**TAMMIKUU2008**marraskuu

säihky74: Kerroit, että hankitte vaunut ja teki niin mieli jo päästä työntteleen niitä... ihan tuttu juttu mullekin silloin 4,5 vuotta sitten, kun ostettiin esikoiselle vaunut... mä jopa harrastin sitä: työntelin kärryjä ympäri rivitalo-asuntoa (ja mies katsoi hymyhuulin, että kylläpäs tuleva mamma on malttamaton, kun tyhjiä kärryjä jo työntelee). Eli ihan tuttua on mullekin se, että vaunuja haluaa etukäteen jo vähän testata... käyhän miehetkin autokaupoissa koeajamassa autoja miksei siis me naisetkin saatais koeajaa "kärryjämme" :LOL:

Saaru: Hyvä, että löysit tunikan... ne on sit niin MAAAAHDOTTOMAN mukavia päällä. :)

Jokos teillä on ollut välillä semmoisia kipeämpiä supistuksia? Semmoisia menkka-kipujen tyyppisiä?

Mulla oli eilen sellaisia (muutaman kerran aiemminkin on ollut) ja olin jo vähän paniikissakin, kun mietin, että jos nuo tuollaiset supistukset aukovat jo paikkoja tuolla alapäässä... Sais vauveli pysytellä ens vuoden puolelle tuolla masun suojissa. Onneksi on viikon päästä neuvola niin voi neuvola-tädille sanoa tästä ja varata aikaa lääkärineuvolaan, jossa katotaan tuo kohdunkaulan ja -kanavan tilanne... meinaa jo jännittää...

Kampaamoon sain vihdoinkin varattua ajan... meni kylläkin ens kuun puoleen väliin se aika, mut eipähän ole sit kuin mikäkin tarhapöllö :LOL:
jouluna, kun kampaaja leikkaa ja laittaa raidat hiuksiin (värjään ite ekaksi tukan ennen kampaamoon menoa niin saa kampaaja laittaa siihen sit ne raidat... ei tuu niin hirmu kalliiksi).

Iltapalan laittoon...

TalviTerkuin:

Tammiäiti rv 32+5 ja naperot

kyllä mulla on ollut kipeämpiä supistuksia välillä eli siis noita menkkamaisia kipuja ja enemmän ovat selän puolella niinkuin esikoisen synnytyssupistuksetkin...
yhtenä iltana mulla oli aaltomaista/säännöllistä kipuilua ihan 5 tuntia ja silloin jo palaili mieleen alkavat synnytyssupistukset...meinasin jo soitella synnärille mutta menivät ohi.
tosin mulla on välillä eriasteisia mahakipuja muutenkin jotka sekoittuu helposti noihin "menkkakipuihin".eiköhän tämä vaavi ole mahassa "tappiin" asti niinkuin esikoinenkin.sais ainakin uudenvuoden yli mennä ihan hyvin.

Juu muistan itsekin noiden vaunujen kanssa esikon aikaan että se oli yks suurimmista jutuista kun niitä ostettiin ja sit kotona kokeiltiin työnnellä,kunnon koeajot oli päällä....millään ei olis malttanut odottaa että saa vauvan sinne kyytiin :)
nyt on ajatukset ihan toisaalla kun toista odottaa..samalla tavalla tietty laittaa vaatetta ja muita tavaroita ym.toisellekin mutta enemmän tällä hetkellä mietin synnytystä ja sen jälkeistä aikaa...
keskiviikkona mennään tutustumaan kättärille,jospa siitä sit sais ajatukset rauhoittumaan...tai sit alan jännittämään entistä enemmän :)

Täällä on myöskin noita kipeitä supistuksia ollut ja eilen viimeksi jouduin niiden takia käymään tarkastuksessa kättärillä. Kaikki hyvin,vauva voi hyvin ja nyt lepoa. Lääkäri teki samalla koko arvion ja tällä hetkellä pikkusen paino oli 2000g eli hieman keskikäyrän alapuolella mennää,tosin johtuu varmaan siitä että itse olen niin lyhyt. Nyt odotellaan synnytysarviointiin menoa :)

Jenni & hajis 32+6

Äitipoli-kuulumisia

Eli tänään vihdoin odotettu äitipolikäynti, ja kyllä on hyvä mieli, kaikki oli hyvin =)

Kohdunsuun tilanne oli se, että ulkoinen oli edelleen pehmennyt ja lyhentynyt kaula, mutta sisältä oltiin täysin kiinni ja napakasti vielä, eli nyt sain luvan liikkua vähän enemmän, mutta rauhassa tulee ottaa silti, ei nostoja yms. Sairasloma jatkuu nyt loput kaksi viikkoa mitä on äitiysloman alkuun.

