Tammi-ihmeet 17

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katjuska79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heipä hei pitkästä aikaa!

Täällä on ollut jos jonkinlaista gallupia, joten vastaan niihin ulkomuistista.
En tupakoi, enkä ole koskaan tupakoinutkaan.
Raskauskiloja jäi vielä jäljelle, vähän liiankin kanssa. Varsinkin tuota löysää nahkaa löytyy vähän joka puolelta vatsaa. Synnytyksestä ei jäänyt mulle mitään "seuraamuksia" kun oli se leikkaus ja haava parani jo sairaalassa hyvin. (Paitsi älytön hiustenlähtö, joka ei vieläkään ole loppunut). Tätä menoa on kohta kalju varmaan. ;)
Työhönpaluu: Vanhempainvapaan jälkeen aion jäädä kotiin hoitamaan Aleksia, täällä kun saa sitä Espoo-lisää kodinhoidontuen lisäksi. Suunnitelmissa on myös aloittaa pikkukakkosen yritys syksyllä joten mulle sopii paremmin kotonaolo tällä hetkellä.

Aleksi: Meillä nukutaan edelleen yöt heräämättä ja päivisin nukutaan yleensä 2*2tunnin unet ja sit tunnin unet alkuillasta. Maitoa meillä juodaan joka aterialla soseiden lisäksi ja hyvin tuo on maistunut. Varmaan tulee sellaiset 800ml päivässä juotua. Aleksi ääntelee myös lähinnä ääntelemällä ja huutamalla, mitään selviä mamama tai dadada-äänteitä ei vielä muodosta. Ääntelyt sit vaihtelee päristelystä harakan ääntelyihin ja kaikkea siltä väliltä. Meillä Aleksi oppi myös sit vihdoin ryömimään, mutta peruuttamalla. Eli eteenpäin ei vielä osata mennä. Sängyssä osataan jo kääntyä mahalta selälleen, mutta ei esim. olohuoneen matolla. (Varmaankin liian kova alusta Aleksin mielestä). Istua osataan tuettuna ja syöttötuolissa onkin saanut istua lyhyitä aikoja kerrallaan. En ole uskaltanut antaa olla siinä kauan kun pelkään samaa mitä Mandikin, eli jos selkä menee. En sit kans tiedä meneekö siitä, mutta kuitenkin. Itse ei osaa istualleen mennä.
Aleksille on myös kaksi hammasta puhjennut alas. Ei poju ole mielestäni mitenkään reagoinut poikkeavasti, (itkenyt, kiukutellut, kuumeillut) vaikka hampaat on suuhun tullutkin, eli aika varkain pääsi hampaat äidin yllättämään.
Neuvolassakin käytiin torstaina ja pituutta oli 71 cm ja painoa tasan 8700 g. Ihan sopusuhtainen vauva sanoi terkkari. Ens kerralla sit luvassa lääkärineuvola. Kiva kuulla mitä lääkäri sanoo tuosta puheen kehityksestä jne.

KatjaM ja Aleksi 6.5 kuukautta

Ai niin, meilläkin Aleksi taputtelee pöytää, äitiä, lattiaa jne. Uusi innostus on myös ala- ja ylähuulien imeminen ja maiskuttelu. Myös pomppiminen äidin sylissä on superkivaa ja sitä sit harrastetaankin niin kauan että Aleksilla on niskasta tukka hiestä märkä ja äidillä kädet aivan puhki. Silti toinen haluaa vain lisää... :)

Heippa kaikki,

täällä yksi keskustelua sivusta seuraileva tammi-mamma kommentoisi... Kovasti kiinnostuneena luin tätä ääntelyasiaa nimittäin. Eli meillä on se tilanne, että varsinaista jokeltelua ei juuri tule, vaan lähinnä sitä kovaan ääneen huutamista. Ja noin yleisesti ottaen meillä ollaan kyllä aika hiljaisia. Konsonanteista sanoo m:n, mutta ei juuri muuta. Ainoa äännejono on mämämä, sitä intoutuu hokemaan kerran parissa päivässä. Ja ikää tytöllä siis 7kk 1vko.

Pari kertaa asiasta on juteltu neuvolassa, ja th on kyllä ihan vakavissaan asiaan suhtautunut, mutta en ole päässyt myöskään selvyyteen (Johannako se oli kun kyseli), että missä vaiheessa tästä pitäisi huolestua.

Mutta ihan erityisesti ajattelin vielä kysäistä tuosta matkimisesta. Ainakin Minsku kirjoitti, että heillä matkitaan kovasti ääniä. Mitenkäs tuo matkiminen muilla? Meillä tyttö ei nimittäin ole kertaakaan matkinut mitään ääntä. Nyt tässä alkaa mamma jo tosissaan huolestua...

Helteistä elokuunjatkoa kaikille!

