*Tammikuu2008*HEINÄKUU

Mie taidan kuulua tähän porukkaan...viikkoi on nyt 13+3. Laskettuaika on16.1.08. Tämä "Helmi" ilmoitti yllättäen toukokuun lopulla tulostaan. Tämä on minun neljäs odotus ja aikaa edellisestä on 10v. huh huh. Mut rakkaaven hedelmää :heart: odotetaan =) .Masu ei viel oo pullahtanut esille, mitä nyt iltaisin turvottaa. Pari viikkoa sitten loppu aamuoksentelut :wave:,mutta väsymys jäi viel. Ekassa ultrassa kävin 10+5 ja kaikki näytti oloevan kunnossa. Meidän kaupunki ei muuta ultraa sitte tarjoakaan eli rakenneultra on kustannettava itse. Mutta oikein mukavat viikonloput kanssasisaret ja halaukset kaikille :hug: !! toivoopi 34v äippä ja helmi
 
tuosta koira asiasta...

meillä on mietitty et koirasta luovutaan ja siis ei piikille vaan et jos sille löydetään uusi rakastava koti.. mitä ei kylläkää sopivanlaista tunnu ainakaa tässä lähellä löytyvän... :| et meillä ei pakko tarve ole siitä luopua, jos kotia kunnollista löydy...et ongelma on se et ku meillä on narttu koira jolla tuli nyt ekat juoksut ja seuraavat olis tammikuussa juuri kun vauva syntyy, niin koiraa ei ihan minne vaan saa hoitoon,kun muilla kavereilla/sukulaisilla on sit melkein uroskoiria omat ja sit kuka haluaa juoksuissa olevan nartun, kun tämä meidän vielä sellainen et on kuralla juoksun takia ja tarvii älyttömästi sit ilkoilua...

joku myös kirjoitteli et meinaa vauvan kans jatkaa liikunta harrastusta,koira mukana ni kysympä vain kuinka se onnistuu 20-25asteen pakkasella jos tammikuussa sellaiset on? ei vasta syntynyttä ulos silloin viedä voi kun keuhkot ei ni rakaa ilmaa kestä...

et koira ongelma oli se että en pääse sitä käyttää ulkona koska en vauva voi mukaan otta ja jos ukko tekee 10tuntistakin päivää on se minun mielestö aivan liian pitkä aika pitää koiraa sisällä ihmettelemässä et ei mamma nyt sinuu voi lähtee käyttää, koska en myöskää pientä vauva voi yksin jättää sisälle siksi aikaa... ni ja meillä koira ei onneksi vedä,et sen puolee ei ongelmaa ja osaa kulkea irrallaan vieresä nätisti ilman et minnekää lähtee...

mut ilmeisesti meillä hoidetaan asia näin et narttu leikataan,siis steriloidan,ni juoksua ei tule ja hoito paikka on sit helpompi löytä tuohon aluks... toivottavasti joku ymmärsi jotain tästä minun sekavasta tekstistäni... :ashamed:

rupee vissii olee väsy sen verta et nyt on parempi lähtee aa-aaaa...

peikko ja veikko 14+1
 
Tuosta koiranhoitamisesta, niin eikö miehesi aio pitää isyyslomaa? Silloinhan ainakin olette molemmat (riippuen muista pitämättömistä lomista) monta viikkoa samaan aikaan kotona. Ja jos miehesi voisi auttaa sen verran että voisi olla apuna töissä käydessään, niin että koira pääsee ulos aamuisin ja iltaisin hänen apuna? Täten teille jäisi silloin ehkä 1 kerta, jolloin pitäisi sinun hoitaa tai saada apua joltain (asuuko sukulaisia, kavereita, kummeja tms lähellä?) - ja ehkä tässä vaiheessa jo vauva voi tulla mukaan - jos ei pakkaset liian kovia? Lisäksi voisit laittaa vaikka kaupan ilmoitustaululle ilmotuksen, että etsit jotain koiranulkoiluttajaa - joku koululainen esim? Vieläpä kun teidän koira on muutoin kiltti.

Itse olin niin koirahullu nuorena, että ulkoilutin muiden koira ilman mitään korvaustakaan! Näitä hengenheimolaisia näyttää vieläkin olevan, koska vanhempienikin ja siskoni koiria käydään välillä pyytämässä "ulos" :LOL:

Tuo juoksujuttuhan saattaa radikaalistikin vielä parantua! Mullahan oli se berni aikoinaan ja muistan että eka juoksu oli tosi sotkunen ja haiseva... Mutta sitten se kyllä oppi hienosi pitämään itsensä siistinä, ei juuri huomattu myöhemmin - muutoin kun luonne tietty aina muuttui hormooneista hiukan (levottomampi, rakensi pesää kengistä etc...).

Mä aion ehdottomasti jatkaa urheilua heti kun pystyy (vatsoja ei tietysti voi tehdä 6 ekaan kuukauteen) ja luulen että saan siskontytöistä apua siinä pientä korvausta vastaan. Ja aina pääsee kävely-/juoksulenkille vauvankin kanssa. Ja onhan niitä äiti&vauva-jumppiakin! Nytkin pyrin käymään salilla niin pitkälle kun voin. Uskon että hyvin menee kunhan malttaa rauhallisesti tehdä ja kuunnella itseään.
 
