tämä on ihan älytöntä,miksi suomalaiset kittaa alkoholia jo kakarasta lähtien?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja m**
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

m**

Vieras
Jaa, ettäkö ei saunaolutta esim teinin nähden? Ja sitten täysi-ikäisenä yht'äkkiä sitten saakin. Noh, onhan se nähty, että kuka juo niin juo, teinit siis, huolimatta siitä mikä on kodin alkoholipolitiikka!
Täällä on ihan saunaoluet juotu lasten nähden...tosin ite en, kun en kovasti juo, mutta isäntä. Ja ruokaviinitkin. Hyvähän se on alsten ja nuorten oppia, että alkoholia(kin) voi juoda fiksusti, ei-humalahakuisesti, paljon terveempää, kun siitä ei tehdä täydellistä tabua! No, tämä on sitten mun mielipide.

• Tykkää
Reactions: misStar
Itse en absolutistina edes ymmärrä mikä siinä alkoholissa nuoria viehättää... itsekään en kovin vanha mielestäni ole (21v), muttei vaan ikinä ole kiinnostanut lähteä kuppia kittaamaan...

Itse en absolutistina edes ymmärrä mikä siinä alkoholissa nuoria viehättää... itsekään en kovin vanha mielestäni ole (21v), muttei vaan ikinä ole kiinnostanut lähteä kuppia kittaamaan...

Toisessa keskustelussa juuri kerrottiin, että jos on absolutisti, se kielii alkoholiongelmasta.

Ei tarvitse kaukaa hakea syytä nuorten juomiseen, kun asenteet on nää.

Kaikki mikä on kiellettyä on kivaa, niin se on ollut aina ja tulee aina olemaan.

Vai väitättekö että ette muista ekojen kännien mukanaan tuomaan jännityksen kihelmöintiä siitä ettei vaan jää kiinni yms...?

Ja otetaan kun muutkin ottaa..

Musta on naurettavaa syyllistää vanhempia joka jumalan asiassa...Enemmän nuoriso niitä vaikutteita ottaa ihan jostain muualta kun äitiltä ja isiltä...

se kuuluisa saunakalja, 0-toleranssi se pitää olla lasten aikana. eivätpä opi tollasille tavoille

TÄSSÄ se todellinen syy ryyppäyskultuuriin, tämä ajattelumalli siihen just ajaa. Asia nostetaan jalustalle ja siitä tehdä tabu (pahapaha) ja kas kummaa nuoriso juo.

Miks maissa, joissa kaikki juo päivittäin lasin kaksi viiniä osana ruokailua, muksut ei ryyppää itseään umpitunneliin jossain rantapöpelikössä?? Kerroppa mulle?

Minä join ekat kännit 12-vuotiaana. Asetelma kotona oli et isä oli juoppo ja äiti absolutisti. Just fiksua, kaksi eri ääripäätä näyttämässä kodin mallia, opetus oli, juo kunnolla tai älä ollenkaan. Join kunnolla..Joka viikonloppu koko yläasteen ja siitä eteenpäin meni viikollakin ja kuukausi putkeen kunnes olin katkolla 20-vuotiaana.. Siitä kolme vuotta täysin raitis, kun tein 2 lasta siinä ja sen jälkeen olen ottanut lasten nähden lasillisen juhlissa ja nyt 27-vuotiaana lähtenyt jo baariin kun voin käydä, ilman et hirttää päälle moneksi päiväksi (mieli tekis, mutta pystyn olee ottamatta ja otankin vain kerran kuussa).. sanon lapsille kun illalla kotona jo aloittelen kahdella- kolmella lonkerolla et äiti lähtee laulamaan karaokea ja isä jää teidän kans, nähdään aamulla. kännissä eivät mua näe,mutta tietävät et aikuiset juo alkoholia silloin tällöin ja menevät aikuisten paikkaan tanssimaan ja laulamaan ja sinne pääsee kun on 18-vuotta.. Ikärajoja noudatan myös elokuvissa ja peleissä joten tämä on heille helppo ymmärtää..