Hei Mamma sivusta!

Meillä ei ainakaan vielä varsinaisesti matkita, vaan tyttö ihan oma-aloitteisesti leikkiessään (Sirpale sun kuvaus tytöstäsi oli muuten just kun meilläkin :) eli tutkiessaan jotain pikkutarkkaa juttua höpöttelee omiaan; mammaa ja pappaa ja vauvaa mukamas :D Ei taida tytöllä oikeesti olla hajuakaan mitä nuo sanat oikeesti tarkoittaa.. Sinuna en olisi huolissani, uskoisin olevan ihan normaalia kehitystä!

Hei!

Viime yön valvoin... Olo on sitten sen mukainen. Ei vaan uni tullut, olen kai ylikierroksilla jotenkin. No, jospa ensi yönnä saisin kunnon yöunet!

Tyttö heräsi klo 04.30 eli tavanomaiseen aikaan. Tosin kaksi yötä ennen sitä nukkui koko yön kuin tukki! ;)

Nyt ollaan sitten koko perhe kotona, mies tekee kotikaupungissa töitä kolmisen viikkoa, ihanaa!!!

Olen vitsinä hokenut tytölle isin nähdessään että isi... Noh, nyt hän aamulla ennenkuin isi lähti töihin ryömi vauhdilla isin perään ulko-ovelle päin ja hoki että isi-isi-isi... :D Meinasi isälle tulla siinä kova paikka lähteä töihin kun pikkuinen meinaa perään lähteä ja hokee vielä isiä! Suloinen sattuma, vai olisko...? ;) Nää taitaa olla näitä äidin kuvitelmia että joo, nyt s e tietää mitä isi tarkoittaa... :D

Yks päivä viime viikolla sattui hassusti; Oltiin porukalla ruokapöydässä ja tyttö syöttötuolissa siinä päässä. Syötiin karkkia ja otinpa sitten karkin käteen ja annoin piikun sitä imeskellä... (ei, meillä ei syödä karkkia...) No, sitten hän sai siitä palan ikenillään irti ja otin sen suusta pois ettei tukehdu. Menin viemään sitä roskikseen niin piikupa katsoi perääni oikein ihmeissään että tuonnekko se nyt sen karkin vei, pirulainen, ja tokaisi : Ämmä! Ja läpsytti pöytään tomerasti pari kertaa... :D Arvatkaas nauretiinko me ihan kauheesti ja tyttö vain innostui ämmää hokemaan!

Nyt ei sitten pidä luulla että me aina syötetään tytölle karkkia jne... Joskus vaan tekee mieli antaa toisellekin pieni maistiainen että tietää mitä joskus saa syödä... Ollaan maisteltu leipää ja kurkkua ja tosiaan joskus hedelmäkarkkia saanut imeskellä, joskus ollaan maistettu pikkuisen mummolassa muusiakin, ja erilaisia hedelmiä on saanut imeskellä äidin kädestä. Kerran tyttö sai pieneltä serkultaan (1.5v.) sokeripalan käteen ja yhtäkkiä vain huomasin että mikäs tytöllä nyt noin kuolaa rupesi valuttamaan... Onneksi sokeri putosi sitten lattialle...;) Meillä tulee nyt varmaan olemaan aika huonot hampaat! Älkää ottako mallia! Vielä niitä hampeja ei vaan näy eikä kuulu...

Jeps, nyt tästä "syötän salaa lapselleni kielettyjä juttuja" - osiosta muihin juttuihin!

Päätettiin eilen miehen kanssa että imetän tyttöä siihen asti että saa alkaa antaa oikeaa maitoa... Kun ei näytä millään tottuvan tuohon korvikkeen makuun, vesi vain menee tuttipullosta, niin parempi kai se sitten on imettää omaa rintaa... Mies olisi selvästi halunnut jo osallistua tuohon maidon antamiseen mutta myönsi että meidän tyttö on nyt niin kiinni rinnassa että pahaa tekisi siitä irrottaa. Eihän tuohon oikean maidon totutteluun ole kuin kolmisen kuukautta. (Jos oikein muistan???) Johan minulla on 7kk imetystä takanapäin, eiköhän tuo kolme mene vielä ihan jees, luulisin!

Jep, ja ensi viikonloppuna me lähdemme viihteelle miehen kanssa... 8-S Saas nähdä miten käy! Saatiin yllättäen lapsenlikka eräältä tutulta "lainaan" niin voidaankin lähteä molemmat... Tää tuttu nimittäin sanoi että "ette saa lähteä yksin vuorotellen baariin, siitä ei kuulemma seuraa kuin itkua ja hammasten kiristystä..." :D Niinpä hän sitten tuo meille luottolapsenvahtinsa yöksi.

No, eiköhän ne siinä, kiihkeimmät, palataan astialle!

