanikäinen "normaalivauva" oli vieläkin flegumpi eikä neuvolassa oltu hiiskuttu sanallakaan mitään. Ja neuvolassa on Villenkin taitoja aina kehuttu ja heidän mukaan ollut ihan ikäistensä tasolla.
Sairaalassa siis syynätään pilkkua viilaten kaikkea. Nukutus on aina kurja juttu, ainakin äitien mielestä. Me ollaan samassa veneessä, monta nukutusta ja tutkimusta vielä tiedossa. Tsemppiä teille!

Huomenna Villelläkin on lastentautien poli. Katsotaan onko tuomio vieläkin flegu, vaikka jätkä posottaa menemään kuin elohiiri. ;)

Kihomatoja on päiväkodeissa melkein joka kevät ja syksy, jostakin niitä vaan pompsahtaa lapsille. Oman kokemukseni perusteella (14 eri päiväkotia) tartuntavaara on hyvin vähäinen.
Ensimmäisenä ne huomataan niin, että lapsi iltaisin valittelee kutinaa pyllyssä.
Nuo vihulaiset tulevat silloin munimaan peräaukon reunalle ja se rapsututtaa. Sillä lailla munia jää sormiin ja kulkeutuu eteenpäin.
Illalla, kun syynää taskulampun avulla oikein tarkkaan matoset näkyy. Ja muistaakseni tummalta, mielellään mustalta, lakanalta ne huomaa helposti. Ovat siis valkoisia lieroja. (Ei nyt ihan niin pitkiä. :LOL: )

Nyt on pakko hehkuttaa ja todeta, että on meillä hyvä säkä =)
Pari viikkoa sitten LIDL ilmoitti myyvänsä ompelukoneloppuerän pois sikahalvalla (149e). Tarjous oli lauantaille, mutta jostain syystä unohdin silloin mennä konetta hakemaan. Maanantaina sitten heti rynnättiin Lidliin kun mies pääsi töistä, mutta Kemistä oli kaikki koneet loppu, kuten odottaa saattoi. No otettiin sitten riski ja lähdettiin 30km päähän Tornion Lidliin katsomaan, josko siellä olis yhtään. Ja oli kuin olikin... yksi kappale jonka nappasin heti kainaloon =)
Nyt sitten mies luki aamulla lehteä ja huomasi EuroMarketin mainoksessa, että myyvät lasten pyöriä ihan ulosheittohintaan. 12" 19.90e ja 16" 24.90e. Olittin jo yhdeksältä kaupassa ja yksi kappale 12" poikien pyörää löytyi vielä ja yksi kappale 16" poikein pyörää =) Kummankinlainen nostettiin kärryyn yhteishintaan 44.80e :D HAI KU SAI HALAVALLA!

Kohta mennään sitten sinne allergiatesteihin. Toivottavasti menee kaikki hyvin.

No olipas tosi hyvän hintaiset pyörät! :D

Tultiin sairaalasta.
Lääkäri ei tehnyt oikein mitään. Totesi vaan, että meidän on ihan turha käydä siellä enää. Silmä- ja korvalääkäri hoitavat asian loppuun. Jes! Turha käynti, mutta neurologiset viat on siis poissuljettu. Ville on täysin normaali lapsi. :D
Mitat otettiin ja Ville on nyt 79cm, 11kg ja pipo 49cm.

myyrä ja Ville 1v 1kk

Meillä on Myyra Jeren pipa 1,5cm pienempi kun teillä! :eek: Ei siis ihan kamalaa heittoa.
Ja jos tuo luttanampi puoli olis samanlainen kun "normaali" puoli, niin sit vissiin olis passelimpi mitta.

Saatiin kans kaverilta Jerelle ens kesäks sellanen ihan pieni, kolmipyöränen. Perässä on vielä se työntökeppi vai mikä lie. :D

Poio: paljonko Jerellä oli pää syntyessään? Meijän pokella oli 34cm ja nyt vuotiaana 46,3. Tää onki ollu pienipäinen meillä ku isommilla on ollu syntyessään 37 ja vuotiaana 49cm... Että vertailuksi jos haluat :D

Ihanaa, tänään tulee taas siskon perhe tänne =) Ja mulla taas siivouspäivä ku saa muksut sinne hoitoon... :/ Pakko siivota nyt ku on aikaa ja pakkasta!

