Tammi-Helmikuun Taaperot 2014

  • Viestiketjun aloittaja miss_piggy
  • Ensimmäinen viesti
miss_piggy
Eipä mitään. Lisäsin ryhmään hankala on joululahjoja keksiä.Semmosen duplopaketin ostin ja mun vanhemmat osti jo jemmaan jonkun pienen tukkirekan. Joulupukkia ei vielä tänä vuonna tuu ku varmaan vaan pelkäis eikä ymmärrä siitä mitään.
 
Korvakontrollissa käyty ja tulehdushan sieltä löytyi, tällä kertaa vasemmasta korvasta. Ei ihme, että yöt on aina vaan levottomia.
Tällä kertaa ab on onneksi sellainen joka otetaan kerran päivässä, viiden päivän ajan.

Joululahjoja olen miettinyt sen verran, että pitäisi niitäkin jo ryhtyä hankkimaan. Pukkia meille ei vielä tänä jouluna tule, poika vain kauhistuisi moista ukkoa. :D
 
Meillä on pissaongelma. Lähes joka ainoa yö pissat tulevat läpi tai siis ohi vaipan ja koko poika ja sänky on märkä. Vaippa ei mielestäni ole erityisen täynnä ja lapsi saa noin 2dl juomaa illalla.

Onko muilla samaa ongelmaa? Olen yrittänyt laittaa yövaipan oikein tarkasti kiinni ja päälle, mutta silti. Vaippana meillä Pampersin yövaippa 5 ja poika painaa reilu 13kg. Pitäisikö vaihtaa isompaan vaippaan?
 
Meillä Pampersin teippivaipat kokoa 4+ öisin käytössä ja kyllähän nuo falskaa satunnaisesti. Ihan sama onko vaippa täysi vai ei tai kuinka huolellisesti vaippa on laitettu päälle. Jotenkin pojan asennosta riippuen välillä tulee noita ohivuotoja.

Oletko Sunya kokeillut pojalle Lidlistä saatavia Toujoursin teippivaippoja. Mielestäni ovat parempia kuin Pampersit, noin imuteholtaan. Itse ollaan aina satunnaisesti niitä ostettu kun on satuttu Lidlissä käymään.

Täällä on normaaliaikaan siirtyminen laittanut rytmin ihan sekaisin. Poika kyllä nukahtaa illalla normaalisti 19.30-20.00, mutta herää JOKA aamu klo 04-04.30 eikä sitten enää nukahdakaan.
:confused:
 
Lidlin Toujoursit ei oo vielä ikinä meillä falskannu. Käytetään nykyään pelkästään niitä housuvaippoja, mutta teipit saa toki tiukemmin. Ei falskausongelmia

Meillä isännällä tuo remontti vaan laajenee.. Nyt menossa olkkarin seinät. En jaksa enää tota.
 
miss_piggy
Sunya, tuu sinne faceryhmään.

Joo siis meidän pojalla on sänky märkä monta kertaa viikossa. Öisin käytössä toujours teippivaippa 5 ja päivisin liberon housuvaippa 6. On niin solakka että kaikki meinaa falskata.Paino varmaan jotain 12kg. Jäbälle tuli lenssuki uudestaan. Viime viikolla otettiin ne influenssarokotteet.
 
Me palattiin Pampersin housuvaipoissa kokoon 4, pitkään oli jo käytössä koko 5, mutta kasvupyrähdyksen myötä hoikistuneen pojan jalassa ei enää nuo koon 5 vaipat pysy.
Yövaipoiksi ostin vasta kokeiltavaksi Muumivaippoja koossa 4 ja aika onnettomilta vaikuttavat. Eilen tommonen Muumivaippa falskas ihan huolella kun poika oli mun sylissä, minä ja sohvakin saatiin osamme pissakylvystä... :cautious:

Olihan meillä jopa melkein kaksi viikkoa flunssatonta aikaa. Lauantaina pojan nenä alkoi vuotaa, onneksi ei mikään kaamea flunssa vaikuta olevan. Poika on pystynyt hoidossakin olemaan eilen ja tänään.

Poika syö nykyisin reippaasti itse. Tänään esim. oli hoidossa syönyt aamulla kaksi annosta puuroa ihan itse. Lounastakin oli päätynyt itse syömään kun ei hoitaja ollut syöttänyt tarpeeksi nopeasti. :D
Pottaan on tullut nyt kahdesti pissat, molemmat tarhassa.
Kovasti ovat isänpäiväjuttuja askarrelleet päivähoidossa ja perjantaina on tarhakuvaus.
 