Moi!

Minä ainakin käyn useamman kerran päivässä täällä lueskelemassa juttuja, mutta kun ei ole uuttaa raportoitavaa, niin en ole jaksanut kirjoitella.
Eilinen meni vähän puhallellessa, kun lauantain häät jatkuivat aamuun asti ja jotenkin kummasti ystävät saivat houkuteltua tämän mamman myös jatkorientoihin. Häät olivat todella kivat, kun vieraslista oli painottunut ystäviin ja siellä näki ihmisiä joiden kanssa on silloin aikanaan tullut pyörittyä paljonkin, mutta nyt on yhteydenpito jäänyt vähemmälle. Sai kerralla vaihdettua kaikkien kanssa kuulumiset.

Meillä ei tuota ääntelyä harrasteta muuten kuin kiljumalla ja hihkumalla. Selviä tavuja ei vielä oikein tule. Namnam, vauva, aa-pua ovat meidän suokkarit. Robbie ainakin keskittyy tuohon liikkumiseen niin paljon, että puheen opettelu jää toissijalle. Eilen kiinnitin ensimmäisen kerran huomiota siihen, että poika nousee istumaan ilman tukea. En tiedä onko tehnyt sitä pitkäänkin. Kyllähän tuo on istunut ja mennyt istumaan ennenkin, mutta yleensä aina pitäen tukea jostain.

Nyt pää vielä jumittaa. Lähdenpäs kahville, jos sais itsensä hereille tällekkin aamua.

Aamupäivää...

Lauantai-ilta/yö meni lupsakkaasti ja pikku hiprakassa ihanien ystävien seurassa:o) Kylläpä teki hyvää mulle... Tuntui vaan ihan hassulta olla erossa pojasta koko viikonloppu!! Tosi hyvin oli kyllä mennyt aika mummon ja ukinkanssa. Ei ollut Numppis moksiskaan :)Eilen oli suloinen jälleennäkeminen, voi kun olisitte nähneet pojan ilmeen kun ilmestyin hänen näköpiiriin. Hymy oli korvasta korvaan ja alkoi ihan kikattamaan ääneen <3

Huomenna Nuutin eno tulee tänne mummolaan missä me nyt ollaan. Kivaa... Ei tarvitse olla päivisin kaksin pikku herran kanssa kun mun veli on täällä sitten koko viikon. Jätkä on 30 v. ja on jotenkin ihmeellisesti saanut keploteltua tähän asti, 12 vuotta, käymättä autokoulun kakkosvaihetta! :D Se on saanut aina lykkäystä parin vuoden välein... En tajua miten se on ollut mahdollista.. No nyt sen on sitten pakko käydä se osio kun on lähdössä ulkomaille töihin pariksi vuodeksi. Tarvitsee autoa ehdottomasti duunimatkoihin, eikä saa ajella siellä jos 2-vaihe ei ole suoritettu. Joutuu velipoika sitten tänne autokoulun penkille kun ei omista omaa autoa ja Helsingissä tulisi paljon kalliimmaksi muutenkin puhumattakaan jos ottaisi autokoulusta auton siihen hommaan.

Pitää varmaan lähteä suihkuun kun poitsu nukkuu päikkäreitä. Nukahti mun syliin pitkästä aikaa äsken kun jutotin maitoa. Sain laskettua sänkyyn jatkamaan unia.. Toivottavasti nyt nukkuis pidempään... Ekat aamu-unet nukkui vain 45 min, ulkona. Pihalla oli kuitenkin niin kova pauke (omakotitalojen rakennustyömaita useampi tuossa lähellä) että heräsi siihen. Ihan hyvä siis että nukkuu nyt sisällä.

Jep jep nyt mä lähden, moro!:) Ja mukavaa viikonalkua kaikille!!!

Meillä oli hiukka hulina yö tuossa la-su välisenä yönä. Nuori mies meni nukkumaan tosi väsyneenä joskus puoli 10 aikaan illalla, nukahti saman tien ja heräsi sitten 01.30 kukkumaan. Tunnin jaksoin nousta 5 minsan välein laittamaan tuttia jne. sit luovutin ja noustiin ylös. Leikki ja touhus olohuoneen lattialla liki puoli viiteen saakka ennen kuin suostui uudelleen nukkumaan. Sit nukkui yhdeksään ja nousi pirtsakkana ylös. Ja oli niin maan kiukkuinen että koko eilisen päivän. Hmph. Onneksi viime yön malttoi nukkua ihan ookoo. Meni 9 jälkeen nukkumaan, heräsi ekan kerran joskus vähän ennen kuutta syömään ja jatkoi vielä puoli yhdeksään saakka unia.

