**TAMMIKUU2008**joulukuu

Siis noi on oikeita pelastuksia joihinkin hetkiin noi dvd:t ja lastenohjelmat. Saa ainakin hetken rauhan ku niihin muksut keskittyy.
Täällä armoton särky ja jomotus. Päivän kävellylenkki ja iltanen kaupassa käynti (3kassii evästä, veskipaperipaketti ja joululahjoja jokunen) vei ihan tyysti voimat. Selkää särkee menkkamaisesti, alapäässä kauhia paine ihan ku putois hetkenä minähyvänsä ja repiminen jatkuu sisäreisiin. Ihan kauhiaa, taitaa olla mullekin iltapalaksi särkylääkettä.
Mieskin tuossa tuumas ku sanoin että on paikat niin kipeinä ku koittaa jotain touhuta yms ja mietittiin sitä kauppareissuu et kuka lähtee yms. Nii tuumas vaan että eihän se nyt haittaa vaikka lähtiskin syntymään... niin ei tosiaa haittaa, mutta ku mulla tuppaa vaa paikkoja alkaa särkee eikä kuitenkaa synnytyksestä ole merkkiäkään :headwall: Ku tekiskin noi kivut ja urakoinnin jotain sen eteen niin ois etes pikkusen mielekkäämpää kärsiä noista säryistä..
Mutta joo, tää kans siirtynee taas soffalle ja töllön eteen, huomiseen mammat ja mahat :heart:
 
Iltaa!!

Ihanaa tosiaan kun alkaa tulla noita ensimmäisiä vauvoja. Taitaa olla myöhäistä toivotella Tahtoo äidiksi onnea matkaan, mutta toivottavasti siellä olisi jo nyytti sylissä ja kaikki mennyt hyvin!

Meilläkään ei juuri mitään silitellä, ne pakolliset verhot ja liinat ja jotkut vaatteet. se kyllä ilmeisesti pidentäisi vaatteen käyttöikää jos jaksaisi silitellä, mutta kun on niin laiska.. :/
Meillä työt jakaantuneet miehen kanssa siten, että mies imuroi ja minä lähinnä pyykkään. vessan pesua inhoan myös, mutta niin inhoaa mieskin ja siitä käydään aina kinaa. Tänään pestiin yhdessä sauna, minä pesin saunan ja mies pesuhuoneen. Yleensä saadaan siivottua aika sovussa. Kun olin töissä silloin siivosi se kumpi ehti ja jaksoi. Tytön iltatouhut jaettu myös (milloin mies ei ole iltavuorossa) siten, että mies huolehtii pesuista ja minä sitten sadusta. Tyttö onneksi nukahtaa itse eikä ole koskaan tarvinnut nukutella. Joo tulipas tekstiä.
Tyttö nukkuu jo ja pitäisi kai paketoida lahjoja, kortitkin on vielä vaiheessa. Ehtiihän tässä.. :whistle:
Käveleminen tekee tuskaa täälläkin, vauhti hiljentynyt kummasti ja vessassa saa ravata jatkuvasti.
Mutta nyt paketoimaan noita lahjoja..

iita ja nuutti 35+2
 
Kävin tuossa muuten katsomassa kun pikkupeikko oli näköjään laittanut irc-galleriaan vauvasta lisää kuvia.. :heart: Toinen on vieläkin niiiiin pieni, miten voikin olla jollain niin pieni jalka, ja muutenkin :heart:
Tää tahtoo jo kans vauvan syliin, vähän isomman vauvan kylläkin, mutta silti :heart:
 
UUTISIA!!!!
Lizardus, KSKS, 1.lapsi...POIKA
On tänään lähtenyt vaavin haku reissulle.. Vedet meni kuuden aikoihin illalla..

Toiset täällä edelleen odottaa h-hetkeä..

En ole pitkiin aikoihin tänne kirjoitellutkaan, enemmän tuolla IRC-gallerian Tammimasuissa. Helpompi sinne kirjoitella kun ei pääse ketkä tahansa (katkerat ex-vaimot) lukemaan niitä juttuja =)

Oma tilanne lyhyesti:
Viikottain sairaalassa ravannut supistusten takia..
Nyky tilanne on se että limatulppa on irronnut, kohdunkaulaa ei enään ole, olen jo 5cm auki, vaavin pää on jo kiinnittynyt ja nyt vain odotellaan että lähtisi synnytys käynnistymään kunnolla.

Meiming & Kaapo rv.36+5
 
Pitkästä aikaa... On ollut niin paljon kaikkea, etten ole edes ehtinyt palstaa lukemaan. Hirmuisesti on tullut viestiä! Niin ja kiitos vaan Saaru taas uuden pinon aloituksesta.