Meillä pissaongelmaan ovat nyt auttaneet Pampersin 5+ yövaipat, jotka ovat selkeästi isompia (=korkeampia) kuin normi 5:t. Onneksi, koska pyykkiä on muutenkin PALJON.

Katsooko teidän ipanat muuten telkkaria? Jos, niin mitä ohjelmia?

Voisin ehkä harkita fb-ryhmää. Vähän kuitenkin ehkä ujostuttaa :D
 
Meillä poika tykkäs yhdessä vaiheessa katsoa Kaupungin sankareita, mutta vaihe meni jo ohi. Nyt ei juuri telkkaria katsele.

Me otettiin käyttöön Pampersin uudet BabyDry housuvaipat, hyvin on pitäneet öisinkin. Käytössä koko 4.

Tule vaan FB -ryhmään Sunya. Meitä on siellä muutama jäsen ja kukin keskustelee ja kertoo just sen verran mitä tahtoo. Ei tartte ujostella! (y)
 
miss_piggy
Sunya, ei meitä oo sielä ku 4, joten tuu vaan :D Samoja juttuja kirjotellaan ku täälläki :)

Yövaipoista, mää eilen kävin vähän shoppailemassa, ja ostin kolmea eri sorttia kokeille. Pampers teippivaippa koko 5+, Lidlin touours koko 4 ku ennen on ollu koko 5, ja sitte oli vielä joku toinen lidlin vaippa missä oli paketissa 12kpl ja makso joku 1,95€. No noista halvimmista en tykänny ku on jotenki paksuja ja semmoset ihme liehukkeet tuolla reisissä :D Tuo 4 toimii ehkä paremmin ku 5 ja tuo pampers on kans hyvä. Vaihdan kuitenki vaipan noin kerran yössä ku poika pissailee ja sitte on ihan reisitaipeet pissassa siellä vaipan sisälläkin.

Poika tykkää meillä kattoa pikkukakkosen tunnaria ja sitä savipoikaa, nimipäiväonnittelut siis :D Lisäks uutisissa tykkää säätiedotuksista ja muutenki pikkukakkonen on aika kova sana. Latasin puhelimeen jonkun Lego-sovelluksen ni sitä tykkää kattoa ku äiti pelailee ja joku semmonen missä saa sormella paukautella ilmapalloja on kans pop.
 
Tuuhha vaan Sunya sinne. Ei meitä tartte pelätä :D

Meillä kattoo Muumilaakson tarinoita DVD:ltä. Oikeastaan muu ei kiinnosta. Pikkukakkosesta katto Närpiäiset ja mikähän Timpan kimppa se oli :D Tosin, närpiäiset ei vissiin enää tuu?

Otettiin mulle ja pojulle keskiviikkona influenssarokotteet. Karmeeta se on ku pikkumiestä pistetään. Mutta onneksi melkein heti unohti ja lähettiin kotiinpäin hipsii. Oltii kävellen ja pulkkaki oli mukana, kun meille en tullut toivottavasti jäädäkseen LUMI :D
 
Meillä on ainakin yksi syy pissaongelmaan löydetty. Pojalla on yöllä monesti kaksiosainen yökkäri ja näin ollen pääsy vaippaan ja hen tietty reippaana miehenä ropeltaa pippeliään niin, että se jää ylöspäin ja pissa sitten ampuu vaipasta ulos... eh heh.

Vauvayökkärit siis takaisin käyttöön.
 
Meilläki leikittiin pippelillä ennen nukkumaanmenoa muutamana iltana, mutta ekan pissavahingon jälkeen oon nyt yrittäny muistaa tarkistaa missä se pippeli on. :D Tosin yöllä jos herää ropeltelee, niin hankalempi juttu tarkistaa(n)

Me oltiin illalla kaverin pojan synttäreillä ja mä söin sit liikaa kaikkee herkkuja. Nyt on unet jääny vähälle ku maha on kippee ja vauvaki riehuu vaan. :whistle:
 
miss_piggy
Meillä poika nukkuu öisin body päällä. Vaippa pysyy paremmin ja on helpompi vaihtaa yöllä ku kerran sitä vaihdan 1- 2 kertaa yössä. Meillä on ruvettu pissimään pottaan aamusin ja joskus iltasinki. Paan pojan potalle, kiedon viltin päälle ja luetaan aamun lehti siinä yhessä.
Oppi myös sanomaan Kiitos joka on kylläki "kiitto".
Influenssarokotteet käytiin myös ottamassa koko perhe. Ei tullu mitään jälkioireita.
 