Vauva oli oikein pirteä ja liikkui paljon, sydänäänikäyrä oli ok ja suppareita ei piirtynyt levossa ollessa kuin pari pientä. Painoarvioksi saivat 1960g eli täysin vastaa viikkoja (32+1) ja pituudesta sanoi, että enemmin pitkä kuin pätkä :) Kaikki virtaukset yms. oli kunnossa kuten myös rakennejutut, joita tutkaili ihan vaan ylimääräisesti, oli ihan huippukiva lääkäri! Kerrankin lääkärillä ei ollut kiire! sanoi että standardikokoista vauvaa odotellaan ja teki vielä synnytystapa-arvion, ja sanoi että mahtuu mainiosti syntymään alateitse (olen aika pienikokoinen).

Kun ihmettelin lääkärille että mun masu on mielestäni aika alhaalla ja aika pieni näihin viikkoihin nähden, sanoi lääkäri, että vauvan pää on jo syvällä lantiossa ja että mulla hyvä lantio, johon vauva mahtuu hyvin, siksi ei näy niin paljoa/ole niin ylhäällä masu kuin ehkä jollain toisella.

Kyllä huojensi kuulla että kaikki masussa hyvin =)

HeMa ja Pötkylä: mulla kanssa vauva viihtyy siten että pää lantiossa, mutta vartalo ja pylly oikealla puolella ja vasemmalle jalat ja kädet jyskyttää, on lääkärin mukaan erittäin tavallinen asento.

Tammiäiti Mullakin on ollut niitä kipeitä supistuksia - mutta mulla on aikanaan ollu niin kovat menkkakivut, että en meinaa uskoa että voiko nämä olla NIIN SAMANLAISIA kuin ne kivut silloin? Musta tuntuu ihan kuin menkat alkaisi, selkää jäytää ja jomottaa yms. ONKO SYNNYTYSSUPPARIT SAMANLAISIA? mutta kaiketi voimakkaampia?? Kyselee ensikertalainen...

Yöt[/b Täälläkään ei nukuta öisin, heräilen klo 02 /03 viim. 05 ja en saa unta..välillä supistuksiin välillä muuten vaan herään.. ja liitoskivut vaivaa yöllä aika paljon kanssa- aina kun kylkeä kääntää, tietää kääntäneensä...

Nyt en oikein tiedä mitä tekisin.. kun ei ole enää töitäkään.. kai sitä kohta on kädet täynnä tekemistä :)

Ai niin, jätin juuri gradun tarkastukseen ;)

Maija + Aarre 32+1

Huomenta vaan!
Tulipa taasen sellainen yö ettei sitte ole tarvinnut nukkua vessa reissun jälkeen |O Eli heräsin 3.40 vessaan ja kippuroinut sängyssä pari tuntia->ei unta, viideltä yritin nousta "leipoon" Tottahan toki kuopus heräs ja tuli vonkaan et äiti tuu nukkuun. Eipä siinä auttanu muu ku könytä sängyn pohjalle uudestaan ja nyt sit ku muut nukkuu nii mä ruikutan koneella, on nääs pää kipeä turhasta makaamisesta |O
Eipä ole onneksi kalenterissa mitään suunniteltua..
Tulipahan siinä valitusta, toivottavasti päivä paranee :D

..täällä tulee silleen hiljalleen lunta. Maa on valkoinen ja pakkasta on ihan pari astetta. Voi kun noi sääennusteet olis kerrankin oikeassa ja pakkasta olis koko loppuviikko. Mä niin tykkään kun on pakkasta ja lunta, ja kun vielä joulu tulee.

Siinä se tän päivän ihanuus sitten olikin. Poika rykii kuin ois polttanu koko elämänsä, onneksi kuume on laskenut. Tänään on viralliset 3 vuotis päivät ja annoin puuron jälkeen hedelmäkarkkeja, oli ihan innoissaan. Katotaan saako ne syötyä vai oksentaako ulos kun yskä on niin hirmuinen. Taidan kohta antaa sitruuna mynthonin, jos se auttaisi.

Kiisseli on hellalla ja jotain ruokaa pitäis varmaan kehittää, toisaalta lohikeittoa on valmiina. Katsotaan mitä tässä keksii.

