tämä on ihan älytöntä,miksi suomalaiset kittaa alkoholia jo kakarasta lähtien?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja m**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="tuu";23930018]TÄSSÄ se todellinen syy ryyppäyskultuuriin, tämä ajattelumalli siihen just ajaa. Asia nostetaan jalustalle ja siitä tehdä tabu (pahapaha) ja kas kummaa nuoriso juo.

Miks maissa, joissa kaikki juo päivittäin lasin kaksi viiniä osana ruokailua, muksut ei ryyppää itseään umpitunneliin jossain rantapöpelikössä?? Kerroppa mulle?[/QUOTE]

Juuri tassa on se syy. Muualla Euroopassa, ei siis ainoastaan Etela-Euroopassa, viini kuuluu oleellisena osana seurusteluun, ei sita piilotella lapsilta ollenkaan. Ja kaytto on paivittaista/lahes paivittaista.

Suomessa ongelmana on juuri tuo ihme alkoholi-tabu, toisista (ainakin taman palstan perusteella) jopa saunakaljan juonti on paheksuttavaa. Ei ihme etta lapsille muodostuu kummallinen kasitys alkoholista.

joo, minua itteeni ärsyttää todella paljon kun tätä "ottamattomuuttani" pidetään just sinä että olen tullut uskoon tms olen "outo nuori". Ei miula ole sitä alkoholin käyttöä vastaan mitään, mutta jos sitä osattaisiin edes käyttää kohtuudella, vaan nykynuoriso tuntuu aina vetävän PÄÄN TÄYTEEN, sitä en itse ymmärrä alkuunkaan, miksi näin? Ja miule vittuillaan sen takia kun en halua/tykkää ottaa... limpparilinja on miusta ihan jees ja muistanpahan niistä kaikista hauskoista juhlista aina jotain, kun monilla niistä taas tulee "ikimuistoisia"...

Tosiaan itselläni ei ole mitään alkoholin käyttöä vastaan ja sitä voi käyttää kohtuudella, monelta vaan tuntuu tää vinttipimeäks kännääminen ja absolutismi olevan mielessä ne ainoat tavat käyttää alkoholia. Lastenkin nähden on ok, jos ottaa esim. kerran-pari viikossa sen yhden saunakaljan, ei siinä ole mitään pahaa jos lapset näkee sellaisen kohtuukäytön mallin. Meillä vaan ei käytetä ja sillä selvä, hauskaa voi olla ilmankin :)

joo, minua itteeni ärsyttää todella paljon kun tätä "ottamattomuuttani" pidetään just sinä että olen tullut uskoon tms olen "outo nuori". Ei miula ole sitä alkoholin käyttöä vastaan mitään, mutta jos sitä osattaisiin edes käyttää kohtuudella, vaan nykynuoriso tuntuu aina vetävän PÄÄN TÄYTEEN, sitä en itse ymmärrä alkuunkaan, miksi näin? Ja miule vittuillaan sen takia kun en halua/tykkää ottaa... ...

Mutta tuo pään aukominen ei ole kuitenkaan useimmiten nuorilla tai aikuisillakaan sellaista todellista ilkeämielistä. Ärsyttävää sönkötystä tietenkin. Humalaisen on vain mukavampi puhua humalisen tyylillä toiselle humalaiselle. Jos porukassa on se yksikin selvinpäin, niin sille on vaan niin noloa ja vaikea puhua samaan tyyliin kuin muille. Pitää känniläisenkin silloin epämiellyttävästi terästäytyä ja asettautua promilletasolla astetta alemmas. Se taas tuntuu kuin olisi maksanut viimeisestä paukustaan turhaan.
Humalaisten porukassa keskustelu ja käyttäytyminen on usein liioiteltua esittämistä, kun on eräänlainen lupa siihen - maan tapa. Oikeasti kaiken pienen nälvinnän takana on monesti myös jonkinlainen kunnioitus vähän ryyppäävää kohtaan. Minua ainakin on pidetty lujana luonteena siltä osin. Mutta tylsänä tietenkin pitävät. Mutta mä olen humalassakin tylsä tyyppi :) .
Helposti tippuu kaveriporukoista pois viikonloppuisin, jos ei mukaudu. Itse hylkäsin heidät viikonlopuiksi, siinä vaiheessa kun nyrkkitappeluista tuli pätemisen aihe numero yksi.

