tämä on ihan älytöntä,miksi suomalaiset kittaa alkoholia jo kakarasta lähtien?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja m**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Laittakaa nyt joku osaava tästä äänestys pystyyn. Tyyliin joitko alaikäisenä paljon viinaa vai olitko absolutisti. Johtiko alaikäisenä juominen aikuisiän holtittomaan viinankäyttöön. jne. Koska itse olen ainakin tilastopoikkeama jos tässä keskustelussa tehdyt väitteet pitäisi paikkaansa.

[QUOTE="vieras";23932374]Laittakaa nyt joku osaava tästä äänestys pystyyn. Tyyliin joitko alaikäisenä paljon viinaa vai olitko absolutisti. Johtiko alaikäisenä juominen aikuisiän holtittomaan viinankäyttöön. jne. Koska itse olen ainakin tilastopoikkeama jos tässä keskustelussa tehdyt väitteet pitäisi paikkaansa.[/QUOTE]

Mun vanhempien vanhemmat oli kaikki absolutisteja, mun vanhemat on aina osanneet ottaa nollauskännejä (myös meidän lasten nähden), mutta osaavat myös ottaa yhden saunakaljan tai yhden lasin viiniä ruoan kanssa silloin tällöin. Itse nuorena joskus kun otin niin otin kunnolla, mutta nyt aikuisena juon vähemmän kuin omat vanhempani, joskus sen saunakaljan ja joskus vähän enemmän, enkä juo kännejä lastennähden. Siskoni on aina ollut kohtuukäyttäjä.

Mun äidin näin kotona asuessani juovan yhteensä elämäni aikana ehkä 5 siideriä, koskaan ei juonut yhtä enempää kerralla ja sen yhdenkin ehkä kerran vuodessa. Isä kun joi, joi kunnolla ja rällästi (vanhempani ovat eronneet). Kaksi varsin erilaista mallia - ja kummankaan en usko olevan "syypää" siihen, että join. Jos jompikumpi pitää valita, kallistun kuitenkin äitiini, koska hän suhtautui alkoholiin ehdottoman kielteisesti ja teki siitä mulle "jännän jutun".

16-vuotiaasta asti aina sillon tällön sitten join, niin kuin kaikki kaveritkin. Humalaan kyllä, mutten niin paljon, että olisin oksentanut tai sammunut - siis jossain määrin hallitusti kuitenkin. Samaan aikaan hoidin lukion loppuun kympin keskiarvolla, pääsin yliopistoon jne. En siis näe juomisestani kootuneen mulle minkäänlaista haittaa. :)

Yhteistyössä