Viime yö oli taas oikein tuskaa, kuten glaudialla. Mulla puutuu oikea käsi ja jalka, se sitten pitää varmasti hereillä. Ja kun kääntää kylkeä varmasti herää, onneksi vessassa ei tartte vielä ravata. No jos tää helpottais jossain vaiheessa, ainakin sitten synnytyksen jälkeen. Muutenkin alkaa olla tukala olo, kaveri kun kääntää kylkeään niin kääntyy kaikki sisäkalutkin. Tuntuu että vetää vatsan ihan pinkeeksi ja sitten pylly vaan heilahtaa tosta oikeelta vasemmalle tai toisin päin. Aamulla tuntu et varpaat tulee tuolta tissien alta ulos, kun yritti jotain temppua. Veikka katseli mun mahaa ihmeissään ja kysyi et tekeekö se jotain sirkustemppua :LOL: :LOL: Siltä se kyllä mustakin näytti ja varsinkin tuntui.

Mutta nyt on mentävä tekee toi kiisseli loppuun ja otettava jotain palasta.

Nuuskis ja Irmeli 34+6 (ei enää hirveen monta viikkoa)

Jennis s:kauan sulla oli niitä kipeitä suppareita kun lähdit kättärille?onneksi teillä kaikki hyvin..
Maya:sen mitä synnytyssuppareista muistan oli se että itsellä ne alkuun oli hyvin menkkamaisia mutta voimakkaampia ja itsellä enemmän selän puolella aika pitkälti.suoraan sanottuna en enää muista mitä ne kovat kivut sit synnärillä oli koska sain lääkitystä.ilokaasu sekoitti aika kivasti päätä :)

mä meinasin lähteä tuon tytön kanssa tänään käymään seurakunnan kerhossa kun ei tuolla ulkonakaan oikein yksinään viihdy.huomenna meneekin sitten tarhaan ja mamma pääsee jouluostoksille :) ihan hyvä kun saa rauhassa käydä.

mua nukutti hyvin viime yönä eikä mulla mitään kipujakaan öisin ole.itseasiassa olen aika hämmästynyt koska esikon aikaan mulla oli vaikeeta ihan joka asennossa...nyt tuntuu olo vielä suht ketterältä :)

Tammiäiti: Kyllä mä myös tyntelin niitä uusia vaunuja ympäriinsä. Laitoin jopa kummipoikani vaunuihin ja mallailin niitä. Hyviltä tuntuivat. Ja miehenikin todella katsoi minua hieman kun niitä katselin ja ihmettelin. Mutta kaipa se ymmärtää, että onhan ne ihanat. Aivan kuin olisi joulu tullut etukäteen.

Oli sitten tännekkin saapunut lunta viime yönä. Oikein mukavaa. Tekisi mieli lähteä ulkoilemaan. Mutta toisaalta tekisi mieli kääriytyä takaisin sängyn pohjalle nukkumaan. Eli täälläkin tuo on todella katkonaista. Herätin miehenikin puoli 12 viime yönä kun teki niin mieli kaakaota. Niin me sitten teimme yhdessä. Taisi sitten nukuttaa hieman paremmin.

Turvotus on alkanut lisääntymään. Täytyy yrittää juoda enemmän vettä. Mutta en sitten ole siitäkään niin varma, että auttaako. Toivottavasti.

Mukavaa tiistain jatkoa!
Säihky+mini-me 31+4

hema: ne ei ollut mitenkään säännöllisiä, ne ei vaan meinannut mennä ohi eli olivat hyvin pitkäkestoisia. Torstai iltana oli ensimmäinen,sitten lauantaina ja sunnuntaina useampi. Ilmeisesti noi johtuu siitä, että lanneluut venyy joka aiheuttaa kipua joka aiheuttaa supistuksia. Nämä nyt kuulemma on vaan vaivoja jotka joutuu kestämään. Huojentunut olo on että kävin kättärillä kääntymässä niin nyt tiedän mistä johtuu ja että se ei vaikuta vauvan oloon.

Noista univaikeuksista,mulla on jo kuukauden yöunet ollut täysin katkonaiset. Nukahdan puolilta öin,herään kolmelta,herään viideltä kun mies herää ja sitten pyörin pari tuntia ja otan pikku päikkärit :D Mutta ei kyllä väsytä, vaan on ihan semmoinen olo et olisi nukkunut kunnon unet. Ehkä tää on jotain kropan valmistumista vähiin yö uniin.
Särkeekö kenelläkään muulla jalkoja tai käsiä yöllä?

Jospa sitä alkaisi aamupalan syöntiin ja sitten taas vähän siivoaisin.

Jenni & Hajis 33+0

Äitini sanoi, että vauvan vaatteet pitää silittää molemmin puolin ja pestä ilman huuhteluainetta. Onko tosiaan näin vielä nykyäänkin?!?

Pikkugreippi Mulle on ilmestynyt joku rasvapatti tonne alakertaan, että kyllä tonne alas tulee mitä vaan..

