\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2005 klo 19:58 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.10.2005 klo 22:26 jaakko kirjoitti:
Joo-o... ja käyvät myös päiväkodin joulujuhlaan ja isomummin 80-vuotispäiville -olen huomannut! :'( :ashamed:
No niin käy! Varsinkin noi kukka-kuosilliset kukkamekon kanssa. Mitä sitä nyt juhlaa varten eri kenkiä ostaa.
Vai onko teillä niin paljon rahaa, että joka juhlaan jokainen perheen jäsen saa uudet kengät ja vaatekerran?
Periaatteessa olen siis sitä mieltä, että Kuomat ei ole parhaat mahdolliset, mutta hinta se on tässäkin, mikä ratkaisee. En minä maksa yhden talven kengistä 300-400 markkaa (musta tuntuu, että jos puoletkaan ihmisistä muuttais nuo hinnat markkahinnoiksi, niin realiteetit iskis useimmilla vastaan)...
Kyse ei aina välttämättä ole rahasta, vaan siitä, mihin sen vähän rahan haluaa laittaa!
Juhlavaatteita voi ostaa alennusmyynneistä, tehdä itse, ostaa kirpparilta. Tytölle mekko, nätit sukkahousut ja hiukset nätisti. Pojalle kauluspaita ja siistit housut, sävyyn sopivat sukat ja vieläpä niin, ettei kuviokalsarit pilkota lahkeiden alta.
Asun kruunaa sievät juhlavat kengät, ne voi olla vaikka viime kesän sandaalit tai kävelykengät, jos sopivat jalkaan. Niitäkin löytyy käytettynä kirpparilta.
On ajanjaksoja jolloin ei ole varaa, mutta noin yleensä ottaen: KYLLÄ, ostan ja hankin lapselleni juhlia varten siistit sopivat sisäkengät! Talvikengissä hän ei ole joulujuhlissa eikä mummon 80-v. päivillä. Olkoot miten hienot kuomat tahansa naapurin kakaralla, miellä on niin aikuisilla kuin lapsillakin juhlaan sopivat kengät.
Kun lapsesi varttuu ja aloittaa koulun, kun pääsee ripiltä, huomaa eroja. Rippijuhlassa alban alta vilkkuu risat farkut ja lenkkarit "kun ei se suostu muita laittamaan". Tytöllä on hameen tai mekon asemasta roiskeläppä "kun ei se suostu muuta laittamaan".
Ei mullakaan poika 12 v suostunut laittamaan siskonsa rippijuhliin kauluspaitaa, suoria housuja ja nahkakenkiä. Hän halusi itse päättää mitä pukee. Ilmoitin, että saat toki päättää: minä annan vaihtoehdot ja niitä on tasan yksi: yllä kuvattu asukokonaisuus.
Perustelin: kyseessä on hänen siskonsa rippijuhla, se on tärkeä siskolle. Hän kunnioittaa siskoa juhlassa pukeutumalla asiaan kuuluvasti.
Hänen omassa rippijuhlassa pojalla oli jo kravaatti.
Parin vuoden päästä rippijuhlistaan hän itse ilmoitti että haluaa päättäjäisjuhliinsa PUVUN!
Ostin sen hänelle.
Puvulla on ollut käyttöä vaikka kuinka paljon tuon jälkeen.
Nyt lukiolaispojan vaatekaapista löytyy kauluspaitoja erilaisia, käyttää nitä koulussa farkkujen kanssa, kaapissa roikkuu myös kravaatteja erilaisia, käyttää niitä jos on vähän parempi tilaisuus, joskus hupimielessäkin. Esim. ostin hänelle kiiltävän vaaleanpunaisen satiinisen kravaatin =)
ja on hän sitä käyttänytkin!! (mutta ei koulussa)
Pukeutumisen säännöt ja niiden opettelu aloitetaan jo lapsena.
Juhlaan pukeudutaan kyseisen juhlan vaatimalla tavalla. Pottupellolle ja pihatöihin on omat vaatteet. Kouluun on omat vaatteet.
Kyllä, olen pienipalkkainen. Mutta huolehdin vaatteista, pesen ne ohjeiden mukaan, kuositan. Paljon niitä ei ole, mutta huolella pidettyjä