Ihan ensimmäiseksi: paljon onnea matkaan tahtoo äidiksi! Liekö sulla jo vauva sylissä :) Uutisia odotellessa. Näin se omakin la alkaa lähestyä ja synnytys tosiaan käy mielessä päivittäin.

Samoin onnea matkaan Lizardus! Sekä Meimingille myös; eipä kestä sullakaan kauaa kun on nyytti sylissä! Kylläpäs näitä synnärille lähtijöitä nyt yhtäkkiä tupsahtelee :)

Kotitöistä: mä niitä lähinnä teen, mies joskus imuroi. Tai kyllä mies tota astianpesukonetta täyttää/tyhjentää suht säännöllisesti. Pyykinpesuun en sitä edes päästä ;)

Silittämisestä: Meillä mies silittää useammin (omia paitojaan) kuin mä eli noin kerran kaksi vuodessa :D

P.O.A. söpö puku! Tuollaiseen pieneen kun kohta saa täytettä! Mulla on mieli hirveen herkkänä kaikkeen vauvajuttuihin liittyvään...

Mistä tulikin mieleen, että joltain sivulta luin, että oli keskustelua vauvaan kiintymisestä. Mulla meni esikoisen kohdalla aikansa; vauva ei heti tuntunut lainkaan "ihanalta" vaan sitä kasvoi rakastamaan sitä. Kakkosen kohdalla oli jo toisin. Varmaan se muutos lapsettomasta ensimmäisen lapsen äidiksi oli niin paljon mullistavampi kuin muutos yhden lapsen äidistä kahden lapsen äidiksi. Sekavaa?

Itsestä sen verran, että pari neuvolaa on taas takana ja kaikki siellä ok. Vauva on edelleen raivotarjonnassa. Välillä kävin Jorvissa, kun en tuntenut tarpeeksi liikkeitä 1,5 päivään, mutta onneksi kaikki oli ok. Hyvä sydänkäyrä saatiin vauvalta ja piirtyi siihen supistuksiakin. Mua tosiaan supistaa nyt todella paljon ja välillä tiheästikin. Eivät vaan ole kipeitä -tukalia kyllä!- joten eivät vaikuta tonne alapäähän. Viime viikolla lääkärineuvolassa paikat oli vielä täysin kiinni ja kanavaa se 3cm. Mulla paikat on edellisillä kerroilla auenneet vasta, kun synnytys on lähtenyt käyntiin, joten en vielä huolestu tilanteesta :) Ens viikolla olisi käynti Jorvissa rd:n ja vauvan koon takia. Ajattelin ehkä pyytää lääkäriä kurkkaamaan, mikä tilanne silloin on. Riippuu vähän millainen tapaus se lääkäri on.

Vauva ei ole vielä laskeutunut lainkaan (sf taas huimat 36,5cm) ja mun olo on sen mukainen. Närästys on jotain aivan kamalaa; mieluummin juoksisin vessassa vähän väliä kuin tämä... Lonkkia särkee ja häpyluu on kipeä eli juuri tätä ihanaa loppuaikaa :D

Jeps, luen vielä vähän juttuja taaksepäin ja tuun kommentoimaan lisää, ettei tuu kerralla liian pitkä viesti.

Jimena 36+3
 
Ihanaa tahtoo äidiksi!

Johnu: Mulla teki saman tempun tuossa maksa-arvojen nousussa, että eka nousi sitten vähän laski takaisin ja nyt on nousussa taas. Maanantaina oli 75 ja 85 tienoilla ihan tarkkoja en muista. Sappihappo tulee vissiin huomenna, mutta kuulen sen varmaan perjantaina. En muuten muistanut, että säkin synnytät seinäjoella. Taitaa olla tuota maksa-häiriötä täällä liikkeellä. Neuvolatätsy kuulemma lähetti kaksi muutakin samasta syystä samaan aikaan, kun mua lähetti.=)

Poika tuolla jotain valvoskelee. Sen vuoksi täällä netissä istun kun pojan nenä aivan tukossa ja yskä valvottaa. En saa nukuttua kun pelkään niin, etä uusii se kuume kouristus. Ei ole onneksi yhtään kuuma, mutta jotenkin yhtä levoton kuin ennen sitä edellistä kuume kouristusta. Pitää seurata. :/

Niin ja tosiaan tänään saatiin netti auki. Vihdoin ja viimein. |O

Lellu rv36+4 :heart:
 
Öitä kaikille!
Taas eksyin tänne kun uni ei tule. Aikani taas pyöriskelin sängyssä, mutta kun ei nukuta ollenkaan, niin nousin sitten taas ylös... Kotitöistä sen verran, että meillä työt menee vähintään puoliksi, voi olla, että mies tekee jopa enemmän. Nyt koitan toki tehdä mahdollisimman paljon hommia, kun kotona olen.