Kummeista Abbathille tulee miehen serkku miehensä kanssa. Itse kysyi multa kaksi vuotta sitten, että sitten kun meillä aletaan vauvoja hankkimaan niin pääseekö hän ja Mikko kummeiksi. Nyt sitten pidetään se lupaus. Toiset kummit on kaksi mun parasta ystävää. Tosin täällä on ollut pientä sotaa äidin kanssa, kun sen mielestä pitäisi olla sukulaisia kummeina. No onhan mulla noi kolme veljeä. Vanhimmalla on jo omasta takaa kolme lasta ja kummilapsia on jo riittävästi. Toinen veli inhoaa lapsia ja kolmas onkin varsinainen iltatähti, vasta 9- vuotias, joten sekin on sitten unohdettu.

Jennis Nyt kun nukkumisasennot on rajoittuneet ainoastaan jommalle kummalle kyljelle, niin lonkat on välillä hyvinkin kipeät ja puutuneet.

Nappis ja Abbath 34+4

Heipsan!

Eilen illalla olimme sitten synnytysvalmennuksessa, tämä tiivistettiinkin yhteen kertaan työvoimapulan takia se toinen kerta peruttu. Minuu ei haitannut, en pitänyt tätä mitenkään erityisen hyvänä, tai no jo se että pääsi paikanpäälle kattoon mihin sit mennään ni oli hyvä juttu. Kävimme siis synnytysvastaanotolla, mutta saleihin ei pääse katsoon eikä osastolle. Tämä oli hyvä, mun ei oo viä tarvinnu asioida äitipolilla eikä synnytysvastaanotolla, niin ei ollut hajuakaan tästä. Sit näytettiin ulko-ovi mistä sinne mennään ja miten isä toimii/saattaja toimii. Sit siirryttiin kokoustilaan missä sit kätilö kertoi synnytyssupistuksista ja lähdöstä jne.. Tärkeänä myös pidin sitä että hän näytti joitakin välineitä esim imukupin ja puudutus juttuja, niin tuli selkeempi kuva, niistä puudutuksista puhuminen oli kans hyvä juttu. KAtottiin 10 vuotta vanha synnytysvideo, ei siitä mitään kammoo ainakaan saanu, minä kun kattelen faktalta noita synnytysohjelmia eikä nekää juur saa pelkään synnytystä. Mikä ihme mua vaivaa? Vai onko se niin että vasta toista synnytystä pelkää, kun tietää mitä se kipu on? No juu, aika kiireesti ja tiivistetysti tää kätilö puhui. Mutta kaikki TAYS:iin menijät niin suosittelen tutustuun lisäksi nettisivuihin, nämä on tosi hyvät ja antaa selkeen kuvan paikasta kuvien kera, ja sen pohjaltahan se kätilö puhuukin tuolla. Keskustelua ei meidän ryhmässä tullut, ilmeisesti olimme kaikki tällaisia ujoja ja hiljasia.

Se siitä sit tulipas pitkä sepustus..

Kivat jouluverhot Saarulla, meillä on kyllä tuo joulun laitto vielä tosi pientä, vanhempien luona kun ollaan enempi oltu.

Mä myönnän kans että oon noita vaunuja tuossa työnnellyt edes takasin :ashamed: mut kun ne on niiiiiiin kivat =)

Poitsu pitää masussa bileitä usein ja mammankin vointi suht ok, lukuunottamatta tätä turvotusta ja sen tuomaa ahdistavaa oloa, mutta mieli virkeä. Täytyykin tästä lähteä suunnitteleen päivälle jotain kevyttä ohjelmaa, tälle viikolle ei mitään ookkaan paitsi torstaina sit neuvola.

Pirtsakkaa päivää kaikille :wave:

Cattie ja Osku 33+4

Napsukka: Mie ainakin käytin vauvanvaatteiden pesuun allergiatestattua huuhteluainetta, ja tuo silitys on varmaan vähän "mielipidekysymys", että miten tykkää. Uskoisin että suurinosa äideistä ei edes silitä vaatteita, jos on monta pientä lasta kotona, niin on varmaan tärkeämpääkin tekemistä kuin silitellä vaatteita. =) Itse silitin kyllä vauvanvaatteet nyt ensipesun jälkeen, oikealta puolelta vain. Mutta saa nähdä sitten jatkossa kunhan vauva on syntynyt, niin jaksaako/kerkeääkö sitä sitten silittää enää ollenkaan.

Ihanan valoisaa ulkona, kun yöllä tullut lunta! Ehdin jo suunnitella pitkälle lenkille lähtöä koirien kanssa, mutta muistinkin sitten juuri ajoissa, et lupasin olla kotona 11-13 odottelemassa postin "pakettikuljettajaa"...