Sirpale: kyllä mäkin oon antanu Nikolaksen maistaa pikkuisen liki kaikkea mitä itsekin syödään. Siis jotain keksiä ja leipää, täytekakkua, mehua, vissyä, limpparia, tomaattia, luumua, kurkkua jne. Joko niitä murusia, tai sit lusikan kärjes ihan pikkunen nokare tai sit antanu mukin/lasin reunasta hörpätä pikkuisen tipan jos on jotain nestettä. Tomaattia ja luumua on maistellut niin, et oon ottanu kuoret pois ja antanut imeä sitä nestettä. Oon itse pitäny ko. jutskaa sit kädessä. Kurkkua oon antanu aina sellasen isomman palasen kuorittuna ja halkaistuna suoraan pojan omaan käteen. Mut mehän on muutenkin noudatettu tätä perä edellä puuhun - taktiikkaa näis jutuissa. Eli kenenkään ei kannata tehdä niin kuin me tehdään... =)

Keskiviikkona olis sit se 8kk lääkärineuvola. Ihan kiva päästä taas näkemään kuin poju on kasvanu ja tietty kuulla et onko muutenkin kaikki ok. Oletan tietty ettei mitään ongelmaa ole millään sektorilla, ainakaan ei siltä vaikuta et olis jotain.

Jaa-a, tääl mä taas venyn vaikka kämppä kaipais puskutraktoria, niin kauheesti on taas kaikkee levällään pitkin huushollia... Josko mä tästä... Yrittäisin ainaskin...

Leppoisaa maanantain jatkoa!

Meillä ollaan myös maisteltu kaikkea. Varsinkin kyläillellä kahvipöydässä on tullut annettua maistaa piirakkaa ja keksiä. Trip-mehua juotiin yks päivä kauppareissulla, kun unohtui vesipullo kotia ja hiki virtasi. Hampurilaisella käydessä annoin Robbielle maisteltavaksi palasia siitä leivästä. Hassultahan tuo tuntuu, että kahden kuukauden päästä saa alkaa jo antamaan maitotuotteita. Aika menee hirmu nopeaa:)

Meillä syödään kaikkee kovaa, koska tuntuu tykkäävän. Vissiin ikenet kutiaa. Porkkanaa, kurkkua (sai yhtenä päivänä purastua siitä palasen, johon meinasi tukehtua - säikähdin ihan hulluna ja niin teki poikakin. Pala oli onneksi tosi iso, ettei siinä mielessä ollut henkeen menossa, vaan meinasi mennä vähän liian syvälle suuhun) ja ruisleipää. Suosikki on maissinaksut, vaikkei kovia olekaan. Ne on hyviä, kun ei niissä oo sokeria, eikä oikein mitään muutakaan..mausta puhumattkaan ;) Jäätelöä oon antanu maistaa ja huomaa kyllä, että on äitiinsä tullut: jää pitkäksi aikaa maiskuttamaan ja nuolemaan huuliaan. En kyllä sokerijuttuja anna juurikaan, kun ehtii niitä sitten myöhemminkin + että meillä on jo ainakin 5 hammasta näkyvissä, eikä sen hammaspesun kanssa aina muista olla kauheen tarkka..

Ihan älyttömästi oon ihmetelly th:n neuvoa (6kk neuvolassa), että laittaa pöydälle syöttötuolin eteen vaikka herneitä, joiden kanssa lapsi voi opetella pinsettiotetta. Mä en kyllä oikeesti laita mitään herneitä, joihin toi jäppinen varmasti tukehtuis. Minusta oli omituinen neuvo häneltä..Mä luulen, et poika saa opetella pinsettiotetta ihan ilman herneitä..

Täällä myös yksi "maistattelija" :)
En oo kylläkään antanut mitään muuta makeaa kuin tavallista pullaa... Mut muuta epäterveellistä kylläkin, kuten karjalanpiirakkaa ja lörtsyä, tykkää kovasti kummastakin ;) Valitettavasti en mä ainakaan uskalla paljoa antaa vaikka maistuis, kun niissä on sitä kovaa rasvaa niin paljon. Leipää poika tykkää myös maistella, ihan kunnon paloja vaaleaa leipää tykkää pyöritellä suussa... Eilen söi himoiten myös ekaa kertaa myös tummaa leipää, aiemmin on sylkenyt ne palat aina ulos irvistäen :) Hedelmistä oon anatnut omppua ihan ison palan käteen, sellaisesta kovasta omenasta mistä ei irtoa palasia. Pikku alahampailla on sitten jyystänyt siitä raastetta suuhun :) Kurkku on myös herkkua raasteena tai imeskeltävänä palana. Meillä kans Milon tapaan suurta herkkua on maissinaksut!!! Niitä menis vaikka kuinka monta jos vaan antais... Yleensä saa muutaman päivässä. Ne on muuten mun mielestä tosi hyviä kun dippaa tuliseen salsaan!!!!