Kaikki mikä on kiellettyä on kivaa, niin se on ollut aina ja tulee aina olemaan.

Vai väitättekö että ette muista ekojen kännien mukanaan tuomaan jännityksen kihelmöintiä siitä ettei vaan jää kiinni yms...?

Ja otetaan kun muutkin ottaa..

Kyllä mä olin teininä selvinpäin vaikka kaverit joi. Jännäähän se oli sillon 18v käydä baarista tilaamassa se siideri minkä sai itse tilata. Jännä sunnuntai-iltapäivä eikä baarissa muita kuin minä ja kaverini. :D Oli hyvin jännää... Muistan vieläkin...

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23930081:
Tässä on vain sellainen epäkohta, että absolutismia pitää selittää, juomista ei. Ja se on näin, vaikka olisi alaikäinen. Hieman sairasta.

ei nuoren tarvitse absolutismia selitellä, eihän sellaista nuorta voi olla olemassakaan..ei mitenkään:O

:xmas:

Aikuiset on niin laiskoja kasvattajia ettei viitsi keksiä parempaa tekemistä jälkikasvulleen. Ja osassa kunnista on niin surkeita harrastuspaikkoja ettei sielläkään ajatella mitä nuoret tekisi vapaa-ajallaan. Ja osan perheistä asenteet on alkoholin suhteen niin leväperäisiä että ei ihme että ei omena puusta kauas putoa.

Palstan mukaan on...Ei ole olemassakaan sellaista kuin kohtuukäyttö.. :D

Niin ja palstan mukaan se joka mielestään kohtuukäyttää on jo suistumassa alkoholismiin...

Viinaa ei tästä maailmasta enää pois saa - tai ehkä saa ja tilalle tulee vahvemmat päihteen. Vanhempien tehtävä oli opettaa mitä se kohtuu on ja miten alkoholia käyttää kohtuudella. Kännäämisestä tulisi tehdä se peikko, ei alkoholista itsestään. Kännäämisen päälle se varjo on laskettava - se että siitä tehdään vastenmielistä ja hävettävää - se opettaa jo paljon.

Kun katselin italiassa meno, se oli jotain niin erilaista. Perheessä kaikki kyllä joivat aterialla viiniä, päivittäin. Mutta kukaan ei humaltunut (ok perheen vanha höpsähtänyt setä kyllä - mutta häntä paheksuttiinkin kovasti)...ei sitä viiniä juotu humaltumisen vuoksi vaan sen kliseemäisen rentoutumisen. Lapsilla ja nuorilla oli selvä käsitys - viini kuuluu ruokapöytään ja seurusteluun, piste. Viinin olemassa oloon ruualla ei kiinnitetty mitään erikoishuomiota - se kuului pöytään siinä missä kunnollinen oliiviöljy.

• Tykkää
Reactions: Maira
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23930081:
Tässä on vain sellainen epäkohta, että absolutismia pitää selittää, juomista ei. Ja se on näin, vaikka olisi alaikäinen. Hieman sairasta.

Jep, ihan pimeetä. :D Ja mun kohdallani ainakin kävi niin, että jos en sitten selitellyt, oli mulla joku ongelma tai vähintäänkin olin hurahtanut uskoon. (ja tuo uskojuttu ei todellakaan ollut sulle PE vaan noin minusta sitten selän takana juoruttiin/juorutaan)

Viinaa ei tästä maailmasta enää pois saa - tai ehkä saa ja tilalle tulee vahvemmat päihteen.
Alkoholi on yksi maailman vahvimmista päihteistä. Koko huumausainepolitiikka pitäisi laittaa uusiksi ja aihetta tulisi tarkastella kriittisesti, eikä antaa alkoholi- ja tupakkateollisuuden jyllätä samalla lailla kuin nykylainsäädäntöä laadittaessa.

14341_1339541809029_1245661475_31042242_1036676_n.jpg

Yhteistyössä