Käytiin eilen illalla ostoksilla ja yritin löytää jotain asiallsia housuja/hametta ensiviikon pikkujouluihin. Tuntuu vaan että tosi vähän mitään "kivaa" tarjolla mammavaatepuolella. Paitaa/yläosaa en edes viitsi katsella ennen kun päätän alaosasta. Mutta onhan sitä ensiviikolla monta päivää aikaa...

Ostettiin sitte kuitenki toppapuku kokoa 50-56cm ja 56 cm body, ettei ihan tyhjinkäsin tarvinu kotiin tulla. Tuo toppapuku oli pakko saad noin pieni, vaikka sitä tuskin ehtii paljoa edes käyttämään, mutta oli niin soma! Tulihan sitä käytyä myös syömässä, minkä seurauksena loppuilta menikin sängyssä oloa tuskaillessa. Ihan liian paljon tuli syötyä, vaikka tajusinkin osan jopa jättää lautaselle. Kotona sitten tuntui siltä, että maha työntää väkisinkin alimmat kylkiluut irti ja henki ei kulje... Saa nähdä mitä kauheeta vaaka näyttää tänään neuvolassa!

mayalle onnittelut gradun jätöstä! Itseni pitäisi kanssa jostain löytää energiaa gradun loppuun kirjoittamiseen, paljon ei puutu, mutta n. 1,5 v. on se lojunut muistitikulla odottamassa valmistumista... Elokuu 2008 vaan lähestyy uhkaavasti ja silloin pitäisi paperit olla kädessä...

Moi!

Täällä on ollu kans noita kivuliaita suppareita. eilen niistä tänne kirjottelinkin. En silti usko, että mitää ihmeempiä mulla tapahtuis. Nää loppuvat sitte viimestään pari viikkoo ennen laskettua aikaa, ja sit ei tapahdu mitää, ennenku ne synnytyssupistukset alkaa. näin mulla suurinpiirtein on ollu, ja monet muutki on sanoneet samaa. sit kun niitä supistuksia toivois, ei näy ei kuulu ei. Ehkäpä ne synnytyssupistukset erottaa sit siitä, että ne tulee säännöllisesti, välit lyhenee, ja ne kestää sen n puol minuuttia. Ja lepohan ei niihin enää auta. Mulla on synnytykset käynnistyneet hitaasti, ensin melki vrk sellasia harvoja, n 10-15 min välein, välillä jokunen taukokin, ja sit synnytyksen kesto 12 h, joka laskettu alkaneeksi siitä, kun supistukset on 5 min välein. Toisilla alkaa heti rytinällä.

Kyllä mäkin esikoisesta työntelin niitä vaunuja, ja kävin ihailemassa niitä päivittäin vierashuoneessa. Nyt on uudet vaunut taas, ja ne tuolla lämpöisessä varasto/työhuoneessa olleet nyt jonku aikaa. Nyt en ole käyny ihastelemassa niitä, mutta just eilen tuli mieleen, että jopa olis kiva päästä työnteleen niitä...

Vaatteista: mä olen silittänyt kahden aikaisemman vaatteet alkuun, ne tulee niin ihanan sileiksikin sillain. Kait se silitys pöpöjäkin tietysti tappaa, mutta jos ne nyt on jo pesty 60 asteessa, niin eiköhän sekin riitä. Nyt en varmaan silitä tälle enää, koska meillä on kuivuri, niin siinähän ne pehmenee. Saas nähdä pienentyvätkö vielä siellä, et mahtaako vauvalle pienimmät sitte enää sopiakaan. Tosin, onhan ne suuurin osa jo moneen kertaan pestyjä, et en tiä kutistuvatko enää...

jenniS : hmmm.. rupesin miettii tota kun kirjotit että teijän pikkunen painais sen 2kg ja että ois hieman kesiäyrän alapuolella ja viikkoja sulla ois kuitenkin 323+6 niin mä olin siel ultrassa eilen ja viikkoioli 32+3 ja tyttö oli sen 1870g ja kuulemma menee keskikäyrällä et miten sullu on samanverran viikkoi mut kuitenkin sit sulle sanottiin et sul ois keskikäyrän alapuolel.. hmmmm....

ihanaa että muutkin kärsii noista kohjuista paiseista mitä ikinä onkaan. ja se on kyllä totta että tonne sattuu välillä.. siis tonne "kohjun" holleille niin tulee painon tunnetta.

täällä voidaan hyvin mut tää istuminen on inhottavaa.. varsinkin jos ei oo selkä suorassa kun tohon "rinnana alle" alkaa sattuu niin pirusti.. mut me lähetään tästä pikkuhiljaa pojun kanssa päivä teelle ja keksille kun heräs just.. sit vois vähän lasangnea tehä.. pitäny jo viikonlopusta sti tehä..