Hellou!
Laiska mamma täällä kun ei jaksa millään kirjotella... :ashamed:
Kun olevinaan ei oo mitään "asiaa".... :whistle:
Masu on esillä... voi juku, varmasti ne jotka ei tiiä niin tajuaa nyt vihdoin tilanteen... :D ja minä kun oon valmiiksi muutenkin ISO!

Tänään sataa vettä, tekis mieli tehdä jotain kivaa perheen kanssa, mut ei tonne uloskaan kyllä himota mennä...

Mulla väliin tuntuu muljumiset ja välillä ei sitten mitään... aika outoo, välillä iltasin kun rauhottuu nukkumaan niin on joku aivan hurja mellakka mahassa ja välillä ei yhtikäs mitään, kai sekin normaalia on :D (joo joo, kolmen lapsen äiti utelee :D )
Vähän on ruokahalu parantunu, mutta välistä vieläkin tulee se hirmunen "paha" olo kun on syöny. ja paha olo tulee sittenkin jos ei syö, HANKALAA!

Että ei oikeastaan sen "erikoisempia" kuulumisia... =)

Saapasjalkakissa ja tiitiäinen 15+1 =)
 
huomenna pitäs jaksaa mennä sinne reissuun ja iihan yksin ,no onhan ne kaverit siinä mutta kuitenkin.. :( tulee tota meijän oskari poikaa tosi kova ikävä kun en oo koskaan ollu 2päiuvää pitempään erossa ja sekin oli sillonkun tää pikkumies oli vauva... ja nyt sit 5päivää :( no kai se iihan hyvin mnee.. mitä nyt ikävbä painaa kunhan ei liikaa :)
teksi kamalasti mieli jotain mäkin safkaa mutta ei oo tässä lähellä ja toi ilma nyt on ollu tässä aamusta vähän mikä on..
mut eipä ollu mitään erikoisempaa kuulumista tässä.. tulin vaan toivottaa teille mammoille ja masuille hyvää viikkoa ja loppuviikonloppua kun ei tässä viikkoon tulla jutusteltua sieltä mökiltä..
pikkupeikko toivottavasti saat sen koira homman hoidettua jotenkin ettei tarttis ihanasta hauvelista tarttis kuitenkaan luopua koska jos koira on vielä kiltti ja silleen niin eipä siitä toivon mukaan mitään harmia tuu.. mutta toi talvipakkas juttu on kyöl vähän inhottavaa,koska mä ymmärrän kyl et sillon ei ulos mennä oman tahdon mukaan vaan vauvan...

mut tää menee taas 3päivää tekee kalapuikkoa ja valmis muusia kun vähän laiska ollut.. :whistle:

nasu masuasukki ihaa 13+2
 
meillä tuo saku tytsy nyt löysi sitten kodin ja ihan tästä 20km päästä meistä et saadaa katsomassa käydä jne.. tuossa joku kyseli et eikö mies mua auttaa koiran hoidossa, ni ei se kolmen viikon loma paljon lohduta kun pakkaset voi jatkua tuomme maaliskuullekin helposti... ja parempi minun mielestä nyt alkaa miettiä noita asiaoita, kun sit ku tilanne on jo päällä... ja tosiaan ketään auttavaa kättä ei täss ihan meidän vieressä asu et vanhemmillekin olis 10kilsaa... :(

mut koira sai aivan loistavan odin kyllä nyt... et saku kasvattajalle menee tähän lähelle... :) ja kaikki paras et ei joudu kokonaa koirasta eroon et pääsee sitä sit aina moikkaa ku haluaa...

omassa (.) ei taidakaa olla kummempia kerrottavia, eli ei muutosta juurikaan nyt huimien päivän aikana ole tapahtunu.. :LOL: kaikki paras on et tooodella moni kaveri on nyt ilmoitellut raskaus uutisista, et helmi-maaliskuussa syntyy toivottavasti myös monelle ystävälle vauva tänne jyväskylään.. tuntuu et kamalasti on tulossa vauvoja mailmaan ensi vuonna alku vuodesta.. :)

peikko ja veikko 14+2 :heart:
(ps. meillä on aivan varmasti tuntunut veikon ekat liikkeet... ;) )
 