Onnittelut Jerelle :flower: =)

Tultiin ihotautipolilta ja diagnoosi on muna-allergia. Ihan selvä tapaus: vertailu piste oli 7 ja siitä puolet (3.5) olis jo täyttänyt allergiakritterit... Joonaksella se arvo oli kuitenkin 6. Maito ja kala ei antanut iho-oireita, mutta mahdollisesti maitoallergia on kuitenkin suolisto-oireinen, joka ei siis noissa testeissä näy.

Kiitos halauksista. Joo, joku sitä kyseli, on molemmat jalat amputoitu säärestä. Eilen oli vaan tuumannu että kumma paikka tämä teho-osasto kun ei tuoda peittoja tarpeeksi. Anoppini sitten kysyi että mistäs palelee. "Varpaat on kuin jääkalikat" oli tämä amputoitu sitten sanonut. Että ei ihan ole tainnut vielä sisäistää? Mutta kun soiteltiin sinne Oyksiin, niin mieskin alkoi jo vähän avautua kun sai jutella ja kuuli toisen sanovan, että vielä mie kävelen.

Meillä on yritetty ja yritetty jättää pullo pois ja sitten olen siihen vesipulloon taipunut. Ja sitten tuli anoppi ja vesitti koko touhun. Mikä sanavalinta :whistle: Ei mennyt ku pari tuntia yöllä ja anoppi seisoi pinnasängyn vieressä maitopullon kanssa. Ihanaa! |O Ajattelin, että ensi yönä kun olen yksin Kristan kanssa niin en anna mitään pulloa. Ja kestän yksin sen huutamisen. Seuraavankin yön todennäköisesti olen yksin niin olis kaksi yötä aikaa. Miten kauan teillä muilla menikään siihen?

Olin jo aikeissa vaihtaa jatkettavan, ja sitten huomasin, ettei vielä tarvikaan kun pinnasängyn reunan saa alas. Josko sitten senkin muutoksen tähän samaan syssyyn laittais. Hyvin tuo ainakin päiväunille nukahti, eikä yrittänytkään tulla pois. Möykkäs vaan itsekseen ja nukahti peitto kainalossa. :heart: On se vaan niin söpöä :heart:

Annette: Hyvä, että allegia selvisi! Helpottavaa varmaan, kun tietää ainakin yhden aiheuttajan. :flower:

Myyra: Onneksi oli turha käynti, mieluummin niin! :flower:

Poio: :hug:

Kränä: :wave: Tosi hienon lahjan olet mieheltäs saanu. nimim. tahtoo "ulkoilemaan"

Lili: Meilläkin Krista on räkätaudis/yskäs. Jaksuja!

Epuska: Yhdyn muiden mielipiteisiin, todenn. ei ole tarttunut. Mulle on joskus sanottu, että voi niitä metsästääkin jos niitä matoja epäilee. Miehen täti oli aikoinaan teipannu (!) lapsilleen peräaukon päälle maalarinteippiä ja ne mahdolliset madot yön aikana tarttuu siihen jos niitä on. Siis kaiketi sellanen pikkupala teippiä vaan. Ei ole tullut vielä kokeiltua, en ole päässyt todentamaan teipin ainutlaatuisuutta tässä asiassa. :snotty:

Vilipi ja Krista

Toivottavasti nyt toimii, kun eilen oli jotain huoltotöitä taas.