toi pikkunen ei niinkää joraa msussa mutta tunkee tota peppua tohon ihanylös et tuntuu et meinaa puskee ulos... :) eilen illalla sit kun olin masun rasvannu ja katoin telkku sohvalla masu paljaana niin kauhee meno siellä oli kyl.. kaikkee liikettä ei niinkään hyvin tuntenu mut kun katto masua niin kyllä se meni blo-blo puoleltatoiselle :D

NAsu 32+4

Täällä taas. Tuli sitten käytyä ulkoilemassa ja nyt väsyttää aivan kamalasti. Jotenkin meni kaikki energia siihen kävelylenkkiin. Pyykkienkin laittaminen tuntui erittäin vaivalloiselta. Ei millään jaksaisi olla pystyssä. Silmiäkään meinaa jaksaa pitää auki. Taidan ottaa toiset päikkärit jo. Jospa ne sitten auttaisivat. Illalla pitäisi mennä tupperwaara kutsuille. Saas nähä kuinka jaksaa istuskella. No en kuitenkaan ole mittään ostamassa vaan menossa tapaamaan tuttuja.

Säihky

Tervehdys jälleen tasapuolisesti kaikille,

Tänne tulee jo yhdessä päivässä niin mielettömästi juttuja että menee aina tovi lukiessa, kivaahan se vaan oikeasti on =)

Tänään oli neuvola ja tällä kertaa oli tosi mukava ja asiansa osaava terveydenhoitaja. Oli oikein ilo käydä siellä kun sai kysymyksiin vastauksia ja tämä osasi jopa mitata sf mitan ilman suuria ponnistuksia, osasi tunnustella missä asennossa vauveli masussa köllii yms. Ainoa mihin th ei osannut sanoa mitään, oli se että mulla oli paastosokeri liian korkea dietistä huolimatta. Tai siis th ei tiennyt pitääkö sitä paastoarvoa mitata nyt useammin vai pitääkö laittaa lähete äitiyspolille heti. Mulla paastosokeri oli tänään iloisesti 6.0. Onkos täällä kellään kokemuksia aiheesta? :attn:
Muuten kaikki oli käsittääkseni oikein hyvin, th vain tokaisi että toivottavasti vauveli pysyy sisällä vielä pari kolme viikkoa. En sitten tiedä enteileekö nämä jatkuvat supistukset (kipeät ja kivuttomat ) ennen aikaista synnytystä? Lisäksi mulla oli koko masu kosketusarka, etenkin kohdun reunoilta, enkä nyt ymmärtänyt itse kysyä terveydenhoitajalta pitääkö siitä olla huolissaan vai ei. Enkä nyt kovin huolissani ole, mietityttää vaan...

Täällä on puhuttu noiden vaunujen ihailusta, meillä muuten mies hoitaa sen puolen oikein hyvin. Työntelee vaunuja lähes päivittäin ja joskus laittaa sinne nuken kyytiin, että tulee todellisempi olo :p Onhan se hyvä että harjoittelee, eikö?

Mä olen ahkerasti silittänyt kaikki vauvan vaatteet (muutenkin silitän lähes kaiken ), koska se silittäminen sulkee kankaan kuidut, eivätkä nyppyynny / kulu niin nopeasti. Sitä en tiedä jatkuuko silittäminen vielä vauvan syntymisen jälkeenkin, epäilen kyllä että silloin on parempaakin tekemistä!

no niin tällaisia jorinoita tiistaina

t. pötkylä ja pikkuElvis 32+5

pikkugreippi: enpä osaa tohon sanoa,se lääkäri katsoi sen jostain lapusta,noissakin varmaan monia eri lappuja ja käytäntöjä miten katsovat. Kun omasta mielestäni tuo 2kg ei nyt edes olisi niin pieni,vielähän toinen ehtii kasvamaan. Mietin myös et olisiko toi voinut olla et tuo 2kg olisi tämän hetkinen syntymäpaino arvio? Pitää varmaan perjantaina neuvolassa kysellä,sillä on ainakin siellä se paino arvio lappu niin katsoa siitä.

Koko päivä mennyt siivoilessa,tosin ½h välein pakko pitää taukoja kun alkaa supistelemaan.Vielä jos hetken jatkaisi ja sitten tekemään miehelle ruokaa :)

Jenni

Heipsansaa!
Täällä edellen kynkätään menemää. Särky jatkunee tuolla nivusessa, masun alta pakaran yläpuolelle asti repii. Ihanan näköistä mun kävely. Onneksi sain äitiltä auton jotta päästiin kerhomatkat sillä taittamaan sekä myöskin neuvolakäynti. Neuvolassa kaikki hyvin, niin mitat, paineet , paino yms.
rv35+4
rr 108/68
pissa: puhdas
paino: +373g/vko
turvotus:+
liikkeet:++
rt
sf-mitta: 33cm (lasku suunnassa mennää..)