Pitkästä aikaa taas täällä ... Aika menee niin vauhdilla !
Joululahjat on hankittu. Pikkumiehelle tulossa autoja ja Nukenrattaat.
Telkkaria ei katsota, ei siihen kyllä yhtään kannustetakkaan ... Musiikista tykkää ja tanssii aina kovasti !
Kaikki hampaat on tulleet, helpolla päästiin niiden kanssa. Yöt nukkuu läpi, vaippaa ei vaihdeta tms.
Minkä kokoisia teidän pienet on ? Meillä pituutta tulee niin vauhdilla, vaatteita saa koko ajan kaivaa isompia. Nyt on noin 90cm pitkä ...
 
miss_piggy
En tiedä minkä mittanen poika on mutta vaattet on 86/92. Meillä katotaan pikkukakkonen ja muutenki melkein koko aika on telkkari auki tuossa taustalla. Poika tykkää kattoa säätiedotuksia ku niissä näkyy maapallo. Mun kännykällä välillä pelailee jotain lego-peliä tai sitten ilmapallon poksauttelupeliä.
Ruokaa syö ihan kaikkea. Välillä herkutellaan, esim. tänään sai syödä vähän pitserian pitsaa ja välillä laitan pojalle pannulla ranskalaisia. Suurta herkkua on myös vesimeloni. Kananmuna on myös kova juttu ja kaikki kanaruoat.
 
En tiedä pojan kokoa tarkalleen, mutta painoa on n. 11,5 kg. Vaatekoko on 86/92. Pituutta arvioisin olevan 85 cm.

Joululahjoja en ole ehtinyt vielä kaikkia hankkimaan. Brion junaratasetin, pari cd:tä lastenlauluja ja vaatteita olen ostanut. Isältään saa ainakin parkkitalon, autoja ja vaatteita. Vaarilta toivottiin omaa pientä cd-soitinta poitsun huoneeseen.

Meidän sälli rakastaa musiikkia ja tanssimista. Usein hyräilee ja lauleskelee itsekseen. Piirtämisestä tykkää myös. Autoleikit on kivoja, Duploilla rakentelee mielellään ja kaikenlainen kiipeily on rasittavan hauskaa. Auttaa mielellään kotitöissä, viikkailee pyykkejä, laittaa pyykkejä koneeseen, pyyhkii pölyjä, vie roskia roskiin jne..

Telkkaria ei katso käytännössä ollenkaan nykyisin, Youtubesta tykkää katsella musiikkivideoita (lastenlauluja). iPadeissä on parit pelit joita harvakseltaan pelailee. Ulkona potkii mielellään palloa ja tutkii maailmaa.

Lempivärinsä on keltainen. Vasta maalattiin huoneestaan seinä keltaiseksi ja siitähän jäbä ilahtui suuresti. :)

Pottaan on pissannut useasti. Kakka ei vielä ole pottaan eksynyt.

Ruoista kalaruoat on erityisen mieluista herkkua. Mielellään syö myös banaania, klementiinejä ja kuivattuja pehmeitä karpaloita. Todella rohkeasti ja mielellään maistelee uusia makuja. Leipä on melkeinpä ainoa mitä ei tykkää syödä.

Ensi viikolla on päiväkodin joulujuhla ja kovasti ovat treenailleet jouluisia laululeikkejä sitä varten. :)
 
miss_piggy
Joo täällä kanssa vaihtelevasti nyt pissataan päivittäin pottaan, mutta kakka tehdään vaippaan. Meilläki tykätään siivota, vie omat pissavaipat pyydettäessä roskikseen, pyyhkii pölyjä ja tiskaa jne.. Ja tykkää myös tanssia. Suosikkileikki on maja, pojan kanssa pitää mennä peiton alle piiloon. Osoittaa sormella kamariin ja hokee majamaja ja suuttuu jos joku ei mene perässä :D Rakentelee myös torneja ja katselee paljon kirjoja.

Edelleen nukkuu samassa makkarissa.
 