On muuten hauskaa huomata, että kun mulla la vasta tammikuun lopussa, niin monessa jutussa oon kuukauden "jäljessä". Esim. muistelisin, että aikaa sitten oli kovasti puhetta vauvan hikasta, jonka itse olen ihan tosissaan huomannut vasta nyt viimeviikosta alkaen. Nyt masussa hikkaillaankin sitten tosi usein.

Mutta nyt taidan mennä taas koittamaan jos uni tulisi!
 
Meillä on menossa jo melkein iltapäivä, kun herättiin taas jo ennen viittä ja koirankin kanssa on ehditty tekemään jo yli tunnin lyllerrys!

Ihanaa kun pikkuhiljaa syntyy lisää tammikuisia. Lizarduksella on varmaan jo vauva kainalossa, eikä meimingilläkään mene varmaan enää kauaa!

P.O.A tosi suloinen puku sulla hankittuna! Mä ostin henkkamaukasta kotiintulopuvuksi samantyyppisen puvun; murretun vihreän velour potkarin ja siihen sopivan bodyn kun ajattelin että se väri käy sekä tytölle että pojalle. Vielä kun ei tiedetä kumpi meille tulee. Jännittävää.

Liittyykö se jatkuva vessassa ramppaaminen vauvan laskeutumiseen? Musta on nyt pari päivää tuntunut siltä että kokoajan saa käydä pissalla ja silti on sellainen painon tunne. Lisäksi masu ei ole enää niin kauhean korkealla, tai siis se on laskenut tosta pallean kohdalta vähän alemmas, on muuten helpompi hengittää!
Eilen rupesin miettimään jo lapsiveden lorahtelua, kun lenkillä pikkuhousunsuoja kastui ihan huolella ja koko illan oli sellainen märkä olo (on kyllä vieläkin). Oikeasti kyllä luulen että valkkari on vaan tosi vetistä. Pikkuisen hysteerisenä sitä tulkitsee kaiken vähän siihen suuntaan että kohta se vauva syntyy, vaikka laskettuun aikaan on vielä 5 viikkoa.

Jahas, jos taas jäis taustalle roikkumaan ja alkais aamuhommiin pikkuhiljaa.... Kukakohan ton astianpesukoneen viitsis tyhjentää kun kumartelu ei tunnu niin kovin kivalta!
 
Huomenta!
Kohta alkaa näköjään ihan urakalla vauvoja tännekin tupsahtelemaan, "kiilataan" monien joulukuisten edelle... Toivottavasti Lizarduksen vauva on jo ihan hyvänkokoinen, kun viikkoja ei kuitenkaan taida olla hällä vasta kun jotain 35...

Viimeyön saldo: Ennen nukahtamista klo. 21-24 nousin pissalle 4 kertaa, nukahtamisen jälkeen klo 24-8.30 heräsin vessaan 5 kertaa.Onneksi sain kuitenkin nukuttua noiden vessareisujen välissä, kun pari edellistä yötä meni melkein kokonaan valvoessa. Tuntuu että yöllä saa käydä tiheämmin vessassa kuin päivällä, varmaan tuo makuuasento tekee sen että rakkoa painaa. Onko muilla muuten sellaista että tuntuu kuin sitä pissaa saisi "tikistää" että se tulee? Kamalasti siis pissattaa, mut sieltä ei meinaa tulla mitään...ja heti kun nousee pöntöltä, niin tuntuu taas että pissattaa.

pötkylä: Kyllä mulle ainakin lääkäri eilen sanoi, että varmasti sen takia juoksuttaa vessassa niin usein, kun se vauva on laskeutunut, ja vauvan pää on käytännössä katsoen virtsarakossa kiinni.

Mie tossa muuten hoksasin sellaisen, että mulla ei missään vaiheessa vauva ole painanut ylös, ei lähimainkaan edes kylkiluihin asti, saati ole potkinut kylkiluiden alle, potkut tuntuu kyljissä ainoastaan, ja laskeutuminen kun tapahtui jo ennen viikkoa 30, niin ei sen takia varmasti kerennyt tuonne ylös edes painaa. Alas kyllä painaa sitten senkin edestä...

Saaru: En muista että ootko joskus kertunut tuosta täällä, mut kysympähän nyt kuitenkin: eli miksi sulla on noin paljon annettu lasketunajan yli mennä, kun kerroit että sulla on yksi lapsista syntynyt vasta rv 43, eikai ne yleensä anna noin pitkälle mennä? vai oonko ihan väärässä? (pelokkaana täällä kyselen )

Katja ja rv 36+6
 
Huomenta vaan!
Aamulla odotin että mies lähtee töihin ja tyttö päiväkotiin ja sit kömmin takas vällyihin ja heräsin vasta äsken =) harvinaista herkkua mutta niin ihanaa.
mulla yöllä lonkkia edelleen särkee ja vessassa käydään vaihdellen,yleensä 2 kertaa yössä.