Itse ainakin kävin alaikäisenä jokusen kertaa kokeilemassa juomista, koska se oli kiellettyä ja todella jännää! Sen sijaan sen jälkeen kun on 18-vuotta täyttänyt on into laskenut, kun homma on täysin sallittua. Oikeastaan olen mielestäni aika kohtuullinen käyttäjä nykyisin. Ei minua mitenkään harmita nuo 15-vuotiaana tehdyt kokeilut, pikemminkin olen niistä ottanut opikseni ja ei nyt enää aikuisena tarvitse mitään kokeilla.

Varmasti vikaa on koko yhteiskunnan asenteessa ja suomalaisessa mentaliteetissä "raataa töissä ja rentoutua alkoholilla viikonloppuna". Ei osata nauttia arjen pienistä asioista vaan ryvetään melankoliassa.

Humalaisten porukassa keskustelu ja käyttäytyminen on usein liioiteltua esittämistä, kun on eräänlainen lupa siihen - maan tapa. Oikeasti kaiken pienen nälvinnän takana on monesti myös jonkinlainen kunnioitus vähän ryyppäävää kohtaan. Minua ainakin on pidetty lujana luonteena siltä osin. Mutta tylsänä tietenkin pitävät. Mutta mä olen humalassakin tylsä tyyppi :)
Erittäin tuttua. Tuntuu kuin kaverit humalassa kokisivat oman olonsa hyvin kiusaantuneeksi siitä, etten minä juo, vaikka en tee omasta raittiudestani minkäänlaista numeroa. Lähden mukaan ja juon vettä tai limpparia. Ihan kuin siitä lasista erottaisi mitä siinä on. Ja silti asia on usein heille monesti ylitsepääsemättömän vaikeaa. Huonoa itsetuntoa?
Omasta mielestäni en ole tylsää seuraa, toki siinä mielessä, etten ole nakit silmillä. Hauskaa minulla kuitenkin on, enkä näytä hapanta naamaa. Sen sijaan humala tuo monella usein sen maailma on p*skaa itkuvaiheen, joka on turhauttavaa.

Tai sitten minäkin olen tylsä. Voi itku. :)

enpä usko että syy on siinä saunakaljassa, kuten ap väittää. vaan syy on varmaan siinä että vanhemmat sen suvaitsee. pasltaa lukeneena, olen huomannut, että useat sanoo, että se alkoholi kuuluu ´nuorten elämämään, osa tuntuu pitävän ihan normaalina tuollaisten 12 vuotiaitenkin juomisen. perustellaan, että on sitä juotu ennenki. ei mun nuoruudessa koskaan nähnyt päihtyneitä 12 vuotiata, harve4mmin eden 15 vuotiaita

[QUOTE="tuu";23930018]TÄSSÄ se todellinen syy ryyppäyskultuuriin, tämä ajattelumalli siihen just ajaa. Asia nostetaan jalustalle ja siitä tehdä tabu (pahapaha) ja kas kummaa nuoriso juo.

Miks maissa, joissa kaikki juo päivittäin lasin kaksi viiniä osana ruokailua, muksut ei ryyppää itseään umpitunneliin jossain rantapöpelikössä?? Kerroppa mulle?[/QUOTE]

kuule mun vanhemmat on absolutisteja, mä oon,mun veljet on,mun sisko on. enkä ole ikinä ollut kännissä,enkä tule olemaan! ja ikää kohta 30v

Ennen kuin joku huutaa, miten ylläoleva on pakko-absolutisti, koska perheessä kaikki muutkin ovat olleet ja että alkoholi on tabu. Voi miettiä, että alkoholista ja sen käytöstä voi ja pitääkin keskustella myös perheissä, joissa vanhemmat ovat absolutisteja.

No omat vanhempani ovat juoneet meidän lasten nähden ja kukaan meistä lapsista ei ole teininä örveltänyt kaduilla, kukaan meistä ei edes ole alaikäisenä juonut alkoholia, vaan jokainen on alottanut sen vähän vanhempana ja meistä kukaan ei juo vielä tänäkään päivänä paljoakaan, siideri silloin toinen tällöin.
Itse vielä sanoin kun 18 täytin, että minä en koskaan alkoholia käytä, mutta se päätös ei pitänyt puolta vuotta pitempään :) Siinä 19-25-vuotiaana tuli juhlittua aika paljonkin ja siitä eteenpäin se vuosi vuodelta on vaan vähentynyt ja vähentynyt.