Mulla alkaa olee jo ihan hyvä olo mut nukkumatti kyllä kutsuu yleensä tuossa 22 aikoihin joten ei nyt lomallakaan niin paljoa ole tullut valvottua kuin yleensä. Huomenna pitäis sitten töihin mennä, ei vois siis vähempää kiinnostaa.
14. viikolle sitä siis ollaan päästy ja hieman olen koittanut jo liikkeitä metsästellä, mut hieman huonolla tuloksella. Joskus kun mahassa muljahtaa sitä ei edes kunnolla tajua ja sit kun tajuaa mitä tapahtui ja koittaa keskittyä ja kuulostella uudelleen niin ei mitään, eli tilanne on toistaiseksi ollut aina hetkessä ohi. Mutta eiköhän parin viikon päästä jo ole hieman enemmän jytyä pikkuisen liikkeissä. Kyllä munkin mahasta jo näkyy että odotellaan ja on jo nähnyt pidemmän aikaa. Mulla kun on joka raskauksissa tuo ylävatsa pullahtanut joka kerta aina vain aiemmin ja aiemmin. En sit tiedä mistä johtuu tuo ylävatsan pullotus. Kyllä tuo navan alapuolinenkin seutu on kasvanut mutta ei siinä määrin kuin yläpuoli. Voi todella sanoa että olen vatsa pystyssä :LOL:
 
:wave: tervehdys kaikille!

Täällä on pari päivää väsyttänyt ihan tosissaan. Minä kun jo luulin että ei tässä sen kummempia väsytyksiäkään tule, mutta niin vaan on ventti olo! Maha on myös ollut ihan hirveen iso tässä varsinkin päivällisen jälkeen ja tuntuu ettei se vaju olleskaan :eek: Minä kun en haluaisi vielä mahaani esitellä, kun ei ole mielestäni tarpeeksi viikkoja :ashamed: Ihan noloa että näillä viikoilla on tuollainen möhö!

Niin ja tänään tuli seksin yhteydessä verta :( Hitsin ärsyttävää, kun alkaa taas miettiä, että ei tässä vielä olla turvallisilla vesillä :'( Eipä sitä onneksi ole sen jälkeen näkynyt, mutta huolestuttaahan se silti.

Ensi viikolla on nla-lääkäri ja taidanpa soitella myös yksityiselle np-ultraa, jos saisi vähän rauhaa.

Pikkupeikolle onnittelut koiran onnistuneesta uudelleensijoituksesta!
Ja tervetuloa taas uusille! :wave:

stoppis 11+2 (I think...)
 
Minkälaisina Pikkupeikko olet tuntenut liikkeitä? Ihanko potkuja vai jotakin "kuplintaa"? Minä oon kovasti "etsiskellyt", mutta vielä ei ole tuntunut juuri mitään. Hyvä sitten että koira asia ratkesi näinkin nopeasti, on varmasti helpompi jatkaa.

Ma sitten ärsyttää kun tekis mieli kaikkea kiellettyä. Aluksi teki mieli niitä katkarapuja, no luin jostain että niitä saa kyllä syödä raskaana ollessa, ja sitten söin niitä pitsassa. Ei tee muuten enää mieli, mutta kylmäsavulohta ja salmiakkia kyllä menis varmaan kilokaupalla.. tai no saahan salmimakkia syödä, kun ei liikaa syö.. No sitten tuolla jollakin palstalla puhuttiin että mansikoita pitäs välttää, jonkun lannoitteen takia ja uusia perunoita!!?? Voisko tosiaan pitää paikkaansa?
Tästä vaunuasiasta vielä, että hyvä vaan että vaihdellaan täällä kokemuksia ja vertaillaan, kun moni varmasti ostamassa niitä ensi kertaa..Samoin kyllä muidenkin tavaroiden kohdalla, mä ainaskin lueskelen mielelläni kokemuksia, esim. Pitäiskö sitteri hankkia heti? Kuinka paljon pieniä vaatteita? Mitä kaikkea ylipäätänsä osaa ostaa, ettei tarvitse sitten heti lähteä pienen kanssa kiertään kauppoja.. No mutta meillähän on aikaa näistä sitten jutustella.

Mä siirryn nyt kiukutteleen sohvalle mielihalujeni kanssa.

pullanmuru + baby-mäx 14+2
 
Moro!

Nyt on sitten paljastunut tämä raskaus suurimmalle osaa ystävistä. Olin lauantaina erään ystävän polttareissa ja, kuten jo ennalta arvasin, siellä narahdettiin. Meillä oli heti ensimmäisenä aamusta ohjelmassa sumopainia (siis semmoset hirmu painavat sumopainijan asut päällä otellaan kaveria vastaan) ja mä kieltäydyin osallistumasta. Yleensä olen tuollaisiin juttuihin aina intona osallistumassa, joten epäilykset virisivät heti. Ne jotka eivät sumopainiin osallistumattomuuttani huomanneet arvasivat viimeistään siitä, kun pysyttelin koko illan vesi- ja limpparilinjalla. Mutta hauskaa oli ihan selvinpäinkin. (ja tänäaamuna varmasti paljon parempi olo kun niillä muilla! :) ) Ensimmäistä kertaa olin tuosta esikoisestakin erossa näin pitkä ajan (yli 12 h) ja sekin sujui ihmeen hyvin... molemmilta.

Huomena pitäis mennä sitten töihin. Hohhoijaa! Melkoinen motivaatio-ongelma. Jos minua nyt pyydettäisiin tekemään tätä kahden viikon pätkää, varmasti kieltäytyisin kunniasta. Meninpä tähän lupautumaan jo aikaisin keväällä ennen kuin tämä uusi tulokas ilmoitteli itsestään. No kai tämä nopeasti kuluu.