pitkästä aikaa minäkin täälä taas :)

mökkireissu meni mitä hienoimmin ja Iiakin nautti moottoriveneen kyydissä täysin siemauksin! pärisytti ja huitoi omiaan,ei edes välittänyt ympärillä olevasta vedestä/maisemista :)

ukko ja Iia tulee niin ihanasti juttuun keskenään <3 pääsen yksin suihkuun ja saan välillä hengähtääkin kun nuo kaksi touhuavat omiaan :)
ihastuminen on ihanaa ja toivottavasti tämä onni jatkuu!
mies on kyllä aarre <3 tykkää äidistä ja tytöstä ja se on se tärkein seikka:)

Iialla on kasi hampua ilmestynyt ja varmaan lisää tulossa kovaa vauhtia!
liikuta meillä ei muuta kun pyörimällä selältä mahalleen ja takaisin..konttausasentoo on harjoitellut sängyssään,mutta aikaa siihen menee,että sen hokaa,pää kun painaa liikaa :)
jumpparikin on ollut kovin toiveikas Iian liikkumisen suhteen ja hyvin me ollaan edistyttykin,hitaasti mutta varmasti :)

nyt koitan lueskella teidän tekstit läpi :)

Jennie, tosi hyvältä kuulostaa toi sun miestilanne! Ihastuminen on kyllä ihanaa:D

Tänne ei ihmeempiä. Tänään on harrastettu sottasyömistä ja joka ruokailun jälkeen on vaihdettu vaatteet:) Olen kyllä suosista ottanut Iidalta housut pois ennen syömistä, niin ei tule niin hirveesti pyykkiä. Pitänee alkaa syömään vaippasiltaan:) Tänään Iida otti vain yhdet päikkärit. Käytiin pikaisesti mummolassa ja aina automatkalla (kesto 5min suuntaansa) oli ihan nukahtamisen partaalla reppana, mutta kotona ei malttanut nukkua vaikka hyvää aikaa olisi ollut. Nyt sitten simahtikin yöunille helposti.

Meillä ei olla ylimääräisiä herkkuja maistateltu ja ne ruuat mitä on annettu ei ole vielä ihmeemmin maistunut. Toivottavasti ei tule nirsoa. Banaanille irvistelee ja kurkkua on paljon kivempi velloa käsissä. Käteen jos jotain syötävää antaa, niin just silloin Iida ei sitten pistä sitä suuhunsa. Kaikki syömätön kyllä sit menee:)

Nyt hammaspesulle. Palaamisiin!

Hei,

Mandille kovasti kiitoksia vastauksesta tuohon matkimiskysymykseeni!

Lueskelin tänään Akateemisessa yhtä lasten kielenkehitykseen liittyvää kirjaa, ja siinä mainittiin tuo matkiminen 8 kk kohdalla. Eli vielä tässä meillä on muutama viikkoa aikaa...

Hei,

Mandille kovasti kiitoksia vastauksesta tuohon matkimiskysymykseeni!

Lueskelin tänään Akateemisessa yhtä lasten kielenkehitykseen liittyvää kirjaa, ja siinä mainittiin tuo matkiminen 8 kk kohdalla. Eli vielä tässä meillä on muutama viikkoa aikaa...

Meillä alkaa yöt/aamut olla aika tuskallisia. Kelloa katsomatta tietää, että kun kitinä alkaa kello on 5. Tänään se oli 4.55:) En tiedä onko pojalla jo niin nälkä vai mikä on. Maitopullo kyllä rauhoittaa ja saa jatkamaan unia, mutta kohta ollaan uudestaan pystyssä. Tänään annoin silmät ristissä ja unien toivossa sitten toisenkin maitopullon 7 aikaan ja pienen taistelun jälkeen taas jatkettiin unia 10 asti. Kumma poika. Nyt on sitten virtaa kuin pienessä kylässä.

Parin tunnin päästä exä lähtee käymään pienen kyläilyreissun Robbien kanssa, niin tämä mamma saa aloitella kouluhommien tekemisen. Olenkin lykännyt sitä 3kk. Mulla jäi aikoinaan tehtäviä rästiin ja nyt pitäis tehdä ne, niin saa aloittaa taas koulun "puhtaalta pöydältä". Saan niistä kyllä yli puolenvuoden verran opintoviikkoja, joten nyt syksyllä ei tarvitse niistä stressata. Yritän ottaa vähän löysemmin tämän syksyn, niin kerkeää pojankin kanssa olemaan.

Täytyy varmaan pojalle ostaa noita maissinaksuja vaikka itelle ei enää maistukkaan. Olin aikoinaan 3 vuotta pakkaamassa niitä...Totaalinen yliannostus.

Tere!