Pää oli ehkä hiukan jo alempana kuin viimeksi mutta liikkui vielä hyvin eli ei kiinnittynyt. Viikon päähän sain jo uuden ajan, en tiä miksi jo niin lähelle, sanoin vai että itsenäisyyspäivä sotkee nii parempi että tuun ens viikolla kuin että menee seuraavalle, vaikka kaikki onkin hyvin.

Mulla kans yöllä puutuu varsinkin kädet, hassua ku yöllä herää esim veskii, niin ku toisella kädellä ei tunne yhtää mitään. Ja asennon vaihtamiseen aina herää, varsinkin nyt ku on noi lihaksen venähtäneet, niin liikkuminen tekee vielä entistä kipeempää:( Mutta toivottavasti menee nyt parissa päivässä ohi.

Tänään tuli sitten jo kelalta mammarahapäätökset. Olin ihan yllättynyt että jo nyt tulee, koska työpaikkani maksaa kuitenkin nyt nämä ensimmäiset 3kk mammalomarahaa. Mutta sama kai tuo on. Päätös kuitennin tyydytti. Ihan hyvin tulee sittenkin rahaa vaikkakin "putoaa" kelanrahalle. Mutta onneksi nyt on tulossa enemmän kuin mitä viimeksi mammalomalla ollessa.

En muista kirjoitinko jo eilen että kävin siellä lastetarvikeliikkeessä palauttaa ne renkaat ja oisin sitten ottanut niiden hinnan hyvityksenä siihen puiseen hoitotasoon, joka tulee pinniksen päälle. Niin niitä tasoja ei sitten ollutkaan just nyt ollenkaa siellä, tulee loppuviikosta *huoh* Ihanaa, taas saa sitten rampata edestakasin siellä liikkeessä. Mutta jospa samalla hakis sitten sieltä toisesta liikkeestä sen turvakaukalon samalla niin sais hoidettua noikin pois alta.

Nyt oikaseen hetkeksi soffalle ennen kui vieraksia tuleepi. Tulee vielä synttärivieraksi kuopukselle:)

Saaru ja Aattomiäs

Neuvolakuulumisia täältäkin:
Eli hieman oli yläpaine korkea, mutta vielä ei kuulema tarvii huolestua. Ilmeisesti jos vielä nousee, niin sitten pitää käydä sitä useammin mittaamassa. Kaikki muut arvot ok, hemoglobiinikin oli nousussa, eli ei tarvii lisätä raudan syömistä (nyt syön obsidania joka toinen päivä ). Samoin painonnousu hieman hidastunut, vaikka nyt viikonloppuna ja eilen tuli herkuteltua oikein urakalla.

Lääkäri sitten katsoi kohdunsuun tilanteen, siellä kaikki kunnossa. Vauva kääntynyt rt, mutta mahtuu kuulema vielä hyvin kääntyilemään. Sairaslomaa sain äippäloman alkuun asti, eli ei tarvii enää töihin mennä!

Soittivat lastentarvikekaupastakin, että meidän tilaama pinnis ois nyt tullut. Tänään vaan ei taideta ehtiä sitä hakemaan, mutta tälläviikolla kuitenkin saadaan se kotiin =) Eli oikein mukava päivä tänään!

Sain nyt tuonne 5.12 asti sairaslomaa, kun huimaa ja oksettaa ja vielä sain antipiootit keuhkoputkentulehdukseen!! Sairaita siis ollaan. Eilen jo pötköttelin päivystyksessä, kun normaalin neuvolakäynnin yhteydessä mitatun verenpaineen YLÄpaine oli 59!!! Alapaine oli enemmän kuin yläpaine. Vähän meinas huimata. Noh, kahden tunnin makaamisen jälkeen päivystys oli EDELLEEN tukossa, joten lähdin pois ja pyysin ajan seuraavalle aamulle, siis tälle päivälle. Eivät laittaneet mua jonon ohi, vaikka neuvolan terkkari kävi sitä erikseen pyytämässä. Asiakaspalvelu mallillaan ja maailman hitain keikkalääkäri!! Tuhersin siinä sitten itkua vastaanottoluukulla, kun hoitajakin oli noussut väärällä jalalla ja lähdin kotiin. Ja kylläpä minä ITKIN!!! Olin aamupalalla liikenteessä (noin klo. 7.00 nautittu) ja kello oli silloin jo 10.30. Oksetti, sen huimauksen lisäksi.
Tänään odotin KOLME TUNTIA!!!!! Sattui kolari ja kaikki puoli tusinaa potilasta kärrättiin tk:n päivystyksen kautta eteenpäin. Onneksi mulla oli eväät mukana ja asenne nyt "odottava" niin jaksoin odotella. Ja onneksi kolarissa oli mennyt vain peltiä kurttuun eikä ihmisille ollut tullut kuin kolhuja!! Mutta siis, sairaslomalle pääsin/jouduin ja nyt alkoi sitten odotus... Hassua muuttaa asennetta, kun olin vielä valmis olemaan sen parisen viikkoa töissä.