Maha ei mielestäni vieläkään näy (riittävästi sitä on omastakin takaa), vaikka eräs kaveri väittikin sen jo hiukan pömpöttävän. Ultraan päästään VIHDOINKIN torstaina, tuskin maltan odottaa. Onneksi on miehen siskontyttö 17 v. tämän viikon kylässä, niin voi tuon esikon jättää sen hoteisiin, niin pääsee mieskin ultraan.

Tänään keskityin omaan napaan, noista tavarahankinnoista voin antaa mielipidettä paremmalla ajlla.

Nyt nukkumaan, niin jaksaa aamulla kampeutua sinne työpaikalle.

Mukavaa tulevaa viikkoa kaikille! S + kakkosnelonen
 
Iltaa!
Piti vielä tulla purnaamaan, kun täällä pitää erikseen käydä labrassa viemässä pissinäyte ja sitten ne verikokeet :kieh: No ei varmaan kuulosta isolta jutulta, mutta mulla kun ei ole ajokorttia, niin se on sitten koko perheen reissu :/ Ei oikeen hotsita lähteä bussillakaan jytyyttämään kusipurkin kanssa heti aamusta... Aikaisemmat raskaudet eri kaupungeissa eikä silloin tarvinnut lähteä toiselle puolen kaupunkia labraan, vaan kaikki näytteet otettiin ihan omassa neuvolassa! Alkoi vaan ärsyttämään, sorry valitus :LOL: Olisi ne kai jo pitänyt käydä antamassa, mutta ei olla juuri kotosalla oltukaan ja muutenkin kehtuuttaa... ehkä huomen aamulla, jos sais aikaseksi...

pullanmuru mun mielestä sitteri on ihan turha vehje näin kahden lapsen kokemuksella, samoin hoitopöytä. Meillä oli sitteri lainassa kakkoselle, mutta ei sitä minusta tarvitse mihinkään, koska vauvan motoriikka kehittyy paremmin, kun häntä pidetään lattialla (siis tietty alle jotain peittoa tms varsinkin jos vetoinen talo).

Vaatteet on sellainen kysymys, että siihen löytyy niin monta mieltymystä kuin on äitiäkin :) Itse tykkään ostaa jonkin verran myös niitä ihan pienimpiä vaatteita ja käyttää vauvalle aina sopivia vaatteita. Toiset taas tykkää käyttää isoja vaatteita, niin että rullataan hihaa ja lahjetta, jolloin vaatteen käyttöikä on tietty pitempi.

Kunhan on vaatetta ja vaippoja, niin kyllähän sillä jo alkuun pääsee. Oikeastaanhan sen huomaa vasta sitä vauva-arkea eläessään, mitkä välineet tai tarvikkeet ovat itselle tarpeellisia. Itse tykkään käyttää harsoja vauvan pepun kuivaukseen ja toisaalta imetys- ja pukluliinana - toiset taas ei käytä niitä mihinkään.

Joo, näistä asioista tosiaan on aikaa jutustella vielä vaikka kuinka, mutta pistinpä heti lusikkani kun satuin hollilla olemaan ;)

stoppis *joka yrittää suoriutua labraan aamulla*
 
Hei pitkästä aikaa!!!

Ihan pakko hehkuttaa... :D Pikkuinen on tässä illalla muljahdellut parikin kertaa isosti!!!! Pieniä potkuja odotellessa. Noita pienempiä on jo tuntunut pidemmän aikaa. :heart:

Mä menen nyt lukemaan ajatuksella tätä pinoa kun ollaan oltu sukuloimassa. Tervetuloa ainakin uusille!!!!!
:)

Lellu ja "Veikka" rv15+1
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupeikko85:
halinappi teillä sit on samat vaunut ku meillä... :) tosin ostettii ne kaverilta, ku olleet hänellä vain muutaman kuukauden käytössä.. saanko udella paljon noilla kärryillä oli liikkeessä hintaa? en oikein tiiä, mut minuu rupes kadutta et ostin ne kaverin kärryt näin nopeesti ku nyt oon sit löytäny monet muutkin mieleiset kärryt... :ashamed: :wave: haluuko kukaan ostaa noita kärryjä multa?? niissä olis vuos takutakin vielä jäljellä... :LOL:



peikko ja veikko 14+1 :heart:

Oli nyt kesäalessa lastentarvike liikkeessä 499? ja mukaan tuli tietty, lämpöpussi, hoitolaukku ja saatiin päivänvarjokin siihen päälle
=)
 
mulla on kanssa karseeta väsymystä. Aloin tänään syödä rautaa, vaikka se hb piti tarkistuttaa tiistaina ennen kun alan ottamaan sitä. Tilanne on kuitenkin se, että koko päivän olen ihan poikki ja torkun koko ajan, ja kaks veen perässä en meinaa pysyä. Illalla kun saan hänet nukahtamaan, en saa unta enää ku koko päivän olen ollut väsynyt ja torkkuillut. Mutta silti nukun 6 tunnin yöunet vähintään, vaikka valvoisin myöhään ja usein mies herää ton tytön kanssa että saan nukkua pitkään ja silti jatkan torkkumista iltapäivään saakka ja kun tullaan pihalta sisälle ja on syöty, alotan torkkumisen taas iltayhdeksään saakka, kun tyttö nukahtaa ja sitten en enää saa unta :headwall: Ihan ihmeellistä... ja vaikka kuinka nukkuis niin on uupunut olo..
 