Täällä on tänään taisteltu syömisen kanssa. Muutama lusikallinen menee hienosti, sitten tulee stoppi. Iida on tähän asti ollut oikea puurofani, mutta tänään tuo stoppi tuli senkin kanssa. Luulis ainakin nälkä olevan, kun on ollut 6h syömättä. No, sitä onneksi meni kuitenkin puoli lautasellista. Mutta sitten tuo äskeinen lounas, lihasosetta söi ehkä just 5 lusikallista ja sit lakko. Kokeilin päälle hedelmää ja se sitten maistui kyllä. Jännä juttu, kun pari kk sitten Iidaa ei olis saanut syömään hedelmää millään, mutta kaikki "suolaiset" meni hyvin. Nyt tuntuis olevan toisin päin. Noo, josko se taas tästä joskus tasaantuu. Pääasia, että jotain syö:)

Syöminen on nyt lähiaikoina muuttunut hirveeksi sottaamiseksi. Tänäänkin on vaihdettu vaatteet kahteen kertaan ja en tiedä rupeeko Iidaa aina syödessä väsyttään, kun alkaa vimmattu silmien hinkkaaminen ja yleensä just sen jälkeen, kun on onnistuttu upottamaan kädet lautaselle... Toivottavasti ei tule mitään silmätulehdusta, kun ei tuo niin paikallaan malta olla naamanpesussa. Toivottavasti kaikki ape lähti silmästä! No, nyt lounaalla oli kyllä aika väsy, kun urvahti lähes kivuttomasti omaan sänkyynsä heti vaatteen vaihdon jälkeen.

Pitäs varmaan mennä tekemään valkosipuliperunat nyt, niin olisivat valmiina ennen miehen kotiutumista. Jotenkin ei vaan jaksais...mielummin venyis tässä koneella. Vaikka mukavampihan ruuanlaitto on hoitaa Iidan nukkuessa, kun sitten vahtia toisella silmällä Iidaa ja yrittää hirmu kiireellä kokata. Poistun siis hellan ääreen.

Topakkaa tiistain jatkoa!

-Neppis ja Iida 7kk 2vko 1pvä

Moi!

Meillä myös sotataan syödessä! Ruokalappu on kova sana ja silti sitä soosia löytyy joka paikasta, ja sehän on kuin liimaa!!!! Pitää joka kerta runsaalla vedellä pestä Nooran kasvot ja kädet ja vaihtaa useinmiten vaatekerta. Onneks tyttö tykkää veden kanssa leikkimisestä ja hihkuu monesti innoissaan kun naamaa pestään.. ;)

On ollut vissiin vähän ummetusta tytöllä... Parina päivänä tuli vaan sellainen "kumimainen" papana kakkaa ja ostin toissapäivänä luumua. Söi kahdessa erässä koko purkin ja eilen meillä olikin sitten kakkapäivä... Viisi kertaa!!! :D Nyt on selvästi huojentuneempi olo tytöllä, raukkaparka!

Ja taas nukuttiin koko yö, lukluunottamatta iltaitkuja. Heräsi itkuisena ja oli selvästi nähnyt pahaa unta. Nukajti tissille ja mies nosti sitten pinnikseen ja nukkui tosiaan aamuun asti! Ihanan levännyt olo!!! Toivottavasti jatkuisi pitempään... *koputtaa puuta*

Nyt tyttöä tissittää, Morjens!

Heippa, tulin nostelemaan ketjua.
Tuosta jokelluksesta vielä. Meillä vielä reilu viikko sitten tuli ihan sitä perushihkuntaa ja huutoa. Nyt tulee jo papapaa, baba, thö, höö tyylistä juttua. Eli nopeasti se käy ja ihanaa kuunneltavaa! En tiedä, onko puheenkehitys mitenkään periytyvää? Itse puhuin vuoden iässä selviä sanoja paljonkin. Toiset kun ei puhu ensimmäiseen kahteen vuoteen mitään. Kaverin veli ei puhunut mitään kun vasta 4- vuotiaana ja aloitti sitten suoraan lauseilla :)
Matkiakkin poika on yrittänyt pari päivää. Katsoo tarkasti mun suuta kun sanon jotain, sitten päästää jotain sinnepäin omastaan, hauskaa.

Yöt meillä aika levottomia. Taitaa tuo ryömiminen tehdä sen.

Onko kukaan käynyt jo 8kk- neuvolassa? Mitäs se lekuri tutkii?

Mä olen ollut aika tiukka pojalle antamani ruuan kanssa. Ei ole saanut mitää herkkuja. Tosin maissinaksut ovat kyllä hänen suurta herkkua ja saa niitä joka päivä. Mutten mitään siis aikuisten herkkuja. Enkä varmaan annakaan, vaan yritän pitkittää sitä niin pitkälle kuin mahdollista. Itse on natustellut ruisleipää, kurkkua, porkkanaa ja niitä naksuja. On vaan vaikeaa antaa oikean kokoisia ja muotoisia paloja, pelkään sitä tukehtumista.