Sit mut tuntuu kans ihan samalta kun Katja87 eli vauvan pylly ei ole niin ylhäällä enää,eikä ole kai ollutkaan kun vertaa esikoiseen.potkut on hentoja tärähtelyjä vatsaonteloon päin ja möyriminenkin sellaista hauskaa puuhastelua.hengitys ei ahdista,mut närästää ikävä kyllä edelleen!kai nämä on kaikki merkkejä jonkinlaisesta laskeutumisesta.

Kyselin neuvolassa tuosta ylimenoajasta niin täällä vantaa/helsinki kuulemma tehdään nykyään niin että 41+5 mennään synnärille arvioon ja jos kaikki hyvin niin käynnistys vasta 42 tasan.mut sit kaveri sanoi että kun se oli sisällä sairaalassa niin siellä oli monta mammaa joiden kohdalla käynnistystä ei tehty vaan annettiin mennä yli sen 42rv..mihin täs nyt sit uskoo.

Jännityksellä nyt sit ootellaan uutisia näistä jo tositoimiin lähtijöistä =)
 
Heips!

Neuvolassa käyty aamulla ja tässä saldoa
:)

rv 34+3

paino +450g/vko
RR 109/49
Prot. -
Gluk. -
Hb 138 !!!
Sf 31 (just keskikäyrä)
RT (ei saanut päätä enää liikkumaan, on kiinnittynyt ja tosi alhaalla)
syke +150 (vauva liikkui tosi paljon!)
Liikkeet ++


neuvolassa siis kaikki ok ja sanoi ettei tarvii huolehtia masun "alhaalla"olosta, vauva vaan on niin laskeutunut jo mulla tilava lantio, niin siellä se mahtuu kasvamaan :)

Kun mitattiin sf:ää ja kätilö kokeili vauvan asentoa + kuunteli ääniä, niin mulle tuli tosi huono olo siinä seläläänn, en kuitenkaan tajunnut sanoa että pitäiskö vaihtaa asentoa ja sitten vasta kun nousin ylös tunsin että ihan melkein huippaa.. ja tuli huoli että mitä jos vauvan hapensaanti hetkeksi heikentyi...kai mulle nyt ensin tulisi TOSI huono olo ennenkuin vauvan hapensaanti heikentyisi? Kätilöllekin asiasta mainitsin, hän vaan sanoi ettei tuosta mitään voinut tulla..mutta itellä huoli, kun piti olla niiin hassu ettei sanonut heti kun alkoi tuntua huono olo...


nyt pikaisesti käymään töissä - pomo soitti että pitää mennä tyhjentään konetta, kun jumittaa sijaiselle...

maya+Aarre 34+3
 
Huinahaina täältä vaan!

Wuhuu- täällähän alkaa "laihtumiset" ihan rytinällä! Jännää kuulla kohta lisää kulumisia jakautuineilta!

Pötkylä
- juu öiset vessavierailut lisääntyvät usein tässä vaiheessa, kaikki painaa alaspäin - näin muistan jostain lukeneeni että tapahtuu näillä viikoilla. Jos epäilet että lapsivettä jo lirahtelee, niin käy tsekkaa neuvolassa tai päivystyksessä - ne saa sen tikutettua nopeasti. Nimittäin jos vesi lähtee osittain niin ne käynnistävät synnytyksen 24 h sisään, jos ei lähde itsestään. Riskinä on muutoin että sinne pääsee pöpöjä. Mutta voi myös olla että lantiopohjalihakset ovat veltostuneet ja lirahtelua tulee tai se valkkarikin.

Täällä kiirettä piisaa ja jalat ristissä visusti ettei vain tulisi turhan aikaisin. Illat ja yöt ovat kyllä tosi kökkösiä nykyään- onneksi päivä menee ihan hyvin klo 15 saakka. Raskasta on ja vihlontaa/painen tunnetta/supistuksia vilisee jo arkisesti... Perjantaina on vika lääkäri, joten sitten kait saapi kuulla jotain :) Mutta hyvin pääsee vauva vielä pyörimään.

Aika kuluu kyllä niin siivillä, ja välillä tulee mieleen, että vauva on täällä ennenkun varmaan tajutaan - tai siis eiköhän synnytyssalissa alkaa taju heräämään! hehe Esikoisellekin jutellaan jo useasti tulevasta tapahtumasta ja nimiäkin alkaa jo olla mielessä. Mutta kumman maltillisesti osaan vielä odottaa, ei ole vielä mitään kiirettä saada nyyttiä syliin - parempi vain jos viihtyy masussa, niin saa kehittyä ihan täysin (suolistokin toimii yleensä silloin paremmin etc). Outoa sinäänsä, kun olen yleensä tosi malttamaton ja "heti mulle nyt"-tyyppinen??