Se on valitettavasti Suomen malli käyttäytyä. Ei osata olla hauskasti ilman alkomahoolia. :(
Itse olin teininä niitä teiniörvellyssikailu-tyyppejä. Nykyään lähinnä inhoan alkoholia ja sen juojia, ovat vastenmielisiä.

[QUOTE="vieras";23930940]Tiesittekö että n.80% henkirikoksista tehdään alkoholin vaikutuksen alaisena? :cool:[/QUOTE]
Jotenkin ei yllätä. Suomalaiset rikolliset.. "Öähähä persukekhonen shaatana koshuva mää TAPAN SUT!" Olen olettanutkin kirkkaan minimin olevan suunniteltuja tekoja, ja suurimman osan lähiölaarditynnyrien humalaista idiotismia.

Minustakin viinan kanssa läträäminen on oikeasti järkyttävää. Puoliso ei nykyään juo lainkaan, ja minä juon mitä juon, mutta yksikään vastuullani oleva alaikäinen ei siunauksellani juo. En tietenkään kuvittele omaavani absoluuttista kontrollia lasteni käytökseen ja valintoihin, mutta jos he salaa alkoholia maistelevatkin, ainakin he tietävät, että heidän vanhempansa eivät hyväksy heidän alkoholinkäyttöään, ja kiinnijäämisestä seuraa rangaistus.

Sallimalla nuoren alkoholinkäytön tai sulkemalla siltä silmänsä tekee tutkitusti lapselleen karhunpalveluksen: mitä nuoremmalla iällä alkoholinkäyttö alkaa, sitä todennäköisempää on, että kasvaa suurkuluttajaksi. Kysymys on myös geneettisestä alttiudesta; alkoholismilla on nykytiedon valossa geneettistä pohjaa, ja missäpä suomalaisessa suvussa ei olisi vähintään yhtä tunnettua holistia, puhumattakaan niistä "normaalisti" dokaavista, jotka oikeastaan ovat myös riippuvaisia, mutteivät vaan juo yhtä suuria määriä.

Puolison tipattomuuden myötä on ollut mielenkiintoista seurata, kuinka juomattomuus saa jotkut aikuiset ja muutoin ilmeisesti täyspäiset ihmiset täysin tolaltaan; tyrkytetäään jos minkälaista eri viinavaihtoehtoa, tentataan ja oudoksutaan. Ironisinta on, että puolisoni on yleensä juhlissa kuin juhlissa se iloisin, puheliain ja osallistuvin vieras, eikä siis istu naama norsunveellä teekuppi kädessä paheksumassa. Hän osaa aidosti pitää hauskaa ilman viinaa. Tunnustettakoon, etten itse ole vielä aivan yhtä kehittyneellä henkisellä tasolla, mutta yritän kovasti ;)

[QUOTE="vieras";23931942]"Se katto mun muijaa!!" "...ja sit se ei enää hengittäny..."
Tuttu tuomittiin 2-kymppisenä elinkautiseen...[/QUOTE]
Nuoria menestyjiä, vertaansa vailla :)

[QUOTE="vieras";23929975]Eikö suomalaiset oo ryypänny aina? Eihän se järkevää toki ole, mutta miksi se nyt yhtäkkiäa alkaa ihmetyttää?[/QUOTE]

Nykyään käännää myös lapset.

[QUOTE="vieras";23931942]"Se katto mun muijaa!!" "...ja sit se ei enää hengittäny..."
Tuttu tuomittiin 2-kymppisenä elinkautiseen...[/QUOTE]

Toinen on tää "Se joi mun viinat!!" tai "Pera oli ainoo jol oli viinaa eikä se niitä antanu..."

[QUOTE="vieras";23931967]Toinen on tää "Se joi mun viinat!!" tai "Pera oli ainoo jol oli viinaa eikä se niitä antanu..."[/QUOTE]

Yleensä on myös niin, että Peran tappaneen Maken paras kaveri oli Pera l. Make on selvittyään täysin lohduton ymmärrettyään menettäneensä sen ainoan ihmisen, joka oli hänelle läheinen. Viina on todellakin viisasten juoma...