Jabadabaduu...

Täällä alkoi uusi viikko ja hirveä koti-ikävä...Ei tänne vaan millään näytä asettuvan vaikka ihan hyvin täällä menee. Ärsyttävää vaan kun on niin järkyttävän hikistä ja kuumaa ulkona ettei siellä kestä olla pitkiä aikoja - ja minä kun rakastan raitista ulkoilmaa. Tietty kun moni tutuista lähteneet vielä kesänviettoon kotimaihin, niin sekin näkyy ja kuuluu. Noh, onneksi nämä jo tuntemukset jo tiedetään ja menee vuoristorataa, joten kohta on taas ihan okoo :) *ei auta muu kun perusoptimistisuus*

Hyvä että saitte pikkupeikko hyvän uuden kodin koiralle ja näinkin nopeasti ratkesi! Yritin vain ystävällisesti mainita asioita jotka ehkeivät olleet tulleet teillä vielä mieleen?

Pullanmuru juu tässä tosiaan on aikaa miettiä ja kuulostella mitä tavaraa pitää olla valmiina. Mun selkeä muistikuva on että itselle ainakin niitä super-yö-siteitä (jos alatiesynnytys) kannattaa olla valmiina, rintapumppu (kun maito alkaa nousta niin ou maiii...se voi tapahtua keskellä yötä kun on pakko saada pumpattua), rasvaa nänneille (esim Ceridal) ja rintakumit. Alkuaikoina nännit joutuvat aikamoiselle rasitukselle - mutta tämäkin voi vaihdella.

Tekisi mieli sanoa ettei vauva paljoa tarvitse - vaippoja lähinnä ja jotain sopivia vaatteita. Ja käsille semmoset "tumput" tai vaikka sukat ettei raavi kasvoja (kynsiä ei saa heti leikata). Mutta tämä on hirveän yksilöllistä joku taas haluaa talkit sun muut spakkelit heti valmiiksi. Äityispakkaus on kyllä hyvin siinä mielessä suunniteltu että silläkin pärjää aika hyvin - varsinkin alussa. Jossain vaiheessa varmaan "pikku-niistäjä" voi olla hyvä - auttamaan tukkoisuutta.

Sitteri on tosiaan semmonen joka vähän riippuu lapsen mieltymyksestä. Me ostettiin kirpparilta vasta jonkun viikon kuluttua, kun tuntui että keittiön lattia oli turhan vetoisa. Siihen vielä upottava tyyny, niin pysyi hyvin ja tykkäsi olla. Mutta meillä on kyllä enempi myös kannustettu olemaan lattialla, siinä lapsi kehitty paljon paremmin.

Hoitopöytäkin on hieman niin ja näin... me tehtiin omatoimisesti parista lankusta ja vanerista. Siihen vain ostettiin se päällystetty alusta. Tehtiin pari laatikkoa päätyyn johon sai vaippoja ja vanupuikkoja ja rasvat.. Tämä sitten kiinnitettiin lapsen lipaston päälle. Tämä toimi tosi hyvin n 6 kk jonka jälkeen ei enää lapsi pysynyt kiltisti paikoillaan. Eli kuten Stoppiskin sanoi ilmankin pärjää - voi vaihtaa esim sängyn päällä, mikä ei ehkä ole niin ergonomista.

Oukei nyt täällä poika kutsuu junarataa kokoamaan... Ei auta muu kun aloittaa puuhastelu.

B)
 
Minulla on myöskin aikamoista väsymystä ja myös mielialat menee kuin vuoristorata. Eniten ärsyttää kun mies joutuu kärsimään mun kiukut yms..mutta oon yrittäny selittää että tämä nyt vaan johtuu tästä. Saisi kuitenkin mennä ohi.

Meillä on myöskin koira,meillä onneksi äitini ottaa koiran sillon kun vauva syntyy. Vaikka ehkä ihan parasta olisikin että koirus olisi täällä ja tutustuisi myös samantien vauvaan. Ehkä tämä on kuitenkin asia joka sitten vain menee omalla painollaan.

HUomenna olisi neuvolalääkäri, toivottavasti saan taas kuulla pikkuisen sydänäänet =)

Eipä muuta tällä erää..

Jenni & hajuherne 13+5
 
Huomenta!
Pitkästä aikaa näyttäydyn täällä,kiirettä meillä pitää noiden hommien kanssa..On pannuhuoneen seinien muurausta,puuliiterin tekoa,aidan tekoa ym.edessä,takana ikkunoiden vaihto,lammen täyttö(1000 mottia kiviä meni,joten iso oli),leikkimökin kasaus ja maalaus ym. Ettei tässä koneella paljon ehdi olemaan :D
Väsy painaa jo kympin aikaan päälle,mutta välillä illat venyneet yön puolelle noiden hommien takia. Sitä se on,kun kaksistaan miehen kanssa pääasiassa tehdään,kun ei apua ole.