Nyt lyllerän tuonne köökin puolelle lounasta lämmittämään. Illalla on esikoisen ensimmäinen joulujuhla - eipä ihanaa! Ja huomenna mennään vielä miekkosen kera kuuntelemaan pianokonserttia - viimeisiä hetkiä vähään aikaan tehdä jotain mukavaa yhdessä :)


Tiptap! JonnaP ja TonttuP (vkolla 36 mennään)
 
Heips!

Vai niin täällä aletaan jo synnyttelemään... en tiä mistä johtuu, mutta mua on välillä ihan pelottanut tuo synnytys. Vaikka siis allekirjoitan kaiken, mitä täälläkin on asiasta kirjoitettu... Mulla on mennyt ihan suht ok kaks aiempaa synnytystä, et ei ole edes sieltä mitää pohjaa tälle tunteelle... Mut sitä vaan miettii, et jos nyt ei meekään kaikki hyvin. Oon kuitenkin nähny niitä karmeampiakin lopputuloksia :'( Mut ehkä tää on todella sitä mielen työskentelyä nyt etukäteen. Toisaalta kyllä odotan kovasti kans jo sitä, että saan vauvan syliin.

Tää meidän vauveli, jonka siis pitäs olla tyttö, on ollut vielä viime viikolla ainakin sillain vinossa, pää tuolla toisella puolella ja pylly vastaavasti toisella puolella mahaa. Raivotarjonnassa kuitenkin siis, sekavasti kerrottu... Maha ei ala heti tissien jälkeen, joten kait sillä on hyvää tilaa olla siellä. Mullakin on muistaakseni päät kiinnittyneet noista aiemmista vasta synnytyksessä, tai hyvin lähellä sitä.

Viimeviikolla mulla oli vähän proteiinia pissassa. Nyt ens viikolla sit katotaan aamupissasta kunnon puhtaasti lasketusta näytteestä, et ei olis vaan valkovuotoa ollut se. Terkkari kyseli kans viimeks mun tuntemuksia ja mietteitä synnytyksestä. Mä sanoin, et olis kiva, jos vois jutella ihan vaikka vaan puhelimessa etukäteen semmosen henkilön kanssa, joka olis katsonut ne mun edellisten synnytysten paperit. Pelkkä puhelinkonsultaatio ei vissiin onnistu, joten mulla on nyt aika sitten kanssa äitiyspolille ilmeisesti synnytysarvioon. Sanoin, et pelkopolia en sinänsä tarvii kuitenkaan. Aika on vasta tammikuun alkupäivinä sit...

Maya: mulle kävi viimeks neuvolassa samalla tavalla. Tai mä en itse ollu vielä huomannukaan, että oli naama menny jo ihan valkeeksi siinä selällään maatessa. Siellä oli opiskelija ja se oma terkka, ja tutkimukset kesti siis normaalia pidempään. Ne kun väänsi sitä mahaakin aika pitkään, ennenkuin pääsivät selkoon siitä, miten päin se vauva siellä nyt on. Terkka sit nosti sitä tutkimuspöytää istuvampaa asentoon, eikä mulle sit ehtinyt tulla kovin huonoa oloa. Ja sit sulle vielä Maya lohdutukseks, et jos vauvan hapensaanti huonontuu, niin sillä olis sydänäänet laskenu siinä kuuntelun aikana... Ja vaikka hetkeks huonontuskin, niin ei siitä ole isompaa haittaa vauvalle, kunhan tilanne ei kestä pitkään. Synnytyksessäkin supistusten aikana vauvan sydänäänet aina laskee, mut sit taas nousee kun supistus on ohi. Siks ne ottaa sitä käyrää aina siellä, et näkevät sen normaalin vaihtelun niissä. Jos ne äänet ei reagoi normaalisti, niin sitten vauva sektoidaan kesken synnytyksen.

Nyt on meilläkin muuten vaatteet pesty laatikkoon. Sairaalakassia en ole pakkaillut. Kaukalo on vielä toisella vauvalla käytössä, hoitotaso lainassa ja sänky petaamatta... Mut ehtiihän sitä. KAukalo saadaan sit kun se tarvitaan, on tossa naapurissa kuitenkin lähellä. Nythän periaattees vois vauva jo pärjätä ihan omin avuinkin, eli saattas päästä jo mun kanssa yhtäaikaa kotiin, jos syntyis...

T: dinomamma ja etana 35+3
 
Uijui! tsemmpiä myös Lizardukselle ja meimingilläkin taitaa olla jo synnytys lähellä. Toivottavasti Lizarduksella menee kaikki hyvin, viikko kuitenni aika vähän, mutta kuitenkin tarpeeksi:)

HeMa Täälä Oulussa mut silloin aikoinaan kuopuksen kohalle otettiin yliaikaiskontrollikäynnille vasta 42+1 ja passitettiin kotiin vielä, sanottiin että tuu parin päivän päästä uudestaan ja sitten 42+3 menin, niin ottivat osastolle ja aloitettiin käynnistely. Sitä vain kovasti toivon että nyt ei niin paljon päästetä yli menemään tai parastahan ois jos Aatto tuumais sitten itekseen tulla aikoinaan :D Sitä jännätään!