Moi taas,

Meillä on ollut tässä vähän vaikea syksy. Läheinen kuoli reilu kk sitten ja paljon muuta ei ole ollut mielessä. :( Tänä vuonna joulukuu meni ihan ei-jouluisissa tunnelmissa.

Joulua kuitenkin vietettiin. Itse en ostanut pojalle yhtään lahjaa, mutta tavaraa tuli silti aivan käsittämättömät määrät. Duploja, junarataa, autoja, nukenrattaat, kirjoja ym. En tiedä, minne tuo kaikki tavara laitetaan.

Miehen isä antoi lahjaksi miehen pikkuveljien vanhoja leluja (ison säkillisen). Vaikka noin periaatteessa kannatan kierrätyslahjoja, kävi kyllä vähän harmittamaan ne kaikki Hese-lelut ja vanhat Pezit mitä sieltä tuli. Mitä mä teen niille? Saako ne vaan heittää pois? Poika on vasta 1v ja meillä kaikki kaapit pullistelee leluja...

Poika on oppinut viimeisen kuukauden aikana käytännössä puhumaan. Toistaa perässä kaiken ja puhua höpöttää koko ajan jotain. Osasi myös kertoa, että joulupukki on jännittävä. Eikä ehkä nyt siksi uskalla mennä yksin nukkumaan. Poistimme toissapäivänä myös pinnasängystä yhden laidan ja poika pääsee sinne ja sieltä pois nyt itse. Voitte varmaan arvata, että vielä puoliltaöinkään ei ollut uni tullut... On se vaan niin jännää.
 
miss_piggy
Sunya, ite lahjottasin ylimääräset lelut joonki hyväntekeväisyyteen, esim. ite oon vieny spr-kirppikselle ja kirppikselle joka toimii pietarin katulasten hyväksi. Lisäks täällä päin on aina joulun alla semmonen lelukeräys johon saa lahjottaa vanhoja leluja ja ne jaetaan vähävaraisille lapsiperheille. Mullaki kuoli tänä vuonna 2 sukulaista...toinen helmikuussa ja toinen huhtikuussa. Mielessä ne on koko aika. Etenki ku toinen menehtyi suhteellisen lyhyen ajan kuluttua diagnosista.. pojalla on joku tissivaihe menossa. HOkee aina titti titti jos sattuu näkeen mun paljaat tissit ja tökkii sormella. Lisäks kaupoissa tissiliivit ja pikkarit kiinnostaa ja sillonki hokee titti titti :D
 
Osanottoni Sunya. :(

Joulu meni ja vuosikin vaihtui, joten hyvää uutta vuotta kaikille!

Huomenna olisi paluu arkeen kun mies palaa töihin ja poitsu sen myötä menee taas päivähoitoon. Oli kyllä ihan luksusta nuo kaksi viikkoa jolloin mies lomaili pojan kanssa kotona, niin helppoa itsellä lähteä aamuisin töihin!

Poitsu on loman aikana oppinut vaikka mitä, on tarhan tädit taatusti ihan ihmeissään tuon papupadan kanssa. :giggle:

Tänään päästiin ensimmäistä kertaa pulkkamäkeen. Lunta oli tuolla omassa pihassa hintsusti kaksi senttiä, niin hetihän se piti kaivaa pulkka esiin varastosta. Oli pienellä pojalla kivaa!

Kovasti opettelee hyppimään, ihan vielä ei onnistu tasajalkaa loikata, mutta ei varmasti kauaa mene kun oppii asian.
Kiipeilee, juoksee, velmuilee ja keksii jekkuja. Härnää koiraa eikä millään tahdo uskoa kieltoja, kiellot on oikeastaan vaan palkinto ja kannustus jatkaa toimintaa. "Lievää" uhmaa siis ilmassa. :rolleyes:
Joululahjoista parkkitalo ja Brion junarata on olleet suosikkeja. Paljon on leikkinyt myös Duplon paloautolla ja mummilta saamansa työkalupakin kanssa. Palapelejä tuli onneksi uusia, niiden parissa poika tykkää keskittyä ja rauhoittua. Piirtäminenkin on edelleen tosi pop.

Tanssi on pojalle ihan suosikkipuuhaa. Jestas miten kaverilla on rytmitajua ja luontainen lahja liikuttaa kroppaansa musiikin tahtiin!
 

Yhteistyössä