Pojalla on ylihuomenna neuvolan hammashoitaja, jospa saisi paremmin katsottua sinne suuhun kuin minä. Niitä kahta hammasta kyllä harjataan joka aamu ja ilta, pojasta se on niin kivaa että!

Nyt laittautumaan kuntoon, ennen kuin poika herää ja pitää lähteä kylään.

Moi täältä meiltäkin!

Meillä syöminen taas kerran huonoa, ei tahdo muuta ottaa kun maitoa ja velliä!
Milla kanssa saannut maistella melkeinpä kaikkea mitä itsekkin syön, eikä oikein ole moksiskaan uusista mauista.

Milla kanssa ensi viikolla hammashoitajalle meno, ottavat myös äidiltä sylkinäytteen joten ei minkään sortin ksylitoli tuotteita saa syödä.
Mulla pienoisia vaikeuksia kun jässytän tätä nikotiinipurkkaa. 4 viikko ilman tupakkaa menossa, ihan olen ylpeä saavutuksesta!!

Eilen vietin sit nelikymppis päiviä ja sain lahjakortin tatuointiin!!! Olen haaveillut sellaisesta pikku tatskasta ja nyt siskoni oli hommannut lahjakortin siihen, vautsi!
Ei tää 40 tunnu kamalalta, toisaalta aivan ihanaa aikaa elän itseni kanssa nyt. On nuoruuden( joka oli aika villiäkin menoa) haihatukset taakse jäännyt ja iän tuoma viisaus kulkee mukanani. Tällä sit tarkoitin vain itseäni!!!

Mutta ei meille sit mitään muuta mainittavaa, reilu kuukausi vanhempain lomaa jäljellä, kamalan nopeasti mennyt aika! No uusia tuulia päin mennään!

Hyvää loppu viikkoa tammiksille ja heidän taaperoikää lähestyville vauvoille!

Terkuin Minsku ja Milla

MINSKULLE IIIIISOT SYNTTÄRIHALITUKSET!!!!!!!! Wau, millaisen tatskan meinasit ottaa??? Itsellä 2...

Meil oli se 8kk lekurineuvola tänään. Ihan samat jutut katsoi kuin silloin aiemminkin (oliko se nyt sit 3kk iäs tai jtn). Eli näkö,kuulo, kuunteli keuhkot, sorkki kivekset ja paineli mahan ja tais se kurkata korviinkin. Sit kyseli et miten liikkuu, halusi nähdä sen myös käytännössä, kyseli nukkumiset syömiset jne. Ei siis mitään ihmeellistä. Käytiin siel th:lla ennen tuota lekuria mittailemassa ja... Poika on laihtunut sitten viime kerran jälkeen. Nyt paino 9760g ja pituus 69cm, eli taas on sellanen notkahdus tossa kasvussa ja TAAS mennään kuukauden päästä kontrolliin... Tosin se lekuri sanoi et kasvu on tosi tasaista, eli kun tempaisee kamalan spurtin yhden kuukauden aikana, niin sit seuraava kuukausi tasaa sitä. Ja sit tietty tuo älytön liikkuminen vie oman osansa energiasta. Eli ei kai sit taas syytä huoleen.

No, mut siinä ne meidän tärkeimmät taas. Päivänjatkoa!

Moi!

Onnittelut heti ekaks Minskulle!!! Toi tatska ois munkin toivelistalla ollut jo muutamia vuosia mutta mulla on hakusessa se kohta minkä paikkaa sitä kropassaan sen tälläisi... Feeniks-lintu, jonka itse olen sommitellut, odottelee hakkausta kaapin pohjalla jo varmaan neljättä vuotta, ja taas synttärit oli ja meni eikä tullut aikaa varatuks. En edes tiedä laitetaanko imettäville äideille vai onko siitä edes mitään haittaa? Onko teillä tietoa? Lävistyksiä on ollut kolme kappaletta mutta kukin aikanaan otettu pois terveyshaittojen takia.. (kaksi kertaa alahuulessa ja kerran nenässä)

Toinen imettävän äidin juttu mitä oon pohtinu on verenluovutus...? Saako luovuttaa siis jos imettää? Kun mulla on verenperintönä paksu veri ja aina oon painanu alle sen tarvittavan kilomäärän mikä naisille on laitettu ja nykyään kun tota elopainoo on ihan riittävästi niin sen puolesta vois luovuttaakin... Ja mun veriryhmää on 15% Suomen väestöstä niin ei olis varmaan yhtään pahitteeks saada sitä lisää varastoihin! Siskoni on harvinaisimmassa veriryhmässä, ainoastaan 1%:lla Suomen väestöstä tavataan samaa!!! Mutta hänkin on höyhensarjalainen...

