sain ilkeitä katseita kun tupruttelin röökiä maha pystyssä.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jummijammi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mies:
Sinulla on taas joku oma käsitys tästä "baareilusta". Kavereiden kanssa terassilla istuminen ja seurustelu ei ole hyvää ajanvietettä? Biljardi, lautapelit, tanssiminen, karaoke eivät kelpaa harrastuksiksi? Minulle ei ole mitään yhtä baareilua, jota voisin paheksua, koska ihmiset tekevät siellä baariympäristössä monenlaisia asioita.

Totta kyllä. Mutta:

1. ehkä nykyään sosiaaliset kontaktit ovat vaarassa nousta liiankin suureen rooliin, jolloin parisuhteen "suuruus" tai merkittävyys tavallaan suhteellistuu ja laimenee. "Omistautuminen" tai "tarvitsevuus" ylipäätään on alkanut tulla joksikin pelottavaksi ja ehkä luovuttaminen sitkeyttä vaativissa tilanteissa on kasvanut suhteissa koska ihmiset arvostavat enemmän elämän helppoutta. Huumori, tietenkin tärkeä voima sinänsä, on korvannut vilpittömyyttä ja tiettyä "hyvää" totisuutta. Kyse on eräänlaisesta kapitalistisesta demokratisoinnista. Tietenkin tässä on hyvätkin puolensa.

2. Suomessa ei Helsingin ulkopuolella liene valtavasti tuota keskieurooppalaisempaa ulkoilukulttuuria, jossa alkoholi on sivuosassa. Kulttuuriperimämme yhdistää baareilun bilettämiseen tai ainakin huomattavaan alkoholin käyttöön. Helsinki on itse asiassa vähemmistö koko maan mittakaavassa mitä tulee siihen, mitä "baareilu" on.

Tuskinpa kenenkään oma aika tai parisuhdeaika koostuu pelkästään tai välttämättä edes olennaisesti baarissa käymisestä. Minä en kuitenkaan ymmärrä, miksi tällainen itseä miellyttävä aktiviteetti pitäisi lopettaa kokonaan vain sen takia, että joidenkin mielestä niin kuuluu tehdä raskautuessa.

Pelkkä itseä miellyttävyys ei ole kovin ylevää tai jaloa tai edes moraalisesti tasokasta toimintaa. Toisekseen, lienet vähemmistössä tuon näkemyksesi kanssa. Väittäisin, että baareissa yhdessä käyviä pariskuntia siten että toinen on raskaana löytyy Suomesta alle 1000 kpl.

Sinä saat toki haluta toimia sataprosenttisesti jonkun normiston mukaan, mutta onneksi kaikki eivät niin tee, muuten ne järjettömät normit eivät muuttuisi ikinä. Itse olen kai sen verran radikaali, että en ymmärrä miksi toisten mahdollisen paheksunnan pitäisi estää ketään tekemästä mukavia asioita, joista ei ole (sen paheksunnan lisäksi) haittaa kenellekään.

Ei kyse ole halusta tai valinnasta. Normit ovat elämässämme, halusimme tai emme. Niiden muuttuminen ei ole yksilön tahdon asia. Eikä muuten ole "aikuisten oikeasti" kovin radikaalia julistaa olevansa vapaa tekemään kaikkea, mistä ei ole fyysistä haittaa muille.

[QUOTE="tsubaki";26866264]Mua nyt kiinnostaa, että mistä sä olet kaivanut tiedon että asenteet olisi Suomessa jotenkin vapaamielisempiä kuin muualla Euroopassa. Mun mielestä Suomi ei kuulu vapaamielisimpiin tässä asiassa, jos katsotaan eurooppalaisesta perspektiivistä (maailmanlaajuisesti en oikein osaa sanoa mitään, ja koska olemme osa eurooppalaista kultturia mun mielestä oikeinkin järkevää rajata näin). Esim Ranskan juomakulttuuri, josta tässä ketjussa on ollut puhetta kattaa muutakin kuin vaan lasillisen viiniä ruuan kanssa, sielläkllä voi olla raskaana ollessa terassilla ja juomassa viiniä iltaisin, koska ravintolaseurustelu kuuluu asiaan, on oikeastaan sosiaalinen pakko. Niitä paikkoja missä istutaan voidaan kutsua kahviloiksi, mutta iltaisin siellä suurin osa kuitenkin juo alkoholia. UKssa pubikulttuuri on voimissaan, joten on jäänyt mielikuva ettei sielläkään mitään kovin tiukkiksia olla, että suljettaisiin raskaanaoleva iltaisin neljän seinän sisälle, kun muut menee istumaan iltaa. Tsää voin olla väärässäkin, kun en ole siellä kovin paljon aikaa viettänyt.
Mutta jos sulla tosiaan on jotain parempaa tietoa, missä Suomi luokitellaan vapaamielisimmäksi tässä suhteessa, niin mua kiinnostaisi lukea.[/QUOTE]

Väittäisin kyllä että raskaana olevat naiset Ranskassa eivät valtavasti seurustele suomalaistyylisillä terasseilla, eivätkä juo juurikaan silkkaa viiniä ilman ruokaa. Sosiaalinen pakko ei edellytä isoa viinimäärää raskaana olevalta naiselta Ranskassa, väittäisin.

UK:ssa raskaana oleva nainen ei saa juoda ollenkaan viranomaisten suosituksesta. Homma vaikuttaisi olevan kireämpää kuin Ranskassa. USA on vielä kireämpi politiikassaan. Siellä voi esim. tarjoilija alkaa paheksua tai portsari kieltää pääsyn raskaana olevalta naiselta.

Itse alkoholikielto raskauden aikana lienee hyvin vanha, ehkä satoja vuosia, normi.

Suomen vapaamielisyys juomisasiassa selittyy nähdäkseni sillä että meillä naisten sosiaalinen vapaus lienee maailman suurinta samalla kun se, miten ihmiset käyttäytyvät julkisesti, ei ole yhtä tärkeää kuin noissa maissa. Naisen elämää rajoittavat tekijät on meillä pyritty minimoimaan. Naiset itse ovat voimakkaasti lisänneet juomistaan viime vuosikymmeninä samalla kun ero miehiin on kaventunut tasa-arvon myötä. Perheen merkitys on kaikissa noissa maissa merkittävästi tärkeämpi kuin Suomessa kulttuurisesti. Tämä voi olla yksi syy, miksi naisten rooliin lasten hoitajina kiinnitetään kenties meitä holhoavammin huomiota. Muistan esim. kun oli se McCannin katoaminen niin monella ulkomaalaisfoorumilla oli vihaisia äitejä siitä, miksi lapsi oli jätetty yksin. Suomessa en tainnut törmätä samaan mielipiteeseen ollenkaan.

mies: Sä väittäisit kovasti monia asioita. Mutta mihin perustat nämä kaikki väittämisesi? Minä väittäisin, että kunhan pyörittelet mutu-juttuja suoraan Stetson-Harrison-pohjalta, ja toivot, että kukaan ei tartu mihinkään tarkemmin.

Yhteistyössä