Täällä muuten samaa rataa, paino oli taas noussut (omalla vaa'alla) liikaakin, mutta olo on kuin norsulla, turvottaa niin. Saas nähä mitä sitten huomenissä neuvolassa sanotaan. Samalla myös lisätietoja sf-mitasta.
Tässä aamusta ollaan poikien kanssa tehty riisisuklaita ja tuolla ne ulkona nyt kylmettyy sillä aikaa kun me syödään. Kana-pekoni-pastaa:p Iltasella vielä työpaikalle syömään jouluateriaa, ei taida kyl puntari tykätä mun suolukan syönnistä |O Noo, ei ressiä, muutama viikko vain enää ja ei se pari kiloo enää laihdutus urakasta sen pahempaa tee, mitä nytkään on edessä. Ja kovasti toivotaan että sairaalaankin jäin useempi kilo.

Nyt syömään! Muksaa päivää! Täälä muuten ainakin piristi heti ku pikkasen oli maahan tullut pakkaslunta, lisää ja kunnolla lunta vain että saadaa ihana joulu!

Saaru ja Aattomiäs 37+5
 
Saaru voidaanko tulla oikein joukolla viettämään sinne teille valkeaa joulua? :D Täällä etelässä kun lumi on sen verran harvinaista, ettei muutaman vuoden päästä saada sitä varmaan lainkaan :|

Tänään olisi sitten se synnytysvalmennus, saas nähdä alkaako asia sen jälkeen pyörimään päässä enemmän vai en. Musta jotenkin tuntuu että olen ihan outo, kun en osaa sitä vielä jännittää tai pelätä ollenkaan.

Äähkä, nyt pitää lähteä lenkille, ei auta muu vaikka täälläkin viihtyisi vaikka miten hyvin.

Kiva kuulla JonnaP sun kuulumisia!
 
Aamulla kun heräsin, sattu kylkeen oikein mojovasti, kävelemään en pystynyt, tuli supistuksia säännöllisesti noin tunnin, sit helpotti kun istuin ja lepäsin. Äsken nousin ylös vessaan ja taas iski hillitön menkkamainen kipu.Ja nyt kun taas istun niin tunnen et pikku hiljaa alkaa helppottamaan.
Miltäs tää kuulostaa?Te jotka ootte synnyttänyt aikaisemmin, osaatteko sanoa jotain?

Jenni & Hajis 35+1
 
Tulin taas pikaisesti kirjoittamaan kuulumisia, vaikka oikeesti ei ole mitään asiaa.. Onnistuin viime "yönä" lopulta nukahtamaan joskus puol viiden aikaa ja heräsin kymmenen jälkeen. Kauhea nuha vaivaa, joten en viitsinyt pitkälle lenkille koiria viedä, vaikka täälläkin ilma olisi ollut nyt mukavan aurinkoinen.

:attn: Onko kenelläkään jemmassa hyvää kaavaa vauvan villasukkiin tai lapasiin? Onnistuuko ihan aikuisten kaavalla, jos vaan vähentää silmukoita ja jättää lapasista peukalot pois? Mä tässä suunnittelin, jos sittenkin yritäisin itse tehdä vauvalle villasukat ja lapaset. En kyllä muutamaan vuoteen ole puikkoihin koskenut, mutta eiköhän se sujuisi..

Nyt hakemaan kuumaa mehua ja sitten littamaan kasvispiirakkaa uuniin, niin ehtii valmiiksi kun mies tulee töistä...

Maija 33+5
 
No sokerirasituksessa on nyt käyty. Ei ollut ollenkaan niin paha juttu kun muistin. Toki pitkällään ton pari tuntia olin kun huippas mutta muuten ok juttu. Lääkärilläkin kävin ja oon nyt saikulla äitiyslomaan asti.

Kotitöistä: meillä hommat on jakautunut niin että mä teen sisähommat ja mies ulkotyöt/raskaat työt. Meillä kun on omakotitalo niin tota pihahomaa, takanlämmitystä ym. riittää. Joten mulle sopii ihan hyvin että mies mönkii alapohjassa eristettä tarkistamassa kun mä silitän pyykkiä sisällä lämpimässä :LOL: Toki esim. vessan siivousta inhoan yli kaiken ja sitä lykkään, mutta ei mies siitä valita jos sitä ärsyttää niin tarttuu luutiin ite.