Olo suht hyvä,päätä särkee ja pinna kireällä,usein nälkä ja erilaisia nippailuja tuntuu..Suonenvedot kiusaa ja ihan uusissa paikoissa,jalkaterän päältä (tosi kivaa autolla sit ajaa) ja reisilihas-joka teki pirun kipeää :kieh:

Pari kertaa olen pientä kuplinaa tuntunut,kuopuksesta liikkeet tunsin 14+2 ja esikoisesta päälle 16,siis juuri kuplina..

Kotidoplerin hankin ja sillä äänet sain hyvin kuulumaan jo viikolla 11,nyt vkl meinas paniikki tulla,kun ääniä en saanutkaan oikein..
La yritettiin useaan otteeseen joka puolelta,samoin sunnuntaina.Hitaat sykkeet sain,pelko oli,että omat(eli sikiö olisi kuollut) ja ajatuksen siksi väistin ja ajattelin sykkeiden olevan liian hitaita. No su iltana rakko ihan täynnä myöhään illalla saatiin äänet :heart: Itkuhan siinä meinas sen panikoinnin jälkeen tulla. Ihmetyttää vaan,miks niin täydellä rakolla vasta kuului?Onko jotenkin nyt sikiö "syvällä"? Mutta pääasia,että äänet kuului ja oikein,lisäksi liikkeet kuului.Harmittelen,etten tuollasen laitteen olemassaolosta tiennyt jo esikoisen kohdalla,monet kerrat pelkäsin onko kaikki ok,tuolla on nyt sitten hyvä tarkistaa =) Ja esikoinen saa omaa sydäntään sillä kuunnella,eli moneen käyttöön käy :whistle:

Sukulaisille laitettiin muksujen kuvien kera viestiä tulevasta vauvasta,kun esikoinen tuntuu olevan sellainen hölösuu,ettei asia pysy salassa..Toisaalta mahakin on jo niin iso,että raskauden huomaa. Äippävaatteet tuli nyt käyttöön.

Tässä nopsaan meidän kuulumiset.Mukavaa vauvamahan kasvattamista kaikille :wave:
Updown+papu 14+0
 
Ootteko huomanneet, ettei kauaa tarvitse istua tai maata samassa asennossa ja kaikki jäsenet on ihan puutuneita? Mulla oli viime raskaudessakin niin. Jos nukun kyjellään, niin puolet kropasta on ainakin ihan puutunut pian, ja jos istun jalkojen päällä ne ei mee ku hetki ja on ihan puutuneet, Paljon nopeammin ku ei raskaana ollessa :whistle:
 
updown: meillä myös kotidoppler käytössä ja noin viikon verran on ollut välillä hankalampa kuunnella. Juttelin kätilö-kaverini kanssa ja hän totesi, että pikkuinen on alkanut liikkumaan niin paljon ettei aina meinaa sen takia löytää niitä :heart: -ääniä. Siis että neuvolassakin on melko yleistä että äänet voi "livahtaa" alta pois. Minulla ei ole ollut väliä onko rakko täynnä vai ei, kun kuuntelee. Mielummin olen käynyt ensin vessassa, ettei tule niin tukala olo. Ja hitaat sykkeet (alle 100) on varmasti sinun omia sykkeitä, itse kuulen ne monta kertaa kun etsin pikkuisen sydänääniä.

PrincessofAcco: minulla neuvola kielsi rautatablettien syönnin alkuraskauden aikana, vaikka minulla on ollut usein hb 110 luokkaa. Kannattaa varmasti tarkistaa se hb ennen kuin niitä alkaa kunnolla syömään. Itse yritän vältellä niitä rautatabuja viimeiseen asti, koska se viimeistään saa aikaan sen ettei vatsa toimi kunnolla.

pikkupeikko: kiva että saitte koira-asian järjestettyä näinkin nopeasti. Varmasti saa hyvän kodin!

Oma olo on ollut jo melko siedettävän oloinen hetken aikaa. Viikon päästä olisi seuraava neuvola käynti. Tällä kertaa on siis lääkärikäynti myös, harmittaa jo vähän etukäteen, ettei se neuvolan oma äitiyslääkäri ole silloin lomien takia, vaan joku ulkomaalainen sijainen :| Nyt pitää lähteä valmistautumaan iltavuoroon. Jännittää vähän, että kuinka moni on saanut tietää vapaalla ollessani, että olen raskaana ;)

Afu ja mini 13+0 (menossa jo 14.viikko =) )
 