Tuli mieleen epuskalle lohdutukseksi.
Miehen työkaveri oli ostanut kanssa talon tässä taannoin. Epäilivät hometta ja kutsuivat homekoiran paikalle, se sekosi joka paikassa. Eikä ole kiva, jos homekoira innostuu vallan kamalasti. :whistle: Heilläkin myyjä kiistää kaiken ja oikeuteen ollaan menossa. Koko talo on siis homeessa. Great. :/

Huoh! Eilen illalla meni 45 minuuttia Kristan nukuttamiseen! Huusi sitä pulloa, mutta pysyin lujana ja yritin lohduttaa. Mutta tämä tuntuukin olevan astetta vaikeampi tapaus. Koko aamun on "nännännää"-huutoa ollu, kai se tarkoittaa pullo vauvakielellä. Nyt meni seitsemän minuuttia päiväunille nukahtamisessa. Eikä antanut tulla silittelemään! :eek: Riemastu vain lisää kun yritin silitellä selästä tai päästä. Noinko se voi olla mulle katkera? :| Oon huomannu että on Krista yrittänyt joka paikassa nuohota, josko jostain löytyisi jotain imeskeltävää. Oonko mie nyt liian aikaisin liikkeellä?

Onko Epuskalle sattunut hometalo? Oon vissiin missannu jonku viestin. :hug:

Mutta, pakko kai vierottaa itsensä tästä tietokoneesta hiihtolomalla. Tää on ihan kauheeta, kun tulee istuttua vain katselemassa kaikkia mitä ei pitäis. Viime yönäkin tuli surffailtua puoli kahteen. :whistle: Koulujuttuja, jooooooo-o! :LOL:

Vilipi ja Krista

Kränä; Jerellä pipo oli syntyessä 36cm ja nyt 47,5cm. Ja liian pieni pää on kuulemma. :/

Vilipi; Meillä meni yöpullo vierotus kahdessa yössä ohi. Ekana yönä itkeskeli ja valvo puoltoista tuntia ja käytiin aina väliin ottaa vettä nokkiksesta. Silittely meilläkin villitsi vaan ja samaa tekee nykyäänkin. Kävin sitkeesti peittelemässä aina välillä, loppuajasta meinasin jo luovuttaa, mutta onneks jaksoin jatkaa! Seuraavana yönä riitti sit huikka pullosta ja uni jatku taas. Sen koommin ei ole maitoa tarvittu.

epuska
Vilipi. Joo, me muutettiin vasta pari kuukautta sitten, ja nyt paljastui kellarissa olevassa kylppäri/sauna yhdistelmässä ongelmia; kosteutta ja mitä ilmeisimmin hometta. Johtuu edellisen omistajan teettämästä rempasta. Kesällä rempataan me ja myyjän kanssa tapellaan, kuka maksaa ja mitä. Kunto"tarkastuksessa" kaikki oli ok. Tänään juttelin yhden kaverin kanssa, joka tietää enemmän rakentamisesta. Se sanoi heti, että kun meiltä puuttuu mm. kiristysrengas lattiakaivosta, että se on lakisääteinen (eli kaivon tekijä on ollut ihan pihalla...) ja että se maksaa rautakaupassa n 20e! Nyt sen puuttuminen ym. remppavirheet aiheuttaa meille 10 000 e laskun (arvio). |O

Myyra: Kohta on itsellä sellainen olo, että en uskalla tänne koiraa kutsua.. Entäs jo s meilläkin se riehaantuisi. Mitäs sitten tehtäisiin? Ollaan jo kivalla summalla rempattu tätä puljua. Ikävintä on, että mieltä kaivaa epäilys, että jotain isoa on vialla, vaikka niin ei välttämättä olekaan. Mutta ei olisi juuri nyt varaakaan siihen koiratarkastukseen. Sitten varmaan tehdään se, jos aletaan pahasti oireilla. Luin niiden nettisivuilta tositarinoita hometaloista. En suosittele heikkohermoisille. (luen itseni heihin...)

Meillä on jo hetki nukuttu ilman yömaitoa. Lopetin siinä vaiheessa, kun Justiina ei öisin enää oikein itsekään varsinaisesti herännyt, itkeskeli vaan. Silittely taas meillä töimii, mutta se liittyy meillä noihin nukuttamismenoihinkin, joten se saattaa johtua siitä. Kyllä Justiina öisin itkeskeli vähän aikaa, mutta tosiaan, tuntui, ettei se oikein nälkää ollut, enemmän ehkä huonoja unia tms.

Yhteistyössä