Nyt tarttee lähtee huilimaan että jaksaa ehtoon temmeltää muksujen kanssa

Maximilian ja vauva 33+3
 
Nyt olis sitte kokoarvio tehty.
Mulla viikkoja 33 tasan tänään ja painoarvioksi sai 2150g, lääkärin mukaan ihan keskikäyrillä mennään. Huh helpotusta!
Sisätutkimusta ei nyt tehnyt, mutta yritti ultralla katsoa kohdunkaulan tilannetta. Ei saanut minkäänlaista mittausta tehtyä. Kohdunkaulaa ei näkynyt. Lääkäri vaan totesi sitten että joko sitä ei enää ole tai sitten rakossa liian vähän virtsaa että saisi näkymään sitä kohdunkaulaa. (Rakossa oli kuitenkin jonkin verran) Itsekin näin selvästi että missä emätin ja missä vaavin pää mutta siinä välillä ei ollut mitään... Onkos muilla joilla lääkäri ei ole ultralla nähnyt kohdunkaulaa?
Eikä sitten lääkäri sen ultran jälkeen enää tehnyt sisätutkimusta kun vaarana synnytyksen käynnistyminen jos kohdunkaulaa ei olekkaan ja mennään sinne ronkkimaan.
Ei se kyllä minnekään muuallekaan tarkempaan tutkimukseen laittanut.(tehtiin terveyskeskuksessa) Eikä mitenkään ihmeemmin noteerannut tilannetta, joten ei tässä sitten mitään paniikkia. Empä tiedä. Ihan hyvän kokoinenhan tuo vaavi jo jos vaikka syntyisikin jo. Ei enää mitään välitöntä vaaraa, vaikkakin ainahan riskit kuitenkin on.

Mitens tellä muilla noita kokoarvioita on tehty? onhan ne tuolla aijemmin jo kirjoiteltu, mutta kun ei sitä muista.
 
hmm.. joku tossa kyseli tosta jastkusvasta pissahädätstä että vaikuttaisko se lasskeutumiseen niin jos vaikuttaa niin kyllä täälläkin sitten laskeudutaan kun vauva muutenkin tunkee itteään alaspäin ja välillä oikeen urakalla tota vakkoa painaa..

tänään nyt ei oo yhtikäs mittään sanottavaa.. jotenkin niin tyhjä pää eli keskityn mandariinien syömiseen.. saas nähä koska loppuu niitten syönti kun syksytä asti joka päivä syöny..

NAsu 34+5
 
Hei taas,

Tuosta peräruiskeesta piti vielä eilen kirjoittaa; mä en kahdessa edellisessä synnytyksessä ole sitä automaattisesti saanut vaan olen itse joutunut sen pyytämään. Onhan se vähän kurjaa se hetki suoli täynnä vettä, mutta kyllä ehdottomasti haluan sen taas tälläkin kertaa. Kakkosesta tosin meinasin unohtaa pyytää, kun homma eteni niin rivakasti. Täytyy varmaan heti vastaanotossa sanoa, että laittakaahan ruiske valmiiksi :LOL:

Mulla on mös pyörinyt paljon päässä se ajatus, että kun on takana kaksi hyvinmennyttä synytystä niin voiko tämä kolmas mennä myös hyvin. Kuulema monella muullakin vastaavassa tilassa olevalla samoja ajatuksia. Toivotaan, että menee hyvin! Meillä kaikilla oli sitten kyseessä eka tai neljäs :)

Esikoisen kohdalla mä olisin saanut ajan yliaikakontrolliin rv41+3 (poika syntyi kuitenkin rv40+5). En tiedä, miten nopeasti siitä olisi alettu käynnistämään. Kesällä kun olin Jorvissa sokerivuorokausikäyrässä niin samassa huoneessa oli kaksi äitiä, toinen rv42+1 ja toinen rv42+2, just käynnistettävänä. Toisella homma lähti etenemään hienosti ja pääsi mun osastollaoloaikana saliin, toinen jäi vielä odottelemaan...

Eilen kun mulla oli neuvola niin kysäisin terkkarilta, että mikä mahtaa olla tilanne laskettujen aikojen suhteen vuodenvaihteessa. Mun terkkarilla on 13 (!!!) odottajaa, joilla on la silloin. Ja tässä terveyskeskuksessa on viitisen th:a, ketkä ottaa vastaan odottajia. Sitten on vielä tuolla etelä-Leppävaaran puolella toinen iso neuvola. Tuohon vielä päälle Espoon muut alueet niin huh huh... On kuulema ollut kovin vilkas vauvavuosi tämä 2007. Toivottavasti synnärillä on tilaa sitten kun me sinne suunnataan. Th muisti vain kerran, että Jorvi oli jouduttu sulkemaan väliaikaisesti, kun oli liian täyttä. Kehoitti siis mua, kun jo kolmatta odotan, etten turhan kauan jää kotiin odottamaan, jos vaikka sattuis, että joutuisikin Kättärille tai NKL:lle. No, tuskinpa ne Jorvista muualle lähettävät -jos täyttä on- tarkastamatta tilannetta. Oletteko te muut kyselleet, miten paljon omalla alueella on synnyttäjiä suht samalla la:lla?