Alkuperäinen kirjoittaja Afu-82:
PrincessofAcco: minulla neuvola kielsi rautatablettien syönnin alkuraskauden aikana, vaikka minulla on ollut usein hb 110 luokkaa. Kannattaa varmasti tarkistaa se hb ennen kuin niitä alkaa kunnolla syömään. Itse yritän vältellä niitä rautatabuja viimeiseen asti, koska se viimeistään saa aikaan sen ettei vatsa toimi kunnolla.
No mä söin viimeksi koko raskauden ajan kun oli paha raskaudenaikainen anemia, ja nyt alkaa olo olla samaa luokkaa kun viime raskaudessa sillon kun hb oli 81, ja oli puhetta että katotaan tiistaina, jos syön kaksi päivää ennen tiistaita niitä ja aika todennäköisesti on laskenut niin alas että alan syödä joka tapauksessa niin ei parista pilleristä haittaa ole, vaikka en sitä vielä tarvisikaan. Jos on kovin alhanen hb, (mulla voi mennä äkkiä alle sadan) niin siitä tulee enemmän haittaa vauvalle kuin lisäraudasta. Ja viikkoja melkein 16 jo, eli ei oo ihan niin alussakaan enää... Tiedän suositukset, mutta oman tuntemuksien mukaan toimin ja kun tiedän kuitenkin suositukset ja muut ja viimeksi otin paljon selvää rauta-asioista... Ja opiskelunkin puolesta jonkun verran tiedän näitä juttuja kun opiskelen sairaanhoitajaksi...

Eikä meidän neidissä mitään vikaa ole vaikka viimeksi piti koko raskausajan syödä, nyt olen välttänyt niitä viimiseen saakka, mutta tiedän omasta olosta jo ettei oo enää hyvä se hb... Jos ei jaksa päivällä kun neljä-viisi tuntia olla hereillä ja muuten mielummin torkkuisi loppupäivän niin ei mun päivistä ton kaksvuotiaan termiitin kanssa tule mitään ..
:whistle: ;) Ja mulla muuten obsidane sotki mahan kokonaan, mutta retafer on mulla ollut aina hyvä, eikä kovasti ole vaikuttanut vatsan toimintaan...

Mutta tiistaina tarkistetaan se hb ja sit tiedän terkemmin :)

(mun äiti on muuten joka raskaudessa saman ongelman takia joutunut syömään rautaa koko raskauden ajan, hänellä on kuusi lasta ja tää taitaa olla perinnöllistä)

Ja oon koittanut syödä paljon rautapitoisia ruokia ja ulkoilla, mutta mulla se hb ei normaalisti edes nouse 130 saakka rautatableteilla kun en ole raskaana.. eli mulla tosiaan on ongelmia raudan kanssa muutenkin ja kuitenkaan multa ei puutu mitään mikä vaikuttaisi sen imeytymiseen, kuten folaatti yms... Eli tää vaan on joku geneettinen juttu kai.. :/

Oho, tuli vähän pitkä viesti :ashamed:
 
Hei!

Pistimpä profiiliin kuvan masusta rv14+0.

Mullakin muuten kiellettiin rauta alkuraskaudessa. En kyllä pahemmin kysellyt miksi... :whistle: . Toisessa neuvolassa hb olikin sitten vähän parempi jo, eikä ollut aihetta aloittaakaan.

No joo nyt äkkiä syömään ennen kun tuo meidän pikkumies herää. .. mikähän täällä kämpässä alkoi yhtäkkiä haisemaan ihan ylitäydelle pajamajalle... :x . Jostain ulkoa ilmeisesti tulee.

Lellu rv15+2
 
Hei vaan pitkästä aikaa. En ole juuri kerennyt kirjoitella, mutta nyt vähän kuulumisia.

Ensinnäkin tervetuloa uusille! Meitä on jo hurja joukko!

Tänne on tullut niin paljon asiaa, et ihan kaikkeen ei voi kommentoida. Meillä mies ollut yövuorossa ja minä aamussa ja illat oltu rakentamassa eli aika liitoa tää meidän elämä. Onneksi mulla on väsymys helpottanut jo täysin! Olo on itseasiassa mainio =) Ja maha on aivan selkeä ja iso! Pari viikkoa kun vielä kestäis niin pääsis ostelemaan uusia vaatteita... Loma alkaa silloin, siis viimeinen lomapätkä.

Aamulla aloin soittelemaan Jyväskylän rakenneultrapaikkoja ja niiden hintoja läpi. No suosittelivat sitten jo varaamaan aikaa, koska jonoa on jonkun verran ja meillä vuorotyö eli ihan kaikki ajat ei käy. Nyt on varattu aika 30.8 Terveystalolle, silloin ollaan jo yli puolenvälin raskaudessa. HUI! lääkäri oli joku Löfhjelm (?). Tunteeko kukaan tapausta? Ketä oli Keski-Suomesta, huhuu?