Mä en ole yhtään varma että onko meillä myös lääkärineuvola... En ollut edes ajatellut asiaa! Toivottavasti olisi lekuri meiläkin, saisi katsoa ihan varan ja varmuuden vuoksi nuo korvat kun oli se flunssa. Mielestäni tyttö välissä raapii korviaan ja niitä saa putsata vaikusta vähän väliä. Muita "oireita" ei ole ja tuo korvien raapiminenkin saattaa johtua noist aihanista höytyväisistä hiuksista jotka menee korvan päälle.

Ihanaa, sain varattua kampaajalle ajan taas! Mulla on projektina kasvattaa taas vyötärölle asti pitkät hiukset, oli ennen raskautta ja menin pöllö leikkaamaan ne hiusten ohenemisen pelossa. Kampaajani sanoi että päässäni on kuulemma vielä ainakin kahden ihmisen hiuksien verran tukkaa että ei olisi tarvinnut leikata... Mun mielestä vaan ei ole nättiä jos on pitkät hiukset ja ne on ohuet kuin hiiren häntä! Kun leikkaa lyhyeksi niin ne aivan kuin paksuuntuu siinä samassa. Ajattelin leikata otsiksen pitkästä aikaa ja kevyttä polkkamallia ja vähän väriä juureen kun näkyy maantie...

Meillä taas syömälakkoillaan eikä muu kelpaa kuin tissi... Kammottaa se punnitus sitten neuvolassa mutta eipä tuota voi pakottaakaan syömään... Mummo sanoo aina tyttöä nostelleessaan että "hän on kuin heinä..." Tuulen vietävissä kuulemma... ;)

Pitää käydä viemässä päivähoitopaikkahakemus päiväkotiin mahdollisimman pian, on kuulemma tiukassa paikka!!! Muistakaa tekin kysellä jo ajoissa jotka viette hoitoon, meillä kehoitettiin jo nyt hakemaan vaikka tyttö menee hoitoon tammikuun toka päivä! Kauhea kaipuu pikkuista kohtaan jo nyt!!!! Ajatelkaa kohta nää meidän murut ei o vauvoja vaan taaperoita... Pysyis kulta vielä äidin vauvana, äidillä tulee ikävä sylittelyhetkiä ja tissittelyä kun sitten pitää jo mennä viippottaa uusien taitojen kanssa eikä syli enää kiinnostakaan niin paljon...*katselee pikkuistaan joka jaloissa pyörii syliä vailla*

Nyt meen kyllä sylittelemään piikua, on niin ihania hymyjä kasvoillaan että meinaa sydän pakahtua rakkaudesta!!!

Moi!

Me käytiin tänään vauvamuskarissa Reetan kanssa ja Reeta tykkäsi kyllä kovasti. Se oli ihan innoissaan niistä muista vauvoista ja laululeikeistä. Neiti kiljahteli ja jutteli vähän väliä. Meidän neiti on siis muutenkin kova juttelemaan ja välillä myös huutelemaan isolla äänellä. Usein toistuvat äänteet ovat sellaisia kuin "ätäätä", "vau-vau", "mäm-mäm" ja kaikenlaista muuta tulee siinä välissä.

Edelleenkään Reeta ei osaa ryömiä eikä kontata, eikä toistaiseksi edes itse yritä. Musta vähän tuntuu, että neiti taitaa jättää koko ryömimisen väliin, koska ei yhtään viihdy mahallaan. Istuallaan taas viihtyy vallan mainiosti.

Nyt on neiti niin väsynyt, että pakko viedä se torkuille.

Vanamo ja Reeta 7kk 3vk

Tervehdys!

Meilläkin oli tänään muskari. Iida tuntui aluksi olevan vähän ihmeissään ja varuillaan, mutta loppua kohden alkoi innostua muista vauvoista. Musiikista ei ehkä vielä, mutta ajan kanssa hyvä tulee:)

MINSKU! Onnea valtavasti! Laulaisi onnittelulaulun, jos se onnistuisi tätä kautta:)

Mäkin olen haaveillut kolmannesta tatuoinnista jo 9 vuotta. Ekalla kuvalla on kohta 10-v. synttärit:) Niihin jää kyllä koukkuun moni, minäkin. Oon vaan kans miettinyt että mihin seuraava ja mikä kuva. Joskus vielä otan, luultavasti jonnekin jalkaan vaihteeksi. No, kannattaa kuitenkin harkita tarkkaan! Tuosta tatskan ottamisesta imetyksen aikana en tiedä.

Iidalla tuntuu olevan tänään maha löysällä, menen antamaan Rela-tippoja, jos vaikka niistä olisi apua ettei ihan ripuliksi ylly.

Illanjatkoja!