Mulla oli kans viime neuvolakäynnillä todella tukala olo siinä tutkimuspöydällä. Nyt tosin oli tullut uusi pöytä ja sen sai istuvampaan asentoon. Kiva niin :) Sykkeet vauvalla oli taas -mun mielestä- aika alhaiset: 128-130. Terkkari sanoi jo toistamiseen, että enteilisivät poikaa. Saapa nähdä... Bruno veikkasi 100% tyttöä.

Sairaalakassia en ole vielä pakannut, mutta tällä viikolla sen kyllä teen. Alkaa tuo joulukin lähestyä niin on sitten valmiina, vaikka mä en usko, että synnyttämään lähden ennen 5. päivää :) Vauvatavarat on valmiina. Maanantaina sain pinnasuojat lainaan ja ne voisin vielä pesasta. Ja turvakaukalon kankaat kans. Rattaiden kankaat pesen vasta vauvan syntymän jälkeen; täällä on ollut niin mahdottoman kuraista, että likaantuvat väkisin vaikka olis mitä suojia :( Kakkonen sai tänään muuten hirveän sätkyn, kun esikoinen istui hetken rattaissa... Mitenhän käy, kun vauva vie sen paikan ja jatkuvasti :eek:

Mä en muista (uskomatonta, mutta kyllä :LOL: ) tuntuiko mulla synnytyssupistukset jotenkin voimakkaina menkkamaisina kipuina... Mulla ei oo koskaan ollut kovia menkkakipuja, et ehkä siksi en niin niihin yhdistä. Selkeästi olen kyllä tiennyt, mitkä on niitä synnytyssupistuksia; on ne niin erilaisia mulla olleet kuin nää harjoitussupparit. Niin ja monesti kuulee sanottavan, että synnytyssupistukset tuntuu sitten selässä. Mulla ei missään vaiheessa ole yhdetkään supistukset tuntuneet selässä, mutta silti olen synnyttämään päässyt ;)

Joo, mutta nyt leipomaan pipareita. Myös täällä on esikoisella tänään ensimmäinen kerhon joulujuhla. Ajateltiin viedä muutama pipari kerhotädillekin.

Jimena 36+4
 
Meimingillekkin tsemppiä kovasti viimeisiin ototus hetkiin! Kyllä luulis pian lähtevän noilla auki oloilla synnytys.

Sappihapot oli noussu 4-> 15 joten reippasti. Alle 6 saa olla. Saakuri kun tuo sappihappo on vielä se vaarallisempi tuolle vauvalle niin saa taas stressata. NEuvolasta soitetaan jos pitää ennen perjantain sovittua aikaa mennä käyrille.

Lellu
 
Alkuperäinen kirjoittaja MaijaM:
:attn: Onko kenelläkään jemmassa hyvää kaavaa vauvan villasukkiin tai lapasiin? Onnistuuko ihan aikuisten kaavalla, jos vaan vähentää silmukoita ja jättää lapasista peukalot pois? Mä tässä suunnittelin, jos sittenkin yritäisin itse tehdä vauvalle villasukat ja lapaset. En kyllä muutamaan vuoteen ole puikkoihin koskenut, mutta eiköhän se sujuisi..

Maija 33+5
Mä oon käyttänyt ohjeita tältä sivustolta:

http://www.kaspaikka.fi/neulonta-A&O/asusteita_vaatteita/index.html

Parempiakin varmasti löytyy, mutta ainakin nuo vauvan tumput löytyvät tuolta :)

Jimena
 
Jimena+muut ketkä on saanut synnytyksessä peräruiskeen: (tulipa muuten ihanan kuuloinen otsikko ) :LOL:
Niin, onko se sellainen vesiruiske siis? Ja miten ne sen laittaa, sängylläkö siinä ollaan, ja hoitsu tuikkasee sen, ja sit siitä vessaan köpötellään vai mitenkä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja mirkkuli:
Nyt olis sitte kokoarvio tehty.
Mulla viikkoja 33 tasan tänään ja painoarvioksi sai 2150g, lääkärin mukaan ihan keskikäyrillä mennään. Huh helpotusta!

Mitens tellä muilla noita kokoarvioita on tehty? onhan ne tuolla aijemmin jo kirjoiteltu, mutta kun ei sitä muista.
Mulla kakkosesta kokoarvio rv33+4 2350g (tyttö syntyi rv40+2: 4130g).
Tästä kokoarvio rv33+5 2550g.

Mulla ei ole koskaan mainittu ettei ultralla olisi nähty kohdunkaulaa, mutta mulla paikat ilmeisesti aukeavatkin vasta kun synnytys on käynnissä :)
 

Yhteistyössä