Jospa minuakin nyt sitten ahkerammin täällä näkyisi, kun on tuota "aikaa". Pidän pojat hoidossa osa-aikaisina vielä joulu- ja tammikuun, niin saa levätä joulukiireiden ohella. Olen kyllä vähän pihalla näistä jutuista täällä, mutta yritän päästä juonesta kiinni.

johnu 31+2

Saaru: mä sain kans just äippärahapäätöksen kelalta vaikka saankin 3kk palkan.kiva kun saa paremman rahan kun viimeksi :) niissä on tainnut prosentit nousta 3 vuoden takaa.ihan kiva.

jennis:kyllä se sun vaavi varmaan on nyt sen 2kg.mulle ainakin terkkari sanoi näppituntumalla masua koetellessaan että hyvänkokoinen on eli tässä vaiheessa ovat hyvinkin sen 2kg jo.

kyllä itselläkin alkaa nuo siivoilut ja kauppakassin kannot jo tuntumaan.häpyluu nippailee ikävästi kun vähänkin ponnistelee eli kantaa tai kyykkii.kävelylenkilläkin tänään alkoi pistämään mahan molemmin puolin tuohon navan korkeudelle.hyväähän se tekee kävellä mutta ei ne kivut ole mukavia.koko päivä tullu touhuttua kaikkea ja nyt täytyy mennä sohvalle ja nostaa jalat kattoon kun niin särkee....
rv 34

pötkylä:
Mitenköhän ton miehen saisi keskustelemaan vakavasti kummeista ja nimistä? Meillä on yksi ainoa henkilö jota ollaan päätetty pyytää kummiksi (toivottavasti suostuu ), mutta ainakin yksi vielä pitäisi keksiä. Nimikin meillä oli mietittynä poikavauvalle (jos siis on poika), mutta nyt sekään ei kelpaa eikä tyttöjen nimissäkään ole kuulemma yhtään sellaista kivaa, jonka haluaisi antaa lapselle. Eilen sitten vähän hermostuin aiheesta ja tokaisin että olkoot sitten nimetön koko lapsi jos isäntää ei kerran kiinnosta. Saas nähdä onko tuolla mitään vaikutusta asiaan.
Meidän iskä on suunnitellut nimen, pojalle (on jokin kumma poikavimma hänellä), päättänyt (Huom!!!) ketä pyydetään kummeiksi ja on aika "pysyvä" mielipiteissään. Noh, minulle nuo isännän ehdotukset on ihan ok, onneksi, ei tarvitse tapella. Mutta KESKUSTELUA ei käydä, asiat ilmoitetaan, ainakin meillä. :) Toisaalta huvittaa, toisaalta ärsyttää. Mutta miehet, joissain asioissa, on niin ihailtavan yksioikoisia, että niille varmaan ihan oikeasti on sama mikä nimi tulee tms. Ne varmaan ajattelee kokonaisuutta enemmän, uskoisin. Minulla on tuosta meidän köriläästä vasta 10 vuoden kokemus, joten vielä välillä on vähän arvelua tämä miehen ajatusmaailma. Ja kun kolmatta odotellaan, niin sekin varmaan vaikuttaa, esikoisen kanssa iskäkin oli enemmän tohkeissaan suunnittlemassa pinnasängyn paikkaa :D

Mutta mitäpä me ilman noita miehiäkään..... ;)

Äitiysloman palkallisesta ajasta kysymys...

Te, joille työnantaja maksaa 3 kk palkan (kunnalla töissä olevat), niin onko se 72 pvä ja lauantait lasketaan mukaan (ei pyhät ja sunnuntait), vai tasan 3 kk?
Haluaisin vaan tietää, kun mistään netistä en löytänyt miten se 3 kk palkka määritellään. Itselläni palkallinen aika jää työnantajan mukaan ainakin n. 1 vko vajaaksi 3 kk:sta.
Hazelnut rv 34+1

Yhteistyössä