Kävin eilen eka kertaa uimassa koko kesänä. Yleensä olen tosi innokas uimari, mut nyt vähän olen varonut ton masun takia ja sisko varoittelee koko ajan... No ihanaa oli, saunasta kylläkin järveen menin, mut ois tarennu kyllä ilmankin. Joskin vesisateen takia oli kiva istua saunassakin välillä. Nautin ihanasta yksinoloillasta kun mies oli illan ja yön töissä ja nyt yrittää nukkua, kun mä haluisin jutella rakenneultrasta... Torstaina seuraava neuvola, kyllä tää kuukausi on pitkä aika olla epätietoisuudessa, kun ei liikkeitä tunne eikä mitään. No toivotaan et sieltä sykkeet taas löytyy :) Kai niitä liikkeitäkin pitäis kohta alkaa tuntemaan? Vai?

Meillä alkoi pitkät vapaat jee! Mäkin oon vapailla vaikka en öitä enää teekään, eikä mulle kai näin paljon vapaata kuuluis... No nautitaan!

Tuntuuko muista että tää raskausaika menee tosi nopeesti? Vastahan sitä teki testin ja viikoja oli jotain 4 ja nyt on menty jo yli 10 viikkoa eteenpäin...

Tuosta raudasta; lisää vissiin veritulppa riskiä, jos liian aikaisin syö. Mutta prinsessahan on jo niin pitkällä et ei pitäis olla mitään hätää.

Hienoa että peikon koiraongelma ratkesi niin helposti ja hienosti. Meillä myös koira, mut sen verran pieni, et en usko omakotitalossa ongelmia tulevan. Ja uskon, että saan naapureilta hätätilanteessa apua myös.

Suonenvedot vaivaa myös täällä, pohkeet pahin paikka tällä hetkellä.

Siinä taisi tärkeimmät ollakin. Hyvää viikon alkua kaikille Tammisille!

Pore&Papunen 15+1

P.S. Löysin äsken koirasta isoimman punkin, mitä olen eläissäni nähnyt. Puistattaa vieläkin. Ällöttävää! Juu ei liity mihinkään mut piti kertoa :)
 
Heissan!

Pullanmuru meillä tytöllä oli sitteri jo valmiiksi ostettuna ennen syntymää ja ihan hetihän siihen ei saa laittaa (muistaakseni 2 vko vanhana??) mutta meillä kyllä käytettiin etenkin ruokailessa nostin sitterin pöydälle ja perunasosetta naamaan..(alkoi syömään soseita jo 4 kk iässä) =) Ja kun tein esim. keittiössä ruokaa niin tyttö jaksoi siinä istua ja katsella pitkät tovit. Oli kyllä paljon lattiallakin. Vielä vaateista, kannattaa muistaa, että meillä ainakin suku toi paljon ihanan pieniä vaatteita ja paljon saimme käytettynäkin. En tainnut ostaa kuin muutaman paidan ja housut, silloin alussa. Hoitopöytääkin meillä käytettiin aika pitkään, ei rasittunut selkä kuin jos olisin aina sängyllä tai lattialla hoitanut. Mutta nämä siis sellaisia, että neuvoja tulee yhtä monta kuin on äitejäkin.. :D

Moni jo tuntee liikkeet! Olen yrittänyt metsästää, mutta mitään varmaa en ole vielä tuntenut, jotain ehkä, mutta se on voinut olla suolen liikehdintääkin. Tyttöä odottaessa tunsin vasta rv 20 jälkeen. Ja mahakin oli piiiitkääään littana ennenkuin esiin tuli, ehkä joskus 6. kuukaudella. Nyt selvästi pullottaa jo, vaikka kukaan ei ole siitä vielä maininnutkaan.

Täytyy vielä kysellä paukkuuko jollain muullakin lonkat? Siis kun nousen istumaan tai vaihdan muuten asentoa, napsahtelee lonkat. Jokohan ne nyt jo alkavat löystyä? Lisäksi issias on alkanut jo vaivaamaan. Samaa oli tytön odotuksessa alkuvaiheessa, hävisi sitten kyllä loppua kohden pois. Sattuisiko joku tietämään mitään hyvää vinkkiä/venytys ohjetta millä saisi sen hermon pinteestä? On nimittäin aika tukalaa, kun välillä tuntuu, että jalka pettää kävellessä alta..

iita nuhassa ja 14+1 Aika kyllä tosiaan menee älytöntä vauhtia.. =)
 
PrincessofAcco: kyseessähän oli siis kielto alkuraskauden aikana minulle. Jos olet jo viikolla 16- niin eikös silloin ole jo keskiraskaus menossa? Tietenkin jos hb on liian alhainen on siinäkin omat haittansa, jotka voivat myös sikiöön vaikuttaa. Keskiraskaudessa taisi olla hb-raja 90, että saa vähän vahvempaa rautaa, oiskohan ollut peräti niin että sairaalaan pääsee tankkaukseen (ei tavallinen punasolutankkaus, en muista tarkasti sen nimeä) jos liikaa laskee. Kerroit että sinulla&suvussasi on aikaisemminkin ollut häikkää hempan kanssa; se kuitenkin on melko harvinaista että monella muulla olisi niin.
Itsellekin tuli yllätyksenä silloin neuvolassa tuo rautatablettien syöntikielto alkuraskaudessa, vaikka olenkin valmis sairaanhoitaja.

Afu ja mini 13+0
 

Yhteistyössä