Tammi-ihmeet 17

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katjuska79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onnittelut Minskulle täältäkin, ei vanhenemisen johdosta, vaan elämänkokemuksen karttumisesta =)

Neppis, noi teidän ruokailulakkoilut ja ongelmat kuulostaa täysin meidän arkipäivältä... Ollaan otettu nyt jekutus mukaan.. mä olen antavinani nokkamukista vettä aina lusikoinnin välissä ja neitihän odottaa vettä kita ammollaan kuin linnunpojalla ikään. (voi kun olis sama juttu ruokalusikan kohdalla niin olisin ikionnellinen) Sitten sinne suukiin lusikka tupsahtaa kuin salaa. Annan kyllä parin lusikallisen jälkeen huikan vettä, ettei ihan kimmahda moisesta. Näin meillä onnistutaan syömään lautanen välillä lähes tyhjäksi. Välillä Silja tajuaa itse, että parempi se kai syödä kunnolla, niin saa sitten tuon nokkamukin lopulta omaan käteen.

Ostin viime viikon tiistaina meille sen kävelytuolin myös ja aivan huikea edistys liikkumisessa tullut sen jälkeen. Kontallaan ollaan lattialla lähes koko ajan, mutta ei vielä etene - peruuttaa vaan kontillaan, kuten myös ryömiikin. Eli meillä mennään vaan takaperin. Kävelytuolilla mennään sentään (miltei juosten) eteenpäin, jotain positiivista.

Tänään Silja sitten oppi itse menemään istumaan. Oltiin kylässä kaverin luona jolla 5kk poika ja nämä kaksi pikkuista tuntuivat oikein esittelevän taitojaan toisilleen ja mammoille..
Silja könötti kontillaan ja pakitti siitä sitten istualleen muutaman treenihuojumisen jälkeen. Ensin luulin sattumaksi, mutta teki sen vielä kolme kertaa uudestaan ja kotona myös, niin pakkohan se oli uskoa, että nyt osaa neitonen mennä itse istualleen ja siinä sitten tykkää leikkiä leluillaan. Paha juttu vaan se, ettei tyttöä voi jättää nyt hetkeksikään yksin silmistään lattialle ryömimään ja kontilleen. Kaatuu muuten suoraan selälleen, sivuille osaa itse tukea, mutta taaksepäin humpsahtaa niin että kallo kolisee jossei vahdi selustaa.
Yritettiin esitellä uutta taitoa isille illalla kun tuli töistä kotiin, mutta Silja oli jo niin väsy, ettei jaksanut keskittyä. Huomenna päivä uusi.

Pyykinpesukone on meillä myös ehdoton ykkösnähtävyys. Edestätäytettävänä siitä siis näkee pyykin pyörivän ja Silja nykyään oikein komentaa konetta, jos se ei pyöri. Aamulla ensimmäiseksi tarkistaa tilanteen keittiöön tullessa (meiltä näkee keittiöstä kodinhoitohuoneeseen) ja hihkuu koneelle. Pyykkejä kun laittaa koneeseen, tyttö tulee kuin ohjus kävelytuolillaan ja roikkuu luukussa ja laittaa lelujaan koneeseen, jee... Sitten kun laitan koneen käyntiin, jähmettyy sitä siihen vahtimaan ja katsomaan eikä tule pois. Pitää oikeasti hakea pois koneen luota.

Sama juttu on tiskikoneen ja uunin kanssa, ovat hirvittävän kiinnostavia.. Itse ei vaan meinaa saada konetta tyhjättyä saati täytettyä likaisilla astioilla. Vaikuttaa siltä, että taidan saada pienen kotitalousapulaisen jonkin ajan päästä :)

Mutta ei voi muuta sanoa kun että wau. Pari viikkoa sitten mentiin ihan eri tahtia viltin päällä vielä, nyt on ihan kuin eri typy liikenteessä!
Ainiin, lopetin imetyksen (tai toisin sanoen Silja lopetti imemisen) Nyt virallisesti toista päivää imettämättä.
Aika haikea olo. Kaipaan sitä ihanaa katsetta, jonka tyttö loi aina minuun sekä sitä läheisyyttä ja tunnetta, että olet lapsellesi maailman ihanin ja rakkain asia. Olisin itse kyllä voinut vielä jatkaa, mutta minkäs teet jos ei kelpaa. Silja siis vieroitti oikeastaan itse itsensä, joten ei ollut mitään itkuja. Lopetti ensin päivällä syömisen ja sitten iltasyömisen ja jäi vain yösyöminen joka hiipui, kun ei tullut sitten enää riittävästi maitoa. Annoin/tarjosin rintaa niin pitkään, kun neidille itselleen kelpasi. Maanantai-aamuyöllä vielä maisteli, mutta ti ja nyt ke vaan katseli, ei yrittänytkään imeä vaan odotti, että sai pullon, jota sitten tyytyväisenä joi. Näin meillä, nyyh. Täytyy tyytyä odottamaan seuraavaa tulokasta, joka joskus sitten toivon mukaan on rinnalla pidempään. Sitten joskus siis kun sen aika on.

Unohtui tuosta pitkästä selostuksesta vielä.. Mekin mennään muskariin huomenna. Täytyy sitten tulla kertomaan mitä Silja tykkäsi. Kiva lukea muidenkin kokemuksia muskarista :)

Onko muiden vauveleille muuten tullut kutsu hammashoitajalle? Kun ei meillä ole vielä hampaitakaan, mutta eipä meitä ole lähestytty mitenkään kyllä hammashuollostakaan. Mikä siinä on käytäntö?

Meillekään ei ole tullut kutsua hammaslekuriin, mutta 2vkoa Iidaa vanhemmalle kaverille tuli jo joitakin viikkoja sitten. Eli kaipa se meillekin kutsu kohta tupsahtaa...

Aloitan meille uuden ketjun, kun 100 meni jo rikki.

Meillä on eka hammashoitoaika vasta kun lapsi täyttää 1v. En sit tiedä miten muualla... Ja täällä tulee se kutsu automaattisesti, eli ei tarvi ite varailla aikaa.