Paska juttu. Aikuisten on kuitenkin aika turha ihmetellä, miksi nuoret juovat, niin kauan kuin itse kittaavat kaksin käsin. Veikkaan, että syyt on aika tarkkaan samat.

Alaikäisillä on kuitenkin meidän yhteiskuntajärjestyksessämme erilaiset oikeudet ja velvollisuudet kuin aikuisilla. Siksi aikuisella on moraalinen velvollisuus kieltää alaikäisen juominen riippumatta siitä, kuinka huono esimerkki aikuinen itse juomatapoineen on. Se on tietenkin eri asia, kuinka pragmaattisesti hedelmällistä homma on l. kuinka paljon toivottua käytöstä strategialla saavutetaan ;)

Luulisi myös, että varsinkin ne, jotka rahallisesti mahdollistavat lastensa juomisen, kavahtaisivat touhun taloudellista puolta: minua ei ainakaan huvita maksaa kuin omista paheistani ;)

Nyt täytyy myöntää, että mulla tekisi mieli vetää pää täyteen oikein kunnolla. Suomalaisittain tekisi mieleni nollata. Ahdistaa pirusti ja on huolia, alkoholi helpottaisi, mutta en tee sitä tänään lapsieni nähden, mutta ehkä joskus...

Ehkä suomalaisia nuoriakin ahdistaa ja haluavat nollata kouluvuotensa...

Jännä että minä nykyinen kohtuukäyttäjä ja kohtuukäytönpuolestapuhuja kirjoitin tänään näin:whistle:

[QUOTE="Kolmas korppi";23932095]Alaikäisillä on kuitenkin meidän yhteiskuntajärjestyksessämme erilaiset oikeudet ja velvollisuudet kuin aikuisilla. Siksi aikuisella on moraalinen velvollisuus kieltää alaikäisen juominen riippumatta siitä, kuinka huono esimerkki aikuinen itse juomatapoineen on. Se on tietenkin eri asia, kuinka pragmaattisesti hedelmällistä homma on l. kuinka paljon toivottua käytöstä strategialla saavutetaan ;)

Luulisi myös, että varsinkin ne, jotka rahallisesti mahdollistavat lastensa juomisen, kavahtaisivat touhun taloudellista puolta: minua ei ainakaan huvita maksaa kuin omista paheistani ;)[/QUOTE]
Tjoo-o, tarkoitukseni ei ollut siis mitenkään sanoa, että nuorten kuuluukin juoda koska aikuisetkin juo, tai mitään sinne päinkään. Mutta olen siis huvittuneena seurannut, kun lehdissä ja kahvipöytäkeskusteluissa pohditaan, miksi nuoret juovat. Jaa-a, varmaan samoista syistä kuin kaikki muutkin tässä maassa. Eihän se hyvä ole missään nimessä että juovat, mutta sen syiden ihmetteleminen niinkuin se olisi joku suuri mysteeri tuntuu tahalliselta idiotismilta.

Tjoo-o, tarkoitukseni ei ollut siis mitenkään sanoa, että nuorten kuuluukin juoda koska aikuisetkin juo, tai mitään sinne päinkään. Mutta olen siis huvittuneena seurannut, kun lehdissä ja kahvipöytäkeskusteluissa pohditaan, miksi nuoret juovat. Jaa-a, varmaan samoista syistä kuin kaikki muutkin tässä maassa. Eihän se hyvä ole missään nimessä että juovat, mutta sen syiden ihmetteleminen niinkuin se olisi joku suuri mysteeri tuntuu tahalliselta idiotismilta.

Totta turiset. Syyt ovat paitsi kulttuurisesti opittuja myös psykologisesti yleispäteviä; ihminenhän on tuntenut tarvetta douppaamiseen kautta historian ja kulttuurien kirjon. Nuoruusikä on muuten subjektiivisena kokemuksena tutkitusti elämän stressaavinta aikaa -- ei siis ole ihme, että kersat kokevat tarvetta "nollauskänneihin", jos kerran vanhemmatkin.

Yhteistyössä